Elbilforum.no

Diverse => EV treff => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på tirsdag 09. februar 2010, klokken 13:20

Tittel: EV 2010
Skrevet av: Lars C. Krogenæstirsdag 09. februar 2010, klokken 13:20
Det nordiske elbiltreffet for 2010 forgikk 13. - 16. mai i Trollhättan.

Se evguide.nu (http://evguide.nu/ev2010delt.html) for mer info
Tittel: Sv: EV 2010
Skrevet av: El rayofredag 09. april 2010, klokken 01:51
Fant ut at det er 250 km fra Oslo til Trollhättan. Med Th!nk classic og PSA må man lade to ganger underveis og da tror jeg at jeg kommer til å kjøre (ikke dra elbilen på henger).

Vurderer å montere ledning til hurtiglading, men jeg må først overbevise meg selv om at jeg ikke kommer til å ta knekken på den gamle batteripakka.

Hvis jeg kjører i følge med en som har hurtiglader kan jeg forkorte ladestopp fra 4 til 2 timer, men han som deler på hurtigladeren sin får da nødvendigvis forlenget ladestopp fra 1 til 2 timer.
Tittel: Sv: EV 2010
Skrevet av: elektroluxfredag 09. april 2010, klokken 08:24
Lader du med mindre enn 150A og 8V / blokk bør du være trygg. Husk at bilen selv lader med 130A når du renner ned en bakke.

Får å legge opp hurtigladekabler må du ned med batteripakken, og da har du samtidig tjangs å teste at alt er på stell nedi der. ;)

Til nøds kan vel forreseten hurtiglading med inntil 30-40 A legges opp via varmeapperattilkoblingen.

Skal se om jeg ikke kan lage en adaptor fra Plastmaladeren min til dette punktet. Kan være kjekt å ha i gitte anledninger.

Ellers håper jeg å kunne stille med Tazzarien, men har hverken fri eller Tazzari enda. :(
Tittel: Sv: EV 2010
Skrevet av: Elmofredag 09. april 2010, klokken 14:17
Sitat fra: El rayo på fredag 09. april 2010, klokken 01:51
Vurderer å montere ledning til hurtiglading, men jeg må først overbevise meg selv om at jeg ikke kommer til å ta knekken på den gamle batteripakka.
Det ville jeg ikke bekymret med for. Som Elektrolux sier hurtiglades de jo ved regen, og min erfaring med hurtiglading av PSAene mine er at de faktisk blir bedre etter hurtigladingene jeg har gjort (50A opp til 85% SOC).

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. april 2010, klokken 08:24
Til nøds kan vel forreseten hurtiglading med inntil 30-40 A legges opp via varmeapperattilkoblingen.
Jeg kjøpte et Think varmeapparat på huggern for å bruke til utlading av hele PSA-batteripakker.  Dermed har jeg en plugg du kan få El Rayo, hvis du vil lage overgang mot feks Anderson-koblingen på mine hurtigladere.

Sitat fra: El rayo på fredag 09. april 2010, klokken 01:51
Hvis jeg kjører i følge med en som har hurtiglader kan jeg forkorte ladestopp fra 4 til 2 timer, men han som deler på hurtigladeren sin får da nødvendigvis forlenget ladestopp fra 1 til 2 timer.
Jeg har avtalt å kjøre med Boogie og ha med min(e) hurtiglader(e), men vi tar ferge Sandefjord - Strømstad, så å kjøre sammen passer ikke.
Men vi trenger vel ikke begge så du kan kanskje låne den lille (10A DC) hurtigladeren min.
Tittel: Sv: EV 2010
Skrevet av: elektroluxfredag 09. april 2010, klokken 15:28
Thunderteam er i full gang med utviklingen av et hjelpebatteri.

Det er snakk om 4Kw/t med strøm fra et 104V batteri på kun 25 kg. Nok til å gi 30-40 km reserve rekkevidde.

Batteriet er bare litt større en et vanlig 12v/100Ahr blybatteri.

Pris? Vet ikke, men 25000 kr er mulig.

Har selv bestillt et slik til bruk på Gocarten / EVT'en og Camperen som hjelpestrøm på Roskilde.
Tittel: Sv: EV 2010
Skrevet av: El rayofredag 09. april 2010, klokken 17:19
Sitat fra: Elmo på fredag 09. april 2010, klokken 14:17
har jeg en plugg du kan få El Rayo
Takk, men jeg har en Y-kabel til varmeapparatkontakten på interfaceboksen som jeg tok fra en bil med aircondition på Eriks Bildemontering.
Sitat fra: Elmo på fredag 09. april 2010, klokken 14:17
du kan kanskje låne den lille (10A DC) hurtigladeren min.
Ja takk, det ser ut til at det er langt mellom brukbare ladere som gis bort eller selges billig.
Tittel: Sv: EV 2010
Skrevet av: El rayosøndag 02. mai 2010, klokken 17:31
Sitat fra: El rayo på fredag 09. april 2010, klokken 17:19
Sitat fra: Elmo på fredag 09. april 2010, klokken 14:17
har jeg en plugg du kan få El Rayo
Takk, men jeg har
Valgte en litt annen løsning enn først tenkt, som begrenser til max 17A ekstra ladestrøm, skal lage en anvisning på Elbilwiki når jeg får tid.
Oversikt over ladeplasser i Svergie, Danmark og Norge finner man på http://www.uppladdning.nu/Map.aspx
De fleste bensinstasjoner (dem er det tett mellom!) har en tilgjengelig stikkontakt.
Tittel: Sv: EV 2010
Skrevet av: El rayolørdag 08. mai 2010, klokken 22:36
Sitat fra: El rayo på søndag 02. mai 2010, klokken 17:31
Valgte en litt annen løsning enn først tenkt, som begrenser til max 17A ekstra ladestrøm,
Nå har det dukket opp en Th!nk prototype lader, så da ser jeg fram til 1 1/2 times ladepauser med 44A ladestrøm såfremt 2 stk 16A strømkurser er tilgjengelig. Idé til ekstra DC-kontakt på kontaktorboksen til ekstralader er klar på papiret.
Tittel: Sv: EV 2010
Skrevet av: Kensøndag 09. mai 2010, klokken 01:19
"Nå har det dukket opp en Th!nk prototype lader, så da ser jeg fram til 1 1/2 times ladepauser med 44A ladestrøm såfremt 2 stk 16A strømkurser er tilgjengelig. Idé til ekstra DC-kontakt på kontaktorboksen til ekstralader er klar på papiret."

Hvis du koble gjennom interface boksen så vil du benytte  lade rele og muligens overbelaste den med 2x lade efekt. Varme apparat inntak gjennom interface boks bør kunne benyttes hvis ladeinntak rele kobles ut.
Tittel: Sv: EV 2010
Skrevet av: hensmandag 10. mai 2010, klokken 11:39
Kontaktorboksens ladeinngang har 6,35 flatstikkere, og er ikke dimensjonert til å tåle mer enn de 20 A som laderen gir.
Allerede 20 A har forårsaket brannskade i flere kontaktorbokser.

Jeg tror det er fornuftig å legge separat ladeinngang dersom en ønsker å lade mer enn originalt. Men husk at strømmen må passere strøm sensoren i minuskabelen inne i boksen, for å unngå forvirr i måleren.
Jeg minner om at bokser med metallokk bryter i minushovedkabelen, mens plastbokser bryter i plusskabelen.
Tittel: Sv: EV 2010
Skrevet av: El rayomandag 10. mai 2010, klokken 12:58
Sitat fra: Ken på søndag 09. mai 2010, klokken 01:19
Hvis du koble gjennom interface boksen så vil du benytte  lade rele og muligens overbelaste den med 2x lade efekt. Varme apparat inntak gjennom interface boks bør kunne benyttes hvis ladeinntak rele kobles ut.
Forslag til hvordan jeg styrer varmeapparatinntaket i praksis mottas med takk.

Som kjent kan det skrus på av timeren bare over 50% på energimeteret.