Sitat fra: Thor2014 på fredag 18. september 2015, klokken 21:29
Høres helt fjernt ut. Personen med Leaf kan jo kjøre mye mer enn han med Tesla.
Sitat fra: cirys1 på fredag 18. september 2015, klokken 21:38
Hvordan kom du frem til det'?*
Sitat fra: cirys1 på fredag 18. september 2015, klokken 21:38Eks han med leaf pender 10mil til/fra jobb hver dag. (Lader på jobb også)Sitat fra: Thor2014 på fredag 18. september 2015, klokken 21:29
Høres helt fjernt ut. Personen med Leaf kan jo kjøre mye mer enn han med Tesla.
Hvordan kom du frem til det'?*
Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:11
Jeg i mitt tilfelle kommer til å kjøre 5 km til jobb og tilbake. Ladestasjon på jobb. I tillegg reiser jeg endel men da lader jeg på veien.
Sitat fra: cirys1 på fredag 18. september 2015, klokken 22:26Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:11
Jeg i mitt tilfelle kommer til å kjøre 5 km til jobb og tilbake. Ladestasjon på jobb. I tillegg reiser jeg endel men da lader jeg på veien.
Jeg kan ikke engang skjønne at det er en sak, du har ikke behov for å lade hjemme hvorfor lage en sak da..??
Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:34
750,- pr mnd på kr 1,- PR kWh betyr 9.000 kwh på et år. Høres mye ut når man lader på jobbing andre steder i tillegg til garasjen eller?
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. september 2015, klokken 23:09Dette er jo helt latterlig og argumentere med, så at du hadde betalt 2000kr på FB. På 10.000 km har jeg ca brukt 2000kWh. På 50k km så burde du hatt ca 10kWh egentlig mer 12-14kWh siden man har et tap på 10-12%.Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:34
750,- pr mnd på kr 1,- PR kWh betyr 9.000 kwh på et år. Høres mye ut når man lader på jobbing andre steder i tillegg til garasjen eller?
Jeg har brukt 3500kWh hjemme etter å ha kjørt 55.000km på to år...
Sitat fra: cirys1 på fredag 18. september 2015, klokken 23:30Latterlig argument? Synes det ser ut som en helt vanlig faktaopplysning? Han lader jo ganske mye hos bl.a. Fortum samt betalings-parkering med lademulighet. Usikker på hva du mener med "noen andre har betalt for det"....Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. september 2015, klokken 23:09Dette er jo helt latterlig og argumentere med, så at du hadde betalt 2000kr på FB. På 10.000 km har jeg ca brukt 2000kWh. På 50k km så burde du hatt ca 10kWh egentlig mer 12-14kWh siden man har et tap på 10-12%.Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:34
750,- pr mnd på kr 1,- PR kWh betyr 9.000 kwh på et år. Høres mye ut når man lader på jobbing andre steder i tillegg til garasjen eller?
Jeg har brukt 3500kWh hjemme etter å ha kjørt 55.000km på to år...
Med ca 10-12kWh (for og holde oss edruelig) så har du brukt strøm for ca 9-ti tusen, noen har betalt for det kanskje ikke deg, men regnestykket ditt er helt utenomjordisk... :P
Sitat fra: cirys1 på fredag 18. september 2015, klokken 23:30Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. september 2015, klokken 23:09Dette er jo helt latterlig og argumentere med, så at du hadde betalt 2000kr på FB. På 10.000 km har jeg ca brukt 2000kWh. På 50k km så burde du hatt ca 10kWh egentlig mer 12-14kWh siden man har et tap på 10-12%.Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:34
750,- pr mnd på kr 1,- PR kWh betyr 9.000 kwh på et år. Høres mye ut når man lader på jobbing andre steder i tillegg til garasjen eller?
Jeg har brukt 3500kWh hjemme etter å ha kjørt 55.000km på to år...
Med ca 10-12kWh (for og holde oss edruelig) så har du brukt strøm for ca 9-ti tusen, noen har betalt for det kanskje ikke deg, men regnestykket ditt er helt utenomjordisk... :P
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. september 2015, klokken 23:53Når man arumenterer for 3500kWh med 55k km kjørt så er det JA nettopp LATTERLIG....
Latterlig argument? Synes det ser ut som en helt vanlig faktaopplysning? Han lader jo ganske mye hos bl.a. Fortum samt betalings-parkering med lademulighet. Usikker på hva du mener med "noen andre har betalt for det"....
Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 21:25
Har fått vite at borettslaget på en generalforsamling har bestemt at alle som eier en Tesla må betale kr 750 pr måned for strømforbruk (leaf kr 300)
Er dette virkelig lovlig. Jeg ønsker å installere strømmåler å betale for reelt forbruk.
Sitat fra: SunSeeker på fredag 18. september 2015, klokken 23:03
Hei.
Skjønner din frustrasjon fullt ut. Ja, de har lov til å kreve det de vil, men naturligvis innenfor realistiske grenser. Du bør få igangsatt en rask og seriøs dialog om hva og hvordan de har kommet frem til sine summer.
Du har selv stått for kostnader til å montere 16A uttak etter godkjenning av styret, men sier at du: "ikke var villig til å betale for eget strømforbruk" noe som virker litt rart, og kanskje provoserende. Skal ikke si at du har "trigget" dette selv, men fossil hoder har generelt lite forståelse for vår tilværelse som el-bilister.
Prøv å få en dialog og spør etter fakta.
Hva er alternativet? Kan de si opp din parkeringsplass eller er den "kjøpt"?
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. september 2015, klokken 23:53Sitat fra: cirys1 link=topic=23791.msg401786#msg401786Latterlig argument? Synes det ser ut som en helt vanlig faktaopplysning? Han lader jo ganske mye hos bl.a. Fortum samt betalings-parkering med lademulighet. Usikker på hva du mener med "noen andre har betalt for det"....
Dette er jo helt latterlig og argumentere med, så at du hadde betalt 2000kr på FB. På 10.000 km har jeg ca brukt 2000kWh. På 50k km så burde du hatt ca 10kWh egentlig mer 12-14kWh siden man har et tap på 10-12%.
Med ca 10-12kWh (for og holde oss edruelig) så har du brukt strøm for ca 9-ti tusen, noen har betalt for det kanskje ikke deg, men regnestykket ditt er helt utenomjordisk... :P
Sitat fra: cirys1 på lørdag 19. september 2015, klokken 00:17Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. september 2015, klokken 23:53Når man arumenterer for 3500kWh med 55k km kjørt så er det JA nettopp LATTERLIG....
Latterlig argument? Synes det ser ut som en helt vanlig faktaopplysning? Han lader jo ganske mye hos bl.a. Fortum samt betalings-parkering med lademulighet. Usikker på hva du mener med "noen andre har betalt for det"....
Nettopp fordi km stand har ingen sammenheng med verden ellers, selv lader jeg nesten ingenting hjemme, fordi det fins mange gratis 22kW. Men det er noe jeg ikke regne med i bilholdet ennå..
Sitat fra: SunSeeker på fredag 18. september 2015, klokken 23:03
Hei.
Skjønner din frustrasjon fullt ut. Ja, de har lov til å kreve det de vil, men naturligvis innenfor realistiske grenser. Du bør få igangsatt en rask og seriøs dialog om hva og hvordan de har kommet frem til sine summer.
Du har selv stått for kostnader til å montere 16A uttak etter godkjenning av styret, men sier at du: "ikke var villig til å betale for eget strømforbruk" noe som virker litt rart, og kanskje provoserende. Skal ikke si at du har "trigget" dette selv, men fossil hoder har generelt lite forståelse for vår tilværelse som el-bilister.
Prøv å få en dialog og spør etter fakta.
Hva er alternativet? Kan de si opp din parkeringsplass eller er den "kjøpt"?
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. september 2015, klokken 08:03Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. september 2015, klokken 23:53Sitat fra: cirys1 link=topic=23791.msg401786#msg401786Latterlig argument? Synes det ser ut som en helt vanlig faktaopplysning? Han lader jo ganske mye hos bl.a. Fortum samt betalings-parkering med lademulighet. Usikker på hva du mener med "noen andre har betalt for det"....
Dette er jo helt latterlig og argumentere med, så at du hadde betalt 2000kr på FB. På 10.000 km har jeg ca brukt 2000kWh. På 50k km så burde du hatt ca 10kWh egentlig mer 12-14kWh siden man har et tap på 10-12%.
Med ca 10-12kWh (for og holde oss edruelig) så har du brukt strøm for ca 9-ti tusen, noen har betalt for det kanskje ikke deg, men regnestykket ditt er helt utenomjordisk... :P
Jepp, Fortum får nok en 4-5000 kroner fra meg i året. I tillegg bruker jeg SC littegrann,og lader ellers gratis på jobb de få gangene jeg må kjøre bil dit. Jeg bruker bilen i hovedsak til langkjøring så det blir mye lading andre steder. Kjørte jo over 8000km i ferien i fjor, det var ikke mye som ble ladet hjemme da ;)
Sitat fra: SKH på lørdag 19. september 2015, klokken 10:38Det er en del ting de ikke kan fatte vedtak om med vanlig flertall.
Borettslagets generalforsamling kan i utgangspunktet fatte vedtak i alle saker som vedrører drift av borettslaget.
Sitat fra: lunitiks på lørdag 19. september 2015, klokken 14:37
Så får du elbilforeningen som partshjelper i tingretten. Går glatt til Høyesterett, denne saken 8)
SitatLa saken bykse gjennom forliksrådet.
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 19. september 2015, klokken 15:03SitatLa saken bykse gjennom forliksrådet.
Hvordan gjøres det?
Sitat fra: Dexter på lørdag 19. september 2015, klokken 17:09
spør om å se konsesjonen dems om videresalg av strøm med fortjeneste.
Sitat fra: lunitiks på lørdag 19. september 2015, klokken 18:21Dette utsagnet er feil.
Poenget i denne saken er at verken borettslagsloven eller noen annen lov sier eksplisitt at det er "ulovlig" for GF å vedta at Tesla-eiere skal betale 750,- mer enn andre andelshavere. Det er heller ingen regel som eksplisitt forbyr GF å vedta at f.eks. andelsnr 308 skal dekke 100% av borettslgets felleskostnader.
«Når særlege grunnar talar for det, skal visse kostnader delast etter nytten for den einskilde bustaden eller etter forbruk.»[/t]Men som det fremgår, er også denne regelen skjønnsmessig, jfr. vilkåret «særlege grunnar». Uansett hvordan du snur og vender på det, finner du ingen fasitsvar i loven eller i rettspraksis - foreløpig - på hvordan denne saken skal løses. Elbiler er for nytt til det. Derfor synes jeg trådstarter - om han har tid og ressurser - burde teste saken i domstolen. Elbilforeningen bør støtte ham med juridisk bistand |
Sitat fra: lunitiks på lørdag 19. september 2015, klokken 18:21
Det er heller ingen regel som eksplisitt forbyr GF å vedta at f.eks. andelsnr 308 skal dekke 100% av borettslgets felleskostnader.
Sitat fra: lunitiks på søndag 20. september 2015, klokken 07:10Et sammeie er et demokrati en er medlem av. Saken viser vel heller hvor viktig det er å delta og være saklig. Jeg nekter å tro at en generalforsamling hadde gjordt et slik vedtak om saklig informasjon om elbillading hadde vært presentert.
Som elbilist reagerte jeg kraftig da jeg leste om flertallsdiktaturet som i denne saken har vært utvist, og skulle ønske at det ble avsagt en nøytral, autoritativ avgjørelse i saken - som kan sette presedens. Det får være måte på hvordan disse borettslagene og sameiene får herje.
Sitat fra: lunitiks på søndag 20. september 2015, klokken 07:10Ja dersom du mener at elbilisten skal få strømmen dekket som del av felleskostnadene uten endring av fordelingsnøkkel er dette et tema. En eller annen elbilfundamentalist kan sikkert mene dette og da er nok rettsak veien. (Jeg tror det er en tapt sak.)
Hva som er «særlege grunner», kan faktisk diskuteres.
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. september 2015, klokken 13:39Hvorfor skulle de ville det?
Moroa begynner når Sameiet vil ta femdobbel pris for strømmen.
Ville noen akseptert å betale for reelt forbruk, men med strømpris på 4,-?
Nesten dobbel pris av Fortums 22kW pris....
Sitat fra: mr_Utopia på søndag 20. september 2015, klokken 16:41
Det kan argumenteres at en Tesla vil belaste nettet mer og en kostnad kan påføres borettslaget med oppgradering av anlegget. Det kan være at informasjon er utelatt her? Tesla = 32 A. LEAF = 16 A?
Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:02Så nei, TheAgent har også tilbudt seg å bekoste måler. så her er det klart at Borettslaget er på ville veier.
Alle biler i borettslaget har tilgang til motorvarmer. Jeg har selv betalt og innstallert 16A uttak etter tillatelse fra styret.
Sitat fra: TheAgent på fredag 18. september 2015, klokken 22:02Det er nok her feilen ligger noen har spurt infratek/fortum og fått pris på en helt annen tjeneste. (infratek/fortum skal ha betalt for en infrastruktur som inkluderer hurtigladere o.a)
jeg på egen regning selvsagt skulle installere strømmåler. Fikk da beskjed om at det ikke var ok. 750,- var bestemt.
De hadde spurt infratek og fortum og mente de hadde sagt at 750,- pr mnd var ok for Tesla.
Sitat fra: Griffel på søndag 20. september 2015, klokken 14:53Godt spørsmål! Men i dette tilfellet tar borettslaget 750,- for noe som for meg ville koster 175,-.Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. september 2015, klokken 13:39Hvorfor skulle de ville det?
Moroa begynner når Sameiet vil ta femdobbel pris for strømmen.
Ville noen akseptert å betale for reelt forbruk, men med strømpris på 4,-?
Nesten dobbel pris av Fortums 22kW pris....
Sitat fra: Kavorka på mandag 21. september 2015, klokken 09:29
En kamerat er formann i et sameie, og hadde spørsmål om hvor mye strøm en Tesla trekker i året. Jeg foreslo at man tar utgangspunkt i forbruk på typical og antall km i forsikring. Man vil jo av og til lade på superladere, og dette gir en sikkerhetsmargin, slik at man ikke belaster sameiet med eventuelt høyere forbruk enn typical, og vampire drain.
Alternativet var å sette opp en dedikert strømmåler som man da må følge opp og fakturere hver mnd. I dette tilfellet ville det bare vært fordyrende for bruker, og man bruker tid på innkreving.
750 pr mnd vil vel dekke ca 10 fulladinger pr mnd, eller ca 48000 km pr år. De som kjører for så langt vil jo gjerne superlade, og i såfall vil det lønne seg å betale for installasjon av dedikert måler.
Sitat fra: GOS på mandag 21. september 2015, klokken 10:32Sitat fra: Kavorka på mandag 21. september 2015, klokken 09:29
En kamerat er formann i et sameie, og hadde spørsmål om hvor mye strøm en Tesla trekker i året. Jeg foreslo at man tar utgangspunkt i forbruk på typical og antall km i forsikring. Man vil jo av og til lade på superladere, og dette gir en sikkerhetsmargin, slik at man ikke belaster sameiet med eventuelt høyere forbruk enn typical, og vampire drain.
Alternativet var å sette opp en dedikert strømmåler som man da må følge opp og fakturere hver mnd. I dette tilfellet ville det bare vært fordyrende for bruker, og man bruker tid på innkreving.
750 pr mnd vil vel dekke ca 10 fulladinger pr mnd, eller ca 48000 km pr år. De som kjører for så langt vil jo gjerne superlade, og i såfall vil det lønne seg å betale for installasjon av dedikert måler.
Du må ta med i beregningen ladetapet i hele prosessen inkludert det tapet som er i bilen for å få omgjort energien i batteriet til fremdrift og annet forbruk. For 1 kwh som bilen bruker og rapporterer som Total Energy forbrukt, så må du faktisk trekke en plass mellom 1.1 og 1.2 kwh fra nettet avhengig av spenning og strømstyrke som du lader med. Deretter så kan du legge til for wampire drain, batteri og kupevarming etc.
Sitat fra: GOS på mandag 21. september 2015, klokken 11:56Her jeg bor er det 200kr/mnd inkludert leie av plassen, installasjonen er bekostet av sameie og skal også betales.
@RaBalder
Du må se det i relasjon til hva jeg kommenterte på...."..man tar utgangspunkt i forbruk på typical og antall km i forsikring" for å komme frem til hva som skulle være riktig beløp å betale per måned i borettslaget. Sett i lys av dette så blir kommentaren din feil slik jeg leser det.
I forhold til Tittel så har jeg tidlig sagt min mening om det. Jeg bor også i borettslag og betaler 100 kr/mnd og det stemmer med hvor mye jeg lader hjemme. (Lader for ca 7000km hjemme, og ca 7000 km på hytta eller SC). Hos oss hadde vi først individuelle målere, men forbruket på Leaf eller Tesla var stort sett likt, så en valgte ett fast beløp istedenfor målinger, rapportering og variasjon med tilhørende administrasjonskostnader for faktura etc.
Sitat fra: Line på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:33"Problemet" for styret er at de må forholde seg til lovlige vetak fra generalforsamlingen. (og antagelig var det en i styret som kom med forslaget som ble vetatt, og da kan endringer sitte langt inne.)
Så mitt råd er å kontakte styret med gode argumenter, evt prøv å få hjelp fra elbil foreningen som ekspert hjelp.
Sitat fra: vrom på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:23Hvordan ga det mening?
Installer et tesla wall batteri davel, så får du bra valuta for de 750 :)
Sitat fra: TeslaSvein63 på tirsdag 22. september 2015, klokken 20:27
Kan noen forklare meg hvorfor man skal lade elbilen på sameiet? I vårt sameie, må hver og en koste sin egen kontakt over sin egen måler i sikringskap. Enkelt og greit. Ingen diskusjon eller krangel. Man kan ha lås på sin kontakt. Samme om den brukes til ordinær bil. Sameiets strømforbruk er taklys og evt vifter for lufting og portåpning. Der har vi også bevegelsesensorer slik at ikke lyset står å brenner unødvendig. Det kan da ikke være så mange steder dette ikke lar seg gjennomføre eller?
Sitat fra: GOS på tirsdag 22. september 2015, klokken 22:26
:
.... og heller sette opp dedikerte 22 kw ladestolper om (når) dette blir ett problem.
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:38vrom mente nok dette som en spøk, som alvor er det 110% idiotisk. ;)Sitat fra: vrom på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:23Hvordan ga det mening?
Installer et tesla wall batteri davel, så får du bra valuta for de 750 :)
Ta det på ryggen opp i leiligheten om ettermiddagen? :o
Sitat fra: Griffel på onsdag 23. september 2015, klokken 11:08Sitat fra: Sandvika på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:38vrom mente nok dette som en spøk, som alvor er det 110% idiotisk. ;)Sitat fra: vrom på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:23Hvordan ga det mening?
Installer et tesla wall batteri davel, så får du bra valuta for de 750 :)
Ta det på ryggen opp i leiligheten om ettermiddagen? :o
Sitat fra: vrom på onsdag 23. september 2015, klokken 13:09Ikke bare vekten, i tillegg til at det vil være problematisk å få brukt denne strømmen på en lønnsom måte, finnes det ikke noen økonomi i dette. 30000 kr. + inverter for å kunne flytte 7kWh per dag. Så jeg betrakter dette stadig som en grov spøk. ;DSitat fra: Griffel på onsdag 23. september 2015, klokken 11:08Sitat fra: Sandvika på tirsdag 22. september 2015, klokken 21:38vrom mente nok dette som en spøk, som alvor er det 110% idiotisk. ;)Sitat fra: vrom på tirsdag 22. september 2015, klokken 14:23Hvordan ga det mening?
Installer et tesla wall batteri davel, så får du bra valuta for de 750 :)
Ta det på ryggen opp i leiligheten om ettermiddagen? :o
Kjempeide, hadde det ikke vært for vekten :)
Sitat fra: Jejl på onsdag 30. september 2015, klokken 08:56
Forklaringen kom etterhvert: han hadde selv lurt på å kjøpe elbil om noen år, og hvis han gav noen lov nå måtte de beste parkeringsplassene gå til disse. Han ville sikre seg disse selv.
Sitat fra: cra på onsdag 30. september 2015, klokken 13:51
Er det mulig??!! :o :o >:( >:(
Sitat fra: ihlhaug på onsdag 30. september 2015, klokken 23:29Noen steder vil det la seg gjøre relativt enkelt, og da er jo det fornuftig. Jeg tror nok heller de fleste steder at det er fullstendig upraktisk eller tilnærmet umulig. Her jeg bor ville det for noen leiligheter bli over 300m kabel og mye graving kontra 10-20m kabel fra fellesanlegg. Fra leilighet ned til bakken boring gjennom flere trappe dekker og trapperepoer osv.
Hos oss har vi installert på egen bekostning, og denne er koblet til hver enkelt leilighets sikringsskap sånn at det går direkte der. Er ikke dette noe de fleste vil kunne gjøre selv om det kanskje koster litt mer?
Sitat fra: ihlhaug på onsdag 30. september 2015, klokken 23:29Mange borettslag har ikke parkeringsplasser dedikert til leiligheten, men man står på venteliste og får første ledige tildelt. Så det er nok vanskelig å få til over alt.
Hos oss har vi installert på egen bekostning, og denne er koblet til hver enkelt leilighets sikringsskap sånn at det går direkte der. Er ikke dette noe de fleste vil kunne gjøre selv om det kanskje koster litt mer?