Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: eledille på onsdag 13. januar 2010, klokken 12:34
Har fått bekreftet fra Tesla at de arbeider med forskjellige løsninger for lading av Roadsteren fra 400 V trefase. Som eksempel nevnte han en boks med kraftelektronikk som konverterer trefase til én fase slik at Roadsterens standard lader kan brukes. Dette skulle muliggjøre maksimal lading av Roadsteren fra 400 V trefase ved 24A. Jeg vet ikke sikkert om de vil backporte dette til allerede leverte Roadstere, men ut fra sammenhengen virket det slik.
Jeg aner ikke om det skal monteres i bilen eller utenfor, hvor portabel boksen blir dersom den er ekstern eller prisen.
Han lovte meg også at Model S vil støtte det dominerende hurtigladingssystemet i Europa, og han ville gjette på at den ville støtte 400 V trefase inntil 63 A. De vil levere overganger til forskjellige pluggstandarder.
Pent brukte 230/400 V trefasetrafoer ser ut til å koste i underkant av ti tusen, så gammelt IT-nett er ingen hindring.
Jeg spurte nærmere etter om Model S:
Jeg tolker deg dithen at Model S vil kunne lade fra 50 Hz, 400 V
trefase og at den vil støtte de standarder som etablerer seg i Europa
uten noen svær ekstern lader. Er det riktig?
Jeg hører at Model S vil bli bygget hovedsaklig i aluminium - er det
riktig? Det ville være fantastisk, for aluminium ruster jo ikke.
Og fikk dette til svar:
Hei,
Begge antagelser er rigtige.
Pussig - jeg spurte Esben om det samme for noen dager siden og fikk samme svar. To sjeler, en tanke! Skal du ha begge bilene?
Nei, vi er to voksne og to barn, så det er S som er aktuell. Skulle jo gjerne hatt en roadster i tillegg til to femsetere, men det er det jo ikke penger til :)
Når den lades fra amerikansk 480V trefase trekker den visstnok 80A! Lurer på om den er begrenset av effekt eller strøm - hvis den er begrenset av effekt så skulle den greie 96A 400V - ugh, det er ganske mye...
Sitat fra: eledille på søndag 24. januar 2010, klokken 19:58
Når den lades fra amerikansk 480V trefase trekker den visstnok 80A! Lurer på om den er begrenset av effekt eller strøm - hvis den er begrenset av effekt så skulle den greie 96A 400V - ugh, det er ganske mye...
Den europiske standarden som er det er et utkast til er begrenset til 63A.
Altså drøyt 40 kW.
Jepp, jeg vet det, og det blir vel antakelig mest slike. Men Tesla har tenkt å levere overganger til alle slags plugger, så hvis man klarer å få tak i et uttak som tåler mer så er det bare fint.
Men 63A tar godt unna det og, bevares :)