Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Tesla2702 på søndag 16. august 2015, klokken 09:26
Hei,
Kan noen gi oss anbefaling om man bør har med "Luftfjæring" eller ikke?verd pengene?
Jeg lurer egentlig på det samme. Har fryktelig lyst til å droppe dette men er usikker:
Mine vurderinger så langt:
Fordeler:
- mulighet for å heve Bilen litt ved kjøring i snø, ujevn vei etc
- bedre kjøreegenskaper? (Usikker på denne)
Ulempe
-pris
-enda flere duppeditter som kan ryke. Har sett MANGE biler med slagside grunnet defekt gassfjæring
Noen som vet hvor mye den kan heves i forhold til en bil uten gassfjæring?
Er lite feil med denne, så det er ikke noe å være redd for (i starten) samt garanti.
Kjøreegenskaper er ikke bedre, men komfort er litt bedre.
Heving er kjekt, men Tesla uten luft er ikke spesielt lav.
Jeg har kjøpt luft to ganger ;)
Luftfjæring er et potensiell kostnadpost senere hvis det skulle være noe galt. Jeg har ikke savnet luftfjæring på min. Vey high med luftfjæring er vel ca 1 til 1 1/2 cm høyere enn standard på vanlig fjæring.
4wd/2wd ville hatt innvirkning på luftunderstell for min del.
Med 2wd er det viktigere vinterstid å gå helt klar av hindringer. Med 4wd er det mindre viktig at bilen står litt nedpå snø.
Min egen bil har luftunderstell, og det er meget komfortabelt. Lydløst og mykt over fartsdumper. Tidligere i uken testet jeg en 70D med standard understell. Den virket hakket mer direkte i styrefølelsen. Jeg glemte dog å tenke spesielt på fartsdumper og hull, men tror den tok dem bra!
Pga 40.000km service har jeg også kjørt en Mercedes CLA mens Teslaen var inne. Og for noe humpete rakleverk det var! Ble helt matt av å kjøre den møkkabilen.....
Jeg vurderer Tesla, men kommer ikke til å krysse av for luftfjæring. Tror ikken bilen blir nesten like bra uten.
Luftfjæring er selvsagt mer komplisert enn sprilalfjærer, men luftfjæring er nå et enkelt og velprøvd system som gir marginalt med merkostnader i bilens livsløp. Jeg mener en bil som Tesla må ha luftfjæring for å kunne kalles en premium familiebil, og om man ønsker en teknisk enkel bil er ikke Tesla rett vei å gå ;). Luftfjæring gir automatisk nivåregulering slik at bilen aldri vil "henge nedpå" uavhegig av hvordan man laster den. Luftfjæring gir også en fin fleksibilitet ved å kunne tilpasse fjæringshøyden til veiforholdene og til en viss grad tilpasse fjæringsstivheten. Når luftfjæringen er lav er det mindre luft i belgene og mindre luft som kan komprimeres dvs. stivere fjæring.
For meg vil luftfjæring være et must foran alt annet på utstyrslisten.
Så lenge Tesla tilbyr spiralfjærer, så anser jeg at Tesla mener det er en fullgod løsning.
Men jeg er ikke uenig i at luftfjæring tilbyr ekstra komfort, men jeg ville ikke betalt for det.
Jeg har opplevd flere ganger at very high er kjekt å ha, det finnes mange ekle utkjørsler som ikke egner seg på normal høyde, så ja jeg har bestilt med luft hvis jeg skulle bestilt bil nå.
Etter snart to år med bilen så har jeg faktisk aldri huske å ha hatt behov for å heve den over normal høyde, så for min del kunne jeg klart meg veldig bra uten luft. Men en har jo muligheten da, en må nesten vurdere sitt eget behov litt kritisk.
Etter å ha hatt store problemer og kostnader med luftfjærene på en Land Rover som akkurat hadde gått over garantiperioden ville jeg egentlig bestille Teslaen uten luft, men det gikk ikke da luft var inkludert i Performance-pakken..
Sitat fra: petersv på søndag 16. august 2015, klokken 09:48
Er lite feil med denne, så det er ikke noe å være redd for (i starten) samt garanti.
Kjøreegenskaper er ikke bedre, men komfort er litt bedre.
Heving er kjekt, men Tesla uten luft er ikke spesielt lav.
Jeg har kjøpt luft to ganger ;)
Jeg kjenner ikke forskjell på komforten med og uten luft. Ikke kjøreegenskaper heller.
Eneste sikre forskjell er at man kan heve/senke bilen.
Luftfjæring på andre biler har en lei tendens til å gå i filler og koste skjorta når det skal repareres. Det kan hende Tesla har klart å knekke nøtta ved å ha et enkelt system, men man skal ha STORT behov for å heve/senke bilen før man slår til på dette.
Man skal dessuten laste tungt i Model S før den begynner å henge med rumpa. Det har sikkert noe å gjøre med at den er tung i utgangspunktet og at maks last i % av totalen er lav.
Vi brydde oss ikke om luftfjæring når vi skulle kjøpe vår brukt. Tenkte det ikke var viktig, men når vi prøvde flere biler med og uten, så vi fordelen av å ha med luftfjæring. Synes det er veldig kjekt selvom det ikke er mange cm forskjell. Blir kjekt å teste ut dette neste gang vi skal på hytta til foreldrene mine, siste strekke der er litt humpete grusvei, og våre tidligere biler med sportsunderstell har ikke vært det beste valget der :P
Luftfjæring er mer behagelig, men gir ikke bedre kjøreegenskaper. Og det er mest sannsynlig mye dyrere med tanke på verkstedsutgifter hvis du skal ha bilen utover garantitiden.
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Sitat fra: peik på onsdag 09. september 2015, klokken 18:58
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
Mine 0,00002 cents her som helt fersk i Tesla gamet.
Prøvde i dag en P85D med standard spiralfjæring. Denne sto på 21 tommere og hadde således relativt lite fjæring gjennom dekkene. Denne tok dumper og hull/ujevnheter i veibanen helt strålende. Jeg er ganske imponert over dette faktisk.
Prøvde så en 70D med luftfjæring. Denne sto på 19 tommereog hadde således mer innebygget fjæring gjennom dekkene. Forskjellen var så liten at det kun er gadget faktoren som spiller inn for min del.
Jeg liker selvfølgelig muligheten til å heise opp bilen men i det store og hele fungerte spiralfjæring så bra at jeg vil bruke disse pengene på andre ting!!
Sitat fra: Powerflux på onsdag 09. september 2015, klokken 21:13
Mine 0,00002 cents her som helt fersk i Tesla gamet.
Prøvde i dag en P85D med standard spiralfjæring. Denne sto på 21 tommere og hadde således relativt lite fjæring gjennom dekkene. Denne tok dumper og hull/ujevnheter i veibanen helt strålende. Jeg er ganske imponert over dette faktisk.
Prøvde så en 70D med luftfjæring. Denne sto på 19 tommereog hadde således mer innebygget fjæring gjennom dekkene. Forskjellen var så liten at det kun er gadget faktoren som spiller inn for min del.
Jeg liker selvfølgelig muligheten til å heise opp bilen men i det store og hele fungerte spiralfjæring så bra at jeg vil bruke disse pengene på andre ting!!
Min konklusjon er at dette blir helt individuelt hvordan man opplever det, og derfor må det prøves av den enkelte.
Jeg prøvde en P85D med luft og 21" før jeg bestilte, og den var etter mine begreper relativt hard og urolig over store ujevnheter i lav hastighet. Jeg ville i hvert fall ikke drømme om å beskrive den som at den tar dumper helt strålende. En s60 med stålfjærer som jeg prøvde nylig var klart mykere, men fortsatt fast. Men jeg kan være enig i konklusjonen om at en vanlig model S med 19-tommere og stålfjærer sannsynligvis vil være rikelig myk for de fleste.
Nå var det en P85D med 21 tommere og stålfjærer jeg beskrev som strålende over dumper og ujevnheter. Mulig 21 tommere med luftfjæring føles stivt og urolig ut?
Den var ikke sååå stiv, men fartsdumper og hull i veien slo igjennom og satte bilen i bevegelse. Det kan godt hende den "vagger" mer med luft, men hull i veien som passeres i 30 skal etter min mening forbli utenfor kupeen på en bil med luftfjæring. Den var temmelig nøyaktig like hard som vår ganske stivt oppsatte Volvo V40 (stålfjærer).
Sitat fra: Horsenose på onsdag 09. september 2015, klokken 20:05
Sitat fra: peik på onsdag 09. september 2015, klokken 18:58
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
I følge Teslas hjemmeside kan den heves opptil 19 mm høyere en den normale klaringen på 144 mm.
Klaring 144 mm (vanlig)
Luftfjæring 120 mm – 163 mm
Sitat fra: peik på tirsdag 15. september 2015, klokken 17:01
Sitat fra: Horsenose på onsdag 09. september 2015, klokken 20:05
Sitat fra: peik på onsdag 09. september 2015, klokken 18:58
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
I følge Teslas hjemmeside kan den heves opptil 19 mm høyere en den normale klaringen på 144 mm.
Klaring 144 mm (vanlig)
Luftfjæring 120 mm – 163 mm
vet dette er en gammelt tråd, men synes det er fortsatt aktuelt. Særlig for brukt-bil kjøpere.
Etter litt research.. tror jeg at det stemmer, luftfjæring er fra 11.9 cm - 16.26 cm
Men, høyde på metalfjæring er 15.2 cm. dvs 1.06cm høyere 'clearance' hvis man har luft.
Hadde tatt luft selv også hvis det var samme pris som stål og hadde livstid garanti.
Sitat fra: maplesyrup på onsdag 23. januar 2019, klokken 19:19
Sitat fra: peik på tirsdag 15. september 2015, klokken 17:01
Sitat fra: Horsenose på onsdag 09. september 2015, klokken 20:05
Sitat fra: peik på onsdag 09. september 2015, klokken 18:58
Luftfjæring er bare tull om man ikke kan heve bilen mer enn én cm. Helt strålende fjæring med spiralfjærer.
Flaks at det er snakk om mer enn en cm da.
I følge Teslas hjemmeside kan den heves opptil 19 mm høyere en den normale klaringen på 144 mm.
Klaring 144 mm (vanlig)
Luftfjæring 120 mm – 163 mm
vet dette er en gammelt tråd, men synes det er fortsatt aktuelt. Særlig for brukt-bil kjøpere.
Etter litt research.. tror jeg at det stemmer, luftfjæring er fra 11.9 cm - 16.26 cm
Men, høyde på metalfjæring er 15.2 cm. dvs 1.06cm høyere 'clearance' hvis man har luft.
Teslaer har vært levert med ulike høyde på metalfjærene avhengig av produksjonsår. Min første 2014 S60 hadde nesten 160mm klaring, mens etterhvert så har de sakte men sikkert blitt senket med årene.
i 2015 (tror jeg) var det 144mm som var standard og før luft ble standard i 2017 så var metalfjæringen på 132mm.
Så de nyeste utgavene er også de laveste.
Målinger utført av en youtuber, forteller at størst forskjell oppleves i høyere hastigheter. Luftfjering gir betydelig softere ride over 70km/t
Nå i vinter har vi brukt luftfjæringa en god del. Hever bilen og renser hjulbuer for snø. Samtidig slipper man at bilen brøyter gårdsplassen og veien hvis man ikke har rukket å måke før du (eller kona) skal kjøre.
Og det å senke bilen når man kjører i høy hastighet er også kjekt.
Kjøpte vår brukt, og luket ut biler uten luft.. Ville ikke vært foruten.
Sitat fra: Klykken på torsdag 24. januar 2019, klokken 13:20
Samtidig slipper man at bilen brøyter gårdsplassen og veien hvis man ikke har rukket å måke før du (eller kona) skal kjøre.
Hmmm :D
"måke før du (eller kona) skal kjøre."
Er sambo som benytter Teslaen til småpendlinga si. Jeg kjører konebilen, en i3. Teslaen får jeg låne kun hvis jeg spør pent og samtidig tilbyr henne penger.
Sitat fra: Klykken på torsdag 24. januar 2019, klokken 13:20
Nå i vinter har vi brukt luftfjæringa en god del. Hever bilen og renser hjulbuer for snø. Samtidig slipper man at bilen brøyter gårdsplassen og veien hvis man ikke har rukket å måke før du (eller kona) skal kjøre.
Og det å senke bilen når man kjører i høy hastighet er også kjekt.
Kjøpte vår brukt, og luket ut biler uten luft.. Ville ikke vært foruten.
5 naboer sto ute og må måket snø på en ca 100m lang vei som jeg bor i enden av. Med luft skal jeg aldri mer måtte gå ut for og måke snø ;) ...tenkte jeg..
Men nå etter å ha sett all snøen som legger seg inn i hjulbuene, så må jeg kanskje måke litte granne ::)
Når snøen fryser om natten, så kommer man jo ut til en bil med verdens største bremseklosser laget av is :o Men synes vel det er et luksus-problem at jeg kan kjøre gjennom mye snø, for deretter å klage på at det er snø i forbindelse med hjul/hjulbuer. Eller?
Ja, erfaringen med å være sløv med å fjerne snø fra hjulbuer og felger er at bremsene virkelig fryser (ref. min egen tråd om emnet).