Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: auduny på fredag 19. juni 2015, klokken 10:38
Jeg fant ut, etter å ha passert X antall bomstasjoner i god tro at det var gratis, at det var det jo ikke. Med mindre man faktisk hadde en avtale og bombrikke. Jeg har snakket med Fjelllinjen og de har sendt brikke, samt sagt at jeg kan se bort i fra regningene fra dem. Men hva har folk gjort med bomstasjoner på E18 og venner?
Samtidig er jeg litt usikker på plassering av bombrikken. Bak speilet er det jo to hull jeg lurer på hva er
(https://lh3.googleusercontent.com/1di8NxK_Pv4YZSuaYljoaVzNim4btkHCwHGerPWKXg=w533-h400-no)
Jeg.plasserte bombrikken til min første Tesla i Nose-cone. Husker ikke helt hvordan jeg løsnet Nose-cone. Har tenkt å plassere brikken samme sted på min nye 85D. La brikken inn i en plastpose med ziplock for å beskytte brikken mot fuktighet.
Sitat fra: auduny på fredag 19. juni 2015, klokken 10:38
Jeg fant ut, etter å ha passert X antall bomstasjoner i god tro at det var gratis, at det var det jo ikke. Med mindre man faktisk hadde en avtale og bombrikke. Jeg har snakket med Fjelllinjen og de har sendt brikke, samt sagt at jeg kan se bort i fra regningene fra dem. Men hva har folk gjort med bomstasjoner på E18 og venner?
Samtidig er jeg litt usikker på plassering av bombrikken. Bak speilet er det jo to hull jeg lurer på hva er
(https://lh3.googleusercontent.com/1di8NxK_Pv4YZSuaYljoaVzNim4btkHCwHGerPWKXg=w533-h400-no)
Må plasseres under det stripete området til hø om speilet , dette er det eneste området som ikke et UV skyddet nettopp for å ikke forstyrre signalene til bombrikkene .. Ellers RTFM :-)
Flere måter å løsne nosecone på. Bryte forsiktig med plastverktøy eller kredittkort, alternative "presse ned kanten over, slik at den popper ut. Mange videoer på youtube.
Men hva er de to hullene? I min p85d er jo kameraet i selve festet. Er det noe fuksjonalitet i dette lille og store hullet?
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 19. juni 2015, klokken 10:48
.. Ellers RTFM :-)
Jeg forsøkte, mulig jeg er litt evneveik, men jeg fant ingeting om de to hullene.
Du vil forresten kunne få noen regninger, ikke alle bomring stasjoner er gratis f.eks ved Svinesund.
Ellers så er det det skraverte feltet som er vanligst. Er selvfølgelig finere hvis man tar seg bryet med å gjemme den i nosecone.
http://www.dinside.no/927890/riktig-og-galt-om-bombrikken
Sitat fra: auduny på fredag 19. juni 2015, klokken 11:07
Men hva er de to hullene? I min p85d er jo kameraet i selve festet. Er det noe fuksjonalitet i dette lille og store hullet?
Lyssensor tipper jeg.
Sitat fra: Line på fredag 19. juni 2015, klokken 11:49
Du vil forresten kunne få noen regninger, ikke alle bomring stasjoner er gratis f.eks ved Svinesund.
Hm. Jeg trodde alle (på offentlige veier) var gratis (inntill videre)
Hva er det som bestemmer om en bompassering er fritatt for Elbil eller ikke?
Jeg slengte autopass brikka fra Fjellinjen innunder nosecone uten noe beskyttelse mot vann (stupid is what stupid does..). Tok ikke lang tid før den slutta å fungere. Jeg kontaktet Fjellinjen og sa den ikke fungerte lenger. De sa at det var ikke så farlig. Det viktigste var at mitt reg.nr. er registrert på en brikke(!) og jeg får ingen ny brikke. Kort tid etter dette får jeg en faktura fra E18 bomringene. Jeg måtte sende inn en klage til http://www.e18vestfold.no/, og jeg ble oppringt av dem. De sjekket systemet og fant ut at jeg hade skaffet meg brikke, og da slapp jeg å betale fakturaen. Du trenger altså ingen fungerende brikke, du trenger en brikke, ifølge Fjellinjen vel og merke.
Sitat fra: auduny på fredag 19. juni 2015, klokken 14:07
Sitat fra: Line på fredag 19. juni 2015, klokken 11:49
Du vil forresten kunne få noen regninger, ikke alle bomring stasjoner er gratis f.eks ved Svinesund.
Hm. Jeg trodde alle (på offentlige veier) var gratis (inntill videre)
Hva er det som bestemmer om en bompassering er fritatt for Elbil eller ikke?
Alle er gratis i Norge, men Svinesund er vel et samarbeid mellom Norge og Sverige og faller derfor utenfor denne regelen etter hva jeg har hørt.
Sitat fra: smurf på fredag 19. juni 2015, klokken 14:33
Sitat fra: auduny på fredag 19. juni 2015, klokken 14:07
Sitat fra: Line på fredag 19. juni 2015, klokken 11:49
Du vil forresten kunne få noen regninger, ikke alle bomring stasjoner er gratis f.eks ved Svinesund.
Hm. Jeg trodde alle (på offentlige veier) var gratis (inntill videre)
Hva er det som bestemmer om en bompassering er fritatt for Elbil eller ikke?
Alle er gratis i Norge, men Svinesund er vel et samarbeid mellom Norge og Sverige og faller derfor utenfor denne regelen etter hva jeg har hørt.
Ja, den skal dekke motorveien på Svensk side som ble ferdigstilt for ikke så alt for lenge siden. Var visst noe svenske regler som sa at man ikke kunne kreve inn bompenger for å fiansiere en veg som ennå ikke var bygget, så man plasserte stasjonen på norsk side.
Jeg brukte litt tid på å skaffe brikke. Så mens jeg ventet på at brikke kom så rant det inn fakturaer fra "land og strand" hvor jeg hadde kjørt. Endte opp med å skrive Mail til hver enkelt for å forklare dem at jeg kjørte elbil.
Ordnet seg hver gang men ble litt lei etter å ha sendt Mail til 5-6 forskjellige selskaper.
Svinesund dekkes ikke av fritaket og koster ca 17 et eller annet hver vei om du har brikke.
Dersom du kjøper EL-bil og slipper unna omtrent alle avgifter, kan det være lurt å sette seg inn i hva som skal til for å styre unna avgiftene som folk flest betaler. Men hadde nok vært lurt av Tesla å laget en liten folder med info om hva man bør ta hensyn på som ny el-bil eier. Vedr. denne saken er det bare å skaffe dere en brikke som er registrert på bilen (evt. overføre fra fossilbilen)..... brikke registrert på bilen må man ha for å slippe og betale bompenger.
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.
Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.
Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.
Autopilotbiler har ikke dette feltet, jeg testa å plassere den på høykant med antennen opp (den tynne delen.) Så får vi se om det fungerer, hvis ikke blir det bak snuten som sist.
Sitat fra: auduny på fredag 19. juni 2015, klokken 10:38
Jeg fant ut, etter å ha passert X antall bomstasjoner i god tro at det var gratis, at det var det jo ikke. Med mindre man faktisk hadde en avtale og bombrikke. Jeg har snakket med Fjelllinjen og de har sendt brikke, samt sagt at jeg kan se bort i fra regningene fra dem. Men hva har folk gjort med bomstasjoner på E18 og venner?
Samtidig er jeg litt usikker på plassering av bombrikken. Bak speilet er det jo to hull jeg lurer på hva er
(https://lh3.googleusercontent.com/1di8NxK_Pv4YZSuaYljoaVzNim4btkHCwHGerPWKXg=w533-h400-no)
Jeg lurte akkurat om det samme og kjørte innom Tesla service i Trondheim. Til og med de var svært usikkre hva hullene er for. Jeg har plassert brikken slik at det kan ha påvirkning på det minste hullet (HVIS det skulle være en sensor inn i den), men sjansen er minimal. Er muligens sensor som skille mellom dag og natt og brikken er såpass langt unnå at mengde lyset som kommer inn burde ikke være noe særlig mindre. Nå er det ikke mørkt er om natten for tiden, så jeg finner vel ut til sensommeren om det går. Droppet plassering i Nosecone for å kunne lettere skifte til Bropass for Øresundbroen jmf annen tråd.
Sitat fra: aness på lørdag 20. juni 2015, klokken 09:02
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.
Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.
Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.
+1000!
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. juni 2015, klokken 14:13
Sitat fra: aness på lørdag 20. juni 2015, klokken 09:02
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.
Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.
Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.
+1000!
Tror ikke det gjøres manuelt. Tror alt går automatisk ved at skiltene leses med et kamera. Når skiltet ikke kunne leses så kommer kanskje et meneste i bilde.
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. juni 2015, klokken 14:13
Sitat fra: aness på lørdag 20. juni 2015, klokken 09:02
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.
Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.
Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.
+1000!
De fleste passeringer registreres via skilt nr. At Tesla og noen få andre biler har en frontrute som gjør at brikken ikke registreres gjør vel at denne typen brikke/måte og registrere abonement på ikke er en serlig aktuell måte å registrere passeringer på i fremtiden. For min del syntes jeg det er helt håpløst at folk må plassere brikken på utsiden av cupén, f.eks bak nosecon mm. å pakke den inn i forskjellige vakumpakkeløsninger syntes jeg er helt idiotisk.
Teknologien er kommet såpass langt at dette blit helt latterlig. Tror vel ingen andre enn Tesla folk henger seg opp i dette problemet.
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 20:58
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. juni 2015, klokken 14:13
Sitat fra: aness på lørdag 20. juni 2015, klokken 09:02
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.
Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.
Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.
+1000!
De fleste passeringer registreres via skilt nr. At Tesla og noen få andre biler har en frontrute som gjør at brikken ikke registreres gjør vel at denne typen brikke/måte og registrere abonement på ikke er en serlig aktuell måte å registrere passeringer på i fremtiden. For min del syntes jeg det er helt håpløst at folk må plassere brikken på utsiden av cupén, f.eks bak nosecon mm. å pakke den inn i forskjellige vakumpakkeløsninger syntes jeg er helt idiotisk.
Teknologien er kommet såpass langt at dette blit helt latterlig. Tror vel ingen andre enn Tesla folk henger seg opp i dette problemet.
+1001 ;-)
Sitat fra: elbilertilalle på lørdag 20. juni 2015, klokken 18:46
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. juni 2015, klokken 14:13
Sitat fra: aness på lørdag 20. juni 2015, klokken 09:02
Sitat fra: Høgis på lørdag 20. juni 2015, klokken 00:15
Bare legg brikken hjemme, det betyr ingen ting så lenge det finnes abb. på bilen. Helt unødvendig å styre med å gjemme den bak nosecon osv.
Når bompengeprisen er null så synes jeg at det minste jeg kan gjøre er å plassere brikken på det skraverte feltet ved speilet.
Gratis passering er ett gode som forsvinner den dagen en eller annen bomring kommer med statistikk som sier at XX% av passeringene er elbiler som må håndteres manuelt og at det faktisk koster dem nesten like mye (eller mer) enn de får inn på en fossilpassering.
+1000!
Tror ikke det gjøres manuelt. Tror alt går automatisk ved at skiltene leses med et kamera. Når skiltet ikke kunne leses så kommer kanskje et meneste i bilde.
Jeg er ganske sikkert på at alle foto sjekkes manuelt, selv om skiltet leses av kamera.
Nå tar det sikkert ikke mange sekundene å verifisere at skiltet stemmer med det kameraet har lest, men når dette må gjøres hver gang noen passerer uten brikke så blir det fort en del tid.
Hvordan plasserer folket autopassbrikken i biler med autopilothardware? Jeg plasserte brikken rett under sensorene i vinduet bak speilet, men det ser ikke ut til at brikken leses.
Det er et svart område på ruten til høyre for sensorene, er dette ment for autopassbrikker?
Brikken kan monteres i bakruta. Det fungerer helt strålende, men dessverre ikke usynlig.
Sitat fra: MrBacardi på torsdag 03. mars 2016, klokken 09:43
Hvordan plasserer folket autopassbrikken i biler med autopilothardware? Jeg plasserte brikken rett under sensorene i vinduet bak speilet, men det ser ikke ut til at brikken leses.
Det er et svart område på ruten til høyre for sensorene, er dette ment for autopassbrikker?
Smør brikken godt inn med herdende silikon slik at den blir vanntett, så tapes den fast bak skiltet ("grillen" åpnes gjennom frunk - de viser deg hvordan på Tesla).
Har selv autopilot og brikken min ville ikke la seg lese uansett hvor i frontvinduet jeg plasserte den. Bomselskapet sa at dette var kjent fra enkelte av Tesla sine modeller (og endel andre biler).
Bak skiltet blir den helt usynlig, og på ingen måte til noen hinder eller sjenanse.
Sitat fra: MrBacardi på torsdag 03. mars 2016, klokken 09:43
Hvordan plasserer folket autopassbrikken i biler med autopilothardware? Jeg plasserte brikken rett under sensorene i vinduet bak speilet, men det ser ikke ut til at brikken leses.
Det er et svart område på ruten til høyre for sensorene, er dette ment for autopassbrikker?
Jeg teipet brikken fast på innsiden av nosecone, rett bak det teslalogoen er. Dette har fungert strålende hele vinteren, ikke gjort noen modifikasjoner for å sørge for at ikke vann trenger igjennom heller.
Jeg har god erfaring med brikke bak nosecone og satt den der også på min nye bil, men det står igjen en grå plastdings fra brikken til forrige eier på frontruten.. Noen ideer om hvordan jeg skal få den av? Sitter som fjell..
Sitat fra: jorkus på torsdag 03. mars 2016, klokken 11:38
Jeg har god erfaring med brikke bak nosecone og satt den der også på min nye bil, men det står igjen en grå plastdings fra brikken til forrige eier på frontruten.. Noen ideer om hvordan jeg skal få den av? Sitter som fjell..
Varm den opp med hårføner så slipper limen.
Spraymalte min svart, brukte borrelås med dobbelsidig tape til å feste på passasjerside av speil. Ser ut som en original dings til bilen :) Veldig fornøyd. Stilig når noen legger merke til det (til nå kun en); du har du spraymalt autopass brikken din, det er nerdete, liker det. [jeg] seff ;D
Sitat fra: Odd Arne på torsdag 03. mars 2016, klokken 15:37
Spraymalte min svart, brukte borrelås med dobbelsidig tape til å feste på passasjerside av speil. Ser ut som en original dings til bilen :) Veldig fornøyd. Stilig når noen legger merke til det (til nå kun en); du har du spraymalt autopass brikken din, det er nerdete, liker det. [jeg] seff ;D
Legg ut et bilde. Kan være andre følger ditt eksempel. ;)
Plasserte min brikke i nosecone i overgangen juli/august 2015. Den levde i ca 4 mnd før den sluttet å fungere. Sjekket om den hadde tatt inn vann, men det var helt tørt. Jeg antar det er temperatursvingningene som tok knekken på den.
Sitat fra: ctr46 på torsdag 03. mars 2016, klokken 20:34
Plasserte min brikke i nosecone i overgangen juli/august 2015. Den levde i ca 4 mnd før den sluttet å fungere. Sjekket om den hadde tatt inn vann, men det var helt tørt. Jeg antar det er temperatursvingningene som tok knekken på den.
Det er vel høyere temperatursvingninger inni bilen enn utenfor. Vil nok tro vann er årsaken, min første døde av dette selv om jeg hadde tapet den. Har puttet den nye i en vanntett pose til mobiltelefoner :)
Jeg har har min limt til nosecone uten pose eller andre former for beskyttelse i ganske nøyaktig ett år og 21.000 km nå. Det lyser fremdeles grønt kryss ved hver passering.
Sitat fra: frosken på torsdag 03. mars 2016, klokken 23:17
Jeg har har min limt til nosecone uten pose eller andre former for beskyttelse i ganske nøyaktig ett år og 21.000 km nå. Det lyser fremdeles grønt kryss ved hver passering.
Vi har også bak nosecone, brikken har aldri utløst noe lys. Men ved innlogging hos vårt lokale bompengeselskap så ligger passeringen inne så og si umiddelbart.
Brikka utløste heller ikke noe lys i den forrige bilen den var plassert i.
Sitat fra: Sbr på torsdag 03. mars 2016, klokken 22:46
Sitat fra: ctr46 på torsdag 03. mars 2016, klokken 20:34
Plasserte min brikke i nosecone i overgangen juli/august 2015. Den levde i ca 4 mnd før den sluttet å fungere. Sjekket om den hadde tatt inn vann, men det var helt tørt. Jeg antar det er temperatursvingningene som tok knekken på den.
Det er vel høyere temperatursvingninger inni bilen enn utenfor. Vil nok tro vann er årsaken, min første døde av dette selv om jeg hadde tapet den. Har puttet den nye i en vanntett pose til mobiltelefoner :)
Hatt min i nosecone i 4 mnd, og fungerer supert. Brikken er riktignok teipet over alle skjøter, lagt i zip-lock pose, tapet igjen, også teipet fast på innsiden av nosecone (oppe mot høyre hjørne(passasjerside)).
Brukte skikkelig hardfør tape brukt til å tette overganger mellom bygningsplast og takvindu.
Temperaturforskjeller kan jeg ikke tenke skal ha noe å si da brikkene er beregnet til å sitte i biler, og temperaturer i bilen kan svinge fra +40-50 C (eller mer) og ned mot -20-30).
Sitat fra: Sbr på torsdag 03. mars 2016, klokken 22:46
Sitat fra: ctr46 på torsdag 03. mars 2016, klokken 20:34
Plasserte min brikke i nosecone i overgangen juli/august 2015. Den levde i ca 4 mnd før den sluttet å fungere. Sjekket om den hadde tatt inn vann, men det var helt tørt. Jeg antar det er temperatursvingningene som tok knekken på den.
Det er vel høyere temperatursvingninger inni bilen enn utenfor. Vil nok tro vann er årsaken, min første døde av dette selv om jeg hadde tapet den. Har puttet den nye i en vanntett pose til mobiltelefoner :)
Det var en vanntett pose beregnet for mobiler jeg også brukte. Det var ikke vann som tok knekken på den ;)
Sitat fra: frosken på torsdag 03. mars 2016, klokken 23:17
Jeg har har min limt til nosecone uten pose eller andre former for beskyttelse i ganske nøyaktig ett år og 21.000 km nå. Det lyser fremdeles grønt kryss ved hver passering.
Straks 2.5 år og drøyt 50Kkm her uten noen form for beskyttelse. Funker ved hver eneste passering.