Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: AmocoCadiz på lørdag 13. juni 2015, klokken 17:21

Tittel: Problem med fri bruk?
Skrevet av: AmocoCadizlørdag 13. juni 2015, klokken 17:21
Fri bruk av hurtigladere for noen viser seg å kunne være problematisk, spesielt da det oftest bare er et ladepunkt som også kun kan brukes av en ladestandard a gangen. Det har oppstått noen episoder i det siste ang. Zoe's fri bruk av Fortums ladenettverk, da disse eierne ønsker å bruke hurtigladerne til å fylle 100%, enten det er ignorans at fra 99% til 100% gjerne tar en halvtime ekstra, men også kanskje nødvendlighet pga begrensede muligheter å lade utenom TN nettverksladepunkter.

Men for alle andre som bruker hurtigladenettverket for den primære intensjonen, å fylle raskt til 80% for så kjøre ev. videre til neste hurtigladestopp, skaper jo dette en uheldig forsinkelse for mange andre.

Hva blir riktig i slike situasjoner, det undergraver jo muligheten å kjøre lengre med noe tidsmessig forutsigbarhet om 1 eller 2 forran i ladekøen opptar laderen i over en time eller mer hver ?
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: emillørdag 13. juni 2015, klokken 18:37
Nå er det heldigvis de færreste ladestedene jeg kjører på langtur der det kun er én Fortum-lader, men jeg mener at så lenge det er andre hurtigladere på strekningen man skal kjøre så gir man fra seg laderen på ~80% hvis det står andre i kø.

Det er sikkert noe egoisme inn i bildet, en dose latskap, men også mye uvitenhet blant de ladende ute og går. Møter jeg på en Zoe (eller andre) på hurtiglader der de har passert 80% med god margin vil jeg ikke nøle med å ta kontakt og finnet ut hvorfor de fortsatt står og lader. På gratislader har jeg tidligere koblet bort førerløse biler med >90% på telleren.

Men blir det et problemt at Zoe spesiellt står lenge på laderen må man presse Renault/Fortum på å få opp flere 22kW ladepunkter på ladeplassene så Zoe kan stå der og lade og ikke sperre for DC-lading. Eller åpne opp for at AC og DC kan lade samtidig fra ladestasjonene.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: jkirkebolørdag 13. juni 2015, klokken 18:52
Sitat fra: emil på lørdag 13. juni 2015, klokken 18:37
Nå er det heldigvis de færreste ladestedene jeg kjører på langtur der det kun er én Fortum-lader, men jeg mener at så lenge det er andre hurtigladere på strekningen man skal kjøre så gir man fra seg laderen på ~80% hvis det står andre i kø.

Det er sikkert noe egoisme inn i bildet, en dose latskap, men også mye uvitenhet blant de ladende ute og går. Møter jeg på en Zoe (eller andre) på hurtiglader der de har passert 80% med god margin vil jeg ikke nøle med å ta kontakt og finnet ut hvorfor de fortsatt står og lader. På gratislader har jeg tidligere koblet bort førerløse biler med >90% på telleren.

Men blir det et problemt at Zoe spesiellt står lenge på laderen må man presse Renault/Fortum på å få opp flere 22kW ladepunkter på ladeplassene så Zoe kan stå der og lade og ikke sperre for DC-lading. Eller åpne opp for at AC og DC kan lade samtidig fra ladestasjonene.

Jepp, mangel på 22kW AC kan bli et problem. Jeg lader ofte på Roa eller Dokka, på Dokka er det to hurtigladere men på Roa bare en. Og på den ene kan kun ett uttak benyttes samtidig. Når jeg kobler Teslaen til 43kW uttaket der blir den typisk stående 45-60 minutter, og vi er ikke i nærheten av bilen. Vi er på kroa og spiser eller på butikken og handler. Bilen lader på maks hele tiden og kommer garantert ikke over 80% i løpet av økten. Å gi seg tidligere er ikke noe alternativ da vi må ha nok til å komme oss hjem (ca. 17 mil eller så).
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: hsa77lørdag 13. juni 2015, klokken 19:11
Tullinger finnes det blant eiere av alle biler, blir for dumt å si at eiere av det ene merket er bedre/verre enn andre. Jeg ble stående å vente på en Leaf som stod tilkoblet en 22kw stolpe på McD her for leden, DC laderen var ledig, men den var sikkert opptatt da han kom og så gadd han ikke flytte bilen. Men det betyr jo ikke at alle Leaf-eiere er tullinger av den grunn...
Når det gjelder at man bør avslutte ved 80% er jeg ikke enig, 22kW ZOE mister ikke ladefart før langt opp på 90-tallet. Man skal selvfølgelig ikke lade mer på hurtigladere enn man må for å komme frem, dannes det kø må man selvfølgelig vurdere om man kan legge inn et nytt ladestopp og dermed avslutte lading tidligere enn man hadde planlagt. Tilværelsen som elbilist blir bedre om vi viser litt hensyn og bruker litt sunn fornuft!☺
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Leonlørdag 13. juni 2015, klokken 22:32
Kom til ladestasjonen på Notodden igjen i går, og denne er vanligvis ledig. Denne gangen stod det en i3 der, men med over 70% lading regnet jeg med at ventetida ikke ble så lang, selv om den bare hadde stått i 8 minutter. Koblet meg til, slik at min lading skulle starte automatisk når han koplet seg fra. Kom tilbake en halv time senere, og da ladet han fortsatt, og bilen hans var ladet til 98%...

Slo opp bilnummeret og fant eier, men med tre mobilnummer, tok det litt tid å finne det rette. I mellomtida kom han tilbake, og avsluttet ladingen med sms. Kom vel med en kommentar om at nå var det ikke mulig å dytte mer inn på batteriet, men han var ikke i det snakkesalige hjørnet, så jeg lot det være med det. Ville ikke skape noen sur stemning med hele familien hans tilstede.

Kunne vel kanskje ha nappet ut kontakten hans, men antar at den kanskje var låst i bilen? Var ikke mulig å stoppe ladingen fra laderen uten sms. Antar nødstopp ville være litt drastisk...

Vet ikke hvor lang ladetid du får med sms-lading til 99 kr hos Grønn Kontakt, men tror det var ca 40 minutter igjen...
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: AmocoCadizlørdag 13. juni 2015, klokken 23:11
Trodde de raske hurtigladene alltid stoppet selv ved 80%, må alltid restarte ny ladesesjon hvis jeg må presse inn mer enn 80% hvis det er for langt til neste hurtiglader, dette gjelder Chademo.
Er Combo og Zoe 43kW annerledes?

Tenker dette gjelder en generell hurtigladeproblemstilling uansett merke, men som oppstår når noen har fått dette inkl med bilen eller kjøpt ubegrenset års hurtigladeabo.

Ser feks at Tesla i USA ønsker å begrense hurtigladebruken da noen med fri bruk har begynt å bruke hurtigladestasjonene som eneste ladeplass.

Og så lenge det ikke er flere ladere på hurtigladestasjonene kan dette bli et vedvarende problem lenge, også fordi mange nye elbil eiere er uvante med premissene ved lading.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: emillørdag 13. juni 2015, klokken 23:45
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 13. juni 2015, klokken 23:11
Trodde de raske hurtigladene alltid stoppet selv ved 80%, må alltid restarte ny ladesesjon hvis jeg må presse inn mer enn 80% hvis det er for langt til neste hurtiglader, dette gjelder Chademo.
Er Combo og Zoe 43kW annerledes?

43kW AC har jo ikke samme mulighet til å lese batteristatus som DC-ladingen. Når det gjelder stopp på 80% er det vel litt forskjellig. Har hørt noen snakke om at hvis man startet lading på over 50% SOC så ville den fortsette til 100%, men dette var mens lading for det meste var gratis. Kan også være forskjeller mellom SMS/stykkprislading og vanlig minuttsprising.

Min erfaring med et par eldre GrønnKontakt ABB-ladere er at de stopper CHAdeMO lading på 90% uavhengig av hva oppstarts %SOC var, litt kjipt når jeg hadde klippekort og 90% på laderen egentlig ikke var mer enn 75% på bilen.

Men igjen ser man at stykkpris og gratislading gjør at folk lader mer enn de kanskje trenger. Minner meg også om en episode fra Kiwi Lund i Kristiansand mens det fortsatt var 20 gratisminutter i åpningstiden og to ladende diskuterte hvordan de skulle få til flere 20-minuttere etterhverandre ved å bytte lader (to på stedet) og bruke andre mobilabonnement/fortumbrikker. Den gangen gadd ikke jeg å vente, hadde nok batteri til å gjøre unna et par andre ting jeg skulle før jeg kom tilbake til ledig lader litt senere.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: hsa77søndag 14. juni 2015, klokken 15:14
For min del tror jeg stykkpris er verre enn gratislading. Kjører ofte Hamar Eidsvoll t/r uten lademulighet der jeg parkerer på Eidsvoll. Ved våt veg eller tung høyrefot må jeg lade litt på Minnesund for å komme hjem, her lader jeg gratis på Kiwi, men jeg gidder da ikke stå ett minutt lenger enn det jeg må for å komme hjem uten rekkeviddeangst. Jeg kunne ladet til 100% på Minnesund og da sluppet å lade hjemme, men fritiden min er nå en gang litt mer verdt enn 20kr spart på strømregningen...

Dersom jeg en gang blir nødt til å punge ut 220+kr hos landeveisrøverne i Artic Roads skal jeg pinadø ha full valuta for pengene og lade til 100%!

Grønn kontakt har en litt merkelig prispolitikk på AC lading, her faktureres hver påbegynte time og prisen avhenger av gjennomsnittlig ladeeffekt. Det betyr at jeg faktisk sparer penger på å lade hele timen, når ladefarta avtar ved høy SoC går prisen ned! Men det er uansett så få kroner det er å spare at jeg gidder da ikke holde på slik...
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: jkirkebosøndag 14. juni 2015, klokken 15:28
Sitat fra: hsa77 på søndag 14. juni 2015, klokken 15:14
Grønn kontakt har en litt merkelig prispolitikk på AC lading, her faktureres hver påbegynte time og prisen avhenger av gjennomsnittlig ladeeffekt. Det betyr at jeg faktisk sparer penger på å lade hele timen, når ladefarta avtar ved høy SoC går prisen ned! Men det er uansett så få kroner det er å spare at jeg gidder da ikke holde på slik...

Enig i at det er en merkelig prismodell. Om jeg skal stå et sted en times tid pga. at vi skal spise og evt. handle, og trenger en viss mengde strøm, vil det altså lønne seg for meg å skru ned ladehastigheten fra f.eks 22kW til 15kW om jeg bare trenger 15kWh.

Jeg ville foretrukket en litt høyere timepris men fakturert etter faktisk medgått tid. Slik det er nå betalte jeg 47 kroner for 26 minutters lading på 22kW forrige gang og det er 80% over Fortums minuttpris (der Fortum har separate 22kW stolper, ellers koster det mye mer).
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: hsa77søndag 14. juni 2015, klokken 15:43
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. juni 2015, klokken 15:28
Sitat fra: hsa77 på søndag 14. juni 2015, klokken 15:14
Grønn kontakt har en litt merkelig prispolitikk på AC lading, her faktureres hver påbegynte time og prisen avhenger av gjennomsnittlig ladeeffekt. Det betyr at jeg faktisk sparer penger på å lade hele timen, når ladefarta avtar ved høy SoC går prisen ned! Men det er uansett så få kroner det er å spare at jeg gidder da ikke holde på slik...

Enig i at det er en merkelig prismodell. Om jeg skal stå et sted en times tid pga. at vi skal spise og evt. handle, og trenger en viss mengde strøm, vil det altså lønne seg for meg å skru ned ladehastigheten fra f.eks 22kW til 15kW om jeg bare trenger 15kWh.

Jeg ville foretrukket en litt høyere timepris men fakturert etter faktisk medgått tid. Slik det er nå betalte jeg 47 kroner for 26 minutters lading på 22kW forrige gang og det er 80% over Fortums minuttpris (der Fortum har separate 22kW stolper, ellers koster det mye mer).
Ja de burde gjort som Fortum, 1kr per minutt for 22kw ac. Så får heller de som bare kan lade med 3,6-7kw benytte seg av dc-hurtigladeren!
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Ferrysøndag 14. juni 2015, klokken 15:55
Sitat fra: hsa77 på søndag 14. juni 2015, klokken 15:14
Jeg kunne ladet til 100% på Minnesund og da sluppet å lade hjemme, men fritiden min er nå en gang litt mer verdt enn 20kr spart på strømregningen...

Dersom jeg en gang blir nødt til å punge ut 220+kr hos landeveisrøverne i Artic Roads skal jeg pinadø ha full valuta for pengene og lade til 100%!

Er ikke fritiden noe verdt lenger hvis du lader hos AR? Det er da uansett kun 20 kr du sparer.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: hsa77søndag 14. juni 2015, klokken 16:13
Sitat fra: Ferry på søndag 14. juni 2015, klokken 15:55
Sitat fra: hsa77 på søndag 14. juni 2015, klokken 15:14
Jeg kunne ladet til 100% på Minnesund og da sluppet å lade hjemme, men fritiden min er nå en gang litt mer verdt enn 20kr spart på strømregningen...

Dersom jeg en gang blir nødt til å punge ut 220+kr hos landeveisrøverne i Artic Roads skal jeg pinadø ha full valuta for pengene og lade til 100%!

Er ikke fritiden noe verdt lenger hvis du lader hos AR? Det er da uansett kun 20 kr du sparer.
Her handler det om prinsipp, ikke fornuft!
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Ferrysøndag 14. juni 2015, klokken 16:30
Men du straffer jo kun deg selv, og evt. andre bilister som venter på laderen! AR blåser i om du står der en time eller to.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: hsa77søndag 14. juni 2015, klokken 17:04
Sitat fra: Ferry på søndag 14. juni 2015, klokken 16:30
Men du straffer jo kun deg selv, og evt. andre bilister som venter på laderen! AR blåser i om du står der en time eller to.
Nå er dette en rimelig hypotetisk problemstilling i og med at jeg aldri har ladet på AR, og heller ikke har tenkt å gjøre det!
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: K Ssøndag 14. juni 2015, klokken 19:24
Uff, enkelte elbilister er så kjipe at jeg er overbevist om at de gråter når de sitter på dass. Det samme gjelder endel bobilfolk.
Og jeg er begge deler..... :oheldigvis er jeg villig til både betale for lading av elbil og parkering av bobil ved overnatting....
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Ole Henrik Hannisdahlmandag 15. juni 2015, klokken 09:27
Sitat fra: hsa77 på søndag 14. juni 2015, klokken 15:14
Grønn kontakt har en litt merkelig prispolitikk på AC lading, her faktureres hver påbegynte time og prisen avhenger av gjennomsnittlig ladeeffekt. Det betyr at jeg faktisk sparer penger på å lade hele timen, når ladefarta avtar ved høy SoC går prisen ned! Men det er uansett så få kroner det er å spare at jeg gidder da ikke holde på slik...

Hei,

Enig at denne kan fremstå litt merkelig. Slik vi ser det, vil vi i en ideell prismodell ta betalt for tid på hurtigladere, og for kWh på flexiladere.

For hurtigladere har vi i dag en kombinasjon av minuttpris for registrerte kunder, fastpris per lading for drop-in kunder, og fri bruk for (de få) premiumkundene vi har. Angående drop-in kundene holder vi på å gjøre noen grep. Vi tar sikte på at også disse betaler per minutt fra ca august av, dog med en høyere minuttpris enn for registrerte kunder. Angående premium er vi litt i tenkeboksen. En mulighet er å innføre volumrabatt for alle, som gjør det billigere per minutt jo mer du lader. Uansett er intensjonen at alle som lader hos oss skal ha incentiv til å flytte bilen sin når de har fått den strømmen de trenger, fremfor å stå unødvendig lenge.

For flexiladere er saken litt mer utfordrende:

Den "minst dårlige" løsningen vi har funnet så langt, er dagens modell hvor vi beregner timeprisen basert på snitteffekt. I denne modellen vil det være det samme om du lader 2 timer på 10kW, eller 1 time på 20kW. Vi kan selvfølgelig justere ned beregningsintervallet fra 1 time til 30 eller 15 minutter, noe vi også vurderer. Utfordringen er at jo kortere beregningsintervall vi bruker, jo nærmere er vi en de facto kWh - prising.

Håper dette var oppklarende. Innspill mottas gjerne

Mvh Ole Henrik
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: jkirkebomandag 15. juni 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 15. juni 2015, klokken 09:27
Den "minst dårlige" løsningen vi har funnet så langt, er dagens modell hvor vi beregner timeprisen basert på snitteffekt. I denne modellen vil det være det samme om du lader 2 timer på 10kW, eller 1 time på 20kW. Vi kan selvfølgelig justere ned beregningsintervallet fra 1 time til 30 eller 15 minutter, noe vi også vurderer. Utfordringen er at jo kortere beregningsintervall vi bruker, jo nærmere er vi en de facto kWh - prising.

Håper dette var oppklarende. Innspill mottas gjerne

Kortere intervall vil fjerne mesteparten av problemet tror jeg. Det er kjipt å betale for en hel time om man trenger 10 minutter på 22kW for å komme frem dit man skal. Da blir det svært dyre kWh. Egentlig burde nesten intervallene vært ennå kortere men 15 min. er "innafor" synes jeg.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: hsa77mandag 15. juni 2015, klokken 10:38
Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. juni 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 15. juni 2015, klokken 09:27
Den "minst dårlige" løsningen vi har funnet så langt, er dagens modell hvor vi beregner timeprisen basert på snitteffekt. I denne modellen vil det være det samme om du lader 2 timer på 10kW, eller 1 time på 20kW. Vi kan selvfølgelig justere ned beregningsintervallet fra 1 time til 30 eller 15 minutter, noe vi også vurderer. Utfordringen er at jo kortere beregningsintervall vi bruker, jo nærmere er vi en de facto kWh - prising.

Håper dette var oppklarende. Innspill mottas gjerne

Kortere intervall vil fjerne mesteparten av problemet tror jeg. Det er kjipt å betale for en hel time om man trenger 10 minutter på 22kW for å komme frem dit man skal. Da blir det svært dyre kWh. Egentlig burde nesten intervallene vært ennå kortere men 15 min. er "innafor" synes jeg.
Støttes. 15min intervall ville løst problemet, om noen på død og liv skal stå perioden de har betalt for blir det ikke snakk om mange minuttene.

Kudos til Grønn Kontakt for å følge med på forumet og ta innspill fra oss på alvor!
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: jkirkebomandag 15. juni 2015, klokken 13:50
Sitat fra: hsa77 på mandag 15. juni 2015, klokken 10:38
Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. juni 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 15. juni 2015, klokken 09:27
Den "minst dårlige" løsningen vi har funnet så langt, er dagens modell hvor vi beregner timeprisen basert på snitteffekt. I denne modellen vil det være det samme om du lader 2 timer på 10kW, eller 1 time på 20kW. Vi kan selvfølgelig justere ned beregningsintervallet fra 1 time til 30 eller 15 minutter, noe vi også vurderer. Utfordringen er at jo kortere beregningsintervall vi bruker, jo nærmere er vi en de facto kWh - prising.

Håper dette var oppklarende. Innspill mottas gjerne

Kortere intervall vil fjerne mesteparten av problemet tror jeg. Det er kjipt å betale for en hel time om man trenger 10 minutter på 22kW for å komme frem dit man skal. Da blir det svært dyre kWh. Egentlig burde nesten intervallene vært ennå kortere men 15 min. er "innafor" synes jeg.
Støttes. 15min intervall ville løst problemet, om noen på død og liv skal stå perioden de har betalt for blir det ikke snakk om mange minuttene.

Kudos til Grønn Kontakt for å følge med på forumet og ta innspill fra oss på alvor!
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: fredagmandag 15. juni 2015, klokken 17:17
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 15. juni 2015, klokken 09:27
Vi har p.t. ikke lov til å ta betalt per kWh. Slik vi tolker dagens regelverk, vil en prismodell basert på kWh potensielt medføre at vi må ha lisens for strømsalg, noe som er helt uaktuelt for vår del. Det kan også i verste fall medføre at alle kunder må få mulighet til fritt å velge strømleverandør når dere skal lade, noe som er dyrt og komplekst å få til

Hvilken lov eller forskrift er det du tolker slikt?

Har du vært i kontakt med departementet for å få endret på dette? Dette er jo en helt unødig og kunstig begrensning som politikerne bør fikse, for å oppmuntre til flere offentlige ladeplasser som tilbyr lading mot betaling.

Spesielt fordi 400V TN ofte er lettere tilgjengelig for private aktører som feks kjøpesentre, enn for kommunale aktører som bruker det gamle strømnettet ute på gata. Men private aktører gidder ikke å gi bort strøm gratis, fri bruk skaper problemer, og private er ikke så gira på elbiler at de gidder å kjempe mot offentlige regler.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Ole Henrik Hannisdahlmandag 15. juni 2015, klokken 19:15
Dette er hjemlet i Energilovens §4, som regulerer omsetning av elektrisk energi - også kalt strøm på folkemunne. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1990-06-29-50#KAPITTEL_4 (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1990-06-29-50#KAPITTEL_4). Se også http://www.nve.no/no/Konsesjoner/Hvordan-soke-om-omsetningskonsesjon/Omsetningskonsesjoner/ (http://www.nve.no/no/Konsesjoner/Hvordan-soke-om-omsetningskonsesjon/Omsetningskonsesjoner/)

Det er rom for tolkning her, men enn så lenge velger vi å holde oss på den sikre siden. Vi er eid av 24 kraftselskap, og ønsker ikke å tøye strikken for langt uten en grundig avklaring med NVE først. Det jobbes med saken.

Mvh Ole Henrik
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Mippenmandag 15. juni 2015, klokken 20:34
Det beste er å ha en modell hvor man betaler pr. Kw. Hvis det ikke er lov pr i dag bør det forskrifter på plass slik at det vil være lov å gjøre det på denne måten. Elbiler er kommet for å bli og det bør være mulig å ta betalt pr kw som man tar betalt pr. liter bensin.  Når det er kaldt tar det for eksempel mye mer tid å lade bilen på hurtiglader. Med bare betaling på tid betaler man mer og får mindre når det går tregt. Men det burde også ideelt sett være betaling for tid over 80% slik at det ikke skal lønne seg å stå for lenge.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Glidermanmandag 15. juni 2015, klokken 21:31
+1 Mippen.
kW pris opptil eks 80% og deretter minuttpris.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Leonmandag 15. juni 2015, klokken 22:37
Sitat fra: Mippen på mandag 15. juni 2015, klokken 20:34
Det beste er å ha en modell hvor man betaler pr. Kw. Hvis det ikke er lov pr i dag bør det forskrifter på plass slik at det vil være lov å gjøre det på denne måten. Elbiler er kommet for å bli og det bør være mulig å ta betalt pr kw som man tar betalt pr. liter bensin.  Når det er kaldt tar det for eksempel mye mer tid å lade bilen på hurtiglader. Med bare betaling på tid betaler man mer og får mindre når det går tregt. Men det burde også ideelt sett være betaling for tid over 80% slik at det ikke skal lønne seg å stå for lenge.

Dette har vi diskutert mange ganger før, og jeg tror flertallet her heller vil ha minuttpris framfor kW-pris - nettopp for å unngå at folk blir stående og lade til 90-100%! Ventetid er også penger...

Ser problemet med at ladetiden blir større om vinteren, i tillegg til forbruket, men er redd ideelle løsninger lett blir for vanskelige å gjennomføre...
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Olathotirsdag 16. juni 2015, klokken 09:26
Det er flere problemer med kWh-betaling, særlig så lenge ladeplassene er få, og vanlige parkeringsplasser også kan være vanskelig å oppdrive.  Og problemet blir bare større der det ikke er gratis for elbiler å stå på vanlige parkeringsplasser (de fleste private parkeringer).
Det er jo enkelt nok å sette bilen på ladeplass, skru ned ladefarta til et minimum, og bli stående i timevisfor en mye lavere pris enn om man parkerer på vanlig plass.

Tar du taxi betaler du jo for en kombinasjon av tid og kjørelengde (gjerne med en minstepris) - det er kanskje en mulig løsning for å kompromisse.  1 kr/kWh + 1 kr/min, minimum 15kr. 
Betaling gjennom EasyPark eller noe lignende (de har jo allerede ferdig løsning for å ta betalt for faktisk parkeringstid, så man slipper å gjette på forhånd hvor lenge man skal stå).

Det krever selvsagt også at man får lov til å "selge strøm", men burde vel være en akseptabel løsning som ivaretar de fleste interesser i gamet.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: K Stirsdag 16. juni 2015, klokken 13:01
Minuttpris og tilstrekkelig antall ladeplasser.
Det viktigste er at de er mulig å få lade. Vil heller betale 100kr for lading enn 50kr og måtte vente 60 minutt pga en som skal toppe batteriet. Ikke heng dere opp i beløpene, det er prinsippet jeg vil frem til
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: hsa77tirsdag 16. juni 2015, klokken 16:06
Kwh prising vil nok skape flere problemer i og med at man da kan stille ned ladehastighet og således få en billig parkeringsplass. Synes også det er feil at man skal få lavere timepris dersom man lader med lavere effekt, kan ladestasjonen gi 22kw så får man betale for 22kw. Det er tiden man opptar ladestasjonen som skaper ladekø.  Fortum har valgt å prise per minutt etter kapasiteten på ladestasjonen, det synes jeg er den beste løsningen.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Mippentirsdag 16. juni 2015, klokken 16:54
Pris på tid funker bare for de som lader av og til. For folk som ikke har ladeplass hjemme vil det å måtte betale for tid og ikke kW bety at det koster like mye eller mer å lade bilen som å fylle bensin/diesel. Det vil gjøre at flere folk ikke velger elbil. Med en betaling pr kW på hurtiglader opp til 80% og tid over dette vil gjør at det lønner seg å lade til 80% for å unngå at folk opptar plassene mer enn nødvendig. På vanlige ladeplasser passer det mer med betaling for tid.

Man må skille mellom hurtigladere og vanlig lading.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: hsa77tirsdag 16. juni 2015, klokken 21:15
Sitat fra: Mippen på tirsdag 16. juni 2015, klokken 16:54
Pris på tid funker bare for de som lader av og til. For folk som ikke har ladeplass hjemme vil det å måtte betale for tid og ikke kW bety at det koster like mye eller mer å lade bilen som å fylle bensin/diesel. Det vil gjøre at flere folk ikke velger elbil. Med en betaling pr kW på hurtiglader opp til 80% og tid over dette vil gjør at det lønner seg å lade til 80% for å unngå at folk opptar plassene mer enn nødvendig. På vanlige ladeplasser passer det mer med betaling for tid.

Man må skille mellom hurtigladere og vanlig lading.
Men på AC lading vet ikke ladestasjonen SoC,  så her er den prismodellen ikke mulig. Det beste er minuttprising basert på kapasiteten til ladestasjonen, slik som Fortums ladetorg I Moss. På 22kw er prisen 1kr/min, på 7kw 20øre/min - da skiller man på hurtiglading og vanlig lading. Dersom en bil med 3,6kw lader ønsker å benytte en 22kw stolpe så må man betale samme pris som om man hadde kunnet lade med 22kw, det gjør at man heller finner en passende sakteladeplass istedenfor å blokkere en ladestasjon man ikke kan utnytte. Det er så få ladestasjoner at vi må sørge for sirkulasjon.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Mippenonsdag 17. juni 2015, klokken 09:37
22kw er strengt tatt ikke hurtiglading som CCS og CHAdeMO. Enig at der bør det være betaling for tid. Det bør lønne seg å ha en bil som kan lade raskest mulig på slike stasjoner.

Hurtigladeren trenger ikke å vite SOC for å ta betalt pr kw. Laderen vet hvor mye strøm man har ladet. Etter 80 % dropper også hastigheten. Det burde være mulig å ha et betalingssystem som senser når hastigheten dropper for å så aktivere betaling for tid helt til kabelen er plugget ut.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: emilonsdag 17. juni 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Mippen på onsdag 17. juni 2015, klokken 09:37
Hurtigladeren trenger ikke å vite SOC for å ta betalt pr kw. Laderen vet hvor mye strøm man har ladet. Etter 80 % dropper også hastigheten. Det burde være mulig å ha et betalingssystem som senser når hastigheten dropper for å så aktivere betaling for tid helt til kabelen er plugget ut.

Hastigheten dropper avhengig av temperatur, %SOC, batteriets tilstand og andre faktorer. Det er heller ikke sånn at hastigheten dropper plutselig på 80%, hos meg går ladingen jevnt nedover i en lang periode. De fleste hurtigladere (jeg også til vanlig) stopper hurtigladingen lenge før Leafen mener den har fått 80%. Å sette en fast grense for hvor betalingsmodellens skal endres på en gitt gjettet %SOC blir bare helt feil i mine øyne.

Det høyeste jeg noen gang har hurtigladet Leafen er til ca 78%. Måtte starte ladingen en gang nummer to etter at laderen mente at nå var det nok. Sto denne gangen alene på laderen og trengte alt jeg kunne for å komme meg videre
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 17. juni 2015, klokken 11:39
Sitat fra: Mippen på onsdag 17. juni 2015, klokken 09:37
22kw er strengt tatt ikke hurtiglading som CCS og CHAdeMO. Enig at der bør det være betaling for tid. Det bør lønne seg å ha en bil som kan lade raskest mulig på slike stasjoner.

Enig ang. 22kW AC. Men for 43kW AC synes jeg det burde være mulig å betale for bare 22kW, f.eks ved å velge dette på displayet slik at hurtigladeren begrenser til 22kW. Grunnen er at det er ytterst få biler som kan lade med 43kW AC i forhold til 22kW AC (og færre blir det), og de fleste ladestedene med 43kW AC har ikke separate 22kW stolper tilgjengelig.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Leononsdag 17. juni 2015, klokken 15:13
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. juni 2015, klokken 11:39
Sitat fra: Mippen på onsdag 17. juni 2015, klokken 09:37
22kw er strengt tatt ikke hurtiglading som CCS og CHAdeMO. Enig at der bør det være betaling for tid. Det bør lønne seg å ha en bil som kan lade raskest mulig på slike stasjoner.

Enig ang. 22kW AC. Men for 43kW AC synes jeg det burde være mulig å betale for bare 22kW, f.eks ved å velge dette på displayet slik at hurtigladeren begrenser til 22kW. Grunnen er at det er ytterst få biler som kan lade med 43kW AC i forhold til 22kW AC (og færre blir det), og de fleste ladestedene med 43kW AC har ikke separate 22kW stolper tilgjengelig.

Fremdeles kan vel flertallet av dagens NYE elbiler bare lade på 3,6 kW AC, blant annet alle VW, så da er det vel like urimelig at de/vi skal betale 50-60 kr per time for å kunne kjøre et par mil til...

Nå kjenner jeg problemet med å okkupere laderen over lang tid fra DC-laderne, og jeg kan jo for så vidt forstå den frustrasjonen, men det er jo samtidig mange av AC-laderne jeg aldri har sett i bruk. Da virker det ganske urimelig å måtte lete rundt i byen etter en stikkontakt, når DC-laderen er i ustand, og det står flere ledige 22 kW AC-lader rett ved siden av...

Så ut fra min, og flertallet av dagens elbilers situasjon, liker jeg Grønn Kontakts prispolitikk på AC-lading bedre enn Fortums 1 kr per minutt. Men enhver er vel seg selv nærmest...  ;)
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Olathoonsdag 17. juni 2015, klokken 15:56
Jeg mener deter ekstremt idiotisk av elbilprodusentene å ikke legge til rette for mer enn 3,7 kW AC-lading.
Greit nok at det er dette mange har i kontakten hjemme (230 V, 16 A, enfas), men det er jo bare et gyldig argument om du har "uendelig" med rekkevidde og alltid bare lader over natta hjemme.
Uten å ha listepriser foran meg er det litt vanskelig å si hva slags økte kostnader det hadde gitt per bil, å i alle fall gå opp til en 11 kW.
Men her er det jo bare kjøperne av elbiler med så lite gjennomtenkt ladeopplegg som kan snakke med sitt bilmerke og få dem til å skjønne at det der ikke er særlig smart i lengden.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Gnilreonsdag 17. juni 2015, klokken 21:58
Jeg har fremdeles et klippekort fra Grønn kontakt med 7 av 10 gjenværende klipp, men jeg har allerede registrert meg på både Fortum og Grønn kontakt slik at jeg heretter vil bruke minuttpris. Og 2,50 kr/minutt er akseptabelt. Jeg kjører en Kia Soul EV som stopper ladingen ved 83%, og jeg har registrert at det går en del saktere med DC-ladingen fra 70 %. Men med klippekortet lader jeg opp til 83% selv om jeg strengt tatt kanskje ikke har behov for det, og kan risikere å blokkere for andre, selv om det hittil ikke har skjedd.

Men sist jeg ladet stod det en Leaf der og jeg fulgte med fra ca 70 til 90 % lading på den uten at ladingen stoppet automatisk. Mot slutten var ladingen nede i ca 5 kW, altså 10% av kapasiteten. Er det ikke mulig å sette opp DC-laderne slik at de kutter ut ved noen og 80% ? Kan jo kanskje gjøres ved at ladingen stopper opp når effekten synker under for eksempel 10 kW. Skal noen da ha mer inn på batteriet får de stille seg bakerst i ladekøen igjen etter mitt syn.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: pudderjagartorsdag 18. juni 2015, klokken 16:49
Sitat fra: Gnilre på onsdag 17. juni 2015, klokken 21:58
Jeg har fremdeles et klippekort fra Grønn kontakt med 7 av 10 gjenværende klipp, men jeg har allerede registrert meg på både Fortum og Grønn kontakt slik at jeg heretter vil bruke minuttpris. Og 2,50 kr/minutt er akseptabelt. Jeg kjører en Kia Soul EV som stopper ladingen ved 83%, og jeg har registrert at det går en del saktere med DC-ladingen fra 70 %. Men med klippekortet lader jeg opp til 83% selv om jeg strengt tatt kanskje ikke har behov for det, og kan risikere å blokkere for andre, selv om det hittil ikke har skjedd.

Men sist jeg ladet stod det en Leaf der og jeg fulgte med fra ca 70 til 90 % lading på den uten at ladingen stoppet automatisk. Mot slutten var ladingen nede i ca 5 kW, altså 10% av kapasiteten. Er det ikke mulig å sette opp DC-laderne slik at de kutter ut ved noen og 80% ? Kan jo kanskje gjøres ved at ladingen stopper opp når effekten synker under for eksempel 10 kW. Skal noen da ha mer inn på batteriet får de stille seg bakerst i ladekøen igjen etter mitt syn.

Kva med dei som må ha meir for å kome seg fram. Skal dei vente i mange timer bakerst i køen? Synest ikkje da er rettferdigt heller. Eg trur dei fleste ikkje lader meir enn dei trenger. Kven gidder å sitte å vente meir enn dei må ved ein lader. Ikkje eg iallfall!
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Gnilretorsdag 18. juni 2015, klokken 19:31
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 18. juni 2015, klokken 16:49
Kva med dei som må ha meir for å kome seg fram. Skal dei vente i mange timer bakerst i køen? Synest ikkje da er rettferdigt heller. Eg trur dei fleste ikkje lader meir enn dei trenger. Kven gidder å sitte å vente meir enn dei må ved ein lader. Ikkje eg iallfall!
Jeg ser folk som sitter i sin plugg-in hybrid og venter på å lade batteriet med 10A når det er gratis. Og hvis de har betalt for en lading på en hurtiglader og det er samme pris om de lader i 10 minutt det de trenger eller i en time til 100 % vil noen velge å stå der en time. Vi er individualistiske nordmenn, blottet for køkultur; hjelper ikke noe at vi liksom er miljøbevisste og kjører elbil.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Olathotorsdag 18. juni 2015, klokken 19:45
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 18. juni 2015, klokken 16:49
Eg trur dei fleste ikkje lader meir enn dei trenger. Kven gidder å sitte å vente meir enn dei må ved ein lader. Ikkje eg iallfall!

Det er jo ganske mange som plugger inn og så stikker for å gjøre noe annet.  Det er jo den store fordelen med elbil.  Da er det fort gjort å bruke en time eller to i stedet for bare den havltimen man trenger å lade. 
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: hsa77fredag 19. juni 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Olatho på torsdag 18. juni 2015, klokken 19:45
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 18. juni 2015, klokken 16:49
Eg trur dei fleste ikkje lader meir enn dei trenger. Kven gidder å sitte å vente meir enn dei må ved ein lader. Ikkje eg iallfall!

Det er jo ganske mange som plugger inn og så stikker for å gjøre noe annet.  Det er jo den store fordelen med elbil.  Da er det fort gjort å bruke en time eller to i stedet for bare den havltimen man trenger å lade.
Og derfor er minuttprising på lading det eneste fornuftige, da vil de fleste frigjøre ladeplassen så fort de kan. Snakker da ikke om lading med inntil 3,7kw, som må sees på som parkeringsplass med lademulighet, ikke som en ladestasjon.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Brosmenonsdag 24. juni 2015, klokken 00:45
Bare en liten tanke fra en som er ny og uerfaren (bil i bestilling, forventet levering om halvannen til to uker). Hva med en prismodell som var for DC = pris pr. kw til 80%, deretter kw+tid. For AC = pris pr. kw for en gitt tid (basert på tilgjengelig effekt), deretter kw+tid.
At prisen går opp etter en viss mengde lading på DC eller tid på AC, burde det være et incentiv for at folk ikke opptar plassen lenger enn nødvendig.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: sølv-pilenonsdag 24. juni 2015, klokken 14:47
Hurtiglading Nissane Leaf mars 2015

Minuttprising            Kw prising (for eksempel 2 kr kwh)      
38m   kr 95,00      16,1 kWh   kr 32,20
20m   kr 50,00      8,4 kWh   kr 16,80
25m   kr 62,50      9,4 kWh   kr 18,80
48m   kr 120,00      4,7 kWh   kr 9,40
27m   kr 67,50      5,9 kWh   kr 11,80
25m   kr 62,50      10,4 kWh   kr 20,80
13m   kr 32,50      7,2 kWh   kr 14,40
60m   kr 150,00      10,3 kWh   kr 20,60
26m   kr 65,00      1,6 kWh   kr 3,20
25m   kr 62,50      10,8 kWh   kr 21,60
22m   kr 55,00      10,2 kWh   kr 20,40
19m   kr 47,50      4,7 kWh   kr 9,40
28m   kr 70,00      7,3 kWh   kr 14,60
14m   kr 35,00      5,6 kWh   kr 11,20
34m   kr 85,00      12,7 kWh   kr 25,40
26m   kr 65,00      11,9 kWh   kr 23,80
14m   kr 35,00      3 kWh   kr 6,00
33m   kr 82,50      11,2 kWh   kr 22,40
31m   kr 77,50      11,1 kWh   kr 22,20
9m   kr 22,50      4,9 kWh   kr 9,80
15m   kr 37,50      6,5 kWh   kr 13,00
32m   kr 80,00      12,1 kWh   kr 24,20
20m   kr 50,00      8,1 kWh   kr 16,20
7m   kr 17,50      2,4 kWh   kr 4,80
35m   kr 87,50      13,6 kWh   kr 27,20
16m   kr 40,00      8 kWh   kr 16,00
22m   kr 55,00      9,5 kWh   kr 19,00
                  
Sum:      kr 1 710,00      Sum:      kr 455,20
-----------------------------------------------------------
Her er hva forskjellen egentlig er i forhold til minutt prising og kwh prising. jeg bare lurer... Hvem ønsker å gå over til elektrisk når kostnadene er mer enn 3 ganger større dersom man blir avhengig av en bensinpumpe andre steder en hjemme.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: K Sonsdag 24. juni 2015, klokken 15:27
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:47
Hurtiglading Nissane Leaf mars 2015

Minuttprising            Kw prising (for eksempel 2 kr kwh)      
38m   kr 95,00      16,1 kWh   kr 32,20
20m   kr 50,00      8,4 kWh   kr 16,80
25m   kr 62,50      9,4 kWh   kr 18,80
48m   kr 120,00      4,7 kWh   kr 9,40
27m   kr 67,50      5,9 kWh   kr 11,80
25m   kr 62,50      10,4 kWh   kr 20,80
13m   kr 32,50      7,2 kWh   kr 14,40
60m   kr 150,00      10,3 kWh   kr 20,60
26m   kr 65,00      1,6 kWh   kr 3,20
25m   kr 62,50      10,8 kWh   kr 21,60
22m   kr 55,00      10,2 kWh   kr 20,40
19m   kr 47,50      4,7 kWh   kr 9,40
28m   kr 70,00      7,3 kWh   kr 14,60
14m   kr 35,00      5,6 kWh   kr 11,20
34m   kr 85,00      12,7 kWh   kr 25,40
26m   kr 65,00      11,9 kWh   kr 23,80
14m   kr 35,00      3 kWh   kr 6,00
33m   kr 82,50      11,2 kWh   kr 22,40
31m   kr 77,50      11,1 kWh   kr 22,20
9m   kr 22,50      4,9 kWh   kr 9,80
15m   kr 37,50      6,5 kWh   kr 13,00
32m   kr 80,00      12,1 kWh   kr 24,20
20m   kr 50,00      8,1 kWh   kr 16,20
7m   kr 17,50      2,4 kWh   kr 4,80
35m   kr 87,50      13,6 kWh   kr 27,20
16m   kr 40,00      8 kWh   kr 16,00
22m   kr 55,00      9,5 kWh   kr 19,00
                  
Sum:      kr 1 710,00      Sum:      kr 455,20
-----------------------------------------------------------
Her er hva forskjellen egentlig er i forhold til minutt prising og kwh prising. jeg bare lurer... Hvem ønsker å gå over til elektrisk når kostnadene er mer enn 3 ganger større dersom man blir avhengig av en bensinpumpe andre steder en hjemme.

Hvem vil sette opp og drifte hurtiglader for at du skal få lade med 50 kW for 2 kr per kWt?
Drøm i vei!

Flesteparten har eller vil kunne ordne mulighet for å lade hjemme, hurtiglading er mer unntaket enn regelen.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: sølv-pilenonsdag 24. juni 2015, klokken 15:44
Sitat fra: K S på onsdag 24. juni 2015, klokken 15:27
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:47
Hurtiglading Nissane Leaf mars 2015

Minuttprising            Kw prising (for eksempel 2 kr kwh)      
38m   kr 95,00      16,1 kWh   kr 32,20
20m   kr 50,00      8,4 kWh   kr 16,80
25m   kr 62,50      9,4 kWh   kr 18,80
48m   kr 120,00      4,7 kWh   kr 9,40
27m   kr 67,50      5,9 kWh   kr 11,80
25m   kr 62,50      10,4 kWh   kr 20,80
13m   kr 32,50      7,2 kWh   kr 14,40
60m   kr 150,00      10,3 kWh   kr 20,60
26m   kr 65,00      1,6 kWh   kr 3,20
25m   kr 62,50      10,8 kWh   kr 21,60
22m   kr 55,00      10,2 kWh   kr 20,40
19m   kr 47,50      4,7 kWh   kr 9,40
28m   kr 70,00      7,3 kWh   kr 14,60
14m   kr 35,00      5,6 kWh   kr 11,20
34m   kr 85,00      12,7 kWh   kr 25,40
26m   kr 65,00      11,9 kWh   kr 23,80
14m   kr 35,00      3 kWh   kr 6,00
33m   kr 82,50      11,2 kWh   kr 22,40
31m   kr 77,50      11,1 kWh   kr 22,20
9m   kr 22,50      4,9 kWh   kr 9,80
15m   kr 37,50      6,5 kWh   kr 13,00
32m   kr 80,00      12,1 kWh   kr 24,20
20m   kr 50,00      8,1 kWh   kr 16,20
7m   kr 17,50      2,4 kWh   kr 4,80
35m   kr 87,50      13,6 kWh   kr 27,20
16m   kr 40,00      8 kWh   kr 16,00
22m   kr 55,00      9,5 kWh   kr 19,00
                  
Sum:      kr 1 710,00      Sum:      kr 455,20
-----------------------------------------------------------
Her er hva forskjellen egentlig er i forhold til minutt prising og kwh prising. jeg bare lurer... Hvem ønsker å gå over til elektrisk når kostnadene er mer enn 3 ganger større dersom man blir avhengig av en bensinpumpe andre steder en hjemme.

Hvem vil sette opp og drifte hurtiglader for at du skal få lade med 50 kW for 2 kr per kWt?
Drøm i vei!

Flesteparten har eller vil kunne ordne mulighet for å lade hjemme, hurtiglading er mer unntaket enn regelen.
Jeg presiserer det åpenbare. Om du lader to ganger i året så er det heller ingen som kommer med hurtiglader for ditt bruk. Ingen trenger å drømme, tallene og bruken står i ditt sitat. Mulig du finner 7,5 kr for kWh som en god deal, men jeg tror ikke det er representativt. Forøvrig kan bare bilen lades hjemme når den ER hjemme.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: OlavEmilonsdag 24. juni 2015, klokken 18:09
Du presiserar det openbare, som er at 2kr per kWh er heilt urealistisk. Diskusjonen minuttpris vs kWhpris må jo vere basert på at prisen per kWh er den same ved normale tilhøve.

Argumentet for kWhpris er at kunden ikkje skal tape på at ladaren ikkje klarar å levere full effekt, t.d. ved låg temperatur (på den andre sida, skal seljar straffast for at bilen ikkje klarar å trekkje full effekt, når driftskostnaden på ein ladestasjon ligg heilt andre stader enn i den leverte straumen?). Det er meiningslaust å argumentere med at prisen ved normale forhold vil vere ein femtedel ved kWhpris. Det vil jo i så fall seie at dei som driftar stasjonane heilt utan vidare skal akseptere eit tap i inntekten på 80%, fordi du meiner at kWhpris på 2kr/kWh er det einaste rette alternativet til ein minuttpris på 2,50.

Sjeldan har uttrykket "drøm i vei" passa betre.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Leononsdag 24. juni 2015, klokken 20:29
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 15:44
Jeg presiserer det åpenbare. Om du lader to ganger i året så er det heller ingen som kommer med hurtiglader for ditt bruk. Ingen trenger å drømme, tallene og bruken står i ditt sitat. Mulig du finner 7,5 kr for kWh som en god deal, men jeg tror ikke det er representativt. Forøvrig kan bare bilen lades hjemme når den ER hjemme.

Hvis du holder deg til lading under 70% er det godt mulig å få en en kWt-pris på 4-5 kr.

Eksempel fra sist søndag: 11,5 kWt, fra 27,5-80,5% på 21 minutter: 21*2,50 kr / 11,5 kWt = 4,56 kr / kWt
                                            9,1 kWt, fra 29,2-70,8% på 16 minutter: 16*2,50 kr /   9,1 kWt = 4,40 kr / kWt

Fram til 50% batterilading opplever jeg for øvrig at hurtigladerne gir 40-45 kW, det vil si en kWt-pris på mellom 3,40 og 3,75 kr.

Turen var på 285 km, og jeg brukte totalt 110 kr på hurtiglading, pluss 15 kr på å lade batteriet opp igjen hjemme. Tror du skulle slite litt med å klare det med en fossilbil, selv uten bompenger! På kortere turer blir regnestykket enda bedre! :)

På vinterstid må du regne ca 50% lengre hurtiglading. Mer hvis det er svinkaldt.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: sølv-pilenonsdag 24. juni 2015, klokken 21:07
Bondevik regjeringa måtte til med kriselønsinger når strømprisen gikk over 1 kr, det ble tilogmed beskrevet som en alvorlig krise. Så derfor kan en bruke en krone som utgangspunkt på hvor smertegrensa for en kWh bør ligge. Derfor er syv og en halv ganger mer en det ganske uhørt.

Jeg sier IKKE at prisen skal være 2 kr, heller ikke at kWh prisen skal være 2000 kr pr kWh. Hva jeg faktisk sier er at minuttprising koster tusenlapper når man bruker hurtiglading mer enn i ny og ne. Det er mange ganger mer en hva fosilt drivstoff koster for tilsvarende kjørelengde.

Jeg finner det meget besværlig når jeg leser igjennom Artctic Roads posten der det finnes så mye motstand å betale ett par hundrelapper for en lading, når de alikvell bare bruker den en skjelden gang alikvell.. eller å betale 3000 kr for å bruke de ubegrenset i gjennom et helt år... som uhørt dyrt når man etter ett par måneder hos konkurentene har betalt mer en hva Artic Roads vil ha for ett helt år.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: OlavEmiltorsdag 25. juni 2015, klokken 08:21
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:07
Bondevik regjeringa måtte til med kriselønsinger når strømprisen gikk over 1 kr, det ble tilogmed beskrevet som en alvorlig krise. Så derfor kan en bruke en krone som utgangspunkt på hvor smertegrensa for en kWh bør ligge. Derfor er syv og en halv ganger mer en det ganske uhørt.

Du meiner vel ikkje seriøst at smerteterskelen for prisen på hushaldsstraum skal setje smerteterskelen for prisen på hurtiglading?  ???


Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:07Jeg sier IKKE at prisen skal være 2 kr, heller ikke at kWh prisen skal være 2000 kr pr kWh. Hva jeg faktisk sier er at minuttprising koster tusenlapper når man bruker hurtiglading mer enn i ny og ne. Det er mange ganger mer en hva fosilt drivstoff koster for tilsvarende kjørelengde.

Har du rekna på dette? Mogleg du har bomma på ein null eller eit komma?

Drivstoffpris pr mil på bensin:

0,6 liter pr mil à kr. 15 = 9kr / mil


Drivstoffpris pr mil med hurtiglading for 2,50 pr minutt:

La oss seie du får 75km på 30 minutt lading. Då har du dårleg effekt av ladinga, normalt får du vesentleg meir, men ein del av argumentet ditt er vel at ein ikkje alltid får full effekt.

2,50kr/minutt x 30 minutt = 75kr.

75kr / 7,5 mil = 10kr / mil.

Med andre ord: Når du har dårleg effekt av ladaren, og ein bensinbil med normalt forbruk og normal bensinpris, vil prisen per mil på rein hurtiglading vere marginalt høgare. Dermed vil det kun lønne seg å køyre fossilbil dersom:

- du startar turen med 0% på batteriet
- all ladinga på heile turen blir gjort med hurtiglading
- det er kaldt og surt, og du har dårleg effekt av hurtigladaren, i tillegg til høgt elforbruk
- det ikkje er noko bom eller ferje på turen
- du ser heilt vekk frå alle andre driftskostnader pr km enn reint drivstofforbruk


Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:07
Jeg finner det meget besværlig når jeg leser igjennom Artctic Roads posten der det finnes så mye motstand å betale ett par hundrelapper for en lading, når de alikvell bare bruker den en skjelden gang alikvell.. eller å betale 3000 kr for å bruke de ubegrenset i gjennom et helt år... som uhørt dyrt når man etter ett par måneder hos konkurentene har betalt mer en hva Artic Roads vil ha for ett helt år.

Du vil aldri bruke meir enn eit par hundrelappar for ei lading med minuttpris på 2,50, så det argumentet forstår eg lite av.

Eit abonnement på 3750,- pr år kan funke for dei som eksklusivt ladar på hurtigladar frå Arctic Road. Men dette tilsvarar altså 6 minutt lading kvar einaste arbeidsdag heile året med minuttpris på 2,50. For mange er dette nok til å dekkje heile årsforbruket av straum (tenkjer då utan normalladig overhode). Dermed er det openbart at ein minuttpris på 2,50 vil vere MYKJE meir gunstig for dei aller, aller, aller fleste, uansett kva bruk ein har.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: sølv-pilentorsdag 25. juni 2015, klokken 11:03
Det var da vodsomt som det måtte teoriseres her...
Gi disse tallene til en bilselger og be han presentere de til alle som er inne for å kikke på EL bil. Derretter kan du føre en statistikk over hvor mange kommer tilbake for å kjøpe en EL bil under de forutsettningene de blir gitt for å bruke hurtiglading for å komme seg hjem etter en tur som overstiger halvparten av kjørelengda på bilen.


Minuttprising
38m   kr 95,00      16,1 kWh
20m   kr 50,00      8,4 kWh
25m   kr 62,50      9,4 kWh
48m   kr 120,00      4,7 kWh
27m   kr 67,50      5,9 kWh
25m   kr 62,50      10,4 kWh
13m   kr 32,50      7,2 kWh
60m   kr 150,00      10,3 kWh
26m   kr 65,00      1,6 kWh
25m   kr 62,50      10,8 kWh
22m   kr 55,00      10,2 kWh
19m   kr 47,50      4,7 kWh
28m   kr 70,00      7,3 kWh
14m   kr 35,00      5,6 kWh
34m   kr 85,00      12,7 kWh
26m   kr 65,00      11,9 kWh
14m   kr 35,00      3 kWh
33m   kr 82,50      11,2 kWh
31m   kr 77,50      11,1 kWh
9m   kr 22,50      4,9 kWh
15m   kr 37,50      6,5 kWh
32m   kr 80,00      12,1 kWh
20m   kr 50,00      8,1 kWh
7m   kr 17,50      2,4 kWh
35m   kr 87,50      13,6 kWh
16m   kr 40,00      8 kWh
22m   kr 55,00      9,5 kWh
                 
Sum:      kr 1 710,00


Det var disse 1 710,- som var mitt Poeng, DETTE ER HVA HURTIGLADING FAKTISK KOSTER DE SOM HAR BEHOV FOR Å LADE MED HURTIGLADER og ikke har tilgang til en snill 16A kontakt på arbeidsplassen sin. Min Bensinbil koster meg 700-800 kr i måneden ved tilsvarende bruk.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: OlavEmiltorsdag 25. juni 2015, klokken 11:49
Eg forstår ikkje. For å ha behov for ein månadleg hurtigladebruk som dette, må ein då køyre ca. 7 mil kvar dag. Eg ser du (?) har lada 27 dagar i mars. Med ein milkost på 9,- som vi kom fram til på førre side, blir dette 1 701,- med bensinbil, altså kr 9,- å spare. Og då er det altså slik at ein aldri ladar på noko anna enn hurtiglading, verken på jobb eller heime.

Ein ting kan eg vere med på: Om du har eit slikt hurtiglademønster, er fastprisen til Arctic Road gunstig.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Leontorsdag 25. juni 2015, klokken 12:10
Lader du til 90-100% får du dårlig kWt-pris. Det blir langt billigere å lade to ganger til 60-70% enn en gang til 90-100%, kanskje halve prisen.

Mistenker at du har litt å hente her, sammenlign disse:

48m   kr 120,00     4,7 kWh
60m   kr 150,00    10,3 kWh
kontra disse:
  9m   kr 22,50      4,9 kWh
16m   kr 40,00       8 kWh

Se for øvrig eksempel under for hvordan ladehastigheten synker når batteriprosenten øker. Ladehastighet i blått, med skala til venstre, og batteriprosent i fiolett(magenta), med skala til høyre:

Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: emiltorsdag 25. juni 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Leon på torsdag 25. juni 2015, klokken 12:10
Se for øvrig eksempel under for hvordan ladehastigheten synker når batteriprosenten øker. Ladehastighet i blått, med skala til venstre, og batteriprosent i fiolett(magenta), med skala til høyre:

Jeg nekter ikke for at ladehastigheten synker når SOC øker. Det er ingen hemmelighet, men bildet du postet er eksempelbildet som følger LeafSpy frem til du starter en lading selv.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Leontorsdag 25. juni 2015, klokken 14:39
Ups, det har du helt rett i, det var noe kjent med den ja! ;) Antar likevel at denne nok også er fra en reell lading.

Her har du et annet eksempel med to ladinger, fra 18/12-2014 - med andre ord lading om vinteren. Her vil du kunne se at ved annen gangs lading har battteriet blitt varmere, og ladehastigheten er raskere ved samme batteriprosent. Ser at du fortsatt har 30 kW ved 60% av batteriet, dvs 5 kr per kWt.

Sommerlading minner mer om eksempelbildet over, med ganske horisontal kurve på 40-45 kWt, litt avhengig av lader, inntil 50% på batteriet.

Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: timingbeltkillertorsdag 25. juni 2015, klokken 20:09
Sitat fra: OlavEmil på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:21
Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:07Jeg sier IKKE at prisen skal være 2 kr, heller ikke at kWh prisen skal være 2000 kr pr kWh. Hva jeg faktisk sier er at minuttprising koster tusenlapper når man bruker hurtiglading mer enn i ny og ne. Det er mange ganger mer en hva fosilt drivstoff koster for tilsvarende kjørelengde.

Har du rekna på dette? Mogleg du har bomma på ein null eller eit komma?
Jeg ladet en Leaf for 100 kroner januar 2015 og måtte fryse og lusekjøre for så vidt å rekke fram 60km.
Hadde det vært sommer, kunne jeg ha kjørt det doble.
Men alternativt kunne jeg ha kjøpt ca 9 liter diesel og kjørt Golfen ca 200 km.

Det er ingen tvil om at kommersiell hurtiglading koster mer per kjørte km enn både bensin og diesel.
Eventuelle batteri-km før du hurtiglader er det ingen rasjonell grunn til å godskrive den kommersielle ladeoperatøren.

Som igjen betyr har du ikke adgang til lading hjemme eller på jobb, blir elbil kilometrene kjempedyre.
Og det er tross alt et sted mellom 80 og 90 prosent av verdensbefolkningen dette gjelder.

Det er derfor Tesla nødvendigvis må gi opp ideen om å utkonkurrere fossilbil industrien når de nå har skiftet mening og øyensynlig ikke vil selge biler til kunder uten egen lademulighet. De har nemlig gått ut med varselbrev til eiere som bor nær en SC, om ikke bruke SC til daglig, kun til langturer.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 25. juni 2015, klokken 20:22
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:09
Som igjen betyr har du ikke adgang til lading hjemme eller på jobb, blir elbil kilometrene kjempedyre.
Og det er tross alt et sted mellom 80 og 90 prosent av verdensbefolkningen dette gjelder.

Det tipper jeg er litt å ta i for å si det mildt, men uansett må disse bilene parkere et sted. For at elbilen skal slå igjennom må det tilrettelegges for saktelading der de faktisk står parkert. Billig hurtiglading er på ingen måte noen erstatning for saktelading, til det er det alt for tidkrevende og upraktisk i hverdagen. Jeg hadde aldri kjøpt elbil uten mulighet til saktelading enten hjemme eller på jobb, selv om hurtiglading var gratis.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 25. juni 2015, klokken 20:33
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:22
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:09
Som igjen betyr har du ikke adgang til lading hjemme eller på jobb, blir elbil kilometrene kjempedyre.
Og det er tross alt et sted mellom 80 og 90 prosent av verdensbefolkningen dette gjelder.

Det tipper jeg er litt å ta i for å si det mildt, men uansett må disse bilene parkere et sted. For at elbilen skal slå igjennom må det tilrettelegges for saktelading der de faktisk står parkert. Billig hurtiglading er på ingen måte noen erstatning for saktelading, til det er det alt for tidkrevende og upraktisk i hverdagen. Jeg hadde aldri kjøpt elbil uten mulighet til saktelading enten hjemme eller på jobb, selv om hurtiglading var gratis.
De som bor i byen lader mye rimeligere enn meg, for de lader gratis på offentlige stolper. Jeg lader mot betaling hjemme.

Uansett er Oslo et glimrende eksempel på at man fint kan leve i blokk med elbil. Men det forutsetter utbygging av brukbart antall sakteladingspunkter.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Leontorsdag 25. juni 2015, klokken 21:14
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:09
Jeg ladet en Leaf for 100 kroner januar 2015 og måtte fryse og lusekjøre for så vidt å rekke fram 60km.
Hadde det vært sommer, kunne jeg ha kjørt det doble.
Men alternativt kunne jeg ha kjøpt ca 9 liter diesel og kjørt Golfen ca 200 km.
Er det veldig kaldt, eller du lader til høy batteriprosent blir regnestykket dårlig sammenlignet med diesel, men det finnes vel bensinbiler som bruker literen på mila på dårlig vinterføre også, med fullt varmeapparat, og det tilsvarer vel også ca 100 kr for 60 km.

Sitat
Det er ingen tvil om at kommersiell hurtiglading koster mer per kjørte km enn både bensin og diesel.
Jo det er det! Jeg kan på sommerstid lade batteriet fra 5 til 55% for 40 kr (2,50 kr * 16 min og 11 kWt). Da kan jeg kjøre 70 km til batteriet viser 5% igjen. Det tilsvarer 0,38 l/mil med fossilpris på 15 kr/l.

Sitat
Eventuelle batteri-km før du hurtiglader er det ingen rasjonell grunn til å godskrive den kommersielle ladeoperatøren.
Vel, poenget er vel at hvis jeg kan starte hjemmefra med 100% på batteriet, kjøre en tur på 200 km, med 16 minutter hurtiglading til 40 kr, og lader opp batteriet igjen hjemme fra 5 til 100% for 15 kr, har turen totalt kostet meg 55 kr, og du kommer neppe mer enn halvveis engang med de fire literne diesel du får for den prisen!  ;)

Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: OlavEmiltorsdag 25. juni 2015, klokken 21:31
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:09
Det er ingen tvil om at kommersiell hurtiglading koster mer per kjørte km enn både bensin og diesel.

Jo, det er det. Som eg skreiv i resten av innlegget du siterte: Ved dårleg effekt er prisen ca. lik. Om du måtte lade 50 minutt for å få 60km, har du hatt ekstremt dårleg effekt (som, om det var ladaren og ikkje bilen sin feil, er eit godt argument for kWh-pris). På den andre sida ladar vi frå 25% til 80% på Kiaen vår på 20 minutt, og får då med 2,50kr/min godt og vel 100km (55%) for ein 50-lapp. Med andre ord ca. halv pris per køyrde km i forhold til bensin / diesel.


Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 25. juni 2015, klokken 20:09
Eventuelle batteri-km før du hurtiglader er det ingen rasjonell grunn til å godskrive den kommersielle ladeoperatøren.

Stemmer det. Som eg òg skreiv i innlegget var jo forutsetjinga for utrekninga mellom anna at ein startar med 0% batteri, og køyrer heile turen utelukkande på hurtiglading til 2,50kr/min.

Det det kokar ned til, er at vi må kunne akseptere ein hurtigladepris på 2,50kr/min, evt 5 - 7kr/kWh. Å argumentere for ein kWh-pris på 1 krone for hurtiglading, er meiningslaust.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 25. juni 2015, klokken 23:01
Er det minuttaksering som blokkerer for best-effort-tjeneste?

Mange hurtigladere har flere pistoler av ulike typer, men ofte er det bare en som kan brukes om gangen, og de andre må stå ute av bruk.

Hadde det vært bedre med en best-effort-tjeneste, hvor man kan kople til flere biler samtidig, mot at man kun får tilgjengelig effekt?

Da kan man unngå å bli blokkert av forlatte biler med langtidslading. Og mange biler klarer ikke høy ladeeffekt alikevel, mer enn noen få minutter.

Men så lenge vi har minuttaksering, så blir kanskje ikke best-effort godtatt, hvor leverandøren ikke kan garantere maks ladeeffekt.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: erikfsøndag 28. juni 2015, klokken 22:27
Synes minuttprising gir mening på mange måter men føler meg litt dum når det blir mye dyrere enn fossilkjøring på vinteren.
Vi prøver her på forumet i stor grad å forstå leverandørene og deres valg av prispolitikk. Det er interessant nok, og hva med å foreslå noen måter de kan få inntekter på andre ting enn salg av hurtiglading eller annet direkte salg. Ser for meg at det dukker opp andre inntektskilder fremover, når konkurransedrevet kreativitet fører til at noen kommer på noen markedsmessige krumspring. 
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Geir81mandag 29. juni 2015, klokken 01:54
Sitat fra: erikf på søndag 28. juni 2015, klokken 22:27
Det er interessant nok, og hva med å foreslå noen måter de kan få inntekter på andre ting enn salg av hurtiglading eller annet direkte salg. Ser for meg at det dukker opp andre inntektskilder fremover, når konkurransedrevet kreativitet fører til at noen kommer på noen markedsmessige krumspring. 

Jeg tipper nok at det er de nåværende bensinstasjonene som kommer til å gjøre nettopp dette. Hurtiglading passer så godt inn i deres eksisterende forretningsmodell at det er rart de ikke har fått på plass dette allerede. Fastpris, minuttpris eller kWh-pris blir jo nesten irrellevant når de uansett drar inn langt mer penger i pølsekiosken enn på selve laderen. En kunde som må vente i 10-30 minutter mens bilen lader kan være verdt så mye for kiosk-virksomheten at det fort kan bli hard priskonkurranse mellom kjedene. Gratis hurtiglading på alle bensinstasjoner iløpet av 5 år? Hvem vet, jeg tør ikke vedde imot...
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: emilmandag 29. juni 2015, klokken 02:05
Fikk høre fra noen at det var 7 elbiler som sto og ventet på lading på Kiwi Holmestrand en periode fredag ettermiddag. Det sier litt om hva vi kan vente oss på utfartsdager. Hvordan hadde det vært hvis det ikke var betaling for ladingen eller tiden var en faktor i prisingen?

Da jeg var der sånn litt etter lunsjtid fredag var det bare en bil i kø, dvs jeg som ventet på en e-Golf som startet opp ladingen sin da jeg kom.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: emilmandag 29. juni 2015, klokken 02:13
Sitat fra: Geir81 på mandag 29. juni 2015, klokken 01:54
Jeg tipper nok at det er de nåværende bensinstasjonene som kommer til å gjøre nettopp dette. Hurtiglading passer så godt inn i deres eksisterende forretningsmodell at det er rart de ikke har fått på plass dette allerede. Fastpris, minuttpris eller kWh-pris blir jo nesten irrellevant når de uansett drar inn langt mer penger i pølsekiosken enn på selve laderen. En kunde som må vente i 10-30 minutter mens bilen lader kan være verdt så mye for kiosk-virksomheten at det fort kan bli hard priskonkurranse mellom kjedene. Gratis hurtiglading på alle bensinstasjoner iløpet av 5 år? Hvem vet, jeg tør ikke vedde imot...

Jeg prøvde min første Statoil lader idag og det frister ikke til gjentakelse å vente 5-10 minutter i hamburgerkøen for at dama bak disken skal trykke på knappen som starter ladingen i tillegg til at ladingen ladingen er dyrere enn Fortum og GrønnKontakt.

Det jeg merker på telemark-sørlandet nå er en reell konkurranse mellom GrønnKontakt og Fortum. Ikke på pris, men på plassering.

På strekningen Arendal - Oslo kjørte jeg før til Skien/Skagerak Arena og så videre til Nissan i Tønsberg.
Så kom Lasses og Holmestrand, begge Fortum og tok over.
Nå merker jeg at særlig på hjemturen fra Oslo er Sandefjord (Fortum) og Tangen/Kragerø (GrønnKontakt) bedre.

Samme også med vestover fra Arendal:
Før var GrønnKontakt i Vesterveien Kristiansand fast stoppested, alternativt GrønnKontakt i Mandal. Så åpnet plutselig lader på Kiwi Brennåsen og den plasseringen gjør at de to tidligere nevnte GrønnKontakt laderene passer mye dårligere enn før.

Egentlig også i Arendal, Kiwi Nedenes kommer til å ta en del av mine ladinger fra GrønnKontakt Stoa siden det i mange tilfeller blir mindre omvei.

Så vil ladekøer på enkelte steder helt sikkert endre ting igjen.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Geir81mandag 29. juni 2015, klokken 22:58
Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 02:13

Jeg prøvde min første Statoil lader idag og det frister ikke til gjentakelse å vente 5-10 minutter i hamburgerkøen for at dama bak disken skal trykke på knappen som starter ladingen i tillegg til at ladingen ladingen er dyrere enn Fortum og GrønnKontakt.


Jeg har prøvd det samme. Betalingsmodellen til Statoil kommer neppe til å overleve, det gir ingen mening å stå i kø for å starte ladingen. Du blir tross alt ikke tvunget til dette når du skal tanke bensin og betale i kassa. Kanskje vi heller får se minuttpris og ellers samme system som på bensinpumpa - betaling med kort på laderen, eller kontant i kassa der betjeningen "starter pumpa" etter å ha hørt pipelyden som indikerer at noen er på laderen.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 29. juni 2015, klokken 23:04
Statoil vil dra alle bilistene gjennom stasjonen. Kanskje fordi de ikke tjener nok på lading? Uansett utrolig klønete da jeg fort kunne vært ferdigladet på tiden det tar å gå inn, stå i kø og ta med en pølse ut til bilen...
Forrige helg var rekkevidden god nok på Teslaen før jeg hadde fått maten på
Max....
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: emilmandag 29. juni 2015, klokken 23:23
Sitat fra: Sven-E på mandag 29. juni 2015, klokken 16:25
Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 02:05
Fikk høre fra noen at det var 7 elbiler som sto og ventet på lading på Kiwi Holmestrand en periode fredag ettermiddag. Det sier litt om hva vi kan vente oss på utfartsdager. Hvordan hadde det vært hvis det ikke var betaling for ladingen eller tiden var en faktor i prisingen?
Jeg tipper det hadde vært omtrent akkurat det samme.
Er man på tur, må man lade uansett om det koster eller ikke.

Hvis man er inne på kiwi en halvtime for å handle og kun trenger 15 minutter lading for å komme fram dit man skal. Hvor mange kommer til å ta en pause i handlingen for å gå ut og flytte bilen hvis det ikke koster mer å stå de ekstra 15 minuttene?
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: Leontirsdag 30. juni 2015, klokken 00:04
Sitat fra: Geir81 på mandag 29. juni 2015, klokken 22:58
Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 02:13

Jeg prøvde min første Statoil lader idag og det frister ikke til gjentakelse å vente 5-10 minutter i hamburgerkøen for at dama bak disken skal trykke på knappen som starter ladingen i tillegg til at ladingen ladingen er dyrere enn Fortum og GrønnKontakt.

Jeg har prøvd det samme. Betalingsmodellen til Statoil kommer neppe til å overleve, det gir ingen mening å stå i kø for å starte ladingen. Du blir tross alt ikke tvunget til dette når du skal tanke bensin og betale i kassa. Kanskje vi heller får se minuttpris og ellers samme system som på bensinpumpa - betaling med kort på laderen, eller kontant i kassa der betjeningen "starter pumpa" etter å ha hørt pipelyden som indikerer at noen er på laderen.

Har benyttet Statoil Minnesund noen ganger, og har god erfaring med å "snike i køen", og spørre om de kan sette på hurtigladeren, så kommer jeg inn igjen og betaler når jeg har startet ladingen. Det hefter køen ca 5 sekunder.

Når det er sagt så ville jeg foretrukket å kunne starte ladingen ute fra laderen. Har tidligere foreslått en ringeklokke ved laderen. Alternativt kunne de jo ha en pfid eller sms-løsning som andre leverandører. Det er jo også dumt hvis man ikke får ladet hvis stasjonen er stengt!

Det skal finnes en mulighet for å betale med sms eller GoCharge-appen på Statoil (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19484.0), uten at jeg har forsøkt det. Det koster imidlertid 4 minutter for de første 15 minuttene, deretter 2,50 kr per minutt.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: fredagonsdag 30. november 2016, klokken 15:02
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 15. juni 2015, klokken 19:15
Dette er hjemlet i Energilovens §4, som regulerer omsetning av elektrisk energi - også kalt strøm på folkemunne. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1990-06-29-50#KAPITTEL_4 (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1990-06-29-50#KAPITTEL_4). Se også http://www.nve.no/no/Konsesjoner/Hvordan-soke-om-omsetningskonsesjon/Omsetningskonsesjoner/ (http://www.nve.no/no/Konsesjoner/Hvordan-soke-om-omsetningskonsesjon/Omsetningskonsesjoner/)

Det er rom for tolkning her, men enn så lenge velger vi å holde oss på den sikre siden. Vi er eid av 24 kraftselskap, og ønsker ikke å tøye strikken for langt uten en grundig avklaring med NVE først. Det jobbes med saken.

Mvh Ole Henrik

NVE utreder endring av forskrift vedrørende omsetningskonsesjonsplikt for ladestasjoner for elbil.

I perioden frem til saken er ferdig behandlet krever NVE ikke søknad om omsetningskonsesjon for ladestasjoner, uavhengig av faktureringsmodell. Dersom det blir fastsatt at det skal være omsetningskonsesjonsplikt for ladestasjoner, så skriver NVE at de vil informere alle ladeoperatører og gi dem tid til å endre forretningsmodell og tid til å tilpasse seg regelverket.

Det er altså lov nå tilby lading av elbil og fakturere brukerne for faktisk forbruk målt i kWt. Men dette kan kanskje blir endret når NVE har behandlet saken ferdig.
Tittel: Sv: Problem med fri bruk?
Skrevet av: pudderjagaronsdag 30. november 2016, klokken 21:50
Eg synest da er heilt greit med minuttprising på hurtiglading. Destinasjonslading er eg tilhenger av fastpris.