Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Tai på mandag 25. mai 2015, klokken 01:11

Tittel: Kjørelys
Skrevet av: Taimandag 25. mai 2015, klokken 01:11
Er i en plagsom diskusjon med noen bedrevitende Tesla hatere og er lei av å tape diskusjonene. Så håper det er greit om jeg fisker etter informasjon her.

Hva er gjeldene regler for Kjørelys. Såvidt jeg forstår er det kjørelys foran (led stripene) og ingenting bak. Er det påbudt at disse tennes automatisk? Har aldri sett på egen bil men jeg mener da at de tennes av seg selv. Finnes det nye biler på markedet der disse lysene ikke tennes automatisk?

Tai
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Thor2014mandag 25. mai 2015, klokken 01:36
De bak tennes av seg selv samtidig som xenon foran kommer på.
Dvs, i en tunell, ved regn ( vindusvisker slås på ) eller et du selv slår på lysene.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: nagelamandag 25. mai 2015, klokken 01:39
Tesla Model S har LED kjørelys foran som tennes automatisk.
Grunnet tilpassing til EU er det ikke krav om at de må tennes automatisk (var det tidligere i Norge), men de fleste nybiler idag har denne funksjonene.
Ingen krav om automatisk baklys på dagtid, men skal være på når forholdene krever det.
Model S har også lyssensor som tenner hovedlys, inkl baklys når det blir mørkt, kjører inn i tunnel, overskyet, regner etc. Dette er ikke et krav for øyeblikket, men er foreslått av EU at dette skal innføres.

Ikke noe som er direkte relevant, men Model S har 25W xenon hovedlys, normalen er 35W.
Dette for å slippe unna kravet om lyktespylere og automatisk høydejustering av lys.
Gir en lysstyrke på 2000 lumen.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: jazzwheelmandag 25. mai 2015, klokken 01:59
Jeg ser stadig flere biler som ikke har baklys på i tunneler. Jeg syns det er skummelt om det er lov.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Fushmandag 25. mai 2015, klokken 02:11
Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. mai 2015, klokken 01:59
Jeg ser stadig flere biler som ikke har baklys på i tunneler. Jeg syns det er skummelt om det er lov.

VW E-Up! har blant annet ikke dette, og det er visst lov :-(
Jeg installerte sensor og et lite panel som fikser dette i min, men ser at de fleste andre ikke gjør dette....
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: jkirkebomandag 25. mai 2015, klokken 05:37
Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. mai 2015, klokken 01:59
Jeg ser stadig flere biler som ikke har baklys på i tunneler. Jeg syns det er skummelt om det er lov.

Det er ikke lov å kjøre uten lys i tunneler, hverken bak eller foran.

Det er (foreløpig) ikke noe krav til at baklys tennes automatisk i tunneler.

Mao. opp til sjåføren å slå på lysene, om bilen ikke har automatikk for dette. Men bot kan man få for å kjøre uten baklys.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: shbmandag 25. mai 2015, klokken 07:27
Leaf og e-Golfen kan du sette bryteren på 0. Da blir det aldri lys bak. Det er det også mange Toyota og nye Forder som sikkert har det samme. Folk kommer fra biler uten automatikk. Så da er det tryggesr å ha allt på 0 VW sine biler er greie. De har ikke lys i instrumentpanel uten at den er på auto dvs lys bak I tuneller. Jeg setter ofte på parks for å ha stripen foran og lys bak for å spare på xenon pærene, har sett 2 biler uten ett lys i Bergen. Synes det var tidlig.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: petersvmandag 25. mai 2015, klokken 08:24
Henvis til denne, og be de sette seg inn i kjøretøyforskriften ;)

http://m.dinside.no/856402/ikke-vedta-boten
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Enigamimandag 25. mai 2015, klokken 08:46
Kjørelys er en ting. Hovedlys i mørket en annen ting. Xenonlys kom i 1996, LED-hoved- og fjernlys kom i 2009/2010. Hvorfor har Tesla Model S lys fra forrige årtusen egentlig?

Har Adaptive LED lys på min BMW og xenon på sommerbilen og på madammens bil. Adaptive LED gir betydelig bedre lys og den automatiske fjernlysassistentene splitter seg når den tar igjen eller møter biler, og gir fjernlys(show) der det ikke blender andre biler.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: shbmandag 25. mai 2015, klokken 08:52
Enig. LED lysene på Leafen og e-Golfen er bedre en Tesla. De burde komme med noe nytt. Håper modell 3 kommer med bedre lys. Løpet er vel kjørt for X?
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: mandresenmandag 25. mai 2015, klokken 08:56
Sitat fra: Tai på mandag 25. mai 2015, klokken 01:11
Er i en plagsom diskusjon med noen bedrevitende Tesla hatere og er lei av å tape diskusjonene.

Tai

Pleier du å tape diskusjonene dine mot Tesla hatere,  det er ikke bra :-)

Spøk til side, som beskrevet over blir baklys automatisk slått på. Jeg er personlig motstander av avslåtte  baklys så på Leaf'en vår står lysene foran alltid på og dermed også bak. Jeg har sett nok av eksempler hvor det er vanskelig å få øye på biler uten baklys

Martin

Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: HelectriCmandag 25. mai 2015, klokken 09:20
Det burde vert mulig å selv velge i menyen hva kombinasjon man ønsker ha på sammen led DRL. Selv hadde jeg ønsket å alltid å ha på baklysene uansett om automatikken har slått på hovedlys eller om kun DRL er tent forran.
Jeg finner det rett og slett uansvarlig å kjøre på natt eller i tunnelene uten lys bak. Har noen i nabolagetsom gjør dette (sikkert uvitende) men da blinker jeg som hadde bilen epilepsi på de til de skjønner poenget. Jeg har flere ganger vart på vei in i baken på biler uten lys på grunnet veldi vanskelig å se biler spesielt i begynnelsen av tunneler når de ikke ha lys bak på.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Selemandag 25. mai 2015, klokken 10:06
Jeg har lysbryter på auto og da velger bilen selv riktig lys til enhver tid. Det er mange som ikke har baklys på når mørke kommer. Disse sjåførene har ikke satt seg inn i hvordan bilen virker,direkte uansvarlig. Det er sjåførene sitt ansvar at man til enhver tid bruker riktig lys.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Muffinmanmandag 25. mai 2015, klokken 10:11
Typisk i Atlanterhavstunnelen er Nissan Leaf med grøftelys tent og helt mørklagt bak. Tror ikke eierene vet at de i praksis skrur av baklysene når de ikke bruker hovedlysene.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Selemandag 25. mai 2015, klokken 10:31
Sitat fra: Muffinman på mandag 25. mai 2015, klokken 10:11
Typisk i Atlanterhavstunnelen er Nissan Leaf med grøftelys tent og helt mørklagt bak. Tror ikke eierene vet at de i praksis skrur av baklysene når de ikke bruker hovedlysene.
Det er så enkelt at man har lysbryter i auto og du har alltid riktig lys,uvitende sjåfører.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: shbmandag 25. mai 2015, klokken 11:13
Mange kommer fra gamle biler uten automatikk. Da er det tryggest å ha det på 0. Bare husk å skru av bryter for tåkebaklys og tåkelys foran på Leaf. Det er mange som også kjører med det tent sikkert uten å vite det. Jeg tror det er flere som tar poenget med mørke baklys. Når en kjører forbi de og slår av og på egne baklys. Det er bedre en å blinke bak. Når det er flere felt da, og en kan komme forbi enkelt.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Selemandag 25. mai 2015, klokken 11:57
Jeg kommer fra bil uten kjørelysautomatikk da er det faktisk lettest for meg og ha bryter i auto. Da har jeg til enhver tid riktig lys på bilen.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Taimandag 25. mai 2015, klokken 12:30
Sitat fra: mandresen på mandag 25. mai 2015, klokken 08:56
Pleier du å tape diskusjonene dine mot Tesla hatere,  det er ikke bra :-)

Du vet hvordan det er med Tesla haterene, det bikker fort over til usakeligheter og de skyr ikke å angripe person isdetetfor sak. Selv er jeg ikke så flink til å bruke humor/sarkasme i en diskusjon for å diskredittere motdebattant så da blir fokus fort humor på min bekostning enn sak.

Du må forresten ha lykke til med overtakelsen i morgen Martin. Det blir nok en fin dag ;D

Tai
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: jazzwheelmandag 25. mai 2015, klokken 12:36
Sitat fra: BensinV8 på mandag 25. mai 2015, klokken 08:46
Har Adaptive LED lys på min BMW og xenon på sommerbilen og på madammens bil. Adaptive LED gir betydelig bedre lys og den automatiske fjernlysassistentene splitter seg når den tar igjen eller møter biler, og gir fjernlys(show) der det ikke blender andre biler.
Adaptive kjørelys på BMW er da betegnelsen for lys som følger hjulvinkelen i under 40km/t? Og som du kan få reparere for 12-15k annethvert år. Jeg var ikke spesielt imponert over funksjonen.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: jazzwheelmandag 25. mai 2015, klokken 12:41
Sitat fra: Fush på mandag 25. mai 2015, klokken 02:11
VW E-Up! har blant annet ikke dette, og det er visst lov :-(
Jeg installerte sensor og et lite panel som fikser dette i min, men ser at de fleste andre ikke gjør dette....

Ja, det kan stemme bra med mine observasjoner. Jeg har fått et par litt ubehagelige situasjoner ned granfosstunnelen på vei fra Lysaker til Smestad. Liten bil uten lys i en svingete tunnel, gjerne litt under fartsgrensen kombinert med en tung Tesla som kommer bakfra... Jeg ville nok hatt på lys om jeg kjørte e-Up'en.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: o.b.lixmandag 25. mai 2015, klokken 12:51
Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. mai 2015, klokken 12:36
Adaptive kjørelys på BMW er da betegnelsen for lys som følger hjulvinkelen i under 40km/t?

Dette har da min Tesla (og "alle" nye biler)? Dvs grøftelysene tennes når du i lav hastighet svinger?
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Thor2014mandag 25. mai 2015, klokken 13:50
Sitat fra: o.b.lix på mandag 25. mai 2015, klokken 12:51
Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. mai 2015, klokken 12:36
Adaptive kjørelys på BMW er da betegnelsen for lys som følger hjulvinkelen i under 40km/t?

Dette har da min Tesla (og "alle" nye biler)? Dvs grøftelysene tennes når du i lav hastighet svinger?
Nei.
Adaptive lys svinger.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Selemandag 25. mai 2015, klokken 14:10
Hovedlys som svinger hadde Citroën i 1967 på sine DS og ID modeller.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Muffinmanmandag 25. mai 2015, klokken 14:36
Men bare på fjernlysene. Merkelig mekanisk leamikk med tynne stag.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Bredemandag 25. mai 2015, klokken 15:10
Sitat fra: Sele på mandag 25. mai 2015, klokken 14:10
Hovedlys som svinger hadde Citroën i 1967 på sine DS og ID modeller.

Og elbiler hadde de i 1880-årene, teknologien er dog litt annerledes i dag..
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Selemandag 25. mai 2015, klokken 15:44
Ideen er ikke ny men gammel for begge deler. Her er det snakk om videreutvikling av noe som ikke er nytt. Noen tror at svingbare lykter er noe nytt som er funnet opp på 2000 tallet,noe som er feil.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: mandresenmandag 25. mai 2015, klokken 18:41
Sitat fra: Tai på mandag 25. mai 2015, klokken 12:30
Sitat fra: mandresen på mandag 25. mai 2015, klokken 08:56
Pleier du å tape diskusjonene dine mot Tesla hatere,  det er ikke bra :-)

Du vet hvordan det er med Tesla haterene, det bikker fort over til usakeligheter og de skyr ikke å angripe person isdetetfor sak. Selv er jeg ikke så flink til å bruke humor/sarkasme i en diskusjon for å diskredittere motdebattant så da blir fokus fort humor på min bekostning enn sak.

Du må forresten ha lykke til med overtakelsen i morgen Martin. Det blir nok en fin dag ;D

Tai

Ja, jeg har vært borti de som blir veldig usaklig i diskusjoner, men har en klare fakta tilgjengelig er det bare til å bombardere de med fakta så blir de stille til slutt. Jeg har mer eller mindre fakta på alle "mytene" de kommer med, så når de ikke har flere myter å spinne på så gir de opp og begynner å unnskylde seg med andre ting som ikke går på fossil vs elbil.

Takker, jeg gleder meg som en liten unge og dagen kan ikke bli fort nok ferdig. Det gledens dag i morgen!

Martin
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: cairnzmandag 25. mai 2015, klokken 20:42
Sitat fra: Tai på mandag 25. mai 2015, klokken 12:30
Sitat fra: mandresen på mandag 25. mai 2015, klokken 08:56
Pleier du å tape diskusjonene dine mot Tesla hatere,  det er ikke bra :-)

Du vet hvordan det er med Tesla haterene, det bikker fort over til usakeligheter og de skyr ikke å angripe person isdetetfor sak. Selv er jeg ikke så flink til å bruke humor/sarkasme i en diskusjon for å diskredittere motdebattant så da blir fokus fort humor på min bekostning enn sak.

Du må forresten ha lykke til med overtakelsen i morgen Martin. Det blir nok en fin dag ;D

Tai

Enkleste måten du kan unngå slike "konfrontasjoner" er nok å bare si deg enig i alt de sier. Hvis de sier at bilen ramler sammen så sier du deg enig, og at det er bare flaks at du ikke har trillet av veien. Hvis de snakker om rekkevidde så er det bare å si seg enig i argumentene de kommer med. Når det gjelder lys så kan du f.eks. bare si at ja lysene er bare til pynt, så jeg kjører bare på dagtid.

Virker som at de klarer egge deg opp, og at det er det de egentlig er på utkikk etter, ikke nødvendigvis rakke ned på en bil. Så lenge du har samme synspunkter som de har, så gir de seg fort :)
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Lynetmandag 25. mai 2015, klokken 21:36
Sitat fra: o.b.lix på mandag 25. mai 2015, klokken 12:51
Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. mai 2015, klokken 12:36
Adaptive kjørelys på BMW er da betegnelsen for lys som følger hjulvinkelen i under 40km/t?

Dette har da min Tesla (og "alle" nye biler)? Dvs grøftelysene tennes når du i lav hastighet svinger?

På Tesla model S er det egne lykter som tenner ved svingkjøring, såkalte "cornering lamp"

Og det er ingen biler som får på kurve- tåkelys uten at parklysene foran og bak er tent.

Hvis du vil kjøre med kurve- tåkelys og parklys på Tesla om dagen må det velges manuelt, og neste gang du starter bilen resettes det til auto.

Og så vidt jeg husker så går de også på auto hvis du setter den i D etter å ha slått av lysene mens du står parkert med bilen på.

Med andre ord så er det nesten umulig å kjøre en Tesla uten baklys i mørket (og tunnel) ubevisst.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: sn0lemandag 25. mai 2015, klokken 22:00
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/mange-ikke-klar-over-at-de-kjoerer-uten-baklys/a/10046162/

http://www.tv2.no/a/3977397

Lysene på Tesla følger loven.
På "auto" er DRL foran tent og kjørelys bak avskrudd når det er dagslys.
Blir det mørkt ute eller man kjører inn i en tunnell så går xenonlys foran på og baklysene tennes.

Setter man lysene på "on" så er DRL og xenon forant tent, og baklys tent.

Setter man lysene på "parking" så er DRL foran tent og baklys tent.

Setter man lysene på "off" så er jeg 99% sikker på at DRL og baklys er tent så lenge bilen er "på".
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Lynetmandag 25. mai 2015, klokken 22:24
Bildet stemmer ikke med min som også har tåkelys. Jeg har egen bryter for tåkelys foran og egen for tåkelys bak. Ingen bryter for DRL.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Dennismandag 25. mai 2015, klokken 22:32
Det bilde er fra en USA modell. Er ikke likt på de som er levert i Europa
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: sn0lemandag 25. mai 2015, klokken 23:32
Det er likt på den delen som dreier seg om "Headlights", og det var det jeg ville illustrere.
Dvs hvor Auto, On, Parking og Off er. Orka ikke gå ut til bilen for å ta et bilde. ;)
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: cratirsdag 26. mai 2015, klokken 10:28
Jeg er nokså sikker på at "off" er off, altså ingen lys. Så lenge bilen står stille, vel å merke. Så snart den ruller kommer DRL på (anter det er disse). Skal se om jeg kan få sjekka det seinere.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: fredagtirsdag 26. mai 2015, klokken 11:44
Det er mulig at valg for nordiske baklys som alltid er på vil komme i en fremtidig software-oppdatering.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Lynettirsdag 26. mai 2015, klokken 17:34
Sitat fra: fredag på tirsdag 26. mai 2015, klokken 11:44
Det er mulig at valg for nordiske baklys som alltid er på vil komme i en fremtidig software-oppdatering.

Tvilsomt, og det av tre grunner:
- det er ingen grunn til å ha baklys på lys som du KUN skal bruke i dagslys
- i kravene står ikke moe om at det skal være baklys sammen med DRL
- du har valget i dag ved å sette den manuelt på parklys, noe som automatisk vil gi DRL + baklys når du kjører.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: sjokomelktorsdag 28. mai 2015, klokken 21:18
Sitat fra: Lynet på tirsdag 26. mai 2015, klokken 17:34
- du har valget i dag ved å sette den manuelt på parklys, noe som automatisk vil gi DRL + baklys når du kjører.
Dette gir ikke DRL, men parklys foran. Ikke lov til å bruke under kjøring på vei. DRL brukes også som parklys, men da med lavere intensitet.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: cybertorsdag 28. mai 2015, klokken 22:18
Teslaverkstedet kan vel, i likhet med andre merkeverksteder ( som feks Audi ), omprogrammere baklysene slik at de aktives sammen med kjørelyset ( i auto-stilling ) hvis man ønsker det.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Lynettorsdag 28. mai 2015, klokken 22:51
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:18
Sitat fra: Lynet på tirsdag 26. mai 2015, klokken 17:34
- du har valget i dag ved å sette den manuelt på parklys, noe som automatisk vil gi DRL + baklys når du kjører.
Dette gir ikke DRL, men parklys foran. Ikke lov til å bruke under kjøring på vei. DRL brukes også som parklys, men da med lavere intensitet.

Når motoren er på er det DRL, med motoren av er det parklys (DRL med svakere styrke)
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Thor2014fredag 29. mai 2015, klokken 06:47
Sitat fra: Lynet på torsdag 28. mai 2015, klokken 22:51
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:18
Sitat fra: Lynet på tirsdag 26. mai 2015, klokken 17:34
- du har valget i dag ved å sette den manuelt på parklys, noe som automatisk vil gi DRL + baklys når du kjører.
Dette gir ikke DRL, men parklys foran. Ikke lov til å bruke under kjøring på vei. DRL brukes også som parklys, men da med lavere intensitet.

Når motoren er på er det DRL, med motoren av er det parklys (DRL med svakere styrke)
Og når man gjør dette og kjører inn i en tunell blir øvrigheten blendet.
DRL er betydelig sterkere en park og xenon.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: mjlørdag 30. mai 2015, klokken 10:24
På min er kjørelys (DRL) og parklys like sterke. Er det ikke slik for alle ?
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Thor2014lørdag 30. mai 2015, klokken 16:52
Når xenon står på dimmes DRL til lavere styrke.
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Coboslørdag 30. mai 2015, klokken 19:39
DRL dimmes også når man blinker, altså den siden man blinker til som er genialt.

Cobos
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: jchelørdag 30. mai 2015, klokken 20:29
Det er flere grunner til at mange kjører uten baklys i tunneler. Noen nye biler har denne nevnte AUTO-stillingen, og da skal bryteren stå der(lyssensor). Men noen nye biler mangler faktisk lyssensor, og da må man selv huske å slå på lysene i tunneler og når det blir mørkt. Disse har kun DRL foran når bryteren står i 0, og bryter må settes "helt på" for å få baklys. Spesielt gjelder dette mange varebiler fra vw, og mange av de nyere Toyotaene. Uansett må bilselgerne gjøre en bedre jobb med å informere de som kjøper bil om hvordan dette virker :)
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: sn0letirsdag 02. juni 2015, klokken 22:22
Sitat fra: Thor2014 på fredag 29. mai 2015, klokken 06:47
DRL er betydelig sterkere en park og xenon.
Er LED-stripene i hovedlykten sterkere enn Xenon-lyset?
Tittel: Sv: Kjørelys
Skrevet av: Tuxedotirsdag 02. juni 2015, klokken 22:33
Sitat fra: sn0le på tirsdag 02. juni 2015, klokken 22:22
Sitat fra: Thor2014 på fredag 29. mai 2015, klokken 06:47
DRL er betydelig sterkere en park og xenon.
Er LED-stripene i hovedlykten sterkere enn Xenon-lyset?
Veldig avhengig av vinkelen du ser dem fra.  LED-stripene er lite retningsbestemte, så i DRL-modus vil de oppleves som mer blendende av møtende bilister.  Men for den som er sjåfør i Teslaen oppleves xenon som bedre til å opplyse veibanen foran.