Elbilforum.no
Bilmerker => Renault => Zoe => Emne startet av: ladov på torsdag 07. mai 2015, klokken 12:53
På sikt vil det antagelig bli innført effektprising i Norge, siden forbrukstoppen fra før er mellom 15 og 23 så kunne det vært greit å lade Zoen *etter* 2300, spesielt for de med 11kW-lader(det inkluderer meg).
Er det noen som har brukt lade-timeren noe særlig? Hvor avansert/enkelt er det mulig å programmere den? Ideelt sett kunne jeg tenkt meg at når jeg plugger inn bilen i tidsrommmet 15-23, så utsettes ladestart automatisk til 23. Merk at det *må* være en form for varsel om at bilen er i 'utsatt lademodus' og en knapp for å 'lade nå'. Hvis ikke kan jeg forutse kraftig irritasjon fra min s.k. bedre halvdel..
Artikkelen som trigget dette spørsmålet:
http://www.tu.no/kraft/2015/05/07/vil-endre-nettleien-dyrere-a-bruke-mye-strom-pa-en-gang
Jeg har brukt den en del fordi jeg foretrekker å lade på trefase på jobb, men ønsker bekvemmeligheten av varm bil om morgenen. ;)
Ladekalenderen er relativ enkel å stille inn. Du kan justere forskjellige tidspunkt for samtlige av ukedagene.
Du får et lite klokke symbol med ladeledning i displayet som viser at forprogramert lading er i bruk.
Hvis du ønsker å slå av denne må du imidlertid inn i menyen og trykke på "lade alltid". Da forsvinner klokkesymbolet i displayet.
Hvis du stiller inn forvarming vil symbol for dette også stå på samme plass i displayet.
HVa skjer hvis du setter lading til å starte for eksempel kl 20 og plugger inn kabelen 2015? Skjønner bilen at det er ladetid?
Ja. Hvis du plugger inn kabelen innenfor det tidsrommet du har programmert, vil den begynne å lade umiddelbart og avslutte ved det tidspunktet som du har satt.
Det var bra, da er jeg forberedt hvis det blir effekt-prising på strømmen. :)
Takker..