Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Laban på torsdag 04. januar 2007, klokken 12:21

Tittel: Litium-batterier gir el-bilen ny sjanse
Skrevet av: Labantorsdag 04. januar 2007, klokken 12:21
Kom over denne artikkelen i Adressa.no

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article778309.ece

Med en rekkevidde på 600 km skulle elbilens rekkevidde holde for de fleste  ;D
Tittel: Sv: Litium-batterier gir el-bilen ny sjanse
Skrevet av: 65larssøndag 29. mai 2016, klokken 16:45
Hei Laban,
Jeg leser innimellom gamle tråder her, hvor siste innlegg er i 2007, 2010 osv., hvor dere, "mine el-bil forgjengere" allerede visste hva dere snakker om.

Jeg "tenkte" ikke engang el-bil på den tiden, leste litt om det, rundt 2012.
Men her er vi, 9 år senere - og jeg er helt frelst - på konseptet.
:)
Tittel: Sv: Litium-batterier gir el-bilen ny sjanse
Skrevet av: bnosøndag 29. mai 2016, klokken 22:30
Ser ut som andre kommer sent, men (kanskje) godt ;D

http://e24.no/bil/volkswagen/tysk-avis-volkswagen-vil-knuse-teslas-gigafabrikk/23696959 (http://e24.no/bil/volkswagen/tysk-avis-volkswagen-vil-knuse-teslas-gigafabrikk/23696959)

Link til Handelsblatt https://global.handelsblatt.com/breaking/exclusive-vw-considers-building-own-battery-factory (https://global.handelsblatt.com/breaking/exclusive-vw-considers-building-own-battery-factory)
Tittel: Sv: Litium-batterier gir el-bilen ny sjanse
Skrevet av: Ingeniørenmandag 30. mai 2016, klokken 06:59
Tror det blir plass til mange fabrikker i fremtiden  ;)
Tittel: Sv: Litium-batterier gir el-bilen ny sjanse
Skrevet av: KjellGmandag 30. mai 2016, klokken 21:29
Kommer det meste av litium fra Kina, eller husker jeg feil?
Tittel: Sv: Litium-batterier gir el-bilen ny sjanse
Skrevet av: kodalsemandag 30. mai 2016, klokken 21:36
Australia, Chile og Argentina er de største produsentene.
Chile er ansett å være de med størst reserver.

Nesten nederst på denne siden:
http://www.tu.no/artikler/slik-utvinnes-metallet-som-skal-gjore-verden-mindre-avhengig-av-olje/346817 (http://www.tu.no/artikler/slik-utvinnes-metallet-som-skal-gjore-verden-mindre-avhengig-av-olje/346817)
Tittel: Sv: Litium-batterier gir el-bilen ny sjanse
Skrevet av: KjellGtirsdag 31. mai 2016, klokken 11:41
Mulig jeg blander med neodymmagnetmateriale i Kina?
Tittel: Sv: Litium-batterier gir el-bilen ny sjanse
Skrevet av: ladovtirsdag 31. mai 2016, klokken 20:54
Jeg tror kanskje du tenker på Kinas dominans innen utvinning og salg av sjeldne jordmetaller.

På tross av navnet, de er ikke sjeldne, ikke har de veldig mye med jord å gjøre heller men at Kina dominerer er sikkert. Det har de fått til ved å utkonkurrere alle utenlandske selskaper ved å holde kunstig lave priser over tid. Så lenge at ikke bare blir gruvene stengt men kompetansemiljøene blir borte også. *Så* skrur de opp prisen..
http://www.tu.no/artikler/kinas-monopol-skaper-frykt/234695
Tittel: Markedsmakt
Skrevet av: Robert Sundonsdag 01. juni 2016, klokken 12:29
Det er en utbredt tro at markedet skaper balanse. Jeg finner det komisk at de som fronter denne hypotesen hardest, og blir trodd på det, ikke lever etter det.

Men påstanden blir fremmet med en patos som vi ellers kun finner i religion.

Ett av de landene (USA) som påstår at de forsvarer frihandel, og frihet, har for eksempel ikke noe problem med å innføre en teknisk handelsindring/importskatt på solceller fra Kina.

Og selv om vestlige bedrifter ser ut til å ha problemer med å planlegge lengre frem enn nærmeste kvartalsrapport, er det lengre tidshorisonter i Kina, og mer statlig handlekraft. Man ser det både ved at vestlige stater tror at de ikke har lov til å konkurrere mot private bedrifter; lov til av hvem? Man ser det ved at etterforskerne på Island tror/trodde at de ikke har lov til å etterforske bankskandalen; lov til av hvem?

Og man ser det ved at vestlige ledere ikke vet om opiumskrigene i Kina og hvem som sto bak, men Kina husker!


Akkurat de samme ser man med offentlige anbud i Norge. Store aktører dumper prisene i ett lokalt område og knekker ryggen på det lokale næringslivet, og så skrur de opp prisene og flår området dobbelt opp uten at innbygerne har noe valg lengre. Og vi har regler om at innkjøp skal på anbud, og ekstremt merkelige regler som hindrer å ta virksomhet tilbake som eierstyrte og eier"eid" virksomhet, der innbygerne selv eier og kontrollerer sin egen infrastruktur.

Vi har godtatt knusing av elbiler og løgn. Vi har godtatt oppkjøp og knusing av skinnegående transport i USA. Vi har godtatt svindlingen som marginaliserte Zebra produsenten etter at NiMH teknologien ble kjøpt og skrinlagt for elbiler. Vi godtar hva som helst av private helse- og barneværns-bedrifter.


Så etter det vi gjorde mot Kina, hvorfor skal de ikke knekke ryggen på oss? Vi elsker ubegrenset markedsmakt. Ressursmakt er ett verktøy.