Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Galilee på onsdag 15. april 2015, klokken 18:39

Tittel: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Galileeonsdag 15. april 2015, klokken 18:39
Hei,
Vurderer elbil, og har vært og prøvekjørt både e-golf, leaf og i3.

På grunn av generell følelse av kvalitet, er ikke leaf-en aktuell. e-golfen er litt kjedelig, mens i3 er rivende festlig - om ikke litt upraktisk kanskje.

Det som i stor grad avgjør er rekkevidde. Skal kjøre ganske nøyaktig 100 km nesten hver dag (tur retur jobb og trening). Hvilken av disse to bilene kan kjøre lengst, spesielt vinter kanskje. Veien er mye motorvei og har ikke lyst til å rusle avgårde i 70-80 km/t.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: moby666onsdag 15. april 2015, klokken 18:49
Golf, skal du være helt sikker på vinterstid må du gå for b klasse eller kia soul
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 15. april 2015, klokken 18:50
eGolf slår i3 med et par mil i praksis (de testene jeg har sett) og jeg tviler litt på at du klarer 100km i 100km/t om vinteren med en i3.

Ellers er Kia Soul et alternativ, den har litt bedre rekkevidde enn eGolf.

Thomas
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: brimionsdag 15. april 2015, klokken 19:12
Jeg har alltid flådd med min i3. Egentlig vanskelig å unngå, det er jo så gøy. Mitt guessometer har vist min. 95km i vinter. Så kjører du pent klarer du nok mer. Men 10mil vet jeg ikke om i3 er en kandidat på kalde dager. Jeg tror kanskje jeg ville sett på b klasse.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. april 2015, klokken 22:10
Sitat fra: Galilee på onsdag 15. april 2015, klokken 18:39
Hei,
Vurderer elbil, og har vært og prøvekjørt både e-golf, leaf og i3.

På grunn av generell følelse av kvalitet, er ikke leaf-en aktuell. e-golfen er litt kjedelig, mens i3 er rivende festlig - om ikke litt upraktisk kanskje.

Det som i stor grad avgjør er rekkevidde. Skal kjøre ganske nøyaktig 100 km nesten hver dag (tur retur jobb og trening). Hvilken av disse to bilene kan kjøre lengst, spesielt vinter kanskje. Veien er mye motorvei og har ikke lyst til å rusle avgårde i 70-80 km/t.
Vurdert Kia Soul eller Renault Zoe? 100km i 100km/t + drar en del strøm ja.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Galileetorsdag 16. april 2015, klokken 07:18
Tusen takk for tilbakemeldinger! Golfen stiller sterkt skjønner jeg. Skal også sjekke Zoe og Soul! B-Klasse tror jeg blir litt dyr, vanskelig å unngå viktig ekstrautstyr.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Cowboystrekktorsdag 16. april 2015, klokken 09:17
Etter at Zoe fikk støtte for IT-nett synes jeg faktisk den har blitt et av de bedre kjøpene. Den har vell også varmepumpe som standard og har bare marginalt kortere rekkevidde enn Soul som er best (dog ikke testa mot B-klasse ennå). Prisen er og pen, men ytelsene er dårligere enn spesielt i3.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: brommtorsdag 16. april 2015, klokken 10:17
Forskjellen på eGolf og i3 er ikke så stor som man skal tro. Flere av eierne melder om at de i praksis går like langt, og på vinter ser det ut til at ikke er noen forskjell å snakke om - ved mye kupert terreng og mye start/stopp vinner nok i3 og på "flata" vinner nok eGolf.

Dette stemmer også bra med de eneste realistiske testene som amerikanske EPA har foretatt for alle Elbiler (eneste unntaket er Renault som ikke selges i USA). Som man ser på bildet så har EPA fastsatt en rekkevidde på 130 km for i3 og 133 km for eGolf, i sitt veldig omfattende "5-cycle" testprogram. B-class E har endt opp med 140 km og Soul Electric med 149 km. Dette beviser at de NEDC-tallene som forhandlerne elsker å oppgi, er helt ubrukelige (slik som de også er for NEDC-forbrukstall på fossil-biler). NEDC er en urealistisk max-rekkevidde (lab-tall) som har lite for seg i virkeligheten.

Når det gjelder det som Galilee oppgir som daglig rute, med 100 km og mye motorvei, så er det helt på grensen vinters tid. Man bør helt klart ha tilgang til jobblading eller hurtiglader på de verste dagene (sistnevnte begynner det jo og bli en del av, og 10 minutt er nok). Semi-hurtig lading kan også være en nød-løsning og der er det verdt å merke seg at i3 har en fordel med 7,2 kW AC-lader (ca. 50 km på en time) i forhold til max 3,6 kW på eGolf...

Link til EPA-tallene:
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=35849&id=36016&id=35960&id=35601
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 16. april 2015, klokken 10:25
Poenget er å kjøpe en bil hvor 100km i 100km/t ikke er helt på grensen. Blir det touch and go hvor han må lunte i 70-80km/t har han kjøpt feil bil.

100km i 100km/t er vel ikke helt på grensen for Soul eller Zoe?
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: brommtorsdag 16. april 2015, klokken 10:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. april 2015, klokken 10:25
Poenget er å kjøpe en bil hvor 100km i 100km/t er helt på grensen. Blir det touch and go hvor han må lunte i 70-80km/t har han kjøpt feil bil.

100km i 100km/t er vel ikke helt på grensen for Soul eller Zoe?
Fart dreper rekkevidde på alle biler, så det er nesten umulig å si hvilken bil som klarer 100km i 100km/t i f.eks minus 10 grader. Det behøver ikke å være noen av dem for å si det slik - derfor gjentar jeg det jeg skrev ovenfor: man bør ha tilgang til en eller annen form for lading - og det er jo løsbart ;)
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Galileetorsdag 16. april 2015, klokken 10:35
Hele strekningen er ikke motorvei da, konkret er det fra Frogner i Sørum, til Oslo sentrum, til Jessheim og tilbake til Frogner. Kan jo kjøre saktere. Skal sjekke opp strøm på jobb. EPA-tallene er interessant!
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: brommtorsdag 16. april 2015, klokken 10:51
Sitat fra: Galilee på torsdag 16. april 2015, klokken 10:35
Hele strekningen er ikke motorvei da, konkret er det fra Frogner i Sørum, til Oslo sentrum, til Jessheim og tilbake til Frogner. Kan jo kjøre saktere. Skal sjekke opp strøm på jobb. EPA-tallene er interessant!
Viktig å huske at det bare er på det kaldeste at du får problemer med 100km - fra 4-5 plussgrader og oppover, så er det ikke noe problem i det hele tatt :)
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Luftventiltorsdag 16. april 2015, klokken 13:28
Sitat fra: Galilee på onsdag 15. april 2015, klokken 18:39
Hei,
Vurderer elbil, og har vært og prøvekjørt både e-golf, leaf og i3.

På grunn av generell følelse av kvalitet, er ikke leaf-en aktuell. e-golfen er litt kjedelig, mens i3 er rivende festlig - om ikke litt upraktisk kanskje.

Det som i stor grad avgjør er rekkevidde. Skal kjøre ganske nøyaktig 100 km nesten hver dag (tur retur jobb og trening). Hvilken av disse to bilene kan kjøre lengst, spesielt vinter kanskje. Veien er mye motorvei og har ikke lyst til å rusle avgårde i 70-80 km/t.

Har prøvekjørt både Golf og i3 over lengre strekninger og bilene gikk ca. like langt. Liten forskjell på rekkevidde. Men ettersom i3 er såpass morsom å kjøre drar man gjerne på litt ekstra, og dermed bruker mer strøm  ;)

Så lenge du får ladet litt på jobben har ingen av bilene problemer med bruksmønsteret ditt.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: brimitorsdag 16. april 2015, klokken 13:36
Uten lading på jobben tror jeg ikke noen av bilene klarer bruksmønsteret ditt på vinteren. Småbilene vil klare 10-15 mil, men det er i ett strekk. Med oppvarming av bil på Frogner-Oslo og Oslo-Jessheim og Jessheim-Frogner  tror jeg angsten min ville tatt overhånd... På strekningen Oslo-Jessheim er det flere combo hurtigladere, så gjennomførbart er det.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Thomas Parslitorsdag 16. april 2015, klokken 17:11
Sitat fra: Galilee på torsdag 16. april 2015, klokken 10:35
Hele strekningen er ikke motorvei da, konkret er det fra Frogner i Sørum, til Oslo sentrum, til Jessheim og tilbake til Frogner. Kan jo kjøre saktere. Skal sjekke opp strøm på jobb. EPA-tallene er interessant!

Med hurtiglading kalde dager går den strekningen (~90km) helt greit.
Kommer du tidlig (før 08:00) til Oslo sentrum er det ofte ladeplasser å finne. Du trenger uansett ikke mye tid på 16A Type-2 lading.

Thomas
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Letorsdag 16. april 2015, klokken 17:45
Jeg har prøvekjørt alle 3 nå i våren og endte med å bestille Soul. Selv om i3 ga mest glede av kjøringen og kvalitet. Soul var mer praktisk for oss i forhold til pris/kvalitet. Den skal brukes som eneste bil i familien og det var derfor viktig med lengst mulig rekkevidde(bortsett fra Tesla selvsagt).
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Lefsegokksøndag 03. mai 2015, klokken 11:52
Jeg har egolf  med varmepumpe, og testa langtur før det ble veldig varmt i været. Jeg merket stor forskjell på 90 og  100 km/t. Det var nesten så den brukte en tredel mer. Det er noe nedverdigende med å kjøre i 10 km/t under fartsgrensa. Jeg begynte nesten å gråte da jeg kom til 110-sonen siden jeg fortsatt visste at jeg hadde et mål som jeg skulle nå med minst mulig tap av rekkevidde.

Det viste seg at jeg kom dit jeg skulle med halvfull tank og full besparelsesmodus på bilen. Derfor gøtsa jeg på og kjørte hjem igjen etter en hurtiglading med masse varmeanlegg og i en kjørerute som var litt lengre, men kjappere. Da jeg kom hjem, hadde jeg 11 km rekkevidde igjen i stedet for halvfull tank.

Konklusjonen min var at det har ikke så mye å si hvilken bil man velger når de er så like. Rekkevidden er bare marginalt forskjellig. Det som har noe å si er kjørestil.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Rødkleivtorsdag 14. mai 2015, klokken 07:31
Sitat fra: Lefsegokk på søndag 03. mai 2015, klokken 11:52
Det er noe nedverdigende med å kjøre i 10 km/t under fartsgrensa. Jeg begynte nesten å gråte da jeg kom til 110-sonen siden jeg fortsatt visste at jeg hadde et mål som jeg skulle nå med minst mulig tap av rekkevidde.

Det er kurant å gråte når man må sparekjøre i 110 sonen. Du er ikke alene.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: tomrhtorsdag 14. mai 2015, klokken 23:29
Uansett elbil valg, siden rekkevidde er viktig bør du ikke planlegge å kjøpe feite felger ihvertfall (spesielt fristende for Golf-kjøpere...). Sånt drar ned rekkevidden. ;)

Forøvrig en fin sammenligning av aktuelle modeller her:
https://www.youtube.com/watch?v=2oWXvJ_B8uk
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: ZOEsøndag 17. mai 2015, klokken 21:10
Zoe med 11kw hjemmelader er vel det opplagte valget her? Da er du klar til kjøring igjen etter middag. De andre bilene må jo på lading for å være klar til neste dag...
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: moby666mandag 18. mai 2015, klokken 13:18
Den nye Zoe lader litt raskere med 11 kw, men den "gamle" Zoe lader nok ikke noe raskere iforhold til i3, Soul og Leaf (6.6) da den gamle Zoe har veldig mye tap i ladeprosessen og ladingen tar lengre tid.

Den nye Zoe mangler hurtiglading og kan maks lades på 22 kw. Soul feks kan lades på inntil 100 kw.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: aronesenmandag 18. mai 2015, klokken 16:55
Jeg har "gamle" Zoe. Og tror ikke den lader noe særlig saktere på 11KW og 22KW enn den nye.
Det er først og fremst på 1 fase og særlig under 16A, at den gamle er en sinke i forhold til den nye.

Men, den nye klarer ikke å lade fra 8% til 99% på 33 minutter som jeg nylig gjorde ved 14 grader lufttemp. Tror både I3 og Leaf skal slite med å klare det samme. Også Soul ettersom det ikke finnes ladere enda som gir 100KW   :)
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: hsa77mandag 18. mai 2015, klokken 16:55
Sitat fra: moby666 på mandag 18. mai 2015, klokken 13:18
Den nye Zoe lader litt raskere med 11 kw, men den "gamle" Zoe lader nok ikke noe raskere iforhold til i3, Soul og Leaf (6.6) da den gamle Zoe har veldig mye tap i ladeprosessen og ladingen tar lengre tid.

Den nye Zoe mangler hurtiglading og kan maks lades på 22 kw. Soul feks kan lades på inntil 100 kw.
Selv om det var litt mer tap i ladeprosessen på den gamle ZOE forsvant det ikke over 4kw! Både gammel og ny ZOE vil lade mye raskere enn biler som kun kan ta 6-7kw ac.

Det stemmer at Soul kan lade på inntil 100kw, men du må huske å sette en fire fem streker under ordet inntil. For det første finnes det vel knapt ladere på mer enn 50kw og for det andre er det kun under helt optimale forhold den vil lade så fort. Men bevares, den vil nok i de aller fleste tilfeller lade raskere enn en ny ZOE. Fordelen med 22kw ac lading er imidlertid at det finnes svært mange av dem, og prisen er ofte lavere enn dc-lading. Dersom man oftest har behov for lading for å fylle på en 5-6 kwh på litt under halvfullt batteri, slik som meg, er forskjellen på ZOE og andre biler minimal.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: hsa77mandag 18. mai 2015, klokken 16:59
Sitat fra: aronesen på mandag 18. mai 2015, klokken 16:55
Jeg har "gamle" Zoe. Og tror ikke den lader noe særlig saktere på 11KW og 22KW enn den nye.
Det er først og fremst på 1 fase og særlig under 16A, at den gamle er en sinke i forhold til den nye.

Men, den nye klarer ikke å lade fra 8% til 99% på 33 minutter som jeg nylig gjorde ved 14 grader lufttemp.  :)
Er litt misunnelig på det, ja! Skulle ønske det var mulig å få i pose og sekk. ZOE med 22kw ac OG 50kw Combo, det hadde vært noe det.
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: aronesenmandag 18. mai 2015, klokken 17:06
Sitat fra: hsa77 på mandag 18. mai 2015, klokken 16:59
Sitat fra: aronesen på mandag 18. mai 2015, klokken 16:55
Jeg har "gamle" Zoe. Og tror ikke den lader noe særlig saktere på 11KW og 22KW enn den nye.
Det er først og fremst på 1 fase og særlig under 16A, at den gamle er en sinke i forhold til den nye.

Men, den nye klarer ikke å lade fra 8% til 99% på 33 minutter som jeg nylig gjorde ved 14 grader lufttemp.  :)
Er litt misunnelig på det, ja! Skulle ønske det var mulig å få i pose og sekk. ZOE med 22kw ac OG 50kw Combo, det hadde vært noe det.

Enig. Det hadde vært bortimot det ultimate  :D
Tittel: Sv: e-golf eller i3? hvem kommer lengst?
Skrevet av: Tbeinetonsdag 20. mai 2015, klokken 13:42
Nå har jeg bare erfaring med e-up, men om disse bilene funker slik som min så vil det bli en strevsom vinter uansett bil med det kjøremønsteret. Forbruket er mye høyere i starten av turen og du skal ha tre turer hver dag (jeg har bare to - fram og tilbake til jobb)

Nå når det er plussgrader og bare veier bør det være helt problemfritt, det er de kalde dagene som blir problemet. Det er greit å lade følgende steder: Mc-Donalds Furuseth, Møller Bil på Olavsgård, Mc-Donalds på Frogner, Mc-Donalds på Gardermoen. Men om du får ladet litt mens du er på jobb så bør det gå bra de aller fleste dager av året.