Elbilforum.no
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Hamiso på søndag 12. april 2015, klokken 15:43
http://www.tv2.no/2015/04/11/nyheter/politikk/elbil/6789365 (http://www.tv2.no/2015/04/11/nyheter/politikk/elbil/6789365)
Dette er til dels diskutert i andre trådar. Men dette er så viktig at eg tar det opp her.
I komande veke er det altså borgarlege forhandlingar om elbilfordelane. Og stadig vekk er det journalistar som ser ut til å gni seg i hendene med overskrifter som at "nå er det snart slutt". I TV2 spekulerer dei, eller "har ei forståing av" at fleire av fordelene vil forsvinna nå. Og ved hjelp av klippeteknikk kan det verka som om venstrepolitikaren i innslaget seier det òg. Men det gjer han ikkje.
Eg kan ikkje med mi beste evne forstå at Venstre og KrF skal fira på noko som helst. Det einaste måtte kanskje vera ei tilpassing av bruk av kollektivfeltet der det er størst press. Men å for eksempel fjerna bompengefordelene nå vil evt. vera ei dramatisk kuvending i forhold til ein langsiktig miljøpolitikk. Det same gjeld å evt. fjerna bl.a. momsfritaket allereie i 2017. Alt dette vil i tilfelle bremsa kraftig på rekrutteringa til elbilismen.
Me har så vidt kome i gang. 50.000 elbilar er svært lite i forhold til heile bilparken. Og per i dag er det eit forholdsvis lite utval å velja mellom. Av desse har me elbilar som anten ein del menneske synes har for kort rekkevidde (alle bortsett frå Tesla), eller som ein del synes er for dyr (Tesla). Dessutan er det framleis lite utbygd med lademoglegheiter. Lading tar lenger tid enn å fylla fossilt. Og hurtiglading er i ferd med å bli dyrare enn fossilt drivstoff for ein del med mindre elbilar. Me som er etablerte elbilistar kan gjerne leva med noko av dette. Mange av oss vil vel aldri kjøpa ny fossilbil igjen, uansett utfordringar. Men ulempene inneber at mange der ute i "fossilverda" framleis er skeptiske til elbil. Og difor må me framleis ha særfordeler i lang tid framover, for å lokka endå fleire til å kjøpa elbil.
Eg håpar inderleg at det ikkje er mange elbilistar som har tiltru til FRP sin elbilpolitikk lenger. Dei har demonstrert ein gong for alle at dei ikkje er vårt parti. Høgre verkar heller ikkje så veldig overbevisande. Resten av partia har derimot vore tydelege heile vegen på at dei ynskjer ei langsiktig satsing på elbilisme. Difor burde det vera eit stort, politisk fleirtal på Stortinget for å verna om dei fordelene me har i dag.
Kva TV-2 og andre medier baserer sine spekulasjonar på, er ikkje godt å seie. Om det er slitasje etter harde asylbarnforhandlingar, eller kva.
Men sidan det er er Venstre og KrF som er i direkte forhandlingar, må me setje vår lit til dei, igjen. Dermed er det viktigare enn nokon gong å rette lobbyverksemda mot desse to partia i forkant av forhandlingane. Og me som er medlemmer i elbilforeningen kan vel mobilisera det me klarer i diverse forum for å redde incentivane våre.
Er helt enig med deg i alt du skriver. Det er ikke lett å bli klok på hva de ulike partiene i regjerings samarbeidet egentlig mener. Jeg også føler at pressen tar ut ting av kontekst for å blåse det opp til store saker. Det som er sikkert er at en innkorting av incentivene vil få store negative konsekvenser. Hvis de på samme tid likestiller elbiler med ladbare hybrider og lar hydrogenbiler som kommer få beholde samme fordelene som elbilene har nå, så vil man politisk drepe elbilen. Spesielt siden det ikke har kommet vanlige elbiler med god rekkevidde i salg ennå.
Det er nok sannsynlig at gratis parkering for elbiler blir gjort til en sak som besluttes lokalt i kommunene. Her er det nettopp kommet et lovforslag fra Regjeringen. Omleggingen vil innebære at de fleste kommuner begynner å ta betalt av elbilene.
Tilsvarende vil det i praksis være lokale forhold som bestemmer kollektivfeltadgangen.
Noe særlig mer tror jeg ikke vi kommer til å se i denne omgangen, men det kan ikke utelukkes at Venstre og KrF har måttet gi ytterligere noe for å få fordelaktig behandling av hybridbilene.
Et kjennetegn ved omleggingene er sannsynligvis at Regjeringen bruker omgjøring fra nasjonale til lokale ordninger for å unngå upopulære beslutninger på nasjonalt plan. I en presset kommuneøkonomi betyr en slik omlegging i praksis avskaffelse av insentiver. Venstre er ivrig på lokalt selvstyre og kan nok fristes til å gå med på flytting av avgjørelsesmyndighet.
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 12. april 2015, klokken 16:18
Et kjennetegn ved omleggingene er sannsynligvis at Regjeringen bruker omgjøring fra nasjonale til lokale ordninger for å unngå upopulære beslutninger på nasjonalt plan. I en presset kommuneøkonomi betyr en slik omlegging i praksis avskaffelse av insentiver. Venstre er ivrig på lokalt selvstyre og kan nok fristes til å gå med på flytting av avgjørelsesmyndighet.
Med den miljøprofilen som Venstre har, kan eg ikkje tru at dei går på noko sånt. Ikkje KrF heller. Men uansett blir det viktig å påpeika for partia kva konsekvensar den såkalla lokalstyringa kan få.
Det er 2 grunner til at vi har byttet ut våre to biler til elektrisk; lavere drivstoffutgifter og null bompenger. Det holder ikke med bare 1 av disse, da er ulempene fremdeles for store (for ikke å si om bilen faktisk var dyrere også med merverdiavgift osv.).
Har TV2 rett vil elbilsalget kræsje fullstendig.
FRP har ikke fattet at vi har en gylden mulighet til å oppnå det de egentlig har håpet på i årevis her; nemlig at miljøaspektet ikke skal gjøre det legitimt å melke folk for penger når de allerede har betalt for veiutbygging osv 3-4 ganger allerede. Man kan fase ut urimelige fordeler som parkering og ferge gradvis (ta hensyn til risikoen folk har hatt ved å sette pengene i denne politikken), og når rekkevidden er lik bensinbilenes og produksjonskostnadene er falt nok kan man legge inn merverdiavgift, men resten er ikke subsidiering; det er frafall av behov for utslippstillatelser. Staten får finne seg andre ting å leve av der, å selge forurensningsløyver var aldri ment å være en stueren geskjeft.
SitatPartiene vil mest trolig innskrenke elbilenes adgang til kollektivfeltet, ved å gi lokale myndigheter mulighet til å regulere dette basert på trafikk.
Etter som jeg har forstått har denne delen hele tiden hatt en åpning for at lokale myndigheter kan overstyre dette fritaket dersom de føler behov for dette. Altså, her er det ingen endring. Oslo har uttalt seg positive til å beholde ordningen så lenge som mulig. Andre steder enn i og rundt Oslo er det vel knapt ett tema overhode?
Gratis parkering på kommunale parkeringsplasser har jeg ikke fått med meg at skal ha noen lokale muligheter for å overstyre/tilpasse. Men nettopp siden det er kommunale plasser vi snakker om finner jeg igrunnen dette svært naturlig. Tror likevel at "presskommuner" stort sett vil fortsette å beholde fordeler for nullutslippsbiler her, da dette vil påvirke det lokale miljøet. Kanskje ikke gratis, men halv pris? Eller gratis opp til en viss tid, og så betaling? Evnt. om man lokalt differensierer parkeringene - som f.eks. "Gratis parkering for elbiler innenfor Ring 2".
Fergene har det vært mye "støy" rundt i det siste, med krav om å få dekket "tapet" de mener de opplever, og det samme med enkelte høyt prisede bomforbindelser - spesielt på vestlandet, så forstår ønsket om å få stoppet kjeften på de som bråker om dette. Men dette er jo også tydelig ett svært effektivt incentiv, og da ett incentiv som kun har effekt etterhvert som incentivet benyttes. Folk som kjøper elbiler kalkulerer inn disse innsparingene når de vurderer å gå til innkjøpet. Tar man bort disse for tidlig så har man egentlig "lurt" en del elbilkjøpere. Derfor bør man være forsiktige med å fjerne disse fordelene før tiden (2018). Men kanskje man åpner for at det lokalt kan innføre egne "elbilsatser", der elbilene f.eks. betaler halv pris? På den måten kan man beholde incentivet - det blir fortsatt billigere med elbiler, men samtidig får man også inntekter fra disse.
Bompenger generelt, og da spesielt bomringene rundt store byer, bør ikke røre dette incentivet, men heller kanskje åpne for lokale tilpassninger av elbilsatsene etter 2017, når klimaforliket står for fall.
Leste også denne saken i morges, og ble litt skremt. Som trådstarter sier er det fortsatt et stort hull i tilbudet, nemlig en vanlig bil som folk kan komme seg på hytta med. Tesla er for dyr, og øvrige biler har for kort rekkevidde. Jeg frykter kollaps i salget hvis regjeringen tukler for mye med dagens pakke. Selv om det kan være lurt å vurdere elementer (kollektivfelt i Oslo, ferger på vestlandet osv) så skaper denne konstante diskusjonen en unødvendig frykt hos potensielle kjøpere, som nok bidrar til at flere blir sittende på gjerdet.
For ordens skyld: Det er ikke (og har aldri vært!) gratis å ta ferge med elbil, hverken på vestlandet eller andre steder. En elbilist med månedskort betaler en fast sum for "uendelig mange" passeringer - på samme måte som de med månedskort på bussen. Vi som reiser sporadisk betaler persontakst, og får i beste fall 17% rabatt ved bruk av verdikort. fossilbilister har til sammenligning 50% rabatt på takst for bil ved bruk av verdikort, og fører reiser gratis med bilen.
Gode nyheter: El-bilefordelene blir værende i alle fall til 2017.
Høyre har vært ute i mediat og prøver å berolige elbilister etter FrP sine skremmeskudd for noen dager siden.
Gjør oppmerksom på at det er samarbeidsavtalen fra Nydalen som gjelder og ikke 50 000 biler i klimaforliket.
Den nye avtalen skal i praksis "trumfe" den fra 2012 (x-antall biler).
http://www.tv2.no/2015/04/13/nyheter/toppsaker/forbruker/politikk/6796032 (http://www.tv2.no/2015/04/13/nyheter/toppsaker/forbruker/politikk/6796032)
Jeg snakket også med en Venstremann som var på Venstre sitt landsmøtet til i Tromsø i helgen. Der gjorde Skei Grande det krystallklart at Venstre jobber for at El-bilfordelene blir værende til 2017. Dette gjelder også de økonomiske som bompenger. Vedkommende var også av den oppfatning at Venstre ville jobbe for å beholde fordelene også etter 2017. :)
Med både Venstre, Høyre, De Grønne og store deler av AP (ny miljøprofil) må selv FrP skjønne at det ikke nytter å stange hodet i veggen mot elbilfordelene... :P
Ja, kollektivfeltet blir nok regulert lokalt etter hvert, muligens også før 2017, men de økonomiske insentivene (som jeg mistenker folk flest bryr seg om) skal etter alt å dømme bli værende.
Tror dieseltilhengerne i FrP var litt løs på avtrekkeren igjen ;D
NB! Ikke ta mitt ord for god fisk og baser el-bilkjøpet deres på denne infoen. Jeg får min Soul i dag og er glad for at ting holder litt lenger ;)
Med de kommende økonomiske ulvetidene blir det til syvende og sist de siste fasene i tautrekkingen om budsjettsalderingene det enkelte år som kommer til å avgjøre når og vilke insentiver som faller som offer.
Husk en politiker praktiserer leveregelen:
"Er jeg kvinne/mann til å love noe, er jeg kvinne/mann til å bryte det."
Sitat fra: saphran på søndag 12. april 2015, klokken 21:49
FRP har ikke fattet at vi har en gylden mulighet til å oppnå det de egentlig har håpet på i årevis her; nemlig at miljøaspektet ikke skal gjøre det legitimt å melke folk for penger når de allerede har betalt for veiutbygging osv 3-4 ganger allerede.
Du påpeker akkurat det mange av oss andre ser.
FRP burde lovprise den lave/ikkeeksisterende avgiften for elbiler.
Det er jo dette de starte sin politikk på "Anders Langes parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlig inngripen"
Minner om barn som skriker seg til en is og som hyler like ille etterpå "Nei det var ikke den isen jeg ville ha!!!"
Frp har mistet all troverdighet,Anders Lange har garantert snudd seg flere ganger i graven. Var nok ikke dette han så for seg da han startet partiet.
Sitat fra: duracell på tirsdag 14. april 2015, klokken 09:18
Gode nyheter: El-bilefordelene blir værende i alle fall til 2017.
Høyre har vært ute i mediat og prøver å berolige elbilister etter FrP sine skremmeskudd for noen dager siden.
Gjør oppmerksom på at det er samarbeidsavtalen fra Nydalen som gjelder og ikke 50 000 biler i klimaforliket.
Den nye avtalen skal i praksis "trumfe" den fra 2012 (x-antall biler).
http://www.tv2.no/2015/04/13/nyheter/toppsaker/forbruker/politikk/6796032 (http://www.tv2.no/2015/04/13/nyheter/toppsaker/forbruker/politikk/6796032)
Dette viser journalistenes makt ja. Dette er akkurat samme historie som sist - avgiftene består til 2017, fordelene står for fall før. Forskjellen er at her nevnes ikke parkeringer/ferger/bompenger, og det trekkes frem utbyggingen av hurtigladere. Men her vinkles det som at fordelene (avgiftsletten) består, mens det sist var vinklet som ar fordelene blir tatt bort.
Men gledelig at han ser ut til å ha forstått at utbyggingen av hurtigladere bør skje på bensinstasjoner (snart: bilstasjoner) :)
Sitat fra: duracell på tirsdag 14. april 2015, klokken 09:18
Jeg snakket også med en Venstremann som var på Venstre sitt landsmøtet til i Tromsø i helgen. Der gjorde Skei Grande det krystallklart at Venstre jobber for at El-bilfordelene blir værende til 2017. Dette gjelder også de økonomiske som bompenger. Vedkommende var også av den oppfatning at Venstre ville jobbe for å beholde fordelene også etter 2017. :)
Venstre (og flere andre partier) har hele tiden - eller i alle fall lenge - jobbet for at fordelene skal fortsette utover klimaforliket i 2017. Dette er jo også bakgrunnen for at de ville ha bort grensen på 50k i samarbeidsavtalen for å støtte blå-blå regjering. Spørsmålet er bare om de sitter med noen reel makt etter neste stortingsvalg.
At El-bil fordelene fases er vel uunngåelig på sikt. Spørsmålet er vel når. Hva om det kommer biler / teknologi som gjør at «folk flest» fint kan få dekket behovet for bil med en el-bil? Om salget av el-bil når f.eks 50% av nybilsalget, hva da? Bør fordelene fases ut? Mange av fordelene blir jo da meningsløse.
Selv om nærmiljø forurensningen blir lavere med høy el-bil andel har vi fortsatt behov for å bygge og vedlikeholde veiinfrastrukturen. El-bilen sliter like mye på veiene som tradisjonelle biler.
Så, mitt tips er at det fases inn avgifter fra 2016/2017, kollektivfelt og gratis parkering vil også gradvis strammes inn fra neste år.
/Blouberg
Sitat fra: Blouberg på søndag 19. april 2015, klokken 11:45
At El-bil fordelene fases er vel uunngåelig på sikt. Spørsmålet er vel når. Hva om det kommer biler / teknologi som gjør at «folk flest» fint kan få dekket behovet for bil med en el-bil? Om salget av el-bil når f.eks 50% av nybilsalget, hva da? Bør fordelene fases ut? Mange av fordelene blir jo da meningsløse.
Joda, helt klart at den gunstige incentivpakken vi har nå må på ett eller annet tidspunkt bli faset ut. Men den bør ikke henges på en % av nybilsalget, eller antall biler på veien. Poenget med incentiver er at bruk av elbiler istedet for eksosbiler har en stor samfunnsmessig nytteverdi, og at man ideelt sett burde gå helt over til elbiler for personlig transport - der kollektiv/sykling/gåing ikke er et reelt alternativ. Derfor bør det være gode incentiver på plass så lenge en elbil med tilstrekkelig (Oppgave: definer tilstrekkelig) rekkevidde er dyrere enn en tilsvarende eksos-bil og lade-infrastrukturen ikke er tilstrekkelig (Oppgave: definer tilstrekkelig) utbygget. Må man enten betale mer for elbil vs fossil, og/eller får bruksbegrensninger pga valget av elektrisk fremdrift, må dette oppveies av incentiver slik at folk allikevel velger elektriske biler.
På sikt, altså etter at forutsettingene over er oppfylt, så bør det fortsatt være noen fordeler igjen, for å vise at man foretrekker bruk av elbil vs. fossilbil - "gulrøttene" for elbiler kan f.eks. erstattes med "pisk" for de som forsatt kjører med eksos. Elbilene kan få halv pris i bommer eller eksos-bilene kan få dobbel pris. Engangsavgiften kan settes lavere for elbiler (fratrekk av batterivekt?), og/eller høyere for de som har utslipp (CO2/NOX avgifter) osv. :p
Sitat fra: Blouberg på søndag 19. april 2015, klokken 11:45
At El-bil fordelene fases er vel uunngåelig på sikt. Spørsmålet er vel når. Hva om det kommer biler / teknologi som gjør at «folk flest» fint kan få dekket behovet for bil med en el-bil? Om salget av el-bil når f.eks 50% av nybilsalget, hva da? Bør fordelene fases ut? Mange av fordelene blir jo da meningsløse.
I prinsippet mener jeg at jo mindre andelen fossilbiler det finnes, jo større andel bør hver av dem betale av av miljøavgiftene. Nærmest til det punktet at totalnivået bør være det samme, slik at avgiften for hver enkelt øker tilsvarende. Spesielt når det blir slik at de aller fleste like gjerne kunne kjørt elektrisk.
Mener du med X% elbiler og Y% fossilbiler skal totalsummen bilavgifter deles på Y
inklusive den dagen Y = 0,01?
Tror du ser helt bort fra elbilen er alt annet enn miljøvennlig.
I bruk mindre miljøskadelig enn fossilbilen. I produksjon mer.
I verdensformat er en årlig produksjon på 100 millioner og en totalbestand på en milliard
ikke økologisk bærekraftig enda om samtlige var elbiler.
Med andre ord er det privatbilen som sådan som er problemet.
Ikke kun biler med en bestemt type drivlinje.
Det vil si privatbilen er på en liten klode kun en av mange ting 8 milliarder mennesker
ikke kan tillate seg som art uten å ødelegge eget habitat,
men som 8 millioner kunne ha gjort helt uten problemer.
Å overse dette kjedelige faktum er antakelig hovedårsaken til at menneskeartens
nåværende suicidale oppførsel kommer til å lykkes relativt raskt.
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 20. april 2015, klokken 19:46
Mener du med X% elbiler og Y% fossilbiler skal totalsummen bilavgifter deles på Y
inklusive den dagen Y = 0,01?
En bedre tilnærming er å fordele avgiftene avhengig av stigningen i salget. Så lenge stigningen i salget av elbiler og hybridbiler er minst 10-20 % av totalsalget hvert år så er fordelingen av avgiftene grei. Dersom stigningen blir lavere så må mer betales av fossilbilene. Dersom stigningen blir høyere så er fordelene kanskje i overkant gode og noe mer avgifter kan legges på elbilene.
En slik tilnærming sikrer at vi om 5-8 år har faset ut salget av de rene fossilbilene.
Hvis problemet er at kollektivfeltene fylles ut og inn av Oslo, så gjør noe med det der det skjer, men ikke der det funker.
Må gå an å avgjøre dette lokalt, så man tilpasser kart og terreng av de som kjenner begge deler.
Å tro at folk kjøper elbil uten fordelene er å tro på nissen, men målet om miljøgevinst kommer uansett motivet for å kjøre elbil!
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 20. april 2015, klokken 20:01
En bedre tilnærming er å fordele avgiftene avhengig av stigningen i salget. Så lenge stigningen i salget av elbiler og hybridbiler er minst 10-20 % av totalsalget hvert år så er fordelingen av avgiftene grei. Dersom stigningen blir lavere så må mer betales av fossilbilene. Dersom stigningen blir høyere så er fordelene kanskje i overkant gode og noe mer avgifter kan legges på elbilene.
En slik tilnærming sikrer at vi om 5-8 år har faset ut salget av de rene fossilbilene.
+1
Er tilhenger av pragmatiske løsninger :)