Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 14:55

Tittel: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Ole-Brumtorsdag 09. april 2015, klokken 14:55
Jeg er ny på forumet og kjører fossilt idag. Jeg er ikke fremmed for å anskaffe meg elbil men samtidig er jeg litt skeptisk, både angående elbilens fremtidsutsikter og hvordan regnestykket ser ut for meg på sikt. Hvis det blir elbil, blir det Tesla pga. rekkevidden. Mine tanker er som følger (correct me if I'm wrong):

Miljøaspekter og  Tesla:

- Lokal forurensing går ned (dette gjelder ikke dekkstøv mtp. en Tesla på 2,xx tonn)
- Hva blir gjennomsnittlig levetid til en Tesla? Mistenker at dette blir lavere enn en fossilbil pga. pris på batterier og elbilene stadig oppdateres slik at eldre modeller blir mindre populære (i større grad enn fossilbiler)
- Hvordan er livsløpsregnestykket til en Tesla i forhold til en fossilbil? Hvor mye mer forurenser en kondemnert Tesla i Forhold til en kondemnert fossilbil? Hvordan er miljøaspektet når man regner med produksjon av komponentene og bilen i sin helhet?

Økonomi ved Tesla:

- Billig i drift
- Verditap vanskelig å forutse, på lengre sikt frykter jeg det blir større enn på fossilbiler. Dette grunngir jeg med at forhandlere ikke tar brukte Tesla i innbytte. Andre forhandlere vil nok heller ikke ta i innbytte pga. dyre reparasjoner de ikke kan foreta selv osv.

Tesla som bil:
-   Går fælt (i alle fall opptil 100km/t)
-   Virker som det er mye små og store feil på de
-   Fin bil
-   Dårlig finish sammenlignet med andre premiumbiler

For å oppsummere er jeg veldig usikker. Jeg kjører tung MC, slik at jeg blir ikke blendet av akselerasjonen til Tesla som så mange andre. Til nå har verditapet vært hyggelig, men er skeptisk til videre utvikling. Miljøaspektet er jeg usikker på er reelt, annet enn lokalt.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: cratorsdag 09. april 2015, klokken 15:39
Levetid er det vanskelig å spå om, men fossilbiler flest trenger vel en god del slitedeler både i motor og annet. En havarert motor kan fort bli like dyrt som et havarert batteri, og batteriprisene tror jeg vil synke ettersom masseproduksjonen går opp og produksjonskostnader går ned.

Livløpsregnestykket blir bedre jo lengre du kjører. Husk at en elbil (uansett merke) kan kjøre på ren energi (og i Norge gjør vi det hele tida), og den globale strømmixen blir stadig renere. En fossilbil vil aldri kunne slippe ut mindre pr forbrent drivstoffmengde.

Om du bruker opp bilen selv og ikke skal bytte hvert X år tror jeg ikek Tesla er noe dårligere enn fossilt. Vi har jo også fordelen med "gratislading", som trekker regnskapet i riktig retning. :)

Globalt sett er der mye å hente på produksjon av elbiler; husk at fossilene har mange års forsprang når det gjelder finsliping av produksjonsmetoder. Derfor har enkelte av dem nå et forsprang i det bilen er produsert, men regnskapet dras i "feil retning" for hver forbrente liter bensin/diesel. Uansett må vi begynne et sted, og bare de positive lokale aspektene burde være mer enn nok; det merker man jo "direkte på kroppen" selv.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Ole-Brumtorsdag 09. april 2015, klokken 16:12
Jeg heller nok mer mot at ladbar hybrid er løsningen for meg, og samfunnet. Gratis lading er jeg skeptisk til hvor lenge er reelt.

En tanke som skremmer meg litt er; hva om Tesla går konkurs?
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: pwbtorsdag 09. april 2015, klokken 16:26


Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 16:12

En tanke som skremmer meg litt er; hva om Tesla går konkurs?

Derfor kjører du en "brukt" av ett annet bilfirma som har eksistert en stund. Da er det de som sliter og ikke du.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Ole-Brumtorsdag 09. april 2015, klokken 19:26
Den skjønte jeg ikke helt?

Jeg er forøvrig veldig spent på den kommende MB GLC som ladbar hybrid.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 09. april 2015, klokken 20:16
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 19:26
Den skjønte jeg ikke helt?
Hvis man kjøper av en tredjepart (forhandler eller privatperson), så har man 5 års reklamasjonsrett.

Så klart, det betyr ikke at det nødvendigvis blir så veldig enkelt om Tesla skulle gå konkurs. Om dette skulle skje, så vil det ikke nødvendigvis være tilgang på deler. Da vil man ikke få fikset bilen sin uansett hvem som har reklamasjonsansvaret. Da ser man på tre forskjellige utfall av en skade:

- Om det er noe som dekkes av reklamasjonsretten, så vil man etter noen måneder kanskje få hevet kjøpet eller en eller annen pengesum.
- Om det er noe som dekkes av sin egen eller andres forsikring, så vil bilen kondemneres, og man vil få summen for en tilsvarende bil på finn inn på konto. (Her kan bruktbilprisene ha stupt.)
- Om det er noe som ikke dekkes av reklamasjonsretten eller forsikring, så får man finne ut av det selv.

De to første utfallene trenger ikke slå til ved en veldig stor skade. Det kan være nok at man f.eks bulker en dør eller noe. Dette så vi på Fisker Karma, der selv små skader ver ikke mulig å reparere, og biler ble kondemnert.

Men, så klart, for at dette skal være et problem, så må Tesla gå konkurs. Dette er lite trolig i den nære fremtiden. Men så klart, om Model 3 flopper fullstendig i 2017 vil Tesla kunne være på tynn is. Personlig tror jeg Model 3 vil være en braksuksess, men risikoen får man vurdere selv. Om man ikke er komfortabel med risikoen bør man ikke gå til innkjøp.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Ole-Brumtorsdag 09. april 2015, klokken 20:38
Ja, jo jeg følger tankegangen din, men du sier jo også her at selger du din Tesla etter 2 år, året etter går Tesla konkurs, da vil du kunne få reklamasjonskrav mot deg... Lite trolig.. Frykter at de eneste forhandlerne du får kjøpt Tesla fra er Tesla-importøren og da kun nye biler. Går Tesla konkurs vil ikke Importøren være i drift lenge etterpå...

Som du sier er det en risikovurdering man må ta... Men tenker alle som kjøper Tesla gjennom de potensielle fallgruvene før kjøp?
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 09. april 2015, klokken 21:24
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 20:38Ja, jo jeg følger tankegangen din, men du sier jo også her at selger du din Tesla etter 2 år, året etter går Tesla konkurs, da vil du kunne få reklamasjonskrav mot deg... Lite trolig..
Lite trolig? Fakta, heter det. (Så fremt bilen får en skade som faller inn under reklamasjonsretten, så klart.) Her er det masse rettslig presedens.

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867
http://www.dinside.no/891616/odelagt-bruktbil-er-selgerens-ansvar
http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article768612.ece

Kjøperen trenger kun å forholde seg til deg, og selv om du har reklamasjonsrett og/eller garanti mot Tesla, så er det ingenting for deg å hente der om Tesla er konkurs.

Om man vil kvitte seg med ansvaret ovenfor kjøper, må man enten selge bilen som "delebil", eller så må man selge til forhandler. Dette er en del av businessen til forhandlere; de kjøper bruktbiler til mindre enn det man kan få om man selger til privatperson, noen ganger betydelig mindre. Og de kostnadene til reklamasjonene de må håndtere tar de ut av profittmarginen til bruktbilhandelen. (Men så klart sørger de for å beholde en grei gevinst selv.)
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 20:38Frykter at de eneste forhandlerne du får kjøpt Tesla fra er Tesla-importøren og da kun nye biler. Går Tesla konkurs vil ikke Importøren være i drift lenge etterpå...
Importøren for biler fra Tesla heter Tesla Motors Norway AS og er heleid av Tesla Motors Inc. Så klart er det slik at om Tesla Motors Inc går konkurs blir Tesla Motors Norway AS med i dragsuget.

Men alle kan selge brukte Teslaer. Disse kan du kjøpe av privatpersoner og diverse forhandlere.
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 20:38Som du sier er det en risikovurdering man må ta... Men tenker alle som kjøper Tesla gjennom de potensielle fallgruvene før kjøp?
Neppe. Men det bør man.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 09. april 2015, klokken 21:33
Men, bør du kjøpe Tesla?

Ja, om du har råd.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Ole-Brumtorsdag 09. april 2015, klokken 22:06
Er klar over at lovverket er sånn...

Ja hvis man er innforstått med alle potensielle fallgruver og man finner ut at fordelene er større enn ulempene, er det jo korrekt å handle. Jeg håpte dere skulle være flinkere til å overbevise meg :)
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Ole-Brumtorsdag 09. april 2015, klokken 22:13
Jeg håpte dere skulle overbevise meg om hvorfor jeg burde kjøpe Tesla. Hvorfor kjøpte dere? Hvorfor ikke kjøpe seg en GLC plugin-hybrid når den kommer?
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentorsdag 09. april 2015, klokken 22:48
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 22:13
Jeg håpte dere skulle overbevise meg om hvorfor jeg burde kjøpe Tesla. Hvorfor kjøpte dere? Hvorfor ikke kjøpe seg en GLC plugin-hybrid når den kommer?
Tesla Model S er verdens beste (oppnåelige)* bil, produsert av et revolusjonerende selskap. Ingen (oppnåelig)* bil har elektrisk ytelse tilsvarende en Model S og elektrisk ytelse er fullstendig overlegent fossil ytelse i at kraften er der momentant, det er ingen girskift eller annet tull.

Drivlinjen er grunn nr 1, 2 og 3 for å kjøpe en Model S. Om dette ikke har overbevist deg hittil, så prøvekjør bilen!

Når man har akseptert at Model S er den beste bilen i verden, så kan man se på det praktiske, og Model S sjekker ut de aller fleste praktiske hensynene. Model S er en særdeles trygg bil, den kan frakte mye, den har firehjulstrekk, mer enn nok rekkevidde + superladere og den er miljøvennlig. Den er teknologisk langt fremme, og pengene fra et kjøp går til et selskap som vil gjøre alt i sin makt til å gjøre elbilene helt og fullstendig overlegne fossilbiler på alle områder. Så lenge Tesla består vil du også ha veldig gode garantier, og tilgang på SW og HW oppgraderinger som Tesla kommer med.

* Alternativene er Rimac Concept One og Mercedes SLS AMG Electric Drive, men jeg anser disse som fullstendig uoppnåelige. I hvert fall på en ingeniør-lønn.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Ole-Brumtorsdag 09. april 2015, klokken 23:01
Jeg er enig i at det er verdens beste elbil, og at Tesla har tatt elbilene et kvantesprang i riktig retning er det overhodet ingen tvil i. Derimot er jeg langt ifra enig i at det er verdens beste bil, det blir for dumt å påstå. Men siden Avgiftsstrategien i Norge er som den er, er det en veldig interessant bil sammenlignet med mange andre i den prisklassen. Er bare ikke overbevist om hvorfor jeg skal kjøpe en Tesla til 900k, man får mye tysk premium til den prisen...
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: tomrhtorsdag 09. april 2015, klokken 23:14
Hva med bare å prøvekjøre en Tesla da? I en kjøpsprosess er det naturlig å prøvekjøre biler man vurderer. Jeg ble overbevist om elbil av å bare prøvekjøre en liten Citroën C-zero for 3,5 år siden som en kollega disponerte.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Ole-Brumtorsdag 09. april 2015, klokken 23:22
Klart en bil må prøvekjøres før et evt. Kjøp....
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Elbil fundamentalistfredag 10. april 2015, klokken 02:25
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 14:55
Jeg er ny på forumet og kjører fossilt idag. Jeg er ikke fremmed for å anskaffe meg elbil men samtidig er jeg litt skeptisk, både angående elbilens fremtidsutsikter og hvordan regnestykket ser ut for meg på sikt. Hvis det blir elbil, blir det Tesla pga. rekkevidden. Mine tanker er som følger (correct me if I'm wrong):

Miljøaspekter og  Tesla:

- Lokal forurensing går ned (dette gjelder ikke dekkstøv mtp. en Tesla på 2,xx tonn)
- Hva blir gjennomsnittlig levetid til en Tesla? Mistenker at dette blir lavere enn en fossilbil pga. pris på batterier og elbilene stadig oppdateres slik at eldre modeller blir mindre populære (i større grad enn fossilbiler)
- Hvordan er livsløpsregnestykket til en Tesla i forhold til en fossilbil? Hvor mye mer forurenser en kondemnert Tesla i Forhold til en kondemnert fossilbil? Hvordan er miljøaspektet når man regner med produksjon av komponentene og bilen i sin helhet?

Økonomi ved Tesla:

- Billig i drift
- Verditap vanskelig å forutse, på lengre sikt frykter jeg det blir større enn på fossilbiler. Dette grunngir jeg med at forhandlere ikke tar brukte Tesla i innbytte. Andre forhandlere vil nok heller ikke ta i innbytte pga. dyre reparasjoner de ikke kan foreta selv osv.

Tesla som bil:
-   Går fælt (i alle fall opptil 100km/t)
-   Virker som det er mye små og store feil på de
-   Fin bil
-   Dårlig finish sammenlignet med andre premiumbiler

For å oppsummere er jeg veldig usikker. Jeg kjører tung MC, slik at jeg blir ikke blendet av akselerasjonen til Tesla som så mange andre. Til nå har verditapet vært hyggelig, men er skeptisk til videre utvikling. Miljøaspektet er jeg usikker på er reelt, annet enn lokalt.
Det farligste svevestøvet er fra forbrenning og bremsene. Dette er de minste partiklene som trenger helt ned i  lungene. *Bremsestøvet inneholder en del uheldige tungmetaller og annet som forårsaker kreft. Elbiler har ikke utslipp fra forurensning og regenererer mesteparten av bremseenergien. Veislitasje fra piggdekk er såpass grove partikler som for det meste setter seg i nese og svelg. Støv fra dekkeslitasje er det samme selvfølgelig uansett hva som driver bilen, men det utgjør ikke mye.
Levetid på en Tesla vil være bedre enn vanlige biler. Alt er bygget i aluminium. Bilene SW oppdateres med ny funksjalitet etc. Altså blir bedre og bedre med tiden. At nyere biler får HW messige fordeler de gamle ikke har er en selvfølge, men det gjør at Tesla adopteres til nye kjøpegrupper med andre prispreferanser.
Etter 20k km er en Tesla klima-nøytral i forhold til en tilsvarende ICE bil. Alt etter dette er positivt både lokalt og globalt. Kondemnert Tesla vil batteriet gjennvinnes og resten av bilen har høyverdig aluminium. Vil ha betydelig høyere vrakverdi. Miljøulempene på elbiler synker og vil fortsette å synke ved økt volumm. Når Telsa åpner gigafactory. solceller vil være energikilden til batteriproduksjonen.

økonomi:
Batteriet vil trekke ned prisen på bilen når det blir utslitt om 15-20år. Elbiler tåler betydelig høyere verdifall pga ekstremt billigere "drivstoff" utgifter, noe som vil holde den oppe i popularitet. Disse egenskapene samt lavere forventet vedlikeholdsutgifter balanserer hverandre om ikke oppveier for mye av verdifallet. Tror elbiler vil holde seg godt i verdi nettopp fordi totalkost er svært lave. Jo mer man bruker bilen jo mer sparer man. Folk som kjører mye er den viktigste kjøpergruppen da det er disse "forbruker" mest bil og står også for en stor andel av nybilsalget. Hvis disse for alvor begynner å kjøpe elbiler, vil det strupe adgangen for ICE biler i bruktmarkedet. ICE biler vil bli straffet hardere i bomringer og vil utsettes for lokale kjøreforbud. Dette svekker ICE bruktbiler. Bilforhandlere er spesielt negative til Tesla, da Tesla er selve satan for dem. Stikk til en BMW forhandler og spør hvorfor man skal kjøpe en ny 5 serie istedenfor en Tesla. Tror han bare svarer som Harly Davidson gjorde: "-If we have to explain -forget it..." og det er nettopp det du gjør: -glemmer alle ICE biler.. Bilblader fulle av biltester som nye Mærsje ECDI eller nye Mondeo TDIaut er ikke interessant lesestoff lenger... Ingen av dem møter forventningene dine lenger..

Selve bilen:
Har mange nye ting som online SW oppdatering, heftig 17" skjerm etc.
Ellers er ikke Teslaen fullt oppe i premium finish enda, men den nye versjonen model S har mange forbedringer. Min er vesentlig bedre lydisolert og knirker ikke noe sted. Min tidligere 5 serie var enda bedre lydisolert mot veistøy, men hadde også sine svakheter: Lekkasje i døren hvor vann kom inn i bilen, knirk i dashbordet og sprekker i treverket, elendig lyd i steroanlegget (business utgave) etc. etc. men bensinrekkesekseren og den herlige automatkassa var musikk i seg selv. Når det er sagt så skal motorlyd harmonere med opplevelsen av kraftutfoldelsen. Når man setter seg i en ICE bil etter man er blitt vant til ytelsene til en Tesla blir lydbildet altfor masete og "anstrengt" i forhold til det elendige momentet og responsen. Derfor blir det en real nedtur uansett. Dette opplever allerede Leaf eiere. Derfor er det så mange  elbileiere som ikke vil gå tilbake til ICE motorer. Porche 911 turbo med over 500hk må isåfall være alternativet, men da blir man slått ihjel av kostpris, drivstoff utgifter etc. etc. Du kjører MC kommer også til og oppleve at den blir litt slapp over lyskrysset sammenliknet med en P85D. Ihvertfall veldig masete å aksellesere tilsvarende på MC uten hjulløft eller bakhjulspinn. Har kjørt MC selv i noen år.

Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 10. april 2015, klokken 07:37
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 23:01
Jeg er enig i at det er verdens beste elbil, og at Tesla har tatt elbilene et kvantesprang i riktig retning er det overhodet ingen tvil i. Derimot er jeg langt ifra enig i at det er verdens beste bil, det blir for dumt å påstå. Men siden Avgiftsstrategien i Norge er som den er, er det en veldig interessant bil sammenlignet med mange andre i den prisklassen. Er bare ikke overbevist om hvorfor jeg skal kjøpe en Tesla til 900k, man får mye tysk premium til den prisen...
Om du ikke har prøvekjørt, så er det ikke lett å ha en mening om hvor god den er å kjøre. :)

Så klart, folk har forskjellige meninger, men i min mening er Model S verdens beste bil. BMW &co lager så klart veldig gode fossilbiler, men det er det vi snakker om - fossiler. Bilene deres er utdaterte før de ruller ut av fabrikken.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: tomrhfredag 10. april 2015, klokken 07:46
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 23:01
Er bare ikke overbevist om hvorfor jeg skal kjøpe en Tesla til 900k, man får mye tysk premium til den prisen...
Man kan også kjøpe tysk premium som leketøy og langkjøringsbil, og så kjøpe en ekstra Leaf, e-Up, i3 e.l. til all småkjøringa. Det er folk på forumet her som har valgt den konfigurasjonen. Så lenge man uansett tar seg råd til en dyr bensin eller diesel, kan det faktisk være besparelser i å ha en ekstra liten elbil fordi den reduserer utgiftene på bensin/dieselbilen (kortere kjørelengde -> billigere forsikring, mindre verditap og slitasje, lavere drivstoffutgifter).
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Ole-Brumfredag 10. april 2015, klokken 08:13
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 10. april 2015, klokken 02:25
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 14:55

[/quote

Etter 20k km er en Tesla klima-nøytral i forhold til en tilsvarende ICE bil.


økonomi:
Batteriet vil trekke ned prisen på bilen når det blir utslitt om 15-20år.



Bilblader fulle av biltester som nye Mærsje ECDI eller nye Mondeo TDIaut er ikke interessant lesestoff lenger... Ingen av dem møter forventningene dine lenger..





Du skriver mye fornuftig, men det er noen ting jeg henger meg opp i og som jeg har sitert:

1. punktet: Hvis dette er tilfelle er det jo fantastisk, men har du en nøytral kilde som kan bekrefte dette?

2. punktet: Hvis batteriet varer så lenge er jeg enig, men vi vet vel begge at mange har måtte bytte batterier allerede på sine 1-2 år gamle Teslaer. Hva om det ryker etter 8,5år?

3. punktet: Det tar da utgangspunkt i at jeg har blitt elbilfundamentalist jeg også...

Mitt inntrykk er at Tesla har mye flere feil enn "vanlige" bilmerker, dette skremmer meg. Det er mye dyr kraftelektronikk som kan ryke og DU'er byttes jo over en lav sko. I mine øyne har Norge blitt testarenaen til Tesla, hvor det selges et produkt som ikke er helt ferdig. Alle disse garantireparasjonene må koste dyrt for Tesla, derfor frykter jeg konkurs.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Øyvind.hfredag 10. april 2015, klokken 09:03
At en fislekonponent ryker betyr ikke at batteriet er verdiløst.
Verdien ligger primært i kapasiteten. Tesla har så langt valgt å bare smelle inn nytt batteri hos de (få) som har fått problemer med kontaktor.
Batteriet som tas ut fikses naturligvis og settes inn i annen bil.

I fremtiden er det godt mulig småfeil i batteriet fikses mens bilen er inne og at samme batteri settes inn.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 10. april 2015, klokken 09:29
Sitat fra: Ole-Brum på fredag 10. april 2015, klokken 08:131. punktet: Hvis dette er tilfelle er det jo fantastisk, men har du en nøytral kilde som kan bekrefte dette?
20.000 km kan være litt optimistisk. Men det er bare å regne på det selv. En tilsvarende fossilbil slipper ut i området av 250 gram CO2 per km inklusive oljeutvinning, raffinering o.l. Over 20.000 km er dette altså ca 5 tonn CO2. En elbil som kjører på ren vannkraft slipper ut 0 tonn.

http://www.tu.no/industri/2013/11/24/utslippene-halveres-med-norske-elbilbatterier

Her er en studie som viser at å produsere et Leaf batteri slipper ut 4,6 tonn CO2. Så klart, dette tallet vil være høyere for en Model S, antar vi at det er snakk om 14 tonn vil en Model S gå i null miljømessig etter 56.000 km.

Og når Gigafactory er klar vil strømmen være fornybar, da er vi nede på ca 24.000 km.

Så klart det er vanskelig å si dette nøyaktig, da Panasonic og Tesla har ikke offentliggjort denne informasjonen, men selv 50.000 km er ikke veldig galt. Da vil en Model S over levetiden spare miljøet for i området 50 tonn CO2.
Sitat fra: Ole-Brum på fredag 10. april 2015, klokken 08:132. punktet: Hvis batteriet varer så lenge er jeg enig, men vi vet vel begge at mange har måtte bytte batterier allerede på sine 1-2 år gamle Teslaer. Hva om det ryker etter 8,5år?
Å bytte ut kontaktorer eller lignende vil nok ikke være veldig dyrt på sikt. Etter hvert er dette reperasjoner som vil gjøres hos verkstedet til relativt liten kostnad. Så klart - man kan være uheldig og hele batteriet går føyken, men tilsvarende hendelser kan man oppleve på en fossilbil også. Det kan være dyrt å bytte girkasse e.l.

Sitat fra: Ole-Brum på fredag 10. april 2015, klokken 08:13Mitt inntrykk er at Tesla har mye flere feil enn "vanlige" bilmerker, dette skremmer meg. Det er mye dyr kraftelektronikk som kan ryke og DU'er byttes jo over en lav sko. I mine øyne har Norge blitt testarenaen til Tesla, hvor det selges et produkt som ikke er helt ferdig. Alle disse garantireparasjonene må koste dyrt for Tesla, derfor frykter jeg konkurs.
Hvis kostnadene med garantireperasjoner hadde vært spesielt høye ville vi sett det i regnskapet. Det gjør vi ikke.

De aller fleste reperasjonene har medført mindre utbedringer. På DU har det måtte blitt byttet noen deler til noen hundrelapper, og satt inn noen skiver osv, så har de blitt satt inn i andre biler. På batteriene har det blitt byttet noen kontaktorer til noen hundrelapper før de har blitt satt inn i andre biler. Hovedkostnaden har ligget i arbeidet og i frakt, men disse kostnadene har ikke vært helt hinsides.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: RaBalderfredag 10. april 2015, klokken 20:30
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 22:13
Jeg håpte dere skulle overbevise meg om hvorfor jeg burde kjøpe Tesla. Hvorfor kjøpte dere? Hvorfor ikke kjøpe seg en GLC plugin-hybrid når den kommer?
Nå er det kanskje noen misjonærer eller fanatikere som er helt superfan av Tesla inne på dette forumet. Men det er da grenser for hvor mye tid man skal bruke på å forsøke å overbevise deg om at ting kan være bra.

Det er ingen andre enn deg selv som kan samle sammen argumentene for og imot fra ulike kilder. Det er bare du selv som vet hvor mye de ulike tingene betyr for deg. Også må du se til slutt om vekten av fordeler er større enn vekten av alle ulempene for den bilen og bruken av bilen som du ønsker deg.


Jeg selv leste opp og ned om alt jeg fant om Tesla. Jeg snakket med et par arbeidskamerater som hadde fått sin Tesla. Så la jeg de viktigste tingene på vektskålene, passet til og med å få med meg en prisoppgang før jeg bestemte meg  :(

Det var flere fordeler enn ulemper. Jeg presiserer at det er også er en del ulemper som må veies på vektskålen.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Ole-Brumfredag 10. april 2015, klokken 21:37
Takk for gode tilbakemeldinger, som flere sier er det nok bare å då testet en først og fremst for å se om det er noe for meg.

God helg!
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Elbil fundamentalistlørdag 11. april 2015, klokken 11:15
Sitat fra: Ole-Brum på fredag 10. april 2015, klokken 21:37
Takk for gode tilbakemeldinger, som flere sier er det nok bare å då testet en først og fremst for å se om det er noe for meg.

God helg!
Kanskje jeg var litt overoptimistisk på når en Tesla model S klokker inn klimanøytralt regnskap, og takker Espen for utfyllende info. Denne tråden er interessant i den sammenhengen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11780.msg167932.html#msg167932 Der kan du se hvor raskt en passat sviner til miljøet i forhold til en Tesla.

Batterilevetid: Her er en artikkel fra TU på Leaf batterier: http://www.tu.no/kraft/2014/03/15/-nissan-leaf-batterier-viser-ingen-svekkelse-etter-100.000-kilometer Tesla har langt større batterier, og bruker langt færre ladesykluser på å tilbakelegge 100.000km. Derfor vil ett Tesla batteri vare mye lenger.

Du kjører MC, og det gjorde jeg også. Brukte MC'n som "moped" i bytrafikken og ble bortskjemt med på fremkommelighet og gode parkeringsmuligheter. Da ble det en nedtur hver høst hvor jeg pakket bort MC'n og måtte bruke bilen igjen. Stod fast i kø og kjørte rundt i evigheter for å finne p-plass. Det var en stor motivasjon for meg til å velge min første elbil. En Buddy/Kewet tilbake i 2006. Begeistringen for elbil kom raskt og miljøengasjement også. Tror du også vil bli begeistret for disse egenskapene om du velger en elbil. vi hadde langturbil på fossil og elbil lokalt. en god "hybridløsning" i en overgang. Nå er vi hel-elektriske med både langturbil og lokalbil på elektrisk og er storfornøyd med det, og det er overhode ikke noe problem å byttelåne bil med venner eler noen i familien om jeg trenger ett hengerfeste en sjelden gang...

Nick namet "elbil fundamentalist" valgte tilbake i januar 2009 når dette forumet var relativt lite og det var mulig med litt "internhumor". Kan se nå at dette faller litt uheldig ut hvis noen tar det på alvor  ;D

God helg og godt bilvalg til deg også. Sikker på at du vil bli fornøyd om du velger en Tesla.
Tittel: Spørreundersøkelse
Skrevet av: MORO GARNsøndag 12. april 2015, klokken 14:29
Hei,
Jeg er en student som går på høyskole i buskerud og vi fikk oppgave til å lage spørreundersøkelse, så jeg valg å lage en om el-bil. Det hadde vært kjempe om dere tok litt tid til å svare den: https://no.surveymonkey.com/s/ZDXFP33

Tusen takk for hjelpen, ha en forsatt god søndag. :)
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Joey Pedersentirsdag 14. april 2015, klokken 02:04
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 22:13
Jeg håpte dere skulle overbevise meg om hvorfor jeg burde kjøpe Tesla. Hvorfor kjøpte dere? Hvorfor ikke kjøpe seg en GLC plugin-hybrid når den kommer?
Hei.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt meg en hybrid bil. Da slipper du å tenke på rekkevider og
planlegge for å finne ladestasjoner som er stress hvis du er ute på lange kjøreturer osv. Med en hybrid
så slipper du denne rekkevidde angsten siden du har en bensinmotor i reserve, og den har tilhengerfeste
som de andre ikke har. + At du har en ekstra motor i tilfelle den ene skulle slutte å fungere når du står på ødelandet.
Hybrid biler er årets bil i henhold til hva selgere forhandlerere og tester sier.
Det er mangen som har byttet in sin rene elbil med en hybrid bil.
Jeg var ikke i tvil da jeg kjøpte meg den nye GOLF GTE HYBRID, en ren elbil er noe jeg ikke vil ha.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Joey Pedersentirsdag 14. april 2015, klokken 02:09
Sitat fra: tomrh på torsdag 09. april 2015, klokken 23:14
Hva med bare å prøvekjøre en Tesla da? I en kjøpsprosess er det naturlig å prøvekjøre biler man vurderer. Jeg ble overbevist om elbil av å bare prøvekjøre en liten Citroën C-zero for 3,5 år siden som en kollega disponerte.
Når det er slutt på godene for elbilene så vil denne blilen bli veldig dyr i henhold til vekkt osv.
Hører også verksted kostnadene på en Tesla er svindyre i forhold til andre biler. Tesla er Tesla for meg men
en bil som jeg ikke vil ha.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 14. april 2015, klokken 09:42
Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:09Når det er slutt på godene for elbilene så vil denne blilen bli veldig dyr i henhold til vekkt osv.
Hører også verksted kostnadene på en Tesla er svindyre i forhold til andre biler. Tesla er Tesla for meg men
en bil som jeg ikke vil ha.
Det at bilen vil bli dyrere om noen år om det kommer avgifter er jo en god grunn til å kjøpe nå, før avgiftsøkningen.

Verkstedkostnadene er heller ikke noe stort problem. Man har 5 års garanti på selve bilen og 8 år på batteri og drivlinje. Med forsikring kan man også sikre seg greit mot uforutsette reperasjonskostnader.

Men så klart, det er ikke gratis med premium-bil. Bil er en dyr hobby.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersentirsdag 14. april 2015, klokken 09:55
Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:04Hei.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt meg en hybrid bil. Da slipper du å tenke på rekkevider og
planlegge for å finne ladestasjoner som er stress hvis du er ute på lange kjøreturer osv.
Eventuell rekkeviddeangst som man kanskje vil oppleve bytter man ut med økt tidsbruk i å fylle drivstoff hele tiden. Noen ganger på de mest ubeleilige tidspunkt. Man vil også bruke mye mer penger på drivstoff, og man må venne seg til at motoren fyrer opp hele tiden med resulterende bråk og vibrasjoner.

Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:04Med en hybrid
så slipper du denne rekkevidde angsten siden du har en bensinmotor i reserve, og den har tilhengerfeste
som de andre ikke har. + At du har en ekstra motor i tilfelle den ene skulle slutte å fungere når du står på ødelandet.
Om Golf GTE er så dårlig laget at man kan forvente at en motor tar kvelden titt og ofte, så ville jeg ikke kjøpt en Golf GTE! Uansett har også Tesla Model S 70D to motorer, men ikke forvent at noen av de ryker.

Tilhengerfeste er et greit argument. Dette kommer nok på Tesla i løpet av året så om dette er viktig kan man godt vente noen måneder.
Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:04Hybrid biler er årets bil i henhold til hva selgere forhandlerere og tester sier.
Det er mangen som har byttet in sin rene elbil med en hybrid bil.
Dette er året der plug-in hybrider endelig vil ta en nevneverdig andel av markedet, godt hjulpet av avgiftsletter. Men det vil fortsatt selges betydelig flere elbiler.
Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:04Jeg var ikke i tvil da jeg kjøpte meg den nye GOLF GTE HYBRID, en ren elbil er noe jeg ikke vil ha.
Smaken er som baken.

Men dette er *elbil*forum, så ikke forvent at om du skal ytre dine meninger på en veldig bastant måte at de vil stå uimotsagt.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: SondreGonsdag 15. april 2015, klokken 02:12
Husk at Tesla sparer store summer på at de ikke reklamerer.  Det er en besparelse få andre forundt. Når det gjelder levetid til batterier, er det mye å lære av dette fordraget: https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs  (https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs)
Ellers er det selvfølgelig mer risikabelt å kjøpe Tesla enn mer etablerte merker med mer utprøvd teknologi, men risikoen minsker stadig. Det er nok denne usikkerheten, til dels basert på myter, som gjør at salget ikke er ennå høyere. Men om man har råd til bilen og risikoen, så tror jeg ikke man får en mer spennende bil. Man får ikke bare en bil, men blir også med på en reise sammen med en interessant produsent og engasjerte eiere.
Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Luftventiltorsdag 16. april 2015, klokken 13:37
Sitat fra: Ole-Brum på fredag 10. april 2015, klokken 21:37
Takk for gode tilbakemeldinger, som flere sier er det nok bare å då testet en først og fremst for å se om det er noe for meg.

God helg!

Ja, bare ved å prøve den finner du ut om det er en bil for deg.

Les for øvrig hva Hegnar (en avis styrt av en mann som hater elbiler) sa om Tesla Model S P85D da de testet den for noen dager siden.

http://www.hegnar.no/motor/artikkel540661.ece][url]http://www.hegnar.no/motor/artikkel540661.ece
(http://[url)[/url]

"Tesla Model S P85D er av de beste bilene vi har kjørt - uansett (pris)klasse."

Og å sammenligne en Tesla til 900k med en Mercedes til 900k blir helt feil i Norge, da driftskostnadene vil være totalt forskjellige. Ser du på månedsprisen vil Tesla være betraktelig billigere i drift.


Tittel: Sv: Elbil noe for meg?
Skrevet av: Odin_2lørdag 02. mai 2015, klokken 08:50
Mye spennende lesing! Har de samme tankene som Brum-Ole.

Flytter over sommeren til Bodø hvor avstand jobb-hjem er 3-4 km. Bomringen kommer i oktober og Porschen har ikke godt av saltslapset eller kjørte kilometer med tanke på prisutviklingen, så den skal få stå mest mulig i garasjen til pynt og glede. Kona har nettopp skaffet seg en Countryman Cooper D som vil dekke langtursbehovet og trekke-henger-behovet fint, så da tenkte jeg som bompengemotstander at en leaset (momsfritt det også nå) elbil er tingen som firmabil (halv beskatning) for vår jobbpendling og alskens gjøremål med aktive unger.

Nå har jeg testet B-electric, Zoe, eUp, eGolf og i3. Skal ut idag og prøve Smart Electric og Leaf. Foreldrene mine bor 6mil unna (130kr i bompenger) og hytta er 14 mil unna med tildels krevende topografi med endel bompenger den veien også. Kan lade 10A på disse lokasjonene. På hytta med 60m slengledning.

Offentlige lademuligheter er begrenset til 10A og kun 5 punkter i hele Bodø by. Kollektivfelt fins ikke og parkerer uansett gratis på jobben. Motivasjonen var altså økonomisk og politisk. Men etter å ha testet endel biler nå ser jeg gleden av en stillestående bil og da jeg bestandig har sett gleden i hypermiling går det nok sport i hvor mye man kan snyte staten for i avgifter og lave utgifter. Man får ta med seg de gledene man kan... I tillegg er det jo utrolig at noe bilrelatert kan være så verdensledende i bilhelvetet som man har levd under i Norge i alle år.

Blir (høy-) spennende dette her!