Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Sandvika på tirsdag 24. mars 2015, klokken 09:20

Tittel: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: Sandvikatirsdag 24. mars 2015, klokken 09:20
Ikke funnet et godt svar på denne på forumet. Ser i sikringsskapet at garasjekursen min er en "avlegger" av en 16A kurs som går til noen rom i huset (kun enkel belysning i disse rommene). I løpet av et år planlegger jeg oppussing i huset og ny kabel/dedikert kurs til garasjen (32a/230). I mellomtiden tenkte jeg å gjøre det beste ut av situasjonen. Er det trygt å sette bilen på 13a (schuko evt. 16a blå) og bare risikere sikringen eller burde jeg legge inn høyere margin ved å holde meg på lavere ladehastighet? 
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: sturletirsdag 24. mars 2015, klokken 11:02
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 24. mars 2015, klokken 09:20
Er det trygt å sette bilen på 13a (schuko evt. 16a blå) og bare risikere sikringen eller burde jeg legge inn høyere margin ved å holde meg på lavere ladehastighet?
Ja, med berre lys på same kurs bør det gå heilt fint.  Kjenn etter nokre timar om kontakten vert varm, for å forsikre deg om at han er i orden.  Dersom kontakten vert varm, må han skiftast.  Skru ned til 8A dersom sikringen går.

Ver OBS på at sikringen sannsynlegivs går med ein gong dersom du brukar ein støvsugar, vedsag/-kløyvar eller noko tilsvarande kraftig på same kurs medan du ladar.  Vanlegvis har du god margin for ekstra forbruk over eit kort tidsrom.  Med eit allereie høgt forbruk i botnen vert den ekstra marginen redusert.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: Sandvikatirsdag 24. mars 2015, klokken 11:09
Takk, kan man evt. bytte ut schukoen med blått uttak om det er varmt eller er det bare å flytte problemet?
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: cratirsdag 24. mars 2015, klokken 11:38
Hvis du har utenpåliggende kabler kan du jo skekke dem også, men som oftest er det selve shucko-kontakten som er problemet, ved at den blir slitt og du får slark i koblingene som igjen fører til varmgang. Om du ikke trenger max ladehastighet tilgjengelig så er det alltid lov å skru ned hastigheten manuelt. Om bilen er ferdig ladet kl. 02:00 eller kl 05:00 spiller jo (for de fleste) ikke noen rolle.

Nå vet jeg ikke hva slags kjøremønster du har, men om du alltid lar bilen stå til lading når du er hjemme så tipper jeg at du i praksis alltid vil ha nok strøm til å få gjort det du skal, selv om du skrur ned hastigheta en del.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: Sandvikatirsdag 24. mars 2015, klokken 12:08
Godt poeng.
Med 15.000km i året så dekker nok 9A mestepartern av mitt daglige daglig behov uansett.

Om det skulle knipe så setter jeg på 13 eller 16 men holder litt øye med den.
Evt.  så er det kort vei til SC Lier og enda kortere vei til Type 2 på Smartclub.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: fonbergtirsdag 24. mars 2015, klokken 12:46
Sitat fra: cra på tirsdag 24. mars 2015, klokken 11:38Om bilen er ferdig ladet kl. 02:00 eller kl 05:00 spiller jo (for de fleste) ikke noen rolle.

For alle med normal døgnrytme vil det være bedre om bilen er ferdig ladet kl. 05 enn kl. 02, for da er batteriet varmere når man skal ut å kjøre om morgenen.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: cratirsdag 24. mars 2015, klokken 13:23
Sitat fra: fonberg på tirsdag 24. mars 2015, klokken 12:46
Sitat fra: cra på tirsdag 24. mars 2015, klokken 11:38Om bilen er ferdig ladet kl. 02:00 eller kl 05:00 spiller jo (for de fleste) ikke noen rolle.

For alle med normal døgnrytme vil det være bedre om bilen er ferdig ladet kl. 05 enn kl. 02, for da er batteriet varmere når man skal ut å kjøre om morgenen.

Jepp, og med litt trening kan man sikkert få til å time det slik at bilen er ferdig på et gunstig tidspunkt. Jeg prøver ofte å prøve å¨treffe slik at den ikke er helt fulladet enda, men fortsatt lader når jeg skal avgårde. Med unntak av enkelte langturer vil det være rikelig på batteriet uansett.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: B_Teslatirsdag 24. mars 2015, klokken 18:21
Du bør sette på 1-fase 32a kontakt. Lader ikke fortere, men er mer robust kobling.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: Sandvikaonsdag 25. mars 2015, klokken 21:10
Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 24. mars 2015, klokken 18:21
Du bør sette på 1-fase 32a kontakt. Lader ikke fortere, men er mer robust kobling.

Fikk bare tak i blå 1-fase 16a i dag, hva er forskjellen på 16a og 32a? Går tesla adapteret i begge?
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: Muffinmanonsdag 25. mars 2015, klokken 21:43
Størrelsen. Tesla sitt adapter går kun på 32A. Du kan lage en overgang, men det blir litt tullete i forhold til å sette opp en 32A på veggen.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: jkirkeboonsdag 25. mars 2015, klokken 22:03
Sitat fra: Sandvika på onsdag 25. mars 2015, klokken 21:10
Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 24. mars 2015, klokken 18:21
Du bør sette på 1-fase 32a kontakt. Lader ikke fortere, men er mer robust kobling.

Fikk bare tak i blå 1-fase 16a i dag, hva er forskjellen på 16a og 32a? Går tesla adapteret i begge?

Nei, 16A er fysisk mindre. Elektroimportøren på Alnabru har, de selger også på nett (elektroimportoren.no)
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: Sandvikaonsdag 25. mars 2015, klokken 22:22
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:03
Sitat fra: Sandvika på onsdag 25. mars 2015, klokken 21:10
Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 24. mars 2015, klokken 18:21
Du bør sette på 1-fase 32a kontakt. Lader ikke fortere, men er mer robust kobling.

Fikk bare tak i blå 1-fase 16a i dag, hva er forskjellen på 16a og 32a? Går tesla adapteret i begge?

Nei, 16A er fysisk mindre. Elektroimportøren på Alnabru har, de selger også på nett (elektroimportoren.no)
Pokker, jeg som tok en råsjangs. Når Tesla skriver "IEC 60309 230 volt adapter (blå)" på sine bestillingssiden så er altså ikke dette en fullstendig beskrivelse da det også skulle stått 32A.

Redigert. Ser nå at det står 32a på ladesiden til Tesla.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: martontorsdag 26. mars 2015, klokken 21:44
Jeg har ett 32A adapter og lading fungerer helt fint. Eneste som er litt merkelig er at bilen setter lading tilbake til 16A når den er ferdig, så neste gang jeg starter lading, så lader den med 16A. Andre som har opplevd dette?

Ser ikke ut til at jeg kan endre dette fra mobilen heller.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: Muffinmantorsdag 26. mars 2015, klokken 22:13
Jepp. Har hatt problemer med det på flere ladesteder siden en oppdatering som kom i september i fjor. Et av punktene begynte å virke på opprinnelig verdi igjen for litt siden. Har ikke testet de andre.

Stilte seg tilbake til 16A om man bruker scheduled charging, om man starter lading fra app eller etter strømutfall. Et blink på 3 sekunder, så var man tilbake på 16A og våknet til langt mindre rekkevidde enn forventet.

Prøv å slette ladepunktet i bilen, det har hjulpet flere her inne selv om det ikke hjalp på min bil.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: martontorsdag 26. mars 2015, klokken 22:59
Ok. Takk for info.

Jeg sendte nå en mail til Tesla også og spurte.. Får se om de svarer.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: martonfredag 27. mars 2015, klokken 10:17
Tesla support sier at en må manuelt overstyre noen ganger før den automatisk skal velge 32A. Det skjer nødvendigvis ikke første gangen man kjører opp til 32. Jeg har jo ladet flere ganger på 13A enn 32A på den plassen sålangt, så kan være at den bruker flertallet av ladinger som standardsetting.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: Muffinmanfredag 27. mars 2015, klokken 11:39
Det er jo greit nok det, men passe idiotisk at den skrur seg tilbake til 16A om strømmen er borte et øyeblikk om natta om man ikke har overstyrt manuelt tilstrekkelig mange ganger først. Må være en bug dette.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: Muffinmanfredag 27. mars 2015, klokken 14:35
Heh, så mye for den teorien. Ladingen ferdig her nå, og ved forvarming trekker bilen kun 16A fra punktet den tidligere ladet 25A på. Har ladet på 25A et utall ganger her nå, så dette fungerer altså fremdeles ikke.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: Car-Elfredag 27. mars 2015, klokken 20:49
Slett alle de ladepunktene som er i 200meters radius. Så sett ladingen igang igjen på 32A. Dette kan hjelpe til å få bilen til å huske.
Tittel: Sv: Minimumsløsning i garasje
Skrevet av: Muffinmanfredag 27. mars 2015, klokken 21:05
Har gjort det en "trillion" ganger uten at det hjalp. Kursen er sikret med 25A, og det begynte plutselig å virke som det skulle uten foranledning for en stund siden. I dag virket det IKKE igjen.

32A punkter ser ut til å fungere som de skal, merkelig nok.