Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Tenkte å bytte ut den ene bilen med en liten elbil, og har sett på iOn og i-MiEV. Så først på Peugeot, og selger her sa at den var helt lik Mitsubishi, kun annen logo på ratt og panser. Etter å ha satt meg litt mer inn i teknisk beskrivelse, ser jeg at det er noen mer eller mindre vesentlige forskjeller:
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km
Hovedlys (nær og fjern) - M: LED P: Halogen
Gear - M: 3 valg for bremserekuperasjon (D-B-C) P: Kun D
Fjernkontroll - M: fjernkontroll for lading og kupetemperatur P: Ingen
Radioløsning - M: integrert radio P: 1-DIN, ser ettermontert og 80-talls ut
Er det andre forskjeller? Er denne bilen et greit alternativ? Eller bør jeg legge på litt og få en Leaf eller eUp? Hvilke andre alternativer er aktuelle i denne prisklassen (under 200k)?
Du har fått med deg det meste i tillegg hat du:
iOn har bluetooth handsfree og musikk streaming over bluetooth. i-Miev har ikke.
i-Miev har lys i ladeluken
i-Miev har også varme i seterygg og varme i begge forsetene.
I Prisklassen er det ingen andre alternativer (rundt 150k). Legger du på rundt 50.000 til e-up eller leaf for du selvfølgelig en bedre bil. Om det er verdt mellomlegget må du nesten vurdere selv.
Til rundt 200.000 har du Leaf, E-up, KIA Soul og Zoe.
Hei,
Ser du er helt ny her. Forskjeller på bilene er diskutert grundig i mange tråder, søk og les 2-3 timer på Forum under de ulike biltypenes egne tråder så finner du gode svar.
Nå er du på trilling-delen og her vil du lett få anbefalinger om nettopp trilling.
Og generelt er det jo ditt behov og bruksmønster og prioriteringer som avgjør hva du bør velge. Det er svært ulike biler trilling, Leaf, eUp, ( og Golf og i3 om du legger inn litt mer).
Sitat fra: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Tenkte å bytte ut den ene bilen med en liten elbil, og har sett på iOn og i-MiEV. Så først på Peugeot, og selger her sa at den var helt lik Mitsubishi, kun annen logo på ratt og panser. Etter å ha satt meg litt mer inn i teknisk beskrivelse, ser jeg at det er noen mer eller mindre vesentlige forskjeller:
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km
Hovedlys (nær og fjern) - M: LED P: Halogen
Gear - M: 3 valg for bremserekuperasjon (D-B-C) P: Kun D
Fjernkontroll - M: fjernkontroll for lading og kupetemperatur P: Ingen
Radioløsning - M: integrert radio P: 1-DIN, ser ettermontert og 80-talls ut
Er det andre forskjeller? Er denne bilen et greit alternativ? Eller bør jeg legge på litt og få en Leaf eller eUp? Hvilke andre alternativer er aktuelle i denne prisklassen (under 200k)?
Sitat fra: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Tenkte å bytte ut den ene bilen med en liten elbil, og har sett på iOn og i-MiEV. Så først på Peugeot, og selger her sa at den var helt lik Mitsubishi, kun annen logo på ratt og panser. Etter å ha satt meg litt mer inn i teknisk beskrivelse, ser jeg at det er noen mer eller mindre vesentlige forskjeller:
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km
Hovedlys (nær og fjern) - M: LED P: Halogen
Gear - M: 3 valg for bremserekuperasjon (D-B-C) P: Kun D
Fjernkontroll - M: fjernkontroll for lading og kupetemperatur P: Ingen
Radioløsning - M: integrert radio P: 1-DIN, ser ettermontert og 80-talls ut
Er det andre forskjeller? Er denne bilen et greit alternativ? Eller bør jeg legge på litt og få en Leaf eller eUp? Hvilke andre alternativer er aktuelle i denne prisklassen (under 200k)?
Ser at du ikke har vurdert Citroen. Den er vel så godt som teknisk like Peugeot, men med et par viktige forskjeller.
1) 8 års garanti på batteriet
2) Leveres med DAB radio
Er enig i at radio og dashbord ser mer moderne ut i i-miev. Hadde den hatt 8 års garanti på batteri, samt mulighet for DAB hadde den vært et soleklart valg blant trillingene.
Det er tre ting med i-MiEV som gir litt bedre rekkevidde.
- Større batteri (det opplagte). Har enda større utslag på rekkevidde om varme brukes.
- Forvarming mens bilen står på lading. Gjør at kjølevæska til klimaanlegget blir varm samt at batteriet varmes opp før kjøring. Utgjør ca. 3-5 km ekstra rekkevidde.
- C- og B-modus gir noe mer økonomisk kjøring enn D (begrenser bl.a. motoreffekt)
Dersom litt ekstra rekkevidde er spesielt viktig for daglig bruk er i-MiEV et bedre valg.
Ville helt klart kjøpt iMiev av disse, hvis prisen er ca det samme. Setevarme for passasjer er også ganske greit å ha...
C-Zero er jo absolutt den fineste å se på av de tre...mener nå jeg...
Sitat fra: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km
Tror faktisk det er den samme batteripakka i alle disse tre, men at Mitsubishi oppgir brutto størrelse, mens P/C oppgir netto antall kWh som kan tas ut.
;-D Hans
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 10. mars 2015, klokken 19:54
Sitat fra: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km
Tror faktisk det er den samme batteripakka i alle disse tre, men at Mitsubishi oppgir brutto størrelse, mens P/C oppgir netto antall kWh som kan tas ut.
Nei det er bare 80 celler i de nye franske. Men 2011 og 2012 modellene har samme batteripakke med 88 celler.
En på forumet har målt en C-zero med diagnoseutstyr, fikk totalt 324,4V og målte cellespenning på 4,055V. Må bli 80 celler da, ikke sant? 80 * 4,055 = 324,4. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3207.msg311971.html#msg311971
Sitat fra: Zanta på torsdag 12. mars 2015, klokken 18:25
Update på forskjeller mellom trillingene, 2015-modeller:
Citroën kommer med DAB+ fra mars.
Citroën har lysebrunt interiør, Peugeot har mellomblått og Mitsubishi har brunsvart, ingen har valgmuligheter. Lysebrunt vil ikke falle i smak for hovedbruker hos meg, men dette er en smakssak.
Batterigaranti:
- Citroën og Peugeot 8 år
- Mitsubishi 5 år
Garanti for bilen:
- Citroën 5 år / 100.000 km, men bare 5 år / 50.000 km for drivverket
- Peugeot 5 år /120.000 for alt
- Mitsubishi 5 år / 100.000 for alt
På garantisiden ser altså iOn ut som det beste valget, mens i-MiEV er best på utstyrssiden (pga remote lading/klima, LED-hovedlys og 3-trinns bremserekuperasjon).
Pug har vel bare 5 år / 120kkm på batteriet. Og de spesifiserer heller ikke spesielt tydelig hva garantien egentlig dekker. Må anta at det bare er funksjonsfeil på batteriet og ikke kapasitetstap, men i realiteten tipper jeg at et betydelig/unormalt kapasitetstap uansett vil være å anse som en funksjonsfeil.
Noe "uklart", velg originalen . God helg. Solen skinner og da kommer rekkevidden. :)
Sitat fra: erik e på fredag 13. mars 2015, klokken 06:02
Noe "uklart", velg originalen . God helg. Solen skinner og da kommer rekkevidden. :)
Hvis originalen har betydelig dårligere garanti enn "kopiene", så ville jeg ventet med å kjøpe i-miev til de også har utvidet garantien. Det sier seg selv at de ikke vil kunne fortsette med 5 års garanti hvis begge de andre trilling-leverandørene tør å gi 8 års garanti. Tenk at du kanskje skal selge bilen om 4-5 år. Hvis du da har 3-4 års gjenværende garanti på batteriet er jeg sikker på at du får mer betalt enn om du har under 1 års garanti igjen. Og dersom du skal selge en 5 år gammel i-miev med defekt batteri, så tviler jeg på at du får mer igjen enn vrakpanten.
Sitat fra: Zanta på torsdag 12. mars 2015, klokken 22:14
Iflg min kontakt har Peugeot endret batterigarantien til 8 år / 100.000 km fra mars i år, men det er ikke oppdatert på nettsidene. Citroën har det samme. Hva denne garantien dekker er mer uklart...
Jeg sjekket med min Selger hos BOS. Han sa det fortsatt var 5år. Men mulig ikke alle selgerne er oppdatert.
Sitat fra: tomrh på tirsdag 10. mars 2015, klokken 22:49
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 10. mars 2015, klokken 19:54
Sitat fra: Zanta på søndag 08. mars 2015, klokken 23:22
Batteripaikke - M: 16 kWh P: 14,5 kWh
Rekkevidde - M: 160 km P: 150 km
Tror faktisk det er den samme batteripakka i alle disse tre, men at Mitsubishi oppgir brutto størrelse, mens P/C oppgir netto antall kWh som kan tas ut.
Nei det er bare 80 celler i de nye franske. Men 2011 og 2012 modellene har samme batteripakke med 88 celler.
Oki, det er slik det ligger an. Jeg har en 2012 modell iOn.
;-D Hans
Men bare 100000? Da må det være bedre med den som var, det var vel 120000km og det må man jo klare på 5 år, hvis man ikke klarer det på 5 år så er det vel egentlig liten vits med elbil uansett.
Sitat fra: pwb på lørdag 14. mars 2015, klokken 18:01
Men bare 100000? Da må det være bedre med den som var, det var vel 120000km og det må man jo klare på 5 år, hvis man ikke klarer det på 5 år så er det vel egentlig liten vits med elbil uansett.
Tror nok de færreste trillingeiere kjører 24.000km i året. Hvorfor skulle det ikke være vits med elbil om du kjører 10.000km i året? Nei, bedre med 8 år og 100' kontra 5 og 120'. Selv kjører jeg 17-18' i året og sparer penger som bare det. Og ikke minst miljøet, da.. 8)
Jeg har mistenkt at aldring av batteri gir større kapasitetstap enn antall ladesykluser. Mest på grunn av at endel 2011 modeller som har kjørt mye kortere enn jeg (med 2012-mod), likevel opplever større kapasitetstap. Så det at Peugeot gir 8 år/100.000 km overrasker.
Godt resonnement av Zanta. Har fortsatt tilgode å møte noen som ikke er fornøyd med sin trilling. Men en må jo akseptere bilen for hva den er og kan.
Sitat fra: Zanta på søndag 15. mars 2015, klokken 09:28
Et lite spørsmål (siden jeg ikke har fått bilen enda): Iflg forhandler skal ladekladden automatisk justere seg mellom 8 og 14 A strømtrekk avhengig av kurs den er tilkoblet. Hvordan kan den vite hvilken kurs (10 eller 16 A) den er tilkoblet? Den kan da ikke prøve seg frem, dersom den belaster 14 A på en 10 A kurs vil sikringen løse ut.
Kladden aner ikke hva slags kurs den er tilkoblet, men skal den aktivere 14A kreves det en egen kontakttype: GreenUp: http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product (http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product).
Vet du at du har en 16A kurs av god kvalitet du lader på innimellom og trenger 14A kan du bruke en magnet for å aktivere 14A på kladden. Søk litt her på forumet etter magnet/magnettriks o.l.
Sitat fra: Zanta på søndag 15. mars 2015, klokken 11:59
Jeg har foreløpig kun 10 A i garasjen, og selger hadde ingen forklaring på hvordan laderen trakk 8 eller 14 A. Da bør det gå fint :-)
Selgere sier mye rart... Uansett, med 10A kurs og 8A lading bør du være godt innenfor. Men det anbefales uansett å få en elektrikker til å se på kontakter og kabler.
Jeg har handla trilling nå. Mitsubishi i-miev. Likte skiltnummeret og bilen selvfølgelig. Utstillingsbil - Kr. 145000,- for ny bil med komplette sommer og vinterdekk og metallic lakk. Må være et bra kjøp?
Mitt bruk er stort sett til og fra jobb som er ca 15km - så rekkevidden er ikke noe tema.
PS. Bildet er hentet fra finn annonsen.
(http://www.dansemorro.no/images/A/M1.jpg)
Støynivå og kjøreegenskaper påvirkes sterkt av dekk- og felgvalg. Det originale er langt fra optimalt og kan forbedres mye. Som det meste med trillingene egentlig. Derfor i-Miev'en er min favoritt over Leafen, fordi den appellerer så sterkt til "hva kan forbedres"-iveren min. Finnes triks for det meste. Gratulerer med ny elbil! :)
Om man ønsker en ny bil der det meste kunne vært bedere må "Trilling" være valg nr. 1. God helg. ;)
Sitat fra: Zanta på torsdag 19. mars 2015, klokken 22:46
..Ellers noteres at hverken benplass for fører eller sittestilling er i nærheten av optimal på meg som er over 1,90.
Er også over 190 og har utført tilsvarende operasjon som dette.
http://imgur.com/a/WdR1F/embed#0 (http://imgur.com/a/WdR1F/embed#0)
Gir ihvertfall litt mer benplass for venstrefoten :)
Isolerte med denne i 10mm: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/ (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-369214/)
Og kjøpte denne gummimatten: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilmatter/Gummimatte-39073/ (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Bilmatter/Gummimatte-39073/)
Den passa fint når den kladden var borte ihvertfall. Bruker den kun på førersiden da jeg i 99% av tilfellene bruker bilen alene til og fra jobb. Originale kjenner jeg ikke men vil vel tro de har bedre passform og sikkert 10-gangern i pris.
Sitat fra: Zanta på torsdag 19. mars 2015, klokken 22:46
Ikke imponert over Auto-innstilling på klimaanlegget, dugger i bilen når det regner, så her må manuell overstyring til.
Skiftet nettopp frontrute etter en sprekkdannelse. Den nye dugget noe voldsomt. Mye preparatrester etc på nye bilruter, funker bra å vaske rutene innvendig i zalovann, eller rett og slett litt ublandet zalo på en tørr klut og tørke over. Ellers bruker jeg alltid manuell innstilling på klima, funker best det. Merk at rekkeviddeestimatet er altfor pessimistisk når varme skrus på. Estimatet er svært enkelt beregnet, kun avhengig av valgt viftehastighet...
Sitat fra: Zanta på fredag 20. mars 2015, klokken 10:26
Så faktisk på denne gummimatten (hele settet) på biltema.no går. Passet det greit i bilen? Eller er det like greit å bestille originalt?
Min erfaring var at Biltema sine matter lukta for mykje. Mulig dei har blitt betre no, er 2,5 år sidan.
Kjøpte matter her: http://www.gytisautek.no - ingen lukt... og perfekt passform.
Visste ikke at trillingene har autoblending av ryggespeil... Er du sikker på at ikke autoblending = soting av vinduer bak... ;)
Sitat fra: Zanta på fredag 20. mars 2015, klokken 10:26
Takk for nyttig tips. Dette er konebilen, så jeg kommer ikke til å bruke den så mye at jeg gjør endringer, da den passer fint for henne som den er.
Så faktisk på denne gummimatten (hele settet) på biltema.no går. Passet det greit i bilen? Eller er det like greit å bestille originalt?
De billigste biltemamattene lukter så til de grader vondt at de kun egner seg på cella til Krekar. 8)
Sitat fra: tomrh på fredag 20. mars 2015, klokken 15:19
Sitat fra: Zanta på torsdag 19. mars 2015, klokken 22:46
Ikke imponert over Auto-innstilling på klimaanlegget, dugger i bilen når det regner, så her må manuell overstyring til.
Skiftet nettopp frontrute etter en sprekkdannelse. Den nye dugget noe voldsomt. Mye preparatrester etc på nye bilruter, funker bra å vaske rutene innvendig i zalovann, eller rett og slett litt ublandet zalo på en tørr klut og tørke over. Ellers bruker jeg alltid manuell innstilling på klima, funker best det. Merk at rekkeviddeestimatet er altfor pessimistisk når varme skrus på. Estimatet er svært enkelt beregnet, kun avhengig av valgt viftehastighet...
Hvor mye ga du for ny frontrute? Greit å ha en viss formening om hvilke kostnader som venter oss som er lenger bak i løypa...
Ellers er jeg helt enig i det som blir sagt om auto-innstillingen på klimaanlegget. Den styrer etter temperatur og ingenting annet virker det som, så vanligvis er det bedre å overstyre manuelt.
Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 22. mars 2015, klokken 20:43
Hvor mye ga du for ny frontrute? Greit å ha en viss formening om hvilke kostnader som venter oss som er lenger bak i løypa...
Her er priser på div. deler, inkl frontrute: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19633.0
Ofte blir bytte av frontrute dekka av forsikring, med ein eigenanedel mellom 0 - 2000 kr, utan tap av bonus.
Sitat fra: TB på søndag 22. mars 2015, klokken 21:25
Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 22. mars 2015, klokken 20:43
Hvor mye ga du for ny frontrute? Greit å ha en viss formening om hvilke kostnader som venter oss som er lenger bak i løypa...
Her er priser på div. deler, inkl frontrute: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19633.0
Ofte blir bytte av frontrute dekka av forsikring, med ein eigenanedel mellom 0 - 2000 kr, utan tap av bonus.
Ja, den gikk på forsikringa uten at jeg så hvor mye det egentlig kostet. Betalte 1000 kr i egenandel hos If.
Sitat fra: TB på søndag 22. mars 2015, klokken 21:25
Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 22. mars 2015, klokken 20:43
Hvor mye ga du for ny frontrute? Greit å ha en viss formening om hvilke kostnader som venter oss som er lenger bak i løypa...
Her er priser på div. deler, inkl frontrute: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19633.0
Ofte blir bytte av frontrute dekka av forsikring, med ein eigenanedel mellom 0 - 2000 kr, utan tap av bonus.
Fin den linken der. Har ikke sett den tråden før trass i iherdig surfing på forumet før vi kjøpte iOn'en. Ser nå at jeg valgte feil merke... Mon tro om man ikke kan kjøpe delene man trenger på hos det billigste av de tre merkene og så gå til et tredjeparts verksted for å få ting fikset. Bør jo ikke gå utover garantien så lenge man bruker autorisert verksted og delene er identiske.
Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 23. mars 2015, klokken 23:55
Sitat fra: TB på søndag 22. mars 2015, klokken 21:25
Sitat fra: Beamer Screamer på søndag 22. mars 2015, klokken 20:43
Hvor mye ga du for ny frontrute? Greit å ha en viss formening om hvilke kostnader som venter oss som er lenger bak i løypa...
Her er priser på div. deler, inkl frontrute: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19633.0
Ofte blir bytte av frontrute dekka av forsikring, med ein eigenanedel mellom 0 - 2000 kr, utan tap av bonus.
Fin den linken der. Har ikke sett den tråden før trass i iherdig surfing på forumet før vi kjøpte iOn'en. Ser nå at jeg valgte feil merke... Mon tro om man ikke kan kjøpe delene man trenger på hos det billigste av de tre merkene og så gå til et tredjeparts verksted for å få ting fikset. Bør jo ikke gå utover garantien så lenge man bruker autorisert verksted og delene er identiske.
Jo, det går fint. Hadde en eldre Toyota for noen år siden med kun ansvarsforsikring. Så fikk jeg 2-er feil på frontruta, den var for slitt. Uten delkasko dro jeg rundt på ulike steder og fikk pristilbud på rute + arbeid. Ble mye billigere enn antatt når flere måtte konkurrere om meg som kunde og ikke lenger bare kunne skrive regning med gaffel til forsikringsselskapet. Og som du sier, det går ikke utover garantien så lenge verkstedet er autorisert.