Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i Europa => Emne startet av: alr på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:08
Vi skal til Toscana i Italia i sommer med TMS 85D. Vi kjører greit via Superchargere hele veien ned og opp igjen. Utfordringen blir lading til småkjøring etc når vi bor i feriehuset.
Har sendt forespørsel til Novasol, men ikke fått svar enda.
Italia har vel såvidt jeg vet samme spenning som oss.
Er det noen som vet hvilke type støpsler etc som er vanlig i Italia?
Noen som har vært der med Tesla?
Greit å kunne ha med seg riktig type adaptere og sånn.
Takker for svar!
Sitat fra: alr på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:08
Vi skal til Toscana i Italia i sommer med TMS 85D. Vi kjører greit via Superchargere hele veien ned og opp igjen. Utfordringen blir lading til småkjøring etc når vi bor i feriehuset.
Har sendt forespørsel til Novasol, men ikke fått svar enda.
Italia har vel såvidt jeg vet samme spenning som oss.
Er det noen som vet hvilke type støpsler etc som er vanlig i Italia?
Noen som har vært der med Tesla?
Greit å kunne ha med seg riktig type adaptere og sånn.
Takker for svar!
Schuko og blå CEE industrikontakt (enfas) er utbredt i Italia.
Røde 16A og 32A CEE industrikontakt kan ofte finnes på marinaer.
Enel tilbyr 22kW type2 Enel Drive ladestolper over hele Italia, men disse krever et ladekort som til nå har vært veldig vanskelig å få tak i for ikke-italienere.
https://www.eneldrive.it/ (https://www.eneldrive.it/)
Noen steder bruker de Palazzuoli eller CIVES kontakter istedet for schuko på ladestolpene, feks i stolpene rundt Firenze. Usikker på hva dette er. Noen steder bruker de type3a til ladestolper som er beregnet på elektriske mopeder. Det finnes kabler med type3a i den ene enden og type2 i den andre enden til ca 2-4000kr, men det spørs om det er verdt å investere i noe sånt når disse uansett bare gir max 16A enfas og ikke er så veldig utbredt.
Se forørvig andre tråder på dette forumet i Tesla-gruppene om lading i Italia og Enel Drive ladekort.
Takk for svar!
Har lest meg litt opp på Enel-greiene ja. Virker litt komplisert.
Er dog hva jeg kan forvente av støpseltyper på hjemmelading jeg lurer mest på.
Ble klokere av svaret ditt - takk! :)
A.
Da ble det en slik en. Passer i vanlige husholdningsstøpsel, og tåler max 10A. Holder fint for meg det.
:)
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=43-522-41&toc=0&q=reiseadapter
Kan skaffes her og. http://www.clasohlson.com/no/SKROSS-World-Adapter-Pro-reiseadapter/Pr364798000 (http://www.clasohlson.com/no/SKROSS-World-Adapter-Pro-reiseadapter/Pr364798000)
(y)
Det er forskjell på 10A til å koke opp vann på en vannkoker og 10A til å lade en Tesla i 15 timer kontinuerlig... har svært vanskelig for å se for meg at "lading av elbil" er tiltenkt bruksområde til en reiseadapter. Det går sikkert fint de aller, aller fleste gangene, men en gang gjør det kanskje ikke det.
Ja, jeg er helt enig med deg der. Kommer nok til å være svært forsiktig, lade på lavere enn 10A, og sjekke adapteret/kabel ofte.
Sitat fra: alr på torsdag 05. mars 2015, klokken 07:13
Da ble det en slik en. Passer i vanlige husholdningsstøpsel, og tåler max 10A. Holder fint for meg det.
:)
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=43-522-41&toc=0&q=reiseadapter
Jeg regner med at det er en spøk...
Den der kommer til å smelte eller brenne...
Det er allerede Tesla-eiere som har vært på tur og forsøkt seg på reise-adaptere, og funnet ut at de smelter.
Tenk brannsikkerhet, og dropp reiseadapteret. Ta heller med en kraftig norsk skjøteledning, og få byttet ut kontakten med en lokal kontakt i land der du trenger spesielle kontakter for å få jording.
Ikke sikkert den er fullstendig krise om den faktisk tåler 10A (ville dog ikke brukt den selv).
Men å få jording med den løsningen der ser problematisk ut?
Får se åssen den er når den kommer. Er den "krise" så får vi lete videre etter alternativer.
Denne kanskje:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=10-411-38&toc=23305 (https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=10-411-38&toc=23305)
Takk!
Den ser jo enda bedre ut - takler opp til 16 A!
Eller denne?
http://www.skross.com/content/product/show/catID/18/cat/Europe+Input/name/Europe+to+Italy/id/43
Sikker på at bilen lader i det hele tatt uten jord....?
Er jo jording på den siste jeg la link til, er det ikke? Eller tar jeg feil?
Regner med at senterpinnen er jord.
Sitat fra: alr på søndag 08. mars 2015, klokken 20:35
Er jo jording på den siste jeg la link til, er det ikke? Eller tar jeg feil?
Den siste ser ut til å være jordet samtidig som den evner å overføre jord til ditt støpsel (i motsetning til de som er flate).
Ja, var det jeg mente. Senterpinnen på den italienske siden er jord, og i det "norske" støpselet er det også jord. Så håper det funker!
Jeg skal faktisk hele turen til Sicilia (Palermo og Catania) med Tesla S 85 i sommer. Har bestilt ferge fra Genova til Palermo ned, returen er Catania-Napoli og overnattinger i Roma før det kjøres nordover til Parma.
Noen spørsmål: har fanget opp motstridende info rundt superchargere i Roma; noen som vet noe?
Avstanden mellom Roma og supercharger i Modena blir for lang uten å lade. Noen som har erfaringer med hvordan dette kan løses?
Ellers andre tips tilknyttet en slik rundtur? Vil bo delvis privat på Sicilia; noen tips om hva jeg burde tenke på når det gjelder lading privat her? Ser frem til å dele mine erfaringer på dette forumet etter turen er gjennomført!
Sitat fra: Kvammort på torsdag 09. april 2015, klokken 10:00
Jeg skal faktisk hele turen til Sicilia (Palermo og Catania) med Tesla S 85 i sommer. Har bestilt ferge fra Genova til Palermo ned, returen er Catania-Napoli og overnattinger i Roma før det kjøres nordover til Parma.
Noen spørsmål: har fanget opp motstridende info rundt superchargere i Roma; noen som vet noe?
Avstanden mellom Roma og supercharger i Modena blir for lang uten å lade. Noen som har erfaringer med hvordan dette kan løses?
Ellers andre tips tilknyttet en slik rundtur? Vil bo delvis privat på Sicilia; noen tips om hva jeg burde tenke på når det gjelder lading privat her? Ser frem til å dele mine erfaringer på dette forumet etter turen er gjennomført!
Heldiggris. Pass deg for smale passasjer i gamle sicilianske byer.
Noen linker:
http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-34951.html (http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-34951.html)
http://emmapattesla.tumblr.com (http://emmapattesla.tumblr.com)
https://www.eneldrive.it (https://www.eneldrive.it)
http://www.goelectricstations.it/colonnine-elettriche.html (http://www.goelectricstations.it/colonnine-elettriche.html)
For en sånn tur som dette ville jeg definitivt prøvd å få tak i ladekortet til Enel Drive / Hera. Enten direkte, eller leid kortet av feks noen nederlandske Tesla-eiere som allerede har kortet. Da får du tilgang til 22kW ladestolper i Genova, Palermo, Catania, Napoli, Roma, Perugia, Firenze, osv.
Husk at de ofte ikke mye strøm til husene sine der nede. Huset jeg leide i Portugal i fjor - 12 sengeplasser - hadde feks kun 32A enfas hovedsikring!
Ta med en solid norsk skjøteledning. I nødsfall kan du bytte ut hannkontakten med en lokal italiensk/dansk/fransk hannkontakt for å få ladet på lokale kontakter som ikke passer ellers.
Hvis alt annet feiler, så har marinaene ofte strøm til salgs. Ofte både 16A og 32A rød trefas, selv i Italia.
Tusen takk for veldig godt og relevant svar og råd!
Enel Drive er tydeligvis et must, så tar tak i den utfordringen.
Kvammort: Legge gjerne ut info om åssen det går med å få tak i Eneldrive-kort. :)
Det skal jeg gjøre.
Det benyttes grønt telefonnummer, noe som ikke kan benyttes fra utlandet. Jeg har derfor forsøkt meg med å sende en e-post på perfekt italiensk i går. Satser på at den vil gi svar.
Very good! 8)
Jeg har nå kjørt tur-retur Italia uten noen som helst problemer. Til og med Arezzo (sør for Firenze) er det superchargere. Sidne vi la turen innom både Roma, Palermo og Catania med Etna ble det behov for ytterligere lading. Jeg fikk tak på et treårsabonnement på Enel ladekort for ladestasjoner med Menekes-kabel og oppnådde der en effekt på mellom 80 og 100 km lading/time.
Det er en forutsetning med italiensk personnummer og lønnskonto for å få bestilt Enel sitt ladekort. Ikke helt enkelt dersom man ikke har forbindleser altså.
Når jeg først fikk kortet og lastet ned app'en med oversikt over alle Italia's ladestasjoner ble det en enkel match å legge turen hel til utkanten av landet. Ladestasjonene helt i sør (Napoli og Catania f.eks.) er ofte ved IKEA-butikker. Ellers finner man de stort sett over alt.
Er det noe nytt om lading i Italia ?
Synes det virker litt tungvint med de enel kortene enda.
Er det muligheter for chademo lading noen steder?
Skal på tur neste sommer og skal kjøre på kryss og tvers i Italia, men noen steder må mann ta i bruk hypermiling.
Sitat fra: dosmont på lørdag 17. oktober 2015, klokken 21:40
Er det noe nytt om lading i Italia ?
Synes det virker litt tungvint med de enel kortene enda.
Har ikke prøvd det selv, men DueEnergie selger ladekort til ikke-italienere som skal virke på ladestolpene til Enel / Hera:
http://www.dueenergie.com/mobility-dueenergie.html (http://www.dueenergie.com/mobility-dueenergie.html)
Sitat fra: dosmont på lørdag 17. oktober 2015, klokken 21:40
Er det muligheter for chademo lading noen steder?
Hvis du stiller litt på "opzioni" på GoElectricStations.it, så kan du få den til å vise chademo-hurtigladere i Italia:
http://goelectricstations.it/colonnine-elettriche.html (http://goelectricstations.it/colonnine-elettriche.html)
Takk for svar :)
Da er jeg ihvertfall et stykke på vei ;)
Er det noen som har testet ut Due Energie?
Må man ha ladekort, eller er disse åpne?
Ser på kartet på siden deres, at mange av laderne står merket med "Free Access"