Elbilforum.no
Diverse => EV treff => EVS35, EVS24 og EV2009 => Emne startet av: TW838 på tirsdag 21. april 2009, klokken 17:10
Lurte på om det er flere privatpersoner som skal bli med på Viking Rally fra Oslo til Stavanger. I følge påmeldingslista på nettet er det vel også en del firmaer som stiller med sine biler? Noen som vet med hva slags bil ElbilNorge skal stille?
Jeg blir med med min TWIKE og gleder meg til en fin tur langs Sørlandskysten!
Daniel
Sitat fra: TW838 på tirsdag 21. april 2009, klokken 17:10
Noen som vet med hva slags bil ElbilNorge skal stille?
Siden ElbilNorge produserer Buddy gjetter i allefall jeg på at de stiller med en Buddy.
Buddy med lithiumbatterier ifølge deres våroppdatering som ble sendt ut forrige uke.
ilmar
Er vinneren den som har brukt minst energi på stekningen?
I så fall holder jeg sparepangene mine på Twiken ;D
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. april 2009, klokken 18:48
Er vinneren den som har brukt minst energi på stekningen?
Det konkurreres i flere grener. Elbil er visstnok utelukket fra konkurransen om å bruke minst energi. Se
http://www.vikingrally.no/participant-info (http://www.vikingrally.no/participant-info)
Eco driving er visstnok et lovende område for TWIKE'n, men om jeg klarer å henge med en Tesla under acceleration eller hillclimp testen, tviler jeg sterkt på! ;-)
Sitat fra: El rayo på tirsdag 21. april 2009, klokken 19:57
Det konkurreres i flere grener. Elbil er visstnok utelukket fra konkurransen om å bruke minst energi. Se
http://www.vikingrally.no/participant-info (http://www.vikingrally.no/participant-info)
Jaså? Strøm står altså på dopinglista? ;D
Sitat fra: El rayo på tirsdag 21. april 2009, klokken 19:57
Det konkurreres i flere grener. Elbil er visstnok utelukket fra konkurransen om å bruke minst energi.
Pussig regel. Skulle tro at nettop dette var en av de mest interresante målene på vellykket bygg.
Hydrogenbilene med sine tunge sponsorer kommer nok til å stjele mye av showet, derfor bør vi tenke ut mottiltak, bildekor, flagg, bannere, draktreklame, (lettkledde :o damer?), musikk, brosjyrer, diverse stunts i målområde osv.
Alle elbileiere som ikke deltar i rallyet bør danne en heiagjeng i målområdet og få opp stemningen hver gang en batteribil kommer over. Kan du bidra her RevaLover?
(til de som ikke kjenner ham: RevaLover har en smittende latter og et farlig godt humør)
På slalometappene bør batteribilene kunne dominere, med lavt tyngdepunkt. El Rayo, du har jo endel trening, er det tips og triks du kan dele med oss andre??
Sitat fra: Baltor på onsdag 22. april 2009, klokken 11:00
På slalometappene bør batteribilene kunne dominere, med lavt tyngdepunkt. El Rayo, du har jo endel trening, er det tips og triks du kan dele med oss andre??
Dette har jeg lært av Øyvind Lunde:
Fyll ekstra luft i hjula, så mye du tør. (Jeg liker 2 PSI mindre bak enn foran på Th!nk.) Ta ut alt løst av bilen. Koble ut regen på Th!nk. Hold bare akkurat så hardt i rattet at det ikke glipper, kjørehansker hjelper.
Gå rundt banen på forhånd og planlegg hver sving. Kjør gjennom banen i tankene igjen og igjen helt til start. Mange kjører feil fordi de ikke kan banen.
Pust dypt når bilen før deg starter og helt til det er din tur, det skjerper konsentrasjonen og får opp blodsirkulasjonen. Når starten går, spenn fra med venstre ben mot gulvet/torpedoveggen,det hjelper til å holde deg på plass i setet. Man må alltid tenke 2 svinger framover og plassere bilen riktig i utgangen av hver sving, klar til å ta neste sving. Idet kon (eller annet rundingspunkt i slalåm) passeres skal bilen være halvveis gjennom svingen (parallell med rekka med koner). Kjør så nærme konen at du tror berører den (mange har da 10 cm klaring). Ved rundingsbøye (360 grader eller 540 grader) kommer man raskest rundt med fullt rattutslag og uten at det skriker i dekka. Hold jevn gass og gi flatt idet du begyner å rette opp rattet.
Når du bremser, så brems! Så hjula akkurat akkurat låser. Ikke tren på det på Drammensveien i rushtrafikk.
Kjør over evne i første runde. Hvis det går bra, kjør enda fortere i 2. runde.
Edit: Still deg så langt bak i startfeltet som mulig; det gir deg mest fart idet fotocella som starter klokka brytes. Hundredeler å hente.
Ved mål står fotocella som stopper klokka og like etter den står en stopp-kjegle i veien. Her kan man hente hundredeler ved å akse så lenge som mulig og bråbremse slik at man akkurat ikke treffer stopp-kjeglen.
Ved manuell tidtaking stoppes klokka idet bilen står stille innenfor feltet mellom målkjeglene og stopp-kjeglen. Markér at du står stille og vent til funksjonæren gir klarsignal og flytter stopp-kjeglen!
Sitat fra: El rayo på onsdag 22. april 2009, klokken 19:42
spenn fra med venstre ben mot gulvet/torpedoveggen,det hjelper til å holde deg på plass i setet. Kjør over evne i første runde. Hvis det går bra, kjør enda fortere i 2. runde.
Likte dette ;D
Har det hendt at Elbiler har veltet?
Er det så at korte biler (Buddy/Think) har en stor fordel? Da kan disse bilene gjerne banke Tesla/Prius og andre laange biler. Men det betyr at det ikke er særlig poeng å stille opp med f.eks. en Partner...
Hvor langt er det vanligvis mellom kjeglene? Kanskje jeg bør sette opp en øvingsbane?
Takk for alle tips El rayo.
Se også:
http://www.youtube.com/watch?v=AuQy7k9RsDo&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=AuQy7k9RsDo&NR=1)
http://www.youtube.com/watch?v=VDQ_3B9XNp4 (http://www.youtube.com/watch?v=VDQ_3B9XNp4)
Sikkert flere filmer, men dette er en start.
Lars
Sitat fra: Baltor på torsdag 23. april 2009, klokken 08:41
Har det hendt at elbiler har veltet?
Nei, aldri. Men en pizzabudbil som "prøvde seg" på en Th!nk i Trondheim veltet. (finner ikke igjen link til avisoppslaget nå)
Se også min kommentar på ElectricA!d http://electricaid.ning.com/forum/topics/revagwiz-experiences?page=1&commentId=2632725%3AComment%3A5571&x=1#2632725Comment5571
Sitat fra: Baltor på torsdag 23. april 2009, klokken 08:41
Hvor langt er det vanligvis mellom kjeglene? Kanskje jeg bør sette opp en øvingsbane?
Avstand mellom kjeglene varierer fra bane til bane. Snuttene i post #11 er fra Kongensgate i Oslo (tverrparkering for vanlige biler på begge sider av veien). Veldig "trang" bane. Øyvind Lunde har en totalseier uansett klasse her. Der det er større plass er også svingene slakkere og avstanden mellom kjeglene lengere. Da tillates større fart, fossilbiler kan kanskje bruke 2. gear mesteparten av veien og da går det litt for fort til at Th!nk kan holde følge.
Øvingsbane lønner seg helt klart. Etter NM i 2003 (der jeg kom på 7. plass i elbilklassen) fortalte Øyvind at han og de andre 5 hadde trent kvelden før. Da vi kjørte Reva på glattkjøringsbanen på EV2007 så vi tydelig på tidene hvem som hadde litt erfaring. Øyvind Lunde trengte bare et par svinger for å kjøre Reva maksimalt.
Må man melde seg på eller er det bare påmelding ved oppmøte(autoslalom)?
Har nå meldt meg på Viking Rally(mini ogna-stavanger)
Håper jeg kommer med :-*
Kommer i tilfelle til å kalle meg: Et Reva Team, samt ha et par overaskelsesmomenter.... ;D
Det eneste som mangler er at jeg ikke kommer med.
Sitat fra: RevaLover på torsdag 23. april 2009, klokken 23:45
Må man melde seg på eller er det bare påmelding ved oppmøte(autoslalom)?
Har nå meldt meg på Viking Rally(mini ogna-stavanger)
Du tenker på den på Klepp gokartbane? Så vidt jeg husker er den frivillig for deltakerne i minirally.
Sakset fra programmet for elbil i Viking Rally (hele veien fra Oslo) da jeg ikke har funnet program for minirally:
May 13
08:00 Departure
10:25 Arrival Egersund, lunch, charging 114 km
13:30 Departure Egersund
14:45 Arrival Klepp Go-kart, charging, auto slalom 171 km
16:10 Acceleration test
17:10 Hafrsfjord, break 204 km
17:30 Arrival Stavanger, finish 207 km
18:00 Opening of the 24th EVS
20:00 Results
21:00 Banquet
Alle deltakere bør lese nøye gjennom det som ligger her http://www.vikingrally.no/
Klikk på de forskjellige linkene i den sorte ruta til venstre.
Jeg fikk svar på noe av dette fra Bjørnar Kruse:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1976.0 (http://elbil.no/forum/index.php?topic=1976.0)
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. april 2009, klokken 10:39
Sitat fra: El rayo på tirsdag 21. april 2009, klokken 19:57
Det konkurreres i flere grener. Elbil er visstnok utelukket fra konkurransen om å bruke minst energi.
Pussig regel. Skulle tro at nettop dette var en av de mest interresante målene på vellykket bygg.
+1
NRK 2 sender i dag kl. 15:00 reprise på et Finsk/Norsk program om rally'et.