Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Emne startet av: Mippen på fredag 13. februar 2015, klokken 13:46
Har vi noe å frykte?
http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/02/13/0544/usa-i-dag-selg-tesla
Sitat fra: Mippen på fredag 13. februar 2015, klokken 13:46
Har vi noe å frykte?
http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/02/13/0544/usa-i-dag-selg-tesla
Noe misvisende tittel på denne strengen. Burde ha med aksjer på slutten av tittelteksten.
Virker ganske tabloid slik den står nå...
Sitat fra: Mippen på fredag 13. februar 2015, klokken 13:46
Har vi noe å frykte?
http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/02/13/0544/usa-i-dag-selg-tesla
Jeg frykter dumme anayltikere og enda dummere journalister.
Thomas
Markedet responderte fint på de rapportene... Skulle vært progressiv skatt på aksjegevinst som var omvendt proposjonal med tiden man eier en aksje. Da hadde man fått alle disse daytraderene og robotene ut av verden og markedet hadde gjenspeilet en mye mer korrekt verdi.
Denne analytikeren mener det er nok konkurrenter til tesla til at de kan bli vippet av pinnen. Det er så vidt meg bekjent ikke noen reelle konkurrenter til Tesla ennå. Å trekke inn phev biler som konkurrenter er ikke en riktig sammenligning.
Samtidig trekker de et stasjonære batteri opp av hatten og får et ekstra "bein" å stå på.
Så da kan de selge batterier om ikke Model 3 slår til med en gang, når Giga fabrikken begynner å produsere batterier allerede i 2016. :-)
Sitat fra: Mippen på fredag 13. februar 2015, klokken 19:20
Denne analytikeren mener det er nok konkurrenter til tesla til at de kan bli vippet av pinnen. Det er så vidt meg bekjent ikke noen reelle konkurrenter til Tesla ennå. Å trekke inn phev biler som konkurrenter er ikke en riktig sammenligning.
Hvorfor menes det at Tesla ikke har noen reelle konkurrenter? Før mitt valg endte på Tesla ble det vurdert både 7serie, 5serie og også skoda og vw. Vil nå mene alle disse er konkurrenter med Tesla, ettersom de alle ville ha meg som kunde og kunne tilby grovt sett det samme. En BIL av en viss størrelse.
Alle er konkurenter.. store også, man må prøve en Tesla for å skjønne helt Tesla... Blir det for få som skjønner Tesla vil dem få folk til å skjønne Tesla.. Vanskelig å skjønne ? joda.. bra det, så har TSLA tid til å vokse ;)
At konkurransen blant elbiler øker særlig i premiumsegmentet er vel helt på bærtur. Er det egentlig noen konkurranse overhodet?
Blir spennende å så driftskostnadsregnestykkene for elbiler og phev-biler over litt tid. Phev øker kompleksiteten og antall vedlikeholdspunkter mens elbilene reduserer. Når elbilene blir enda mer modne enn de er i dag vil de ha lett match mot biler som må støtte seg på flere drivlinjer i parallell. Når forbrukerne oppdager den rene elektriske drivlinjens fordeler i praktisk bruk ville jeg ikke være så opptatt av oljepris på lengre sikt.
I følge dette innlegget er Tesla aksjene unormalt høyt priset. Peker også på usikkerheten med å ikke ha et forhandler nett rundt seg hvis noe skulle skje. Tesla sitt konsept er å selge direkte.
Bilmerker som SAAB hadde forhandlere med utstyr og kompetanse. Man hadde et stor delelager. I worst case hvis Tesla skal dukke under, hva skjer da? Det er vel ikke noe stort delelager og det er vel lite kompetanse hos ulike eksterne verksteder. Man kan ikke komme med reklamsjon ovenfor en butikk/fabrikk som ikke eksisterer lenger.
Den peker også på problemet med subsidier. At Tesla er avhengig av politisk godvilje for å klare seg.
Ikke får å være pessimistisk, men er greit å drøfte det. Blir litt stresset når jeg leser så mye negativt om elbiler om dagen.
http://www.courant.com/opinion/op-ed/hc-op-fleming-deny-tesla-independent-connecticut-sales-0224-20150223-story.html
Kan jo snu litt på flisa, om Tesla ble solgt gjennom forhandler ledd, som skal tjene penger, minst mulig varelager (bunden kapital). Hva hadde skjedd om Tesla gikk dukken?
Tror du noen av forhandlerene tatt "garanti" arbeid? Eller slått seg konk og startet opp igjen med nytt navn.
Svært mange av forhandler leddene driver bare med bilsalg, ikke verksted, deler osv.
Kjøperene har mye mindre rettigheter i USA så er lett for forhandlerene å bruke dette som et argument siden de egentlig bare er et fordyrende mellomledd.
Er det nok biler av et merke/modell er det andre verksteder og fabrikker som starter å lage deler/reperere dem uansett om bilmerket består eller ikke.
Posten burde flyttes til "aksjer" - misvisende overskrift
Det er ingen problem å ha Saab nå. Jeg har 2 stk. Deler finnes i mengder og min lokale forhandler fortsetter å serve sine gamle kunder. Heldigvis.
Så jeg tviler på at det vil bli noe problem, annet enn et enormt prisfall over natten