Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: arnljon på mandag 05. januar 2015, klokken 21:25

Tittel: En real vintertest
Skrevet av: arnljonmandag 05. januar 2015, klokken 21:25
Så var turen kommet for bilens store manndomsprøve. Trondheim-Rørosvidda via Tydal/Stuggudal tur/retur tilsammen 290 km. Skulle vel ikke være noe problem antok jeg med ut ifra tidligere erfaringer. Bilen ble lastet opp med masse bagasje for 8 dager i fjellet på veiløs hytte uten strøm, ski på taket, 2 pulker, 2 passasjerer og meg selv. Bagasjeplassen imponerer. Med det ene baksetet lagt ned var det et hav av plass for to pulker og bagasje inne i bilen.

Bilen ladet til 100% dvs 390 km typical. Så bar det avgårde i -10 C fra Trondheim. Oppover Tydalen synker temperaturen gradvis til -20C. Varmeapparatet leverer, men kilometrene raser. I Stuggudal etter 145 km og 700 meter over havet er det kun 175 km rekkevidde igjen, og jeg innser at bilen ikke kan stå 8 dager uten lading og fremdeles ha nok til å komme hjem igjen. Reserveløsning tas ibruk. På Stuggudal Camping har eieren satt opp 4 stk 16 amp ladestolper. Attpåtil tilbyr han seg å laste personer og baggasje over i egen bil å kjøre oss de siste 5 km opp på fjellet. Dermed blir Eltempo etterlatt på campingplassen, mens resten av turen gjøres i en Skoda.

Etter noen dager og med fullt batteri flyttes Eltempo opp på fjellet og settes på den opprinnelige parkeringsplassen, i 900 meters høyde og uten tilkobling. Der står den i 6 døgn. Tap ca 30 km i denne perioden. Da vi etter en kraftig mildværsperiode 30/31. jan og et etterfølgende kraftig snøvær returnerer til bilen er den fullstendig innesnødd 50 meter inne på en offentlig parkeringsplass hvor ansvarlig brøyter tydeligvis har tatt en liten ferie.

Første overraskelse: Ingen vinduer går ned. Alt frosset fast. Etter litt bryting får jeg opp et par dører. Et vindu streiker og blir stående med en glippe på et par cm.

Andre overraskelse: Setter bilen i Very High, prøver å få bort endel snø foran bilen, og kjører fremover. Very High er ikke særlig høyt viser det seg. Bilen bygger opp en kompakt blokk av løss-snø og sørpe under bilen, og bakhjulene er hjelpeløst fortapt på holka under sørpa. Bom fast, 10 km fra nærmeste fastboende på snaufjellet. Ingen ting hjelper før en Audi SUV med dekk så breie som låvedører blir praiet. Eieren brøyter selvsikkert opp en gate frem til Eltempo så lett som ingen ting. Deretter må slepekroken festes. Hvorfor i allhverden er ikke den permanent montert. Nosecone må av i snøstormen og blir hengende å slenge i ledningene til parkeringssensorene. Slepeatuet festes med stivspekte fingrer. Med et selvsikkert glis trekker eieren av Audien Eltempo ut av snøhelvete så lett som ingen ting. "Har du ikke 4 hjuls trekker" spør han, og innkasserer hoderisting fra meg.

Tredje overaskelse: Etter denne forsmedelige opplevelsen lastes bilen opp igjen med folk og bagasje. Fokksnøen har fylt hele fruncen. Bilen settes i bevegelse på riksveien. Ingen regenerering og INGEN BREMSER. Kraftig risting i ABSen tyder på is på skivene. Gudskjelov ingen kritiske situasjoner der bremsing var nødvendig, men en heller guffen opplevelse å ikke ha bremser! Etter et par km med trykk på bremsepedalen smelter tydeligvis isen og bremse-effekten er tilbake

Så hva ble erfaringen med Tesla i vintervær: Rekkevidden mye kortere enn jeg hadde trodd. I praksis trolig rundt 280 km ved full-ladet batteri med den utetemperaturen og lastingen jeg hadde. Mange dårlige løsninger som ikke helt tåler realt norsk vinterdrittvær, spesielt vinduer og dører. Voldsom bagasjeplass, og brukbart varmeanlegg selv om jeg syns gulvvarmen er elendig. Ha med spade og kjettinger. Gjerne en pose kattesand også for strøing. Bilen er voldsomt tung og sitter som limt fast når den først sitter.

Ellers var juleferien helt prima.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: RaBaldermandag 05. januar 2015, klokken 21:43
Fint at du deler erfaringer  ;)

Jeg er stort sett fornøyd med Model S på vinteren. Men jeg er heller ikke med i den fan-klubben som synes Model S er den "supre perfekte vinterbilen".

Der er altfor mange små (og noen større) ting som ødelegger.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Tuxedomandag 05. januar 2015, klokken 22:03
Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: arnljonmandag 05. januar 2015, klokken 22:21
Sitat fra: Tuxedo på mandag 05. januar 2015, klokken 22:03
Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?

Jeg har alltid vært veldig positiv til bilen og ønsker ikke å rakke ned på den. Men jeg ønsket å dele disse erfaringene ikke minst fordi spørsmål om vinteregenskaper er noe veldig mange er interessert i.

Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen eller måttet kjøre flere kilometrer før bremsene virker. Dette syns jeg ikke noe spesielt om. Bilen hadde knapt snø på seg. Det var parkeringsplassen som var gjensnødd. Man må kunne forvente at bilen fungerer etter å ha stått ubrukt en ukes tid utendørs.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: jazzwheelmandag 05. januar 2015, klokken 22:24
Sitat fra: arnljon på mandag 05. januar 2015, klokken 22:21
Sitat fra: Tuxedo på mandag 05. januar 2015, klokken 22:03
Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?

Jeg har alltid vært veldig positiv til bilen og ønsker ikke å rakke ned på den. Men jeg ønsket å dele disse erfaringene ikke minst fordi spørsmål om vinteregenskaper er noe veldig mange er interessert i.

Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen eller måttet kjøre flere kilometrer før bremsene virker. Dette syns jeg ikke noe spesielt om. Bilen hadde knapt snø på seg. Det var parkeringsplassen som var gjensnødd. Man må kunne forvente at bilen fungerer etter å ha stått ubrukt en ukes tid utendørs.
+1
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Kjærramandag 05. januar 2015, klokken 22:37
Sitat
Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen eller måttet kjøre flere kilometrer før bremsene virker. Dette syns jeg ikke noe spesielt om. Bilen hadde knapt snø på seg. Det var parkeringsplassen som var gjensnødd. Man må kunne forvente at bilen fungerer etter å ha stått ubrukt en ukes tid utendørs.
+1
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: hgsmandag 05. januar 2015, klokken 22:48
Bra å vite om dette, det er en situasjon jeg fort kan se for meg å havne i sjøl.  Moralen er vel å alltid plugge i om man kan, og om man ikke kan lader man til høy SOC og forvarmer godt før man kjører. Og ha kjetting og spade i bilen når man skal på fjellet.

Ble forresten stående fast i sand på en strand på Sunnmøre i sommer, og du skal lete lenge etter noe verre å få løs når den først har satt seg. Måtte smile litt da du nevnte slepekroken, vi hadde iallfall 25 plussgrader......
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Tuxedomandag 05. januar 2015, klokken 22:52
Sitat fra: arnljon på mandag 05. januar 2015, klokken 22:21
Jeg har alltid vært veldig positiv til bilen og ønsker ikke å rakke ned på den. Men jeg ønsket å dele disse erfaringene ikke minst fordi spørsmål om vinteregenskaper er noe veldig mange er interessert i.

Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen eller måttet kjøre flere kilometrer før bremsene virker.
Jeg kan love deg at jeg har hatt biler hvor dører og dørlåser har frosset fast når de har stått ute mindre enn en uke i kulda. At bremsene ikke virker på bilen har jeg ikke opplevd uansett hvor lenge den har stått.  Der tror jeg du har kommet ut for et særtilfelle.
Sitat
Bilen hadde knapt snø på seg. Det var parkeringsplassen som var gjensnødd.
Ok.  Den stod under tak, da?
Sitat
Man må kunne forvente at bilen fungerer etter å ha stått ubrukt en ukes tid utendørs.
Den hadde nok fungert bedre hvis du hadde forvarmet.  Klassikeren for en nediset fossil er jo å la den gå på tomgang en halvtimes tid.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: turfsurfmandag 05. januar 2015, klokken 22:58
Sitat fra: arnljon på mandag 05. januar 2015, klokken 22:21
Sitat fra: Tuxedo på mandag 05. januar 2015, klokken 22:03
Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?

Jeg har alltid vært veldig positiv til bilen og ønsker ikke å rakke ned på den. Men jeg ønsket å dele disse erfaringene ikke minst fordi spørsmål om vinteregenskaper er noe veldig mange er interessert i.

Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen eller måttet kjøre flere kilometrer før bremsene virker. Dette syns jeg ikke noe spesielt om. Bilen hadde knapt snø på seg. Det var parkeringsplassen som var gjensnødd. Man må kunne forvente at bilen fungerer etter å ha stått ubrukt en ukes tid utendørs.

Nå var været i julen litt utenom det vanlige, svingte fra -20 til +5 og ned til -10 igjen der hvor jeg var. Det vil skape mye is, og med rammeløse vinduer vil det skape problemer. Handler litt om å kjenne bilen man har, forvarming ville både fikset dørene og regen. Bremsene er nok berettiget mere kritikk...
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Bredemandag 05. januar 2015, klokken 23:03
Du parkerte iallefall riktig vei da arnljon, bak finnes det jo ikke slepekrok overhodet...  ???
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Batteritrallamandag 05. januar 2015, klokken 23:04
Ok....

Beholder 5000 Kroners A6 Quattro'en noen år til  :o
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: arnljonmandag 05. januar 2015, klokken 23:07
Sitat fra: Brede på mandag 05. januar 2015, klokken 23:03
Du parkerte iallefall riktig vei da arnljon, bak finnes det jo ikke slepekrok overhodet...  ???
Tenkte ikke på det når jeg parkerte, men er glad jeg gjorde det. Merkelig at det ikke er slepekrok bak.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Sensemandag 05. januar 2015, klokken 23:20
Selv med høyderegulerende fjæringer, så ville jeg ikke forventet at den skulle være like viril i høy snø som en vaskekte SUV.

Men kritikken om at det burde være lettere adkomst til både slepekrok og kupeen, synes jeg er berettiget. Det er prisen vi betaler for at bilen er produsert i California, ikke på Røros.

For min del har jeg kun opplevd å ikke få opp ladeporten etter vintervask i minusgrader. Men er veldig fornøyd med kjøreegenskapene på glatta uten å ha prøvd høy snø. Opplever det grise-enkelt å holde den på grensen i svinger, før stabiliseringskontrollen overtar.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: pgimandag 05. januar 2015, klokken 23:47
Kjedelig å høre at bilen ikke har de egenskapene om vinteren du forventet deg  og regnet med da du bestilte den.

Forøvrig lurt å ta med spade når du skal på ski og hyttetur om vinteren, både for å kunne spa frem hyttedøren, grave seg ned ved uvær og grave løs kamerater dersom skred.

Har selv bestilt en D-versjon, kanskje den bedre vil oppfylle dine forventninger som vinterbil? Hvis ikke er nok kjettinger veldig lurt når man kjører 2wd. Finnes kanskje for tesla også (?)

(Har selv slitt som pokker med å komme inn i gjenfrossede biler om vinteren. Har noen ganger hoppet inn via bakluke, men vet ikke om det er mulig på tesla :) )
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: staleandtirsdag 06. januar 2015, klokken 01:01
At bilen er laget i solfylte California dukker stadig opp som en forklaring til forskjellige svake konstruksjoner på Teslaen. Kjøper rett og slett ikke den forklaringen. Hvis de ønsker å markedsføre og selge bilen i markeder med kaldt klima kunne det vel kanskje være verdt 200k usd å "stjele" en ingeniør eller to fra VW AG / BMW / Mercedes / andre bilmerker som har erfaring med slike "bagateller" som jeg opplever Model S lider av.

Forøvrig fler enn meg som har lagt merke til at den også har helt utrolig og unikt (dårlige) vindusvisker-armer?
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: jkirkebotirsdag 06. januar 2015, klokken 06:34
Sitat fra: Brede på mandag 05. januar 2015, klokken 23:03
Du parkerte iallefall riktig vei da arnljon, bak finnes det jo ikke slepekrok overhodet...  ???

Nei, dessverre. Det er også å anbefale å ikke la nose-cone henge i park-sensor-kablene. Det er meget enkelt å løsne kontaktene slik at nose-cone kan taes helt av.

Forøvrig er det lenge siden jeg så en ny bil med fastmontert slepekrok. Jeg tror alle bruker avtagbare nå.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Celtertirsdag 06. januar 2015, klokken 07:11
Hvorfor eR bremsene fra Brembo noe annerledes på Tesla enn andre biler? Hvorfor fryser dørene på Tesla fast fortere enn på andre biler? Fordi den er elektrisk? Jeg må innnrømme at jeg ikke forstår poenget med denne "vintertesten" På meg virker det som OP hadde forventet at Tesla skulle fungere utmerket som brøytebil.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: GeirHMtirsdag 06. januar 2015, klokken 07:31
Sitat fra: arnljon på mandag 05. januar 2015, klokken 21:25
Så var turen kommet for bilens store manndomsprøve. (...) Bilen ble lastet opp med masse bagasje for 8 dager i fjellet på veiløs hytte uten strøm, ski på taket, 2 pulker, 2 passasjerer og meg selv. (...) Så hva ble erfaringen med Tesla i vintervær: Rekkevidden mye kortere enn jeg hadde trodd. I praksis trolig rundt 280 km ved full-ladet batteri med den utetemperaturen og lastingen jeg hadde. Mange dårlige løsninger som ikke helt tåler realt norsk vinterdrittvær, spesielt vinduer og dører. Voldsom bagasjeplass, og brukbart varmeanlegg selv om jeg syns gulvvarmen er elendig. Ha med spade og kjettinger. Gjerne en pose kattesand også for strøing. Bilen er voldsomt tung og sitter som limt fast når den først sitter.

Tusen takk for en veldig grundig og detaljert rapportering om livet med TMS på langtur vinterstid til hytte uten tilgang til strøm. Jeg venter på min D og har lurt på hvordan den vil takle våre hytteturer vinterstid. Vi har 280 km hver vei og hytte med strøm fra et tilårskommet solcellepanel som har mer enn nok med de få lyspærene som er der nå. Heldigvis har vi to SC på veien. Men det blir ofte veldig kaldt og enda verre, det er noen krevende bakker som skal forseres etter at hovedveien er forlatt. Ikke minst nedover på tilbakeveien. Det jeg har lært her er å passe på å ha bilen godt ladet før ankomst hytte, plassere den med snuta ut, ha silikonsmurte foringer rundt vinduene og dørene og forvarme godt før hjemreise. Men hva gjør jeg for å sikre meg at bremsene virker? Vi kjører rett ut i bratte bakker. Og jeg er ingen Erik Håker.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: turbolurbotirsdag 06. januar 2015, klokken 07:52
Jeg har kjørt flere vintre med Porsche med rammeløse vinduer (uten forvarming) og Brembo-bremser.

Min erfaring er å bruke godt med silikon på gummilister, så slipper man fastfrysing.

Når det gjelder bremsene, så tror jeg Tesla har valgt bremseklosser som ikke egner seg for norske vintertemperaturer. Jeg har prøvd flere forskjellige typer bremseklosser på tidligere biler, sånn som gule Pagid, sorte Pagid, PFC osv. Flere av disse er godt egnet på banekjøring, men gir lignende følelse når de er kalde/våte. Det føles som det ikke er bremser på bilen ved første oppbremsing.

Er det noen som har tatt/kunne tatt seg bryet med å sjekke hvilken type bremseklosser som er montert på bilene våre? (Ikke kluss med dette selv hvis du ikke vet hva du gjør...)
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 06. januar 2015, klokken 08:50
Sitat fra: arnljon på mandag 05. januar 2015, klokken 22:21
Jeg har forøvrig aldri før hatt en bil hvor jeg har måttet forvarme den for å komme inn i bilen
Det har jeg. 2012 modell Passat. Dørene hadde frosset fast så jeg måtte virkelig rive i døra for å få den opp. Passaten hadde for øvrig webasto som ble brukt flittig, og webastoen brøt totalt sammen når bilen var 6 måneder gammel og måtte renoveres.

Sitat fra: Sense på mandag 05. januar 2015, klokken 23:20
Selv med høyderegulerende fjæringer, så ville jeg ikke forventet at den skulle være like viril i høy snø som en vaskekte SUV.
Jeg var nylig på Quality Norefjell. Så noen Teslaer der, men på veien var det en biltype som soleklart utmerket seg: SUV.
Det kunne komme 3-4 BMW X5 på rekke og rad, deretter en Q5 og XC90. Fascinerende å se hvor mange SUV`er vi møtte på vei opp. På vei ned ble jeg liggende bak en......Q5.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: JOtirsdag 06. januar 2015, klokken 09:00
Det er jo ting ved Model S som gjør den mindre optimal om vinteren, rammeløse dører der vinduer fryser fast. Intrekkbare dørhåndtak, dette er rett og slett design som fungerer dårlig i vårt klima. Dette løses ved å forvarme bilen slik at det tiner litt. Ellers må jeg si at jeg er imponert over kjøreegenskapene på glatt føre, de er faktisk svært bra til å være en bakhjulstrekkbil. Den er ingen høy suv i mye snø.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Dennistirsdag 06. januar 2015, klokken 09:05
Hadde rammeløse dører på Subaru Sti'en og Toyota Celicaen jeg hadde før, var aldri et problem på vinteren på de :) Men hadde smurt de inn med noe silikon greier. Kan også være at de har funnet ut hvilken type gummipakning som egner seg best.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: ofntirsdag 06. januar 2015, klokken 10:06
Sitat fra: Dennis på tirsdag 06. januar 2015, klokken 09:05
Hadde rammeløse dører på Subaru Sti'en og Toyota Celicaen jeg hadde før, var aldri et problem på vinteren på de :) Men hadde smurt de inn med noe silikon greier. Kan også være at de har funnet ut hvilken type gummipakning som egner seg best.
Hadde en Subaru Outback med rammeløse vinduer for noen år siden. Hvis jeg hadde vært offshore om vinteren og kom inn til heliporten så hendte det rett som det var at dørene var fryst sånn fast at de var umulig å få opp. Smurte de da med silikon og det hjalp veldig. Gjorde det samme forrige vinteren med Model S og det har fungert godt så langt.

Når det gjelder pakking av snø i hjulbuene så var det ikke veldig store problemer med det på Outbacken, men husker spesielt en gang jeg kjørte til Lyngen i Troms fra Bergen og det var minusgrader og snødde noe forferdelig hele veien. Innimellom så var det nærmest dammer i vegen (fra bekker?), selv med minusgrader, og disse hadde samme effekt som å kjøre først over tjære og så over en haug med fjær. Pakket seg noe voldsomt i hjulbuene. Måtte frem med en av isøksene med jevne mellomrom hele veien for å hugge løs hardpakket snø/is i hjulbuene.

Har ikke hatt noe særlig problem med dette så langt med Model S, men det er nok litt mindre klaring mellom hjul og hjulbuer på den, så det kan kanskje pakke seg lettere enn på outbacken. Større/bredere hjul og filt i hjulbuene er kanskje heller ikke optimalt.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Øggentirsdag 06. januar 2015, klokken 11:20
Sitat fra: ofn på tirsdag 06. januar 2015, klokken 10:06
Sitat fra: Dennis på tirsdag 06. januar 2015, klokken 09:05
Hadde rammeløse dører på Subaru Sti'en og Toyota Celicaen jeg hadde før, var aldri et problem på vinteren på de :) Men hadde smurt de inn med noe silikon greier. Kan også være at de har funnet ut hvilken type gummipakning som egner seg best.
Hadde en Subaru Outback med rammeløse vinduer for noen år siden. Hvis jeg hadde vært offshore om vinteren og kom inn til heliporten så hendte det rett som det var at dørene var fryst sånn fast at de var umulig å få opp. Smurte de da med silikon og det hjalp veldig. Gjorde det samme forrige vinteren med Model S og det har fungert godt så langt.

Når det gjelder pakking av snø i hjulbuene så var det ikke veldig store problemer med det på Outbacken, men husker spesielt en gang jeg kjørte til Lyngen i Troms fra Bergen og det var minusgrader og snødde noe forferdelig hele veien. Innimellom så var det nærmest dammer i vegen (fra bekker?), selv med minusgrader, og disse hadde samme effekt som å kjøre først over tjære og så over en haug med fjær. Pakket seg noe voldsomt i hjulbuene. Måtte frem med en av isøksene med jevne mellomrom hele veien for å hugge løs hardpakket snø/is i hjulbuene.

Har ikke hatt noe særlig problem med dette så langt med Model S, men det er nok litt mindre klaring mellom hjul og dekk på den, så det kan kanskje pakke seg lettere enn på outbacken. Større hjul og filt i hjulbuene er kanskje heller ikke optimalt.

Enig, den dagen du står der og ikke kommer inn i bilen, er det din egen feil. Det tar 5min max å smøre alle gummilister med silikon, og har ikke frosset en gang hos meg.
Snø i hjulbuen merket jeg personelig for første gang på turen til Dombås nå i helgen. Det smallt litt når jeg sladdet inn på den meget dårlig brøytede superchargeren.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: cratirsdag 06. januar 2015, klokken 11:41
Hadde et vindu som var frosset i døra (ikke fast i pakningene) i helga og som ikke ville opp. Med litt manuell hjelp gikk det på palss etter noen forsøk. Håndakene ser ikke ut til å ha noen problemer med å presse seg gjennom fokksnøen/isen så langt.

Har derimot vært plaget med frosne mekanismer på Caravella, som gjør at når man først har kommet seg inn så lar ikke dørene seg lukke. DET er irriterende, det!
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 06. januar 2015, klokken 11:45
Sitat fra: cra på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:41
Hadde et vindu som var frosset i døra (ikke fast i pakningene) i helga og som ikke ville opp.

Denne har jeg brukt på listen nederst på vinduet. Vinduene har ikke frosset fast siden.
http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonspray-364504/

Pakningene på selve bilen tror jeg ikke jeg har smurt, for det er ikke der vinduet setter seg fst.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: cratirsdag 06. januar 2015, klokken 14:14
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:45
Sitat fra: cra på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:41
Hadde et vindu som var frosset i døra (ikke fast i pakningene) i helga og som ikke ville opp.

Denne har jeg brukt på listen nederst på vinduet. Vinduene har ikke frosset fast siden.
http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonspray-364504/

Pakningene på selve bilen tror jeg ikke jeg har smurt, for det er ikke der vinduet setter seg fst.

En slik har jeg da stående; bruker den på snøskuffa innimellom når det er klabbeføre. :)  Kjører du bare vinduet helt ned og sprayer, eller stikker du røret ned mellom vindu og gummilist?
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:51
Sitat fra: cra på tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:14
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:45
Sitat fra: cra på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:41
Hadde et vindu som var frosset i døra (ikke fast i pakningene) i helga og som ikke ville opp.

Denne har jeg brukt på listen nederst på vinduet. Vinduene har ikke frosset fast siden.
http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Ovrig-smoremiddel/Silikonspray-364504/

Pakningene på selve bilen tror jeg ikke jeg har smurt, for det er ikke der vinduet setter seg fst.

En slik har jeg da stående; bruker den på snøskuffa innimellom når det er klabbeføre. :)  Kjører du bare vinduet helt ned og sprayer, eller stikker du røret ned mellom vindu og gummilist?

Problemet er at det ikke er en gummilist der, men en "filt list" som samler støv og dritt. Prøvde å smørre den med silikon, men ble bare griseri på ruta om den senkes helt ned.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Haldensertirsdag 06. januar 2015, klokken 14:54
kjøp sealfeed fra swissvax isteden. Dyr, men utrolig drøy og trekker inn i lista uten at man får griseriet fra silikon. Har hatt dette på alle lister og hadde ikke noen problemer overhodet under ruskeværet i romjulen
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Cowboystrekktirsdag 06. januar 2015, klokken 15:16
Mine forhåndsregler når jeg skal på langtur vinterstid:
- Avbryt alltid ladinga like før avgang, da er batteriet varmt og du har full effekt.
- Bruk range mode, batterivarmeren stjeler noen mil.
- Nok luft i dekkene, 50 psi er lurt. Selv om du fyllte 50 psi i oktober i 5 pluss da du skifta så må du regne med at du takket være langt lavere temp kan ha under 40 psi nå.
- Velg setevarmer fremfor høy temp i bilen. 18-20C pluss setevarmer fungerer bra for de fleste :)
- Bruk regen når du kan og unngå bremsene. Når du skal ned mange høydemetre er det verdt å forvarme uten range mode så du får endel regen, da kan du komme ut i pluss selv om forvarminga fort stjeler ei mil eller 2.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Sjøhyenetirsdag 06. januar 2015, klokken 15:27
Har hatt flere turer nå på fjellet vinterstid til hytte uten innlagt strøm. Fast frosset vinduer og dører har jeg aldri opplevd og bremsene har alltid fungert greit på disse turene. Hadde derimot et par tilfeller tidligere i høst på vei fra jobb som var skikkelig ekle. Da hadde det sluddet, tempen lå på rundt null og bilen var kald. I minus 10-20 har jeg aldri hatt fått noen spesielle overraskelser mtp bremsene.

Det eneste jeg syns er en viss issue med teslaen på slike turer er rekkevidden. Har lært meg å regne ca 30mil rekkevidde. Har man 25mil en vei til en hytte som ligger 1000moh så bør man regne med å være nærmest tom når man kommer fram. Tenker da med ski på taket, full bil, elendig føre etc.. Har man SC langs veien er det null problem, men har man ikke det må man planlegge litt hvis det ikke er enkelt å lade på hytta.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Geir44tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:53
Sitat fra: Tuxedo på mandag 05. januar 2015, klokken 22:03
Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?

Det er lite realistisk å tro at forvarming er tilgjengelig på slike steder. Hytteparkeringer og fjellparkeringer er øde og da er åpenbart ikke elbil det rette. I hvert fall ikke om vinteren.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 06. januar 2015, klokken 16:25
Sitat fra: Geir44 på tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:53
Sitat fra: Tuxedo på mandag 05. januar 2015, klokken 22:03
Hvis du lar bilen snø ned i en uke, og stå ubrukt i varierende temperatur, og så forsøker å bruke den uten å forvarme, så bør du vel ikke bli så veldig overrasket?

Det er lite realistisk å tro at forvarming er tilgjengelig på slike steder. Hytteparkeringer og fjellparkeringer er øde og da er åpenbart ikke elbil det rette. I hvert fall ikke om vinteren.
Forvarming er da tilgjengelig over alt, så lenge man har strøm nok på batteriet? Og jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å bilen min stå øde plassert såfremt jeg visste jeg hadde strøm til å komme meg hjem eller til nærmeste SC. Men det finnes naturligvis en del scenarier hvor elbilen har utfordringer, hvor fossilbilen ikke har like store utfordringer.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: OleJAtirsdag 06. januar 2015, klokken 16:34
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:25
Forvarming er da tilgjengelig over alt, så lenge man har strøm nok på batteriet? .....
Vel... må vel ha dekning på mobilen også. Er ikke alltid man har det i den norske fjellheimen.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Sjøhyenetirsdag 06. januar 2015, klokken 17:29
Sitat fra: OleJA på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:34
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:25
Forvarming er da tilgjengelig over alt, så lenge man har strøm nok på batteriet? .....
Vel... må vel ha dekning på mobilen også. Er ikke alltid man har det i den norske fjellheimen.

Foreløpig ikke opplevd akkurat dette, men i så fall kan man jo bare forvarme bilen ved å gå inn i den først og skru på varmen, på gamle måten. ;)
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Davidsvtirsdag 06. januar 2015, klokken 18:25
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 06. januar 2015, klokken 17:29
Sitat fra: OleJA på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:34
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:25
Forvarming er da tilgjengelig over alt, så lenge man har strøm nok på batteriet? .....
Vel... må vel ha dekning på mobilen også. Er ikke alltid man har det i den norske fjellheimen.

Foreløpig ikke opplevd akkurat dette, men i så fall kan man jo bare forvarme bilen ved å gå inn i den først og skru på varmen, på gamle måten. ;)

Hvis alt har frosset fast kommer man ikke inn i bilen, heller :P
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Leif1tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:13
Da trekker du bittelitt i døra så den åpner seg et lite hakk. Så går forvarmingen.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: drindenonsdag 07. januar 2015, klokken 09:47
Vet ikke om det er ufint å blande inn min vinter-erfaring i denne tråden eller ikke. Har ikke tilsvarende erfaring med parkering over lang tid i masse snø, men kjøring over lang tid med mye bagasje.

Skulle i romjulen en tur fra Oslo-området til Nord-Trøndelag.
Det var kaldt og bilen var fullastet, 2 vokse, tre barn, skiboks, 6 par ski, klær og forsinkede julegaver. Bilen var pakket til randen.

Kjørte selvsagt Østerdalen. Vi startet i ca -20 grader med forvarmet bil. Det ble litt kaldere opp over Østerdalen. På det kaldeste var vi nede i -24 grader.

Synes bilen oppfører seg fint på veien, med gode egenskaper på glatt vei. Den gir tydelige signaler når den holder på å slippe, så det er enkelt å holde seg innenfor grensene.

Vi kjørte ikke hardt oppover dalen. Fulgte trafikken og kjørte ofte med CC på.
Forbruket til Alvdal (SC på Eleverum) var rett i overkant av 280Wh/km.

På Alvdal tok vi en lengre pause. Her fulladet (nesten) vi bilen. Som kjent er det lang til nest SC. Den er på Grong og det er ca 400km. Vi måtte derfor ha en undødvendig lang pause på Tesla Lade i Trondheim for å toppe opp slik at vi kom uproblematisk til neste SC på Grong.

Så min konklusjon er at dette er en god vinterbil, med en del høyere forbruk på vinteren med fullastet bil. Det største problemet akkurat nå er mangelen på en SC i Trondheimsområdet. Håper indelig at det snart kommer på plass. Skal ha en ny slik tur om noen uker...
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: snurrehuemandag 26. januar 2015, klokken 13:29
Kan bidra med helgas erfaring.

Var da på hyttetur i et område med dårlig mobildekning. På parkeringsplassen var det Edge-dekning når vi ankom fredagskvelden. Parkerte bilen, på med ski og opp-pakning, og en fin tur videre inn til hytta. I går skulle vi returnere. Frem med mobilen for å forhåpentligvis få kontakt med bilen slik at den holdt en god lunk når vi kom frem til den. Men ingen kontakt. Noen forsøk til, men ingen kontakt. Men ingen nedtur egentlig, for da er det jo bare å starte oppvarmingen når vi ankommer bilen, så har den en god lunk når vi er ferdig nedpakket og klar for å kjøre.

Et par timer senere ankom vi parkeringsplassen. Der står vår Model S, godt nedfrostet. Kommer bort til bilen. Ingen dørhåndtak som kommer ut. Trykker på håndtåket. Neida, det holder seg inne. Frem med FOB. Trykker, men ingen reaksjon. Tydeligvis dumt å stole på at batteriet i den holder i mer enn 3 måneder...

Drar frem mobilen. Kanskje fungerer det å åpne via app'en? Niks. Ingen kontakt.
Legger FOB på "nødåpningsplassen". Det fungerer heldigvis. Dvs, to av fire håndtak kommer ut. Førerdør og venstre bakdør. Prøver å åpne førerdøra. Men vinduet vil ikke gå ned. Prøver å skyve vinduet ned samtidig som jeg åpner. Men det sitter tydeligvis bom fast. Prøver med bakdøra. Samme problemet. Dørene på høyresida får jeg fremdeles ikke ut håndtakene på, så det er bare å gi opp.

Heldigvis er bakluka langt mer samarbeidsvillig. Klatrer inn i bilen bakfra. Frem i førersetet. Trykker inn bremsepedalen. Ingen reaksjon!!! Begynner å se for meg timevis med venting i kulda for å få opp en bergingsbil. Samler tankene og trykker en gang til. Bilen våkner til liv. Puh...

Dørene får jeg fremdeles ikke opp, så jeg klatrer ut via bakluka for å pakke sammen sammen med de andre. Etter ti minutter med oppvarming kommer fremdeles ikke håndtakene på høyresida ut, men dørene på førersida går heldigvis opp, med litt skyvehjelp. Folket med sine "fossilbiler" kan ikke annet enn å le stille av denne "Bil 2.0".

Så kom neste høydepunkt: komme seg løs. Ikke fra snø. Men fra fastfrosne bremser. Kan ikke gi noe særlig gass, for da risikerer jeg å fly rett i bilen som står parkert få meter bak. Og fremover ser jeg bare en stor brøytekant. Etter noen forsøk kommer et smell og jeg kommer meg endelig løs!

Tror det blir lenge til neste gang jeg våger å parkere Tesla'n der oppe.Heldigvis virket alle dørhåndtakene når vi kom tilbake til sivilisasjonen! 
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Trønderteslamandag 26. januar 2015, klokken 13:46
Jeg fikk testet grensene skikkelig fra Trysil via Alvdal til Trondheim natt til søndag. Startet fra Trysil og da sa Teslanavigasjonen at jeg hadde for lite strøm til å nå Alvdal; det var ca. 30km lengre enn jeg hadde på "tanken". Men, på Samsungen så fant den en rute som var litt kortere og i følge mine beregninger så burde det gå om jeg kjørte pent. Hadde ca. 20tkm mer på tanken enn avstanden til Alvdal.

Det jeg ikke tok inn i beregningene var at Samsungruten tok de råeste snarveiene. Ca. 30km sør for Alvdal måtte jeg inn på en ubrøytet svingete "traktorvei" over Jøtulhogget. I bunnen av bakken hadde jeg nok tkm på tanken, men det ble raskt spist opp oppover bakken. Og det var såvidt jeg kom meg oppover de bratte 180 graders-svingene hvor det var ca. 20cm med løssnø i veien. jeg kom meg akkurat over den siste toppen og da hadde jeg igjen ca. 8 tkm på tanken og det var igjen ca. 25km til Alvdal. Jeg rullet ned på RV3 og ca. 13km før Alvdal gikk tanken i null, men jeg kom meg heldigvis frem til superladeren. Jeg rygget meg litt for langt tilbake på superladeren og da jeg forsøkte å kjøre litt frem var det helt tomt. Men, jeg fikk vridd litt på ledning og fikk den til slutt på plass. Så dette var på "hengende håret" som man sier.

Det hadde vært skikkelig kjipt å bli stående i Jøtulhogget i 25 minus med tom tank, langt fra sivilisasjonen... Tror jeg tenker meg litt mer om neste gang før jeg gambler på en slik tur ;-)
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Tuxedomandag 26. januar 2015, klokken 13:49
Tips til alle:  Hvis bilen ikke har dekning, men du har dekning på mobilen, og du tidligere har latt bilens WiFi koble seg opp mot delt nettverk på mobilen, så er det bare å slå på denne funksjonen på mobilen.  Bilen vil nå koble seg til telefonens nettverk (innen rimelig tid), og appen skal kunne brukes for å varme, låse opp etc.  Dette forutsetter naturligvis at man står i nærheten av bilen.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: fonbergmandag 26. januar 2015, klokken 13:59
Sitat fra: Trøndertesla på mandag 26. januar 2015, klokken 13:46
Jeg fikk testet grensene skikkelig fra Trysil via Alvdal til Trondheim natt til søndag. Startet fra Trysil og da sa Teslanavigasjonen at jeg hadde for lite strøm til å nå Alvdal; det var ca. 30km lengre enn jeg hadde på "tanken". Men, på Samsungen så fant den en rute som var litt kortere og i følge mine beregninger så burde det gå om jeg kjørte pent. Hadde ca. 20tkm mer på tanken enn avstanden til Alvdal.

Det jeg ikke tok inn i beregningene var at Samsungruten tok de råeste snarveiene. Ca. 30km sør for Alvdal måtte jeg inn på en ubrøytet svingete "traktorvei" over Jøtulhogget. I bunnen av bakken hadde jeg nok tkm på tanken, men det ble raskt spist opp oppover bakken. Og det var såvidt jeg kom meg oppover de bratte 180 graders-svingene hvor det var ca. 20cm med løssnø i veien. jeg kom meg akkurat over den siste toppen og da hadde jeg igjen ca. 8 tkm på tanken og det var igjen ca. 25km til Alvdal. Jeg rullet ned på RV3 og ca. 13km før Alvdal gikk tanken i null, men jeg kom meg heldigvis frem til superladeren. Jeg rygget meg litt for langt tilbake på superladeren og da jeg forsøkte å kjøre litt frem var det helt tomt. Men, jeg fikk vridd litt på ledning og fikk den til slutt på plass. Så dette var på "hengende håret" som man sier.

Det hadde vært skikkelig kjipt å bli stående i Jøtulhogget i 25 minus med tom tank, langt fra sivilisasjonen... Tror jeg tenker meg litt mer om neste gang før jeg gambler på en slik tur ;-)

Husk reservekanne neste gang  ;)

http://www.clasohlson.com/no/Exibel-USB-nødlader/powerbank/38-4518?LGWCODE=384518000;83825;4797&gclid=CIzOw5jbscMCFQsNcwodB6YAkA&gclsrc=aw.ds
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Muffinmanmandag 26. januar 2015, klokken 14:01
Sitat fra: Trøndertesla på mandag 26. januar 2015, klokken 13:46
Jeg rygget meg litt for langt tilbake på superladeren og da jeg forsøkte å kjøre litt frem var det helt tomt. Men, jeg fikk vridd litt på ledning og fikk den til slutt på plass.
Du utnevnes herved til Norgesmester i å beregne akkurat nok rekkevidde :)
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Tuxedomandag 26. januar 2015, klokken 14:04
Sitat fra: Muffinman på mandag 26. januar 2015, klokken 14:01
Sitat fra: Trøndertesla på mandag 26. januar 2015, klokken 13:46
Jeg rygget meg litt for langt tilbake på superladeren og da jeg forsøkte å kjøre litt frem var det helt tomt. Men, jeg fikk vridd litt på ledning og fikk den til slutt på plass.
Du utnevnes herved til Norgesmester i å beregne akkurat nok rekkevidde :)
Og siden den der er umulig å slå, forblir han Norgesmester for alltid... :D
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Muffinmanmandag 26. januar 2015, klokken 14:23
Går vel an å slå den. Men da må man faktisk gå tom for strøm når man har rygget akkurat langt nok mot laderen.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: rmrmandag 26. januar 2015, klokken 14:29
Flott at du deler historien din.

Jeg derimot blir ekstremt skeptisk til min reservasjon av Model S når jeg leser slikt....huffameg sier jeg bare :(

Kommer sikkert kommentarer på at slikt er det med fossilbiler også, men jeg vil påstå jeg aldri har opplevd det slikt som dette. Her har Tesla en stor utfordring!

Sitat fra: sangiovese på mandag 26. januar 2015, klokken 13:29
Kan bidra med helgas erfaring.

Var da på hyttetur i et område med dårlig mobildekning. På parkeringsplassen var det Edge-dekning når vi ankom fredagskvelden. Parkerte bilen, på med ski og opp-pakning, og en fin tur videre inn til hytta. I går skulle vi returnere. Frem med mobilen for å forhåpentligvis få kontakt med bilen slik at den holdt en god lunk når vi kom frem til den. Men ingen kontakt. Noen forsøk til, men ingen kontakt. Men ingen nedtur egentlig, for da er det jo bare å starte oppvarmingen når vi ankommer bilen, så har den en god lunk når vi er ferdig nedpakket og klar for å kjøre.

Et par timer senere ankom vi parkeringsplassen. Der står vår Model S, godt nedfrostet. Kommer bort til bilen. Ingen dørhåndtak som kommer ut. Trykker på håndtåket. Neida, det holder seg inne. Frem med FOB. Trykker, men ingen reaksjon. Tydeligvis dumt å stole på at batteriet i den holder i mer enn 3 måneder...

Drar frem mobilen. Kanskje fungerer det å åpne via app'en? Niks. Ingen kontakt.
Legger FOB på "nødåpningsplassen". Det fungerer heldigvis. Dvs, to av fire håndtak kommer ut. Førerdør og venstre bakdør. Prøver å åpne førerdøra. Men vinduet vil ikke gå ned. Prøver å skyve vinduet ned samtidig som jeg åpner. Men det sitter tydeligvis bom fast. Prøver med bakdøra. Samme problemet. Dørene på høyresida får jeg fremdeles ikke ut håndtakene på, så det er bare å gi opp.

Heldigvis er bakluka langt mer samarbeidsvillig. Klatrer inn i bilen bakfra. Frem i førersetet. Trykker inn bremsepedalen. Ingen reaksjon!!! Begynner å se for meg timevis med venting i kulda for å få opp en bergingsbil. Samler tankene og trykker en gang til. Bilen våkner til liv. Puh...

Dørene får jeg fremdeles ikke opp, så jeg klatrer ut via bakluka for å pakke sammen sammen med de andre. Etter ti minutter med oppvarming kommer fremdeles ikke håndtakene på høyresida ut, men dørene på førersida går heldigvis opp, med litt skyvehjelp. Folket med sine "fossilbiler" kan ikke annet enn å le stille av denne "Bil 2.0".

Så kom neste høydepunkt: komme seg løs. Ikke fra snø. Men fra fastfrosne bremser. Kan ikke gi noe særlig gass, for da risikerer jeg å fly rett i bilen som står parkert få meter bak. Og fremover ser jeg bare en stor brøytekant. Etter noen forsøk kommer et smell og jeg kommer meg endelig løs!

Tror det blir lenge til neste gang jeg våger å parkere Tesla'n der oppe.Heldigvis virket alle dørhåndtakene når vi kom tilbake til sivilisasjonen!
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: cramandag 26. januar 2015, klokken 14:31
Sitat fra: Tuxedo på mandag 26. januar 2015, klokken 14:04
Sitat fra: Muffinman på mandag 26. januar 2015, klokken 14:01
Sitat fra: Trøndertesla på mandag 26. januar 2015, klokken 13:46
Jeg rygget meg litt for langt tilbake på superladeren og da jeg forsøkte å kjøre litt frem var det helt tomt. Men, jeg fikk vridd litt på ledning og fikk den til slutt på plass.
Du utnevnes herved til Norgesmester i å beregne akkurat nok rekkevidde :)
Og siden den der er umulig å slå, forblir han Norgesmester for alltid... :D

Jeg har en kompis som er norgesmester i tilsvarende i klassen for dieselbil. Han og dama skulle ut en tur og måtte fylle diesel på veien. Dama ville at de skulle tømme reservekanna på tanken før de dro, for hun mente det var for lite til å komme til bensinstasjonen. Han mente det var nok. I det de svinger inn på stasjonen tar dieseln slutt, og de triller på palss foran pumpa. De er til dags dato ikke enige om hvem som hadde rett. Jeg mener begge hadde rett. ;D
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: NegativeElectrodemandag 26. januar 2015, klokken 14:36
Problemet med frysing av de innfelte dørhåndtakene er vel en "feature" :0

Mulig vinterpakken burde inneholde oppvarming av håndtakene når man sette på forvarming. Endel har vel "løst" fryst ladeport med silikonbaserte preparater. Vet ikke om det kan fungere for dørhåndtak også, slik at isen ikke får så godt grep at den holder igjen motorene som skyver dem ut. Tror jeg skal prøve meg på det første vinter med bilen.

De som har foliert eller brukt annen forsegling på bilen, blir det mindre fastfrysing av dørhåndtak?
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: cramandag 26. januar 2015, klokken 14:59
Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 26. januar 2015, klokken 14:36
Problemet med frysing av de innfelte dørhåndtakene er vel en "feature" :0

Mulig vinterpakken burde inneholde oppvarming av håndtakene når man sette på forvarming.

Det kommer da luft ut ved dørhåndtakene når varminga er på? Ikke som nen egen del av vinterpakke pr se, men som at når man blåser oppvarmet luft inn i kabinen  å noe luft ut et sted, og en del av det kommer ut ved håndtakene på døra.

Kunne forøvrig ønsket meg tilsvarende oppvarming av hovedlyktene.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Jejlmandag 26. januar 2015, klokken 16:24
For noen uker siden hadde vi regn/sludd som frøs på bakken og Teslaen var dekket med ca 5mm ruglete is da vi kom ut på morgenen. Dørhåndtakene gikk ut, men det var en bare dør som ville opp, men den gikk ikke igjen igjen. Løsningen ble noen poser med varmt vann, og etter 4-5 minutt med varmen på fullt var alt isfritt, og alt i bilen fungerte som det skulle. Det tok betydelig legre tid med diesel-Volvoen som sto ved siden av.
Tittel: Sv: En real vintertest
Skrevet av: Kristian Omandag 26. januar 2015, klokken 21:02
Sitat fra: Tuxedo på mandag 26. januar 2015, klokken 13:49
Tips til alle:  Hvis bilen ikke har dekning, men du har dekning på mobilen, og du tidligere har latt bilens WiFi koble seg opp mot delt nettverk på mobilen, så er det bare å slå på denne funksjonen på mobilen.  Bilen vil nå koble seg til telefonens nettverk (innen rimelig tid), og appen skal kunne brukes for å varme, låse opp etc.  Dette forutsetter naturligvis at man står i nærheten av bilen.

Den var slett ikkje dum  :D