Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Nuvolari på mandag 15. desember 2014, klokken 21:05

Tittel: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Nuvolarimandag 15. desember 2014, klokken 21:05
Hvorfor er DC ladere så veldig dyre? Skulle tro de består av enkel elektronikk? Hvor vanskelig ville det være å lage en 6-7kW DC lader (CCS) for hjemmebruk for en med riktig kompetanse og hva ville det koste i deler?

Og dersom man klarte å lage en slik lader, kunne man da lage en som kunne trekke 230v trefase?
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Riomandag 15. desember 2014, klokken 21:43
Sitat fra: Nuvolari på mandag 15. desember 2014, klokken 21:05
Hvorfor er DC ladere så veldig dyre? Skulle tro de består av enkel elektronikk? Hvor vanskelig ville det være å lage en 6-7kW DC lader (CCS) for hjemmebruk for en med riktig kompetanse og hva ville det koste i deler?

Og dersom man klarte å lage en slik lader, kunne man da lage en som kunne trekke 230v trefase?

Absolutt alt som har en switch mode strømforsyning i seg er komplisert. Selv en liten strømforsyning til en datamaskin må sjekkes og godkjennes slik at den ikke stråler radiofrekvenser fra DC til blått lys.

Når man kommer opp i flere kW så snakker man om signifikante mengder energi, som gjør hva pokker de kan for å få røyken som er inne i hver elektroniske komponent til å slippe ut! ;)

Så elektronikken er ikke spesielt enkel, for å si det pent. Og konsekvensen av feil (for høy spenning) kan lett bety ødelagte batterier.

Derimot er det i prinsippet ikke noe problem at inngangsspenningen er 230V trefase IT. Trefase betyr at man har en meget jevn overføring av energi, og man trenger derfor mindre kondensatorer enn hvis man bruker énfase.

Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: jensjacobmandag 29. desember 2014, klokken 15:35
Men findes der fx 11 kw dc ladere man kan sætte op derhjemme ? Jeg spørger fordi jeg har 3x16 ampere ac til rådighed men bilen kan kun udnytte 3,6 kW ac. Eller selvfølgelig DC combo.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Panduckmandag 29. desember 2014, klokken 17:22
Sitat fra: jensjacob på mandag 29. desember 2014, klokken 15:35
Men findes der fx 11 kw dc ladere man kan sætte op derhjemme ? Jeg spørger fordi jeg har 3x16 ampere ac til rådighed men bilen kan kun udnytte 3,6 kW ac. Eller selvfølgelig DC combo.

Med den økningen vi får i salg av elbiler nå, er det vel bare et spørsmål om tid før markedet for portabele / hjemme DC ladere er stort nok til at dette kan produseres i godt nok volum til å gi gode priser. Snart kan sikkert flere ta seg råd til en slik en hjemme :P

http://www.efacec.pt/PresentationLayer/efacec_press_01.aspx?tipo=4&area=1&idioma=2&id=519
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Panducktirsdag 30. desember 2014, klokken 00:18
Sitat fra: jensjacob på mandag 29. desember 2014, klokken 15:35
Men findes der fx 11 kw dc ladere man kan sætte op derhjemme ? Jeg spørger fordi jeg har 3x16 ampere ac til rådighed men bilen kan kun udnytte 3,6 kW ac. Eller selvfølgelig DC combo.

ABB har tydligvis også løsning, men da må f.eks VW, Nissan eller liknende tilby dette til sine kunder, ettersom det kun er OEM løsning de selger. Men om det er snakk om "hjemmebruk", kan jo ikke prisene være helt absurde?

The ABB DC wallbox enables DC charging at home and at car dealerships. It is typically sold with a vehicle and is only available as a high volume OEM solution.
Key specifications
− 10 or 20 kW DC fast charger
− Supports either CCS or CHAdeMO or GB/T
− IP 44/54
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Elmotirsdag 30. desember 2014, klokken 00:47
Sitat fra: jensjacob på mandag 29. desember 2014, klokken 15:35
Men findes der fx 11 kw dc ladere man kan sætte op derhjemme ? Jeg spørger fordi jeg har 3x16 ampere ac til rådighed men bilen kan kun udnytte 3,6 kW ac. Eller selvfølgelig DC combo.
Hvis det er 230v IT-nett (blå kontakt) så gir 3*16 bare ca 6kW.  Men i 400v TN (rød kontakt) gir det 11kW.
Sitat fra: Panduck på tirsdag 30. desember 2014, klokken 00:18
The ABB DC wallbox enables DC charging at home and at car dealerships. It is typically sold with a vehicle and is only available as a high volume OEM solution.
Key specifications
− 10 or 20 kW DC fast charger
− Supports either CCS or CHAdeMO or GB/T
De færreste har så mye som 10kW AC tilgjengelig (ekstra) hjemme for å lade elbil. Mange har ikke mere enn det totalt til huset. 
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Panducktirsdag 30. desember 2014, klokken 10:06
Sitat fra: Elmo på tirsdag 30. desember 2014, klokken 00:47
De færreste har så mye som 10kW AC tilgjengelig (ekstra) hjemme for å lade elbil. Mange har ikke mere enn det totalt til huset.

Vel, jeg har iallefall ikke det. Men om prisene blir lave nok på dette så kan det jo tenkes det kommer en du kan ta med deg i bilen, og lade med høyere effekt fra 22kW ladere også :P Det finnes jo nå, men den koster alt for mye.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: jensjacobmandag 28. desember 2015, klokken 23:50
"Absolutt alt som har en switch mode strømforsyning i seg er komplisert. Selv en liten strømforsyning til en datamaskin må sjekkes og godkjennes slik at den ikke stråler radiofrekvenser fra DC til blått lys."

Jeg tror ikke det gør så meget at den udsender blåt lys. Det gør strømforsyningen i min computer. Hehe.

Men bortset fra det, så synes jeg det er en spændende tanke at lave sin egen DC lader derhjemme. Selvfølgelig velvidende at alt hvad der hedder garanti og forsikring går lige i vasken.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Riotirsdag 29. desember 2015, klokken 00:07
Problemet er vel at de man lager selv gjerne lager veldig mye "syntetisk støj" (for å sitere din signatur), men ja, det er interessant. Jeg har laget en 50 Hz DC/AC-inverter, og en AC/DC-lader er neppe så mye enklere, når man får litt effekt på.

Veldig mange IGBTer og lignende går til IGBT-paradis! ;)
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 31. desember 2015, klokken 12:14
Jeg trur det er en bra ide med små DC-ladere.

Googler man etter "chademo diy" så kommer det en del treff, uten at jeg har kikka på dem. CCS kan vel ikke være så forskjellig fra Chademo?

Eller du kan søke etter Chademo 10kw, og spørre leverandørene om de kan levere med ccs i stedet for Chademo.

Jeg antar at det er vanskeligere å søke etter CCS på nettet. Chademo er gammelt og brukes over hele verden.  CCS finnes vel bare på tyske biler, hvis det ikke er kommet på noen flere europeere i det siste. VW har vel solgt få el-biler utenfor Norge, og der har dc-port vært ekstrautstyr.  BMW i3 selges med rekkeviddeforlenger utenfor Norge, og MB har ikke DC-port. Nå har man begynnt å selge Golf med comboport i USA, men jeg tipper det ikke er så mange som har erfaring med CCS ute i verden.

3-fase 230V burde passe mange steder i Norge, men det er vel ukurant ellers i verden, så jeg tipper det kan være enklere å finne ferdige løsninger for 400V.

I vanlige boliger trur jeg ikke det er så vanskelig å finne kapasitet på 3-fase, hvis man lader i størrelsesorden 16A. Problemet er å ta ut f.eks 40A på en enfase, da du ofte ikke har oversikt over hvilke andre apparater i huset som suger fra den samme fasen, og den kan bli overbelasta så hovedsikringen går.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: JBSlørdag 09. januar 2016, klokken 13:27
Nej det er bestemt ikke en nem opgave, læs blot her.https://emotorwerks.com/store-juicebox-ev-charging-stations/dc-charging-systems/product/listing

De har brugt mellem 1000-2000 timer blot på alt lave en DC løsning til EN fase.
Tester/bygger selv high power supplys på jobbet og det er IKKE DIY..
En evt. EU test vil koste alt mellem 250000 til 1mio kroner.!

Mit syn på det, hold fingeren langt væk fra det.!
En ting er at lave en EVSE kontrolboks, men DC direkte på.. er nået helt andet.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Electrixlørdag 09. januar 2016, klokken 13:53
Nå har det jo vært presentert at Nissan sammen med Eaton utvikler en toveis-lader. Dette skal være en DC-lader på 10 kW som også kan hente strøm fra bilen og levere til huset/hytta ved behov. Dette kan jo løse en del problemer dersom det ikke blir altfor dyrt.
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3684-slik-vil-nissan-gjore-elbil-lonnsomt-for-alle (http://elbil.no/nyheter/elbiler/3684-slik-vil-nissan-gjore-elbil-lonnsomt-for-alle)
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Trekkoppbiltorsdag 21. januar 2016, klokken 21:40
Det er trist at det ikke er mer vanlig med små DC-ladere rundtomkring, i stedet for type2-kontakter.  Likerettere ser ut til å ta stor plass, og kreve mye kjøling, så for semihurtig lading, bør vel likeretteren være ekstern utenfor bilen.

Det finnes enkelte leverandører som har DC-ladere på 10 eller 20kw, men man må leite litt for å finne dem.

Du kan jo google etter "Chademo DIY" for å finne tips, eller prosjekter som du kan tilpasse til CCS og 230V.

Chademo kan være søkeordet for dc-lading, så kan man se om man finner løsninger som også finnes i CCS-utgave.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: leaf-newbetorsdag 28. januar 2016, klokken 01:43
V2G ladere er under testing i Danmark der får de som er med å prosjektet betalt for å være tilkoblet min 12 timer i døgnet tidspunktet for tilkobling er valgfritt men det er ønskelig at de er koblet til mest mulig. husker ikke helt hvor mye det var de skulle få mener huske at det var opp mot 100000 på 5 år. poenget med å ha elbiler tilkoblet er å skape et magasin/buffer for vind og solkraftverkene. mener å huske at UK og nederland også var med på test prosjektet.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Radiobil1søndag 03. mars 2019, klokken 09:57
Hva ville fordelene være ved å få inn en hjemmelader som denne med CCS kontakt, eller Type 2?

https://www.designwerk.com/wandladestation-dc-ladegeraet-22-kw-wdc22/
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Elmosøndag 03. mars 2019, klokken 10:48
Fordelen er at du kan lade kjapt biler som bare har 3,6 Kw ombord lader.
Ulempen er vel at du sikkert må ut med bortimot 100.000 kroner for den.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Rollepsøndag 03. mars 2019, klokken 11:35
Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 28. januar 2016, klokken 01:43
V2G ladere er under testing i Danmark der får de som er med å prosjektet betalt for å være tilkoblet min 12 timer i døgnet tidspunktet for tilkobling er valgfritt men det er ønskelig at de er koblet til mest mulig. husker ikke helt hvor mye det var de skulle få mener huske at det var opp mot 100000 på 5 år. poenget med å ha elbiler tilkoblet er å skape et magasin/buffer for vind og solkraftverkene. mener å huske at UK og nederland også var med på test prosjektet.
Dette må jo være en utmerket måte for å degradere batteriet unødvendig raskt. Men det er jo bra at de som er med får litt erstatning for det kan umulig bli enkelt å selge elbiler som er blitt brukt på denne måten.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: hanchesøndag 03. mars 2019, klokken 21:57
Sitat fra: Rollep på søndag 03. mars 2019, klokken 11:35
Dette må jo være en utmerket måte for å degradere batteriet unødvendig raskt.
Nå, det er fortsatt snakk om relativt moderate effekter sammenlignet med hurtigladerene man finner langs veiene.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: TBmandag 04. mars 2019, klokken 08:16
Stikkord er V2G, strøm kan gå fra bil til nett (grid).

Det vil også være mulig å lade raskere med modeller uten raskt AC lading.

Ulempe er kostnad samt manglende standard og støtte for V2G.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: Rollepmandag 04. mars 2019, klokken 11:23
Sitat fra: hanche på søndag 03. mars 2019, klokken 21:57
Sitat fra: Rollep på søndag 03. mars 2019, klokken 11:35
Dette må jo være en utmerket måte for å degradere batteriet unødvendig raskt.
Nå, det er fortsatt snakk om relativt moderate effekter sammenlignet med hurtigladerene man finner langs veiene.
Spiller ingen rolle, hver ladesyklus degraderer batteriet. Jeg ser overhode ikke noe positivt i å bruke opp batteriet på andre ting enn det som det er beregnet på, nemlig kjøring av bilen.
Tittel: Sv: DC hjemmelader på 6-7kW
Skrevet av: hanchemandag 04. mars 2019, klokken 20:53
Hmm, jeg misforsto visst. Det er V2G-aspektet du reagerer på, ikke lade-effekten. Da er jeg mer med. Og tilbøyelig til å være enig.