Elbilforum.no
Lokale elbilforeninger => Oslo og Akershus elbilforening => Emne startet av: grorudklovnen på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:24
Det finnes vel mange ladeplasser på de etablerte parkeringsområdene, men er plassene ledige stort sett eller opptatte? F.eks. P1-huset.
Kan man regne med å finne en ledig ladeplasser her på en fredag ettermiddag?
Husk at Gardermoen parkering har mange elbilplasser. Det var gratis der for elbiler, men nå er det bare rabattert litt.
Det går gratis buss til/fra terminalen hvert 20. minutt.
I p11 er det hvertfall 50 plasser. Fordelt i innkjøringsetasjen og kjeller etasje 2. Ser alltid ledige plasser.
Anbefaler også Gardermoen Parkering. Her er det "drøssevis" med ladeplasser, og ved høysesong / ferietid kan man forhåndsreservere ladeplass via nettsida. Det lille som er igjen av elbil-rabatten forsvinner visstnok fra nyttår, men det er fremdeles en god del billigere enn OSL-parkeringen ved flyplassen.
www.gardermoenparkering.no/
Mandag 1.12 hentet jeg passasjerer på OSL parkerte min Leaf tvers overfor Ankomst. Kan noen si meg hvor eventuelle ladere er der eller inne i P-huset?
Fra europark:
EL bil
For deg med EL bil har vi egne reserverte ladeplasser. Du finner 40 plasser i P-hus P10, på felt 2F. Felt 2F er på samme nivå som hovedinnkjøringen. I P-hus P11 finner du 30 plasser til venstre etter innkjøringen. På P2 er det 8 plasser til venstre på baksiden av servicehuset. P6 har 6 plasser rett til venstre etter innkjøringen.
Eg har og brukt Gardermoen Parkering, dei har mange plassar med tilgang på straum, der du kan reserve plass i forkant. Europark tilbyr ikkje reservasjon av plass med tilgang på straum etter det eg kjenner til.
Som alternativ til Europark P3-6 er det ingen praktisk forskjell - du må vente på bussen likevel - og bussen tek gjerne kortere tid - det går direkte buss til Gardermoen Parkering. Buss til P5-6 skal gjerne innom mange stopp før den er framme.
Rabatten ved Gardermoen Parkering blir vekke frå årsskifte, som er naturlig Gardermoen Parkering har gått føre ang. elbil, har mange plassar -og hadde gratis parkering i mange år.
Naturlig at dei vil justere prisen, i staden for å fylle opp med elbilar som ikkje betalar. Dei har gjort det gradvis, som er fornuftig.
Pris Europark for 1 veke (8 døgn)
P10 kr 1240
P4, P5, P6 kr 550
Korttid 460 x 8 = 3680 (sikkert nokon som har testa dette :-) )
Pris Gardermoen Parkering for 8 døgn
Ute standard plass 440 + 110 = 550 kr
Oppvarmet Inneparkering vinter 1545 + 295 = 1845
Avtining kun siste døgnet 550 + 240 = 790
Dvs, når det gjeld pris er det ikkje så stor forskjell.
Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:24
Det finnes vel mange ladeplasser på de etablerte parkeringsområdene, men er plassene ledige stort sett eller opptatte? F.eks. P1-huset.
Kan man regne med å finne en ledig ladeplasser her på en fredag ettermiddag?
Er ofte på Gardermoen og parkerer i P10, det står alltid masse elbiler der, men har aldri opplevd at det er fullt. Forskjellen på Gardermoen og Rygge er så ekstrem at det må være flaut for Rygge. Det ville dog vært fint om de kunne få type2 kontakter.
Gammel tråd men den er vel alltid aktuell. Parkerte på p11 kl 07 og da fikk jeg nest siste plassen der mens det var fullt på p10 felt 2f. Ganske stressende på flyplass å skulle finne nye ukjente plasser og mye tyder på at det ikke alltid er ledig.
Gardermoen er jo også perfekt for kortdistanse biler fra Oslo med omegn forutsatt at man får ladet så det er litt kjipt om det er mye fullt fremover. Ekstrem Tesla faktor i p10 med drøye 50%
Sitat fra: Beckern på tirsdag 23. februar 2016, klokken 07:54
Gammel tråd men den er vel alltid aktuell. Parkerte på p11 kl 07 og da fikk jeg nest siste plassen der mens det var fullt på p10 felt 2f. Ganske stressende på flyplass å skulle finne nye ukjente plasser og mye tyder på at det ikke alltid er ledig.
Gardermoen er jo også perfekt for kortdistanse biler fra Oslo med omegn forutsatt at man får ladet så det er litt kjipt om det er mye fullt fremover. Ekstrem Tesla faktor i p10 med drøye 50%
Mange plasser i p10 3etg også.
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 23. februar 2016, klokken 13:17
Sitat fra: Beckern på tirsdag 23. februar 2016, klokken 07:54
Gammel tråd men den er vel alltid aktuell. Parkerte på p11 kl 07 og da fikk jeg nest siste plassen der mens det var fullt på p10 felt 2f. Ganske stressende på flyplass å skulle finne nye ukjente plasser og mye tyder på at det ikke alltid er ledig.
Gardermoen er jo også perfekt for kortdistanse biler fra Oslo med omegn forutsatt at man får ladet så det er litt kjipt om det er mye fullt fremover. Ekstrem Tesla faktor i p10 med drøye 50%
Mange plasser i p10 3etg også.
Takk for tips. Europark maler ikke akkurat informasjonen med bred pensel må jeg si.
P11 er stengt... (Var det i går i allefall)
Jeg parkerte på P2 for en stund siden og la merke til at det var ladeplasser der. Nå hadde jeg ikke korrekt kabel så jeg kunne ikke ladet uansett men er det sosialt akseptabelt å koble seg til et sånt sted når du skal stå der i flere dager?
På Gardermoen er plassar oppretta for dei som skal reise. Det vil vere upraktisk å flytte bilen når den er ferdiglada... Ergo er det akseptert å stå der heile perioden.
Men, det som ikkje er akseptert er å parkere på ein slik plass uten ladekabel. Europark har vel skilta slik det blir bot i det tilfelle? Gjeld spesielt plassane som er nærme utgangsdøra i P10?
Hva er status på lading på Gardermoen nær avgangshallen om dagen? Mener jeg hørte om noe ombygging?
Sitat fra: JTB på mandag 15. oktober 2018, klokken 21:22
Hva er status på lading på Gardermoen nær avgangshallen om dagen? Mener jeg hørte om noe ombygging?
Info her: https://avinor.no/flyplass/oslo/parkering/elbil/
GK har satt opp 2 nye hurtigladere, så nå er det 4 stk på Gardermoen, to ved CircleK og to ved hotellet rett ved stasjonen. Disse kan vel komme godt med når det er begrenset med lading.
Sitat fra: Panduck på mandag 15. oktober 2018, klokken 21:32
Sitat fra: JTB på mandag 15. oktober 2018, klokken 21:22
Hva er status på lading på Gardermoen nær avgangshallen om dagen? Mener jeg hørte om noe ombygging?
Info her: https://avinor.no/flyplass/oslo/parkering/elbil/
GK har satt opp 2 nye hurtigladere, så nå er det 4 stk på Gardermoen, to ved CircleK og to ved hotellet rett ved stasjonen. Disse kan vel komme godt med når det er begrenset med lading.
Ble litt forvirret av den artikkelen der. Skulle helst hatt treg lading, mens jeg er borte ca ett døgn. Ser ut som det er noen få plasser/muligheter. Blir jo interessant å se om det noe ledig...
Sitat fra: JTB på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 06:23
Ble litt forvirret av den artikkelen der. Skulle helst hatt treg lading, mens jeg er borte ca ett døgn. Ser ut som det er noen få plasser/muligheter. Blir jo interessant å se om det noe ledig...
Det betyr vel at det som blir tilgjengelig er
P10: 41 plasser på plan 2
P11: 30 plasser på plan 3
Parkerer ofte på P10, plan 2, og ser flere ganger det er ledige ladeplasser der, så det er ingen umulighet. Merk at dette er stikkontakt-lading, ikke type2. Men ved en anledning slet jeg med å finne parkeringsplass (ikke bare ladeplass), så vær forberedt på at det kan være fullt når så mange plasser er borte...
Sitat fra: Panduck på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:20
Sitat fra: JTB på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 06:23
Ble litt forvirret av den artikkelen der. Skulle helst hatt treg lading, mens jeg er borte ca ett døgn. Ser ut som det er noen få plasser/muligheter. Blir jo interessant å se om det noe ledig...
Det betyr vel at det som blir tilgjengelig er
P10: 41 plasser på plan 2
P11: 30 plasser på plan 3
Parkerer ofte på P10, plan 2, og ser flere ganger det er ledige ladeplasser der, så det er ingen umulighet. Merk at dette er stikkontakt-lading, ikke type2. Men ved en anledning slet jeg med å finne parkeringsplass (ikke bare ladeplass), så vær forberedt på at det kan være fullt når så mange plasser er borte...
Takk for det! Satser på at det ordner seg.
Sitat fra: JTB på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:22
Sitat fra: Panduck på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 08:20
Sitat fra: JTB på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 06:23
Ble litt forvirret av den artikkelen der. Skulle helst hatt treg lading, mens jeg er borte ca ett døgn. Ser ut som det er noen få plasser/muligheter. Blir jo interessant å se om det noe ledig...
Det betyr vel at det som blir tilgjengelig er
P10: 41 plasser på plan 2
P11: 30 plasser på plan 3
Parkerer ofte på P10, plan 2, og ser flere ganger det er ledige ladeplasser der, så det er ingen umulighet. Merk at dette er stikkontakt-lading, ikke type2. Men ved en anledning slet jeg med å finne parkeringsplass (ikke bare ladeplass), så vær forberedt på at det kan være fullt når så mange plasser er borte...
Takk for det! Satser på at det ordner seg.
Off topic tips:
Stadig oftere er P10 bortimot fullt uavhengig av lademulighet og spesielt nå som mange plasser ikke er tilgjengelig som følge av ombygging til Type2. I stedet for å lete etter en enslig ledig parkeringsplass er det mye raskere å kjøre rett opp til øverste plan. Der er det alltid flest ledige plasser. Alternativt bruke Park&Go så slipper man å lete etter parkering.