Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: ingolfzp på lørdag 29. november 2014, klokken 13:20

Tittel: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: ingolfzplørdag 29. november 2014, klokken 13:20
Hei alle Leaf-venner!

Jeg fikk akkurat problemer med å starte bilen, og har akkurat levert den til det lokale Nissan-verkstedet. Deler erfaringene fortløpende her i tilfelle noen andre har hatt / får samme problem og ønsker å dele erfaringer :)

Historien så langt:

Status i dag er at jeg venter på tilbakemelding fra verkstedet.

Oppdatering: feilen er rettet. Relé i batteripakke skiftet og software oppdatert.

I uken før feilen oppsto har jeg merket meg at bremsene at vært noe ujevne. Jeg antar at dette har vært under regenerering, siden nedbremsingene har vært meget svake, og batteriet har vært 50% fullt. Bremsene har føltes annerledes når batteriet har vært 100% og jeg har foretatt nedbremsing mot de samme fartsdumpene. Her gjelder det å ha fintfølende høyrefot :)

Service-manuelen har en rekke feilsøkingsprosedyrer for feilmeldingene BRC-126, BR-146 og BR-160. Man kan gjette seg til at én feil utløser mange flere?

Andre detaljer om bilen: 2012 1. gen. med solcelle (usikker på modellnavn) 25.000km. Behandlet grundig med Mercansol etter import til Norge (fra Tyskland) i Juli 2014.

Jeg er naturligvis nysgjerrig på erfaringer/tips/erfaringer som kan være nyttige for meg og forumet.
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 Acenta
Skrevet av: BElørdag 29. november 2014, klokken 14:27
Blir spennende å høre hva som er feilet på bilen.

Acenta kom ikke på markedet før sommeren 2013.
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: TorClørdag 29. november 2014, klokken 18:20
Sitat fra: ingolfzp på lørdag 29. november 2014, klokken 13:20


Andre detaljer om bilen: 2012 SL 25.000km. Behandlet grundig med Mercansol etter import til Norge (fra Tyskland) i Juli 2014.


SL? Er du sikker på at det er en Tysk bil? Har du sjekket VIN#?
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: ingolfzpsøndag 30. november 2014, klokken 12:24
Sitat fra: TorC på lørdag 29. november 2014, klokken 18:20
Sitat fra: ingolfzp på lørdag 29. november 2014, klokken 13:20


Andre detaljer om bilen: 2012 SL 25.000km. Behandlet grundig med Mercansol etter import til Norge (fra Tyskland) i Juli 2014.


SL? Er du sikker på at det er en Tysk bil? Har du sjekket VIN#?

Jeg tuller nok med modellnavnene her. Den er først registrert Mai 2012 og har bl.a. solcelle. VIN sier 2012.
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: Daeedormandag 01. desember 2014, klokken 10:54
Er vel en amerikaner som er importert via Tyskland det her da vel.... ?  :P
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: emilmandag 01. desember 2014, klokken 11:06
Sitat fra: Daeedor på mandag 01. desember 2014, klokken 10:54
Er vel en amerikaner som er importert via Tyskland det her da vel.... ?  :P

Hvis det er en USA bil som kommer til Norge via annet europeisk land ville jeg vært veldig skeptisk med tanke på den/de trådene vi har hatt om skrotede biler fra USA som har blitt gjenoppbygget i bl.a Litauen før videre eksport til Norge.
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: ingolfzpmandag 01. desember 2014, klokken 13:56
https://eu.nissan.biz/Euro5Web/ på VIN# gir meg bl.a. "Model: ZE0" og "Land of Homologation: IBE".
Den har gått som Demo-bil i Tyskland, og hadde derfor "Der neue Nissan Leaf - 100%..." påskrevet på siden.
De sjekka opp VIN hos Nissan-verkstedet nå på torsdag også, så de sjekka opp dataene da.

Blir det korrekt å kalle modellen for ZE0? Hvor kan jeg finne en komplett modell-oversikt for de forskjellige markedene bilen selges i?
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: emilmandag 01. desember 2014, klokken 14:31
Før de oppgraderte utgavene som fikk navnet Visia, Acenta og Tekna var det i prinsippet bare et utstyrsnivå i Europa og da kun hadde navnet Leaf.

Så du har en 2012 Nissan Leaf, produsert i Japan for det europeiske markedet.

USA kjører S, SV og SL som i dag omtrent kan sammenlignes med Visia, Acenta og Tekna. De hadde de samme modellbenevnelsene på den første utgaven også. Bl.a hurtiglading var opsjon (ikke mulig?) på de billigste/enkleste.
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: Thomas Parslimandag 01. desember 2014, klokken 14:33
Jeg tror ZE0 er et navn på alle Leaf-modellene (2011-2015), du må se på produksjonsland og produksjonsår for å finne hvilken versjon du har.
VIN ser ikke ut til å komme i serie, så ikke prøv å utlede noe ved å sammenligne VIN-nummere...

2011: Japan
2012: Japan
2013: Japan og UK
2014: Japan og UK
2015: Japan og UK (kom i salg Q2/Q3 2014)

Thomas
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: ingolfzpmandag 01. desember 2014, klokken 15:56
Takk for infoen.

Siste info fra verkstedet i dag:
de spurte meg om jeg hadde aktivert oppvarming (via carwings) samtidig som jeg forsøkte å starte bilen på ulykkesdagen (Svar: Ja). Det hadde vært noen tilfeller relatert til dette, uten at de kunne sette fingeren på noe spesielt før de hadde feilsøkt nærmere (les: snakke med en annen avdeling med mer kompetanse).

Bilen blir forøvrig varmet opp hver morgen man-fre. Bruker også oppvarming via mobil-appen nesten daglig, så dette er en godt brukt funksjon.

...fortsettelse følger :-)
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: gbzdoctirsdag 02. desember 2014, klokken 23:48
Dette høres veldig likt ut det problemet som mange opplevde vinteren 2012/2013. Det ryker en stor motstsnd i batterikassa i det man skrur på bilen dersom den står på forvarming uten å være tilkoblet strøm. Kom en SW update som fikset problemet senere. Mange slapp nok unna ved å stoppe forvarmingen manuelt fra appen før man startet etter oppfordring fra elbilforeningen.

Min døde på den måten i 15 minus... Ble en kald opplevelse for hele familien. ;)

Det du opplever med bremsene/regen er også interressant, for min fikk også problemer med det rett før den "døde". Nissan klarte aldri å fikse problemet med brems/regen... :-/

Jeg opplever bremsefeilen slik:
- Det må være kaldt, og blir verre jo kaldere det er
- Hvis jeg ser på måleren for strømforbruk/regen på navien så ser jeg at regen pulserer opp og ned ved moderat oppbremsing.
- Man får en følelse av at bremsingen er ujevn, og hele bilen gynger når det er som værst
- Regen pulserer også når batteriet er ladet 100%, selv om bilen da nesten ikke skal regenerere i det hele tatt.

Min bil er en 1. generajson japansk fra desember 2011.
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: ingolfzpfredag 02. januar 2015, klokken 08:53
Oppdatering fra verkstedet:
etter feilsøking er det bestilt bytte av en "sikringsboks som sitter i batteripakken".
Tittel: Sv: Bremsefeil på 2012 mod.
Skrevet av: ingolfzponsdag 07. januar 2015, klokken 19:33
Oppdatering: feilen er rettet. Relé i batteripakke skiftet og software oppdatert.

Proff oppfølging og god service hos Witro bil Trondheim.