Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S => Emne startet av: tut på Torsdag 20. November 2014, klokken 12:42

Tittel: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: tutTorsdag 20. November 2014, klokken 12:42

Hei
Jeg er en som vurderer å kjøpe Tesla S85D eller P85D etterhvert, men har en del spørsmål tanker rundt evt kjøp og særlig timing for kjøp. Håper det er greit at jeg poster dette her selv om jeg ennå ikke er elbileier. I tillegg vil må det nevnes at elbilforum.no er et oppegående forum med nesten utelukkende kunnskapsrike og høflige innlegg. Dette i motsetning til de aller fleste bilforum :)

Opplever at det er vanskelig å finne nøytral informasjon og erfaringer rundt bilen da folk enten hater elbiler (evt Teslamisunnelse) eller er Teslaeiere om undergraver manglene ved bilen.

Mine subjektive vurderinger og forsøk på sammenligne mot tilsvarende biler (hva nå det er?):

For kjøp:
•   Akselerasjon og respons!! (hovedargumentet)
•   God plass, funker som familiebil
•   Elbilfordeler (enn så lenge)
•   Ser bra ut (særlig bak)
•   Lokalt miljø
•   Oppdatering software over 4G-nett
•   Entusiastiske og fornøyde eiere
•   mm

Imot kjøp:
•   Faktisk kvalitet. Mange feil og barnesykdommer og særlig dette med DriveUnit er katastrofe
•   Kvalitetsfølelse. (Denne er langt under premiumivå)
•   Dårlige seter.
•   Mangler skikkelig adaptiv understell (kun heving/senking etter hva jeg forstår)
•   Manglende moderne teknikk som f.eks. assistentsystemer (inntil nå i alle fall. Hadde adaptiv cruise på min bil allerede i 2009)
•   Touchscreen
•   Mangler moderne adaptive LED lys (nær og fjernlys)
•   Rekkevidde (selv om den er overlegen alle el-biler)
•   Begynner å bli litt for «vanlig» kanskje 
•   Hengerfeste
•   Ventetid og kapasitet verksted
•   Usikkert verditap
•   Dårlig navigasjonsløsning
•   mm


Som bilentusiast (kresen sådan) er akselerasjon og krefter såpass viktig at noen barnesykdommer kan jeg leve med. Men opplevd kvalitet og DU-problemer er vanskeligere å svelge.

Disse vurderingene avhenger av personlige preferanser og hva man faktisk sammenligner med.
F.eks. synes jeg mange Teslaeiere mener bilen kan måle seg med Porsche Panamera, men i neste setning sammenligner de den med den lille Toyotaen de hadde som leiebil sist. Altså en bil som koster 200.000,-.
Jeg våger også å påstå at veldig mange av dagens Teslaeiere ikke har sammenlignet bilen med nye (2015) biler i 700-800,- klassen som f.eks 5-serie, E-klasse og A6 med kraftig motor (6-sylindret), luftfjæring og mye utstyr.
Det sammenlignes heller gjerne med Avensis eller Octavia 2009 modell eller i beste fall en gammel premiumbil.
Jeg våger å påstå at Tesla ikke er bedre å kjøre (med unntak av akselerasjon) enn nevnte nye premiumbiler til samme pris

Ja ,jeg har kjørt Tesla S  :)

Et annet spørsmål er om plugin-hybrider får samme avgift/moms fritak snart. Da vil man jo ha alternativer som Porche Cayenne S E-hybrid (0-100 på 5,9 sek), Kommende versjoner av XC90, Q7, X5 osv i samme prisleie som en P85D.

Og hvor lenge varer avgiftsfritaket på el-biler kontra det å vente på at Tesla får orden på kvaliteten

Kom gjerne med innspill og erfaringer
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: AsarinTorsdag 20. November 2014, klokken 12:50
Bare et par kommentarer:

Det er ikke 4G på bilen, 3G eller wifi.
Assistentsystemene får du jo bestilt i dag, og de blir klare litt etterhvert - sikkert mot neste sommer. Her snakker vi adaptive cruise control osv.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: MippenTorsdag 20. November 2014, klokken 13:17
Er ikke mulig å gi deg et rett svar. Må føle på det selv. Føles det ikkr rett for deg er den kanskje ikke det. Venter du noen år kan avgiftene ha kommet slik at den koster mye mer. Alltid usikkert med bilkjøp.

Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: mjepsonTorsdag 20. November 2014, klokken 13:45
Heisann,

Har eid Audi A3/A5 før, og gikk over til Tesla i Desember 2013.

For å svare på dine motpunkter:
- Kvalitet merkes mest innvendig, men er by far en showstopper. Ingen DU feil hos meg.
- Nye seter i 85D. Jeg har bestilt ny bil pga bedre aks men først og fremst seter (er 200cm).
- Understellet er det mest komfortable jeg har kjørt. Banker Audi og andre biler jeg har kjørt. Jeg kjører 21" og LOW hele tiden.
- Adaptiv cruise er bagatell i forhold til den pakka du får i Tesla. Rykter er at det kommer via software update.
- Touchscreen er genial enkel å bruke
- Rekkevidden har jeg aldri hatt problem med... lader et par ganger i uken over natt i garasjen. Kjørt Stavanger Oslo og ladet på superladere. Funka som en drøm.
- Alt for mange teslaer på veien, så du vil ikke være unik, men fremdeles en unik. Kjøp 21" for å skille deg litt ut.
- Lån en annen bil hvis du trenger tilhenger
- Kjøp på finn.no om du ikke vil vente
- Verditapet så langt har vært lite... om det kommer MVA/økte avgifter i 2017 eller før vil være positivt. Økt nybilpris/dollarkurs hjelper også på bruktprisene.

Alt i alt er jeg meget fornøyd, og har som sagt bestilt den nye også.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: AmossTorsdag 20. November 2014, klokken 14:26
Og hvor lenge varer avgiftsfritaket på el-biler kontra det å vente på at Tesla får orden på kvaliteten

Du kommer med mange gode argumenter begge veier, og skal ikke si for mye om dem, andre har jo alt svart litt på dem, og flere svar får du sikkert :)

Men skal prøve å svare litt på akkurat dette jeg siterte, og si hva vi vet:

- Klimaforliket "freder" avgifter på elbiler frem til 2017 eller oppnådd 50.000 biler på veien.
- Det siste målet nåes høyst sannsynlig i løpet av denne vinteren.
- Regjeringen har varslet "full gjennomgang av alle bilavgifter" ifm revidert statsbudsjett til våren.
- Samferdselsministeren har "lekket" fra dette reviderte statsbudsjettet at de vil legge på avgifter på elbiler, men at det er usikkert om det skjer alt fra høsten eller først fra 1.1 2016. (Intervjuet der denne "lekkasjen" kom er siden blitt trukket fra nett, sensurert?)
- Hvilken modell de ser for seg å følge er usikker, men antar at Fredrik Hauge nok hadde noen gode kilder da han "lakk" en modell med 8% mva fra 2016, og økende i årene fremover.

Men, på den annen side:
- Regjeringsplattformen, som er en avtale mellom regjeringen og støttepartiene, har bekreftet klimaforliket frem til 2017, uten å nevne tallet 50.000.
- Klimaforliket sier ikke at incentivene skal opphøre når forliket går ut, men at de da skal sette seg ned å vurdere hva som bør skje videre.
- Regjeringen kan ikke få vedtatt noe som helst uten å få med seg ett eller flere andre partier. Ingen partier utenom regjeringen ser ut til å være tilhenger av å endre på incentivene. (Jonas  «Jeg skal i hvert fall ikke kjøpe Tesla» Støre kan være jokeren her...)

Så, dersom regjeringen ikke klarer å få med støttepartiene på en eller annen "hestehandel" der de stemmer mot sitt eget program for å endre incentivene, og Støre/AP ikke overrasker med å støtte en slik endring, så vil nok regjeringen måtte velge mellom å droppe å gjøre noe med disse incentivene eller å måtte gå av.

Skal vi lære noe som helst av historien så vil nok AP/KrF/Venstre felle regjeringen på dette spørsmålet, hvorpå AP overtar regjeringskontorene og prompte gjennomfører det de stemte mot for å felle regjeringen med støtte fra dagens regjeringsparier :p
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: GreenBeHHTorsdag 20. November 2014, klokken 15:36
Her er det en nykommer som på lik linje med meg, med mange gode argumenter for og imot.  Hos meg så ser dette slik ut;

For;
- eneste elbil som dekker mitt behov for rekkevidde 100+ Km.  Vinter med normal komfort og forventet tap i batterikapasitet om et par år.  Alle andre på markedet når ikke langt nok for mitt behov.
- får en bil som på flere punkter er teknologisk lengre fremme enn det som er på markedet i dag.  Tesla viser nå veien mot selvkjørende bil, kanskje kan den kjøre inn i garasjen av seg selv neste år.
- er en (som meg) interessert i IT-teknologi så er dette et flott valg uansett.  Dette er som en PC på hjul.
- like fin som den fineste 4 dørs bil på markedet i dag, bare til en brøkdel av prisen (fineste bil er Aston Martin Rapide).
- lave driftskostnader også uten elbilfordeler.  Ser for meg at denne kan vare i 20 år med mitt bruk. 8)
- verditapet vil sannsynligvis bli lavt, da innføring av moms om en stund vil kompensere for normalt verditap.

Mot;
- er stor, spesielt bredden med speil kan bli en utfordringer på trange steder som parkeringshus og ferjer.  (Kjenner ikke til om speilene kan slås inn manuelt)
- kvaliteten skrives det noe om på diverse forum.  Dette vil snart være på samme nivå som vanlige biler i denne prisklassen dvs. at diverse saker ikke fungerer akkurat slik en trodde.  Spesielt på vinterstid vil jeg forvente noen utfordringer.
- det skrives mye om DU,en som sammen med batteriet er hele bilen.  Dette er kritiske komponenter som det virker som om at Tesla fikser opp i.  Men, det ser ut til å ta tid og få deler og verkstedstid og da vil en være uten elbil lenger enn en er ved driftsstans på vanlige biler.
- lading og batteri ved lite bruk krever planlegging.  Trodde denne kunne fungere som lading av en mobiltelefon, men etter mye informasjon på flere forum så virker det som at en går en inn i en verden av forskjellige standarder og måter å lade bilen på.

Jeg har ikke gjort mitt valg enda, men akkurat i dag så ser jeg for meg en Tesla levert i mars 2015  :) :) :)

Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Også_Øyvind_HTorsdag 20. November 2014, klokken 19:36
Gode og reflekterte innlegg. Jeg har hatt bilen i ett år og har tidligere primært kjørt godt motoriserte Audi'er med Q, og sist en XC90.

Først et par kommentarer til dine mot-punkt  8):
•   Faktisk kvalitet. Mange feil og barnesykdommer og særlig dette med DriveUnit er katastrofe. Jeg har hatt ingen alvorlige feil, og DU problemene synes jeg faktisk er pytt pytt. Jeg har vært mye mer pre-bekymra når jeg har hatt automatkasser og kranglete maskiner (kabler, dyser, topper). Som nevnt av mange, det er få biler der det er mulig å finne så mye info om feil som på Tesla, men dette har jo ingenting med statistikk å gjøre (hva er faktisk feilprosent)
•   Kvalitetsfølelse. (Denne er langt under premiumivå). Ja, plasten er rimeligere enn i premium tysk, vindusviskeren min halter, men samtidig er det mange element som trekker opp (eks skjermen)
•   Dårlige seter. Ikke enig. Satt i en ny E-klasse nettopp, og den hadde håpløst myke seter etter min smak. God langturs-komfort og faste seter i Teslaen, men med mindre sidestøtte enn i typisk tyske seter
•   Mangler skikkelig adaptiv understell (kun heving/senking etter hva jeg forstår) hva skal man med adaptivt understell når tyngdepunktet er 29 cm over bakken og luftdemperne gjør jobben?
•   Manglende moderne teknikk som f.eks. assistentsystemer (inntil nå i alle fall. Hadde adaptiv cruise på min bil allerede i 2009) Dette var nok en ren prioritering fra Tesla's side
•   Touchscreen Et STORT pluss
•   Mangler moderne adaptive LED lys (nær og fjernlys) Enig, men ikke viktig for meg
•   Rekkevidde (selv om den er overlegen alle el-biler) Dette vil du neppe oppleve er et vesentlig problem. Er det for ofte å stoppe 25 min hver tredje time/har du mange dager med heldagskjøring?
•   Begynner å bli litt for «vanlig» kanskje  Hehe, det er jo det vi vil!
•   Hengerfeste Enig, mitt viktigste ankepunkt
•   Ventetid og kapasitet verksted Midlertidig problem, mange leverandører har 5 mnd leveringstid
•   Usikkert verditap Å? Jeg var MYE mer usikker på hva verditapet ville bli på min XC90 når folk forstår hva Tesla har klart
•   Dårlig navigasjonsløsning Uproblematisk for meg, og skjermen veier opp. Vil garantert bli fiksa (jaja, en gang)
•   mm  ;D

For meg er de største FOR-punktene:
- Smiler fortsatt hver dag jeg kjører den
- Fantastisk respons - sjekk testen i AMS der Model S utkonkurrerte BMW 550 xd og Lexus 450 Hybrid på sportlighet
- Bidra til en grønn revolusjon i persontransport (jaja, det vil ta tid og bil er selvsagt ikke miljøvennlig)
- Lave fremtidige vedlikeholdskostnader/lav risiko med serviceavtale
- Totalkostnad (pr år) kan sammenlignes med en bensin/diesel som koster ca 200' mindre i anskaffelse dersom man har bilen i tre år. Deretter har Teslaen vesentlig lavere kostnad.

Neste gang jeg bytter bil blir det garantert fortsatt elektrisk - gjerne en tysk en, men p.t. er de håpløst langt bak (eks Superladernettverk), så det blir nok en Tesla også neste gang :). Hybrid er FULLSTENDIG uaktuelt - det er bruksmessig bra løsning, men håpløst komplisert til en så enkel ting som en fremdriftslinje i en bil. Og som nevnt over, les artikkelen i AMS dersom du mener at Tesla ikke er bedre enn vanlige A6'er og BMW'er (som også har vesentlig høyere årlig kostnad). 
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: timingbeltkillerTorsdag 20. November 2014, klokken 19:46
Hovedargumentet ditt er "Akselerasjon og respons"

Da vil du sannsynligvis ligge godt til rette for å høste de negative følgene av DU Failure og øvrige
svakpunkter som enda ikke er ryddet av veien. Det er da tilrådelig å vente med kjøp til det meste av dette er ryddet av veien. Vanligvis bruker en ny bilmodell 2-3 år på dette. Og er mest pålitelig og driftsikker siste produksjonsåret før ny modell lanseres.

Noe helt annet er det for typiske langsomkjørere lik nonne eller mann med hatt.
De "understrabaserer" bilen slik at svakpunktene ikke gis sjangse til å blomstre opp.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: timingbeltkillerTorsdag 20. November 2014, klokken 20:12
Hybrid er FULLSTENDIG uaktuelt - det er bruksmessig bra løsning, men håpløst komplisert til en så enkel ting som en fremdriftslinje i en bil.
JA, det er teorien.

NÅ er det bare den lille haken at teori og praksis  her ikke stemmer overens.

FOR elbilene i allminnelighet og Tesla i særdeleshet er lysår fra å matche denne:
http://www.auto-motor-und-sport.de/dauertest/toyota-auris-hybrid-der-null-fehler-dauerlaeufer-7322778.html
http://www.curbsideclassic.com/blog/reliability-day-toyota-auris-hybrid-first-car-to-ace-100000-km-reliability-test/
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: TuxedoTorsdag 20. November 2014, klokken 20:20
Jeg var også seriøst bekymret for størrelsen før jeg mottok bilen.  Det viste seg å være helt uproblematisk; bilen kommer seg frem over alt og de 10 -20 cm ekstra i bredden betyr ingenting i praksis.  Dessuten har bilen motoriserte sidespeil (innfellbare).

Jeg har ikke hatt noen ting å si på kvaliteten, bortsett fra at kjøleenheten på A/C tok kvelden i sommer.  Dette er ikke en feil som er spesielt vanlig med Tesla, og kunne nok skjedd med hvilket som helst merke (uflaks).  At Tesla ennå ikke har klart å fikse dette på bilen min er naturligvis et stort minus, men det sier mer om organisasjonen enn bilen.

Lading tenker jeg aldri på.  Plugger den inn når jeg parkerer for kvelden, og da har jeg alltid mer enn nok til neste dag.  Langturer er en nytelse; superchargers er akkurat der de skal være når man trenger 30 min pause.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Også_Øyvind_HTorsdag 20. November 2014, klokken 20:29
Hehe,

[/quote]
JA, det er teorien.

NÅ er det bare den lille haken at teori og praksis  her ikke stemmer overens.
[/quote]

Jeg sier IKKE at hybrid ikke kan holde kvalitetsmessig - jeg jobber i et firma som selger dette til båt, og der er det jo suverent ( i mangel på at kraft kan hentes fra oven underveis).

Problemet til hybrid er at det er teknisk vesentlig mer komplisert å få til, har flere deler og gir normalt høyere totalvekt i en bil. Dette gjør at kostnaden går opp (ja, de er jo også "sponsa" i Norge).
Så, nok en gang, hybrid er for komplisert til en så enkel anvendelse som en bil og gir for lite igjen i ekstra nytte. Hadde de komt for 15 år siden i stor skala så kunne du fungert som en mellomfase ifht elbil, men de kom faktisk for sent :). Grunnen til at de tradisjonelle produsentene gjør dette er jo primært for å drøye "the inevitable" ;D

Og som diskutert opp og i mente - det var vel ingen av oss som var så blonde at vi trodde at Tesla skulle levere en feilfri bil i reelt første forsøk..?
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: tutTorsdag 20. November 2014, klokken 20:42
Joda, Tesla er god å kjøre og kan sammenlignes med flere biler både over og under en million. Her er det store variasjoner. Poenget jeg forsøkte å få frem var at det sammenlignes ofte med biler som er langt billigere eller eldre. Forskjellen til nye moderne premiumbiler er ikke stor.

Jeg innrømmer at jeg har lyst på Tesla og prøvekjøring ga mersmak. Det som gjør det vanskelig i tillegg til timingen er at egenskapene ikke kan sammelignes helt med vanlige biler. På noen områder er TMS helt overlegen, på andre langt bak (i prisklassen). Det spørs hva man prioriterer. Nå har iallefall firehjulstrekk kommet og det var mitt største ankepunkt tidligere.

Merker meg også at noen har "regnet hjem" kjøpet av en TMS over f.eks en Passat ved å bruke f.eks 20 tusen i sparte drivstoffutgifter til å dekke inn et par hundre tusen kroner i ekstra lån. Men glemmer at 21" sportsdekk spises opp årlig av TMS og koster skjorta :)
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Også_Øyvind_HTorsdag 20. November 2014, klokken 21:00
Grunnen til at vi ofte sammenligner Tesla med en tilsvarende rimeligere bil er jo nettopp kost/nytte. Og da er det faktisk (i Norge) relevant å en S85 med en nøkternt utstyrt Passat (jeg sparer 25' i "drivstoff"). Dekkforbruket med normal kjøring og "kun" 19 tommer er svært akseptabelt, så nok en gang må man sammenligne epler og epler.

Jeg mener at forskjellen til en vanlig premium bil er stor (ref den objektive AMS-artikkelen) og da er det verdt det at vi kanskje vil ha større feilprosent.

Lykke til med valget ditt - håper at vi klarer å gi deg litt input og ikke bare fremstå som totalt frelste  :o
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: timingbeltkillerFredag 21. November 2014, klokken 17:00
hybrid er for komplisert til en så enkel anvendelse som en bil og gir for lite igjen i ekstra nytte.
Når jeg får en bil til konkurransedyktig pris og med driftsikkerhet helt i topp bevist med milloner som ruller på veiene, gir jeg blanke blaffen i hvor (u)komplisert det ser ut under panseret. Særlig når biltypen også er blant de mest drivstoffgjerrige. Det viser tyske spritmonitor.de og US fuelly.com med all ønskelig tydelighet.

Holder fast på at praktisk dugleik er viktigere enn teoretiske fordeler som forblir nettopp det: teori!
Terrenget har alltid rett når kartet viser noe annet. Å mene det motsatte er rendyrket kreasjonisme.

Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: hmaFredag 21. November 2014, klokken 23:09
Velkommen til elbilforum "tut"!

Mitt råd er å kjøpe Tesla nå. Da putter du pengene dine i verdens eneste bilselskap som helhjertet ønsker å bidra til transport ved fornybar energi. Det er ingen grunn til bekymring hva kvalitet angår. De som kjøper en Tesla i dag får en bedre Tesla enn de som kjøpte for ett år siden.

De fleste barnesykdommer du kan lese om her finnes på biler fra første produksjonsår.

Min Model S ble produsert i april 2014 og har etter 15'000km ikke hatt én eneste feil eller mangel! Det er langt over hva jeg hadde forventet.

Synes Model S er en makeløs bil, en bil som blir bedre og bedre, for hver nye superlader som bygges og for hver nye funksjon som legges til i programvaren. :)


Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: emagicFredag 21. November 2014, klokken 23:44

Problemet til hybrid er at det er teknisk vesentlig mer komplisert å få til, har flere deler og gir normalt høyere totalvekt i en bil. Dette gjør at kostnaden går opp (ja, de er jo også "sponsa" i Norge).
Så, nok en gang, hybrid er for komplisert til en så enkel anvendelse som en bil og gir for lite igjen i ekstra nytte. Hadde de komt for 15 år siden i stor skala så kunne du fungert som en mellomfase ifht elbil, men de kom faktisk for sent :). Grunnen til at de tradisjonelle produsentene gjør dette er jo primært for å drøye "the inevitable" ;D

Og som diskutert opp og i mente - det var vel ingen av oss som var så blonde at vi trodde at Tesla skulle levere en feilfri bil i reelt første forsøk..?

Rørende...

Toyota startet med hybrider i 1997.  De har levert over 6 MILLIONER hybridbiler.  Det er 17 år siden de startet, og hele hybrid synergy drive ideen er tuftet på at elmotoren skal gjøre jobben der elmotoren jobber best, og bensinmotoren skal jobbe der den er best.   Dvs, i lave hastigheter der bensinmotoren er særdeles lite effektiv på grunn av nedgiringen som er nødvendig ta elmotoren over.  Hybridbiler ER levert i stor skala, det er mange andre produsenter enn Toyota som bruker hybridprinsipper av varierende typer.

Til punkt 2 så er det å si at trillingene kom i 2011, de er i praksis feilfrie.  Leaf kom året etter, den har heller ingen store feil.  Soul kommer for fullt nå, tipper den kommer til å ha minimalt med feil.

Så hvorfor Tesla ikke skal ha minimalt med feil? Godt spørsmål...?

Emagic




Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Tesla P85DLørdag 22. November 2014, klokken 01:44

Problemet til hybrid er at det er teknisk vesentlig mer komplisert å få til, har flere deler og gir normalt høyere totalvekt i en bil. Dette gjør at kostnaden går opp (ja, de er jo også "sponsa" i Norge).
Så, nok en gang, hybrid er for komplisert til en så enkel anvendelse som en bil og gir for lite igjen i ekstra nytte. Hadde de komt for 15 år siden i stor skala så kunne du fungert som en mellomfase ifht elbil, men de kom faktisk for sent :). Grunnen til at de tradisjonelle produsentene gjør dette er jo primært for å drøye "the inevitable" ;D

Og som diskutert opp og i mente - det var vel ingen av oss som var så blonde at vi trodde at Tesla skulle levere en feilfri bil i reelt første forsøk..?

Rørende...

Toyota startet medu hybrider i 1997.  De har levert over 6 MILLIONER hybridbiler.  Det er 17 år siden de startet, og hele hybrid synergy drive ideen er tuftet på at elmotoren skal gjøre jobben der elmotoren jobber best, og bensinmotoren skal jobbe der den er best.   Dvs, i lave hastigheter der bensinmotoren er særdeles lite effektiv på grunn av nedgiringen som er nødvendig ta elmotoren over.  Hybridbiler ER levert i stor skala, det er mange andre produsenter enn Toyota som bruker hybridprinsipper av varierende typer.

Til punkt 2 så er det å si at trillingene kom i 2011, de er i praksis feilfrie.  Leaf kom året etter, den har heller ingen store feil.  Soul kommer for fullt nå, tipper den kommer til å ha minimalt med feil.

Så hvorfor Tesla ikke skal ha minimalt med feil? Godt spørsmål...?

Emagic

Hvor mye sparer du med å kjøre med hybrid kontra vanlig diesel bil? Minimalt vil jeg påstå!
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: SjøhyeneLørdag 22. November 2014, klokken 09:44
Toyota sine hybrider (ihvertfall de jeg har prøvd) er helt latterlige. Plug-in hybrider med 4-5 mil el-rekkevidde derimot, det har noe for seg.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: emagicLørdag 22. November 2014, klokken 10:51
Toyota sine hybrider (ihvertfall de jeg har prøvd) er helt latterlige. Plug-in hybrider med 4-5 mil el-rekkevidde derimot, det har noe for seg.

Nettopp her det glipper - hva har du prøvd?

Toyota gjør jo som alle andre og tilpasser modellparken til markedet.  I Norge er derfor biler stort sett små.  Så jeg regner med at du ikke har prøvd Camry, Avalon eller Highlander i hybridversjon?   Toyota eier dog noen flere merker som ER representert i Norge, så du har vel prøvd Lexus RX450h og alle de andre Lexus modellene og  funnet at de ikke duger?

emagic

Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: petersvLørdag 22. November 2014, klokken 11:23
Svaret er jo enkelt. Trenger du ikke bilen nå og orker å vente er det ho udiskutabelt bedre å vente noen år. Bedre produkt og nyere teknologi. Men hvem gidder det? :P
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: SK901Lørdag 22. November 2014, klokken 14:45
Denne diskusjonen ser jeg overalt, ikke bare for biler - men det meste av teknologi. Det er også et ganske enkelt svar:

Kjøp nå om du vil ha nå.

Kjøp om fem år om du vil ha noe bedre.

Den samme regelen kan brukes for all teknologi.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: toppiLørdag 22. November 2014, klokken 14:57
Kvalitetsnivå er langt under premiumnivå skriver trådstarter.
Vel, vel, smaken er som baken, og derfor har vi også forskjellige biler  ::)

I andre land velger mange Model S til fordel for MB S-klasse, Panamera, 7 serie - med store motorer.

Selv kommer jeg fra A6, og kjører jevnlig BMW 5 serie på jobben.
BMWen er jo grei å kjøre den, men du verden som godfølelsen kommer når jeg setter meg inn i Teslaen.
BMWen har en bitte liten skjerm, og knappe helvete..
Sitter bedre i Teslaen også jeg.

Har forøvrig hatt min i 14 mnd, uten feil å snakke om. Vanlig 85.

Og så er jo økonomi og miljø i særklasse med Tesla.
For egen del er jo drivstoff og bomutgifter kuttet med 30 000 i året.
Og kortere reisetid (midlertidig?) til og fra jobb, har en enda større verdi  ;D
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Også_Øyvind_HLørdag 22. November 2014, klokken 16:29
Toyota sine hybrider (ihvertfall de jeg har prøvd) er helt latterlige. Plug-in hybrider med 4-5 mil el-rekkevidde derimot, det har noe for seg.

Nettopp her det glipper - hva har du prøvd?

Toyota gjør jo som alle andre og tilpasser modellparken til markedet.  I Norge er derfor biler stort sett små.  Så jeg regner med at du ikke har prøvd Camry, Avalon eller Highlander i hybridversjon?   Toyota eier dog noen flere merker som ER representert i Norge, så du har vel prøvd Lexus RX450h og alle de andre Lexus modellene og  funnet at de ikke duger?

emagic



Spørsmålet er vel ikke om hybrider er ok/gode/fantastiske biler. Alle som har prøvd en av premium-hybridene vet jo det (ja, jeg har prøvd Lexus og det er en svært god bil). Og teknologien er en ren ICE overlegen (om mer komplisert).


Spørsmålet er hva som er fremtiden  - på tross av at Toyota har solgt 6 MILLIONER hybrider, så utgjør dette mindre enn 1% av bilene i verden. Det er ingen tvil om at de store fabrikantene vil fortsette å tilby hybrider for å utsette utbredelsen av rene elbiler - noen vil hevde at det er fordi hybrider er den beste løsningen I DAG og andre vil hevde at det er fordi de ønsker å benytte ICE-ene lengst mulig.

For meg er det relativt uinteressant hva som er motivene til de store - jeg mener fortsatt at Tesla så til de grader har vist at rene batterielektriske fremdriftslinjer er suverene I DAG med eksisterende, enkel teknologi, både med tanke på kostnad og kompleksitet. Om bilene har noen feil, så er det i beste fall en hump i veien og også irrelevant ifht hvilken teknologi man bør satse på.

Derfor mener jeg at det er direkte feilslått å sponse/satse på hybrider i 2014 som tross alt skal rulle i nærmere 20 år. De har et marginalt lavere forbruk og vil aldri i praksis kunne bli lokalt utslippsfrie med de batteripakkene som tilbys i dag.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: GriffelLørdag 22. November 2014, klokken 17:00
Derfor mener jeg at det er direkte feilslått å sponse/satse på hybrider i 2014 som tross alt skal rulle i nærmere 20 år. De har et marginalt lavere forbruk og vil aldri i praksis kunne bli lokalt utslippsfrie med de batteripakkene som tilbys i dag.
Jeg vil nok tro at plugg-in-hybrider som har en batterirekkevidde på mer enn 40-50 km i gjennomsnitt for alle og over året har et vesentlig lavere forbruk enn en fossilbil. Men jeg synes at reglene for å kunne bli betegnet som plugg-in-hybrid må ha et minstekrav til rekkevidde på batteridrift. Prisforskjellen på å kjøre på strøm og på diesel er såpass stor at de fleste vil "plugge inn" når de har anledning. Jeg tror heller ikke plug-in salget går ut over elbilsalget lettelsene og fordelene kan jo ikke måle seg med elbil fordelene uansett.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Philip MarloweLørdag 22. November 2014, klokken 17:08
Har du satt av penger til ny bil og kan klare deg uten tilhengerfeste, så vil jeg anbefale Tesla Model S på det varmeste. Beste bilen jeg har hatt og kjørt.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Også_Øyvind_HLørdag 22. November 2014, klokken 18:19
Derfor mener jeg at det er direkte feilslått å sponse/satse på hybrider i 2014 som tross alt skal rulle i nærmere 20 år. De har et marginalt lavere forbruk og vil aldri i praksis kunne bli lokalt utslippsfrie med de batteripakkene som tilbys i dag.
Jeg vil nok tro at plugg-in-hybrider som har en batterirekkevidde på mer enn 40-50 km i gjennomsnitt for alle og over året har et vesentlig lavere forbruk enn en fossilbil. Men jeg synes at reglene for å kunne bli betegnet som plugg-in-hybrid må ha et minstekrav til rekkevidde på batteridrift. Prisforskjellen på å kjøre på strøm og på diesel er såpass stor at de fleste vil "plugge inn" når de har anledning. Jeg tror heller ikke plug-in salget går ut over elbilsalget lettelsene og fordelene kan jo ikke måle seg med elbil fordelene uansett.

Enig, men jeg tror det blir vanskelig å få til regler som fungerer over tid. Jeg er vel enkel nok til å synes at dagens regler er ganske robuste/hensiktsmessige og gjennom en styrt avvikling av særfordelen til elbil så vil de kunne stå seg i mange år. Allerede i dag så er jo hybridene svært konkurransedyktige (eks Audi A3).

Alt dette forutsetter jo at CO2 er kjeltringen.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: erotLørdag 22. November 2014, klokken 20:59

Imot kjøp:
1   Faktisk kvalitet. Mange feil og barnesykdommer og særlig dette med DriveUnit er katastrofe
2   Kvalitetsfølelse. (Denne er langt under premiumivå)
3   Dårlige seter.
4   Mangler skikkelig adaptiv understell (kun heving/senking etter hva jeg forstår)
5   Manglende moderne teknikk som f.eks. assistentsystemer (inntil nå i alle fall. Hadde adaptiv cruise på min bil allerede i 2009)
6   Touchscreen
7   Mangler moderne adaptive LED lys (nær og fjernlys)
8   Rekkevidde (selv om den er overlegen alle el-biler)
9   Begynner å bli litt for «vanlig» kanskje 
10   Hengerfeste
11   Ventetid og kapasitet verksted
12   Usikkert verditap
13   Dårlig navigasjonsløsning
14   mm

Siden jeg er kjempefornøyd med min (til tross for noen ting selvsagt), så får jeg prøve å svare ærlig på alle motargumentene. Har ett år og ca 15000 km bak meg. Nummererte de for enkelhets skyld.

1. Det ser ut til å være en begrenset batch og liten prosentandel totalt. Mange produsenter har hatt mye mer alvorlige feil i drivlinjen. Dette fikser Tesla og du blir godt ivaretatt som kunde. Sjansen for at det skjer på fremtidig kjøpt bil bør være minimal. Min egen drivlinje er i alle fall toit like a toiger. Ellers er det imponerende bra til å være en tidlig bil. Mtp alle endringer de har gjort daglig til nå bør bilen din bli meget bra.

2. Jeg synes opplevd kvalitet i sum er bra. Har gode referanser etter å ha kjørt utallige biler.

3. Som BMW-mann hatet jeg setene til å begynne med. Har etter hvert skjønt at dette mest var fordommer. De mangler litt sidestøtte, men fungerer bedre enn du skulle tro ved aktiv kjøring. Umiddelbar komfort er helt grei, mens langkjøringskomfort er beste jeg har prøvd til nå. Harde seter > myke seter på langtur. Er 190 høy og får akkurat nok lårstøtte med setet helt nede og maks tilt bakover. Kan kjøre lengre turer uten pause enn i noen bil jeg har hatt før. BMWs komfortseter er herlige å sitte i, men jeg må faktisk ha en luftetur etter kortere tids kjøring enn i Teslaen.

4. Jeg også var veldig skuffet over mangelen på dette, men det er egentlig ikke et problem. Med luftfjæring balanserer den kjørekontroll og komfort veldig bra. Har P+. Den er stiv, men luftfjæringen sikrer komforten.

5. Ikke et problem lenger.

6. Hva er galt med den? Jo forresten, den mangler autodimming og rask nok auto-nattmodus i tunneler, men det skal være en enkel SW-fiks, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må komme.

7. Enig, lys kunne vært bedre. (Kan oppgraderes om det er en dealbreaker.)

8. Har kun vært et probem for meg en gang. Det jeg lærte av det gjorde at jeg aldri har vært i trøbbel siden, og ikke noe jeg tenker på. Jevnlig utbygging krymper problemstillingen og resten er tilvenning. Kan nok si mer om dette etter sommerens tur rundt hele Europa, forhåpentligvis på gratis strøm.

9. Customize! folier vekk krom og velg hjul som ingen andre har, så blir det en helt annen bil. Og Tesla-fellesskapet er ikke det verste du kan være en del av.

10. Ja, det er bare teit. For oss betyr det en bil nr to, en liten Ignis.

11. Den som venter på noe godt osv.. Og selv har jeg sluppet til raskt på verkstedet. Servicen jeg har fått setter resten av bilbransjen i skammekroken. Et partadigmeskifte for meg som bilkunde.

12. Nei, det tror jeg virkelig ikke. All min erfaring og magefølelse om bilbransjen og markedet sier meg at dette er trygt. Jeg tror worst case verditap er ganske nær andre biler. Det nylige verdifallet som oppsto etter at en gruppe eiere gikk bananas samme dag var jo ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt. Bruktprisen gikk fra kunstig høy til fremdeles prosentvis høyere enn sammenlignbare biler.

13. Kunne vært bedre, men har fungert fint for meg. Mangel på norske bokstaver og litt annet småtull er et tidsspørsmål om SW-fiks.

14. mm: Mine ankepunkter var følgende:

1. Seter
2. Kun lys alcantara i taket. Svart er finere med alle interiørfarger.
3. Dårlig sikt til venstre pga jumbo A-stolper litt langt fremme.
4. For dårlig støyisolasjon, først og fremst i hjulbuer. Dog ikke noe problem med vinterhjul som er svært sitllegående.
5. Mangel på hengerfeste.

Her viste punkt en seg å være feil, og velger du P85D får du de nye setene. Nr to og fire har de fikset siden den tid, så da sitter du igjen med tre og fem, pluss evt sju fra listen over. Dette er milevis fra nok til å vurdere andre biler. Det vi vet som du ikke vet enda (hihi), er at etter å ha kjørt denne bilen en stund blir alle andre biler håpløse, rett og slett rykkete bråkete trege eksosspyende fortidsmonstre. Den eneste grunnen jeg ser til å velge bort elbil i fremtiden er for å kjøpe veteranbil eller supersportsbil.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Også_Øyvind_HLørdag 22. November 2014, klokken 21:41
+ 1 (puh)
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: timingbeltkillerLørdag 22. November 2014, klokken 21:49
Hvor mye sparer du med å kjøre med hybrid kontra vanlig diesel bil? Minimalt vil jeg påstå!
MYE med 100% kortkjøring som eksempelvis pendling i køtrafikk.
NULL med 100% langkjøring som eksempelvis dagsturer på 300 km og mer.
STIGENDE med økende % typisk bykjøring.

Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Også_Øyvind_HLørdag 22. November 2014, klokken 22:05
Problemet til en hybrid i en bil (i motsetning til en båt) er at du ikke sparer all verden på småkjøring i dersom du ikke har ladet på forhånd. Og da blir jo plug-in hybridene med små batteri enda mer absurde enn elbiler med små batterier, da det vil kreve lading på "alle" parkeringsplasser.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: timingbeltkillerLørdag 22. November 2014, klokken 22:47
JO,
sjekk forbruket på Auris hybrid og bensin og diesel. Og ditto for Golf.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: erotLørdag 22. November 2014, klokken 23:20
Mange produsenter har hatt mye mer alvorlige feil i drivlinjen.

Må rette meg selv litt her. Alvorlige var ikke rette ordet. Det er alvorlig nok å plutselig stå uten fremdrift. Poenget var at en elmotor som byttes raskt og innenfor garantitid er et vesentlig mindre problem for kunden enn en totalhavarert dieselmotor etter garanti og reklamasjonsrett er ute. Ser ut til at dette problemet vil slå ut tidlig for de dårlige eksemplarene. Nå kan det selvsagt dukke opp helt andre problemer som viser seg etter fem års bruk, men det kan det på alle biler.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Kallagtunetſøndag 23. November 2014, klokken 10:15
Jeg vil tro at Tesla sin andel av havarier på motor/dirvverk på nye biler levert i Norge i perioden fra august 2013 til i dag vil jeg tro er veldig nær 100%.

Motorhavari på nye biler har ikke jeg hørt om i min bekjentskapskrets noen gang (bortsett fra de jeg kjenner som eier Tesla da...). 

Og til det opprinnelige spørsmålet hvis du ikke liker å betale for å være Beta Tester og tåler å bruke noen dager i året på å besøke bilverksted så vent med å kjøpe Tesla. Hvis du lever fint med det så kjøp og kos deg med en bil som har mange utrolig gode egenskaper og i tillegg elektrisk!
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: timingbeltkillerſøndag 23. November 2014, klokken 10:20
@erot

Har du selvsagt rett i.
Men for folk flest som beholder ny bil max opptil 200K km,
er det vel brøkdeler av promiller som opplever totalt motorhavari - Be it diesel or gasoline.

Tesla S har unektelig et visst åndelig slektskap med andre pionerbiler som eksempelvis RO 80 og DS:
Glimrende ide - Praktisk gjennomføring mangelfull
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: erotſøndag 23. November 2014, klokken 14:19
Må innrømme at jeg ikke husker akkurat hvilke i detalj, men både Audi, BMW, Alfa og flere har hatt noen modeller/årganger med mye motorproblemer og systematiske totalhavarier, men det hører til unntakene selvsagt. Og så har vi jo turbohavari på diesler gått rundt 100k, noe mange produsenter har slitt med. Kan være dyrt nok det, men du kan jo kjøre videre uten turbo da.

DU-problemet er selvsagt ille, men når de klarte å levere fungerende DUer i begynnelsen må de vel klare å få skikk på det igjen.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: RunarBTſøndag 23. November 2014, klokken 14:58
Jeg vil tro at Tesla sin andel av havarier på motor/dirvverk på nye biler levert i Norge i perioden fra august 2013 til i dag vil jeg tro er veldig nær på 100%

Dette begrunner du i...hva?

Min P85 fra aug.2013, kjørt 36500km. Ingen ulyder.. DU ikke byttet.. Og ser ikkje for meg at det skal skje med det første heller. Naboen sin fra våren 2014, ingen problemer heller.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Kallagtunetſøndag 23. November 2014, klokken 15:09
Les min post igjen. Jeg påstår ikke at alle Tesla har byttet DU.

Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: erotſøndag 23. November 2014, klokken 15:44
 :D  Nå skjønte jeg hva du mente. Tesla sin andel av alle, ikke andel av alle Tesla.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: Kallagtunetſøndag 23. November 2014, klokken 16:00
Yep you got it.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: ksandalTirsdag 03. Mars 2015, klokken 13:23
Toyota sine hybrider (ihvertfall de jeg har prøvd) er helt latterlige. Plug-in hybrider med 4-5 mil el-rekkevidde derimot, det har noe for seg.

Nettopp her det glipper - hva har du prøvd?

Toyota gjør jo som alle andre og tilpasser modellparken til markedet.  I Norge er derfor biler stort sett små.  Så jeg regner med at du ikke har prøvd Camry, Avalon eller Highlander i hybridversjon?   Toyota eier dog noen flere merker som ER representert i Norge, så du har vel prøvd Lexus RX450h og alle de andre Lexus modellene og  funnet at de ikke duger?

emagic

Prøvde Lexus RX450h og ble kjempeskuffet.. har kjørt BMW i mange år og trodde virkelig at en Lexus ville gi litt av samme kjøreglede.. men nei her manglet mye og i tillegg mange dårlige plasseringer av ymse brytere. og en fothåndbrekk som kom borti foten om en liker og hvile foten nede på venstre side.. teit løsning... og dødsoner bak store A,B stolper der en kan gjemme større biler :-)
OG FORBRUKET?  0,8 L/mil på blandet by/langkjøring er for dårlig på en Hybrid... det er jo mer en en like stor SUV uten Hybrid blandt andre merker.

Ellers gleder jeg meg til og få Tesla snart :-)  kommer om 4 uker.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: JørundGTirsdag 03. Mars 2015, klokken 20:03
Consumer report http://www.consumerreports.org/cro/magazine/2014/04/top-picks-2014/index.htm
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: SimenTTirsdag 03. Mars 2015, klokken 21:26
Jeg ser på det som et røverkjøp og kan ikke tro at alle ikke ser det . Hva er det med folk som plutselig nå roper etter mere avgifter :) Jeg mener at de nye utgavene er såppas bra utstyrt nå at den bør tilfredsstille. Jeg er glad jeg har råd nå til å kjøpe en bra utstyrt P85D. Toget har allerede gått mtp de nye prisene. Når moms legges til er den ikke lengre tilgjengelig for meg ihvertfall.
Tittel: Sv: Bestille Tesla nå eller vente et par år?
Skrevet av: satheesh.netOnsdag 04. Mars 2015, klokken 08:11
Jeg ser på det som et røverkjøp og kan ikke tro at alle ikke ser det . Hva er det med folk som plutselig nå roper etter mere avgifter :) Jeg mener at de nye utgavene er såppas bra utstyrt nå at den bør tilfredsstille. Jeg er glad jeg har råd nå til å kjøpe en bra utstyrt P85D. Toget har allerede gått mtp de nye prisene. Når moms legges til er den ikke lengre tilgjengelig for meg ihvertfall.

+1