Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: Elk på lørdag 15. november 2014, klokken 21:34

Tittel: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Elklørdag 15. november 2014, klokken 21:34
Hadde idag en meget dårlig opplevelse vedrørende Fortums hurtigladere. Drar fra Oslo nord med ca 50% på min Leaf og vet at det må lades på vei til Halden. Drar da derfra med 2 unger på 1 og 2 år i baksete og kone i forsetet. Vet at første hurtigladere sørover er på Ski. Tar derfor omveien hit, men der er laderhåndtaket ødelagt. Med kun 26% på batteriet, kjører vi da i meget pent til Vestby. Der er det kortfeil, men dama på hjelpetelefonen klarer ikke hjelpe. Nå er det kun 14% igjen og reddningen var heldigvis Ishavsveien på andre siden veien. Skulle aldri trodd at jeg skulle lade med 240 kr i ladepris, men stod der i 45-50 min og fikk 91% tilbake. Takk, men det var dyre prosent. I Særp er også laderen ute av drift. Ser i ettertid at Nissanforhandlerladerene lever tidvis i Særp og Ski, men det visste jeg ikke i kampens hete. Med lærdommen er at kjøring på E6 er risikosport på denne årstiden med de hurtigladerleverandørene vi har nå. Hurtigladerstasjonene må få redundans, dvs minst 2 stk pr sted. Akkurat som bensinpumper på bensinstasjoner.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 16. november 2014, klokken 08:09
Velkjent problem dessverre. Men det er jo interessant å se at ishavsveien klarer å selge strøm til 240,- per lading. Minimal bruk gjør sikkert at laderne deres har god oppetid.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Joakim Svelisøndag 16. november 2014, klokken 14:57
Synd å høre om disse problemene du har hatt og vi beklager det.

Laderen på Ski er under utbedring. Laderen på Birger N. Haug Ski er i gang igjen
Laderen på Vestby er fikset igjen, men kan være ustabil til vi har fåttt byttet et filter.

I Sarpsborg er begge ladere nede akkurat nå. Vi har et nytt ladested på Råbekken ca halvveis til Fredrikstad, ellers er Brennes Auto i Sarpsborg hvor laderen er i gang igjen. Ren Chademo på Brennes dog.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Vindsøndag 16. november 2014, klokken 16:25
Det som er så håpløst er at dette blir helt uforutsigbart.  Har selv hatt en lignende opplevelse på den strekningen - og endte også opp med noen hundrelapper til Ishavsveien (som har den mest kundefiendltige pricpolicy jeg har sett - men trenger man strøm så kjøper man av de som leverer :-(  )

Fortum: Deres hurtigladere fungerer ofte, og betalings systemet er forståelig, kundeservice er også hyggelige - men kan ikke løse alt.  Problemet er varsling og med den ustabiliteten dere har hadde det vært fint med en tydeligere varsling.  F.eks at jeg kunne abbonert på oppetid på noen ladere og raskt sett om de fungerer eller ikke.  Nå er det veldig ergelig å stå der med 10% batteri og at jeg kommer for sent til avtaler.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Panduckmandag 17. november 2014, klokken 21:52
Jeg har også måttet lade hos Ishavsveien ett par ganger, p.g.a ødelagt fortumlader på Vestby. Jeg mener bestemt at å ha ETT ladepunkt på ett sted som dette er alt for lite. Det er en 22kW AC stolpe ved siden av, men det hjelper ikke om man har LEAF eller VW, og om man ser hva som selges av elbiler, er det LEAF og VW som er ledende. Kun Zoe og Tesla kan dra nytte av 22kW AC på en grei måte, og Zoe selges det minimalt av, og Tesla-eiere unngår 22kW ladere som koster penger, for de har jo gratis hurtiglading... Skal fortum ha noe som helst vi kan stole på, må disse 22kW punktene så fort som mulig konverteres til 22kW DC. Da har vi iallefall en nødløsning dersom 50kW laderen ikke virker, og en alternativ lader dersom det er kø på 50kW laderen.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Panduckmandag 17. november 2014, klokken 23:02
Sitat fra: nime01 på mandag 17. november 2014, klokken 22:28
Du har fått med deg at Renault har inngått et samarbeid med Fortum mtp utbygging av 22/43kW AC-ladepunkter? Og at det selges Zoe over en lav sko om dagen, nettopp pga dette? Skal det kun være ladepunkter for biler utstyrt med ChaDeMo og CCS/Combo?

Jeg vet ikke om vi lever i forskjellige virkeligheter, men altså... Statestikk forrige mnd:

Nissan: 676, Volkswagen: 632, Tesla: 36, BMW: 137, Mitsubishi: 150, Andre: 351

"Andre" inkluderer også KIA og Peugeot, som også er Chademobiler. Reneaut har altså ikke sin egen kategori, men sorterer under "andre". Du har fått med deg at Fortum har et samarbeide med Nissan for å sette ut ladere, der også andre har blitt med, for å få på plass Combo og AC lading?

Selvfølgelig er det beste å ha ladepunkter for alle biler, jeg skal da ikke si at vi kun skal ha ladepunkter for Combo og Chademo. Men, nå ruller det vel ca 600 Renault's på veien, og en del av disse er faktisk Kangoo som også er Chademobiler. Når det selges 600 LEAF's og 600 VW's pr mnd (i tillegg til BMW og KIA), sier det seg selv at ladepunkter for disse kommer til å ha et HELT annet trykk enn det 22kW AC ladere vil ha. Jeg hurtiglader en god del, jeg har ALDRI sett en Zoe ved et ladepunkt, det eneste jeg har sett som har brukt 22kW laderene til Fortum er VW og LEAF's som står i kø og venter på 50kW laderen, eller bruker 22kW laderen med 3.3kW hastighet, fordi 50kW laderen er ødelagt. Den skoen din får være så lav som den bare vil, dette er realitetene.

Helt flott at de setter opp punkter som også Zoe kan lade fra, ikke noe er bedre enn det, men å ha punkter som stort sett bare Zoe kan ha noe nytte av, det er ikke veien å gå når VW og Nissan selger flere biler pr mnd enn det er solgt Zoe så langt. Da er det bedre at 22kW punktet er et flerstandards punkt der både Chademo, Combo og AC biler kan lade. Disse laderene finnes.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: jkirkebotirsdag 18. november 2014, klokken 00:52
Sitat fra: Panduck på mandag 17. november 2014, klokken 21:52
Jeg har også måttet lade hos Ishavsveien ett par ganger, p.g.a ødelagt fortumlader på Vestby. Jeg mener bestemt at å ha ETT ladepunkt på ett sted som dette er alt for lite. Det er en 22kW AC stolpe ved siden av, men det hjelper ikke om man har LEAF eller VW, og om man ser hva som selges av elbiler, er det LEAF og VW som er ledende. Kun Zoe og Tesla kan dra nytte av 22kW AC på en grei måte, og Zoe selges det minimalt av, og Tesla-eiere unngår 22kW ladere som koster penger, for de har jo gratis hurtiglading... Skal fortum ha noe som helst vi kan stole på, må disse 22kW punktene så fort som mulig konverteres til 22kW DC. Da har vi iallefall en nødløsning dersom 50kW laderen ikke virker, og en alternativ lader dersom det er kø på 50kW laderen.

Takk, men vi Tesla-eiere vil gjerne beholde 22kW punktene. Den på Vestby er en fin backup for meg om det viser seg at jeg ikke har nok strøm til å kjøre hjem fra hytta. Noen SC på veien finnes ikke, og er heller ikke planlagt.

Forøvrig kan både Leaf-eiere (m/6.6kW laderen), Kia-eiere og i3-eiere lade med 32A fra disse. En Leaf fyller da opp 1/3 av batteriet på en times pause, noe som ofte kan være nok til å komme frem.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: jkirkebotirsdag 18. november 2014, klokken 01:08
Sitat fra: Panduck på mandag 17. november 2014, klokken 23:02
Sitat fra: nime01 på mandag 17. november 2014, klokken 22:28
Du har fått med deg at Renault har inngått et samarbeid med Fortum mtp utbygging av 22/43kW AC-ladepunkter? Og at det selges Zoe over en lav sko om dagen, nettopp pga dette? Skal det kun være ladepunkter for biler utstyrt med ChaDeMo og CCS/Combo?

Jeg vet ikke om vi lever i forskjellige virkeligheter, men altså... Statestikk forrige mnd:

Nissan: 676, Volkswagen: 632, Tesla: 36, BMW: 137, Mitsubishi: 150, Andre: 351

"Andre" inkluderer også KIA og Peugeot, som også er Chademobiler. Reneaut har altså ikke sin egen kategori, men sorterer under "andre".

Det ble registrert 58 Zoe i oktober. Ikke spesielt imponerende nei, Zoe har blitt solgt siden mars i år og har 1,6% av elbilsalget.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Panducktirsdag 18. november 2014, klokken 06:34
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. november 2014, klokken 00:52
Takk, men vi Tesla-eiere vil gjerne beholde 22kW punktene. Den på Vestby er en fin backup for meg om det viser seg at jeg ikke har nok strøm til å kjøre hjem fra hytta. Noen SC på veien finnes ikke, og er heller ikke planlagt.

Forøvrig kan både Leaf-eiere (m/6.6kW laderen), Kia-eiere og i3-eiere lade med 32A fra disse. En Leaf fyller da opp 1/3 av batteriet på en times pause, noe som ofte kan være nok til å komme frem.

Det må jo være bedre for Teslaeiere at vi med 3.3kW AC lader (tror du BNH gadd å fortelle meg om 6.6kW muligheten?) opptar et 22kW punkt i 30 minutter fremfor mange timer. Multistandardpunkt vil gjøre at Tesla, Zoe, VW, BMW (med DC lader) LEAF, KIA etc kan "tanke" med en god hastighet. Et ødelagt DC-punkt kan gjøre at jeg må stå i 3-4 timer på et AC punkt. Og når det kommer flere biler med samme problem, da kan det fort bli ladekø!
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: jkirkebotirsdag 18. november 2014, klokken 08:14
Sitat fra: Panduck på tirsdag 18. november 2014, klokken 06:34
Det må jo være bedre for Teslaeiere at vi med 3.3kW AC lader (tror du BNH gadd å fortelle meg om 6.6kW muligheten?) opptar et 22kW punkt i 30 minutter fremfor mange timer. Multistandardpunkt vil gjøre at Tesla, Zoe, VW, BMW (med DC lader) LEAF, KIA etc kan "tanke" med en god hastighet. Et ødelagt DC-punkt kan gjøre at jeg må stå i 3-4 timer på et AC punkt. Og når det kommer flere biler med samme problem, da kan det fort bli ladekø!

Jeg er ikke veldig glad i at 22kW punktene er en del av en multistandard-lader. For stor risiko for feil på lader, og større risiko for konflikter (f.eks at 50kWen er ødelagt og det står en Tesla og lader i 3-4 timer på 22kW). 22kW punkter er meget rimelige og driftssikre om de settes opp som separat søyle, så får heller antall DC hurtigladere og evt. fordeling mellom 22kW og 50kW være en annen diskusjon.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Panducktirsdag 18. november 2014, klokken 08:45
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. november 2014, klokken 08:14
Jeg er ikke veldig glad i at 22kW punktene er en del av en multistandard-lader. For stor risiko for feil på lader, og større risiko for konflikter (f.eks at 50kWen er ødelagt og det står en Tesla og lader i 3-4 timer på 22kW). 22kW punkter er meget rimelige og driftssikre om de settes opp som separat søyle, så får heller antall DC hurtigladere og evt. fordeling mellom 22kW og 50kW være en annen diskusjon.

Nei, det er du vel ikke. Men så kan vi igjen se på antall elbiler med de forskjellige standard, og hva det faktisk vil være behov for. Om det, som Fortum sier, ikke går ann å ha to stykk 50kW ladere på et sted (p.g.a ikke nok strøm), så vil dette faktisk være eneste mulighet man har for å gjøre ladepunktet stabilt nok til at VW, BMW, LEAF etc eiere tør å satse på lading der som eneste alternativ.

Om det så er 1 stykk 50kW med 43kW AC uttak, og 1 stykk 22kW med Combo,Chademo og AC, bør det være stabilt nok for alle. Eller er det dumt om du måtte betale 2.50kr  pr minutt for 22kW, men ok at vi må betale 1kr pr minutt for 3.3kW?
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Panducktirsdag 18. november 2014, klokken 08:48
Sitat fra: nime01 på tirsdag 18. november 2014, klokken 08:43
Hva skjer når et sånt multistandardpunkt er nede for telling?

Da har du et annet ett ved siden av. Så får vi heller håpe at ikke begge er nede samtidig.

Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Joakim Svelitirsdag 18. november 2014, klokken 09:03
Til dere som etterlyser en bedre oversikt over driftsstatus i Fortums ladenett, vi har et egt kart med direkte oppdatert status på map.chargedrive.no
Kartet kan benyttes både fra laptop og mobile enheter.

Vi vil bygge bedre redundans fremover med flere ladere på hvert sted og tettere ladeforekomst, men dette er også avhengig av tilgjengelig strøm lokalt.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: kaiattirsdag 18. november 2014, klokken 09:27
Sitat fra: Panduck på mandag 17. november 2014, klokken 23:02Men, nå ruller det vel ca 600 Renault's på veien, og en del av disse er faktisk Kangoo som også er Chademobiler.

Bare så det er sagt; ingen Renault har støtte for DC-hurtiglading. Med unntak for Zoe og dens Cameleon-lader er det kun treglading som gjelder for Renaults elbiler. Dette ble litt OT, beklager det. Ville bare rette opp en liten faktafeil i et ellers godt innlegg.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Panducktirsdag 18. november 2014, klokken 09:37
Sitat fra: kaiat på tirsdag 18. november 2014, klokken 09:27
Bare så det er sagt; ingen Renault har støtte for DC-hurtiglading. Med unntak for Zoe og dens Cameleon-lader er det kun treglading som gjelder for Renaults elbiler. Dette ble litt OT, beklager det. Ville bare rette opp en liten faktafeil i et ellers godt innlegg.

Sorry, men ettersom Partner har chademo mulighet, antok jeg at det samme var tilfellet for Kangoo. Hadde inntrykk av at dette var samme bil, men det er tydeligvis forskjeller.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: kaiattirsdag 18. november 2014, klokken 11:08
Peugeot Partner/Citroen Berlingo er en helt annen bil enn Renault Kangoo. PSA-gruppen (Peugeot og Citroen) har ingen koplinger mot Renault utover at de alle er franske. De samarbeidet om en automatkasse for en god del år tilbake, det er det eneste jeg vet om der alle de tre franske har vært involvert. PSA kjøper hele el-biten til sine el-versjoner av Partner og Berlingo fra Mitsubishi, dermed har disse også Chademo.

Renault kunne nok hatt Chademo i og med sitt partnerskap med Nissan, men de utvikler tydeligvis elbiler hver for seg.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 19. november 2014, klokken 09:24
SitatJeg vet ikke om vi lever i forskjellige virkeligheter, men altså... Statestikk forrige mnd:

Nissan: 676, Volkswagen: 632, Tesla: 36, BMW: 137, Mitsubishi: 150, Andre: 351

Nå er det neppe mange Zoe kjøpere som har en krystallkule og evner til å bruke den.

Du bør kanskje korrelere statistikken med hvilket tidspunkt avtalen Renault-Fortum ble inngått.
Før bilen blir registrert og overlevert kunde skal også ladeløsning monteres hjemme.

Grunnen til at Renault valgte å inngå avtale med Fortum er fordi man vet at ladetilgang er viktig for elbilbrukere.

At andre bilprodusenter velger bare å pøse ut biler uten at det finnes andre lademuligheter enn 10A Schuko er spesielt.
Det som er enda verre er at noen faktisk kjøper disse bilene. Det som topper kransekaka er at de unngår å konfrontere selger men skylder på staten, ladeaktører eller andre som selger konkurrerende produkter som velger å putte penger i ladeinnfrastruktur.


Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Rioonsdag 19. november 2014, klokken 11:05
Rav4_EV: Det er da ikke bilfabrikantens ansvar å sørge for ladeinfrastruktur, like lite som VW og BMW har bensinstasjoner.

Å sette standarder for en ladeinfrastruktur (en del av samferdsel) er en statlig oppgave.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Joakim Svelionsdag 19. november 2014, klokken 11:57
Sitat fra: Rio på onsdag 19. november 2014, klokken 11:05
Rav4_EV: Det er da ikke bilfabrikantens ansvar å sørge for ladeinfrastruktur, like lite som VW og BMW har bensinstasjoner.

Å sette standarder for en ladeinfrastruktur (en del av samferdsel) er en statlig oppgave.

Her er det en betydlig forskjell på et etablert marked som med fossilbilene, og med ladbare biler. Bilprodusentene deltok i etableringen av fyllestasjoner for bensin og diesel i tidlig fase. Det gjorde også offentlige myndigheter.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Panduckonsdag 19. november 2014, klokken 12:10
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 19. november 2014, klokken 09:24
Grunnen til at Renault valgte å inngå avtale med Fortum er fordi man vet at ladetilgang er viktig for elbilbrukere.

Nå har vel Nissan en avtale med Fortum også. Samtidig har EU bestemt at medlemsland skal ha et godt antall comboladere (som i mange tilfeller ender opp med å bli multistandardladere).

Jeg personlig er av den mening at dersom vi skal ha et STORT antall elbiler, er det bedere at invererene står der man lader, og kan brukes av flere, fremfor at alle og en hver skal kjøre rundt med inverteren i bilen sin. Om målet er å stoppe når man har et lite antall elbiler, greit da er det fint å ha egen inverter. Men, skal elbilen ta over, så kan man gjerne ha god infrastruktur for DC-lading først som sist.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 19. november 2014, klokken 12:46
Inverter = Likestrøm til vekselstrøm.
Det har alle elbiler med vekselstrømmotor.

Likeretter = Vekselstrøm til likestrøm.
Det har alle elbiler med vekselstrømsmotor og regenerering.

Renault Zoe har en komponent mindre i bilen enn de fleste elbiler. En ekstra likeretter kun for lading fra strømnett.
Det er med andre ord ikke noe ekstra men heller noe mindre for å lade høyeffekt AC.

Bilkomponenter lages i tusentall og testes i ekstreme miljøer for lang levetid.

En DC hurtiglader nærmest håndlages i små antall med egenutviklede og lite testede komponenter til overpris.
Driftshistorikken understreker dette.

Har ikke sett noe om at EU har satt noe krav til antall Combo ladere i medlemsland. EU er vel heller en brikke til forvirring når det gjelder eventuell ladestandard.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Panduckonsdag 19. november 2014, klokken 14:10
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 19. november 2014, klokken 12:46
Bilkomponenter lages i tusentall og testes i ekstreme miljøer for lang levetid.

En DC hurtiglader nærmest håndlages i små antall med egenutviklede og lite testede komponenter til overpris.
Driftshistorikken understreker dette.

Ja. Og slik vil det jo alltid være. For når flere og flere hurtigladere skal lages, og produseres i større og større antall, kan vi iallefall ikke forvente at prisen går ned og stabiliteten blir bedre, antar jeg.  Da er det bedre at alle kjører rundt med sin egen DC-hurtiglader i bilen, for da blir jo plutselig DC-hurtigladeren mye mer stabil, en om den skulle stå på utsiden av bilen.

Nå er vel kankje ikke du subjektiv, gitt hvor du jobber, det er jo best for salg om VW og Nissan sine biler ikke har mange steder å hurtiglade, mens dine biler får mange steder. Men som forbruker, som ikke egentlig har noen preferanser, synes jeg det er best å støtte flere standarder, og jeg mener fremdeles det beste er, om man ønsker at elbilen skal ta over STORE deler av markedet, at man slipper å kjøre rundt med sin egen høyeffekts-likeretter. 6-7kW bør holde lenge, så kan kraftige likerettere (50-100kW) være tilgjengelig på mange steder. Når elbilandelen kommer opp i 2-3% rundomkring, tror jeg volumet av DC hurtigladere og semihurtigladere er så stort, og antall lokasjoner så mange, at det ikke vil være noe poeng å kjøre rundt med en kraftig likeretter.

Vi ser allerede tegn på at 22kW CCS / Chademo ladere kommer med veldig god pris.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Rav4_EVtorsdag 20. november 2014, klokken 10:45
SitatNå er vel kankje ikke du subjektiv, gitt hvor du jobber
Jo, jeg er subjektiv. Derfor jobber jeg for Renault.
Det er vel du også når du har kjøpt en elbil.
Etter min mening er en stor on-board lader det eneste fornuftige etter å ha ventet på Chademo i flere år til våre Nissan Leaf.
Det er også min mening at produsenter av elbiler må støtte opp om riktig infrastruktur.
Se bare på Tesla. Uten supercharger er bilen langt mindre interessant.
Skal ikke se bort fra at mine meninger har vært  inne i bildet når Renault valgte å gjøre en avtale med Fortum.

Hvorfor skal ikke VW og BMW ta et ansvar for å sørge for å få opp nok Combo ladere?
Når de har valgt en annen kontakt enn den som allerede var på markedet virker det litt rart at Transnova og hurtigladertilbydere skal ta merkostnaden.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Xtiantorsdag 20. november 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Panduck på onsdag 19. november 2014, klokken 14:10
[...] og jeg mener fremdeles det beste er [...] at man slipper å kjøre rundt med sin egen høyeffekts-likeretter.
Nå ble det vel påpekt over at alle som har regenerering faktisk gjør nettopp det. I Leaf tror jeg den takler i hvert fall opptil 35 kW.  Så hvorfor ikke bruke den når du skal lade også?  En av grunnene til at alle andre biler enn Renault Zoe må ha en ekstra ombordlader, er visst at Renault har greid å få patent på å bruke regenereingsmekanismen også til lading fra strømnettet.

Christian 8-)
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Panducktorsdag 20. november 2014, klokken 12:33
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 20. november 2014, klokken 10:45
Det er vel du også når du har kjøpt en elbil.

Nå vil jeg ikke være mer subjektiv enn å tenke såpass langt at min nåværende LEAF definitivt ikke er min siste elbil, og planen er å bytte den ut om ett par år, dersom biler med noe lengre rekkevidde (helst 50% mer enn LEAF) har kommet med en grei pris. Har man kun EN bil, er rekkevidden på stort sett ALT av elbiler (bortsett fra Tesla) litt vel kort.

Når den tid kommer, vil jeg ønske å kunne velge bil utifra hvilken modell som passer meg, helst uten å måtte tenke på hva slags ladekontakt den har. Derfor vil nok det beste for meg være at det er godt utbygd AC, Chademo og Combo nettverk, slik at jeg kan velge bil med det ene eller det andre. For forbrukere generelt, vil nok det være det aller beste.

Så kan man argumentere frem og tilbake om hvem som bør ta kostnaden. Jeg hadde ikke hatt noe problem om det var en "engangsavgift" på noen tusen ved kjøp av elbil, øremerket utbygging av ladenettverk. Hva Nissan, VW og BMW gjør med å pushe sin standard ut i markedet vil jo kunne være avgjørende for hva folk velger. Nå har vel Nissan og VW også avtaler med Fortum for å få på plass hurtigladere.

Disse 22kW laderene er neppe reservert Renault, det beste må vel være at det ikke står VW'er å lader på 3.3kW i lang tid og tar opp plass som Renault og Tesla eiere gjerne ville bruke. Selvfølgelig vil det beste være om VW / BMW pushet ut comboladere og Nissan, Kia etc pushed ut Chademoladere. Men med det antall elbiler som blir solgt nå, tror jeg vi ganske snart kommer til å få en voldsom økning i antall hurtig og semighurtigladere, for de fleste biler, både AC og DC. Jeg gjetter på at om ett par år, har de fleste av landets bensinstasjoner iallefall 22kW lading for de fleste biler.

Det er nesten mer irriterende at det fremdeles kommer inn mange nye "tregladestasjoner", nye ladepunkter, som kun har vanlig stikkontakt. Hvor mange ganger jeg kunne unngått å hurtiglade, dersom det var en grei 3.3kW kontakt på stedet jeg sto parkert, har jeg mistet telling over. Sist var Rygge lufthavn, som har ALT for få ladepunkter.
Tittel: Sv: Hurtigladere Fortum feilet, Ishavsveien ble nødløsningen. Redundans mangler...
Skrevet av: Rav4_EVtorsdag 20. november 2014, klokken 12:52
SitatDisse 22kW laderene er neppe reservert Renault, det beste må vel være at det ikke står VW'er å lader på 3.3kW i lang tid og tar opp plass som Renault og Tesla eiere gjerne ville bruke.

Jeg har flere 22 kW ladeplasser selv i Vestfold. Disse er priset til 60 kr timen.
Om det står Leaf eller E-golf der og lader spiller ingen rolle for meg.
Tittel: velger man feil elbil
Skrevet av: kostirsdag 16. desember 2014, klokken 10:35
Hei - har vert litt aktiv på noen av sidene angående elbil. Bruker min erfaring som elbil eier. Noen i dette forumet eller elbilforeningen bør lage et oppsett på hvordan man lader en elbil. Om forskjellene kom frem så tror jeg mange hadde valgt bil ut fra hvilken muligheter man har til å lade og om disse befinner seg der DU bor. Har en følelse at mange kjøper elbil ved å se på naboen og ikke hvordan behovet for bil er. Jeg har valgt elbiler ut fra hvilken lade muligheter jeg har.

1. hjemme
2. arbeidssted.
3  til hytta
4. mine transportbehov som bileier, kjøre langt.

Fant ut at lade på jobben betyr " krangle til seg en stikkontakt" gidder ikke.
fant ut at BKK bygger ut fra dør til dør AC 43 KW fra hus til hytte. ( 8 mil i mellom stasjonene)
Fant ut at jeg har kapasitet til 22 kw Hjemme
Fant ut at tesla sitt SC vil dekke mitt langkjøringsbehov langt utover det jeg trenger. Kommer aldri å kjøre til Tyrkia.
Fant ut at det vil bli bygget ut AC ladere type 2. Allerede for 2 år siden.

Konsekvens:
Aldri avhengig av " stikkontakt" i jobb situasjon.
Kunne kjøre til hytta med alle bilene sommer som vinter 20 mil en vei flere fjelloverganger. Uten rekkeviddeangst
Kunne kjøre mellom de store byene i Norge på samme tid som en fossil.
Kunne lade til en akseptabel pris. ( lav energi kostnader)
Ikke bli et offer for rekkeviddeangst.
Mine handlesteder har TN nett

Hva har jeg anskaffet.
1. Tesla 85
1. Zoe. Rikelig med 11 kw 22kw og 43 kw i dag og i fremtiden ( inklusiv Rød kontakt TN nett på jobb)
Fikk med 11 kw montert i garasjen. Lader 20 mil ca 3 timer Teslaen og Zoe.
BØTTA + kabel

Har et bilhold som fungerer som en Fossil. Ser at noen argumenterer mot både Teslaen og valget av Zoe. Men samtidig er bilholdet deres fult av rekkeviddeangst og lade problemer. Og som ikke det er nok så forteller de at mitt valg er galt. JEG ER STRÅLENDE FORNØYD