Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Helspent på ſøndag 09. November 2014, klokken 18:16

Tittel: Ny Leaf...
Skrevet av: Helspentſøndag 09. November 2014, klokken 18:16
Hei,

Min første elbil, en ny Leaf ble bestilt på fredag! Litt dårlig impulskontroll, så det var uten særlig mye research på forhånd. får den om 3 uker… Så nå starter jobben med å sørge for at jeg har tatt det riktige valget.. ;-) Det ble en Leaf Tekna/"Nordic edition", med 6,6kW lading i tillegg.

Bytter ut en nyere VW Polo som bruker 0,4 L/mil så jeg er ikke så sikker på økonomien i det hele. Men helt galt blir det vel ikke. Oppfattet uansett Leafen som en ålreit bil å kjøre, som greit kunne måle seg med en ny VW Polo.

Har i hovedsak to bruksområder, jeg kjører kollektivt/bil ca 60/40 til jobb i Oslo:

- Kjøre til togstasjonen (3-4 min). Her er poenget å ha oppvarmet bil når jeg kommer tilbake. Alternativet var å bruke 25000 kr på gsm styrt dieselvarmer på den andre bilen og håper at carwings og varmeanlegget i Leaf kan gjøre samme jobben.

 - Kjøre til Oslo (ca 120 km t/r inkl innom barnehage etc). 100 sone mesteparten av veien, dette dro MYE strøm av demobilen.  Det skal bli spennende å se om jeg klarer meg tur/retur uten lading!

Dette blir spennende!  :)
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: offpistſøndag 09. November 2014, klokken 18:43
Blir nok bra dette. Du har ingen lade muligheter på jobben?
På de kaldeste dagene kan nemlig 120KM bli vanskelig, spesielt når du regner inn en del stopp.

Bruk litt tid på å sette deg inn i hvor hurtigladere er i området, og ikke minst på strekningen til og fra jobb. Å ligge på 100 km/t trekker mye strøm, og det blir ikke bedre når vi får slaps på veiene.


Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: Helspentſøndag 09. November 2014, klokken 19:35
Joda, det lar seg sikkert ordne, så da skal det ihvertfall gå bra.

Har også hurtigladere på veien om det skulle bli krise.

Lurte på vinterfelger/dekk; er det ugunstig å bruke 17" på vinteren også, det gir kanskje litt mer rullemotstand?
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: PKſøndag 09. November 2014, klokken 20:59
Gratulerer med nybil på vei...

Igår kjørte eg ca 7 mil,  med min 2013 Leaf. 19'c inne, 8'c ute. 1 stopp.
Det gikk akkurat,  low battery ca 6 km hjemmefra. Kun 60 og 80 sone. Ikke store bakker etc.
Nå har jeg hatt bilen i snart 2 år,  så var ikke redd for jeg vet hva den er god for.. Men tror det skal holde godt med 120 km, slik som du beskriver uten å lade.

Min erfaring tilsier ca 6-8 mil på vinteren med varmeapparat og ca 10-12 uten. Du får jo varmepumpe i din bil så vil nok hjelpe godt når du kjører med varme iforhold til min som har det gamle systemet.

Lykke til, blir spennende å se :)
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: SmåflyMandag 10. November 2014, klokken 01:51
Gratulerer med nybil på vei...

Igår kjørte eg ca 7 mil,  med min 2013 Leaf. 19'c inne, 8'c ute. 1 stopp.
Det gikk akkurat,  low battery ca 6 km hjemmefra. Kun 60 og 80 sone. Ikke store bakker etc.
Nå har jeg hatt bilen i snart 2 år,  så var ikke redd for jeg vet hva den er god for.. Men tror det skal holde godt med 120 km, slik som du beskriver uten å lade.

Min erfaring tilsier ca 6-8 mil på vinteren med varmeapparat og ca 10-12 uten. Du får jo varmepumpe i din bil så vil nok hjelpe godt når du kjører med varme iforhold til min som har det gamle systemet.

Lykke til, blir spennende å se :)

Ehh.. Jeg synes ikke batterikapasiteten i min er altfor bra, men i sammenligning med din er den jo tipptopp. Kjørte 7.5 mil i dag, 10 grader ute +/-, 22 grader i bilen, delvis vått og fart fra 60-100. En større stigning på turen. Hadde 45% igjen frafulladet ved endt tur. Har riktignok varmepumpe, men synes det var enorm forskjell på en tilsynelatende ganske identisk tur? Kjører forøvrig på tekna-felg med piggfritt.
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: GlidermanMandag 10. November 2014, klokken 06:19
Rekkevidde er nok veldig individuelt. I går gikk turen fra Holmestrand til Lommedalen, 68km, med 4 voksne i bilen og cc på 100 helt til Sandvika. Parkerte ved kirken med 43% igjen. Behagelig temp i bilen. Varmepumpa sørget for lite energiforbruk til oppvarming.  +8 ute.
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: Espen Hugaas AndersenMandag 10. November 2014, klokken 07:38
På denne tiden er varmepumpe veldig bra å ha. Det blir verre om temperaturen faller ned til -20C, da er det liten forskjell på biler med og uten varmepumpe.
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: PKMandag 10. November 2014, klokken 07:45
Ja. Jeg har en 1.gen Leaf, dvs uten varmepumpe. Turen gikk på vått vestlandsvær med vinterdekk.  4 personer i bilen. Kjørte kun på ECO.
 
Ser søsteren min med deres Leaf 2.gen har bedre rekkevidde.  jeg fikk låne den i ca 1 mnd. Vil anslå ca 35% lengre rekkevidde på den bilen med varme kontra min.
Har Leaf Spy og batteriene våre er ganske lik når det gjelder kapasitet.

Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: PKMandag 10. November 2014, klokken 07:47
På denne tiden er varmepumpe veldig bra å ha. Det blir verre om temperaturen faller ned til -20C, da er det liten forskjell på biler med og uten varmepumpe.

Det stemmer nok. Min test er fra 3-0'c føre, våt vestlandsvær.  Utfordringen min som ikke har varmepumpe er at jeg må kjøre ventilasjon pga dugg, ikke pga ønske om oppvarming.  Uansett innstilling så blir varmesløyfen i bilen varmet opp til minimum 16'c
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: JBSMandag 10. November 2014, klokken 08:50
Læs dette link.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412

Du kan også isolere varmeslanger med rørskåle, har også selv gjort dette på min.
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: Marius EngelMandag 10. November 2014, klokken 09:06

Hei,

Min første elbil, en ny Leaf ble bestilt på fredag! Litt dårlig impulskontroll, så det var uten særlig mye research på forhånd. får den om 3 uker… Så nå starter jobben med å sørge for at jeg har tatt det riktige valget.. ;-) Det ble en Leaf Tekna/"Nordic edition", med 6,6kW lading i tillegg.

Bytter ut en nyere VW Polo som bruker 0,4 L/mil så jeg er ikke så sikker på økonomien i det hele. Men helt galt blir det vel ikke. Oppfattet uansett Leafen som en ålreit bil å kjøre, som greit kunne måle seg med en ny VW Polo.

Har i hovedsak to bruksområder, jeg kjører kollektivt/bil ca 60/40 til jobb i Oslo:

- Kjøre til togstasjonen (3-4 min). Her er poenget å ha oppvarmet bil når jeg kommer tilbake. Alternativet var å bruke 25000 kr på gsm styrt dieselvarmer på den andre bilen og håper at carwings og varmeanlegget i Leaf kan gjøre samme jobben.

 - Kjøre til Oslo (ca 120 km t/r inkl innom barnehage etc). 100 sone mesteparten av veien, dette dro MYE strøm av demobilen.  Det skal bli spennende å se om jeg klarer meg tur/retur uten lading!

Dette blir spennende!  :)

Tekna med 6.6kw lader er det beste valget du kunne ha gjort når det gjelder valg av Leaf!

På vinteren i snø kan det bli litt knapt. Forvarm bilen i 30 minutter før du kobler av laderen hjemme, ha moderat temp i kupè, bruk heller sete- og rattvarme og hold lav hastighet på motorvei. Da maksimerer du rekkevidde.

Kan du lade bare litt på jobb blir det null problemer. Hurtiglade i 10 minutter holder også rikelig.
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: DaeedorMandag 10. November 2014, klokken 12:11
Gratulerer med nybil på vei...

Igår kjørte eg ca 7 mil,  med min 2013 Leaf. 19'c inne, 8'c ute. 1 stopp.
Det gikk akkurat,  low battery ca 6 km hjemmefra. Kun 60 og 80 sone. Ikke store bakker etc.
Nå har jeg hatt bilen i snart 2 år,  så var ikke redd for jeg vet hva den er god for.. Men tror det skal holde godt med 120 km, slik som du beskriver uten å lade.

Min erfaring tilsier ca 6-8 mil på vinteren med varmeapparat og ca 10-12 uten. Du får jo varmepumpe i din bil så vil nok hjelpe godt når du kjører med varme iforhold til min som har det gamle systemet.

Lykke til, blir spennende å se :)

Merkelig - vi har 2 stk 2013 modeller ( nyeste type med varmepumpe ) og de går ca 9-10 mil på vinteren i minus 17 grader - og ca 13-15 mil på sommeren.... ved hastighet ca 80-90 kmt og relativt flat vei. Så da går din bil endel kortere....? Du har vel 2013 modell uten varmepumpe og den er vel heller ikke produsert i England kanskje ?  ???   Isåfall er det jo endel forbedringer på den engelskproduserte - det kan forklare forskjellen.
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: DaeedorMandag 10. November 2014, klokken 12:14
Læs dette link.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=37&t=11412

Du kan også isolere varmeslanger med rørskåle, har også selv gjort dette på min.

Det er ikke varmeslanger på den nye Leaf. :P
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: JBSMandag 10. November 2014, klokken 12:23
Hej, det ved jeg, men hans ( PK ) er fra Jan 2013...
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: HelspentMandag 10. November 2014, klokken 14:10
Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: DaeedorMandag 10. November 2014, klokken 14:58
Hej, det ved jeg, men hans ( PK ) er fra Jan 2013...

Ahhh... den så jeg jo ikke !  ( Trodde at det var trådstarters bil ....men leste vel ikke alt -)  Haha   ;D
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: DaeedorMandag 10. November 2014, klokken 15:00
Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)

Den går minst 60 Km om vinteren med fullt batteri og all varme på - det kan du være helt sikker på.  :)
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: emilMandag 10. November 2014, klokken 16:04
Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)

Den går minst 60 Km om vinteren med fullt batteri og all varme på - det kan du være helt sikker på.  :)

Kan legge inn et lite forbehold:

Den klarer garantert en tur på 60km alle dager.

Den klarer mest sansynlig også to turer på 30km hver (f.eks tur/retur) uten lading og oppstart fra kald bil begge ganger.

Det den derimot kan få problemer med et f.eks 6 turer på 10km hvis man lar bilen bli helt kald mellom hver tur eller lange venteperioder i bilen med varme på (f.eks saktegående kø). Da forsvinner mye strøm på oppvarming.

Kjører man totalt sett 60km i en snittfart på 60km/t er jo det en time kjøring. Med 5kW (ca) varmeelement vil maks 5kWh gå med til oppvarming. Da har du ca 12kWh igjen til kjøring før første varsel om lavt batteri. Tror du skal få problemer med å gå over 2kWh/mil på kun kjøringen og du har uansett da et buffer på 2-3kWh før du trenger å få panikk.

2kWh/mil kan jeg få når jeg ligger i 110+ på motorvei, har diverse forbikjøringer, det regner og jeg har på godt med varme i bilen.
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: Thomas ParsliMandag 10. November 2014, klokken 16:32
Jeg tolker det dit hen at du bor rundt 60km nord for Oslo og kjører E6 hvor fartsgrensen er 100km/t på store deler av strekningen. Jeg har kjørt den strekningen (Oslo->Gardermoen eller Oslo->Hamar) mange ganger i forskjellig være og tror det kan være vanskelig å klare den "vanskelige dager".
Kalde vinterdager, ekstremt nedbør og slaps i veibanen er "vanskelige dager" i en elbil....

På den annen side skal du ikke lade mange timene på 16A eller 32A før turen blir bekymringsløs!
Jeg ville prøvd å finne en lademulighet på jobb, alternativt blir det en tvungen kaffepause på vei hjem en gang i blandt ;)

Thomas
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: DaeedorMandag 10. November 2014, klokken 21:11
Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)

Den går minst 60 Km om vinteren med fullt batteri og all varme på - det kan du være helt sikker på.  :)

Kan legge inn et lite forbehold:

Den klarer garantert en tur på 60km alle dager.

Den klarer mest sansynlig også to turer på 30km hver (f.eks tur/retur) uten lading og oppstart fra kald bil begge ganger.

Det den derimot kan få problemer med et f.eks 6 turer på 10km hvis man lar bilen bli helt kald mellom hver tur eller lange venteperioder i bilen med varme på (f.eks saktegående kø). Da forsvinner mye strøm på oppvarming.

Kjører man totalt sett 60km i en snittfart på 60km/t er jo det en time kjøring. Med 5kW (ca) varmeelement vil maks 5kWh gå med til oppvarming. Da har du ca 12kWh igjen til kjøring før første varsel om lavt batteri. Tror du skal få problemer med å gå over 2kWh/mil på kun kjøringen og du har uansett da et buffer på 2-3kWh før du trenger å få panikk.

2kWh/mil kan jeg få når jeg ligger i 110+ på motorvei, har diverse forbikjøringer, det regner og jeg har på godt med varme i bilen.

Jeg mener våre biler går lengre enn ovenstående eiers bil ,da han har gammel modell , vi har fjorårets modeller , og du ønsker å kjøpe ny bil. (som sikkert er enda litt bedre..)  Våre har gått 100 km uten lading , i 80 km/t med full varme , i minus 17 grader sist vinter.-  Så når jeg sier du garantert vil klare 60 km , så mener jeg det. Uten forbehold om hastighet eller noe. Men du bør lade etterpå , selvsagt.... 8) - og  - bilen bør være oppvarmet når du starter turen , det gir lengst rekkevidde.
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: HelspentTirsdag 11. November 2014, klokken 19:09
Jeg tolker det dit hen at du bor rundt 60km nord for Oslo og kjører E6 hvor fartsgrensen er 100km/t på store deler av strekningen. Jeg har kjørt den strekningen (Oslo->Gardermoen eller Oslo->Hamar) mange ganger i forskjellig være og tror det kan være vanskelig å klare den "vanskelige dager".
Kalde vinterdager, ekstremt nedbør og slaps i veibanen er "vanskelige dager" i en elbil....

På den annen side skal du ikke lade mange timene på 16A eller 32A før turen blir bekymringsløs!
Jeg ville prøvd å finne en lademulighet på jobb, alternativt blir det en tvungen kaffepause på vei hjem en gang i blandt ;)

Thomas

Ja det stemmer, bor på Råholt, så det blir rett ut på motorveien i 100 km/t i ca 4 mil og deretter 60-80 sone inn til sentrum/Vika. Dersom jeg ikke har fått ladet på jobb så blir det vel kaffe langs veien ja. Ser hurtigladestasjonene er plassert ved de tre McDonalds'ene jeg kjører forbi, så det kan jo få uheldige konsekvenser i lengden :D
Tittel: Sv: Ny Leaf...
Skrevet av: HelspentTirsdag 11. November 2014, klokken 19:13
Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)

Den går minst 60 Km om vinteren med fullt batteri og all varme på - det kan du være helt sikker på.  :)

Kan legge inn et lite forbehold:

Den klarer garantert en tur på 60km alle dager.

Den klarer mest sansynlig også to turer på 30km hver (f.eks tur/retur) uten lading og oppstart fra kald bil begge ganger.

Det den derimot kan få problemer med et f.eks 6 turer på 10km hvis man lar bilen bli helt kald mellom hver tur eller lange venteperioder i bilen med varme på (f.eks saktegående kø). Da forsvinner mye strøm på oppvarming.

Kjører man totalt sett 60km i en snittfart på 60km/t er jo det en time kjøring. Med 5kW (ca) varmeelement vil maks 5kWh gå med til oppvarming. Da har du ca 12kWh igjen til kjøring før første varsel om lavt batteri. Tror du skal få problemer med å gå over 2kWh/mil på kun kjøringen og du har uansett da et buffer på 2-3kWh før du trenger å få panikk.

2kWh/mil kan jeg få når jeg ligger i 110+ på motorvei, har diverse forbikjøringer, det regner og jeg har på godt med varme i bilen.

Jeg mener våre biler går lengre enn ovenstående eiers bil ,da han har gammel modell , vi har fjorårets modeller , og du ønsker å kjøpe ny bil. (som sikkert er enda litt bedre..)  Våre har gått 100 km uten lading , i 80 km/t med full varme , i minus 17 grader sist vinter.-  Så når jeg sier du garantert vil klare 60 km , så mener jeg det. Uten forbehold om hastighet eller noe. Men du bør lade etterpå , selvsagt.... 8) - og  - bilen bør være oppvarmet når du starter turen , det gir lengst rekkevidde.

Det høres bra ut. Ellers virker det som det er store forskjeller og mange variabler som avgjør rekkevidden, så det blir tydeligvis ganske individuelt. Jeg skal nok drøye maxrekkeviddeforsøkene litt til jeg blir kjent med det hele.

Det er også viktig at alt tilsynelatende virker knirkefritt, uten bekymringer etc, det er mange skeptikere rundt meg nå ;-)