Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: galinn på Torsdag 30. Oktober 2014, klokken 20:59

Tittel: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: galinnTorsdag 30. Oktober 2014, klokken 20:59
God kveld.

Vet dette kanskje er å banne litt i kirken, men allikavell. Jeg har en Leaf som jeg kun lader på jobben, da stikkontakt i borettslaget bare er på 750w. Nå som vinteren er her går det mye strøm til å få den varm om morgenen. Noen som har prøvd å å montert en varmevifte/defa i leaf ? Evt få en stikkontaktplugg for 220v på utsiden av bilen man kan koble til ting inne i bilen ?

De bygger for øvrig ladepunkter, men de er ikke klare før om to år...
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: valvolainenFredag 31. Oktober 2014, klokken 06:31
Hei og velkommen til forums.
Det burde gå fint uten større inngripen enn en eksisterene gjennomføring i torpedo. Merk at det nok ikke gjør bilen mer salgbar da dette jo krever at bilen er konlet til to kontakter hver dag (for andre) samt at det er mer hassle fordi forvarming fungerer jo greit ellers). Det er ikke sikkert at det finnes så mange kupevarmere på under 740w, sjekk dette først. Ellers er det jo kurant med et tidsur her, og løsningen er jo billig.
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: kjbuFredag 31. Oktober 2014, klokken 08:21
...eller en skjøteledning gjennom dør/bakluke. Bruker det på min Zafira. Da slipper du å modifisere bilen. Pass bare på å bruke en skjøteledning som ikke er for tykk.
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: TorCFredag 31. Oktober 2014, klokken 08:45
Hva med en slik en http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50080414&searchclickthrough=true&searchQuery=motorvarmer (http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50080414&searchclickthrough=true&searchQuery=motorvarmer) ?

Jeg har sett de ned mot 750w fra Calix.
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: GriffelFredag 31. Oktober 2014, klokken 08:59
. Pass bare på å bruke en skjøteledning som ikke er for tykk.
Pass bare på å bruke en skjøteledning som er mer enn tykk nok.
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: MippenFredag 07. November 2014, klokken 13:29
Ikke helt med jeg... Du kan ikke bruke forvarming hvis du kan bruke en skjøteledning? Jeg ville brukt forvarmingen i stedet for å innstallere en vifte. Eller er kursen så svak at du ikke kan lade på full styrke slik at batteriet tappes?
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: MidgardFredag 07. November 2014, klokken 18:07
Finnes det ikke ladekabel som lader på 6 amper?  Skulle tilsvare 720w
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: svingenFredag 07. November 2014, klokken 19:19
6 a blir fort 1200 watt må mere ha en må mere ha 3A hvis må tenker att det ca er 220watt, men det er vel kanskje motorvarmer kontakt du har? Er sikret sikra med en 16a etc derfor er det satt opp "begenser" du kan fint bytte med en 10a og passe på og ikke lade når andre bruker motorvarmer da går hoved sikringen er du heldig bruker ingen motorvarmer da er det 0 stress.
Er det 16a og 3A til hver så deler 5 stk en sikring. Bare finne sikringen og sjekke.kan og fjerne bergenseren og få full 16a men er jo grunn til det er satt opp slik ;-)
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: TrafikkbestyrerFredag 07. November 2014, klokken 19:21
6amp x 240 volt = 1440 watt
3amp x 240 volt = 720 watt

Har aldri hørt om ladekabel eller kladd som lader så tregt.
Hadde heller satset på at noen kunne lage en som ladet med 3 amp
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: svingenFredag 07. November 2014, klokken 19:26
Kan vel si enkelt att man får 1%, på batteriet per a så 3A gir ca 3%  per time folk er jo hjemme 12 timer så får jo 36% på 12 timer tipper Elbilhjelpen.no kan fikse deg lader via evselct som lader på 3a
Da kan du kose deg med varme til jobb :-)
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: jkirkeboFredag 07. November 2014, klokken 19:45
6amp x 240 volt = 1440 watt
3amp x 240 volt = 720 watt

Har aldri hørt om ladekabel eller kladd som lader så tregt.
Hadde heller satset på at noen kunne lage en som ladet med 3 amp

3A går ikke, standarden for Type 2 går ikke lengre ned enn 6A.
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: svingenFredag 07. November 2014, klokken 20:03
Er ikke leaf type1?
Er vel type2 til type1 de type 2 kablene som selges til leaf?
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: MidgardFredag 07. November 2014, klokken 22:11
My bad,  jeg Google 6 amper og fikk tydeligvis feil svar.  Evt kan det jo hende jeg Google en amerikansk side med 120volt?
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: MippenLørdag 08. November 2014, klokken 09:52
Charge amps lader valgfritt på 6a, 10a og 16a for å si det.
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: Marius Engelſøndag 09. November 2014, klokken 16:09

God kveld.

Vet dette kanskje er å banne litt i kirken, men allikavell. Jeg har en Leaf som jeg kun lader på jobben, da stikkontakt i borettslaget bare er på 750w. Nå som vinteren er her går det mye strøm til å få den varm om morgenen. Noen som har prøvd å å montert en varmevifte/defa i leaf ? Evt få en stikkontaktplugg for 220v på utsiden av bilen man kan koble til ting inne i bilen ?

De bygger for øvrig ladepunkter, men de er ikke klare før om to år...

750w = 3,26a

Hvilken kurs kan være så liten?
Så vidt meg bekjent er den minste vanlige automaten på 10a, du får også automater på 6a.

Hvordn vet du at den tåler max 750w?
Tittel: Sv: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: Rioſøndag 09. November 2014, klokken 16:29
Marius: Mange borettslag har uttak for motorvarmere, med en lokal "automatsikring" på 3-4 A.
Tittel: "ekstern"varmevifte til leaf
Skrevet av: Marius Engelſøndag 09. November 2014, klokken 20:53
Marius: Mange borettslag har uttak for motorvarmere, med en lokal "automatsikring" på 3-4 A.

I mine 12 år som elektriker og som jobb med tilsyn har jeg aldri sett noe lavere enn 6a automater montert. Jeg har sett flere hundre slike motorvarmerstolper og bokser, og aldri sett lavere enn 10a i disse.

Disse strømbegrenserene/"automatene" som kommer i 3 og 5a størrelse anbefaler ikke engang defa, som er leverandør av disse, at blir montert. De er for lengst på vei ut, men kan nok henge igjen noen steder i gamle borettslag. Å si at det er i så "mange borettslag" er å ta litt hardi i.

En defa motorvarmer ligger ofte rundt 600w, en eloc på 1000w eller høyere pluss sirkulasjonspunpen. Begge er vanlige i personbiler.

Vanligvis er strømbegrenseren for å hindre utkobling av forankoblede vern, ikke fordi at kabelen kan bli overbelastet. Dette kan elektriker sjekke ut, og det kan hende det er nok å koble vekk denne, slik at du kanskje kan trekke 10/16a til bilen din :) Det er ikke så mange som bruker motorvarmer lengre..