Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: RaBalder på lørdag 25. oktober 2014, klokken 09:00
En av de tingene jeg ikke har slått meg til ro med på min Tesla er vindusvisker-styringen. Automatikken er ikke forutsigbar.
Så jeg hadde ønsket meg en mulighet til å ha god gammeldags intervall-styring på viskeren.
- Kan aktiveres som et valg på den store skjermen.
- Og styres f.eks. med høyre rulle-hjul på rattet for å justere frekvens på viskingen.
Den skulle kunne leveres med en firmware-oppdatering.
Har hatt samme tanke.
Det er relativt ofte automatikken og jeg er uenig i viskerfrekvensen.
En måte å styre dette manuelt hadde vært kjærkomment.
Helt enig! Viskerstyringen lever sitt eget liv. Steg 1 og 2 er bortimot det samme, steg 3 er jevn og god men kjoerer gjerne uten forsvarsel i dobbel hastighet mens steg 4 setter den ned til normal igjen. Gaarsdagens regnever oppover Hadeland ble en merkverdig viskerseanse, og endt med steg 2 og hyppige manuelle trykk.
Om det er noe som er rett og slett elendig på denne bilen så er det nettopp viskerstyringen. Jo mer leamikke dess mer trøbbel er det noe som heter, og det gjelder til gangs her.
Gir min fulle tilslutning til "krav" om manuell styring.
Er det fire steg på regnsensoren nå? Min har bare to.
@ Muffinman
I mangel av begrepet, jeg viste til de fire 'klikkene' på hendelen.
På steg 1 og 2 er viskerene styrt av regnsensoren. Steg 3 og 4 er faste hastigheter, hvor 4 er raskest.
Men enig i at styringen på trinn 1 og 2 ikke fungerer helt bra. Det er vel fjerde bilen jeg har med regnsensor og det har ikke fungert som ønsket på noen, men denne er vel den som er lengst unna. Intervallstyring ville vært kjærkomment.
.....eller bare rett og slett at Tesla fikser regnsensoren. Det er jo et poeng i seg selv at regnsensoren har erstattet intervallbryteren på nyere biler. Og det skulle vel egentlig bare være en SW fiks???
Kunne vært hyggelig at regnsensoren fungerte skikkelig. Men så langt har jeg ikke kjørt en bil hvor dette har fungert særlig bra. Mulig det går på preferanser.
Sitat fra: Muffinman på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:06
Kunne vært hyggelig at regnsensoren fungerte skikkelig. Men så langt har jeg ikke kjørt en bil hvor dette har fungert særlig bra. Mulig det går på preferanser.
Jeg syns regnsensoren fungerer veldig bra på min Leaf, også i min tidligere BMW 5 serie fra 1997 fungerte regnsensoren helt topp. Jeg har ikke behov for å kjøre viskerne manuelt. Jeg ville aldri byttet bort regnsensor med intervall.
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:26
Sitat fra: Muffinman på søndag 26. oktober 2014, klokken 11:06
Kunne vært hyggelig at regnsensoren fungerte skikkelig. Men så langt har jeg ikke kjørt en bil hvor dette har fungert særlig bra. Mulig det går på preferanser.
Jeg syns regnsensoren fungerer veldig bra på min Leaf, også i min tidligere BMW 5 serie fra 1997 fungerte regnsensoren helt topp. Jeg har ikke behov for å kjøre viskerne manuelt. Jeg ville aldri byttet bort regnsensor med intervall.
Det trenger ikke være enten eller. Både og.
Vi vil ha regnsensorer og vi vil ha intervall. Skulle ikke være noe problem å ha begge deler.
BMWen min har regnsensor som fungerer....dvs sånn tålig bra.
Intervall er gammeldags. regnsensor som fungerer er hva kundene ønsker.
Bor i Bergen :)
Regnsensor i Bergen bør jo være enkelt. Fast kobling til 12v, eller en slik til pynt:
(http://www.onlineautomotive.com.au/image/cache/data/Products/narva/62056%5B1%5D-500x500.png)
Jepp spesielt om høsten :)
På leafen min fungerer regnsensoren sånn tålig greitt. Har mulighet til å stille inn følsomheten på sensoren. Men på Volvoen vår har vi mulighet til å slå av regnsensoren og bare kjøre på fast intervall eller fast hastighet trinn en og to. Dette synes jeg er en glimrende løsning som Volvo har. Slipper at viskerene går bananas på full hastighet når man egentlig ikke har bruk for denne hastigheten.
Sitat fra: medic.66 på mandag 27. oktober 2014, klokken 09:15
På leafen min fungerer regnsensoren sånn tålig greitt. Har mulighet til å stille inn følsomheten på sensoren.
Det gjør den på min Leaf også - omtrent 75% av tiden. Ellers er den bare til irritasjon. Kanskje spesielt ved lett regn. Da er den helt på trynet og jeg sitter heller og bruker den manuelle visk-en-gang-metoden.
Men, men. Vi har vel alle forskjellige terskler på hva vi synes er ok :)
Steg 1 burde fått innført i koden at ja visk men aldri gå på turbo. Ser jo helt tåpelig ut når jeg kjørte ut på OS i dag på nivå 1 med insane mode på viskerne mens alle andre kjørte med vanlig hastighet.
Drive å manuelt ta av og på viskerne og manuelt kompansere osv... grrr savner bmwen der.
Har dere lagt merke til at når viskeren går på full pupp så går den utenfor ruten som kan sees fra insiden? At den ikke stopper i tide? Er ikke helt sikker på om den treffer lakken eller ikke
Jepp. Påpekte det for Tesla i feb 2014 da jeg trodde noe var galt. En amerikaner på gjesteopptreden i Trondheim sa at det var normalt, og at det var bevegelsesenergien som gjorde det. Alt ble sjekket og funnet i orden.
Sitat fra: Muffinman på fredag 29. mai 2015, klokken 18:58
Jepp. Påpekte det for Tesla i feb 2014 da jeg trodde noe var galt. En amerikaner på gjesteopptreden i Trondheim sa at det var normalt, og at det var bevegelsesenergien som gjorde det. Alt ble sjekket og funnet i orden.
Kjørte en BMW 1 serie tidligere, den gikk også litt lenger på full fart, men ikke mer enn kanskje 3 cm på enden av viskeren.
Satse på at motoren klarer å holde viskeren unna lakken selv når motoren blir noen år.
Sitat fra: overlay på fredag 29. mai 2015, klokken 18:49
Har dere lagt merke til at når viskeren går på full pupp så går den utenfor ruten som kan sees fra insiden? At den ikke stopper i tide? Er ikke helt sikker på om den treffer lakken eller ikke
What!? Min stopper alt for langt fra A-stolpen (opptil 12cm) og jeg bruker alltid full guff på siste sveip for å få dritten litt lengre inn mot stolpen, men fortsatt snur den langt fra. Trodde det var sånn for alle, men må tydeligvis kunne justeres siden noen visker HELT inn.
Bilde av min full guff stopp >:(
Får håpe noen dere ute faktisk har fått vindusviskere som faktisk treffer "the sweet spot"
Sitat fra: Hyperstress på fredag 29. mai 2015, klokken 19:46
Sitat fra: overlay på fredag 29. mai 2015, klokken 18:49
Har dere lagt merke til at når viskeren går på full pupp så går den utenfor ruten som kan sees fra insiden? At den ikke stopper i tide? Er ikke helt sikker på om den treffer lakken eller ikke
What!? Min stopper alt for langt fra A-stolpen (opptil 12cm) og jeg bruker alltid full guff på siste sveip for å få dritten litt lengre inn mot stolpen, men fortsatt snur den langt fra. Trodde det var sånn for alle, men må tydeligvis kunne justeres siden noen visker HELT inn.
Bilde av min full guff stopp >:(
Min er også sånn.
Kjærkommen tråd. Bare for å unngå at viskerene hopper opp i hurtig hastighet så ender jeg opp med å enten bruke trinn 3 eller trykke manuelt. Det er så fryktelig irriterende når den tar avgårde på lett yr for eksempel. Jeg tror jeg skal sende inn et forbedringsforslag til Tesla.
Det er merke på frontruta som angir nedre posisjon. Ligger den under dette kan det nok justeres vil jeg tro.
Kanskje man bør sende epost til Jerome etterhvert. Når de prioriterer å fikse alt annet før basis funsjonalitet så bør man løfte det opp et hakk.
Noe så elementært som nivå 1 er manuell intervall fks burde de kunne fikset på kort tid.
Mange som klager over intervallviskererne, men er det noen som i hele tatt er fornøyd med sine og kan kjøre i regnvær hvor intervallinnstillingen fungerer bra? For min del synes jeg det er på kanten til trafikkfarlig, når man sitter mesteparten av tiden og venter på en ny sveip, mens sikten stadig blir dårligere. Alle de passasjerer jeg har hatt med i regnvær, har også sagt at de virker for dårlig. Har sagt fra flere ganger når bilen (P 85 fra mars 2014) har vært på service, men de sier hver gang at de ikke finner noe feil. Derfor kunne det være greit å vite om det er noen som er fornøyd med sine viskere på intervallinnstilling, før jeg klager for tredje gang.
På min synes jeg nivå 1 visker litt for hyppig til tider. Men akkurat det er ikke noe stort problem så synes egentlig det fungerer bra.
Jeg syns automatikken fungerer helt genialt!
Kun en ytterst sjelden gang jeg trykker for et manuelt sveip, ellers så fungerer de helt etter min smak.
Sitat fra: Baldrian på onsdag 03. juni 2015, klokken 15:14
Mange som klager over intervallviskererne, men er det noen som i hele tatt er fornøyd med sine og kan kjøre i regnvær hvor intervallinnstillingen fungerer bra? For min del synes jeg det er på kanten til trafikkfarlig, når man sitter mesteparten av tiden og venter på en ny sveip, mens sikten stadig blir dårligere. Alle de passasjerer jeg har hatt med i regnvær, har også sagt at de virker for dårlig. Har sagt fra flere ganger når bilen (P 85 fra mars 2014) har vært på service, men de sier hver gang at de ikke finner noe feil. Derfor kunne det være greit å vite om det er noen som er fornøyd med sine viskere på intervallinnstilling, før jeg klager for tredje gang.
Ikke uten grunn noen døpte om regnsensoren til monsunsensor :) Sensoren har fungert bra tidvis, men dessverre ofte den ikke visker raskt nok ift. sikt.
Sitat fra: Baldrian på onsdag 03. juni 2015, klokken 15:14
Mange som klager over intervallviskererne, men er det noen som i hele tatt er fornøyd med sine og kan kjøre i regnvær hvor intervallinnstillingen fungerer bra? For min del synes jeg det er på kanten til trafikkfarlig, når man sitter mesteparten av tiden og venter på en ny sveip, mens sikten stadig blir dårligere. Alle de passasjerer jeg har hatt med i regnvær, har også sagt at de virker for dårlig. Har sagt fra flere ganger når bilen (P 85 fra mars 2014) har vært på service, men de sier hver gang at de ikke finner noe feil. Derfor kunne det være greit å vite om det er noen som er fornøyd med sine viskere på intervallinnstilling, før jeg klager for tredje gang.
Viskerne er kanskje litt konservative før de tar seg bryet med å sette i gang, men synes egentlig de fungerer bra. Har hatt større problem på andre biler med viskere som farer over ruta som hyener på amfetamin så fort det kommer en dråpe vann.
Jeg synes også det stort sett fungerer ganske bra, men ser ikke helt forskjellen på nivå 1 og 2. Kjører som regel enten på Auto1, eller på "knepp nr 3".
Kunne kanskje tenke meg en mulighet til å justere følsomheten litt, men som regel starter viskerne i det jeg skal til å trykke igang et manuelt visk, så for min del er det nok snakk om veldig små finjusteringer før det passer meg bra.
Synes det er et større problem at viskeren på førersida egentlig aldri har tatt skikkelig, og ofte etterlater striper på vinduet. Skal prøve med Biltema-bladene som andre har anbefalt snart, da det ikke ser ut til å bli sopmmer med det første her på Sunnnmøre, i alle fall. :P
Det jeg ikke skjønner er hvorfor de gidder å prøve å lage sin egen løsning når de har hatt samarbeid med Toyota og Mercedes.....Mulig de bare har testet med vannslange i California. Sensorene på min gamle Toyota Avensis virket fantastisk. Husker jeg undret meg over hvordan i huleste de kunne finne ut så nøyaktig hvor mye det regnet.....og lurer ennå. Har hatt Teslaen i 1 år og 20 ting som ikke har vært bra/blitt ødelagt....1 tingpå Avensis på 5 år.
Jo, men Avensis? Det er jo ikke bra ;)
Jeg hadde toyota previa, ingenting som funket;-)
Har kikket litt på elskjema #25.1 som omfatter wiper/washer.
Det er en sensor som TM kaller "RainLightSensor" som ser ut til å styre dette via BodyControl Module.
Denne sensor har en datautgang.
I-og-med navnet, så kan dette være en kombinert sensor for både autotenning av lys, automatisk dimming av fjernlys og intervallstyring av vindusviskere? Den er trolig rent optisk?
Det kan være at biler som ikke har alle disse funksjoner, har en annen sensor?
Andre biler har ofte en autonom, kapasitiv sensor for styring av denne funksjonen. Det er et annet måleprinsipp - og kan kanskje forklare forskjellen på TMS og andre biler på dette området?