Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:17

Tittel: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: krisrstsøndag 12. oktober 2014, klokken 10:17
Hei!

Etter fire måneder med 2012 nissan leaf skal jeg nå enderlig få satt opp elkontakt i garasje der jeg bor, slik at jeg slipper det værste ladestresset. Men jeg vil selvfølgelig ha anlegg som støtter 16 A (ville jo legge opp til 32 A i utgangspunktet men det er visst ikke kapasitet til dette).

Problemet er at elektrikeren sier det ikke er lov å lade på 16 A på shuko lenger, så jeg må nøye meg med 10 A. Dette syntes jeg er skikkelig kjipt. For å få "lov" til å lade 16 A må jeg sette opp "hjemmelader" og denne koster 15k og er HELT uaktuell.

Kan jeg be han om å sette opp en industrikontakt? Eller har dere noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Hvis jeg får lov til å sette opp en industrikontakt, hva slags overgang trenger jeg?
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: BEsøndag 12. oktober 2014, klokken 10:21
Sjekk med en annen elektriker.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Riosøndag 12. oktober 2014, klokken 10:36
Sitat fra: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:17
Hei!

Etter fire måneder med 2012 nissan leaf skal jeg nå enderlig få satt opp elkontakt i garasje der jeg bor, slik at jeg slipper det værste ladestresset. Men jeg vil selvfølgelig ha anlegg som støtter 16 A (ville jo legge opp til 32 A i utgangspunktet men det er visst ikke kapasitet til dette).

Problemet er at elektrikeren sier det ikke er lov å lade på 16 A på shuko lenger, så jeg må nøye meg med 10 A. Dette syntes jeg er skikkelig kjipt. For å få "lov" til å lade 16 A må jeg sette opp "hjemmelader" og denne koster 15k og er HELT uaktuell.

Kan jeg be han om å sette opp en industrikontakt? Eller har dere noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Hvis jeg får lov til å sette opp en industrikontakt, hva slags overgang trenger jeg?

Det foresvever deg ikke at det faktisk er en grunn til at strømmen i en Schukokontakt bør begrenses til 10 A (8 A i følge Direktoratet for Sivilt Beredskap)?

Du kan:

1) Kjøpe en "hjemmelader" (som ikke er en lader, men en laderegulator) som er permanent installert. Disse koster langt mindre enn 15k.

2) Du kan be elektrikeren installere et 16 A CEE industristikk, og bruke en "løs" 16 A laderegulator.

Du bør ikke ha en adapter som sender 16 A gjennom Schuko som en permanent løsning.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Riosøndag 12. oktober 2014, klokken 10:37
Sitat fra: BE på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:21
Sjekk med en annen elektriker.

Tror du det blir tryggere eller lovligere da? ;)
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: BEsøndag 12. oktober 2014, klokken 10:55
Hele huset mitt er pepret med 16A Schukokontakter. Helt trygt og helt lovlig, men en må selvsagt bruke vettet.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: krisrstsøndag 12. oktober 2014, klokken 10:59
Sitat fra: Rio på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:36
Sitat fra: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:17
Hei!

Etter fire måneder med 2012 nissan leaf skal jeg nå enderlig få satt opp elkontakt i garasje der jeg bor, slik at jeg slipper det værste ladestresset. Men jeg vil selvfølgelig ha anlegg som støtter 16 A (ville jo legge opp til 32 A i utgangspunktet men det er visst ikke kapasitet til dette).

Problemet er at elektrikeren sier det ikke er lov å lade på 16 A på shuko lenger, så jeg må nøye meg med 10 A. Dette syntes jeg er skikkelig kjipt. For å få "lov" til å lade 16 A må jeg sette opp "hjemmelader" og denne koster 15k og er HELT uaktuell.

Kan jeg be han om å sette opp en industrikontakt? Eller har dere noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Hvis jeg får lov til å sette opp en industrikontakt, hva slags overgang trenger jeg?

Det foresvever deg ikke at det faktisk er en grunn til at strømmen i en Schukokontakt bør begrenses til 10 A (8 A i følge Direktoratet for Sivilt Beredskap)?

Jeg vet hvordan reglene for sikkerhet er og er ikke ute etter å omgå de. Derfor spør jeg dere som kanskje har mer erfaring om hjelp

Sitat
Du kan:

1) Kjøpe en "hjemmelader" (som ikke er en lader, men en laderegulator) som er permanent installert. Disse koster langt mindre enn 15k.
Link? Aldri hørt om "laderegulator"

Sitat
2) Du kan be elektrikeren installere et 16 A CEE industristikk, og bruke en "løs" 16 A laderegulator.
Dvs bruke leaf'ens ladekladd?

Sitat

Du bør ikke ha en adapter som sender 16 A gjennom Schuko som en permanent løsning.
Det er ikke et alternativ heller.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: emilsøndag 12. oktober 2014, klokken 11:24
Du har tre muligheter for lading med 16A hjemme:

Beste løsning:
16A fastmontert boks på veggen med Type1 ladekabel til bil, da bruker du ikke din egen ladekabel. Boksen inneholder elektronikken som er i "kladden". Ladehastighet ca 50% raskere enn original nissan ladekabel.

Middels løsning:
16A industrikontakt (CEE) og 16A ladekabel med kladd (eller innebygget i håndtak) med fast CEE kontakt på kabel. Kan i krisetilfeller brukes med overgang til schuko når du er på tur men bør helst da begrenses til 10A hvis et er en justerbar kabel (som Ratio, Charge-Amps eller EVSelect)

Dårlig løsning:
Få montert schuko kontakt på 16A kurs i garasjen uten å si at den er til elbilading. Si at du skal bruke den til høytrykksspyler, kompressor eller annet verktøy. Gjem unna elbilen når elektrikker kommer.


Den dårlige løsningen fungerer bra for de aller fleste riktignok, men man må passe på å kjenne på kontaktene jevnlig om de blir varme. Lad kun på 16A når du trenger det, ellers lader du på 10A.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: jkirkebosøndag 12. oktober 2014, klokken 11:31
Sitat fra: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:17
Hei!

Etter fire måneder med 2012 nissan leaf skal jeg nå enderlig få satt opp elkontakt i garasje der jeg bor, slik at jeg slipper det værste ladestresset. Men jeg vil selvfølgelig ha anlegg som støtter 16 A (ville jo legge opp til 32 A i utgangspunktet men det er visst ikke kapasitet til dette).

Problemet er at elektrikeren sier det ikke er lov å lade på 16 A på shuko lenger, så jeg må nøye meg med 10 A. Dette syntes jeg er skikkelig kjipt. For å få "lov" til å lade 16 A må jeg sette opp "hjemmelader" og denne koster 15k og er HELT uaktuell.

Hør om elektrikeren din vil sette opp denne da vel: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16359.0.html

Prisen er ganske langt fra 15k.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Riosøndag 12. oktober 2014, klokken 11:39
Sitat fra: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 10:59

Link? Aldri hørt om "laderegulator"

Dvs bruke leaf'ens ladekladd?


Laderen sitter i bilen. Det en "hjemmelader" gjør er akkurat det samme som ladekladden gjør - forteller laderen i bilen at den kan trekke hhv 16 A og 10 A. De regulerer altså hvor mange ampère laderen kan trekke.

Forskjellige leverandører har en kabel med ladekladd på 16 A, og 16 A industristikk i stedet for Schuko-kontakt. :)
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: krisrstsøndag 12. oktober 2014, klokken 15:03
Finnes det ladekladder med industrikontakt? Det vil jeg gjerne se om noen har noen linker..
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: emilsøndag 12. oktober 2014, klokken 15:22
Sitat fra: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 15:03
Finnes det ladekladder med industrikontakt? Det vil jeg gjerne se om noen har noen linker..

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd (http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd)
Kladden på den kabelen er riktignok veldig stor.


http://www.charge-amps.com/um-evse-v2 (http://www.charge-amps.com/um-evse-v2)
http://www.evselect.eu/evselect-16a-p-50.html (http://www.evselect.eu/evselect-16a-p-50.html)
Disse er kladdløse og det er ingenting som hindrer deg i å bytte ut schuko med CEE


Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: jkirkebosøndag 12. oktober 2014, klokken 15:28
Sitat fra: krisrst på søndag 12. oktober 2014, klokken 15:03
Finnes det ladekladder med industrikontakt? Det vil jeg gjerne se om noen har noen linker..

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15895.0.html
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Mippensøndag 12. oktober 2014, klokken 16:25
Jeg har 16A kurs dedikert og lader ofte med 16A ladekabel. Blir ikke varmt en gang. Jeg passer på å undersøke med jevne mellomrom og lader ikke midt på natten med 16A. Snakket med en elektriker i familien og han sa at det skal gå helt fint hvis det er et nytt godkjent anlegg med riktig dimensjonerte ledninger. Når man lader med 16A kabelen trekker den ikke egentlig 16, den trekker litt mindre så man belaster ikke kursen 100%. Du kan jo bare si at du skal lade bilen med 10A kabel. Da kan ikke de si noe...  Selv om det går bra så har ikke de som fagpersoner lov å ta ansvar for det når de vet hva det skal brukes til. Derfor de er så streng med det.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: emilsøndag 12. oktober 2014, klokken 16:44
Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:25
Jeg har 16A kurs dedikert og lader ofte med 16A ladekabel. Blir ikke varmt en gang. Jeg passer på å undersøke med jevne mellomrom og lader ikke midt på natten med 16A. Snakket med en elektriker i familien og han sa at det skal gå helt fint hvis det er et nytt godkjent anlegg med riktig dimensjonerte ledninger. Når man lader med 16A kabelen trekker den ikke egentlig 16, den trekker litt mindre så man belaster ikke kursen 100%.

Det er mye lettere å si nei enn å sette opp alle forholdene man må ta hensyn til før man kan lade på 16A fra schuko. Jeg gjør det nesten daglig selv og føler ikke noe problemer med det, men kjenner jenvlig på kontakene om det blir varmgang. Som jeg har nevnt i andre tråder er ikke engang 10A trygt hvis kontakten er slitt og jeg har da fått smeltet to schuko kontakter mens jeg har ladet på 10A.

Sitat
Du kan jo bare si at du skal lade bilen med 10A kabel. Da kan ikke de si noe...  Selv om det går bra så har ikke de som fagpersoner lov å ta ansvar for det når de vet hva det skal brukes til. Derfor de er så streng med det.

Skal man sette opp schuko for elbillading skal den vel nå sikres med 10A for å være etter forskriftene.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Riosøndag 12. oktober 2014, klokken 16:46
Sitat fra: Mippen på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:25
Jeg har 16A kurs dedikert og lader ofte med 16A ladekabel. Blir ikke varmt en gang. Jeg passer på å undersøke med jevne mellomrom og lader ikke midt på natten med 16A. Snakket med en elektriker i familien og han sa at det skal gå helt fint hvis det er et nytt godkjent anlegg med riktig dimensjonerte ledninger. Når man lader med 16A kabelen trekker den ikke egentlig 16, den trekker litt mindre så man belaster ikke kursen 100%. Du kan jo bare si at du skal lade bilen med 10A kabel. Da kan ikke de si noe...  Selv om det går bra så har ikke de som fagpersoner lov å ta ansvar for det når de vet hva det skal brukes til. Derfor de er så streng med det.

Ærlig talt, det er ikke trygt bare fordi det ikke omgående eksploderer og brenner ned nabolaget.

Ja, en ny Schuko, som ikke har oksidert (som de gjør utendørs), som ikke er deformert (som skjer første gang man lar den ta vekten av ladekladden), og hvor man alltid tar kontakten ut av bilen først (slik at ikke gnistene forårsaker oksidering), kan nok ta 16 A. En stund. Mange av dem. Ofte.

Det er dog ikke noe man bør basere seg på, og langt mindre noe man bør anbefale/gå god for, til noen, og spesielt ikke til folk som ikke vet så mye om strøm.

At man må lyve til en fagperson sier vel sitt...

Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Mippensøndag 12. oktober 2014, klokken 17:00
Lyver ikke til fagpersonen. For min egen del ladet jeg på 10A før jeg fikk øynene opp for 16A kabel. Nå lader jeg 16A hvis jeg skal raskt avgårde igjen ellers lader jeg på 10A. Følger med, kjenner på kabel, kontakt og på sikring. Jeg har ikke kladd på kabelen min. Naturligvis vil jeg anbefale alle å ha kraftigst mulig kurs, men dersom det ikke er mulig av en eller annen grunn kan man bruke 16A noen ganger dersom man er forsiktig. Når jeg får Teslaen min skal jeg få laget til nytt uttak og legge opp 32A industristikk eller ladestasjon.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: krisrstmandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Daeedortirsdag 28. oktober 2014, klokken 10:00
Her er det ihvertfall litt utvalg :    http://billader.no/ladingbiltyper/nissan-leaf/

(Har fått installert KEBA laderen , kostet 9900,- INKLUDERT elektrikerarbeider og ny 20A jordfeil automat spesialkurs i skapet.....men det var for et år siden)
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: elektroluxonsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: emilonsdag 29. oktober 2014, klokken 20:57
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.

Men der kan man bli fristet til å lade med 16A via schuko kontakten
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Mippenonsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: leaf-newbetorsdag 30. oktober 2014, klokken 00:35
nå må dere slutte med dette pisset om at det er livsfarlig å lade på 16A på schuko støpsel.
en 16A er dimensjonert til å tåle 50% overlast i en time uten at det skal være fare for brann.
om du prøver å lade med 16A på en 10A kurs så vil du normalt greie å lade i minst en halv time før sikringen går med mindre du har kvikke sikringer.
3.6kw er ikke mye efekt og om du mener det er farlig å trekke det fra en schuko plug så må det jo være forbutt å ha mer en stikk pr sikrings kurs. tenk det et hvilket som helst hus du finner garantert tilfeller der en 16A kurs er fordelt på 2-3 eller flere rom. og når kulla slår inn løper ola donk ned og kjøper noen bilige varmeovner på 2kw setter opp en i det ene rommet på en stikk og en på et annet rom da trekker han 4kw på en kurs og det kan funke ganske lenge før sikringa ryker og du ser ikke at huset brenner ned av den grunnen.
det som er mye farligere er å lade elbil på lange tynne kabler det være fast opplegg eller løse kabler eller dorlige og gamle anlegg. elektriske anlegg skal etterses minst hvert 5år og da bør det åpnes og strammes alle skrukoblinger i anlegget. det som er direkte farlig er dorlig tilskrudde koblinger som fort kan skape varmegang og det kan i værste fal føre til at huset brenner ned.

mitt råd er om du skal legge opp ny stikk til lading av elbil i garagen eller annet sted få lagt opp slik at du kan på sikt gjøre det om til 32A 3fas selv om du kun skal ha en 16A kurs. merkostnaden er minimal når du først er i gang og den dagen du bytter bil er det enkelt på bytte sikringer og stikk slik at du kan trekke mer. jeg har lagt opp 6 m2 og eget lite sikrings skap i garagen med 1 32A og en 16A kurs og egen måler det hele med 25m kabel og 2 shuko stikker kom på under 10k.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 30. oktober 2014, klokken 00:58
Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 30. oktober 2014, klokken 00:35
nå må dere slutte med dette pisset om at det er livsfarlig å lade på 16A på schuko støpsel.
en 16A er dimensjonert til å tåle 50% overlast i en time uten at det skal være fare for brann.
om du prøver å lade med 16A på en 10A kurs så vil du normalt greie å lade i minst en halv time før sikringen går med mindre du har kvikke sikringer.
3.6kw er ikke mye efekt og om du mener det er farlig å trekke det fra en schuko plug så må det jo være forbutt å ha mer en stikk pr sikrings kurs. tenk det et hvilket som helst hus du finner garantert tilfeller der en 16A kurs er fordelt på 2-3 eller flere rom.

For å kunne dra 16A ut av en 10A kurs over tid må du ha skrusikringer. De har en I2 verdi på 1,9. I2-verdien er den overlasten som en sikring må løse ut på i løpet av en time. Altså 19A trekk, da må sikringen løse ut på maks 1 time.

Moderne 16A sikringer har en I2 verdi på 1,2 da maks tillatt strøm i 2.5mm2 kabel med A1 eller A2 forlegning er 19,5A. Altså vil sikringen garantert løse ut på under en time om den belastes med 19,2A eller mer.

Normalt brukes nå 15A sikringer med I2-verdi på 1,3. På 10A eller 13A kurs brukes det sikringer med I2 på 1,45. 16A kan du altså glemme på 10A over noe som helst tid av verdi.

"Kvikk" eller "treg" spiller ingen rolle for lading. De heter nå for automatsikringer A,B,C eller D-karakteristikk og dette beskriver den elektromagnetiske utløsningsverdien. Det spiller kun en rolle for ting som trekker stor startstrøm, f.eks en sag. For lading som rampes opp sakte er det I1 og I2 som har betydning.

Det er ikke 16A kursen i seg selv som er problemet, men selve schuko-kontakten. Å ha flere kontakter pr. kurs og fordele belastningen over disse er altså mye bedre enn å trekke 16A fra ett stikk. Det går bra med 16A fra nye og velholdte schuko-kontakter, men etterhvert blir de gamle, korroderte og slakke. Da er det ikke sikkert det går så bra lengre, med varmgang som resultat. Stikk som står ute er spesielt utsatte. På husveggen er det ikke noe særlig med varmgang, mens i en ladestolpe av stål er risikoen minimal. Det er derfor etter min mening greit å lade med 16A fra slike innimellom, men det bør absolutt unngås som permanent løsning hjemme.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: elektroluxtorsdag 30. oktober 2014, klokken 03:17
Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Alt arbeid på faste anlegg er forbeholdt fagfolk med en autorisert bedrift i ryggen. Arbeidet skal i tillegg være forskriftsmeggig utført.

Meget ofte blir blir arbeidet forskriftsmessig utført av slike fagfolk, men jeg liker nå å gjøre slikt selv for å være sikker.  ;)
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Mippentorsdag 30. oktober 2014, klokken 09:00
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. oktober 2014, klokken 03:17
Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Alt arbeid på faste anlegg er forbeholdt fagfolk med en autorisert bedrift i ryggen. Arbeidet skal i tillegg være forskriftsmeggig utført.

Meget ofte blir blir arbeidet forskriftsmessig utført av slike fagfolk, men jeg liker nå å gjøre slikt selv for å være sikker.  ;)


Ok. Sviger er bla. utdannet elektriker så ikke noe problem.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: emiltorsdag 30. oktober 2014, klokken 09:03
Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 30. oktober 2014, klokken 00:35
3.6kw er ikke mye efekt og om du mener det er farlig å trekke det fra en schuko plug så må det jo være forbutt å ha mer en stikk pr sikrings kurs. tenk det et hvilket som helst hus du finner garantert tilfeller der en 16A kurs er fordelt på 2-3 eller flere rom. og når kulla slår inn løper ola donk ned og kjøper noen bilige varmeovner på 2kw setter opp en i det ene rommet på en stikk og en på et annet rom da trekker han 4kw på en kurs og det kan funke ganske lenge før sikringa ryker...

Det er ikke sikringen eller ledningene som er problemet, men selve kontakten. Og nettopp fordi man kan ha mange schukokontakter på en kurs og tilsammen trekke 16A må også kontaktene være godkjent for 16A. Det er ingen tvil om at fjærene i kontakten slites når den brukes og selve kontaktflaten oksiderer. Selv varmtvannsberedere på 2000W som har aldri har vært plugget ut siden montering kan skape varmgang i schuko-kontakten, derfor er det nå krav om at disse monteres fast.

Den største "dødaren" for schuko på ladeplasser er vekten av kladden som mange ikke avlaster på riktig måte. Både fordi de ikke vet bedre, men også fordi flere ladeplasser ikke har muligheter til å henge opp denne, så hele vekten blir hengende i schuko-kontakten noe den ikke er beregnet for.

Selv lader jeg mer eller mindre utelukkende via schuko, og ofte på 16A uten at jeg er urolig fordi jeg passer på og sjekker om kontaktene blir varme. Men har som nevnt iandre tråder fått smeltet to kontakter, men da ved lading på 10A.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Marius Engelfredag 31. oktober 2014, klokken 22:14

Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Den som utfører arbeid med bygging av  elektriske anlegg skal opfylle kravene i FEK $6 (RELEVANT fagbrev innen elektro). Den som står faglig ansvarlig for utførerelse av arbeid i egen bolig (må være ens egen bopel) eller fritidsbolig (ikke utleie), må minst ha RELEVANT fagbrev innen elektro og 3 års relevant praksisk. Den som står faglig ansvarlig for utførelse av arbeid på andres elektriske anlegg må tilfredstille krav i FEK $7 annet ledd (master/bachelor eller tekniskfagskole og fagbrev med 3 års praksis etter endt utdanning, samt bestått prøve administrert av DSB (installatørprøven) ).

Ufaglærte kan gjøre mindre abeider selv. (Ikke skifte stikkontakt, kun deksel. Står nærmere spesifisert i veiledningen til FEK $7)

Gjelder dette deg har du lov å bytte denne selv. Krav til dokumentasjon og erklæring om samsvar gjelder selv om du installerer selv jf. FEL.

I NEK 2014 står det at lading av elbil er tillat over schuko på 10A. 16A må gjøres over industrikontakt eller annen lademetode.

Selv har jeg fått vannblemme da jeg har trukket ut min 16a lader på scuko når jeg kom bort pinnene. Jeg har sett muligens flere hundre svidde stikkontakter/støpsler på varmtvannsberedere (derfor må alle vvb over 1500w direktekobles etter NEK 2014.

10A er 2300W. Med bakgrunn av alle svikke støplser som jeg finner på 1,95 kw varmtvannsberedere vil jeg si at det ikke er å anbefale å bruke schuko, spesielt på 16a.

Med industristikk vil man skåne den faste installasjonen for varmgang, og dersom man må bruke schuko overgang til laderen sin er det enkelt å bytte ut denne når/hvis man får varmgang i denne.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Marius Engelfredag 31. oktober 2014, klokken 22:17

Sitat fra: Mippen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:00
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. oktober 2014, klokken 03:17
Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Alt arbeid på faste anlegg er forbeholdt fagfolk med en autorisert bedrift i ryggen. Arbeidet skal i tillegg være forskriftsmeggig utført.

Meget ofte blir blir arbeidet forskriftsmessig utført av slike fagfolk, men jeg liker nå å gjøre slikt selv for å være sikker.  ;)


Ok. Sviger er bla. utdannet elektriker så ikke noe problem.

Altså ett problem. Han må være installatør jf FEK $7 for å kunne utføre dette. Forsikringsselskapet etterspør dokumentasjon på nyere inst. ved evt. brann i anlegget.
Tittel: Sv: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Mippenlørdag 01. november 2014, klokken 01:24
Sitat fra: Marius Engel på fredag 31. oktober 2014, klokken 22:17

Sitat fra: Mippen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:00
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. oktober 2014, klokken 03:17
Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Alt arbeid på faste anlegg er forbeholdt fagfolk med en autorisert bedrift i ryggen. Arbeidet skal i tillegg være forskriftsmeggig utført.

Meget ofte blir blir arbeidet forskriftsmessig utført av slike fagfolk, men jeg liker nå å gjøre slikt selv for å være sikker.  ;)


Ok. Sviger er bla. utdannet elektriker så ikke noe problem.

Altså ett problem. Han må være installatør jf FEK $7 for å kunne utføre dette. Forsikringsselskapet etterspør dokumentasjon på nyere inst. ved evt. brann i anlegget.

Han har vært utdannet og jobbet som installatør men nå er han sjef for et stort el firma. Men det er vel noe annet å gjøre en ting som privatperson enn som firma. Hvis han gjør det for oss som privatperson er det ikke noe dokumentasjon på jobben men gjør han det gjennom firmaet får vi papirer på at det er godkjent. Men trenger man egentlig dokumentasjon på å bytte en stikkontakt så lenge det er gjort forskriftsmessig og man har dokumentasjon på resten av anlegget?

For å ta et eksempel så var ikke el anlegget i stuen godkjent når vi flyttet inn. Fant også ut at lysene på kjøkkenet ikke var montert av firma. Men forsikringen vår brydde seg ikke om det på kjøkkenet da selger hevdet det var kompis som jobbet som elektriker som hadde montert lysene. De var for såvidt også greie på kjøkkenet.
Tittel: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Marius Engellørdag 01. november 2014, klokken 08:45
Sitat fra: Mippen på lørdag 01. november 2014, klokken 01:24
Sitat fra: Marius Engel på fredag 31. oktober 2014, klokken 22:17

Sitat fra: Mippen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:00
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. oktober 2014, klokken 03:17
Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Alt arbeid på faste anlegg er forbeholdt fagfolk med en autorisert bedrift i ryggen. Arbeidet skal i tillegg være forskriftsmeggig utført.

Meget ofte blir blir arbeidet forskriftsmessig utført av slike fagfolk, men jeg liker nå å gjøre slikt selv for å være sikker.  ;)


Ok. Sviger er bla. utdannet elektriker så ikke noe problem.

Altså ett problem. Han må være installatør jf FEK $7 for å kunne utføre dette. Forsikringsselskapet etterspør dokumentasjon på nyere inst. ved evt. brann i anlegget.

Han har vært utdannet og jobbet som installatør men nå er han sjef for et stort el firma. Men det er vel noe annet å gjøre en ting som privatperson enn som firma. Hvis han gjør det for oss som privatperson er det ikke noe dokumentasjon på jobben men gjør han det gjennom firmaet får vi papirer på at det er godkjent. Men trenger man egentlig dokumentasjon på å bytte en stikkontakt så lenge det er gjort forskriftsmessig og man har dokumentasjon på resten av anlegget?

For å ta et eksempel så var ikke el anlegget i stuen godkjent når vi flyttet inn. Fant også ut at lysene på kjøkkenet ikke var montert av firma. Men forsikringen vår brydde seg ikke om det på kjøkkenet da selger hevdet det var kompis som jobbet som elektriker som hadde montert lysene. De var for såvidt også greie på kjøkkenet.

Som privatperson kan du kun stå faglig avsvarlig for arbeid på egen bolig (må være egen fast bopel) eller fritidsbolig (som ikke primært blir leid ut). Kvlifiksjoner i $$ 6 og 7 i FEK må være oppfylt. Kravene i sikkerhetsforskriften skal følges på like linje. For at abeidet skal være forskriftsmessig må forskriften følges, og dermed må anlegget prøves for å sikre at det er i orden før det spenningssettes. Det står også i forskriften at det skal risikovurderes, dokumenteres og på bakgrunn av dette utstedes en samsvarserklæring.

Installatørbeviset blir slettet hvis du ikke jobber som installatør eller DLE/sakkyndig offentilg kontrollselskap sammenhengende i minst ett av de ti siste årene.

Skal du utføre arbeid med andres elektriske anlegg må du være registrert i installatørregisteret jf. FEK $3, da trengs også orgnr.

Skal du klare å komme unna registreringen kan det være en liten mulighet: du må ha gyldige kvalifikasjoner, største oppdrag 3999kr, ikke jobbe innen elektro eller relatert virksomhet, må bli "ansatt" av huseier til ett bestemt oppdrag og en haug med andre forutsetninger som skal oppfylles. Da går det kanskje, men tvilsomt. Det kan evt avklares med ditt DLE og skattekontor.

Når det gjelder forsikring: hvis det er gjort arbeid av de som ikke oppfyller kravene i FEK og arbeidet ikke oppfyller FEL, og det blir brann i akkurat den delen av anlegget kan de gi avkortning i forsikringsutbetaling. Det bestemmer forsikringsselskapene selv. Det er eier og brukers ansvar å sørge for at sitt eget anlegg oppfyller alle sikkerhetsforskriftene, ingen andres.

Arkivloven sier at installatør skal oppbevare dokumentasjon og samsvarserklæring for utførte arbeider i minst 5 år. Dersom det blir brann i installasjon nyere enn 5 år er det derfor ingen grunn til at arbeidet ikke skal kunne dokumenteres.

Hvis du for 10 år siden har monter en ekstra stikkontakt i garasjen din selv, og arbeidet er utført "etter boken" og ser fagmessig ut, hvordan kan man da bevise at dette er montert av ufaglært? Hvis du i samme garasjen har en ny kurs, forsynt fra en sikring produsert i 2013, en industrikontakt med produksjonsår 2014, og denne sørget for at garasjen og bilen din brant ned i 2015 kan du ha problemer hvis det ikke er utført av fagmann og registrert installatør eller du kan dokumentere gyldig arbeid ihht FEK. Henviser da til "ansvar" i FEL - ansvaret hviler på eier/bruker.
Tittel: Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?
Skrevet av: Marius Engellørdag 01. november 2014, klokken 13:06
Har fått en tolkning på regelverket, men ikke ta det som en fasit:

En installatør som ikke jobber med dette til vanlig, som har fortsatt gyldig installatørbevis og har fagbrev som elektriker kan stå faglig ansvarlig for arbeid på andres elektriske anlegg "privat" dersom det ikke strider med skatteregler/forskifter om skatt, og dersom arbeidet ikke er av en slik art/størrelse eller pris at det kan betraktes som virksomhetsarbeid. Eks. arbeid opptil 3999kr som ett "engangstilfelle".

Alle relevante krav i FEL, FSE, og FEK må være oppfylt (også dokumentasjon/samsvar), men man slipper altså etter all sannsynlighet unna registrering av virksomhet og faglig ansvarlig (installatør) etter FEK $3.

Da kan slikt arbeid altså gjøres lovlig og "privat".

Mine tanker rundt dette er at:
Den faglige ansvarlige ansvarlig for at arbeidet er gjort forskiriftsmessig og påtar seg mye ansvar i den forbindelse. Ved evt. alvorlige feil/brann i anlegget kan man bli straffet etter forskrift og eltisynsloven. De fleste firmaer har vel forsikringer som dekker en del dersom man skulle gjøre en feil? Det har nok ikke de fleste privatpersoner dersom det skulle skje noe.