Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: mortnbh på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:42

Tittel: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: mortnbhtirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:42
Jeg opplever utbyggingen av hurtigladere som ekstremt treg. Synes det har stått mer eller mindre stille de siste to årene.
Jeg kjenner at dette tærer på mitt engasjement for å kjøre miljøvennlig.
Ishavsveien har bestemt seg for å rane sine kunder og Transnova. Skikkelig useriøs aktør. Jeg kjøper meg heller en dyr bensin bil og kjører nedover mot sørlandet enn å betale de summene de krever.
Grønn kontakt har ingen planer om å gjøre noe nedover E18
Heller ikke Fortum.
Statoil derimot har noen planer, men dessverre har de enda ikke kommet opp med noen dato for når de tror de er oppe med sine stasjoner.

Jeg ser ikke det helt stor med mange hurtigladere inne i storbyene, men derimot langs hovedfartsårene må det snart komme opp ladere med minst 5 mil avstand rundt hele landet.

Jeg var overraskende positivt over å se hvor mange ladere det var mellom Oslo og Lillehammer. Ikke vanskelig å kjøre den veien, heller ikke ned mot svenskegrensa. Jeg har ikke prøvd meg opp mot Fagernes og den veien, men ser det popper opp ladere som gjør at man kan komme seg opp på fjellet.

Ellers i landet kjenner jeg ikke til. Men min tålmodighet med Ishavsveien er lik null. Tro meg de kommer ikke til å levere i det hele tatt og er til stor skade for utviklingen av elbiler i Norge

Tittel: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: BadaBingtirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:36
Enig med deg. Utbyggere som Ishavsveien som får bevilget penger fra Transnova og allikevel ikke bygger ut, de skader tilliten til bevilgningssystemet. Og de få stedene Ishavsveien har hurtiglading tar de blodpris for lading. Å basere forretningsideen sin på abonnement er hinsides. Den kundegruppen de sikter seg inn på skulle jeg likt å se. Det må i tilfelle være de som pendler fra A til B hver dag, og ikke rekker helt frem på en ladning. Eller kjører masse fast i området rundt Ishavsstasjonene i løpet av en dag. For de kan det bli billig over tid. For oss andre er Ishavsveien no good. Utrolig synd at de fikk tilslag på tre sentrale plasser over Dovrefjell. Der blir det vanskelig å unngå de. Men sannsynligvis blir vel ladestasjonene heller aldri satt opp.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: emiltirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: BadaBing på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:36
For oss andre er Ishavsveien no good. Utrolig synd at de fikk tilslag på tre sentrale plasser over Dovrefjell. Der blir det vanskelig å unngå de. Men sannsynligvis blir vel ladestasjonene heller aldri satt opp.

Satser på at Ishavsveien ikke får nok abonnementskunder, dropper utbyggingen de har lovet så andre kan overta før sommeren, overfører sine allerede eksisterende stasjoner til Fortum eller Grønn Kontakt og forsvinner fra jordas overflate.

Nå når Grønn Kontakt også går over til minuttprising tilsvarende Fortum tror jeg det er de selskapene som skal få lov til å fortsette.

E18 Oslo-Kristiansand er forhåpentligvis da godt dekket med ladere før sommeren.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Leontirsdag 07. oktober 2014, klokken 23:38
En positiv ting ved Ishavsveien er at de har en rimelig årspris for lading. Det er imidlertid ingen mellomting mellom årspris på 3750 kr, og 220/240 kr for enkeltlading.

På den annen side er vel ikke årskortet mye verdt hvis Ishavsveien går konkurs og/eller laderne deres blir overtatt av en annen leverdør!  ???
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Kentonsdag 08. oktober 2014, klokken 00:49
Sitat fra: Leon på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 23:38
En positiv ting ved Ishavsveien er at de har en rimelig årspris for lading. Det er imidlertid ingen mellomting mellom årspris på 3750 kr, og 220/240 kr for enkeltlading.

På den annen side er vel ikke årskortet mye verdt hvis Ishavsveien går konkurs og/eller laderne deres blir overtatt av en annen leverdør!  ???

Hadde de hatt en landsdekkende nettverk, så hadde jeg kanskje syntes årkort derfra hadde vært greit, men når de kun har ladere 3 plasser, og nekter å bygge ut flere, så synes jeg det blir for dumt. Ta fra de tilskuddene å la de gå konkurs.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: sven erikonsdag 08. oktober 2014, klokken 14:18
hei nå må bare dise som gir penger si at om dere ikke har bygd ut til en dato  får neste pengene  og at det kommer en forhuftig pris på bruken  for det er for dyrt i dag  j denne års abonomanget er ok  men minutt prisene er før høye de og 
en må ha et kort som går hos alle og statoil ned på 50 kr for 30 min da ligner det noe  jeg selv hr ikke lenger brukt for disse som koster men  vil jobbe for at det skal bli  bedre
og forlng t ut buggerne kjører elbil i ndre land er det besten bare utbyggerne som kjører elbil
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Leononsdag 08. oktober 2014, klokken 14:54
Foreslår heller at Statoil går over til minuttpris som Fortum, og Grønn Kontakt fra nyttår. Mer fleksibelt, og gjør at man ikke blir stående lenger enn man behøver og oppta en ladeplass.

Videre bør det innføres krav om samarbeid/roaming slik at en ladebrikke også kan brukes på andres stasjoner. Det er allerede noen som samarbeider i dag, men det burde være et et krav om at alle måtte gjøre det, eventuelt akseptere betalingskort.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: leaf-newbetorsdag 09. oktober 2014, klokken 19:43
5 min Bensin takk!!!


minutt pris er helt på jordet.
når jeg hurtiglader trenger jeg normalt minst 85% får å komme hjem.
og da snakker vi fort om 40-50 min med priser som fortum har blir det dyrere en å ta fosil bil og da gjør man nettop det. bye bye miljø.

skal de ta betalt pr enhet så må det bli pr kw noe som blir mye riktigere en tid.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: emiltorsdag 09. oktober 2014, klokken 20:04
Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 09. oktober 2014, klokken 19:43
5 min Bensin takk!!!


minutt pris er helt på jordet.
når jeg hurtiglader trenger jeg normalt minst 85% får å komme hjem.
og da snakker vi fort om 40-50 min med priser som fortum har blir det dyrere en å ta fosil bil og da gjør man nettop det. bye bye miljø.

skal de ta betalt pr enhet så må det bli pr kw noe som blir mye riktigere en tid.

Men på de 50 minuttene du lader 16-17kWh kunne kanskje 3-4 andre ladende som kun trenger litt påfyll ha ladet 30kWh tilsammen hvis de kom inn med lav SOC.

For egen del, og etter ca 50 hurtigladinger tror jeg at jeg i de fleste tilfellene hadde klart meg fint med 5-8kWh som ville vært unnagjort på 15minutter eller mindre. De få gangene i vinterhalvåret jeg trenger full tank tar jeg kostnaden med det. I starten nå er det viktigere at det kommer nok hurigladere til at man kan kvitte seg med fossilbilen og så får vi krangle litt mer om prisingen etterhvert, og aktivt velge de operatørene som fortiden har mest fornuftig prispolitikk.

Trenger du mye og ofte vil f.eks GrønnKontakt fortsatt tilby abonnement, men da håper jeg at på steder der de setter opp flere ladere reserverer en eller flere for de med minuttsprising så man ikke risikerer å komme til køer der folk fyller mer enn de tenger fordi de allerede har betalt for abonnement.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: leaf-newbetorsdag 09. oktober 2014, klokken 21:08
nå er det vel slik at for de fleste så er tid penger og de ferreste har vel tid til å stå å lade lengre en de trenger.
nå bor jeg så laglig til at nærmeste QC er 44km hjemme fra og neste er vel ca 90km hjemmefra.

da er spørsmålet mitt.
mener du det er fear at jeg skal stoppe 2 ganger å lade (les blokere en QC i dine øyne) pga at jeg ikke kommer hjem med kun 15 min lading.

er enig at man ikke skal stå og oppta en QC lengre en en må om det er kø og det ville jeg heller ikke gjort. har flere ganger avbrutt QC lading før fullført tid pga at jeg hadde fått nok pga kø ved laderen.

mitt forslag til de som ikke liker at de som trenger 80-90% for å komme seg hjem/dit de skal står å lader sin leaf eller tilsvarende kort distanse bil når de ankommer en QC burde opprette et fond til disse stakars Elbilkjørere som ikke kommer seg frem/tilbake på 15min QC lading slik at de kan bytte leafen ut med en Tesla slik at de kan kjøre fram og tilbake og kun lade hjemme slik at de ikke står i veien får deg og ande likesinnete elbilkjørere.

regner med at det ikke er bare meg som en skjelden gang forviller meg langt hjemme fra og trenger å lade lenge.

så du burde nok spytte inn minst en mil i start kapital om det skla ha en efekt. 
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Leonfredag 10. oktober 2014, klokken 10:03
Debatten om betaling per minutt eller per kWt er ikke ny, og begge har sine fordeler og ulemper. Har sans for begges argumenter, men så lenge ladekapasiteten er begrenset, er jeg for tiltak som hindrer folk i å bruke hurtigladeren som "parkeringsplass" mens de er borte over lengre tid.

Da er betaling for tida du okkuperer hurtigladeren etter min mening det beste. Er ikke moro hvis du må vente en time eller mer på en ladestasjon, der eieren har gått fra bilen, og laderen er låst til bilen...

En halv time er det etter min mening helt greit å lade, selv med kø. Skal du lade over 80-85%, og det er kø bak deg, bør du etter min mening imidlertid være ved bilen, og ha en dialog med dem som står og venter. Er det en annen lader 30-50 km lenger framme er det for øvrig mye raskere å lade to ganger fra 25 til 60%, enn å lade en gang fra 25 til 95%, forutsatt at det ikke er kø på laderen.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Malawifredag 10. oktober 2014, klokken 17:30
Jeg tenker det naturlige ville være en minuttpris + en KWh pris. For eksempel 50øre minuttet og 1,50 pr KWh. Eller 1 krone minuttet og 1 krone pr KWh.

Kanskje ikke det voldsomme incitamentet, men det ville da koste å bare forlate bilen et par timer, (eller over natten der det kan være aktuellt) fremfor å flytte den til en gratis parkering.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: JanBredelørdag 11. oktober 2014, klokken 09:48
Sitat fra: sven erik på onsdag 08. oktober 2014, klokken 14:18
hei nå må bare dise som gir penger si at om dere ikke har bygd ut til en dato  får neste pengene  og at det kommer en forhuftig pris på bruken  for det er for dyrt i dag  j denne års abonomanget er ok  men minutt prisene er før høye de og 
en må ha et kort som går hos alle og statoil ned på 50 kr for 30 min da ligner det noe  jeg selv hr ikke lenger brukt for disse som koster men  vil jobbe for at det skal bli  bedre
og forlng t ut buggerne kjører elbil i ndre land er det besten bare utbyggerne som kjører elbil

Nå har vel Transnova vært ekstremt tydelige på tidsfrister i det siste;
www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3343-krav-ha-hurtigladestasjonene-klare-innen-et-halvt-ar (http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3343-krav-ha-hurtigladestasjonene-klare-innen-et-halvt-ar)

I følge dette skulle leverandørene ha kommet med bekreftelse på oppføring innen 21. September, men har ikke sett dette i hurtigladekartet?

Det har også vært en offentlig utveksling mellom Transnova og Ishavsveien på disse tidsfristene, holdningen fra Transnova var ihvertfall klar gjennom dette.

www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3350-ishavsveien-dropper-tidsfrist (http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3350-ishavsveien-dropper-tidsfrist)

Er det noen som vet hva dette har endt med?
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: arnejorg1lørdag 11. oktober 2014, klokken 22:15
Sitat fra: emil på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: BadaBing på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:36
For oss andre er Ishavsveien no good. Utrolig synd at de fikk tilslag på tre sentrale plasser over Dovrefjell. Der blir det vanskelig å unngå de. Men sannsynligvis blir vel ladestasjonene heller aldri satt opp.

Satser på at Ishavsveien ikke får nok abonnementskunder, dropper utbyggingen de har lovet så andre kan overta før sommeren, overfører sine allerede eksisterende stasjoner til Fortum eller Grønn Kontakt og forsvinner fra jordas overflate.

Nå når Grønn Kontakt også går over til minuttprising tilsvarende Fortum tror jeg det er de selskapene som skal få lov til å fortsette.

E18 Oslo-Kristiansand er forhåpentligvis da godt dekket med ladere før sommeren.

Ser at flere her ikke har noe til overs for ishavsveien, og det kan jeg godt forstå. Jeg sendte mail til ishavsveien tilbake til mai 2011 hvor jeg spurte om hvor langt det ble mellom ladestasjonene og når de ble satt opp. Jeg fikk til svar at det skulle være 50 km mellom vær stasjon. Hun svarte at det jobbes med lokasjoner og hun viste ikke på det tidspunktet hvor ladestasjonene skulle være.

Nå har det gått over 3 og ett halvt år, og dere sier at det har kommet opp 3 stasjoner. Så jeg er enig. Nå har de fått sin sjanse og bør la andre utbyggere ta over tilskuddet.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: olegregertsøndag 12. oktober 2014, klokken 19:25
Helt enig at Ishavsveien ikke bidrar med noe som helst på hurtigladerløsninger i Norge.
De  har mottatt statstøtte og det gjør at E-18 som er sentral vei på Østlandet ikke får hurtigladere nå.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Bjørg Sveen Fjeldbergonsdag 15. oktober 2014, klokken 15:15
Sitat fra: mortnbh på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 09:42
Jeg opplever utbyggingen av hurtigladere som ekstremt treg. Synes det har stått mer eller mindre stille de siste to årene.
Jeg kjenner at dette tærer på mitt engasjement for å kjøre miljøvennlig.
Ishavsveien har bestemt seg for å rane sine kunder og Transnova. Skikkelig useriøs aktør. Jeg kjøper meg heller en dyr bensin bil og kjører nedover mot sørlandet enn å betale de summene de krever.
Grønn kontakt har ingen planer om å gjøre noe nedover E18
Heller ikke Fortum.
Statoil derimot har noen planer, men dessverre har de enda ikke kommet opp med noen dato for når de tror de er oppe med sine stasjoner.

Jeg ser ikke det helt stor med mange hurtigladere inne i storbyene, men derimot langs hovedfartsårene må det snart komme opp ladere med minst 5 mil avstand rundt hele landet.

Jeg var overraskende positivt over å se hvor mange ladere det var mellom Oslo og Lillehammer. Ikke vanskelig å kjøre den veien, heller ikke ned mot svenskegrensa. Jeg har ikke prøvd meg opp mot Fagernes og den veien, men ser det popper opp ladere som gjør at man kan komme seg opp på fjellet.

Ellers i landet kjenner jeg ikke til. Men min tålmodighet med Ishavsveien er lik null. Tro meg de kommer ikke til å levere i det hele tatt og er til stor skade for utviklingen av elbiler i Norge
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: svingenmandag 03. november 2014, klokken 22:34
Da var den "siste" dato til transnova som ishavei fikk og til og få opp laderen.
er enda ingen ladere oppe,sendt mail til transnova men dem gir vel bare ny utsetelse,makan til søppel!
sendt mail til samferdselsdepartementet og spurt om dem ikke kan se hva transnova driver med her men fikk da til svar att det var avtale mellom isahavei og transnova og det hadde ikke dem noe med.........tenkte transnova var under samferdselsdepartementet  men det er det da ikke .....eneste som er sikkert ingen ting skjer :(
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: grorudklovnenmandag 03. november 2014, klokken 22:50
Sitat fra: svingen på mandag 03. november 2014, klokken 22:34
.........tenkte transnova var under samferdselsdepartementet  men det er det da ikke .....eneste som er sikkert ingen ting skjer :(
he he

Det står følgende på transnovas sider:

Post

Transnova - Statens vegvesen Vegdirektoratet
Pb 8142 Dep
0033 Oslo
---------------

Alle disse tilhører SD.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: abcmandag 03. november 2014, klokken 23:00
Inside information sier at også Shell nå begynner å se på montering av hurtigladere. Går sikkert vinter og vår bokstavelig talt før de vil snakke om det, men det er i alle fall på agendaen nå.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Hansimandag 03. november 2014, klokken 23:24
Sitat fra: abc på mandag 03. november 2014, klokken 23:00
Inside information sier at også Shell nå begynner å se på montering av hurtigladere. Går sikkert vinter og vår bokstavelig talt før de vil snakke om det, men det er i alle fall på agendaen nå.

Jeg tenkte meg de ville begynne med det da jeg hørte reklamen deres, "energy lives here"
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: timingbeltkillertirsdag 04. november 2014, klokken 06:45
Utviklingen ser ut til å gå i retning av kommersielle hurtigladere med pris for X ladet kilometer minst like høy som tanket diesel for X km.

Det er derfor viktig å kjøpe elbil med tilstrekkelig rekkevidde til at du klarer deg med å lade hjemme. Eller å holde seg til elbilprodusenter med gratis/engangsbetalt adgang til SC nett.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: svingentirsdag 04. november 2014, klokken 06:54
Syns ikke prisen får de vanlige aktørene dvs ikke ishaveien har en grei pris 95% trenger jo ikke lade fast og folk er nok klar får og betale mere får å hurtiglade en gang i blant,selv trenger jeg hurtig lading i snitt 2 ganger i mnd hvis dem var der som de skulle være og hvis det da koster meg ca samme som en bensin bil Gjør det meg ikke så mye får å være ærlig,men slipper jo det problemet med ishaveien som ikke kommer med lader ;-)
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Ferrytirsdag 04. november 2014, klokken 09:31
For min del er det ikke noe problem å betale ganske stiv pris for hurtiglading. Det er kun på de lengste turene jeg trenger det, og da kun en liten splash'n'dash underveis. Jeg starter med full tank, og skal bare littegrann lenger enn hva full tank holder til. Bilhold koster blod uansett om det er elektrisk eller fossil, så noen tiere til hurtiglading i ny og ne betyr ingenting for mitt bruksmønster. Your mileage may vary..
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: emiltirsdag 04. november 2014, klokken 10:20
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 04. november 2014, klokken 06:45
Utviklingen ser ut til å gå i retning av kommersielle hurtigladere med pris for X ladet kilometer minst like høy som tanket diesel for X km.

Skulle gjerne betalt kWh pris lik hjemme når jeg hurtiglader, men vet at det aldri vil skje. Ellers sparer jeg så mye på de daglige turene i forhold til fossilbil at jeg gjerne kan betale rundt 50-100kr for en fullading av Leaf de gangene jeg skal på langtur. En tur Arendal-Oslo vil trenge ca 35kWh. 15-18 av disse lades "gratis" hjemme og da er det ca 20kWh som må lades på veien. Selv med 100kr og ca 10kWh pr lading og vil totalkostnaden bli veldig mye rimeligere sammenlignet med bensin og bom.

En tur som Arendal-Trondheim vi har tatt mye i fossilbilen vil nok aldri bil gjennomførbar på en dag i Leaf uansett. Da blir det med overnatting hos familie i Oslo først (og gratis påfyll av 15-20kWh). Alternativt blir det leie/lån av fossilbil.

Jeg forsvarer ikke med dette skyhøye ladepriser og forferdelige betalingsmåter (abonnement/rfid/sms/easypark), men jeg vil heller ha dyre ladestasjoner på plass enn ingen ladestasjoner.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Olav Von Elfahrertirsdag 04. november 2014, klokken 20:19
Til sammenligning: hvor lang tid tok det å anlegge et komplett nettverk med bensinstasjoner i Norge?
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Leononsdag 05. november 2014, klokken 07:26
Sitat fra: abc på mandag 03. november 2014, klokken 23:00
Inside information sier at også Shell nå begynner å se på montering av hurtigladere. Går sikkert vinter og vår bokstavelig talt før de vil snakke om det, men det er i alle fall på agendaen nå.

Både Kongsberg og Hokksund har i lengre tid allerede hatt hurtigladere plassert  på Shell stasjoner, selv om disse kanskje ikke er utplassert i Shell regi. Disse driftes av Grønn Kontakt.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Zero-talentonsdag 19. november 2014, klokken 23:30
Helt greit å betale, men ishavsvei-modellen er helt uaktuell. Da lar jeg heller være å kjøre elbilen. Håper flere private langs e18 gjør som Lasses på Rugtvedt og tar initiativ til å sette opp hurtigladere for å tiltrekke seg kunder. Ishavsveien har planlagt etablering på Rugtvedt i flere år uten at noe skjer, så da er det godt at andre tar ansvar.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Svein el-freaktorsdag 20. november 2014, klokken 10:03
Hva med Esso? De skilter med 100% veimat, hadde passet utmerket å stoppe der om man må lade.
De må jo merke at de pumper mindre og mindre opp fra tankene sine?
I dag tidlig sto det 4 biler på Esso Nittedal, ingen ved fossilpumpene.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Panducktorsdag 20. november 2014, klokken 12:52
Sitat fra: Svein Leaf på torsdag 20. november 2014, klokken 10:03
Hva med Esso? De skilter med 100% veimat, hadde passet utmerket å stoppe der om man må lade.
De må jo merke at de pumper mindre og mindre opp fra tankene sine?
I dag tidlig sto det 4 biler på Esso Nittedal, ingen ved fossilpumpene.

Esso...

"Vår vurdering er at bilister med el-bil i stor grad velger mellom de mange mulighetene en har for lading i forbindelse med parkering hjemme, på arbeidssted og parkeringsplasser med gratis lading – behovet for ladetjenester utover dette er fortsatt forbundet med stor usikkerhet.

Med vennlig hilsen
Esso Norge AS"

Ja, det er sikkert derfor jeg kontinuelig havner i ladekø på Fortum sine ladepunkt. Jeg tror nok pipa har en litt annen lyd om ikke så alt for lenge.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: cavallinofredag 21. november 2014, klokken 09:10
Det er utrolig fortvilende å lese sånt. Ja det er ikke den helt store butikken i å sette opp en lader helt vilkårlig langs E18, fordi man  tør ikke å dra på noe særlig langtur med el-bilen. (Bortsett fra Tesla). Nettopp fordi det ikke finnes noe system i hvor disse laderene står. Jeg skulle gjerne hatt bare elbil, men da må jeg vite at jeg kan stoppe å lade 3-4 ganger mellom feks Oslo og Trondheim. Men i dag er det ikke noe alternativ å kjøre elbil på denne strekningen, om man ikke har Tesla.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: arnejorg1fredag 21. november 2014, klokken 18:32
Sitat fra: cavallino på fredag 21. november 2014, klokken 09:10
Det er utrolig fortvilende å lese sånt. Ja det er ikke den helt store butikken i å sette opp en lader helt vilkårlig langs E18, fordi man  tør ikke å dra på noe særlig langtur med el-bilen. (Bortsett fra Tesla). Nettopp fordi det ikke finnes noe system i hvor disse laderene står. Jeg skulle gjerne hatt bare elbil, men da må jeg vite at jeg kan stoppe å lade 3-4 ganger mellom feks Oslo og Trondheim. Men i dag er det ikke noe alternativ å kjøre elbil på denne strekningen, om man ikke har Tesla.
i følge kartet med kommende hurtigladere skal det bli mulig å kjøre Trondheim Oslo med "vanlig" elbil om ett halvt til ett år. Det avhenger av når selskapene får ut fingern å får dem opp.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Panducksøndag 23. november 2014, klokken 18:57
Sitat fra: arnejorg1 på fredag 21. november 2014, klokken 18:32
i følge kartet med kommende hurtigladere skal det bli mulig å kjøre Trondheim Oslo med "vanlig" elbil om ett halvt til ett år. Det avhenger av når selskapene får ut fingern å får dem opp.

Og hvem har fått tildelt penger fra Transnova til å sette opp ladere til Trondheim? Ishavsveien. De gir blaffen i tidsfrister og har en betalingsmodell som er helt hinsides. Jeg har ingen problem med å betale for strømmen, men når Fortum og Grønn Kontakt har lagt seg på prismodell på 2.50 pr minutt, sier det seg selv at 220kr for en lading ikke har noen fremtid. Tenk hva dette ville koste på en tur Oslo -> Trondheim...

Uansett, jeg velger å tro at med det økte salget av elbiler, kommer det til å komme rimligere DC-ladere som gjør at stort sett det som er av bensinstasjoner vil ha iallefall en semihurtig, og de større vil ha flere, både hurtig og semighurtige. Om de ønsker å overleve, har de ikke noe valg.
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: arnejorg1søndag 23. november 2014, klokken 19:06
Sitat fra: Panduck på søndag 23. november 2014, klokken 18:57
Og hvem har fått tildelt penger fra Transnova til å sette opp ladere til Trondheim? Ishavsveien

Ja. Har ikke sett så mye på hvem utbyggerne er, men det skal iallefall bli mulig å kjøre elbilen mellom Trondheim-Oslo. Nå er jo som kjent ishavsveien grusomt treg, så vi får se
Tittel: Sv: Det går for sakte med utbygging av hurtigladere
Skrevet av: Gordon Retrieversøndag 23. november 2014, klokken 19:47
Ishavsveien har fått tilsagn om støtte til å bygge hurtigladere på Dombås, Hjerkinn, Oppdal, samt Bjorli og Lom.  Så veldig stor grunn til optimisme er det kanskje ikke...