Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Atle85 på onsdag 06. august 2014, klokken 22:56
Jeg lurte på å kjøpe meg E-Golf. Har fått prisoverslag osv på det av utstyr jeg har lyst på. Nå Lurer jeg bare på om noen kan svare meg på det her.
-Blir det mulighet for å oppgradere batteriet(Størrelse i kw) etterhvert?
-Blir/er det mulighet for å lade den fortere en 3.6kw eller hva det er som tar 8 timer ca? (Glem Hurtiglading)
-Hørt noe rykter om at moms kutt på ELbiler blir borte etterhvert. Men når er det skjer i tilfelle?
-Er det noen som angrer alt på kjøp av E-Golf eller noe dem savner av ekstra utstyr? Eller føler at dem ikke trenger av ekstra utstyr ??
Takker og bukker for svar hvis noen vet noe :)
Sitat fra: Atle85 på onsdag 06. august 2014, klokken 22:56
-Blir det mulighet for å oppgradere batteriet(Størrelse i kw) etterhvert?
Sansynligvis ikke fra VW da kraftigere batteripakker vil redusere behovet for å kjøpe ny bil med lengre rekkevidde. Det er mer sansynlig at det kommer kompatible batteripakker fra andre om 5-7 år hvis markedet er stor nok.
Sitat
-Blir/er det mulighet for å lade den fortere en 3.6kw eller hva det er som tar 8 timer ca? (Glem Hurtiglading)
Som med større batteripakke kommer det neppe som tilleggsutstyr fra VW, men andre (som f.eks http://www.brusa.eu/ ) og firmaer som vil spesialisere seg på montering av flere ladere for hurtiglere AC lading. I USA er 32A lader standard på eGolf og Leaf.
Sitat
-Hørt noe rykter om at moms kutt på ELbiler blir borte etterhvert. Men når er det skjer i tilfelle?
Ikke over natta. Blir nok en gradvis endring der enkelte ikke-økonomiske fordeler fjernes først. Heldigvis sitter det fortiden en regjerting som generellt sett er mer imot avgifter enn den forrige, men kanskje mindre støttende til miljøkampen. Sansynligvis blir MVA satsen satt opp til halv sats før den går opp til full, men det vil kompenseres med penger "tilbake" eller skattelette som en del EU-land og USA har i dag som gjør at biler i golf-klassen vil beholde omtrent samme pris som idag i en god stund til. Tesla kan kanskje derimot bli dyrere hvis MVA satsen settes opp.
Sitat
-Er det noen som angrer alt på kjøp av E-Golf eller noe dem savner av ekstra utstyr? Eller føler at dem ikke trenger av ekstra utstyr ??
Denne får andre svare på. Eneste jeg vil tro er at det nok er enkelte som bestillte med ventepumpen som angrer på at de ikke tok en tidligere levering uten, og de som tok en tidlig levering uten som angrer på at de ikke tok ventepumpen.
Sitat fra: Atle85 på onsdag 06. august 2014, klokken 22:56
Jeg lurte på å kjøpe meg E-Golf. Har fått prisoverslag osv på det av utstyr jeg har lyst på. Nå Lurer jeg bare på om noen kan svare meg på det her.
-Blir det mulighet for å oppgradere batteriet(Størrelse i kw) etterhvert?
-Blir/er det mulighet for å lade den fortere en 3.6kw eller hva det er som tar 8 timer ca? (Glem Hurtiglading)
-Hørt noe rykter om at moms kutt på ELbiler blir borte etterhvert. Men når er det skjer i tilfelle?
-Er det noen som angrer alt på kjøp av E-Golf eller noe dem savner av ekstra utstyr? Eller føler at dem ikke trenger av ekstra utstyr ??
Takker og bukker for svar hvis noen vet noe :)
Når jeg ser hvor fete sportsetene er i skinn angrer jeg på at jeg ikke tok skinn. De er jo atpåtil moms og avgiftsfrie.
Skinn savner jeg ikke.
Men 32amp lader og varmepumpe hadde jeg nok tatt om det hadde vært tilgjengelig.
Ellers er golfen såpass bra utstyrt som standard, at bilen føles helt ok, selv uten noe ekstrautstyr.
Sitat fra: Atle85 på onsdag 06. august 2014, klokken 22:56
Jeg lurte på å kjøpe meg E-Golf. Har fått prisoverslag osv på det av utstyr jeg har lyst på. Nå Lurer jeg bare på om noen kan svare meg på det her.
-Blir det mulighet for å oppgradere batteriet(Størrelse i kw) etterhvert?
-Blir/er det mulighet for å lade den fortere en 3.6kw eller hva det er som tar 8 timer ca? (Glem Hurtiglading)
-Hørt noe rykter om at moms kutt på ELbiler blir borte etterhvert. Men når er det skjer i tilfelle?
-Er det noen som angrer alt på kjøp av E-Golf eller noe dem savner av ekstra utstyr? Eller føler at dem ikke trenger av ekstra utstyr ??
Takker og bukker for svar hvis noen vet noe :)
Det ryktes at VW jobber med batterier med 4 ganger kapasitet, men det er rykter, og ikke noe som er bekreftet.
I USA har de en 7,4 kW lader i bilen, men den er ikke tilgjengelig i Europa enda. Forhåpentligvis kommer den snart.
Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 01:40
Det ryktes at VW jobber med batterier med 4 ganger kapasitet, men det er rykter, og ikke noe som er bekreftet.
Jeg har hørt 2 til 2,5 ganger kapasitet i samme fysiske form, men 15-20 kilo tyngre.
Har forresten også hørt at Nissan driver med noe helt tilsvarende til Leaf.
Sitat fra: Elmo på torsdag 07. august 2014, klokken 10:29
Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 01:40
Det ryktes at VW jobber med batterier med 4 ganger kapasitet, men det er rykter, og ikke noe som er bekreftet.
Jeg har hørt 2 til 2,5 ganger kapasitet i samme fysiske form, men 15-20 kilo tyngre.
Har forresten også hørt at Nissan driver med noe helt tilsvarende til Leaf.
Vil være dumt å ikke tro at alle elbilprodusenter jobber med bedre batteripakker, men det betyr ikke at de vil bli tilgjengelige i de gamle bilene. Resten av bilen slites jo knapt ved vanlig bruk, så det vil være dårlig butikk å tilby nye batterier i stedenfor nye biler (med bedre batteripakke).
Bedre batteripakke garanterer heller ikke for lengre rekkevidde. Kan være at de tar det igjen i lavere vekt og lavere kostnad fordi batteripakken blir mindre. De (alle andre enn Tesla) vil jo ikke redusere salget av fossilbiler.
Nissan vurderer å tilby forskjellig størrelse på batteripakkene i neste generasjon av Leaf som vil komme i 2017.
http://www.plugincars.com/exclusive-nissan-considers-multiple-battery-size-options-leaf-electric-cars-128922.html (http://www.plugincars.com/exclusive-nissan-considers-multiple-battery-size-options-leaf-electric-cars-128922.html)
VW vil sikkert følge med og vurdere samme løsning.
Sitat fra: Vw-E-Up på torsdag 07. august 2014, klokken 11:05
Nissan vurderer å tilby forskjellig størrelse på batteripakkene i neste generasjon av Leaf som vil komme i 2017.
http://www.plugincars.com/exclusive-nissan-considers-multiple-battery-size-options-leaf-electric-cars-128922.html (http://www.plugincars.com/exclusive-nissan-considers-multiple-battery-size-options-leaf-electric-cars-128922.html)
VW vil sikkert følge med og vurdere samme løsning.
Det jeg tror er sikkert er at i det øyeblikket en av de større bilprodusentene leverer elbil i Golf-klassen med 300+ km rekkevidde vil de andre stå klare til å levere tilsvarende "på dagen".
Hei,
Har hatt e-golf i snart 4 uker og 2000 km, huket av på alle tilvalg. Skinnseter gir deg ordentlige seter og ikke de setene som ellers er å finne i "comfort line". Du trenger ikke filholder pakken i Norge, jeg trodde dette var "vinglevarsler" men med denne holder bilen seg i kjørefil så lenge ordentlig oppmerking- ulempen er "dårlig rattfølelse". Kamera og park sensorer er å anbefale rent sikkerhetsmessig, barn (og voksne) som befinner seg i bak/rundt bilen hører ikke ikke bilen. Øvrig utstyr til denne bilen er Ok priset og anbefales. Ellers holder bilen hva den lover med hensyn til rekkevidde. For de andre spørsmål mht m.v.a og andre fordeler, så stoler vi på stortinget som har vedtatt "fordeler" for å oppnå bedre miljø. Utviklingen de siste 4 år vil gi en pekepinn på neste 4 hva angår batteri/ytelser.
Hei,
Vi slo til på ekstrautstyr for ca. 40.000 kr (ikkje inkl. vinterhjul), og av det så er det overhodet ingen tvil om at skinnseter er det aller aller beste av ekstrautstyr sånn som vi opplev det.
Har BMW3-serie med sportseter, men skinnsetene i golfen er fantastiske.
Lykke til!
Tusen takk for mange flotte svar. Det gjør det lettere for meg og vurdere det. Selv har jeg ikke lagt til skinninteriør. Så dette blir en liten nøtt jeg må tenke på.. Men Dynaudio 400 watt soundsystem? Noen som har noe erfaring med detta. Elsker jo musikk, men ser for meg det kanskje er litt teit med et sånn anlegg til en elbil?
Har ikke slengt på:
-Skinninteriør 14 400,-
-Dynaudio 4900,-
-Sidekollisjonspute bak 2200,-
-Lane-Assist pakka 4400,-
-Ambientebelysning 1700,-
Ser nå at jeg kommer til å hive på Ambientebelysning.. 1700,- fra eller til....
Har unge i baksete så dropper sidekollisjonspute....
Er ikke sidekollisjonspute beregnet for barn? (Greit, de må sikkert slås av for spebarn i stol, men for "vanlige" barn?)
Sorry. var dumt av meg og ikke skrive alder. Er ei lita jente 1.5 år . Så ser ikke nødvendigheten i å ha det. Kommer til å sitte i den stolen en del år til ja.
Dynaudio er laaaaangt fra teit hvis du elsker musikk :) skinn er også veldig langt fra dumt. Det er ikke for sent å snu hvis bilen ikke er låst.
PS! Har heller ikke valgt til airbag bak siden barna sitter i noen enorme monstre av noen barneseter (Recaro må vite). Var annerledes hvis de ikke brukte de store.
Tar subwooferen bak mye plass? Så mange for skinn er jo ikke til å skimte av. Får vel sette meg ned og se på hvem farger som er aktuell hvis det skal bli skinn. Lakkfargen blir vel Pacific Blue .
Sitat fra: Atle85 på torsdag 07. august 2014, klokken 20:47
Tar subwooferen bak mye plass? Så mange for skinn er jo ikke til å skimte av. Får vel sette meg ned og se på hvem farger som er aktuell hvis det skal bli skinn. Lakkfargen blir vel Pacific Blue .
SW stjeler bare et par cm.
Med pacific blue er både sort og marrakesh fine.
Sitat fra: Råde på torsdag 07. august 2014, klokken 20:38
PS! Har heller ikke valgt til airbag bak siden barna sitter i noen enorme monstre av noen barneseter (Recaro må vite). Var annerledes hvis de ikke brukte de store.
Vet at airbag foran ikke anbefales for barn (også store nok til at de sitter forovervendt). Men ville aldri trodd at sidekollisjonsputer skulle være noe negativt uansett hvor stort/lite barnet/barnesetet er.
Sitat fra: Atle85 på torsdag 07. august 2014, klokken 20:16
Tusen takk for mange flotte svar. Det gjør det lettere for meg og vurdere det. Selv har jeg ikke lagt til skinninteriør. Så dette blir en liten nøtt jeg må tenke på.. Men Dynaudio 400 watt soundsystem? Noen som har noe erfaring med detta. Elsker jo musikk, men ser for meg det kanskje er litt teit med et sånn anlegg til en elbil?
Har ikke slengt på:
-Skinninteriør 14 400,-
-Dynaudio 4900,-
-Sidekollisjonspute bak 2200,-
-Lane-Assist pakka 4400,-
-Ambientebelysning 1700,-
Ser nå at jeg kommer til å hive på Ambientebelysning.. 1700,- fra eller til....
Har unge i baksete så dropper sidekollisjonspute....
Jeg har "oppgradert" 3 ganger etter opprinelige bestilling. :)
Nå har jeg alt bortsett fra bevegelsesenorer(alarm) og lane assist.
Hvis du har små barn blir de før eller senere store, da er det veldig greit med sidekolisjon bak, det skal iallefall ikke stå på samvittighet for noen tusen lapper hos meg om det skulle skje noe i fremtiden. ( de kan deaktiveres til barna blir store nok)
Jeg har testet ut orginalsetene og skinn, ikke bare er det skinn. De er også mye bedre og sitte i. Etterhvert vil barnet (snakker av erfaring) spise is og kjeks osv osv og selv om du har bestemt deg at ikke noe som helst skal nytes i bilen vil du før eller senere gi etter for å slippe en krangel og barnehyl :) da er det veldig greit å vaske av skinnseter kontra noen "lyse" tøyseter.
Når det gjelder stereoanlegg har jeg ikke hørt dynaudio, bare lest om det. Min filosofi ble at når man for engangsyld har en bil med minimalt med støy kunne det ikke passet bedre med et skikkelig steroeanlegg, man skal forhåpentligvis ha bilen noen år. Og tipper den blir enklere å selge, selv om man ikke får igjen alt når den tid kommer.
Uansett får du ha lykke til med valget, fornøyd blir du nok uansett :)
Jeg har nå kjørt en ukes tid og har ikke savnet skinnseter, men skiltgjennkjenningen skulle jeg gjerne hatt. Jeg har det med å ikke huske hastigheten. Riktignok kan jeg se det på navigasjonen, men ville gjerne at bilen fysisk sjekket skiltene og plasserte dem midt forran meg i displayet i stedet for bare de forprogrammerte fartsbegrensningene på navigasjonsvisningen. Ryggekamera og sensorer er et klart must
Subwooferen stjeler en del plass i bagasjerommet. I praksis så kan ikke bagasjerommet senkes slik den kan på vanlige golf. Bagasjerommet er derfor låst i øverste posisjon.
Lyden er er helt upåklagelig :-) Anbefales!
Sitat fra: PLUTO på fredag 08. august 2014, klokken 08:36
Jeg har nå kjørt en ukes tid og har ikke savnet skinnseter, men skiltgjennkjenningen skulle jeg gjerne hatt. Jeg har det med å ikke huske hastigheten. Riktignok kan jeg se det på navigasjonen, men ville gjerne at bilen fysisk sjekket skiltene og plasserte dem midt forran meg i displayet i stedet for bare de forprogrammerte fartsbegrensningene på navigasjonsvisningen. Ryggekamera og sensorer er et klart must
Skiltgjennkjenninga er såpass dårlig at jeg kommer til å reklamere på den. Den håndterer overhodet ikke elektroniske skilt (og de er det en del av på bla. e18).
Spurte(1 uke siden) forhandleren om hvem som måtte ta de 25% i moms avslag hvis regjeringen gikk tilbake på det.
Var i følge han kjøperen av bilen som han trudde da. Pga dette har jeg ikke bestilt enda. Men han ringte meg i dag og sa noe om at Staten kan ikke kreve at du betaler mer en 6%. Ved at Staten krever mer en 6% så kan jeg trekke meg fra kjøpet. Dette ligner hvertfall en form for sikkerhet jeg har savnet. Siden jeg da har 7% allerede pga avtale med jobben på E-Golf.