Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Olemann på mandag 04. august 2014, klokken 14:12

Tittel: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Olemannmandag 04. august 2014, klokken 14:12
Kanskje av nytte for noen:  Jeg er av typen som normalt gjør dette maks 1 gang i året, og da variant bøtte, Statoil shampo, hageslange, Biltemasvamp og til nød en flaske Turtle voks med klassisk pussegarn som gjør at bilen ser ut som et juletre rundt lister etc etterpå.

Men etter lesing av nerdenes pynte-tråd (detailing har jeg fått med meg det heter) så tok jeg en skikkelig runde på bilen her en vakker sommerdag.

Legger ved 2 bilder fordi det viser noe jeg aldri hadde trodd før jeg så det......nemlig at det er stor forskjell på å polere og å vokse.  Har aldri før gjort begge deler, alltid trodd jeg har vært flink når jeg har polert, men her sees:

1.  Taket er vasket og polert.  Store "vann-pytter" samler seg.
2. Panser er vasket, polert og vokset.   Vannet ligger i små dråper.  Lakken er vesentlig glattere.

Så; det er ikke bare tull å vokse etter polering.....men endte jo med at kona måtte gi meg en runde skulder-massasje etterpå, dette er ikke jobb for oss på 50+  (selv om jeg har en OK poleringsmaskin, men ikke oscillerende DA som nerdene påstår skal til).
Hele runden tok ca 3 effektive timer, og nå er det i3'en neste gang, måtte teste ut på min 2012 Focus, tok ingen sjanser...

Mvh Ole
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkenmandag 04. august 2014, klokken 14:38
Jepp, polering og voksing er forskjellige greier, men likevel viktig om du vil ha en skinnende bil med vann/skittavvisende egenskaper. :)

Vær obs på at du bruker produkter ment for maskin når du polerer med det. Håndprodukter tåler ikke varmen en maskin gir, og kan brenne seg inn i lakken. Vær også obs på at i3en består av plast og at dette ikke alltid er like happy for alt for høy varme som en roterende maskin kan avgi. OG sist men ikke minst polish/rubbing og puter har forskjellige egenskaper (grovhet), og brukes maskinen og produktene feil kan du få kjørespor som lyser opp i lysrefleksjonene, eller andre defekter. Altså et verre resultat enn du opprinnelig hadde, i verste fall.

Les deg opp på bruk av maskiner på f.eks DCN.no. :)
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Olemannmandag 04. august 2014, klokken 15:07
Takker, på i3'en blir det bare manuelt, var ikke så mye å spare på tid eller resultat med maskin, bruker polish som er laget for både maskin og hånd, og en spesiell svamp/pad som fulgte med.

Poenget mitt var bare å vise at dette også funker for oss som normalt er på bøtte & Biltema svamp nivå, det er lett å gå seg vill i "detailing" trådene og det kan jo ta pusten fra de fleste, men  innrømmer jeg kjøpte en god skumkanon, såpe som henger på bilen endel minutter, og Prickbort og  noen andre remedier, men det viktigste var nok likevel 15 minutters massasje av kona etterpå :-)  For spesielt sunt for armer og skuldre er denne gnikkingen neppe.

Ole

Sitat fra: Klykken på mandag 04. august 2014, klokken 14:38
Jepp, polering og voksing er forskjellige greier, men likevel viktig om du vil ha en skinnende bil med vann/skittavvisende egenskaper. :)

Vær obs på at du bruker produkter ment for maskin når du polerer med det. Håndprodukter tåler ikke varmen en maskin gir, og kan brenne seg inn i lakken. Vær også obs på at i3en består av plast og at dette ikke alltid er like happy for alt for høy varme som en roterende maskin kan avgi. OG sist men ikke minst polish/rubbing og puter har forskjellige egenskaper (grovhet), og brukes maskinen og produktene feil kan du få kjørespor som lyser opp i lysrefleksjonene, eller andre defekter. Altså et verre resultat enn du opprinnelig hadde, i verste fall.

Les deg opp på bruk av maskiner på f.eks DCN.no. :)
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkenmandag 04. august 2014, klokken 15:12
Hehe, masasje er viktig etter ei økt ja. :P Er heftig greier når det først bærer i retning detailing! Men moro om resultatet blir deretter også.

Viktigste er uansett at man vasker bilen jevnlig, så får man velge selv hvor detaljnivået og tidsbruken skal ligge. :)

EDIT: Kan imidlertid fortelle at man ikke trenger å polere før voks, alltid. Er bilen ren nok etter vask, kan man legge et lag voks på hvis den eksisterende har dabbet av. Å legge voks går jo temmelig fort, og er ingen styrkeprøve. Det skal iallefall ikke være det. :)
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: oddefantenfredag 08. august 2014, klokken 08:08
Stjeler denne tråden litt videre, hyggelig å se flere fra dcn her inne! Fikk min i går og er strålende fornøyd!

Klykken; Hvordan opplever du lakken på i3? Klassisk tysk? Var små swirls på både panser og tak på min ved levering, men fant ut at dette ordner jeg best selv i beste dcn stil ;) Spørsmålet er om det er hensiktsmessig å legge eksempelvis Gtechniq C1+EXO dersom lakken er myk, eller om tradisjonell beskyttelse med SW Shield er tilstrekkelig?

Har stoffinteriør og tenkte å legge på Gtechniq i1 Smart Fabric på seter og matter, samt G1 på ruter. Noen anbefalinger for øvrig?
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkenfredag 08. august 2014, klokken 08:40
Har ikke kommet meg i gang med polering på min enda da tiden ikke strekker til. Har dog vasket den gjevnlig, og klargjøringen på min var temmelig grei, sett bort ifra taket der det er et område på 15x15cm ca med kjørespor. Tenkte å ta taket i nærmeste fremtid. :)

Men BMW har som kjent ganske hard lakk i de fleste tilfellene, og antar i3en er i samme gate selv om karrosseri er i plastmateriale. Men små vaskestriper burde kunne tas med forholdsvis mild kombo okke som, så du kommer deg nok langt med en god enstegs.

C1 og EXO er jo meget holdbart og godt vannavvisende, hvis du ikke benytter deg av sterke kjemikalier under vask (EXO v1 var vel ikke så glad i sterk surfex hvis jeg minnes korrekt). Jeg ville gått for C1 + EXO hvis du har det for hånden. Evt tatt en annen småbil i samme slengen, hvis du har muligheten så slipper du at resterende EXO går heden. :)

Virker forøvrig som du har nok erfaring på dette området til å ta en ganske god detailing av bilen. ;)
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: esseltfredag 08. august 2014, klokken 10:26
Lakken på denne var vel en ganske typisk tyskerlakk, passe hard og nogenlunde lett å holde på med.

Som jeg har nevnt i en annen tråd her, Scholl S30+ på orange pad og DA var meget fin holokiller. Jeg hadde swirls fint plassert over hele bilen etter klargjøring, men kort tid med nevnte kombo løste problemet nesten umiddelbart. Personlig la jeg C1 + C2V3, og synes kanskje C1 er hakket mykere (og derfor enklere å ripe) en lakken, du får dog et ekstra lag som ikke trenger å være negativt. :-)

Ellers kan jeg si at du sitter igjen med ganske mye produkt etter bilen, den er jo bitteliten. Som tilleggsopplysning kan jeg si jeg la G5 på alle ruter (1 lag) og de holder alle ennå, kun frontrute som har fått dempet effekt etter viskerslitasje. All plast fikk et lag med C4, felger et solid lag med C2V3.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: oddefantenfredag 08. august 2014, klokken 10:43
Har Menzerna SF-4000 for hånden, prøver dette med orange pad ved første vask. Så får vi håpe at skånsom vask medfører minimalt behovfor korrigering i fremtiden  ::) Har ikke bestilt EXO eller C1 enda, så tror muligens jeg går for Shield som jeg har for hånden nå i vinter og så får vi se hva konklusjonen blir :)

Har kun brukt Rain-X på ruter tidligere, men synes denne reduseres hurtig på dieseldyret vi har fra før.

C1 +C2v3 er jo absolutt et alternativ det også, etter hva jeg har forstått er C2v3 noe av det enkleste/hurtigste å påføre som LSP. Vi kan jo holde liv i denne tråden etterhvert som vi danner oss noen erfaringer.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkenfredag 08. august 2014, klokken 10:55
Shield er en meget holdbar voks det, så den skal du ikke rynke på nesen av. :) Men det er en voks, og naturligvis ikke bestandig like "holdbar" som mange sealere er. Mye avhenger av bruken av bilen, samt vedlikeholdet.

RainX er bra den dagen det legges og så detter kurven raskt. Etter noen uker så er den ikke spesielt dugende lenger, etter min erfaring. Bruker Gtechinq G5 selv, med god erfaring. Hopping av viskerne KAN forekomme den første tiden hvis de må brukes, men er usikker på hva som forårsaker det. :)
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: rososøndag 10. august 2014, klokken 11:39
Min i3 var klargjort veldig bra faktisk, og jeg fant svært lite å utsette på det. Likevel "måtte" jeg jo gå over bilen en runde med Swissvax CleanerFluid Pro Regular for å få litt mer glans. Toppa dette med Swissvax Crystal Rock  8) Dette ble gjort i begynnelsen av april, og ca 10.000 kilometer senere ser det akkurat like bra ut og vannet perler seg som bare det.

På vinduene foretrekker jeg å bruke Nanolex Glass Ultra. Har testet den mot diverse andre glassforseglinger, (men foreløpig ikke Gtechniq) og den er min favoritt så langt. Har aldri opplevd "hoppende" pussere heller.

Planen før vinteren er å legge en forsegling av noe slag. Regner med at det enten blir Nanolex Lakk Premium eller rett og slett Modesta BC03. Swissvax Shield er jo også en glitrende vintervoks... Vi får se hva jeg faller ned på.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkenlørdag 20. september 2014, klokken 21:22
Ikke noen god idé å polere "glasset" under bakvinduet på bakluken! Ble til en grå hard/seig hinne... Sleit en del med å buffe, men litt surfex på en mf løste det etter litt hodebry. Ellers så Scholl S17 ut til å ta fint med vaskestriper og klargjøringsholos. S40 til slutt for ekstra shine. Flex DA var maskinen som ble brukt. SV Shield som beskyttelse, så får vi se hvordan det holder gjennom vinteren. :)
Tidsbruk ble ca 8 timer.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Olemannsøndag 21. september 2014, klokken 12:43

Jeg brukte 3 timer på den prosessen jeg startet denne tråden med, men tror nok det er i overkant.  Skal man få med seg de fleste på slike prosesser har jeg en følelse av at det er max 2 timer, inkludert vask, rydding etc, og maks 3-4 flasker med ulike remedier.....ellers havner man fort i "detailers club" menigheten, og der tror jeg den gjennomsnittlige bileier vil slite med å henge med, ikke bare pga tid, men også fordi den grunnleggende nysgjerrighet på innhold i bokser og flasker etc. ikke helt er på høyden....

Men; den gode nyheten, som jeg ville dele, er altså at på 2-3 timer, og med 3-4 skikkelig flasker, og 2-3 gode kluter/votter, så får man en flott bil som holder noen måneder - i alle fall sett fra mitt perspektiv, som tidligere bestod i 1 runde i året med Turtelwax.  Men nå altså noe mer, som beskrevet i 1. innlegg :)

Ole
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkensøndag 21. september 2014, klokken 19:41
Poleringen er det som tar tid. Jeg tok ingen grundig runde på min, da det var to biler som skulle tas i løpet av helgen her nå. Dieseldyret og i3en tok totalt 18 timer og tilsvarende rasert rygg!

Vask gjør man unna på et par timer om bilen er behandlet greit i forkant. Det inkluderer rigging av utstyr og rydding i etterkant, på ca en halvtime.
Skal man polere hele bilen med maskin ser man gjerne på et par dager arbeid eller mer om det er mye vaskestriper o.l...
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: brimilørdag 14. mars 2015, klokken 21:24
Jeg syns den svarte plasten under dørene er blitt blass. Hva bruker dere her? Har ikke lyst til å kline inn owatrol på fine bilen.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkensøndag 15. mars 2015, klokken 09:02
Hvorfor ikke owatrol?
Her er en del alternativer: http://bilnerden.no/index.php?main_page=index&cPath=25_51 Gtechniq får mye skryt!
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: GelpManmandag 16. mars 2015, klokken 08:41
Da har man brukt helgen til å vaske bilen godt.. Bilen var full av piggstøv / metallspon (bilde 1), så da var det frem med claybar. Ser ut som lakken har holdt seg greit igjennom vinteren, den fikk tross alt grei behandling før snøen falt. Blir vel bare å korigere litt der hvor jeg har brukt claybar, før det blir et nytt lag med forsegling ;)
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkenmandag 16. mars 2015, klokken 18:49
Har du prøvd korrosol eller iron x i forbindelse med piggstøv o.l.? Evt andre fallout removers. Det er temmelig effektivt, både på lakk og felg! Mye mer skånsomt enn å "skrape vekk" med clay da du slipper kontakt med lakk og de ripene det medfører. Klart, før polering bør det uansett gås over med clay for å ta siste rest. :)
Korrosol, iron x e.l. benyttes etter prickbort/surfex (eller tilsvarende) forvask og mest mulig tørr bil (lufttørket feks).
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: GelpManmandag 16. mars 2015, klokken 20:51
Sitat fra: Klykken på mandag 16. mars 2015, klokken 18:49
Har du prøvd korrosol eller iron x i forbindelse med piggstøv o.l.? Evt andre fallout removers. Det er temmelig effektivt, både på lakk og felg! Mye mer skånsomt enn å "skrape vekk" med clay da du slipper kontakt med lakk og de ripene det medfører. Klart, før polering bør det uansett gås over med clay for å ta siste rest. :)
Korrosol, iron x e.l. benyttes etter prickbort/surfex (eller tilsvarende) forvask og mest mulig tørr bil (lufttørket feks).

Var tom for iron x, desverre. Så clay var det eneste alternativet jeg hadde for hånd.. Umulig å la det stå til jeg får handlet mer, da sover jeg bare dårlig om natta.... :P
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: itreslaonsdag 18. mars 2015, klokken 20:40
Pickbort, surfex, iron x, korrosol... Det er kinesisk for meg. :-(
Er det noen som vil anbefale hvordan jeg skal gå frem, hvis jeg ikke har noen erfaring med vask av ny bil? Nå har jeg kjørt 2000 km, og det er ingen tvil om at det et på tide med en grundig vask.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Marius Engelonsdag 18. mars 2015, klokken 20:58
Guide til skånsom vask av bil: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-skaansom-vask-av-bil/

Kan anbefale å kjøpe 7 liters trykksprøyter på clas ohlson til pricbort og surfex.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: GelpManonsdag 18. mars 2015, klokken 21:02
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 18. mars 2015, klokken 20:58
Guide til skånsom vask av bil: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-skaansom-vask-av-bil/

Kan anbefale å kjøpe 7 liters trykksprøyter på clas ohlson til pricbort og surfex.
+1 til den  :)
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Ferryonsdag 18. mars 2015, klokken 21:23
Er det denne fra Cocraft dere mener? http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-7-l-trykksprøyte-/40-7917 (http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-7-l-trykkspr%C3%B8yte-/40-7917)
(http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873708060702.jpg)

Jeg har en 2-liter av samme merke som fungerer fint. Bruker den til Surfex. Trenger en til Prickbort også, så da spørs det om jeg må teste den 7-literen. Jeg har ikke krefter i henda til å spraye ned en hel bil med vanlige 1-liters trykkeflasker  :-[ Og jeg har vel ennå til gode å få brukt opp ei hel flaske før pumpemekanismen jukser.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Marius Engeltorsdag 19. mars 2015, klokken 15:40
Ja, den funker bra. Når du har en lanse, slik som denne har, så går det mye greiere enn med små håndholdte greier. Og vanlige spruteflasker er jo døden å bruke på en hel bil. Så slipper man å fylle de så ofte. Produktet står klart til vask.

Selv har jeg kjøpt kwazaar sine trykksprøyter (6 og 9 liter) fra bilnerden. De er enda bedre, men koster 500kr stykket.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Olemannmandag 06. april 2015, klokken 15:48
Merket i dag at jeg på dørene har denne type piggstøv/spon som delvis er rustet og sitter fast i lakken. Skjønner at rett på med Clay ikke er så lurt, men hvilke produkt er mest effektivt?

Hva er forskjellen på korrosol og iron x, og hvilke fjerner dette rust-sponet best?
Finnes jo mange ser jeg, f.eks.: Autofinesse, Gtechniq W6, Gyeon Q2M...+ de du nevnte.


Sitat fra: Klykken på mandag 16. mars 2015, klokken 18:49
Har du prøvd korrosol eller iron x i forbindelse med piggstøv o.l.? Evt andre fallout removers. Det er temmelig effektivt, både på lakk og felg! Mye mer skånsomt enn å "skrape vekk" med clay da du slipper kontakt med lakk og de ripene det medfører. Klart, før polering bør det uansett gås over med clay for å ta siste rest. :)
Korrosol, iron x e.l. benyttes etter prickbort/surfex (eller tilsvarende) forvask og mest mulig tørr bil (lufttørket feks).
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: brommmandag 06. april 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Olemann på mandag 06. april 2015, klokken 15:48
Merket i dag at jeg på dørene har denne type piggstøv/spon som delvis er rustet og sitter fast i lakken. Skjønner at rett på med Clay ikke er så lurt, men hvilke produkt er mest effektivt?
Funka bra med Prickbort for min del (selges på Statoil)...
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Olemannmandag 06. april 2015, klokken 16:27
Har Prickbort og prøvd det, men holder ikke, så trenger noe av det rust/spon løsende som er nevnt under, men noen som vet om forskjeller på disse og kan anbefale noe?

Sitat fra: bromm på mandag 06. april 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Olemann på mandag 06. april 2015, klokken 15:48
Merket i dag at jeg på dørene har denne type piggstøv/spon som delvis er rustet og sitter fast i lakken. Skjønner at rett på med Clay ikke er så lurt, men hvilke produkt er mest effektivt?
Funka bra med Prickbort for min del (selges på Statoil)...
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: brimimandag 06. april 2015, klokken 17:27
Korrosol og iron x gjør samme nytte. Har ikke prøvd noen av de andre du nevner. Du går ikke feil med noen av de to førstnevnte hvertfall
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkenmandag 06. april 2015, klokken 22:13
Kalles også for fallout removers. Korrosol og iron x er de jeg har prøvd også, og de er så og si like. Clay gjør også tilsvarende nytte, men lager en del ugangn etter seg. Bør polere bilen etter i så måte.

Anbefaler Korrosol fremfor iron x pga lukta. Selges hos bl.a. bilnerden.no.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Olemanntirsdag 07. april 2015, klokken 17:38

Takker, da får jeg skaffe meg en boks av enda et vidundermiddel, har satt min ære i å begrense boksologien mht. puss av bil, men er nå oppe i 2 esker og 8 flasker/bokser, så spørs om jeg har  grunnlag for å mene at det enkle er det beste, lenger....


Sitat fra: Klykken på mandag 06. april 2015, klokken 22:13
Kalles også for fallout removers. Korrosol og iron x er de jeg har prøvd også, og de er så og si like. Clay gjør også tilsvarende nytte, men lager en del ugangn etter seg. Bør polere bilen etter i så måte.

Anbefaler Korrosol fremfor iron x pga lukta. Selges hos bl.a. bilnerden.no.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkentirsdag 07. april 2015, klokken 22:34
Du TRENGER strengt tatt ikke korrosol. Men der gjør nytten.
Sjekk ut DCN.no for mer dybde i galskapen. Det blir straks skikkelig moro hvis du skaffer seg maskin å polere bilen med. ;D
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Olemannonsdag 08. april 2015, klokken 00:08
Joda, har allerede en stor Makita poleringsmaskin som brukes til båten, men litt redd for plasten på i3'en, det er en vanlig roterende og ikke oscillerende maskin.  Men; skal teste ut litt forsiktig, dog synes jeg manuell polering og voksing går bra, bilen er jo ikke noe Tesla flak heldigvis :-)

Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. april 2015, klokken 22:34
Du TRENGER strengt tatt ikke korrosol. Men der gjør nytten.
Sjekk ut DCN.no for mer dybde i galskapen. Det blir straks skikkelig moro hvis du skaffer seg maskin å polere bilen med. ;D
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkenonsdag 08. april 2015, klokken 08:31
Er mye teknikk ved bruk av maskin. Roterende gir også fort hologrammer og andre defekter, så anbefaler en oscillerende (DA) maskin når du er nybegynner. Mye mer tilgivende!
Husk også at produkter ment for hånd (som det du får på bensinstasjonen) ikke kan brukes med maskin, siden disse sjeldent ikke tåler varmen og kan brenne seg inn i lakken.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: MindViruzonsdag 08. april 2015, klokken 11:51
Å polere en bil setter jeg alltid av to dager til.

Vask, korrosol, clay, tørk, maskering og behandling av vinduer en dag. Neste dag er det rett på polering med maskin (DA i mitt tilfelle), og toppe det hele med en skikkelig voks.

Se pågående test på dcn.no av collinte 845 vs. BH Finish.
Sistnevnte er meget bra!
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: MindViruzonsdag 08. april 2015, klokken 12:02

Sitat fra: MindViruz på onsdag 08. april 2015, klokken 11:51
Å polere en bil setter jeg alltid av to dager til.

Vask, korrosol, clay, tørk, maskering og behandling av vinduer en dag. Neste dag er det rett på polering med maskin (DA i mitt tilfelle), og toppe det hele med en skikkelig voks.

Felger blir vasket, polert og vokset når jeg setter de vekk, og gummicoating (Black pearl) legges også på da.

Se pågående test på dcn.no av collinte 845 vs. BH Finish.
Sistnevnte er meget bra, etter min erfaring. Førstnevnte er bra, billig og superenkel å legge.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Gatlasonsdag 08. april 2015, klokken 22:06
Hva skal man behandle det lyse treverket med innvendig?
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkenonsdag 08. april 2015, klokken 22:18
Swissvax har en voks til treverk. Ellers holder det nok å vaske dette regelmessig en stund vil jeg mene.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkensøndag 13. desember 2015, klokken 20:00
Da ble der endelig vask av godbilen siden sommeren i år. Ellers vært regelmessig spylt frem til nå. Dvs nesten et halvår uten skikkelig vask! Mye pga oppussing av hus, slik at utekrana har blitt koblet ut.
Fant meg en vaskehall med mulighet for stenging av port og gyvde løs.

Avfetting (forvask) tas på nedenfra og opp.
- Benyttet først mac 124 prickbort på så tørr overflate som mulig, fra vinduer og ned, og lot dette virke i 5-7minutter. Denne tar asfalt og bremsestøv (kaldavfetting).

- Fortsatte med Bilt Hamber Surfex HD blandet med én del Surfex og 15 deler vann, altså 1:15. Tok det over hele bilen, med vinduer til slutt. Denne løsner skitt/smuss og løser opp trafikkfilm tildels. Lot denne virke 5-7minutter også.

- Avspyling, nedenfra og opp, så hele bilen ovenfra og ned igjen. Tar forsiktig på lakken på utsatte steder rundt hjula og kjenner/ser etter nupper og sorte prikker. Dette indikerer at man bør ta en strafferunde med kaldavfetting hvis tilfellet, noe det var hos meg. Slipper man å dra med seg dette i vaskeredskapen og unngår dermed riper.

Så går man over til berøringsvask med vaskebøtte med gritguard i bunn (en rist), hvor bøtta kun har blitt brukt til bilvask og ikke annet. Varmt vann her, og benyttet såpe med beskyttelse i seg. Såpa heter Gyeon Bathe+. Knall såpe som frisker opp en sliten voks og gir opp til noen mnd med beskyttelse. Vaskeredskapen er bilnerdens spesialsvamp (nå kalt North Detailing svamp, tror jeg).

Starter med å vaske tak og sideruter, før jeg spyler av. Fortsetter med en av sidene, og spyler av igjen, og tar neste. Så front og bak, og avspyling.

Bruker egen svamp/hanske på nedre plastdetaljer og felger, samt dørkarmer.

Svampen skal ikke lugge, og den skal kun gli over lakken uten særlig press. Dyppes og gnis mot risten i bøtta jevnlig! Hos meg var bøtta nesten tom når bilen var ferdig vasket. Dvs ca 15L såpevann brukt.

Vips var bilen ren utvendig. :) droppet tørk da det snødde som f..

Tidsforbruk var ca 1,5 timer.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkenmandag 14. desember 2015, klokken 09:39
Utstyrsliste, hvis noen er interessert:
Vaskebøtta http://bilnerden.no/north-detailing-vaskebotte-med-grit-guard-rist
Svamp (som tåler maskinvask hvis ekstra skitten) http://bilnerden.no/north-detailing-spesialsvamp
Sprayflasker (to stk i dette tilfellet) http://bilnerden.no/gtechniq-750-ml-heavy-duty-sprayflaske-med-maleenhet
Surfex HD (5L): http://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd
Prickbort (5L): http://bilnerden.no/mac-124-prickbort
Såpe: http://bilnerden.no/gyeon-q2m-bathe-plus

Tørkehåndkle: http://bilnerden.no/vask/utstyr/torkehandklaer
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Olemanntorsdag 17. desember 2015, klokken 20:08

Gode råd her, bruker selv mange av de samme produktene - og lurer på en ting:  Hvordan vasker du vaskevott/svamp og tørkehåndklær når de blir skitne?  Selv om de vris opp i rent såpevann sitter lett litt olje og annen skitt som kommer på om man har vært litt uforsiktig i vask/tørking.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Klykkentorsdag 17. desember 2015, klokken 22:55
Vaskemaskin og milo på 90C for MF. Gjerne la de ligge i et surfexbad en stund (over natten feks) i forkant hvis de er ille. Svampen skyller jeg ekstra godt til den visuelt ser bra ut. Sjeldent det er groms i den. Svampen fra BN tåler også maskinvask ifølge dem selv, men det sliter den nok unødig.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Jentutenfredag 18. desember 2015, klokken 18:44
Hvordan vasker dere bilen under når dere ikke kjører den gjennom vaskeautomat?

Forresten, helt ny her i forumet og har fått utrolig mye nyttig informasjon her. Takk til alle dere som deler :D
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Ferryfredag 18. desember 2015, klokken 21:02
Jeg spyler under med HT så godt jeg klarer, dvs. egentlig ikke så godt..  :-\ Fra tid til annen kjører jeg i børsteløs automat med underspyling. Vurderer å kjøpe underspylingsdyse til HT. Men jeg har litt for tungvindt opplegg til vask hjemme vinterstid, og det er da underspyling er viktigst.
Kjører mikrofiber i vaskemaskin uten skyllemiddel. Prøver å sortere litt mellom møkkete og fine. Ikke MF for felger sammen med de fineste for buffing etc. Gjør ellers omtrent slik Klykken beskriver, med de samme midler.
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Trond.msøndag 20. desember 2015, klokken 09:34
@Klykken,
Takk for gode anbefalinger. Ser ut som om bilnerden har veldig konkurransedyktige priser :-)
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Strøm Tycoontirsdag 22. desember 2015, klokken 11:45
Vasker med "vaskehanske", såpen kommer fra kjøkkenet og heter "Yes", vannet er varmt. Etterbehandler med gummifornyer.

Polering, ikke nødvendig ;)
(http://www.torbenbrenden.com/wp-content/uploads/IMG_06442.jpg)


Gjennomsiktig Rubberspray FTW!
Tittel: Sv: Vask, polering og voksing
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 22. desember 2015, klokken 17:44
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 22. desember 2015, klokken 11:45
Vasker med "vaskehanske", såpen kommer fra kjøkkenet og heter "Yes", vannet er varmt. Etterbehandler med gummifornyer.

Polering, ikke nødvendig ;)
(http://www.torbenbrenden.com/wp-content/uploads/IMG_06442.jpg)


Gjennomsiktig Rubberspray FTW!

Nice - lakk med gummi gjør seg bra !