Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => DRIFTSBATTERI => Emne startet av: TorC på lørdag 12. juli 2014, klokken 18:21

Tittel: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorClørdag 12. juli 2014, klokken 18:21
Siden det med tid og stunder kommer til å være andre som vil komme til å måtte bytte pakker selv så lager jeg med dette en egen tråd om dette allerede nå...

Bytte pakke  er egentlig superenkelt, men her er noen av mine erfaringer så langt:


Bilen er veldig tung, så den bør jekkes opp i puljer. Den må veldig høyt opp for å få ut pakken. Siden pakken veier ca 300kg må man ha en tralle. Jeg bygde en liten en med 2"x4" lagt til nen firkant oppe hverandre, og kjøpte hjul til 20 kr stk på Biltema. Pakken bygger ca 26 cm, så det må altså være minst 26cm fra toppen av trallen. For å få trillet ut pakken måtte jeg ha 45 cm klaring, og da var det kun klaring på en mm. 

Plastikkdekslene under biler går raskt av med en 10mm pipe på en drill hvis bilen er heist opp høyt nok. Plastklipsene tas med et flatjern.

Hovedsikringen er selvforklarende, og må selvsagt taes før man tar kablene.

Datakabelen er bare vri og napp, mens strømkabelen krever at tre trinn. Først skyv på den blå tappen. Deretter dra den den svarte kappen litt ut, og trykk der det står 1. Deretter svarte kappen litt ut, og trykk inn der det står 2. IKKE bruk makt. Den blå tappen skal IKKE fjernes.

Totalt er det 10 bolter som holder pakken. Ifølge manualen skal de 4 i hjørnene være beregnet til å holde hele pakken.

Etter tips fra noen som har skrudd på LEAF valgte jeg å åpne pakken og bytte BMS over til min gamle. Dette var angivelig fordi bilen har en identitetsgodkjenning. Ifølge manualen må man uansett "nullstille" BMS med Consult for at den skal "lære" kapasiteten. Ifølge LEAF spy er Hx, SoH, og AHr identisk med den gamle pakken, så det stemmer nok at man må resette/nullstille BMS.

Edit: Den nye pakken, men gammel BMS var ifølge LeafSpy på SOC 30%. Alle andre data var like som den gamle dette fortsatte det å være mens jeg ladet. Etter å ha ladet opp til ca 60% har nå SOH blitt 0%, men alle andre data er like. Jeg krysser fingrene for at BMS er så smart at den klarer å justere seg selv slik at jeg slipper å gå inn med Consult.

Edit2: Tidsforbruket mitt var ca 15 timer, men ca 9 av disse var kun opp og nedjekking av bil og ny  pakke. Med skikkelig bukk eller grav ville dette blitt tilnærmet null. Jeg brukte også mye tid på å få den nye pakken korrekt plassert. Med skikkelig utstyr tipper jeg at jobben hadde tatt 1-2 timer... 

Edit3: Estimert ladetid har iallefall gått "spinnvill". På den gamle pakken var estimert ladetid ca 15% lavere. Allerede nå har den brukt MER tid enn estimert,  og den er fortsatt ikke på 80%. Tidligere blinket tredje ladelampe på ca 70%, nå begynte den på ca 80%. LeafSpy melder fortsatt om kun 58,14 ahr og 0% SOH. 
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Jan-Børre Olsenlørdag 12. juli 2014, klokken 18:24
Hvorfor byttet du pakke og hvor fikk du tak i nytt batteri?
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorClørdag 12. juli 2014, klokken 18:43
Kjøpte et "vrak" fra USA med batteri som ikke var brukt, og fikk det sjekket. Den var bedre enn min. Jeg har en følelse av at min pakke var blitt vesentlig dårligere siste året, og ifølge LeafSpy var den på 88%, Ahr 58,14. I begynnelsen hadde jeg noen misforståelser om hvordan batteriet skulle behandles, så jeg drev å toppladet det uten at jeg hadde behov for det, og også gikk stadig i turtle. Så jeg var rett og slett ikke noe snill mot batteriet i begynnelsen.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: BElørdag 12. juli 2014, klokken 20:37
Veldig interessant! Jeg regner med at du har tatt noen bilder underveis, et utvalg av disse kan du gjerne legge her på tråden :)

Oppdater gjerne tråden etterhvert om BMS nå endrer seg, eventuelt hva du må/måtte gjøre for å nullstille denne slik at den fikk med seg at du har byttet til nye celler.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorClørdag 12. juli 2014, klokken 21:31
Både bilder og videoer, men det er ikke sikkert at det hjelper så mye i selve installasjonen. Imidlertid kan det være greit å få et bedre bilde på hvordan pakken er skrudd sammen, og hva man må ta hensyn til.

Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Jan-Børre Olsensøndag 13. juli 2014, klokken 00:21
Tror jeg også skal slutte med å topplate hele tiden. Til nå har jeg riktignok kjørt en del men likevel kan jeg fint lade til 80 og kjøre ned til 50% i stedet for å lade til 100% og kjøre ned til 70% Føler meg bare så låst med såpass lite til overs :-P
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCsøndag 13. juli 2014, klokken 18:11
 :'( Nå viser det seg at mobilen jeg brukte til å ta bilder med har valgt å bare lagre noen få bilder og videosnutter. Jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd. De bildene den faktisk har lagret gjelder kun hvordan pakken er bygget opp med "varmeteppe", og av hvordan jeg har flyttet pakken fra tralle til en tilhenger. Og det er neppe spesielt nødvendig info for å bytte pakke...  >:(

Jeg skal se om jeg kan klare å lage en video av snuttene for å vise oppbygging av pakke og forskjellene.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Kjell Leafsøndag 13. juli 2014, klokken 18:43
Sitat fra: TorC på søndag 13. juli 2014, klokken 18:11
:'( Nå viser det seg at mobilen jeg brukte til å ta bilder med har valgt å bare lagre noen få bilder og videosnutter. Jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd. De bildene den faktisk har lagret gjelder kun hvordan pakken er bygget opp med "varmeteppe", og av hvordan jeg har flyttet pakken fra tralle til en tilhenger. Og det er neppe spesielt nødvendig info for å bytte pakke...  >:(

Jeg skal se om jeg kan klare å lage en video av snuttene for å vise oppbygging av pakke og forskjellene.
Merket du stor forskjell på rekkevidden etter byttet ?
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCsøndag 13. juli 2014, klokken 19:12
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 13. juli 2014, klokken 18:43
Merket du stor forskjell på rekkevidden etter byttet ?

Har bare kjørt 3 mil, men første strek gikk akkurat som vanlig. Da jeg fikk bilen varte første strek mye lengre enn de andre. Har ikke følelsen av at noe har skjedd. Jeg kommer til å følge godt med på hva som skjer kommende uke. Hvis det ikke skjer noe må jeg nok få noen til å "resette" BMS med consult, og håpe noe skjer. Ifølge LeafSpy stoppet ladingen på 92% SOC.  Det kan hende den trenger litt tid på å lære seg opp...
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Powerfluxsøndag 13. juli 2014, klokken 20:14
@TorC:

Hvor langt gikk bilen din på originalpakken før du skiftet?
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: bjorn_2390søndag 13. juli 2014, klokken 21:22
Sitat fra: TorC på søndag 13. juli 2014, klokken 18:11
De bildene den faktisk har lagret gjelder kun hvordan pakken er bygget opp med "varmeteppe", og av hvordan jeg har flyttet pakken fra tralle til en tilhenger. Og det er neppe spesielt nødvendig info for å bytte pakke...

Veldig interessant tråd. Flott.
Selv om du kanskje tenker at bildene kan være noe off topic  :D :D :D er de veldig interessante likevel, oppfordrer jeg. Jeg er for eksempel nysgjerrig på hvordan varmeteppet ser ut og ligger osv., og dette blir jo en del av det en kan være obs på underveis.
Uansett: Topp initiativ til tråd!
Dessuten: Var det kostbart å ta inn en vrak-Leaf, og hvordan kom du over den? Fortell fortell  ;)
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCsøndag 13. juli 2014, klokken 22:29
Her er noen bilder av det påståtte "varmeteppet". Det kan hende dette er ulikt det norske, men noen teppe er det iallefall ikke. Det er plastplater med noen varmetråder kledd i aluminum.

Den bakre stacken (den under baksetet) har varmeplatene på toppen, mens de i midten og i front har platene under cellene.

Det å åpne pakken er relativt "rett frem". Det er bare å skru av alle bolter man kan se rundt lokket, og på toppen. Inne i pakken er det meste selvforklarende og lett å komme til. Det å rote rundt inne i pakken er vel kun aktuelt hvis man skal bytte enkeltmoduler.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Powerfluxsøndag 13. juli 2014, klokken 23:25
Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 13. juli 2014, klokken 21:22Topp initiativ til tråd!en vrak-Leaf, og hvordan kom du over den? Fortell fortell  ;)
Helt klart!!
Dette er den drøyeste DIY jobben jeg har sett på lenge, kanskje fordi det å skru på elbil er litt tabu og ukjent teritorium for de aller fleste ;D
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Jan-Børre Olsenmandag 14. juli 2014, klokken 00:36
Er vel ikke så mye tabu som, enda relativt nytt og "i orden" og lite å skru på? Bilene blir jo også kjørt mindre i grove trekk så de helt store feilene bør vel ikke være noe tema før enda noen år.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Riomandag 14. juli 2014, klokken 01:17
Jeg har gjort en god del arbeid på diverse VW Golf CityStromers ("e-Golf" fra 90-tallet).

Det er "enkelt" dersom man har god dokumentasjon.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCmandag 14. juli 2014, klokken 09:18
Sitat fra: Powerflux på søndag 13. juli 2014, klokken 23:25

Helt klart!!
Dette er den drøyeste DIY jobben jeg har sett på lenge, kanskje fordi det å skru på elbil er litt tabu og ukjent teritorium for de aller fleste ;D

Det er ikke mer avansert enn å bytte til sommerdekk og samtidig ta et komplett oljeskift på en nyere bil. Det er "plug and play", men krever jo at man har sjekket hva slags olje og filter som skal inn, og vet hvor pluggen er. Og det krever at man ikke er helt idiot. Hadde jeg hatt skikkelig utstyr (bukk og jekkbar tralle) hadde det tatt omtrendt like lang tid også. Det byttet jeg gjorde krevde ingen roting med cellene, men selv det tror jeg er releativt enkelt. Det krever at man har data på hvilke celler som er dårlige.

Dette er med andre ord noe alle som har skrudd litt på bil kan gjøre siden det ikke er noe modifisering som skal til. Og det var jo heller ingen feil på bilen, så jeg trengte ikke lese ut koder.

Sitat fra: bjorn_2390 på søndag 13. juli 2014, klokken 21:22

Dessuten: Var det kostbart å ta inn en vrak-Leaf, og hvordan kom du over den? Fortell fortell  ;)

Jeg kjøpte en bil som stod ved siden av denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14492.msg231286.html#msg231286

Jeg hadde 2 kostbare skader (taksert til 90K) på min bil, så jeg hadde egentlig håpet på å få satt den nye i stand. Da jeg så hvor skadet elektronikken var turde jeg ikke gjøre noe med den. Basert på hva jeg faktisk fikk av bil så betalte jeg overpris, jeg kjøpte i blinde og selger løy om standen, men sånn er det av og til i livet. USA-borgere har ofte en annen moralsk standard enn oss nordboere.


Sitat fra: Powerflux på søndag 13. juli 2014, klokken 20:14
@TorC:

Hvor langt gikk bilen din på originalpakken før du skiftet?

29K km. Det var ikke nødvendig å bytte pakken, men når jeg hadde en pakke stående som var 1,5 år nyere og i tillegg hadde 0 km, og i tillegg var jeg nyfiken på hvordan bilen er skrudd sammen...


Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: DeadLockmandag 14. juli 2014, klokken 16:08
Hei TorC.

Spennende å lese om byttet.

Har du med andre ord en delebil stående?

Er den utstyrt med TPMS?

Lykke til videre med mekkingen på Leaf'en.

Mvh,
Thomas
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCmandag 14. juli 2014, klokken 19:25
Sitat fra: DeadLock på mandag 14. juli 2014, klokken 16:08
Hei TorC.

Spennende å lese om byttet.

Har du med andre ord en delebil stående?

Er den utstyrt med TPMS?

Lykke til videre med mekkingen på Leaf'en.

Mvh,
Thomas

Jeg hadde en delebil stående. Nå er den plukket helt ned. Den hadde TPMS, men hjulene har jeg bruk for selv.  Jeg har pakket ned delene som er brukbare. Alt er til salgs! Hvis det er noe du trenger kan du ta kontakt på PM. :-)

Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: RuneWmandag 14. juli 2014, klokken 20:37
Sitat fra: TorC på lørdag 12. juli 2014, klokken 18:43I begynnelsen hadde jeg noen misforståelser om hvordan batteriet skulle behandles, så jeg drev å toppladet det uten at jeg hadde behov for det, og også gikk stadig i turtle. Så jeg var rett og slett ikke noe snill mot batteriet i begynnelsen.

Jeg har selv en pakke som ikke er helt topp (i flg LeafSpy) og har behandlet batteripakka med silkehansker og kjørt 20.000 km. Andre her på forumet har toppladet, turtlet og overhodet ikke tenkt på hvordan de behandler batteripakka. Og likevel har de flotte batteripakker (i flg LeafSpy), selv etter 50-60.000 km.

Så jeg vet sannelig ikke hvor mye "dårlig" behandling har å si jeg... Enten er det en del bingo allerede fra fabrikken, ellers så er det LeafSpy som sier mye rart...
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Riomandag 14. juli 2014, klokken 20:49
Husk at LeafSpy bare videreformidler det som bilen sier, så det kan være målingen til bilen som er dårlig.

Det er notorisk vanskelig å estimere SOC av batterier.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCmandag 14. juli 2014, klokken 20:52
Sitat fra: RuneW på mandag 14. juli 2014, klokken 20:37

Jeg har selv en pakke som ikke er helt topp (i flg LeafSpy) og har behandlet batteripakka med silkehansker og kjørt 20.000 km. Andre her på forumet har toppladet, turtlet og overhodet ikke tenkt på hvordan de behandler batteripakka. Og likevel har de flotte batteripakker (i flg LeafSpy), selv etter 50-60.000 km.

Så jeg vet sannelig ikke hvor mye "dårlig" behandling har å si jeg... Enten er det en del bingo allerede fra fabrikken, ellers så er det LeafSpy som sier mye rart...

Jeg kan svært lite om fysikken og kjemien her, men slik jeg har forstått er "dødaren" for disse batteriene bare to ting: høy temperatur og topplading over tid. ("Rio" kommer sikkert til å komme med noe han har lest i en bok som ikke er relevant, men det får så være.)

Jeg har en søster som har en 2012 Euro leaf, og hun lader konsekvent til 100%  to ganger daglig, men LeafSpy viser langt bedre stand enn min bil. Og hun har merkbart bedre kapasitet. Hun kjører 40K i året.

Nå går "rykter" om at LeafSpy ikke er helt troverdig mtp SOH. Og at Pro versjonen er mer presis. Jeg vet ikke hva som er korrekt. Du har vel kanskje selv en følelse av hva som er korrekt?

Det kan jo også være at pakkene er litt "bingo" og at det etter hvert blir et marked for å bygge "best of" pakker?

Edit: og DER var Rio på plass ja...
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Riomandag 14. juli 2014, klokken 20:54
Hyggelig at du tenker på meg, TorC! :)
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: emilmandag 14. juli 2014, klokken 21:13
Sitat fra: TorC på mandag 14. juli 2014, klokken 20:52
Nå går "rykter" om at LeafSpy ikke er helt troverdig mtp SOH. Og at Pro versjonen er mer presis. Jeg vet ikke hva som er korrekt. Du har vel kanskje selv en følelse av hva som er korrekt?

Gjorde en test nå. LeaSpyLite fra september i fjor vs nylig oppdatert LeafSpyPro gar nøyaktig samme verdier på SOC, SOH, Hx og AHr
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCmandag 14. juli 2014, klokken 21:15
Sitat fra: Rio på mandag 14. juli 2014, klokken 20:54
Hyggelig at du tenker på meg, TorC! :)

Du er alltid i mine tanker vet du.  :-*  Da er det enda godt jeg ikke er en av dem som er redd for trolling. :-)
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: pottletirsdag 15. juli 2014, klokken 12:15
Bilen min har må kjørt 25000 km i løpet av et år. Kjører ca 80-100 km på hverdagene og i snitt noe mindre når jeg ikke skal på jobb. Jeg lader konsekvent til 100 % og jeg setter batteriet på lading med en gang jeg har kommet til ladestedet/hjem. Jeg er nok en av de som ikke tenker noe spesielt over batteriets helsetilstand.

Jeg har ikke målt helsetilstanden på batteriene og jeg ser ikke helt nytten av "daglige" målinger;

Grunnen til at jeg ikke gjør dette er at jeg har en bil som et redskap som skal benyttes når det er mulig. Jeg skal ikke komme ut for den situasjonen hvor jeg må kansellere et spennende kveldsarrangement eller finne alternative transportmåter hvis jeg eller mine må til akuttmottaket. ("Beklager barnet mitt. Jeg vet at den brekte foten gjør litt vondt, men pappa skal bare lade batteriet litt først...")

Noen ganger så kjører jeg ad-hoc-turer etter jobb hvor en 80 %-lading ville vært i det minste laget. Det er også for mye slit å tenke på om jeg skal gjøre noe ekstra dagen etter (for å finne ut om 80 % eller 100 % er mest hensiktsmessig.). Hytteturer blir gjerne ikke planlagt før lørdag morgen og da kan det være sent å lade opp de siste 20 %-ene.

Hva som skjer med batteriene og hvordan de slites raskere enn brukere som er "snillere" kan vi ta status på om ca fire år.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: svingentirsdag 15. juli 2014, klokken 17:59
Mulig og sette dem "gammle" i min trilling? Ville vært kjekt ;-)
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCfredag 18. juli 2014, klokken 01:45
Her er litt videoer. Jeg skal ikke skryte av verken god redigering eller kameraføring....

https://www.youtube.com/watch?v=2z9HJ9B1pVE

https://www.youtube.com/watch?v=G_nOtsOYdwA

Sitat fra: svingen på tirsdag 15. juli 2014, klokken 17:59
Mulig og sette dem "gammle" i min trilling? Ville vært kjekt ;-)

Tror ikke det er mulig... men en Range Extender basert på LEAF moduler bør kunne lages... Selv håper jeg at noen kan lage en "dings" som gjør at jeg kan bruke batterimoduler til en REX på en enkel og trygg måte. Hvis noen kunne lage en slik "dings" man kunne montere fast i bilen, og bare kople til batterier etter behov ville hatt et marked..
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCmandag 21. juli 2014, klokken 18:56
En aldri så liten oppdatering:

11/7-14 hadde gammel pakke 58,14 Ahr i LeafSpy. Ved bytte til ny pakke var Ahr samme dag samme Ahr.
Noen dager senere var Ahr oppe i 58,16, og 19/7-14 var den oppe i 58,20 og idag 21/7-14 er den oppe i 58,27.

Hx var opprinnelig 85.86, men er idag 86,12. Men SOH er fortsatt 88%.

Med såpass liten endring kan det selvsagt være tilfeldigheter som gitt litt utslag, men det er forhåpentligvis et tegn på at BMS holder på å lære seg den nye pakken.

Hvis økningen ikke fortsetter må jeg nok se meg nødt til å få noen med Consult til å resette BMS.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorConsdag 20. august 2014, klokken 00:09
Ny helseoppdatering:

Etter siste postering gikk faktisk Ahr ned en god del. Tror det laveste var rundt 57,80 og SOH 88%.
Etter dette begynte den å krype seg sakte men sikkert oppover igjen.  Jeg har bare kjørt ca 400 km siden siste oppdatering. De nye dataene fra LeafSpy gratisversjon:

Ahr: 59.18
SOH 90%
Hx: 87,90.


Siste månedene før batteribyttet stod SOH fast på 88% så noe har åpenbart skjedd. Jeg synes dessuten at jeg merker at jeg har langt bedre rekkevidde. Tidligere kunne jeg sjeldent ligge noe særlig over 80 fra Sandefjord til Oslo, men siste to turer har det ikke vært et problem å ligge i 90 hele veien. (jeg har riktignok en stor skade i hekken som sikkert gir ganske dårlig aerodynamikk siden deler av fangeren står ut som en vinge, men dette skal repareres nå...)



Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Marius Engelonsdag 20. august 2014, klokken 12:12
For å være helt ærlig, så tror jeg mange hadde hatt godt av å ikke legge så mye vekt på tallene i LeafSpy.

For meg virker resultatene litt som boligmarkedet, bare omvendt. Det svinger opp og ned hele tiden, men på sikt går det sakte nedover. Jeg tror ikke at man ser store forskjellen på batteriet på ett år, og mindre enn det man faktisk tror.

Resultatene forandrer seg etter brukasmønster, temperatur osv. En periode med mye hurtigladig og fullading gir gode tall i LeafSpy og ett batteri som er klart til å ta imot mye strøm. Ligger man mellom 40-80% SOC lenge får man dårligere resultater og ett batteri som tilsynelatende ikke er like mottakelig for mye strøm. På lang sikt holder trolig batteriet best med bruk som ikke innebærer daglig tømming og 100% lading.

100% lading eller ikke, hurtiglading eller ikke: på sikt taper batteriet seg. Klima og alder har mest å si tipper jeg, så vil bruksmønsteret kunne gi en liten forskjell. Min oppfatning er at det er antall km kjørt og alder på batteriet som har mest å si. Bruker du bilen daglig normalt og lader det du trenger, samt at du ikke lagrer bilen med stappfullt batteri lenge tror jeg ikke du trenger å tenke på å bytte til ett nytt batteri i bilens levetid. (Med mindre det kommer en god oppgradering inframtiden som man vil ha)
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorClørdag 23. august 2014, klokken 19:19
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 12:12
For å være helt ærlig, så tror jeg mange hadde hatt godt av å ikke legge så mye vekt på tallene i LeafSpy.


Jeg tror du har rett, men jeg håper du tar feil... Det er mange ting som kan gi en og annen prosent forskjell på dataene som leses ut.

Nå er imidlertid SOH oppe i 91%, Ahr 59,85 og Hx på 89,21 så det stiger fortsatt sakte men sikkert. Temperaturen har jo også sunket sakte men sikkert. Etter en ny Oslo-tur uken denne uken synes jeg det er en tydelig forbedring.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: emillørdag 23. august 2014, klokken 19:57
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 12:12
For å være helt ærlig, så tror jeg mange hadde hatt godt av å ikke legge så mye vekt på tallene i LeafSpy.

Jeg synes Leaf Spy er veldig stabil i måten den viser tilgjengelig kapasitet på bilen min. Den har spart meg for flere hurtigladinger og turer med fossilbil.

Jeg ser kun på tilgjengelig kapasitet i kWh/GID og regner jeg sammen forbruket der med hva bilen selv sier som forbruk pr mil er tallene så identiske som det er mulig å få. LBW og VLBW kommer på samme sted hele tiden, i tillegg er alle ekstra funksjonene og direkte visning av bl.a temperatur, ladespenning o.l. veldig greit å ha.

Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCtirsdag 02. september 2014, klokken 00:13
Sitat fra: emil på lørdag 23. august 2014, klokken 19:57
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 12:12
For å være helt ærlig, så tror jeg mange hadde hatt godt av å ikke legge så mye vekt på tallene i LeafSpy.

Jeg synes Leaf Spy er veldig stabil i måten den viser tilgjengelig kapasitet på bilen min. Den har spart meg for flere hurtigladinger og turer med fossilbil.

Jeg ser kun på tilgjengelig kapasitet i kWh/GID og regner jeg sammen forbruket der med hva bilen selv sier som forbruk pr mil er tallene så identiske som det er mulig å få. LBW og VLBW kommer på samme sted hele tiden, i tillegg er alle ekstra funksjonene og direkte visning av bl.a temperatur, ladespenning o.l. veldig greit å ha.

Ikke se deg helt blind på Leafspy. Jeg hadde den gamle gratisversjonen hvor man kunne se kwt og GID, og selv om jeg hadde stålkontroll på når LBW, VLBW og turtle kom, så har bilen sitt eget liv om turtle. Jeg hadde massevis å gå på en vinterkveld ifjor og hadde ikke engang fått VLBW med 2-3 km igjen til destinasjon, så jeg satte på litt varme. Det skulle jeg ikke ha gjort, for jeg endte opp midt i Oslo sentrum etter bare 2-3 hundre meter med turtle på flatmark i lav hastighet. Jeg skrudde selvsagt av varmen da turtle kom på.  (Og du skulle bare ha sett hvordan folk glodde da en Leaf tauet en Leaf... og i tillegg med et slepetau som ble stadig kortere siden det røyk hver 200 meter).  Så stol ikke helt på Leafspy...
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCtorsdag 02. oktober 2014, klokken 01:49
Ettter å ha kjørt et par tusen KM kan jeg ikke si at batteriet i følge LeafSpy gir noe nevneverdig bedre verdier etter batteribyttet. Jeg har riktignok fått ca 1 %-poeng mer på SOH, men Ahr vaker rundt 60Ahr. De gangene jeg kjører 12 mil på en dag stiger verdiene, men alle de andre dagene synker verdiene...

Jeg tror jeg må bite i det sure eplet, og få noen med Consult til å nullstille BMS.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: svingentorsdag 02. oktober 2014, klokken 08:14
Har du forsøkt og skrive på er forum over "dammen" (usa) mulig det er noen luringer der som kan hjelpe med software?
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCtirsdag 20. januar 2015, klokken 00:09
Fremtidige hobbymekanikere kan ha nytte av denne erfaringen jeg fikk på e-post fra en elbilst fra Litauen etter batteribytte.

Vedkommende byttet hele pakken etter mye problemer med døende enkeltmoduler på en US-import-bil. Han byttet derfor også BMS.

"Now I have DTC "invalid battery". Car doesn't show turtle mode, but motor power is limited - up to 40kW and up to 40km/h. Workshop manual says, that this DTC comes, when battery management system ID differs from car ID."

Mitt svar utenom høflighetsfrasene var:

"I did warn you about the power limitation. The car and the pack`s BMS must have the same ID. To fix this you must have Consult 3+ (or higher) AND the "Nissan battery registration card". Your local Nissan Leaf dealer SHOULD have this, but you should make them confirm.

The aftermarked for Nissan LEAF parts are still to small to get a "pirate" registration card. You can get Consult 3+ online, but without the card you will not be able to fix the problem. "
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: PerBearsøndag 11. august 2019, klokken 09:04
I tilfelle noen finner denne gamle men gode tråden:

For dem som ønsker å gjøre det samme som TorC men til større pakke så finnes nå en løsning tilgjengelig i Canada:
https://cleantechnica.com/2019/08/10/a-2012-leaf-with-150-miles-of-range/ (https://cleantechnica.com/2019/08/10/a-2012-leaf-with-150-miles-of-range/)
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: erikfsøndag 11. august 2019, klokken 09:13
Sitat fra: PerBear på søndag 11. august 2019, klokken 09:04
I tilfelle noen finner denne gamle men gode tråden:

For dem som ønsker å gjøre det samme som TorC men til større pakke så finnes nå en løsning tilgjengelig i Canada:
https://cleantechnica.com/2019/08/10/a-2012-leaf-with-150-miles-of-range/ (https://cleantechnica.com/2019/08/10/a-2012-leaf-with-150-miles-of-range/)

Gratulerer, du fant denne gamle tråden akkurat mens jeg laget en ny med dette innholdet:

Når får vi se dette i Norge, landet der det bør være god tilgang på kondemnerte Leafer med 40kWt-batteri?
De klarer altså passe enkelt å sette 40kWt batteri inn i 2012 modell leaf. Og skal snart tilby å sette inn 60 kWt-batteriet.
Forstår det slik at det er noe byråkratisk utfordrende pga ny batterikjemi og godkjenning hos vegvesenet men har noen sjekket nylig om dette faktisk er en showstopper?

https://cleantechnica.com/2019/08/10/a-2012-leaf-with-150-miles-of-range/ (https://cleantechnica.com/2019/08/10/a-2012-leaf-with-150-miles-of-range/)
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: leafnorsøndag 11. august 2019, klokken 10:06
Med tanke på "byråkratiske utfordringer" så må det til noen pionerer som orker å gå opp løype og skape presedens tenker jeg. Kanskje klarer en pioner-virksomhet å skape seg et næringsgrunnlag på å sette 40-62 pakker fra kondemnerte biler inn i 24 biler. Men det kan være tungt. Markedsverdien på cellene i en pakke kan vell fort vekk være 40-60'. Da spørs det om det er noe marked å snakke om der ute som noen vil sette penge på.
Men det finnes entusiaster som gjør ting for for sak og mindre for penger, og da kan det jo være at noe skjer.

For de er det bare å starte, f.eks lese her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elbil/Eldre+elbiler
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: oddhapmandag 12. august 2019, klokken 17:58
Det finnes også et firma på New Zealand som jobber med et tredjeparts batteri med større kapasitet:
https://bluecars.nz/nissan-leaf-replacement-battery-project/

Jeg kunne godt tenkt meg en oppgradering om et par-tre år.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: leafnormandag 12. august 2019, klokken 18:55
Den New Zealand pakken med over 30 kWh ville ha gjort vei i vellingen. Det gjør den i lommeboken også. Skjønner jeg valutaen rett så er prisen omtrent 85.000 etter innbytte av det gamle batteriet. Sende det gamle til New -Zealand og få det nye hit vil vell ende med en kostnad på nær 100.000 når alt er gjort opp.
Det sitter langt inne å få noen kost-nytte løsninger til en Leaf er jeg redd.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorCtirsdag 13. august 2019, klokken 02:17
Slike prosjekter er nok beklageligvis ikke nok til å holde liv i våre gamle Leafer.  Hvem gidder vel å investere 100 000,- i en bil som er verdt 50 000,- som gjør at den er verdt 100 000,-?

Dette har nok bare verdi for dem som er villige til å gjøre en stor jobb selv. Og en annen Kiwi har lagt ut filmer av hvordan han har satt inn en 30 kWh pakke i en 24 kWh bil.

Niall som driver Raglan Electric et-eller-annet har byttet. (og min gamle BMS sitter i hans bil nå). Han har lagt ut hele prosessen på youtube.

Siden 24 kWh pakken er koblet annerledes enn 30 kWh pakken måtte han bygge om hele pakken. 
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: nilsen33tirsdag 13. august 2019, klokken 10:52
En gammelLeaf med 40 eller 60 batteri ville vært verdt mer enn 100'
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: TorConsdag 14. august 2019, klokken 01:25
60 kWh ja. 36 kWh nei.

Og det er 36 kWh de tilbyr.

Hadde det vært OEM så hadde det vært en helt annen sak, men dette er ettermontert. Selv jeg som har skrudd litt på LEAF ville vært skeptisk til å kjøpe en slik bil.

Jeg er enormt glad i min LEAF, men det å bruke 100K på den er totalt uaktuelt selv om det dobler rekkevidden. Da er det billigere å kjøpe en ny-LEAF med 40 kWh når man regner inn verdien av at det er en nyere bil med garanti og mye nytt artig utstyr.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: offpisttorsdag 15. august 2019, klokken 05:52
Jeg har litt tro på dette produktet.
Hvis man relativt enkelt kan sette inn et 40kwh eller 60kwh batteri i en 24KWH leaf og slenhe inn en slik "battery translator" som koster ca 5000 kr så er det noe som kan er gjennomførbart økonomisk.

https://evsenhanced.com/products/battery-translator/
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Dalatirsdag 13. oktober 2020, klokken 09:45
Jag har lyckats göra 24/30/40/62kWh batteriuppgraderingar mellan allaa generationer av Leaf. Mera info finns på min webbsida www.dalasevrepair.fi

Här är även en video som förklarar hur Batteri ID checken fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=NoBLoSyhoKQ
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: signaltorsdag 29. oktober 2020, klokken 20:18
Jeg har tatt med min elbil til Tallinn. Jeg skal skifte ut mitt 24KWH batteri med et 30 kwh hos Dala i Waasa i Finland.
Jeg har en amerikansk leaf og har mistet 2 strek og har ca 75% kapasitet. Bilen har gått 45000 km og er fin som ny.
Etter 100% opplading klarer jeg kun 90 km per i dag, mens det står ca 135 km på dashbordet.
Min bil kjører 6,4 km per Kwh noe som omregnet betyr 156 wh per km (?)

I løpet av en måned vil nok dette være utført. Det nye batteriet har gått 10000 km.
Det blir spennende.
Siste batteriskift som Dala har gjort til 30 Kwh batteri fikk 220 Km på displayet. Det blir en klar forskjell.

Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: leafnortorsdag 29. oktober 2020, klokken 21:05
Sitat fra: signal på torsdag 29. oktober 2020, klokken 20:18
Jeg har tatt med min elbil til Tallinn. Jeg skal skifte ut mitt 24KWH batteri med et 30 kwh hos Dala i Waasa i Finland.
Jeg har en amerikansk leaf og har mistet 2 strek og har ca 75% kapasitet. Bilen har gått 45000 km og er fin som ny.
Etter 100% opplading klarer jeg kun 90 km per i dag, mens det står ca 135 km på dashbordet.
Min bil kjører 6,4 km per Kwh noe som omregnet betyr 156 wh per km (?)

I løpet av en måned vil nok dette være utført. Det nye batteriet har gått 10000 km.
Det blir spennende.
Siste batteriskift som Dala har gjort til 30 Kwh batteri fikk 220 Km på displayet. Det blir en klar forskjell.
Sørg for å få med de goodies han har som maks ladeprosent (justeres). Husker ikke i farten, men om maks cellespenning på 30 pakken er som på 24kWh pakken, så få med den option at du kan lade til 4,2. Topplading før avreise på langtur. Og option om å dempe ladeeffekten til 35kW, å kan du unngå overoppheting på batteri om du legger ut på langtur.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Hansitirsdag 03. november 2020, klokken 13:17
Jeg er også i dialog med Dala, jeg ser for meg å kjøpe CAN hardware av han (med tilhørende goodies som leafnor poengterer som jeg tror alle som kjøper CAN hardwaren av Dala får med) og få utført bytte til 40 kWh i Norge, enten selv ved hjelp av en god venn som er en erfaren mekaniker, eller hos EV Services som gjerne ønsket å ta denne jobben.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: signallørdag 05. desember 2020, klokken 15:59

  Jeg har en amerikansk leaf og har mistet 2 strek og har ca 75% kapasitet. Bilen har gått 45000 km og er fin som ny.
Etter 100% opplading klarer jeg kun 90 km per i dag, mens det står ca 135 km på dashbordet.
Min bil kjører 6,4 km per Kwh noe som omregnet betyr 156 wh per km (?)

I løpet av en måned vil nok dette være utført. Det nye batteriet har gått 10000 km.
Det blir spennende.
Siste batteriskift som Dala har gjort til 30 Kwh batteri fikk 220 Km på displayet. Det blir en klar forskjell.
[/quote]
Sørg for å få med de goodies han har som maks ladeprosent (justeres). Husker ikke i farten, men om maks cellespenning på 30 pakken er som på 24kWh pakken, så få med den option at du kan lade til 4,2. Topplading før avreise på langtur. Og option om å dempe ladeeffekten til 35kW, å kan du unngå overoppheting på batteri om du legger ut på langtur.
[/quote]
Ja. Det er installert en Can Bridge i bilen. Denne har 3 funksjoner. 1. Ladeprosent kan justeres fra 50 og til 100% i 6 steg. 2. Det kan tas ut flere Ah fra batteriet. Nissan hadde redusert noen Ah. 3. Jeg kan ta bort regenerering i D mode. Det er faktisk fint på flat landevei. Trenger du dette er det enkelt å slå av under fart. Enten velge ECO eller skifte mellom N og D så er det som før.
Veldig bra. SOH=98,56.  Jeg har ladet en gang med 94%.da viste displayet 217 km når jeg startet bilen. Det vet en at dette tallet er relativt men i dag parkerte jeg etter 98,5 km kjørt og diaplayet hadde 99 km. SOC var da 39%. Er fornøyd.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Hideyowifetirsdag 26. januar 2021, klokken 21:33
Ser fler og fler oppgraderer til større batterier. Jeg har også lest at det ikke er lov i Norge av en eller annen grunn.

Så ett par spm:
1. Hvordan får dere EU godkjent bilene deres om batteriet er skiftet ut?
2. Hva med forsikring av bil som i henhold til norsk lovverk ikke er i forskriftmessig stand når man havner i en ulykke?

Jeg er helt klart 100% for det jeg ser mange gjør, og forstår ikke at Norge er så snevsynt at gjennbruk av batterier slik som dette ikke er lov. Vi har en 2015 US Leaf med 85k på tellern og bilen er god som gull. Nå har den mistet 1 strek på batteriet og jeg leker med tanken på å inn ett 40kw batteri iløpet av 1 til 2 år. Batteriet vi tar ut ønsker jeg å bruke i huset vårt. Har sett på Muxan: https://muxsan.com/English/index.html i Nederland som gjør slike bytter.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: RJKonsdag 27. januar 2021, klokken 02:54
Hva er det som ikke er lov med bytte til nytt/større batteri? Så lenge det er samme batterikjemi, så er det etter min kjennskap til reglene, uproblematisk.

Batterikassen er den samme på 40 kWh-batteriene, og vekten er tilnærmet uforandret. Går man for 62kWh-batteriet, så er det litt høyere men fremdeles samme fester. Tyngden er bare begrenset større.

Det som har vært problematisk, er altså å endre drivlinjen fra f.eks. ICE til BEV, og å bytte fra f.eks. NIHM til Li-Ion.

BMW har jo tilbudt batteribytte på i3, og flere på forum har gjort tilsvarende bytte på Leaf. Så igjen, lurer jeg på hvor du har det fra at dette er ulovlig.

Når det er sagt, jeg håper virkelig at myndighetene tøyer opp regelverket, for du kan gjøre svært mye med ICE-biler, men å redde eldre BEV-kjøretøy ved å gå fra langt mindre tryggere NIHM-batterier til Li-Ion-batterier, burde jo være en no-brainer.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 27. januar 2021, klokken 07:02
Sitat fra: RJK på onsdag 27. januar 2021, klokken 02:54

Når det er sagt, jeg håper virkelig at myndighetene tøyer opp regelverket, for du kan gjøre svært mye med ICE-biler, men å redde eldre BEV-kjøretøy ved å gå fra langt mindre tryggere NIHM-batterier til Li-Ion-batterier, burde jo være en no-brainer.

RJK :+1: :+1: Enig. Her bør myndighetene bli bedre slik at slike batteribytter kan godkjennes.
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: leafnoronsdag 27. januar 2021, klokken 07:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. januar 2021, klokken 07:02
Sitat fra: RJK på onsdag 27. januar 2021, klokken 02:54

Når det er sagt, jeg håper virkelig at myndighetene tøyer opp regelverket, for du kan gjøre svært mye med ICE-biler, men å redde eldre BEV-kjøretøy ved å gå fra langt mindre tryggere NIHM-batterier til Li-Ion-batterier, burde jo være en no-brainer.

RJK :+1: :+1: Enig. Her bør myndighetene bli bedre slik at slike batteribytter kan godkjennes.
Det vil gå så mange år til lovverket gjenspeiler den teknologiske utviklingen at den siste Leaf er begravet den dagen. Frem til da får den som uheldigvis har bidratt til gjenbruk med å sette i et nytt batteri være den som og tar smellen. Skal blir moro å se hva som skjer med den første bruktimporterte Leaf fra f.eks USA som har fått nytt batteri på garanti pga at det originale batteri har mistet 8 barer. Siden Nissan ikke lager de gamle cellene lengre så setter de 40 pakker i bilene. Da er i alle fall vekt, størrelse og kjemi lik 40 pakke som folk setter i DYI. Dog har du aspektet med slik fiks med CAN-bridge. Det går det å kverulere deg helt ut av melkeveien med, så fortsatt er ikke bilen lovlig. Nå har jeg ikke sett i lovverket om det står noe om slikt. Er vell like farlig å sette slik CAN bridge sak på fjernlyset for å få ekstralys til å virke. Kan jo plutselig lekke en bit/byte inn på CAN som kan får bilen til å gå i luften? Nei. Kast både brukbare nye batteri og sliten Leaf :police:
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Citroelonsdag 27. januar 2021, klokken 12:28
Sitat fra: Hansi på tirsdag 03. november 2020, klokken 13:17
Jeg er også i dialog med Dala, jeg ser for meg å kjøpe CAN hardware av han (med tilhørende goodies som leafnor poengterer som jeg tror alle som kjøper CAN hardwaren av Dala får med) og få utført bytte til 40 kWh i Norge, enten selv ved hjelp av en god venn som er en erfaren mekaniker, eller hos EV Services som gjerne ønsket å ta denne jobben.

Ser du har bosted Buskerud, men når jeg googler EV Services kommer jeg til Bergen. Det hadde passet meg bra med et verksted her i Bergen som kan bytte Leafbatteri når evt trangen til dette måtte komme :)
Tittel: Sv: DIY: Batteribytte LEAF
Skrevet av: Hansifredag 29. januar 2021, klokken 06:46
Det stemmer Citroel, jeg bor i Buskerud og EV Services er i Bergen. EV Services var veldig positivt innstilt på å ta jobben, så jeg vil absolutt anbefale de :)
Jeg sendte en henvendelse til Elbilmek også, som er nærmere meg og egentlig hadde passet meg bedre, men de svarte ikke på henvendelsen min..