Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: emil på fredag 11. juli 2014, klokken 23:38

Tittel: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: emilfredag 11. juli 2014, klokken 23:38
Mens vi venter på Ishavsveien og noen andre hurtigladere langs E18 nordover fra Arendal måtte jeg prøve siden det nå er ferie. Følgende fungerte greit i min bil med ca 10% tap i batteriet. To personer med bagasje, girvelger i ECO, CC på fartsgrensen eller 80km/t der fartsgrensen var høyere og det var flere felt i samme retning. Sørlandporten-Brokelandsheia ble kjørt over gamle E18 begge veier. Det gjennomsnittlige forbruket for hele turen lå på ca 1.35kWh pr mil

To timer saktelading rundt Porsgrunn i tillegg til 30 minutter hurtiglading i Tønsberg gjør at man kommer seg greit til Oslo (vest) så lenge du ikke skal veldig langt opp i Holmenkollåsen...

Tilsvarende også tilbake, 30min på hurtiglader i Tønsberg, 1t på Skjellsvik (Porsgrunn) og 1t på Brokelandsheia. (kjørte riktignok via Oslofjordtunellen og Moss-Horten siden vi skulle ha et stopp i Drøbak uten lading.)

Det jeg derimot ser er at jeg hadde fått ekstrem rekkeviddeangst hvis jeg ikke hadde kjent godt til bilen (etter 20.000km) og hatt LeafSpyPro til å si nøyaktig gjenværende kapasitet. Hadde f.eks aldri kjørt ut på E18 fra Horten mot Tønsberg etter at jeg hadde fått føste low battery warning hvis jeg ikke var trygg på forbruket på motorvei og strekning vs gjennværende kapasitet på batteriet.

Hurtigladerene er jo et kapittel for seg selv, med forskjellige betalingsmåter osv i tillegg til ekstremt varierende oppetid. Tønsbergladeren er vel femte hurtigladeren jeg bruker av forskjellige typer, og den viser også ca 10% mer SOC enn LeafSpy der LeafSpy sine målinger virker mest realistiske. Middagen på Cinderella på Brokelandsheia spiste i tillegg opp hele fortjenesten vs bensinbil på hjemveien, men jeg putter heller mat i magen enn bensin på tanken.

Kunne sikkert redusert ladetid noe ved å kjøre enda saktere, men da kunne jeg likegodt tatt buss eller tog eller blitt hjemme.

Ellers har jeg etter et snart et år som elbilist med 20.000 kjørte km blitt enda noen erfaringer rikere, og jeg ble ikke helt skremt fra å kjøre turen flere ganger (sommerstid, glem vinteren).
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: VanillaBeantorsdag 17. juli 2014, klokken 14:58
Takk for nyttig info
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: emiltorsdag 17. juli 2014, klokken 15:16
Sitat fra: VanillaBean på torsdag 17. juli 2014, klokken 14:58
Takk for nyttig info
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: svingenfredag 18. juli 2014, klokken 11:38
nå er det semi hurtiglader i skien så da blir vel turen enda enklere :)
kom opp i går.
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: NoWaXlørdag 26. juli 2014, klokken 07:20
Hei,

Jeg kom meg akkuratt til Larvik ifra Kongshavn på Tromøya og ikke mange meterene lengre :P. Eneste fungerende lademulihet i denne byen var farris bad, privat også verdt og nevne(180,-for fulllading). Heldigvis skulle jeg ikke lengre i denne omgang.

Jeg må jo si at å ta turen mellom Oslo-kr.sand må være et sjansespill og det bør jobbes hardt for å få opp minst 5-10 hurtig ladere på denne strekningen. Det er jo fryktelig jalla å komme til f.eks cinderella å kun en ladestasjon som fungerer og 6 Tesla aktive ladere. Hvor mange Tesla er det i forhold til Leaf, imew, e-up og BMW? :)

Få fingeren ut!

Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: goggolørdag 26. juli 2014, klokken 11:31
Sitat fra: NoWaX på lørdag 26. juli 2014, klokken 07:24
Få fingeren ut!

Støttes!!  :)
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: emillørdag 26. juli 2014, klokken 13:45
Sitat fra: NoWaX på lørdag 26. juli 2014, klokken 07:24
Jeg må jo si at å ta turen mellom Oslo-kr.sand må være et sjansespill og det bør jobbes hardt for å få opp minst 5-10 hurtig ladere på denne strekningen.

Hurtigladere hver 5. mil ca  (Arendal - Brokelandsheia - Rugtvedt - Larvik - Fokserød - Grelland) og gjerne to selvstendige ladere pr sted. Kanskje forskjellige operatører også så man får litt konkurranse. Da burde det være en lek å kjøre den strekningen hele året.

Sitat
Det er jo fryktelig jalla å komme til f.eks cinderella å kun en ladestasjon som fungerer og 6 Tesla aktive ladere. Hvor mange Tesla er det i forhold til Leaf, imew, e-up og BMW? :)

Fortsatt fler Model S enn VW+BMW, mens CHAdeMO bilene banker alt.

5.193 Tesla Model S (+ ca 100 Roadstere)

2.330 eUp!
247 eGolf
1.283 i3

ca 13.000 Leaf
ca 4.800 Trillinger (ca 1.100 iOn, 1.300 c-zero, 2.400 imiev)

(tall fra midten av juli)
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: eivind85søndag 03. august 2014, klokken 11:51
Jeg kjørte Oslo-Mandal flere ganger i sommer med Leafen. Trengte kun 2 hurtigladinger, en i Skien v Skagerak arena og en i Arendal. Brukte kun 6,5-7 timer på hele turen. Denne turen er på ca 34 mil og tar 4,5-5 timer med fossil bil. Det er viktig å merke seg at jeg kjørte over Siljan på vei til Skien, da det er vesentlig færre km kontra E18. Dersom laderen v Skagerak hadde vært hurtig og ikke semihurtig ville turen blitt en halvtime kortere. Kjørte fartsgrensen hele veien, og litt over på siste etappe fra Arendal-Mandal da dette kun er 105 km.

Synes at 1-1,5 timer ekstra er lett verdt det når man sparer hundrevis av kroner på drivstoff og bompenger.
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: VanillaBeantirsdag 05. august 2014, klokken 20:58
Regner da med at du kjørte med Leafen og ikke C-zero?
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: NoWaXfredag 08. august 2014, klokken 09:36
Sitat fra: efot på søndag 03. august 2014, klokken 11:51
Synes at 1-1,5 timer ekstra er lett verdt det når man sparer hundrevis av kroner på drivstoff og bompenger.

Det er ikke det som er poenget og tror nok at alle kjører denne strekningen med fokus på å spare penger  ;). Jeg syns det er dårlig politikk at det kun er fokus på kjøpe incentiver fremfor utbygging av nettverket. Jeg mener at det burde bli satset mer på subsidiering til private aktører om å starte "Ladestasjoner" langs veiene. Kanskje også bil-produsentene skulle tatt større del av denne kostnaden. :)
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: Rav4_EVfredag 08. august 2014, klokken 10:20
Vi har ladeincentiver også.
Dessverre er dette blitt sterkt byråkratiset.
Det er gitt tilsagn til flere hurtigladere mellom Oslo og Arendal.
Aktørene har allerede brent fingrene på manglende inntekter fra de første etableringer.
Transnova vil ikke ha konkurranse mellom aktører. Samtidig forlanger de dobbel lader på nye plasser.

Trolig kunne hele Transnova legges ned i morgen.

Før de slukker lyset kunne de tegne et kart over hvilke veier som skulle få støtte til hurtiglading.

Alle ladetilbydere langs disse veiene vil ha en strømmåler fra e-verket.
For hver kilowattime kjøpt strøm kunne aktørene få 1-20 kroner i støtte tilbake fra myndighetene.

Nesten ingen administrasjon og alle pengene gikk til å skaffe til veie billig hurtiglading til brukerne.


Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: Thomas Parslifredag 08. august 2014, klokken 11:07
Det største problemet med støtten Transnova gir (til hurtigladere) er at den er konkurransevridende, konkurranseødeleggende og i praksis virker mot sin hensikt.

At de i tillegg har kastet penger på aktørene uten ordentlige avtaler gjør saken lettere komisk.

I mellomtiden venter vi på at Statoil og Kiwi skal gjøre det mulig å kjøre norges mest trafikkerte veier med norges mest solgte elbiler...

Thomas
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: abcfredag 08. august 2014, klokken 13:58
Det går et rykte om at det er satt opp 2 x 22 kw type 2 ved sjøflykroa i Tønsberg? Jeg kjenner ikke området i det hele tatt, men kanskje noen føler for å ta en kjapp sjekk om de bor i nærheten?
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: trondisøndag 08. mars 2015, klokken 03:39
Jeg og kona kjøpte oss en 2012 leaf nå. Vi kjører ofte tur retur OSLO , og bor i Kristiansand. Hvordan bør jeg legge opp ruten for å "klare" denne turen?  Oppdaget idag via Leaf Spy at jeg har ca 87% SOH.  Er veldig nervøs for hvordan dette skal gå uten å måtte bruke mange timer ekstra. Regnet jo egentlig 2-3 hurtigladere. Er jo kommet bedre utstyr på Brokelandsheia så jeg. Her er vel kanskje første stopp, hvis jeg er heldig? Neste er kanskje Brevik, og så?
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: emilsøndag 08. mars 2015, klokken 08:55
Sitat fra: trondemor på søndag 08. mars 2015, klokken 03:39
Jeg og kona kjøpte oss en 2012 leaf nå. Vi kjører ofte tur retur OSLO , og bor i Kristiansand. Hvordan bør jeg legge opp ruten for å "klare" denne turen?  Oppdaget idag via Leaf Spy at jeg har ca 87% SOH.  Er veldig nervøs for hvordan dette skal gå uten å måtte bruke mange timer ekstra. Regnet jo egentlig 2-3 hurtigladere. Er jo kommet bedre utstyr på Brokelandsheia så jeg. Her er vel kanskje første stopp, hvis jeg er heldig? Neste er kanskje Brevik, og så?

Når jeg kjører Arendal-Oslo på tørre veier holder det fint med ladestopp på Rugtvedt/Lasses og Holmestrand. Kjørte innover nå på fredag igjen og da tok jeg et lite ladestopp på Brokelandsheia for å teste den (fungerte fint) og da hadde jeg lit mer futt på batteriet enn vanlig så jeg hoppet over Lasses og testet Kiwi Heistad i steden for. Siste ladestopp kom på Holmestrand som vanlig. Nå skal ikke vil lengre enn Jar/Skøyen/Smestad til vanlig.

Kommer du fra Kristiansand har du jo lademuligheter i Lillesand, Stoa, Brokelandsheia, Lasses, Heistad, Telemarksporten(statoil, kommer snart), Sandefjord (kiwi, kommer etterhvert), Tønsberg (travbanen), Holmestrand, Drammen (masse), Liertoppen, Bærum (mange) og noen i Oslo. Så dekningen begynner å bli grei.

Skulle jeg kjørt med min bil ville det nok blitt stopp på Harebakken, Brokelandsheia, Heistad og Holmestrand. Kan kanskje være greit å ta noen flere ladestopp i starten til dere blir godt kjent med bilen. Jeg kjører med CC på fartsgrensen (+3km/t på speedometer) på strekningen Arendal-Vestfold og på 4-felt legger jeg meg i ca 80 i høyrefeltet og lar meg ikke stresse av alle som kjører forbi. Kommer du fra kr.sand sentrum eller østsiden kan du nok kanskje hoppe over stoppet på Harebakken.

Husk også at du får mer strøm inn på batteriet når SOC er lavt enn når det er høyt, så skal du ha kortest mulige ladestopp lønner det seg å tilpasse disse så du starter lading på ca 15% og lader akkurat nok til å komme videre til neste hurtiglader.

Regn og snøvær endrer alt igjen og du trenger fler ladestopp og med vinterdekk er forbruket høyere enn sommerdekk.
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: olegregertsøndag 08. mars 2015, klokken 16:30
Vi som har 18-20 KWh batteri trenger flere DC lademuligheter i Vestfold enten man kommer fra Oslo eller er på vei til Oslo

Håper dette blir løst før sommeren i 2015

Jeg venter spent på når Grelland får ladeløsning?
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: emilmandag 09. mars 2015, klokken 08:56
Sitat fra: olegregert på søndag 08. mars 2015, klokken 16:30
Vi som har 18-20 KWh batteri trenger flere DC lademuligheter i Vestfold enten man kommer fra Oslo eller er på vei til Oslo

Håper dette blir løst før sommeren i 2015

Jeg venter spent på når Grelland får ladeløsning?

Har selv ca 19kWh ved fulladet og prøver å unngå den siste kWh så da er det 18kWh tilgjengelig. Hurtiglading tar meg derimot sjelden opp over 15-16kWh så da blir det maks 14kWh tilgjengelig å bruke til neste stopp når jeg er på lengre turer.

Det har vært litt motstridende meldinger om Grelland (Statoil). Fundament til lader skal ha blitt klargjort i februar, men det ble meldt om at laderen ikke var klar før i august. Den burde helt klart vært på plass før sommerferien.

Det kommer en Kiwi-lader i Sandefjord (Moveien) som ligger greit plassert i forhold til E18. Gatekjøkkenet nord for gamle Sande-bommen burde også være et naturlig sted for hurtiglader i begge retninger.

Tønsberg burde også få noe mer enn bare CHAdeMO ved travbanen og Larvik/Vassbotnbrua burde også hatt noe mer enn bare vanlige kontakter.

Sitat fra: emil på søndag 08. mars 2015, klokken 08:55
Skulle jeg kjørt med min bil ville det nok blitt stopp på Harebakken, Brokelandsheia, Heistad og Holmestrand.

På helgens tur ble det Brokelandsheia (10m), Heistad (20m) og Holmestrand (20m) på vei nordover og Holmestrand (20m) og Rugtvedt (20m) på vei sørover. Tørre fine veier og ingen uforutsette ting langs veien annet enn 30min ladekø i Holmestrand på vei nordover. To personer, bikkje og bagasje i bilen.

Arendal - Oslo har blitt veldig mye enklere nå enn det var i fjor sommer :)
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: olegregertsøndag 22. mars 2015, klokken 22:21
jeg har fått informasjon fra Statoil om at grelland er klar i kommende uke, Da er påsken reddet for de som skal sydover fra Oslo
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: Marecatsøndag 22. mars 2015, klokken 23:55
Statoilstasjonen på Grelland ligger i nordgående felt - ganske lang omvei å kjøre dit hvis ,man skal sydover. Da er det bedre å satse på Kiwi Holmestrand.
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: emilmandag 23. mars 2015, klokken 07:56
For min del er det nordover ladebehovet i de traktene er størst, sørover går det normalt sett greit til Tønsberg i Leaf. Så da kommer Grelland greit plassert for å avlaste Kiwi.
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: trondimandag 23. mars 2015, klokken 10:37
Nå har de visstnok åpnet telemarksporten også. 

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3499-statoil-mer-enn-dobler-antall-ladestasjoner
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: andre.nordstokketirsdag 07. april 2015, klokken 15:02
Hei,

jeg og kjæresten skal kjøre Kristiansand - Oslo til torsdag. Første gang jeg skal kjøre så langt med elbilen. Sist gang jeg skulle til Skien fra Kristiansand (ifjor) reiste vi 06.00 og var ikke fremme før 2 på dagen... (hurtigladeren fungerte ikke i Arendal og ble veldig mye frem og tilbake mildt sagt).

Så har noen litt tips og anbefalinger å komme med? Har ladekort hos Grønnkontakt, brukt det aktivt på turer til Arendal. Gjerne litt info om hvilke plasser jeg bør stoppe, hva slags hastighet jeg bør ligge i osv. Har før kjørt "full pupp" til Arendal for å komme raskt frem og heller bruke tiden på å lade og kanskje handle litt.
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: trondimandag 13. april 2015, klokken 00:04
Sitat fra: andre.nordstokke på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:02
Hei,

jeg og kjæresten skal kjøre Kristiansand - Oslo til torsdag. Første gang jeg skal kjøre så langt med elbilen. Sist gang jeg skulle til Skien fra Kristiansand (ifjor) reiste vi 06.00 og var ikke fremme før 2 på dagen... (hurtigladeren fungerte ikke i Arendal og ble veldig mye frem og tilbake mildt sagt).

Så har noen litt tips og anbefalinger å komme med? Har ladekort hos Grønnkontakt, brukt det aktivt på turer til Arendal. Gjerne litt info om hvilke plasser jeg bør stoppe, hva slags hastighet jeg bør ligge i osv. Har før kjørt "full pupp" til Arendal for å komme raskt frem og heller bruke tiden på å lade og kanskje handle litt.

selv om vi ikke svarte deg, hvordan gikk det? Skal snart ut på samme turen igjen. Emil har vært veldig behjelpelig med sine oppfatninger, hvordan var dine?
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: emilmandag 13. april 2015, klokken 09:36
Sitat fra: trondemor på mandag 13. april 2015, klokken 00:04
Sitat fra: andre.nordstokke på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:02
Hei,

jeg og kjæresten skal kjøre Kristiansand - Oslo til torsdag. Første gang jeg skal kjøre så langt med elbilen. Sist gang jeg skulle til Skien fra Kristiansand (ifjor) reiste vi 06.00 og var ikke fremme før 2 på dagen... (hurtigladeren fungerte ikke i Arendal og ble veldig mye frem og tilbake mildt sagt).

Så har noen litt tips og anbefalinger å komme med? Har ladekort hos Grønnkontakt, brukt det aktivt på turer til Arendal. Gjerne litt info om hvilke plasser jeg bør stoppe, hva slags hastighet jeg bør ligge i osv. Har før kjørt "full pupp" til Arendal for å komme raskt frem og heller bruke tiden på å lade og kanskje handle litt.

selv om vi ikke svarte deg, hvordan gikk det? Skal snart ut på samme turen igjen. Emil har vært veldig behjelpelig med sine oppfatninger, hvordan var dine?

Svarte han i annen tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20626.msg346302.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20626.msg346302.html)

Har det ellers blitt noen Oslo-tur på deg enda?

Skviste selv ut ca 95 mil på E18 gjennom Agder, Telemark og Vestfold i helga i Leafen.
Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: trondisøndag 19. april 2015, klokken 14:30
Sitat fra: emil på mandag 13. april 2015, klokken 09:36
Sitat fra: trondemor på mandag 13. april 2015, klokken 00:04
Sitat fra: andre.nordstokke på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:02
Hei,

jeg og kjæresten skal kjøre Kristiansand - Oslo til torsdag. Første gang jeg skal kjøre så langt med elbilen. Sist gang jeg skulle til Skien fra Kristiansand (ifjor) reiste vi 06.00 og var ikke fremme før 2 på dagen... (hurtigladeren fungerte ikke i Arendal og ble veldig mye frem og tilbake mildt sagt).

Så har noen litt tips og anbefalinger å komme med? Har ladekort hos Grønnkontakt, brukt det aktivt på turer til Arendal. Gjerne litt info om hvilke plasser jeg bør stoppe, hva slags hastighet jeg bør ligge i osv. Har før kjørt "full pupp" til Arendal for å komme raskt frem og heller bruke tiden på å lade og kanskje handle litt.

selv om vi ikke svarte deg, hvordan gikk det? Skal snart ut på samme turen igjen. Emil har vært veldig behjelpelig med sine oppfatninger, hvordan var dine?

Svarte han i annen tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20626.msg346302.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20626.msg346302.html)

Har det ellers blitt noen Oslo-tur på deg enda?

Skviste selv ut ca 95 mil på E18 gjennom Agder, Telemark og Vestfold i helga i Leafen.

Hei igjen emil. Tar litt tid for meg å svare i blant.

Vi planlegger å kjøre til Oslo førstkommende helg . Blir første gangen for oss med ny bil, Har lagt opp kjøre rute og planlagt dette litt. 

Ruten er totalt 320 km. Lader bilen fullt før vi kjører, Forhåpentligvis første stopp på brokelandsheia etter 107 km. Håper dette holder. Neste stopp blir så på Heistad som er 53,2 km unna. Neste stopp er holmestrand som er 84,1km etter heistad. Etter dette kjører vi inn til sentrum (Nordberg) ..

Spørsmål
- Er dette den "billigste" måten med tanke på pris av hurtigladere? Har en fortum og en grønnkontakt ladebrikke.
- er det mulig å kjøre brokelandsheia - holmestrand? Er jo 135 km.
- Trengs det noe brikker for å lade på gateparkering i oslo sentrum?

Tittel: Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
Skrevet av: emilsøndag 19. april 2015, klokken 17:50
Det er billigere å kjøre mellom 10% og 60% SOC enn mellom 30% og 80% SOC siden ladingen går mye fortere på lav SOC og det er tiden man betaler for.

Som nevnt tidligere er min godværstur til Oslo unnagjort med lading på Rugtvedt og Holmestrand, men på din første tur ville jeg nok kanskje vurdert et par ekstra ladestopp for å være sikker. Ikke minst for å bli kjent med hvordan bilen er på langtur og hvor ladestasjonene er til den gangen du kommer trillende i skilpaddemodus og da slipper å lete etter ladestasjonen

Kr.sand - Brokelandsheia bør gå greit. Fra Brokelandsheia kommer du deg greit til Sandefjord (Kiwi Moveien) hvis du lader opp nok. I Sandefjord er det doble CHAdeMO ladere og sansynligheten for kø er forhåpentligvis mindre enn på Holmestrands enslige lader. Men ta gjerne 5-minutter på Lasses eller Kiwi Heistad (og kanskje også Arendal).

Fra Sandefjord ville jeg kjørt innom Kiwi-laderen i Holmestrand bare for å se hvor den er og så fortsette (eller ta et 5-minutters stopp her også) videre til Drammen. Lierbakkene kan gi selv en hardbarka elbilist rekkeviddeangst så det kan være greit å ha nok å gå på før man starter på turen oppover. Ladere ved Marienlyst stadion eller Kjellstad (begge sider).


I Oslo er det en blanding av gamle schuko-ladestolper med ladenøkkel, nye ladestolper med både schuko og Type2 som aktiveres med RFID (bruk fortum/grønnkontakt brikke) uten at det koster noe, og nye stolper som kun er Type2 med RFID.


Elles er min erfaring at ABB-ladere (f.eks Lasses) lader litt raskere enn DBT-ladere (Kiwi) når %SOC er lav.