Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Yagi på lørdag 05. juli 2014, klokken 20:36

Tittel: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Yagilørdag 05. juli 2014, klokken 20:36
Nå er sommertrafikken virkelig i gang. I dag tilbakela jeg strekningen Oslo - Kristiansand og ønsket da å lade på Brokelandsheia.  Jeg har aldri før stått i kø på en superlader, men i dag var det kø både da jeg kom og da jeg reiste videre. På det meste var vi 9 biler om de 6 ladepunktene. Tydeligvis en stor utfartsdag denne lørdagen. Det var kø i kassa på veikroa også :)

Regner med at Tesla fører statistikk over hvor stor last det er på de ulike superladerene. Er dette noe de holder tett til brystet eller er det noen her som har innsikt i dette?

På f.eks Gol er det 8 ladepunkt. Regnet de med mindre trafikk på Brokelandsheia siden de bare har satt opp 6?

Hvordan virker sommertrafikken på de øvrige superladerene? God plass, eller kø der også?
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: afitch80lørdag 05. juli 2014, klokken 21:14
Nå er det ikke lenge til Lier er oppe og går. Det kommer nok til å ta den del av trykket av Brokelandsheia vil jeg tro.
Etter det jeg har lest her på forumet tidligere så var det tendenser til kø på Lillehammer i påsken.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: shblørdag 05. juli 2014, klokken 21:34
Kom som 4 på Gol en onsdag i Mai før jeg var koblet til og forlatt bilen var det 6 biler der. Dvs kunn 2 ledige. Om det kom flere vet jeg ikke. Var 4 da jeg kjørte.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Havebigfunlørdag 05. juli 2014, klokken 21:41
Tesla følger helt sikker med på dette- jeg tviler dog at denne informasjonen deles med almuen.
I Lier-nordgåene er det 8 ladepunkter- det forekommer meg litt lite.
Det sitter sikkert langt inne å sette opp nye ladepunkter ettersom det trengs ombygging i større skala- Vi får håpe at de putter inn de nye 135 kw laderne slik at tidsbruken per lading kortes ned så mye som mulig...

I hvor lang tid ventet du på å komme til lading, Yagi?
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: sturlelørdag 05. juli 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Yagi på lørdag 05. juli 2014, klokken 20:36
Jeg har aldri før stått i kø på en superlader, men i dag var det kø både da jeg kom og da jeg reiste videre. På det meste var vi 9 biler om de 6 ladepunktene.
Kva gjer det med ladetida?  Kan superladarane servere full pupp til alle 6 samstundes?  Er eit evt tak eit reelt problem, eller skjer det i praksis berre dersom 6 bilar startar lading med nesten tomt batteri samstundes?

Eg reknar med at folk tek omsyn og ikkje ladar meir enn naudsynt når det er kø.  Med 20 minutt ladetid pr bil, skulle det ikkje bli meir enn ti minutt gjennomsnittleg ventetid for bil nummer 9.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: OddBsøndag 06. juli 2014, klokken 00:00
Den første som kobler seg på ett av de to uttakene på laderen (f.eks. 1A) får så mye strøm batteriet klarer å ta unna. Er det ganske tomt, dvs under 100 km rekkevidde igjen, vil du få 100+ kW, etterhvert som det fylles går ladestrømmen ned, til rundt 20 kW ved 95% SOC. Den andre som kobler seg på får det som er til overs. La oss si at den første har stått en stund og ladestrømmen har falt til 80kW, da vil den andre fra 55 kW  (på de nyeste laderne) Etter som batteriet til den første fylles vil den andre få mer og mer strøm. Når den første er ferdig får den andre så mye strøm som han klarer å ta unna og så vil den tredje ta hans plass.
Dette systemet gir full utnyttelse av laderne med minimal ulempe for de som lader.
Det som er veldig viktig når du kommer til en Superlader er å velge en lader som ikke er i bruk. F.eks : Er 1A og 2B opptatt så velg 3A eller 3B.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Amosssøndag 06. juli 2014, klokken 02:33
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:41
Tesla følger helt sikker med på dette- jeg tviler dog at denne informasjonen deles med almuen.

Ja, de følger med.
(http://electrek.files.wordpress.com/2013/10/tesla-supercharger-dashboard.jpg)

Denne skal vistnok henge på hovedkvarteret deres i Palo Alto, og er tilgjengelig/synlig for alle som er innom der. Er flere som har hintet om at dette bør legges ut på web :p

Nb: er ikke sikker på når akkurat dette bildet er fra...

På dette bildet er det kanskje ikke så lett å se hva som står i oversikten til venstre der. Tar derfor med ett zoombilde av denne delen (ant. tatt ved en annen ukjent anledning):
(http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=49218&d=1400009791)
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: kjølholdtsøndag 06. juli 2014, klokken 08:08
Ladet på Dombås i går kl 14 . Utfartsdag første lørdag
I fellesferien vi var 3 biler . Ikke noe kø
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: jkirkebosøndag 06. juli 2014, klokken 09:22
Sitat fra: kjølholdt på søndag 06. juli 2014, klokken 08:08
Ladet på Dombås i går kl 14 . Utfartsdag første lørdag
I fellesferien vi var 3 biler . Ikke noe kø

Jeg var der på fredag og ankom som bil nr. 6...
Heldigvis dro en annen 10 sek. etter at jeg kom dit og jeg fikk en SC for meg selv :)
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: arnehelgesøndag 06. juli 2014, klokken 09:25
@Amoss
Morsomt å se at Brokelandheia (Sunde bru) faktisk er den 7. mest brukte SC i verden.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: RaBaldersøndag 06. juli 2014, klokken 12:23
Sitat fra: arnehelge på søndag 06. juli 2014, klokken 09:25
@Amoss
Morsomt å se at Brokelandheia (Sunde bru) faktisk er den 7. mest brukte SC i verden.

Var vel hele 5 av de 6 norske som var synlig på den listen. Er vel et godt signal i forhold til de som avgjør om det bør bygges ut flere.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: goggosøndag 06. juli 2014, klokken 13:13
Sitat fra: Amoss på søndag 06. juli 2014, klokken 02:33
Ja, de følger med.
(http://electrek.files.wordpress.com/2013/10/tesla-supercharger-dashboard.jpg)

Fantastisk. Dette viser igjen at Tesla ligger årevis foran de andre, ikke bare på elbil teknologi men også på lade teknologi. Mens Tesla har realtime informasjon om utnyttelsesgrad og status på alle sine ladere worldwide, så er de norske hurtiglader aktørene på steinalder nivå, og de har tilsynelatende ikke oversikt over noe som helst når det gjelder hurtiglader installasjonene.

Man kan nok finne ut om de har vært i funksjon i det siste (kanskje) ved å scrolle seg gjennom et kart og trykke seg ned et par ganger på hver lader, men å bruke tilgjengelige verktøy for å kunne få et raskt overblikk - det er tilsynelatende utenfor deres kunnskapsområde.

Og med dette mener jeg å kritisere Nobil, Transnova og Fortum (glemte jeg noen??)


Hugo :)
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Amosssøndag 06. juli 2014, klokken 13:36
Sitat fra: RaBalder på søndag 06. juli 2014, klokken 12:23
Sitat fra: arnehelge på søndag 06. juli 2014, klokken 09:25
@Amoss
Morsomt å se at Brokelandheia (Sunde bru) faktisk er den 7. mest brukte SC i verden.

Var vel hele 5 av de 6 norske som var synlig på den listen. Er vel et godt signal i forhold til de som avgjør om det bør bygges ut flere.

Som sagt, jeg sjekket ikke NÅR disse bildene var i fra. Det første bildet var i alle fall tydeligvis i fra i fjor høst en gang (bare se på kartet over operative SC'er i statene... :p ) Tipper dette bildet også er fra ca den tiden. Så ikke legg for mye vekt på hva som vises her om forholdene .
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Lanbersøndag 06. juli 2014, klokken 14:56
På Brokelandsheia fikk jeg erfare hva det betyr å stå som #2 i ladekø.
Det er ubeskrivelig kjedelig.

Fikk først 24-25 kwh pr time, så gikk den opp etter ca 25 min i ett hopp til 50 kwh pr time.
Laderene der gir erfaringsmessig 90-95 kwh pr time maksimalt. Dro så fort jeg hadde fått på 15 kwh.

Jeg gidder ikke bruke tid på en superlader bare for å spare noen kroner, så nå lader jeg heller topp før jeg skal til Torp og Tønsberg t/r på rappen i morgen.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: christian1986søndag 06. juli 2014, klokken 15:37
Alle vet vel at superlading ikke er bra for batteriet. Hvis noen ikke "gidder" fylle opp hjemme for å spare noen kroner blir jeg egentlig litt sjokkert...
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Yagisøndag 06. juli 2014, klokken 17:37
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:41
(...) I hvor lang tid ventet du på å komme til lading, Yagi?
Jeg var heldig og ventet bare ca 5 minutter. Verre var det for dem som kom litt etter meg. Kan tenke meg at det var kanskje 10-15 minutter for dem som var mest uheldig mens jeg var der. Fikk ikke hvilt seg mye de laderene ihvertfall. 4 sekunder fra jeg plugget ut til nestemann i køen plugget inn.  :)

Regner med at folk tar hensyn og ikke står lenger enn nødvendig på slike dager.

Godt å se Teslas oversikter. Som det sies her hadde det vært morsomt å ha tilgang til denne informasjonen.

Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Sveinalsøndag 06. juli 2014, klokken 18:29
Sitat fra: Amoss på søndag 06. juli 2014, klokken 02:33
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:41
Tesla følger helt sikker med på dette- jeg tviler dog at denne informasjonen deles med almuen.

Ja, de følger med.
(http://electrek.files.wordpress.com/2013/10/tesla-supercharger-dashboard.jpg)

Denne skal vistnok henge på hovedkvarteret deres i Palo Alto, og er tilgjengelig/synlig for alle som er innom der. Er flere som har hintet om at dette bør legges ut på web :p

Nb: er ikke sikker på når akkurat dette bildet er fra...


Se nederst til høyre i bildet. Det kan se ut som bildet er tatt medio oktober 2013.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Lanbersøndag 06. juli 2014, klokken 19:17
Hva som er verst av topplading vs superlading vet jeg ikke.  Neppe ønskelig noen av delene, men i ferietid og potensiell ventetid på Brokelandsheia velger jeg det minste ondet og topplader i natt, må via Kristiansand så det spørs om det ikke blir superlading uansett.

Superlading er mye bedre enn vanlig lading av mobilbatterier, det tar like lang tid men er ikke temperaturkontrollert. 

Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: cstrommesøndag 06. juli 2014, klokken 19:27
Sitat fra: Sveinal på søndag 06. juli 2014, klokken 18:29
Sitat fra: Amoss på søndag 06. juli 2014, klokken 02:33
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:41
Tesla følger helt sikker med på dette- jeg tviler dog at denne informasjonen deles med almuen.

Ja, de følger med.
(http://electrek.files.wordpress.com/2013/10/tesla-supercharger-dashboard.jpg)

Denne skal vistnok henge på hovedkvarteret deres i Palo Alto, og er tilgjengelig/synlig for alle som er innom der. Er flere som har hintet om at dette bør legges ut på web :p

Nb: er ikke sikker på når akkurat dette bildet er fra...


Se nederst til høyre i bildet. Det kan se ut som bildet er tatt medio oktober 2013.

Flyttet tilbake til Norge fra Mountain View rett ved siden av Palo Alto for et par år siden. Har et hav av venner og bekjente som bor eller er ofte i Palo Alto. Skal se om jeg ikke kan få noen til å snike seg innenfor døren til Tesla og ta et bilde hvis det er slik at denne skjermen henger synlig rett innenfor.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: mjsøndag 06. juli 2014, klokken 20:01
Var en tur i Den Lille Dyreparken på Brokelandsheia i dag. Svingte innom ladestasjonen for å se hvordan ståa var der. Ikke mindre en 12 biler stod der for å lade. Følte jeg fikk noen blikk som sa '' å F..., enda en som skal lade'' Virket som totalt kaos for meg. Var glad jeg ikke skulle lade i dag. Håper det ikke blir slik fremover og at Tesla følger med og øker kapasiteten og er forberedt på ferietider rundt omkring i det ganske land .
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Amosssøndag 06. juli 2014, klokken 20:08
Sitat fra: cstromme på søndag 06. juli 2014, klokken 19:27
Skal se om jeg ikke kan få noen til å snike seg innenfor døren til Tesla og ta et bilde hvis det er slik at denne skjermen henger synlig rett innenfor.

Det er i alle fall slik jeg har forstått det, men har altså ikke vært der selv og kan bekrefte ;)

Sitat fra: Sveinal på søndag 06. juli 2014, klokken 18:29
Se nederst til høyre i bildet. Det kan se ut som bildet er tatt medio oktober 2013.

Se der ja :) Regnet med at det var rundt da ja...
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Lanbersøndag 06. juli 2014, klokken 20:12
Søkke steike.
Når på dagen var dette?

Sitat fra: mj på søndag 06. juli 2014, klokken 20:01
Var en tur i Den Lille Dyreparken på Brokelandsheia i dag. Svingte innom ladestasjonen for å se hvordan ståa var der. Ikke mindre en 12 biler stod der for å lade. Følte jeg fikk noen blikk som sa '' å F..., enda en som skal lade'' Virket som totalt kaos for meg. Var glad jeg ikke skulle lade i dag. Håper det ikke blir slik fremover og at Tesla følger med og øker kapasiteten og er forberedt på ferietider rundt omkring i det ganske land .
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Yagisøndag 06. juli 2014, klokken 20:15
Sitat fra: mj på søndag 06. juli 2014, klokken 20:01
(...) Virket som totalt kaos for meg. Var glad jeg ikke skulle lade i dag. Håper det ikke blir slik fremover og at Tesla følger med og øker kapasiteten og er forberedt på ferietider rundt omkring i det ganske land .

Tror noe av det som gjør det litt vanskelig akkurat på denne laderen er at det er parkering på begge sider av der ladestolpene er plassert. Hadde vært litt lettere og mer oversiktlig om alle var plassert på rekke slik de er andre steder.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Amosssøndag 06. juli 2014, klokken 20:22
Sitat fra: mj på søndag 06. juli 2014, klokken 20:01
Var en tur i Den Lille Dyreparken på Brokelandsheia i dag. Svingte innom ladestasjonen for å se hvordan ståa var der. Ikke mindre en 12 biler stod der for å lade. Følte jeg fikk noen blikk som sa '' å F..., enda en som skal lade'' Virket som totalt kaos for meg. Var glad jeg ikke skulle lade i dag. Håper det ikke blir slik fremover og at Tesla følger med og øker kapasiteten og er forberedt på ferietider rundt omkring i det ganske land .

Hmmm.. Skal ratt se at Tesla bygger ut Telemarksvingen veikro likvel?

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 13:18
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 10:07
Søknadene er fra 2013, og det sto nok mellom Broklandsheia og Rugtvedt på den tiden. Rart at ingen kom over denne i fjor  ??? Må be om innsyn for å se dokumentene, noe som jeg ikke ser som nødvendig lengre...

Kunne ikke dy meg, og søkte innsyn i papirene... :o

Det ser ut som at Bamble kommune ikke kunne godta Tesla sin forespørsel om 3 ukers behandlingstid for søknaden om ladestasjon, og svarer Tesla med at behandlingstiden er 12 uker. Altså fra datoen Kommunen mottar søknad fra Tesla (03.07.2013) til eventuell ferdig behandlet søknad ville det gått tre mnd ++.
Telen i jorden ville satt seg og prosjektet måtte blitt utsatt til våren...
Dette var nok grunnen til at Tesla gikk videre til neste kommune (Gjerstad) hvor dette gikk kjappere.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: mjsøndag 06. juli 2014, klokken 20:56
Hvis Tesla lager 2 kabler på hver stolpe så vil biler kunne lades mer effektivt og i fra begge sider. Var der litt før 14.30. Da vi reiste igjen ca 1 time senere var det fremdeles kø og 10 biler der.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Lanbersøndag 06. juli 2014, klokken 21:05
Hver lader har 2 pistoler, så 3 ladere og 6 pistoler totalt.

Men hver lader gir maks 90-95 kwh pr time totalt og det kan virke som den gir strøm til bil nr #2 på laderen i effektintervall hopp på 25 kwh - 50 kwh pr time etter hva som er ledig på laderen.
Så hvis bil med prioritet har begynt nedtrapping og lader med 50 kwh pr time, så er ledig kapasitet egentlig 45 kwh pr time men den andre pistolen vil bare få 25 kwh pr time.

Det trengs flere ladere rett og slett, med den salgstakten som Tesla har om dagen tvinger det seg frem
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Riosøndag 06. juli 2014, klokken 21:18
Sitat fra: Lanber på søndag 06. juli 2014, klokken 21:05
Hver lader har 2 pistoler, så 3 ladere og 6 pistoler totalt.

Men hver lader gir maks 90-95 kwh pr time totalt og det kan virke som den gir strøm til bil nr #2 på laderen i effektintervall hopp på 25 kwh - 50 kwh pr time etter hva som er ledig på laderen.
Så hvis bil med prioritet har begynt nedtrapping og lader med 50 kwh pr time, så er ledig kapasitet egentlig 45 kwh pr time men den andre pistolen vil bare få 25 kwh pr time.

Det trengs flere ladere rett og slett, med den salgstakten som Tesla har om dagen tvinger det seg frem

"kwh per time"?

Mener du kW? Det må jo være det korrekte her.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: BMW850søndag 06. juli 2014, klokken 22:28
I går. Cinderella på 5 plass, Solli på 6...
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: sn0lesøndag 06. juli 2014, klokken 23:22
Akkurat det der med hvor sunt det er for batteriet å lade på SC er noe jeg har tenkt på.
Klart, kommer man frem med <10% SOC så får man jo kjempehøy ladehastighet.
Men denne hastigheten avtar jo.

Hvor usunt er det å komme dit med 60% SOC?

Jeg var på Lillehammer på fredag, og hadde brukt 25kWh fra Kløfta. Startet med 100% SOC hjemme.
Tror jeg fikk under 50kW lading, og det gikk relativt fort nedover.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Riosøndag 06. juli 2014, klokken 23:57
Sitat fra: sn0le på søndag 06. juli 2014, klokken 23:22
Akkurat det der med hvor sunt det er for batteriet å lade på SC er noe jeg har tenkt på.
Klart, kommer man frem med <10% SOC så får man jo kjempehøy ladehastighet.
Men denne hastigheten avtar jo.

Hvor usunt er det å komme dit med 60% SOC?

Jeg var på Lillehammer på fredag, og hadde brukt 25kWh fra Kløfta. Startet med 100% SOC hjemme.
Tror jeg fikk under 50kW lading, og det gikk relativt fort nedover.

Det reguleres ned, slik at det ikke blir overspenning på batteriene (hvis man bare hadde pøst på med ampère). Det som tar knekken på batterier er for høy spenning og for høy temperatur.

Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: sigurdimandag 07. juli 2014, klokken 00:02
Sitat fra: sn0le på søndag 06. juli 2014, klokken 23:22
Akkurat det der med hvor sunt det er for batteriet å lade på SC er noe jeg har tenkt på.
Klart, kommer man frem med <10% SOC så får man jo kjempehøy ladehastighet.
Men denne hastigheten avtar jo.

Hvor usunt er det å komme dit med 60% SOC?

Jeg var på Lillehammer på fredag, og hadde brukt 25kWh fra Kløfta. Startet med 100% SOC hjemme.
Tror jeg fikk under 50kW lading, og det gikk relativt fort nedover.

Se filmen i denne posten så får en mye informasjon om Litium Ion batterier og hva som gjør at cellene ødelegger seg selv:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html

Cellespenning over 4.0 til 4.1v (74-80% SOC 85kW) er ødeleggende for Litium ion batteriene og det vesentlige her er tiden cellene har denne spenningen.
Temperatur akselererer denne prosessen, så høy temperatur og cellespenning over 4.1v er svært dårlig kombinasjon.
Tesla har temperatur kontroll, med passiv og aktiv kjøling for å unngå høy temperatur.

Lade sykluser har mindre og faktisk svært lite innvirkning på levetiden, som er ganske motsatt av det en har trodd tidligere.
Hurtiglading har noe innvirkning, men her tar elektronikken til Tesla seg av det meste.
En kan lade cellene svært mye kraftigere (høy strøm) ved lav celespenning uten at det går utover cellene, mens en bør passe seg jo høyere celle spenningen er. (Akuratt slik SC gjør)

En bør unngå lading og spesielt hurtiglading på under 0 grader, men da får en bare oppvarming av batteriene først før SC begynner å levere strøm i større mengder.

Jeg vil personlig unngå over 80% SOC, lenge før jeg er bekymret for å bruke SC.
Flere og flere lapp topp leverandører setter nå 80% til max standard lading også, dette kan gi 5-10 dobling av levetiden til Litium-ion cellene.
At de står på 100% SOC hele tiden, mens lapp toppen er plugget i stikk kontakten er drepen for batteriet, og det har jo vist seg siden svært få laptopper har OK batterier etter 1 eller max 2 år. :-(

sigurdi
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Batteritrallamandag 07. juli 2014, klokken 02:37
Sitat fra: sigurdi på mandag 07. juli 2014, klokken 00:02
Sitat fra: sn0le på søndag 06. juli 2014, klokken 23:22
Akkurat det der med hvor sunt det er for batteriet å lade på SC er noe jeg har tenkt på.
Klart, kommer man frem med <10% SOC så får man jo kjempehøy ladehastighet.
Men denne hastigheten avtar jo.

Hvor usunt er det å komme dit med 60% SOC?

Jeg var på Lillehammer på fredag, og hadde brukt 25kWh fra Kløfta. Startet med 100% SOC hjemme.
Tror jeg fikk under 50kW lading, og det gikk relativt fort nedover.

Se filmen i denne posten så får en mye informasjon om Litium Ion batterier og hva som gjør at cellene ødelegger seg selv:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html

Cellespenning over 4.0 til 4.1v (74-80% SOC 85kW) er ødeleggende for Litium ion batteriene og det vesentlige her er tiden cellene har denne spenningen.
Temperatur akselererer denne prosessen, så høy temperatur og cellespenning over 4.1v er svært dårlig kombinasjon.
Tesla har temperatur kontroll, med passiv og aktiv kjøling for å unngå høy temperatur.

Lade sykluser har mindre og faktisk svært lite innvirkning på levetiden, som er ganske motsatt av det en har trodd tidligere.
Hurtiglading har noe innvirkning, men her tar elektronikken til Tesla seg av det meste.
En kan lade cellene svært mye kraftigere (høy strøm) ved lav celespenning uten at det går utover cellene, mens en bør passe seg jo høyere celle spenningen er. (Akuratt slik SC gjør)

En bør unngå lading og spesielt hurtiglading på under 0 grader, men da får en bare oppvarming av batteriene først før SC begynner å levere strøm i større mengder.

Jeg vil personlig unngå over 80% SOC, lenge før jeg er bekymret for å bruke SC.
Flere og flere lapp topp leverandører setter nå 80% til max standard lading også, dette kan gi 5-10 dobling av levetiden til Litium-ion cellene.
At de står på 100% SOC hele tiden, mens lapp toppen er plugget i stikk kontakten er drepen for batteriet, og det har jo vist seg siden svært få laptopper har OK batterier etter 1 eller max 2 år. :-(

sigurdi

+1

En mye bedre begrunnet svar enn "Alle vet at superlading er skadelig"

Tviler på at Tesla hadde gitt 8 år/ubegrenset km på batteripakken uten noen form for begrensninger for bruk av superlading om det var skadelig på noen måte...
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Lanbermandag 07. juli 2014, klokken 07:46
Bad on you mr.  Sjekk fysikken din og for ettertida legg av deg millimeterpoliti fakter

Sitat fra: Rio på søndag 06. juli 2014, klokken 21:18
Sitat fra: Lanber på søndag 06. juli 2014, klokken 21:05
Hver lader har 2 pistoler, så 3 ladere og 6 pistoler totalt.

Men hver lader gir maks 90-95 kwh pr time totalt og det kan virke som den gir strøm til bil nr #2 på laderen i effektintervall hopp på 25 kwh - 50 kwh pr time etter hva som er ledig på laderen.
Så hvis bil med prioritet har begynt nedtrapping og lader med 50 kwh pr time, så er ledig kapasitet egentlig 45 kwh pr time men den andre pistolen vil bare få 25 kwh pr time.

Det trengs flere ladere rett og slett, med den salgstakten som Tesla har om dagen tvinger det seg frem

"kwh per time"?

Mener du kW? Det må jo være det korrekte her.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: jkirkebomandag 07. juli 2014, klokken 08:16
Sitat fra: Lanber på mandag 07. juli 2014, klokken 07:46
Bad on you mr.  Sjekk fysikken din og for ettertida legg av deg millimeterpoliti fakter

Men han har rett. kWh per time gir ingen mening, kWh/h betyr at det er bare å stryke h (h både over og under brøken) og man sitter igjen med kW. Å snakke om noe annet innbyr bare til forvirring, det er litt viktig at vi bruker korrekte begreper her synes jeg.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Riomandag 07. juli 2014, klokken 16:47
Sitat fra: Lanber på mandag 07. juli 2014, klokken 07:46
Bad on you mr.  Sjekk fysikken din og for ettertida legg av deg millimeterpoliti fakter

Sitat fra: Rio på søndag 06. juli 2014, klokken 21:18
Sitat fra: Lanber på søndag 06. juli 2014, klokken 21:05
Hver lader har 2 pistoler, så 3 ladere og 6 pistoler totalt.

Men hver lader gir maks 90-95 kwh pr time totalt og det kan virke som den gir strøm til bil nr #2 på laderen i effektintervall hopp på 25 kwh - 50 kwh pr time etter hva som er ledig på laderen.
Så hvis bil med prioritet har begynt nedtrapping og lader med 50 kwh pr time, så er ledig kapasitet egentlig 45 kwh pr time men den andre pistolen vil bare få 25 kwh pr time.

Det trengs flere ladere rett og slett, med den salgstakten som Tesla har om dagen tvinger det seg frem

"kwh per time"?

Mener du kW? Det må jo være det korrekte her.

Jeg har sjekket fysikken. :)

Og, siden du snakker om "millimeterpoliti fakter", så skal det være "millimeterpolitifakter" i ett ord. ;)
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Riomandag 07. juli 2014, klokken 16:48
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juli 2014, klokken 08:16
Sitat fra: Lanber på mandag 07. juli 2014, klokken 07:46
Bad on you mr.  Sjekk fysikken din og for ettertida legg av deg millimeterpoliti fakter

Men han har rett. kWh per time gir ingen mening, kWh/h betyr at det er bare å stryke h (h både over og under brøken) og man sitter igjen med kW. Å snakke om noe annet innbyr bare til forvirring, det er litt viktig at vi bruker korrekte begreper her synes jeg.

Takk! :)
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Lanbermandag 07. juli 2014, klokken 17:08
Da melder jeg ned denne kontoen. Møkk lei nå.

Takk for hjelp med det millimetermenn, uten mellomrom
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: thomandag 07. juli 2014, klokken 17:13
Jeg mener å huske at det var problemer med å få nok strøm til Superladeren på brokelandsheia. Derfor det bare er 3 ladere på 90kW. Infrastrukturen er ikke god nok der.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Riomandag 07. juli 2014, klokken 17:17
Sitat fra: Lanber på mandag 07. juli 2014, klokken 17:08
Da melder jeg ned denne kontoen. Møkk lei nå.

Takk for hjelp med det millimetermenn, uten mellomrom

Lanber: Du må tåle, som alle andre, at noen korrigerer ting du skriver. I stedet for å ta det ille opp, så burde du kanskje heller sagt "Takk!"?

Jeg liker å lære av feilene mine, og synes det er fint at folk påpeker dem. Det er jo det jeg lærer av, og slik man slipper å gjøre de samme feilene flere ganger.

Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Car-Elmandag 07. juli 2014, klokken 17:34
@Rio

Det ser ikke slik ut før mæ. Slik som du troller og er ufin.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Riomandag 07. juli 2014, klokken 17:42
Sitat fra: Car-El på mandag 07. juli 2014, klokken 17:34
@Rio

Det ser ikke slik ut før mæ. Slik som du troller og er ufin.

Det må du gjerne mene, men det er fremdeles "kW" som er korrekt måleenhet. :)
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: OddBmandag 07. juli 2014, klokken 19:30
Er det ikke like greit at vi får de riktige begrepene på plass først som sist ?
Dette er komplisert nok om man ikke skal gjette seg til hva folk mener...

Det blir som å snakke om hvor mange l/mil en bensintank rommer  :D
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: sigurditirsdag 08. juli 2014, klokken 00:30
Har lekt litt i photoshop.
Her er Top 10 SC bilde fra BMW850.

Skulle vil laget en egen tråd, med bare bilder fra Supercharger Dashboard for å se utviklingen. :-)

Dette bildet skulle en hatt i bilen når en nærmet seg en SC, med ledige ladebåser og restkapasitet på hver. :-)

Da kunne en valgt den ladebåsen med mest rest kapasitet.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: satheesh.nettirsdag 08. juli 2014, klokken 02:16
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 08. juli 2014, klokken 00:30
Skulle vil laget en egen tråd, med bare bilder fra Supercharger Dashboard for å se utviklingen. :-)

Dette bildet skulle en hatt i bilen når en nærmet seg en SC, med ledige ladebåser og restkapasitet på hver. :-)

Enig i begge utsagnene. Det hadde jo ikke kostet Tesla en millimeter å gjort dette fritt tilgjengelig. Eller kanskje via API'et? ::)

Nå er (heldigvis) Tesla sine Superchargers litt mer pålitelige enn de som er satt opp av f.eks. Fortum (ref. Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14791.0.html)). Så en statusoversikt over ledige båser hadde vært fint for å planlegge turene bedre, spesielt nå som flere SC dukker opp her og der. :)

En knapp på skjermen i NAV-modus som sier noe sånt som: Nearest Supercharger status, der den listet opp nærmeste SC og presenterte det bilde fra BMW850 (eller en annen supertøff grafisk oversikt 8)) hadde vært knall! ;D
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Porsgrunntirsdag 08. juli 2014, klokken 03:16
Tesla Superchargere har hittil spart kloden for 4 256 850 liter bensin
og 12 782 680 kg co2 + alt som lades andre steder.

(http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=52988&d)

(http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=52989&d)
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: turfsurftirsdag 08. juli 2014, klokken 09:28
Sitat fra: Rio på mandag 07. juli 2014, klokken 17:17
Sitat fra: Lanber på mandag 07. juli 2014, klokken 17:08
Da melder jeg ned denne kontoen. Møkk lei nå.

Takk for hjelp med det millimetermenn, uten mellomrom

Lanber: Du må tåle, som alle andre, at noen korrigerer ting du skriver. I stedet for å ta det ille opp, så burde du kanskje heller sagt "Takk!"?

Jeg liker å lære av feilene mine, og synes det er fint at folk påpeker dem. Det er jo det jeg lærer av, og slik man slipper å gjøre de samme feilene flere ganger.

+1. Forskjellen på kW, kWt, Wh/km og lignende er ganske vesentlig. Å henge seg opp i orddeling, dobbeltkonsonanter og lignende er derimot litt unødvendig, selv om det og kan være litt "forstyrrende" å lese.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Riotirsdag 08. juli 2014, klokken 09:48
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. juli 2014, klokken 09:28
Sitat fra: Rio på mandag 07. juli 2014, klokken 17:17
Sitat fra: Lanber på mandag 07. juli 2014, klokken 17:08
Da melder jeg ned denne kontoen. Møkk lei nå.

Takk for hjelp med det millimetermenn, uten mellomrom

Lanber: Du må tåle, som alle andre, at noen korrigerer ting du skriver. I stedet for å ta det ille opp, så burde du kanskje heller sagt "Takk!"?

Jeg liker å lære av feilene mine, og synes det er fint at folk påpeker dem. Det er jo det jeg lærer av, og slik man slipper å gjøre de samme feilene flere ganger.

+1. Forskjellen på kW, kWt, Wh/km og lignende er ganske vesentlig. Å henge seg opp i orddeling, dobbeltkonsonanter og lignende er derimot litt unødvendig, selv om det og kan være litt "forstyrrende" å lese.

Jeg hang meg bare opp i det fordi han anklaget meg. ;)
Det sagt, hvordan skal man lære om særskrivningsfeil, hvis ingen påpeker det?

Jeg liker at folk korrigerer meg når jeg skriver feil - det er jo kun slik man lærer.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Amosstirsdag 08. juli 2014, klokken 10:26
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 08. juli 2014, klokken 03:16
Tesla Superchargere har hittil spart kloden for 4 256 850 liter bensin
og 12 782 680 kg co2 + alt som lades andre steder.

Interresant - i følge denne er det 102 ladere i statene og 27 i europa. I følge websidene er det 99 i statene og 32 i europa.

Sandane og Karlstad/Arboga er på plass på websiden :)
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Tarpoonsøndag 20. juli 2014, klokken 11:52
Eneste bil på Lillehammer nå. Det hadde jeg ikke forventet. 
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: knuabrmandag 21. juli 2014, klokken 17:36
Skal fra Oslo til Lom og Bøverdalen i morgen den 22/7, og trenger derfor lading på Lillehammer. Noen som kjenner forholdende der i disse dager?
Må jeg beregne god tid, eller kan jeg regne med egen lader?
Regner med å være der mellom kl 1400-1600.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: cstrommemandag 21. juli 2014, klokken 21:23
Sitat fra: knuabr på mandag 21. juli 2014, klokken 17:36
Skal fra Oslo til Lom og Bøverdalen i morgen den 22/7, og trenger derfor lading på Lillehammer. Noen som kjenner forholdende der i disse dager?
Må jeg beregne god tid, eller kan jeg regne med egen lader?
Regner med å være der mellom kl 1400-1600.

Tror ikke du har noe å bekymre deg for. En tirsdag formiddag er det nok neppe noe press på Lillehammer.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Leif1mandag 21. juli 2014, klokken 22:02
Det har vel knappest vært noe som kan kalles kø på disse laderne enda.
Har vært der både i påsketrafikken og nå sist på søndag. Ingen som måtte vente i påska, og nå var det en bil da jeg dro innom på søndag ettermiddag.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: OleJAtirsdag 22. juli 2014, klokken 00:02
Sitat fra: knuabr på mandag 21. juli 2014, klokken 17:36
Skal fra Oslo til Lom og Bøverdalen i morgen den 22/7, og trenger derfor lading på Lillehammer. Noen som kjenner forholdende der i disse dager?
Må jeg beregne god tid, eller kan jeg regne med egen lader?
Regner med å være der mellom kl 1400-1600.
Var kun 2 andre TMS når jeg lader der omkring kl 1300 idag. De ladet attpå til på 3a og 3b så det var plenty med ledige ladere.
På Cinderella var det derimot fullt senere på dagen.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Philip Marlowetirsdag 22. juli 2014, klokken 09:10
Jeg har vært innom Cinderella flere ganger i sommer. Noen av gangene har det vært seks stykker som lader der. En gang stod det to og ventet. Rart det bare er 6 ladere der. Det blir vel enda trangere når flere og flere Teslaer blir solgt.

Håper neste fase i SC-utbyggingen blir å fortette. At de setter opp nye plasser mellom de eksisterende.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: OleJAtirsdag 22. juli 2014, klokken 11:34
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 22. juli 2014, klokken 09:10
Jeg har vært innom Cinderella flere ganger i sommer. Noen av gangene har det vært seks stykker som lader der. En gang stod det to og ventet. Rart det bare er 6 ladere der. Det blir vel enda trangere når flere og flere Teslaer blir solgt.

Håper neste fase i SC-utbyggingen blir å fortette. At de setter opp nye plasser mellom de eksisterende.
Det hadde vel og hjelpt godt på om de oopgraderte laderne til 135kW. Da blir det mer restkapasitet til bil nr 2. Igår fikk jeg bare 15kW i en periode når jeg ankom som nr 2
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Philip Marlowetirsdag 22. juli 2014, klokken 21:36
Sant nok, men 15kW er jo bedre enn ingenting og det øker jo etterhvert som batteriet på bil 1 fylles.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Bredeonsdag 23. juli 2014, klokken 16:54
Jeg kapret den siste ledige plassen på Dombås når jeg kom dit i dag.

Eller ledig og ledig... Når naboteslaen velger å drite i oppmerkingene og nesten blokkere to plasser så rister en litt på hodet når en presser bilen inn der så godt en kan..  ::)
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: OleJAonsdag 23. juli 2014, klokken 19:50
Sitat fra: Brede på onsdag 23. juli 2014, klokken 16:54
Jeg kapret den siste ledige plassen på Dombås når jeg kom dit i dag.
Ladet helt alene på Dombås på mandag formiddag.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: jkirkeboonsdag 23. juli 2014, klokken 21:35
Sitat fra: Brede på onsdag 23. juli 2014, klokken 16:54
Jeg kapret den siste ledige plassen på Dombås når jeg kom dit i dag.

Såpass ja. Jeg var der vel rundt 17-tiden og da var det kun én annen bil der i tillegg til min.
Tittel: Sv: Kapasitet på Teslas superladere
Skrevet av: Muffinmanonsdag 23. juli 2014, klokken 22:15
Var også på Dombås i dag. Kom vel dit litt før kl. 1500, og fikk en lader helt for meg selv. Det stod fire biler der fra før, hvorav to på samme lader.

Har egentlig vært heldig i går og i dag - to ladinger på Cinderella, videre Lier, Lillehammer og Dombås - og kom akkurat i tide til å være førstemann på den siste helt ledige laderen. Mye trafikk for tiden.

Merket meg at Cinderella-laderen nektet å gi meg mer en 90KW på streken begge gangene, mens Lier leverte rundt 120 på maks. Bikket 100 på de to andre.