Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S => Emne startet av: jkirkebo på Torsdag 03. Juli 2014, klokken 23:28

Tittel: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboTorsdag 03. Juli 2014, klokken 23:28
Da er det straks på tide med Nordkapp-turen vår, og de som ønsker å følge oss underveis kan sjekke innom bloggen vår: http://jkirkebo.bloggnorge.com/

Til alle som trenger adaptere og adaptersett: Det er nå stopp i utleveringene fram til 28/7 siden jeg er bortreist :)
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: BjorisTorsdag 03. Juli 2014, klokken 23:56
God tur! Vi legger avgårde til Harstad 11. juli og har tenkt å kjøre raskt opp og så bruke en ukes tid nedover igjen. Bare meg og fruen oppover, barna tar fly med besteforeldre, men nedover er vi alle 4 og da må det gå rolig for seg.

Blir interessant å følge deg og spesielt hvor du får strøm og om det dukker opp noe med skikkelig juice i, utover de få som er offentlig kjente da.

Det virker som det er ganske mange som tar denne turen allerede i år så er litt spent på om vi kommer til å oppleve kø på noen av stedene vi har sett for oss å lade... Vel, det er ferie så...

Heldigvis får jeg oppgradert ladingen i bilen rett før avreise så vi skal få ladet ganske effektivt i Mo f.eks, veldig synd det ikke er 22 kw jevnt oppover, da hadde det ikke gått allverden med tid på transporstrekket...
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: Leif1Fredag 04. Juli 2014, klokken 00:03
God tur Jens Kristian. Og husk Fluke, avbiter og skrujern.  ;D
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboFredag 04. Juli 2014, klokken 01:11
God tur Jens Kristian. Og husk Fluke, avbiter og skrujern.  ;D

Hehe, har med avbiter, skrujern og gaffatape (!). Ingen Fluke, men et kurant måleinstrument fra Biltema istedenfor ;)
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: MuffinmanFredag 04. Juli 2014, klokken 11:49
Takk for at du deler. Kommer til å følge denne nøye. Har ikke vært på Nordkapp landveien siden 1992. Da skjedde turen på en rusten Moto Guzzi. Kanskje på tide med en reprise, muligens til neste sommer. Da bør en del av turen kunne gjøres på superlading også.
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: eadieFredag 04. Juli 2014, klokken 14:30
Ahhhh....til Eikesdalen via Sunndalsøra? Min gamle hunting ground.
Har hytte oppe ved Aursjøen. Fint område.
Men der kommer det til å trekke strøm oppover. Husk også at det er grusvei over der, så du bør ikke være redd for steinsprut, etc fra biler...Stigningen fra Sunndalsøra til Osbudammen, videre innover Torbudalen og til Aursjøen, før nedstigningen ned til Eikesdalen må være på rundt 800-850m, vil jeg tro.
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: MuffinmanMandag 07. Juli 2014, klokken 10:37
Ser at turen går sin gang, og du har jo omtrent kjørt forbi døra mi siden du har kjørt over Atlanterhavsveien. Skal du forbi samme vei ved en senere anledning og mangler lading kan du jo gi meg et hint.

Jeg er ofte i Hitra/Frøya-traktene i jobbsammenheng, og det er ikke så veldig lenge siden jeg benyttet en kveld til å ta en rundtur på Frøya inkludert Titran. Utrolig flott natur og vel verdt turen. Hvis du er interessert i næringsliv kunne Salmar sitt giga lakseslakteri Innovamar være verdt avstikkeren på noen hundre meter, det er vanvittig stort og et symbol på hva havbruksnæringen betyr for øyriket. Hitra har hyggelige mennesker men forholdsvis ensformig natur, men har en rekke rekke små og mellomstore perler på kystlinja som for eksempel Fjellværsøya, Knarrlagsundet og Ulvøya. Dolmsundet Hotell på Hitra har schuko, 16 og 32A blå trefase som de tilbyr sine kunder. Hotell Frøya på Sistranda har schuko og 16A blå trefase. Det er selvfølgelig alt for lite om man skal langt neste dag.

Veldig OK med tilbakemelding på veiene ved Eikesdalen i forhold til 21" felgene. Da tenker jeg at den turen spikres som dagstur :)

Greit at dere styrte unna fjordhotellet i Åfjord, jeg har gjort et forsøk der og det frister ikke til gjentagelse for å si det slik. Samboeren min er for øvrig fra området, og vi drømmer om hytte et sted der.

Angående Namsos er det vel poppet opp en del lademuligheter, blant annet Otto Moe som jeg mener har begynt å ta skikkelig betalt for bruk av type 2 boksen de har på utsiden. Ellers en del røde stikk på baksiden av diverse butikker som man kan spørre om å få låne (Rema og Expert?) Bjørn på forumet bor i traktene og kjenner til dette ganske inngående. Han er vel også registrert på ladekameratene (i likhet med meg). De offentlige stolpene er visstnok ikke mye å skryte av. Rica tilbyr ikke lading i det hele tatt. Men det er visstnok noen schuko på dette "rockemuseet" like ved, usikker på tilgang.

Uansett, kjekt å følge med på turen deres mens jeg selv er "buret inne" for å ferdigstille oppussingsprosjekter i første del av egen ferie. God tur videre :)


Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboMandag 07. Juli 2014, klokken 15:28
Angående Namsos er det vel poppet opp en del lademuligheter, blant annet Otto Moe som jeg mener har begynt å ta skikkelig betalt for bruk av type 2 boksen de har på utsiden. Ellers en del røde stikk på baksiden av diverse butikker som man kan spørre om å få låne (Rema og Expert?) Bjørn på forumet bor i traktene og kjenner til dette ganske inngående. Han er vel også registrert på ladekameratene (i likhet med meg). De offentlige stolpene er visstnok ikke mye å skryte av. Rica tilbyr ikke lading i det hele tatt. Men det er visstnok noen schuko på dette "rockemuseet" like ved, usikker på tilgang.

Siden bonden som eide campingplassen vi overnattet på i natt klarte å fremskaffet et 25A stikk på låven hadde vi ikke behov for lading på Namsos i dag. Vi stoppet for pizza på Den Gamle Nabo i sentrum der, men å styre med å låne kort for å lade 45 min. på schuko gidder i alle fall ikke jeg. Håpløst system av kommunen der, samme greiene som Halden holder på med.

Venter nå på ferge, vi skal forbi Rørvik og ut til Lauvøya der vi har booket en stor hytte for natten. Det finnes nok komfyrstikk på den, men etter mine beregninger klarer vi å fullade på 16A :)
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: MuffinmanMandag 07. Juli 2014, klokken 15:49
Dere havnet jo i skogbrann på første etappe, og nå brenner det jammen på Hitra også. Tilfeldig eller er det gnister fra Tesla' en  ;D
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: Car-ElFredag 11. Juli 2014, klokken 08:56
@jkirkebo

Takk for at du deler informasjon om Rv17 - Kystriksveiev. Ser no at vi kanskje har lagt opp litt for stramt tidsskjema. Selv om vi bare skal ta 3 ferger den første dagen nedover, og 3 neste dag.
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboFredag 11. Juli 2014, klokken 09:21
@jkirkebo

Takk for at du deler informasjon om Rv17 - Kystriksveiev. Ser no at vi kanskje har lagt opp litt for stramt tidsskjema. Selv om vi bare skal ta 3 ferger den første dagen nedover, og 3 neste dag.

Bare hyggelig ;)

Spenningen i dag blir om vi kommer med Bodø-Moskenes eller ikke. I fall ikke må vi oppover og via Svolvær i steden tror jeg.
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: PompelFredag 11. Juli 2014, klokken 10:14
Jeg ser det nevnes blå 16A/32A trefase både her i tråden og i blogginnleggene dine @jkirkebo. Var det ikke slik at TMS bare ville ha enfase fra blå plugg?
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: Car-ElFredag 11. Juli 2014, klokken 11:11
@pompel
Ingenting e umulig! jkirkebo er "guruen" innenfor triksing.  ;) Æ trur nesten han har svartbelte i det!
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: RaBalderFredag 11. Juli 2014, klokken 11:21
Jeg ser det nevnes blå 16A/32A trefase både her i tråden og i blogginnleggene dine @jkirkebo. Var det ikke slik at TMS bare ville ha enfase fra blå plugg?

TMS skal ha enfase.

Men det er ikke noe problem å bruke bare to av fasene i en tre-fase-plugg.
Man må dog "ha" en overgang slik at man har et støpsel inn med 3-fase, overgangen bringer bare 2 av fasene videre slik at man får en kontakten som Tesla vil ha i andre enden.

Med en slik overgang, så kan man koble til.

-----3fase-blå ]=   =[ 3-fase-blå--overgang--1-fase-blå]=      =[Tesla-blå-adapter
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: PompelFredag 11. Juli 2014, klokken 11:39
Ah, da er jeg med igjen :)

Har fått med meg overgangene til jkirkebo og kommer nok til å bestille en pakke etter hvert, men trodde her at alle tre fasene ble brukt til lading.
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboFredag 11. Juli 2014, klokken 23:11
Ah, da er jeg med igjen :)

Har fått med meg overgangene til jkirkebo og kommer nok til å bestille en pakke etter hvert, men trodde her at alle tre fasene ble brukt til lading.

Nei, får bare brukt en av fasene gitt. En Zapcharger hadde vært kjekt å ha med slik at jeg hadde fått 27km/t fra disse...

Bodø-Moskenes gikk i dass, ferga ble full. Så da er planen Skutvik-Svolvær i morgen isteden. Er da i Svolvær halv to eller så og vi har tenkt å tilbringe en time eller to der. Men skulle gjerne hatt litt lading da vi kun får ladet på 16A over natten  og knapt kommer opp på 65-70%. Så om noen vet om en rød plugg eller lignende i Svolvær tar jeg meget gjerne i mot tips ;)
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: hmaFredag 11. Juli 2014, klokken 23:25
Så om noen vet om en rød plugg eller lignende i Svolvær tar jeg meget gjerne i mot tips ;)
Har vært i Svolvær selv de siste ukene (med Tesla) og har sett at det er en rød kontakt på baksiden av Amfi, som er koblet til papirkontaineren. Har ikke ladet der selv, men om du snakker med noen på senteret burde det kanskje være mulig.
Når du kjører av ferga i Svolvær tar du første til høyre på E10, deretter igjennom tunnelen og til høyre i rundkjøringen. Kjør rett fram i minirundkjøringen og du har Amfi på høyre side.

Jeg har også kommet i kontakt med noen fremtidige Model X-kunder i Svolvær som har tilgang til 32A byggestrøm 5 min kjøring fra fergekaia. Send meg PM om du trenger kontaktinfo til dem, veldig trivelige folk.

Ellers så kan du få 13A hos meg om du ikke får til noe annet. Bor en knapp km fra torget i Svolvær. :)

Hilsen
Håkon
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: hmaLørdag 12. Juli 2014, klokken 13:43
Ser ut til at Amfi Svolvær har to røde 16A/400V 3-fase uttak.
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboLørdag 12. Juli 2014, klokken 18:52
De på Amfi lot seg ikke bruke. Jeg snakket med senterlederen der på telefon når jeg sto bak. Han snakket om en ledig kontakt men begge var i bruk av hver sin presse eller hva det nå var. Så da kunne jeg ikke bruke de (var uaktuelt å koble fra noe så lenge senteret var åpent ihvertfall). Det ordner seg uansett, får tilgang til 16A 400V i Andenes i morgen slik at jeg endelig kan få ladet bilen helt opp igjen før vi begynner på de lange etappene fra Senja til Nordkapp.
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: larsrſøndag 13. Juli 2014, klokken 00:53
Husk at fergene oftest har tilgjengelig blå 32A trefas ved baugportene. Disse benyttes i tilfelle strømbrudd på land og fergekai trenger strøm for å styres i posisjon. (flo-fjære) Jeg har ved flere anledninger benyttet slike. Ser ut som du har 3 fergestrekninger igjen mot Nordkapp..
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: Car-Elſøndag 13. Juli 2014, klokken 01:08
Ser ut som du har 3 fergestrekninger igjen mot Nordkapp.

Sortland - Nordkapp  0 ferger
Via Senja/Finnsnes  1 ferge
Via Senja/Tromsø  2 ferger
Via Senja/Tromsø/Lyngen  4 ferger
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboſøndag 13. Juli 2014, klokken 07:23
Husk at fergene oftest har tilgjengelig blå 32A trefas ved baugportene. Disse benyttes i tilfelle strømbrudd på land og fergekai trenger strøm for å styres i posisjon. (flo-fjære) Jeg har ved flere anledninger benyttet slike.

Kjenner til de på fergene ja, men det skal være rimelig krise før jeg benytter fossilstrøm fra ferga for å lade ;)
Dessuten er det stort sett kaos på land med biler som ikke kommer med for tiden, så det å få plassert seg på et spesifikt sted på ferga vil bli vanskelig...
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: eclipseMandag 14. Juli 2014, klokken 14:10
Hei,

Du må ta deg en tur til Vestlandet og se på kraftanleggene der. Stroglomvassdammen er kanskje stor, men sjekk Storvassdammen i Blåsjø, dette er norges største steinfyllingsdam:

http://no.wikipedia.org/wiki/Storvassdammen.

Blåsjø er på 82 km2 ver Storglomvatnet som er på 28 km2, og når dammen er full kan den forsyne Haugesund med støm i 20 år uten nedbør, eventuellt Stavanger i 4 år. Men som navnet tilsier så er ikke dette et vann men en sjø som ligger på 1100 meters høyde. Hvis du vil ha deg en rusletur rundt Blåsjø så tar det ca 1 uke og du kan sove på Stavanger Turistforenings hytter :-)
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: Muffinmanſøndag 27. Juli 2014, klokken 09:39
Har lest siste innlegg i bloggen. Det aner meg at Kirkebø må være Norges mest forberedte elbilturist siden han både kan dra garasjejekk og reservehjul opp av hatten. Og nå en overgang til 63A blått. Det er det ikke mange som har med seg.

Jeg har riktignok det. Og rødt 63A ;) Og punkteringsskum pluss repsett. Men garasjejekken ble igjen hjemme.
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboſøndag 27. Juli 2014, klokken 10:17
Har lest siste innlegg i bloggen. Det aner meg at Kirkebø må være Norges mest forberedte elbilturist siden han både kan dra garasjejekk og reservehjul opp av hatten. Og nå en overgang til 63A blått. Det er det ikke mange som har med seg.

Jeg har riktignok det. Og rødt 63A ;) Og punkteringsskum pluss repsett. Men garasjejekken ble igjen hjemme.

Hehe, har man tenkt å kjøre 8000km i tildels ødemark er det greit å være forberedt ja. Jeg tok med den jekken jeg hadde, og den passet fint i brønnen bak sammen med alle overgangene. Skjøteledningene ble kveilet sammen og lagt inni felgen til reservehjulet foran :)

Hittil har jeg faktisk brukt alle overgangene unntatt 32A rød. Den har jeg heller ikke med meg siden min 22kW mobile ladekabel har slik plugg. Den har forøvrig vært meget kjekk å ha siden UMCen min nå helt har tatt kvelden. Får kun to røde blink (internal self test error). Jeg har også overgang fra 32A blå han til 32A rød hun slik at hele adaptersettet kan brukes sammen med 22kW kabelen. I natt ble den en slik løsning med to adaptere i serie. 63A blå han til 32A blå hun, 32A blå han til 32A rød hun og deretter 32A rød han på ladekabelen.

Alternativet på hotellet var 16A 3-fase som jeg så flere av, men da hadde jeg ikke fått ladet helt opp (kun til ~250km).
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: Tuxedoſøndag 27. Juli 2014, klokken 11:14
Hittil har jeg faktisk brukt alle overgangene unntatt 32A rød. Den har jeg heller ikke med meg siden min 22kW mobile ladekabel har slik plugg.
Har du link til denne? (Eller er det noe du har konstruert selv?)

Strålende blogg, forresten  :)
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: petersvſøndag 27. Juli 2014, klokken 11:19
Jens, hvordan fikk du enfas 32A til å bli raskere enn 16A trefas?
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: Tuxedoſøndag 27. Juli 2014, klokken 13:36
Det var vel 16A trefas blå, og da kan bilen bare nyttiggjøre seg én fase (via adapter).
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboſøndag 27. Juli 2014, klokken 14:54
Hittil har jeg faktisk brukt alle overgangene unntatt 32A rød. Den har jeg heller ikke med meg siden min 22kW mobile ladekabel har slik plugg.
Har du link til denne? (Eller er det noe du har konstruert selv?)

Strålende blogg, forresten  :)

Selvbygd med Mainpine-kittene som jeg selger. Bilder, info, priser på kit og tilbehør osv. i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14788.0.html

Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboſøndag 27. Juli 2014, klokken 14:56
Det var vel 16A trefas blå, og da kan bilen bare nyttiggjøre seg én fase (via adapter).

Det stemmer. Men bedre enn alternativet som var ingen lading ;)
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboOnsdag 30. Juli 2014, klokken 21:14
Tenkte jeg skulle lage en liten oversikt over de kontakttypene jeg har brukt i løpet av 24 overnattinger omkring i Norge (og én i Sverige):

Schuko 16A: 8
16A 3-fase 230V: 5
Komfyrplugg: 5
Flatstift 25A: 2 (ene gangen kunne jeg likesågodt brukt komfyrstikk)
16A 3-fase 400V: 2
32A 3-fase 230V: 1
63A 230V 3-fase: 1

Noen konklusjoner:

Schuko: Uten muligheten til å lade med 16A fra schuko hadde vi fått vesentlige utfordringer med rekkevidde. Forskjellen mellom 13A og 16A når du lader i 15 timer er 45km, og når det drar på seg over 3-4 dager i strekk blir det ganske vanskelig å få ladet fullt opp igjen.

16A 3-fase 230V: Dette var overraskelsen, disse pluggene er mye vanligere enn jeg trodde. Fant de overalt, og som regel på praktiske steder mhp. lading. Mange av stedene kunne vi brukt schuko istedenfor, men da innendørs med skjøteledning ut av vinduer osv. Men på Rica Nordkapp var det faktisk eneste alternativ for å få ladet, og flere andre steder var schukoene kun sikret med 10A eller 13A. Kjekk å ha denne altså.

Komfyrplugg: Også meget kjekk å ha, og helt nødvendig for å få ladet fullt opp om vi hadde kjørt bilen langt ned på rekkevidde. 25A i 14 timer er 350km rekkevidde. Skjøteledning påkrevd hvert sted.

32A 3-fase 230V: Vanlig på bensinstasjoner og slikt, men ikke å finne på campingplasser eller hytter. Fant den bare på ett hotell.

63A 3-fase 230V: Brukte den en gang, da var alternativet 16A 3-fase 230V som ikke hadde gitt oss fulladet bil. Fant den også ett annet sted, men der trengte vi ikke mer enn 13A fra schuko siden vi skulle forbi Lyngdal neste dag. Uansett kjekk å ha med, men ganske sjelden.

Flatstift 25A: Utgått kontakttype, var essensiell for å få fulladet ett sted, en campingplass tilknyttet en gård. Det fantes en gammel slik på låven. Jeg hadde ikke stikk, men bonden hadde mange til overs så jeg fikk ett :) Brukte den ett annet sted også, da jeg fant den i en bod utenfor et hus vi leide. Der var den ikke så viktig da vi godt kunne brukt komfyrkontakten isteden. Men det var greit å slippe å legge ut skjøteledning.

400V 32A fant jeg ett sted men det var ikke strøm i den. Heldigvis var det en 400V 16A på samme sted vi kunne bruke, takk til Odd Bakken for det. Brukte også 400V 16A i Sverige.

16A 1-fase CEE er sjelden i Norge, de aller fleste er 3-fase. Unntaket er bobiluttak på campingplassene. Vi skulle bruke denne i Sverige, men strømopplegget var så dårlig at spenningen falt fra 241V til 210V(!) når jeg prøvde å trekke 16A fra den. Massiv klaging fra bilen. Klarte ikke å få den til å lade med mer enn 12A, men selv da feilet lading etter noen minutter med "bad wiring". Og uttaket var sikret med 25A skrusikringer(!). Fant heldigvis en 400V 16A på en pizzarestaurant i nærheten :)

Av skjøteleding hadde jeg med med 10m+18m blå og 10m rød. Brukte som regel 10m men måtte ut med 18m et par ganger. Ett sted måtte jeg skjøte begge to.

Konklusjonen er at det var meget kjekt å ha med komplett adaptersett på en slik tur :)
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: bbTorsdag 31. Juli 2014, klokken 00:32
Dine ladesteder og medfølgende adaptere får jo min nordkapptur til å virke som en lek i forhold. Jeg levde stort sett på røde plugger hele turen. Og du er absolutt bedre forberedt enn hva jeg var. Jeg hadde verken jekk, reservehjul eller røde/blå skjøteledninger. Det var i grunnen griseflaks at turen min ikke endte i fiasko :P
Tittel: Sv: Med Tesla til Nordkapp
Skrevet av: jkirkeboTorsdag 07. Juli 2016, klokken 22:35
Da er oppfølgerturen i gang, vi har tatt Hurtigruten til Kirkenes og kjører hjem igjen. Ingen blogg denne gangen, men bilder (mange Tesla-relaterte) legges ut på Facebook i et offentlig album om noen vil følge med:

https://www.facebook.com/jkirkebo/media_set?set=a.10207971055089006.1073741828.1076525110&type=3 (https://www.facebook.com/jkirkebo/media_set?set=a.10207971055089006.1073741828.1076525110&type=3)