Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: leaf-newbe på lørdag 28. juni 2014, klokken 02:25
det har lenge vert anonsert at det skal bygges ut flere chademo ladere.
hva skjer er det noe progress?
noen som vet?
Eneste håpet er vel at Ishavsveien våkner fra dvalen og bygger ut det de har lovet, eller trekker seg så andre kan komme til.
Ellers gikk jo Nissan/Kiwi stor ut for en stund siden og lovet en haug med hurtigladere, men vi har ikke hørt veldig mye fra dem siden det.
Får man ladere på Brokelandsheia, Rugtvedt, Fokserød og Grelland (Sammen med Eigersund på veien videre til Stavanger) bør man kunne kjøre problemfritt Oslo - Stavanger med Leaf/Trilling. Og laderne bør ligge i nærhet til E18 så man ikke må kjøre lange omveier for å komme til de.
Telemark så kommer det opp en i notodden i løp av kort tid,snakket med Grønn kontakt og er nok på plass om noen uker.
Det er og lagt til rett for 3 andre ladere i åmot,så her kommer det nok opp hurtigladere til flere enn tessla på sikt vil jeg tro :)
Den i skien bør og komme opp snart da ABB venter bare på ny lader.
Så noe skjerm en må si det går utrolig seint.
dise til ishavsveien er det nå 2 år siden skulle hvære her men hva med å sparke de å la et annet selskap bygge ut på foreksempel max 6 måneder å at de fikk ekstra mom de gjore dette raskere noe må gjøres se på tesla der popper ting opp fort
selv blitt presset til enten gå til bake til fosil eller opp til tesla
Gleden var stor da KIWI annonserte sin storsatsning i april i år. Siden da har KIWI vært helt taus. Hva skylles dette? Har de tekniske eller finansielle problemer? Skal de ha på plass 75 hurtigladestasjoner i 2014 ligger de dårlig an. Hvordan kan vi få en uttlalelse og en statusrapport fra KIWI??
Sitat fra: Harhol på tirsdag 29. juli 2014, klokken 21:12
Gleden var stor da KIWI annonserte sin storsatsning i april i år. Siden da har KIWI vært helt taus. Hva skylles dette? Har de tekniske eller finansielle problemer? Skal de ha på plass 75 hurtigladestasjoner i 2014 ligger de dårlig an. Hvordan kan vi få en uttlalelse og en statusrapport fra KIWI??
Vi har vel fått en uttalelse på facebook.
"Den eneste mannen i hele kiwikonsernet som har noe info om hva som skjer er på ferie."
Kanskje ikke helt ordrett, men noe i den gata :)
Det har dukket opp noen Kiwi-ladere på hurtigladekartet (http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet). Mer info i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15433.0.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15433.0.html)
For øvrig har Grønn Kontakt planer om blant annet å sette opp hurtigladere videre fra Kongsberg og over Haukeli mot Vestlandet. Mer om dette, og invitasjon om å komme med forslag, her (http://gronnkontakt.no/nye-ladestasjoner-planlegges). Synes det høres lovende ut! :)
I følge hurtigladekartet (http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet)og ladestasjoner.no (http://ladestasjoner.no) har hurtigladeren på Notodden vært i drift siden tirsdag 19. Er foreløpig ingen online statusoppdatering eller informasjon på gronnkontakt.no (http://gronnkontakt.no), men har planer om å prøve den når jeg kjører forbi til helga. Gi gjerne beskjed hvis noen sjekker den før det, ellers så ringer jeg Grønn Kontakt og har Kongsberg som alternativ ladeplass.
Hurtigladekartet (http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet) er nå for øvrig oppdatert med invilgede søknader, markert med gule flagg. Det er flere godbiter langs E18 mellom Drammen og Kristiansand, men dessverre ingen i innlandet Telemark og Aust-Agder.
Hva har dette å si for Grønn Kontakts planlagte satsing langs E134 mellom Notodden og Vestlandet, og fra Kristiansand opp Setesdalen mot E134? Har de fått avslag på søknad til Transnova på disse strekningene?
Sender en link til denne tråden til Grønn Kontakt så kanskje de kan legge ut et svar her. :)
Fikk mail fra grønn kontakt i går da jeg spurte om hurtiglader i Notodden virket. Den er opperativ og gratis per nå sa han.lurer på og ta en tur oppover til dalen neste helg,ble 2 timer sein lading sist så med hurtigladere på Notodden sliper jeg unna med 1 time :-) (holder nok uten sein lading men det blir tynt med strøm)
Ble og lei meg når jeg ikke så noen flere hurtigladere oppover telemark,blir ikke noe vinter tur oppover der med elbil da uten og ha en tessla.
Hurtigladekartet sier 1 CHAdeMO, 1 Combo, og adresse Heddalsvegen 36.
http://www.dinside.no/930031/her-kommer-de-40-nye-ladestasjoner
Ser at Statoil planlegger en utbygging på Grelland -> Jeg mener nykirke er en bedre lokasjon grunnet av / påkjøring begge retninger.
Men betyr dette at Ishavsveien har fått trukket tilbake sine bevilgninger for utbygging på Grelland?
Bra det endelig ser ut som at det skjer noe.
Håper bare de endelig har skjønt at de må sette tidsfris for når de må være oppe å går.
Ellers er jeg redd vi ikke ser noe til disse nye før 2017 om di skal få fortsette i dagens tempo.
Det må settes tidsfrister som må overholdes. så må de trekke støtten om ingen ting skjer innen Fristen slik at andre utbygger kan få støtten slik at vi får de sårt etterlengtede hurtigladerne utenfor tettbygde strøk.
Merkelig at det ikke er noen CCS nær Svinesund...?
Ishavsveien har CCS på svinesundsparken som man åpner med RFID kort.
Men det er ikke merket på Hurtigladekartet.
Svinesund - Vest eller Østfold?
;)
Østre Vestfold! :D
Sitat fra: Rio på lørdag 23. august 2014, klokken 00:23
Men det er ikke merket på Hurtigladekartet.
Nei, det veit jeg. Å har rapportert det til Nobil. Men har vert der, så veit det er en CCS der.
Er ikke den bare tilgjengelig med kort fra ishavsveien? I så fall betyr vel det at du må tegne et abonnement for å få ladet der hvis ikke jeg tar feil. Sist jeg var der var det to chademo og en css. Kun den ene chademo laderen var åpen for betaling med kort/app. De to andre krevde rfid fra ishavsveien. Håpløs ordning
Sitat fra: Leon på torsdag 21. august 2014, klokken 23:55
Hurtigladekartet sier 1 CHAdeMO, 1 Combo, og adresse Heddalsvegen 36.
Da er hurtigladeren på Notodden besøkt! Den var ikke klar for nedlasting i oversiken over ladestasjoner, så måtte søke på adressen. Den viste meg til feil side av Heddalsveien. Laderen ligger ned mot Heddalsvannet på veien mot oppstillingsplassen for bobiler. På motsatt side av stikkveien ligger det en hamburgerbar eller lignende.
Det stemmer også at laderen foreløpig var gratis, leverandøren var ABB, og hadde pistol både for CHAdeMO og CCS. Bare en av dem kunne brukes om gangen. Det var også en Type2 lader ved siden av.
Sitat fra: Småfly på lørdag 23. august 2014, klokken 13:28
Er ikke den bare tilgjengelig med kort fra ishavsveien? I så fall betyr vel det at du må tegne et abonnement for å få ladet der hvis ikke jeg tar feil. Sist jeg var der var det to chademo og en css. Kun den ene chademo laderen var åpen for betaling med kort/app. De to andre krevde rfid fra ishavsveien. Håpløs ordning
Sitat fra: Leon på søndag 24. august 2014, klokken 00:15
Sitat fra: Leon på torsdag 21. august 2014, klokken 23:55
Hurtigladekartet sier 1 CHAdeMO, 1 Combo, og adresse Heddalsvegen 36.
Da er hurtigladeren på Notodden besøkt! Den var ikke klar for nedlasting i oversiken over ladestasjoner, så måtte søke på adressen. Den viste meg til feil side av Heddalsveien. Laderen ligger ned mot Heddalsvannet på veien mot oppstillingsplassen for bobiler. På motsatt side av stikkveien ligger det en hamburgerbar eller lignende.
Det stemmer også at laderen foreløpig var gratis, leverandøren var ABB, og hadde pistol både for CHAdeMO og CCS. Bare en av dem kunne brukes om gangen. Det var også en Type2 lader ved siden av.
Takk for nyttig informasjon angående plasseringen. Søkte på adressen på google maps, og den markerer stedet på feil side av veien som du nevner. Hadde også sett for meg at den skulle bli plassert ned mot vannet, rett ved Bergbys burger kan det stemme?
Skal på en prøvetur med eGolf imorgen Oslo-Notodden, tenkte å lade der før tilbaketuren. Blir spennede å prøve CCS-laderen, aldri prøvd det før :)
Ishavsveien reklamerer fortsatt på hjemmesiden sin at nye ladere åpner 31 august 2014 ??? På Brokelandsheia åpner det ihvertfall ingenting denne måneden......
Sitat fra: rossifan46 på mandag 25. august 2014, klokken 20:56
Sitat fra: Leon på søndag 24. august 2014, klokken 00:15
Sitat fra: Leon på torsdag 21. august 2014, klokken 23:55
Hurtigladekartet sier 1 CHAdeMO, 1 Combo, og adresse Heddalsvegen 36.
Da er hurtigladeren på Notodden besøkt! Den var ikke klar for nedlasting i oversiken over ladestasjoner, så måtte søke på adressen. Den viste meg til feil side av Heddalsveien. Laderen ligger ned mot Heddalsvannet på veien mot oppstillingsplassen for bobiler. På motsatt side av stikkveien ligger det en hamburgerbar eller lignende.
Det stemmer også at laderen foreløpig var gratis, leverandøren var ABB, og hadde pistol både for CHAdeMO og CCS. Bare en av dem kunne brukes om gangen. Det var også en Type2 lader ved siden av.
Takk for nyttig informasjon angående plasseringen. Søkte på adressen på google maps, og den markerer stedet på feil side av veien som du nevner. Hadde også sett for meg at den skulle bli plassert ned mot vannet, rett ved Bergbys burger kan det stemme?
Skal på en prøvetur med eGolf imorgen Oslo-Notodden, tenkte å lade der før tilbaketuren. Blir spennede å prøve CCS-laderen, aldri prøvd det før :)
Stemmer. Bergbys ligger på ene siden, og hurtigladeren på andre siden av stikkveien ned fra Heddalsvegen. Det vil si første vei til høyre, mot vannet, rett etter at du har tatt av stikkveien.
Regner med at Combo-laderen fungerer siden den står på hurtigladekartet, men kan ikke garantere. Ville tatt en telefon til Grønn Kontakt for sikkerhets skyld. God tur! :-)
Sitat fra: X-Trail på mandag 25. august 2014, klokken 21:43
Ishavsveien reklamerer fortsatt på hjemmesiden sin at nye ladere åpner 31 august 2014 ??? På Brokelandsheia åpner det ihvertfall ingenting denne måneden......
Ikke på Fokserød heller...
Sitat fra: Leon på torsdag 21. august 2014, klokken 18:06
Hurtigladekartet (http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet) er nå for øvrig oppdatert med invilgede søknader, markert med gule flagg. Det er flere godbiter langs E18 mellom Drammen og Kristiansand, men dessverre ingen i innlandet Telemark og Aust-Agder.
Hva har dette å si for Grønn Kontakts planlagte satsing langs E134 mellom Notodden og Vestlandet, og fra Kristiansand opp Setesdalen mot E134? Har de fått avslag på søknad til Transnova på disse strekningene?
Sender en link til denne tråden til Grønn Kontakt så kanskje de kan legge ut et svar her. :)
Har nå fått svar fra Grønn Kontakt, og de kunne opplyse om at de hadde inne søknad om hurtigladere både i Seljord, Vinje og Haukeli, og at alle ble avslått... :(
Er ganske uforståelig at Grønn Kontakt, som av Transnova blir trukket fram som den beste i klassen til å levere (http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3343-krav-ha-hurtigladestasjonene-klare-innen-et-halvt-ar), blir tildelt støtte til 5 nye hurtigladere, mens Ishavsveien som vel ikke har levert noe som helst fra forrige tildeling, blir tildelt 6 nye! :o
Videre har det blitt søkt om fire ladestasjoner i Setesdalen (http://www.nrk.no/sorlandet/_na-betaler-vi-ladestasjonene-selv_-1.11894059) som heller ikke nådde opp i tildelingen.
Med andre ord veldig dårlig uttelling for indre Telemark i denne runden!
Sitat fra: Leon på tirsdag 26. august 2014, klokken 18:35
Er ganske uforståelig at Grønn Kontakt, som av Transnova blir trukket fram som den beste i klassen til å levere, blir tildelt støtte til 5 nye hurtigladere, mens Ishavsveien som vel ikke har levert noe som helst fra forrige tildeling, blir tildelt 6 nye! :o
Med andre ord veldig dårlig uttelling for indre Telemark i denne runden!
Jeg forstår det godt. Selv om jeg misliker ishavsveien sterkt, så har de valgt en viktigere rute denne gang. Oslo trondheim burde vært noe av det første som kom, men har ventet til nå. Tror mange fler har bruk for hurtigladerne som ishavsveien setter opp enn som GE ville satt opp i telemark.
Tror at de fleste hovedveiene nå snart er dekt, og da blir de mindre stedene og snarveiene prioritert! :-)
hadde og veldig lyst på seljord! men ser jo att det er viktigere rute som er valg og objekt sett er det jo korrekt.
får bare håpe att det kommer opp noen ladere da,dem har ikke akuratt trandisjon får det så langt :(
Sitat fra: Leon på mandag 25. august 2014, klokken 23:59
Sitat fra: rossifan46 på mandag 25. august 2014, klokken 20:56
Sitat fra: Leon på søndag 24. august 2014, klokken 00:15
Sitat fra: Leon på torsdag 21. august 2014, klokken 23:55
Hurtigladekartet sier 1 CHAdeMO, 1 Combo, og adresse Heddalsvegen 36.
Da er hurtigladeren på Notodden besøkt! Den var ikke klar for nedlasting i oversiken over ladestasjoner, så måtte søke på adressen. Den viste meg til feil side av Heddalsveien. Laderen ligger ned mot Heddalsvannet på veien mot oppstillingsplassen for bobiler. På motsatt side av stikkveien ligger det en hamburgerbar eller lignende.
Det stemmer også at laderen foreløpig var gratis, leverandøren var ABB, og hadde pistol både for CHAdeMO og CCS. Bare en av dem kunne brukes om gangen. Det var også en Type2 lader ved siden av.
Takk for nyttig informasjon angående plasseringen. Søkte på adressen på google maps, og den markerer stedet på feil side av veien som du nevner. Hadde også sett for meg at den skulle bli plassert ned mot vannet, rett ved Bergbys burger kan det stemme?
Skal på en prøvetur med eGolf imorgen Oslo-Notodden, tenkte å lade der før tilbaketuren. Blir spennede å prøve CCS-laderen, aldri prøvd det før :)
Stemmer. Bergbys ligger på ene siden, og hurtigladeren på andre siden av stikkveien ned fra Heddalsvegen. Det vil si første vei til høyre, mot vannet, rett etter at du har tatt av stikkveien.
Regner med at Combo-laderen fungerer siden den står på hurtigladekartet, men kan ikke garantere. Ville tatt en telefon til Grønn Kontakt for sikkerhets skyld. God tur! :-)
Da er e-Golfen tilbakelevert, etter ca 30 mils prøvekjøring. Bilen var helt fantastisk, veldig komfortabel, og rekkevidden var bedre enn forventet. ACC (adaptive cruise control) fungerte utrolig bra, rørte ikke hverken brems- eller gasspedalen mellom Oslo og Notodden. Bilen var fulladet ved avreise fra Oslo, og ved ankomst på hurtigladeren i Notodden var det 31% rest på batteriet (59 km restrekkevidde). Forbruk ble 11,7 kWh/100 på 127 km med 64 km/t i snitthastighet, fulgte normal trafikk.
Surret ført litt rundt for å finne laderen, den lå litt "gjemt" nede på caravan-plassen visa-vi Bergbys, bilder kommer. Men laderen var intuitiv i bruk, man velger ladeplugg som man ville valgt mellom bensin og diesel fra en konvensjonell bensinpumpe. Ladet fra 29-94% SOC på 26 min, eller like lenge som det tok å bestille og spise en burgermeny. Jeg kunne valgt å returnere da, men valgte å lade til 99% som tok ca 37 min.
På tilbaketuren var det mindre trafikk, så valgte å kjøre noe fortere, snittforbruket på 125 km ble da 16,0 kWh/100 km og snitthastighet 79 km/t. Begynte å få litt rekkeviddeangst, ankom hjemme med 6 km restrekkevidde.
@rossifan46 ser jo ut som en fin tur :)
som du sikkert vet er det jo en del andre ladestasjoner som man ser her http://www.elbil.no/elbilfakta/elbillading/hurtigladekartet må sjekke om det er Combo som golf bruker.
kurer litt rekkevide angs så har man den her http://www.jurassictest.ch/GR/ til og ca berregne (min erfaring er att den er veldig forsiktig så kjører man normalt stemmer den veldig bra)
blir det noe golf da eller? :)?
Her kommer bilder av Grønn Kontakts hurtiglader på Notodden;
...flere bilder;
...flere bilder;
Ladet fra 29-94% SOC på ca 26 min.
Sitat fra: rossifan46 på onsdag 27. august 2014, klokken 17:30
Her kommer bilder av Grønn Kontakts hurtiglader på Notodden;
Denne laderen var ikke lett å finne nei. Jeg surra rundt der på mandag i øsende regn og ga til slutt opp, men etter å ha lest her inn fant jeg den for så vidt greit i dag.
Tenkte jeg skulle prøve Type2-laderen og det nye ladekortet fra Grønn Kontakt, men fikk bare denne meldinga:
"Left/Right ready for operation. Data check not OK".
Noen andre som har hatt trøbbel med denne laderen? Eller er det bare mitt abonnement som bugger?
Sitat fra: hgs på onsdag 27. august 2014, klokken 22:43
Sitat fra: rossifan46 på onsdag 27. august 2014, klokken 17:30
Her kommer bilder av Grønn Kontakts hurtiglader på Notodden;
Denne laderen var ikke lett å finne nei. Jeg surra rundt der på mandag i øsende regn og ga til slutt opp, men etter å ha lest her inn fant jeg den for så vidt greit i dag.
Tenkte jeg skulle prøve Type2-laderen og det nye ladekortet fra Grønn Kontakt, men fikk bare denne meldinga:
"Left/Right ready for operation. Data check not OK".
Noen andre som har hatt trøbbel med denne laderen? Eller er det bare mitt abonnement som bugger?
Ja, den er dårlig markert og legger man inn adressen i google maps blir man sendt på andre siden av hovedveien. Hadde det ikke vært for @Leon her inne sin beskrivelse hadde ikke jeg heller funnet den. Var veldig frustrerende først, spurte faktisk etter den på Esso-stasjonen like ved, uten at de kunne hjelpe. Og burgermannen i kassen på Bergbys hadde ikke hørt om at det var en hurtiglader for elbiler et steinkast unna...da jeg spurte om det var mange elbilister innom og spiste der mens dem ladet :o
@hgs ville nok tatt en tlf til grønnkontakt eventuelt mail og få med kort nr på rfid korte ditt,er jo viktig og få den her i orden hvis den er feil :)
Hvis du vet akuratt hvor den er på karte så er det jo mulig og sende mail til post@nobil.no med bilde og plassering så neste finner det enklere,burde vært skilta og spør du meg slik som bensinstasjoner.
Har sendt mail til kommunen og spurt om mulighet til og sette opp skilt,det ville jo gjort saken litt enklere :)
Sitat fra: svingen på onsdag 27. august 2014, klokken 23:06
@hgs ville nok tatt en tlf til grønnkontakt eventuelt mail og få med kort nr på rfid korte ditt,er jo viktig og få den her i orden hvis den er feil :)
Hvis du vet akuratt hvor den er på karte så er det jo mulig og sende mail til post@nobil.no med bilde og plassering så neste finner det enklere,burde vært skilta og spør du meg slik som bensinstasjoner.
Har sendt mail til kommunen og spurt om mulighet til og sette opp skilt,det ville jo gjort saken litt enklere :)
Skal ta en tlf til Grønn Kontakt ja. Bra at du sier fra til kommunen. Ellers har ikke denne laderen fått særlig oppmerksomhet lokalt. Som Bøhering får vi i nabobygda av og til Notoddens lokalavis Telen dumpet i postkassa. Samme uke som laderen åpnet hadde avisen et svært bilbilag på sikkert 20 sider, hvorav flere av sidene var viet elbil generelt. Bra det, men jeg fant ikke et eneste ord om den nye ladestasjonen :o
Ellers ser jeg faktisk nå at plasseringen i Nobil er feil. Den er merket av på Bergby's ca 50 m for langt øst. Ikke lett å se med Google eller OpenStreetMap, men vises godt på 1881.no som har bedre kartgrunnlag. Rød prikk angir korrekt plassering på vedlagt dump. Jeg sender den til Nobil også.
Ja at ikke skilting fra gatenivå er en selvfølge er for meg et mysterium.
Da fikk jeg endelig svar fra Grønn Kontakt. Det har vært noe tull med Type2 - laderen, men det skal være fikset nå. Skal prøve den så fort jeg har mulighet.
Edit : Og så har punktet blitt flyttet i Nobil, men fortsatt på feil side av veien ::) Skal melde fra.
Sitat fra: hgs på tirsdag 09. september 2014, klokken 00:09
Da fikk jeg endelig svar fra Grønn Kontakt. Det har vært noe tull med Type2 - laderen, men det skal være fikset nå. Skal prøve den så fort jeg har mulighet.
Edit : Og så har punktet blitt flyttet i Nobil, men fortsatt på feil side av veien ::) Skal melde fra.
du får sende link til den posten her så får dem mere detaljer :)
skal purre på kommunen og jeg vedrørende skilt har fått 0 svar.
Sitat fra: nime01 på tirsdag 09. september 2014, klokken 15:38
Bra med laderen på Notodden!
Artig at man ifølge rekkeviddekartet skal kunne kjøre Notodden-Sauland-Gaustatoppen-Rjukan-Miland-Notodden på en lading med både Leaf, e-Up! og e-Golf. Blir jo heftig regenerering i nedfarten fra Gaustatoppen :P Hvem blir førstemann som prøver?
Fint om det også kunne komme en lader på Rjukan, da ville man kunne dekke mye av hyttetrafikken og helgeturister med elbil. F.eks ville det da ikke være store problemet å kjøre Oslo-Kongsberg-Notodden-Rjukan-Rauland-Åmot.
Mangler bare en i Seljord, Åmot og/eller Haukeli, pluss f.eks Røldal og et par til langs E134 mot Haugesund, så er man faktisk dekket hele veien fra begge veier på strekningen Oslo-Haugesund/Stavanger. Et par strategiske til, så går det også fint til Bergen langs E134.
Hehe, kudos til de som prøver iallfall!
Jeg har bare kjørt deler av strekningen med Tesla. Da startet vi fra Rjukan med 150tkm fra krysset der veien går over til Tuddal. På veiens høyeste punkt hadde vi 98 tkm, og i Sauland 94tkm. Så ja, det er heftig regen, men man bruker fortsatt mer energi på å kjøre opp og ned enn flatt.
Sitat fra: hgs på tirsdag 09. september 2014, klokken 00:09
Da fikk jeg endelig svar fra Grønn Kontakt. Det har vært noe tull med Type2 - laderen, men det skal være fikset nå. Skal prøve den så fort jeg har mulighet.
Edit : Og så har punktet blitt flyttet i Nobil, men fortsatt på feil side av veien ::) Skal melde fra.
Prøvde i kveld Type2 - laderen på Notodden igjen. Fortsatt samme problem som tidligere.
Sitat fra: nime01 på tirsdag 09. september 2014, klokken 15:38
Mangler bare en i Seljord, Åmot og/eller Haukeli, pluss f.eks Røldal og et par til langs E134 mot Haugesund, så er man faktisk dekket hele veien fra begge veier på strekningen Oslo-Haugesund/Stavanger. Et par strategiske til, så går det også fint til Bergen langs E134.
Grønn Kontakt kunne, som før nevnt (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15088.msg251883.html#msg251883), fortelle at de hadde inne søknad om hurtigladere både i Seljord, Vinje og Haukeli, og at alle ble avslått. Det samme skjedde med fire ladestasjoner i Setesdalen.
Indre Telemark nådde virkelig ikke opp i den siste tildelingen fra Transnova... :(
Litt synd at innover i Agder og Telemark ikke fikk denne gangen (selv om den på Evje blir fin), flott at E18 ble prioritert.
Ellers synes jeg det var god spredning ladet rundt på stedene som fikk støtte i denne tildelingen.
Tildelingen er bra fordelt synes jeg så får man bare håpe at laderene kommer fort opp denne gangen.
Tja er vel type2 22kw så spørs det på bilen din hvor seint det går ;-)
Sitat fra: svingen på søndag 14. september 2014, klokken 21:42
Tja er vel type2 22kw så spørs det på bilen din hvor seint det går ;-)
Det går seint uansett bil. Laderen virker ikke.
Hvordan kan det være mulig at en type 2 ladestolpe ikke fungerer? Synes jeg leser om mange slike som ikke fungerer nå.
det som bekymrer meg litt er alle disse hurtigladerne som settes opp uten noe form for tak / værbeskyttelse.
byrde de absolutt ha et lite tak.
Ja det er jeg enig i. Er vel ikke mange bensinpumper som ikke står under tak.
Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 17. september 2014, klokken 20:17
det som bekymrer meg litt er alle disse hurtigladerne som settes opp uten noe form for tak / værbeskyttelse.
byrde de absolutt ha et lite tak.
kan jo bli spennende til vinteren når brøyte folka skal brøyte osv,gjør jo ikke saken spesielt enkelt for dem......burde kanskje tipset dem om det her,dvs grøn kontakt.
Skal bli spennende å se hvordan det ser ut til våren når brøytemannskapet har gjort sitt. Denne laderen er helt ubeskyttet. :o
støtter så absolutt forslag om tak over laderne!
sendt mail og fikk svar,personlig syns svar var som og si att noe skal være vantett og i steden får og ta den med inn i huset står den ute hele tiden,er jo ikke poeng i og ta den inn skal jo være vantett..... får håpe vi har feil og laderen virker neste år og :)
"Laderne skal klare seg uten leskur.
Vi sitter likevel å vurderer å montere leskur der hvor klimatiske forhold skulle tilsi beskyttelse."
Sitat fra: rossifan46 på onsdag 27. august 2014, klokken 23:04
Sitat fra: hgs på onsdag 27. august 2014, klokken 22:43
Sitat fra: rossifan46 på onsdag 27. august 2014, klokken 17:30
Her kommer bilder av Grønn Kontakts hurtiglader på Notodden;
Denne laderen var ikke lett å finne nei. Jeg surra rundt der på mandag i øsende regn og ga til slutt opp, men etter å ha lest her inn fant jeg den for så vidt greit i dag.
Tenkte jeg skulle prøve Type2-laderen og det nye ladekortet fra Grønn Kontakt, men fikk bare denne meldinga:
"Left/Right ready for operation. Data check not OK".
Noen andre som har hatt trøbbel med denne laderen? Eller er det bare mitt abonnement som bugger?
Ja, den er dårlig markert og legger man inn adressen i google maps blir man sendt på andre siden av hovedveien. Hadde det ikke vært for @Leon her inne sin beskrivelse hadde ikke jeg heller funnet den. Var veldig frustrerende først, spurte faktisk etter den på Esso-stasjonen like ved, uten at de kunne hjelpe. Og burgermannen i kassen på Bergbys hadde ikke hørt om at det var en hurtiglader for elbiler et steinkast unna...da jeg spurte om det var mange elbilister innom og spiste der mens dem ladet :o
Nå vet i ihvertfall de som jobber på Bergbys hvor laderen er. Jeg fant greit fram til den etter å ha kikket her på forumet, men damen i eGolf som kom etter meg hadde vært inne og spurt og de pekte rett ned på den.
Sitat fra: svingen på lørdag 27. september 2014, klokken 19:32
"Laderne skal klare seg uten leskur.
Vi sitter likevel å vurderer å montere leskur der hvor klimatiske forhold skulle tilsi beskyttelse."
Nja........ Ikke så redd for regn som jeg er for en 17 åring med Fasttrack m/brøyteskjær i tett snødrev. Kan bli ganske bra fyrverkeri. ;D
Jeg vil minne om at laderen ikke står på en fortauskant engang....
Sitat fra: Mikmik på fredag 03. oktober 2014, klokken 21:55
Sitat fra: svingen på lørdag 27. september 2014, klokken 19:32
"Laderne skal klare seg uten leskur.
Vi sitter likevel å vurderer å montere leskur der hvor klimatiske forhold skulle tilsi beskyttelse."
Nja........ Ikke så redd for regn som jeg er for en 17 åring med Fasttrack m/brøyteskjær i tett snødrev. Kan bli ganske bra fyrverkeri. ;D
Jeg vil minne om at laderen ikke står på en fortauskant engang....
Det ser da ut som om det har blitt gjort en del store oppgraderinger på det området (notodden) laderen står så det er vel ikke umulig at det skal asfalteres og da kommer det kanskje en litt bedre beskyttelse foran.
Ellers ser det ut som om fundamentet til hurtiglader på Kiwi Sørlandssenteret er på plass, så da er det kanskje noe på gang der snart.
Litt ålreite nyheter - nå blir det en skikkelig hurtigladestasjon før julaften!
http://www.ladestasjoner.no/nyheter/179-lasse-ladested-storst-ved-e18
Jøss!
Eieren av Lasses er fremtidsrettet. Da nabokafeen inngikk avtale med ishavsveien tok han selv tak i saken og ville ha hurtiglader fordi han fryktet fremtidig kundeflukt dersom naboen tilbyr hurtigladingnog ikke han. Hvis flere tenker sånn så blir det mange hurtigladere framover ;D
Ishavsveien hadde for øvrig "glemt" å sjekke om de faktisk fikk lov til å sette opp hurtigladeren sin hos Telemarksvingen. Det ordnet seg, men sier kanskje noe om hvor seriøse de er?
Noen som har testet strekning skien-bø-seljord-åmot/vinje ? Har hatt 2013modell leaf i 6 mnd nå og utsatt denne turen siden jeg fikk bilen pga. Rekkeviddeangst. Forhandler hadde heller ikke trua på at jeg kom fram pga stigningen.... Det er ca 13 mil så kanskje i drøyeste laget nå som kulda setter inn? Tenkte prøve meg imorgen, i verste fall får jeg parkere i seljord eller morgedal og bli hentet derfra så kan bilen stå på lading til jeg skal hjem igjen neste dag..
Satser på en hurtiglader i seljord etterhvert, det hadde vært perfekt!
Det er litt drøyt ja.
Om du har god tid kan du ta omveien om Nutheim (ca 2 mil ekstra t/r) og lade der mens du spiser lunch. Men du får kanskje ikke mer enn 3.6 kW i en Leaf med Type 2?
Ellers er det masse chuckokontakter i Bø som 'alltid' er ledige, men da må du legge inn 2-3 timers pause.
Kom til seljord med 17km igjen på gom. Sludd/snø og -2 gjorde ikke akkurat kjøreforholdene bedre.... Endte med at jeg parkerte i seljord og ble hentet derfra. Kaaanskje jeg kommer helt fram på en svært fin sommerdag ;)
hmmm rart du ikke kom lengre
ut fra http://www.jurassictest.ch/GR/ skal det gå fint men som du sier vinterdekk/sludd par - hjelper nok ikke på.
kjørte Nittedal->skafså med en ION hele familien i sommer, (26 mil på en dag var jo spennende med elbil med 15 mil uten hurtig lade mulighet) ble lade pause både på notodden (1 time sein lading) og seljord kroa (1 time sein lading) og 30 min hos broren min på dalen før jeg kom til skafså,så alt går med litt god tid ;)
tilbake igjen ble det 1 time på morgedal (ski museum veldig bra forøvrig) 1 time og se etter seljord ormen før vi kom til hurtigladeren på kongsberg.
har heldighvis 16a lade kabel til min ion så får ca 16% i timen så trenger ikke lade lenge før det fyller seg opp.
Det var forøvrig søkt om en hurtiglader i seljord men grønn kontakt fikk avslag av transnova,mente det ikke var så viktig rute og ikke mange som kjører der,hjelper ikke på trafikken att det ikke er hurtiglader eller får og si det silk,så ingen andre elbiler oppover jeg eller :)
Jurassictest har vel ikke klima lagt inn som variabel? Testa veien jeg kjører til jobb, og den stemmer godt med det jeg får til på en god sommerdag uten vind, med tørr vei og temperatur over 14 grader.
Sitat fra: nime01 på tirsdag 09. september 2014, klokken 15:38
Bra med laderen på Notodden!
Artig at man ifølge rekkeviddekartet skal kunne kjøre Notodden-Sauland-Gaustatoppen-Rjukan-Miland-Notodden på en lading med både Leaf, e-Up! og e-Golf. Blir jo heftig regenerering i nedfarten fra Gaustatoppen :P Hvem blir førstemann som prøver?
Så denne nå....
Jeg har hytte på Gaustablikk og brukte Leafen på de fleste turene dit i sommer. Så jeg har vært både opp og ned fjellet mange ganger.
1000 meter høydeforskjell derfra og ned med 10% stigning ned til Rjukan bør jo gjøre sitt, men erfaringsmessig takler ikke Leafen all regenereringsstrømmen så det blir langt fra effektivt. Hvis jeg startet på hytta med 60-70% batterikapasitet, var regenereringen ubetydelig halveis ned i bakken. Prøvde jeg derimot med ca 40% lading, kunne jeg få nesten to streker (ca 15%) lading av regnereringen ned. Opp brukte jeg typisk 3-4 streker.
Sitat fra: koffeld på fredag 12. desember 2014, klokken 11:38
1000 meter høydeforskjell derfra og ned med 10% stigning ned til Rjukan bør jo gjøre sitt, men erfaringsmessig takler ikke Leafen all regenereringsstrømmen så det blir langt fra effektivt. Hvis jeg startet på hytta med 60-70% batterikapasitet, var regenereringen ubetydelig halveis ned i bakken. Prøvde jeg derimot med ca 40% lading, kunne jeg få nesten to streker (ca 15%) lading av regnereringen ned. Opp brukte jeg typisk 3-4 streker.
Hva gjør den med regenereringssenergien? Kutter regenereringen (slik at du må bremse) eller brennes den opp i en motstand siden batteriet ikke kan ta i mot?
Regenererer mindre (ingenting).
Blir det lading på Lasses idag tro?
I dag 19. desember åpner det ett stort anlegg i Stathelle. Endelig blir den hvite elbilflekken ned mot sørlandet dekket.
Skal på tur fra sørlandet og teste den i morgen. Letter turen veldig da vi slipper semi-hurtig på Falkum. Så er det bare å håpe at de ikke er opptatte av folk som skal snylte gratis strøm...
Har noen vært og sett om laderene står der? Sist søndag kjørte jeg forbi med dieseldyret og tok en titt men da var bare kablene på plass.
Sitat fra: smaug01 på fredag 19. desember 2014, klokken 13:32
Har noen vært og sett om laderene står der? Sist søndag kjørte jeg forbi med dieseldyret og tok en titt men da var bare kablene på plass.
Snakket akkurat med en fra Fortum (egentlig om noen andre ting) og han kunne ikke bekrefte noe som helst, han kunne heller ikke avkrefte det...
Beste må være om noen kan kjøre og kikke/teste eller at det kanskje dukker opp noe nytt i lokalavisene.
Dere som trenger Chademo i dag, kan stille dere bak i køen. Jeg vil være der ca kl 1830. 8)
Sitat fra: mortnbh på fredag 19. desember 2014, klokken 14:48
Dere som trenger Chademo i dag, kan stille dere bak i køen. Jeg vil være der ca kl 1830. 8)
Skal dit i beste/værste lørdagshandlerushet...
Ser bra ut. Perfekt plass å stoppe på tur til kr.sand. Med noen ladere ved Statoil ved Telemarksporten har man litt backup også. Dette blir bra! Mangler bare nå Brokelandsheia så er turen til kr.sand plankekjør året rundt.
Sitat fra: smaug01 på fredag 19. desember 2014, klokken 21:49
Ser bra ut. Perfekt plass å stoppe på tur til kr.sand. Med noen ladere ved Statoil ved Telemarksporten har man litt backup også. Dette blir bra! Mangler bare nå Brokelandsheia så er turen til kr.sand plankekjør året rundt.
Med Brokelandsheia blir lengste strekk mellom Oslo og Kristiansand strekningen Tønsberg-Rugtvedt (for oss med CHAdeMO) ca 66km. Da skal det være mulig å kjøre selv midtvinters og 15 minus eller i snøslaps.
Sommeren kommer til å gå som en lek og hvis man uansett tar en times pause på strekningen med familie i fossilbil er ikke elbilen langt unna tidsmessig. Synes mest synd på bikkja nå siden han ikke får en times luftetur i Skien lengre.
Rugtvedt fungerte utmerket ikveld :)var alene der og kunne fråtse i strøm fra alle mulige kabler ;)
Sitat fra: X-Trail på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:46
Rugtvedt fungerte utmerket ikveld :)var alene der og kunne fråtse i strøm fra alle mulige kabler ;)
Fungerte glimrende rundt 12 også. Ingen andre biler på plassen. Hadde nok strøm til å komme fra Arendal uten stopp og fikk på en halvtime nok til å komme videre til Kiwi Holmestrand.
Men Rugtvedt sparer man fort halvannen time i forhold til tidligere når man måtte opp til Falkum for å semihurtiglade.
På Brokelandsheia er det nå gravd og støpt litt så da er den også på gang :)
Sitat fra: X-Trail på mandag 22. desember 2014, klokken 18:22
På Brokelandsheia er det nå gravd og støpt litt så da er den også på gang :)
Blir jo bare bra dette.
Kom meg problemfritt hjem fra Rugtvedt til Arendal i dag, faktisk med ca 4kWh mer igjen på batteriet enn motsatt vei under samme vær/føre. Slapp saktelading på Brokelandsheia som tidvis var nødvendig når man måtte ta ladestoppet i Skien.
Med minuttsbetaling på GrønnKontakt Brokelandsheia vil det være en god pådriver å ikke lade mer enn nødvendig både der, Rugtvedt og oppover/nedover Telemark/Vestfold.
Gleder meg til sommeren, men frykter ladekø. Denne helgen har jeg ikke møtt på noen andre elbiler på hurtigladere annet enn i Sandvika. Der var det forresten en hyggelig Leaf-eier (Hvit EL20xxx) som avsluttet ladingen sin og flyttet seg da jeg stillte meg opp og ventet.
Ser laderen i Lillesand er kommet opp. Den er ikke satt i drift ennå, men jeg antar dette skjer i løpet av noen dager.
Sitat fra: MisterScience på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:05
Ser laderen i Lillesand er kommet opp. Den er ikke satt i drift ennå, men jeg antar dette skjer i løpet av noen dager.
Men er denne "idiotisk" plassert nede i sentrum som tidligere avmerket? Blir en lang omvei fra E18 for et ladestopp. Ellers var det vel snakk om at de nye bensinstasjonene som kommer ved E18 skulle få hurtigladere også.
Ja, plasseringen er ikke ideell ifht. E18, men praktisk i forhold til der jeg bor i det minste... ;)
Ok, den er uansett hjertelig velkommen i området og den får bli kriseløsning de gangene jeg skal tur/retur Kjevik fra Arendal og Sørlandsparken laderene er nede som de har vært en stund nå. Må bare huske å lade litt ekstra for å ta igjen strømforbruket på vei opp til E18 igjen.
Sitat fra: emil på onsdag 14. januar 2015, klokken 12:51
Sitat fra: MisterScience på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:05
Ser laderen i Lillesand er kommet opp. Den er ikke satt i drift ennå, men jeg antar dette skjer i løpet av noen dager.
Men er denne "idiotisk" plassert nede i sentrum som tidligere avmerket? Blir en lang omvei fra E18 for et ladestopp. Ellers var det vel snakk om at de nye bensinstasjonene som kommer ved E18 skulle få hurtigladere også.
ENIG! Hurtigladere bør stå ved hovedfarts-årene. Lokalkjøring er for det meste på hjemme-strøm, mens hurtilading trenger man på langtur. Da må disse stå lett tilgjengelig langs europa- og riksveiene.
Sitat fra: kjbu på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:11
Sitat fra: emil på onsdag 14. januar 2015, klokken 12:51
Sitat fra: MisterScience på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:05
Ser laderen i Lillesand er kommet opp. Den er ikke satt i drift ennå, men jeg antar dette skjer i løpet av noen dager.
Men er denne "idiotisk" plassert nede i sentrum som tidligere avmerket? Blir en lang omvei fra E18 for et ladestopp. Ellers var det vel snakk om at de nye bensinstasjonene som kommer ved E18 skulle få hurtigladere også.
ENIG! Hurtigladere bør stå ved hovedfarts-årene. Lokalkjøring er for det meste på hjemme-strøm, mens hurtilading trenger man på langtur. Da må disse stå lett tilgjengelig langs europa- og riksveiene.
Dette er det nok mange forskjellige meninger om, og det vil nok komme mange forskjellige løsninger. For folk som skal til Lillesand er det praktisk at det er en hurtiglader der, og for Lillesand er det også praktisk å ha noe å lokke med. For de som er på langtur og bare skal forbi er det best med en hurtiglader som er nær hovedveien, men samtidig plassert ved kjøpesenter, kiosk, butikk eller annet å slå ihjel tiden med. Vi ser nå at begge deler kommer i større og større grad så jeg synes fremtiden ser lys ut.
Jeg tror også at bruken og lønnsomheten av hurtigladerne kommer til å øke kraftig nå som korridorene blir lukket. Oslo - Kristiansand - Stavanger blir jo mulig å kjøre for folk flest nå uten at man må forberede en ekspedisjon, da kommer nok jeg også til å prøve elbilen på langtur. En slik tur-retur fører nok til 6-8 hurtigladinger, til sammenligning har jeg til nå hurtigladet 2 ganger i året. Hurtigladerne har gitt meg trygghet til å makse rekkevidden, men jeg klarer meg stort sett uten. Hvis jeg nå bruker elbilen på 4-5 langturer i året vil det si at jeg øker bruken min av hurtigladere med 1500%!! Hvis det er flere som lokkes ut på langtur så blir det nok hurtigladere tett langs hovedveiene og i by-sentrum.
Sitat fra: kjbu på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:11
ENIG! Hurtigladere bør stå ved hovedfarts-årene. Lokalkjøring er for det meste på hjemme-strøm, mens hurtilading trenger man på langtur. Da må disse stå lett tilgjengelig langs europa- og riksveiene.
Tar man strekningen Oslo-Kritstiansand har man nå bl.a følgende lademuligheter:
Sandvika rådhus: Har kun brukt denne på vei inn mot oslo, men ligger greit plassert.
Billingstad/Kiwi: Avstikker fra E18, men blir ikke veldig lang omvei.
Drammen/Kjellstad: GrønnKontakt på ene siden og Fortum på andre siden av E18. Gode plasseringer
Drammen/Marienlyst: Liten omvei, men ikke det værste
Holmestrand/Kiwi: Liten avstikker fra E18, men levelig
Tønsberg/Travbanen: På grensen til hva jeg synes er greit, men var lenge nødvendig.
Skien/Falkum: Alt for langt unna E18, men var i en periode eneste alternativ.
Bamble/Rugtvedt: Perfekt!
Arendal/Stoa: Litt langt unna og småkronglete for de som ikke er lokalkjente.
Sørlandsparken/Kiwi/Nissan: Liten avstikker fra E18, men siden man kan fortsette og kjøre på E18 annet sted blir det ikke så ille.
Kristiansand/Vesterveien: Liten avstikker fra hovedveien, lite hyggelig sted, men ellers greit.
Bonus:
Notodden/Bergbys: Ligger fint plassert ved E134
Mange av disse laderene er riktignok kun CHAdeMO og kommentarene er bare min synsing på plasseringen og jeg har prøvd alle sammen (bortsett fra Kiwi Sørlandsparken). Det som er kjedelig er hvis det er lang omvei for å komme til laderen og så møter man ladekø eller defekt lader. Skilting til hurtigladere burde komme opp så man slipper å kjøre rundt på siste rest av strøm for å lete når GPS koordinatene er lagt inn feil (f.eks Notodden i starten).
Har blitt en del turer innover til Oslo på meg og ser at man på godværsdager kan komme fra Kristiansand til Oslo med ladestopp i Arendal, på Rugtvedt og i Holmestrand. Grelland og Brokelandsheia vil gjøre ting enda bedre og fjerne siste rest av eventuell rekkeviddeangst på dager med litt dårligere vær.
Mellom Billingstad/Kiwi og Drammen/Kjellstad har du Liertoppen/MacDonalds, hvor det står en Fortum kombi-lader og en Type-2/Schuko
Thomas
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:43
Mellom Billingstad/Kiwi og Drammen/Kjellstad har du Liertoppen/MacDonalds, hvor det står en Fortum kombi-lader og en Type-2/Schuko
Burde husket den ja. Har kjørt innom for å sjekke plassering, men hadde ikke noe ladebehov da så jeg kjørte videre.
Sitat fra: emil på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:36
Sitat fra: kjbu på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:11
ENIG! Hurtigladere bør stå ved hovedfarts-årene. Lokalkjøring er for det meste på hjemme-strøm, mens hurtilading trenger man på langtur. Da må disse stå lett tilgjengelig langs europa- og riksveiene.
Tar man strekningen Oslo-Kritstiansand har man nå bl.a følgende lademuligheter:
Sandvika rådhus: Har kun brukt denne på vei inn mot oslo, men ligger greit plassert.
Billingstad/Kiwi: Avstikker fra E18, men blir ikke veldig lang omvei.
Drammen/Kjellstad: GrønnKontakt på ene siden og Fortum på andre siden av E18. Gode plasseringer
Drammen/Marienlyst: Liten omvei, men ikke det værste
Holmestrand/Kiwi: Liten avstikker fra E18, men levelig
Tønsberg/Travbanen: På grensen til hva jeg synes er greit, men var lenge nødvendig.
Skien/Falkum: Alt for langt unna E18, men var i en periode eneste alternativ.
Bamble/Rugtvedt: Perfekt!
Arendal/Stoa: Litt langt unna og småkronglete for de som ikke er lokalkjente.
Sørlandsparken/Kiwi/Nissan: Liten avstikker fra E18, men siden man kan fortsette og kjøre på E18 annet sted blir det ikke så ille.
Kristiansand/Vesterveien: Liten avstikker fra hovedveien, lite hyggelig sted, men ellers greit.
Bonus:
Notodden/Bergbys: Ligger fint plassert ved E134
Mange av disse laderene er riktignok kun CHAdeMO og kommentarene er bare min synsing på plasseringen og jeg har prøvd alle sammen (bortsett fra Kiwi Sørlandsparken). Det som er kjedelig er hvis det er lang omvei for å komme til laderen og så møter man ladekø eller defekt lader. Skilting til hurtigladere burde komme opp så man slipper å kjøre rundt på siste rest av strøm for å lete når GPS koordinatene er lagt inn feil (f.eks Notodden i starten).
Har blitt en del turer innover til Oslo på meg og ser at man på godværsdager kan komme fra Kristiansand til Oslo med ladestopp i Arendal, på Rugtvedt og i Holmestrand. Grelland og Brokelandsheia vil gjøre ting enda bedre og fjerne siste rest av eventuell rekkeviddeangst på dager med litt dårligere vær.
Hør hør!
Automobilcompaniets lader i Drammen er nærmere E18 enn Marienlyst. Litt vanskelig å finne, men den har aldri vært opptatt når jeg har trengt den.
Sitat fra: Marecat på fredag 16. januar 2015, klokken 00:17
Automobilcompaniets lader i Drammen er nærmere E18 enn Marienlyst. Litt vanskelig å finne, men den har aldri vært opptatt når jeg har trengt den.
Men marienlyst har sto ladere og for de med GrønnKontakt avtale et mye bedre alternativ hvis du ikke trenger akkuat 15 minutter lading. I tillegg litt rimeligere.
Men uansett, flott at det finnes flere ladere i området.
Var nede og sjekka laderen i Lillesand i går, nå er det lys i displayet og. Testa ikke lading, men så ut som den var i gang.
Edit: Lada fra ca. 65-85% der nettopp på ~10-12 minutt, ser ut som denne funker fint. Tror ikke den tar betaling ennå, men jeg hadde GK-kortet i hånda når jeg testa, så er jo mulig den tok det uten at jeg fikk det med meg.
Sitat fra: MisterScience på torsdag 22. januar 2015, klokken 16:39
Var nede og sjekka laderen i Lillesand i går, nå er det lys i displayet og. Testa ikke lading, men så ut som den var i gang.
Edit: Lada fra ca. 65-85% der nettopp på ~10-12 minutt, ser ut som denne funker fint. Tror ikke den tar betaling ennå, men jeg hadde GK-kortet i hånda når jeg testa, så er jo mulig den tok det uten at jeg fikk det med meg.
Som oftest er de gratis en liten periode etter montering. Så lenge du ikke måtte scanne kort for å stoppe ladingen ble den nok heller ikke registrert ved oppstart.
Får ta en tur og kikke innom en dag jeg har tid, men nå blir det ny tur østover. Heldigvis går E18 i en ganske stor sløyfe rundt Lillesand akkurat der, så det er ikke mer enn en drøy km i omvei å kjøre via laderen. Sammen med lavere hastigheter kan det godt være at man faktisk ikke får noe merforbruk hvis man fra Kristiansand og østover eller motsatt. Hadde vært værre hvis man måtte svinge av og på E18 på samme sted.
Laderen på Rugtvedt har vært fantastisk å få på plass og skal testes ut igjen denne helgen.
Hva er egentlig statusen med laderen til Vestfold Auto utenfor Tønsberg? Prøvde å lade der i kveld men jeg får ikke liv i selve laderen. Kortleseren er det liv i men det blir ikke trekt noe beløp og laderen er like død.
Sitat fra: smaug01 på søndag 15. februar 2015, klokken 18:27
Hva er egentlig statusen med laderen til Vestfold Auto utenfor Tønsberg? Prøvde å lade der i kveld men jeg får ikke liv i selve laderen. Kortleseren er det liv i men det blir ikke trekt noe beløp og laderen er like død.
Min erfaring er at den er ekstremt følsom på hvilke kort som virker. Har flere kort som virker fint i alle andre automater, men ikke på den laderen. Det at skjermen er avskrudd til betaling er gjennomført er heller ingen god løsning.
Prøvde både NFC, chip og magnetstripe. En av delene burde da fungere? Skjønner godt hvis den laderen ikke blir brukt mye.
Samme kort eller flere kort?
Min erfaring er at den laderen er mye brukt. Det er denne og Sandvika jeg har opplevd kø ved flest ganger og ved et par anledninger to biler i kø mens en tredje lader.
Samme kort. DnB hvis det spiller noe rolle. Jeg har prøvd den en gang før etter at den ble flyttet, fikk den ikke til da heller. Bor bare noen km unna så trenger den ofte ikke.
Sitat fra: smaug01 på søndag 15. februar 2015, klokken 22:44
Samme kort. DnB hvis det spiller noe rolle. Jeg har prøvd den en gang før etter at den ble flyttet, fikk den ikke til da heller. Bor bare noen km unna så trenger den ofte ikke.
Den sliter med de vanlige visa debet/bankaxept kortene fra DNB for meg, men så er det de kortene jeg bruker mest og som da har størst slitasje. DNB Mastercard og Skandiabanken kortene liker den bedre, både magnetstripe og chip.
Med Rugvedt og Holmestrand operative og stabile (og litt bedre pris) blir det færre stopp på denne på vei til Oslo, men den passer greit som et 15 min stop på vei fra Oslo igjen.
Er ikke det veldig rart da? Mitt DnB kort er bare noen mnd gammelt og magnetstripen er jo helt ubrukt mens NFC blir jo ikke slitt.
Jeg slet med mitt DnB kort sist jeg var der. Ingenting fungerte av magnetstripe, chip eller NFC. Måtte til slutt bruke et annet mastercard hvis jeg husker rett. Dyrt var det også.
Sitat fra: Icenor på onsdag 18. februar 2015, klokken 03:06
Jeg slet med mitt DnB kort sist jeg var der. Ingenting fungerte av magnetstripe, chip eller NFC. Måtte til slutt bruke et annet mastercard hvis jeg husker rett. Dyrt var det også.
Havner på en pris litt over Fortum hvis vi regner pr minutt, men problemet er kjøp av forhåndsdefinerte tidsenheter. På tur Oslo-Sørlandet vil normalt sett 20 minutter i Tønsberg være det ideelle for å nå fram til Rugvedt med passe SOC, så her må jeg velge å enten ta 15 minutter og kjøre roligere, eller betale for 30 minutter.
Sist jeg ladet der sto det to biler kø så da var jeg grei og valgte kun 15 minutter før det ble en rolig tur videre.
Er det ønskelig å kjøre E18 gjennom Vestfold?
Det er en omvei langs kysten med en del fartsettapper, og muligens lange hopp mellom ladestasjonene, og mye kø. Det kan være en dårlig kombinasjon.
Kjører man kortere veier, f.eks gjennom Skien, hvor det er lågere fart, så blir det gjerne mye mindre lading, og da kan man spare tid.
Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er bygd rett motorvei mellom Sande og Grenland.
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 19. februar 2015, klokken 00:17
Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er bygd rett motorvei mellom Sande og Grenland.
Sansynligvis for å bedre dekke Holmestrand, Horten, Tønsberg, Sandefjord og Larvik. Mesteparten av trafikken sørover fra Drammen ender i en av disse byene.
Fikk testet GrønnKontakt i Lillesand i dag. Fin ABB lader (liker disse) og to 22kW AC kontakter. Manglende merking på plassen gjorde at AC kontaktene var sperret av fossile biler.
Men for første gang på over 100 hurtigladinger var LeafSpy og hurtigladeren enige om både kWh levert og %SOC underveis i ladingen. Testet bare fra 55% til 70%, men vanligvis pleier laderen å vise ca 10% høyere SOC enn LeafSpy. Kiwi Lund senere på dagen var mer som normalen.
Ingen som vet noe mer om hurtigladere mellom Tønsberg og Porsgrunn? På høy tid at det dukker opp noe. Fokserød og Larvik burde hatt hver sine anlegg...
Ishavsveien hadde jo reservert Fokserød og dermed hindret andre med faktiske utbyggingsplaner i å få støtte. Det har også vært planer om noe i Larvikstraktene, men disse er nå fjernet fra kartet.
Rugtvedt - Holmestrand pleier å gå greit, har jo Tønsberg for CHAdeMO. Men helt klart burde det være noe rundt Sandefjord/Torp/Fokserød.
Ellers skal nå GrønnKontakt sin multistandard DC-lader på brokelandsheia være startet opp. Ny type hurtiglader som jeg ikke vet om har vært montert opp i norge før: http://tritium.com.au/products/veefil/ (http://tritium.com.au/products/veefil/)
Bilde stjålet fra en annen tråd:
Sitat fra: AkivB på fredag 27. februar 2015, klokken 23:12
(http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=16582.0;attach=28082;image)
Kiwi Sandefjord skal komme. Kiwi Heistad er i drift og ligger endel nærmere Porsgrunn enn Rugtvedt.
Vestfold og Larvik område spesielt henger latterlig langt etter når det gjelder ladere, hurtige og vanlige - se til Skien/Porsgrunn - det er 4 hurtigladere der(Skagerak arena, AUTOXL, Kiwi Heistad, Rugtvedt). 10/16A schuko kontakter nesten på hvert gatehjørne i sentrumsområdet.
I hele Larvik kommune så er det kun 2-3 ladepunkt, hvorav kun 1 offentlig...
Noen som foresten vet om det er planlagt noe hurtiglader i Seljord ?
Det er jo på en måte ett knutepunkt mellom øst og vest på E134 - i tillegg til at det kommer endel trafikk sørfra opp hit som skal vestover - fra Porsgrunn Skien osv.
Det ligger ca. akkurat 10 mil fra Skien og Porsgrunn - og sånn sett vært ett ideelt sted for en hurtiglader for de som kommer sørfra.
GrønnKontakt søkte vel om ladere innover i Agder og Telemark ved fjorårets tildeling av støtte, men det området ble ikke prioritert av Transnova den gangen og nå er Transnova borte og Enova som overtar vet ikke helt hva de skal gjøre.
Enkelte kommuner innover i Agder har på eget initiativ opprettet/skal opprette ladere og hvis Kiwi-Nissan samarbeidet ikke fører til noe i Telemark kan det være at man må overbevise politikere eller diverse handels- og interesseorganisasjoner.
Lasses/Eurospar (og kanskje et par til i bygget) har jo selv betalt for ladere på Rugtvedt og hvis det er noen tilsvarende klynge butikker i Seljord kan man jo prøve å presse litt på de.
Tror vi må innse at det er de alle mest trafikkerte korridorene som må prioriteres først før "avstikkerene" kommer på listen. Det er så vidt E18 er kjørbar hele veien nå, det vil nok ta noen år før det sprer seg ut i bredden.
Sitat fra: X-Trail på mandag 02. mars 2015, klokken 18:18
Kiwi Sandefjord skal komme.
Hvilken Kiwi i Sandefjord? Nær E18 eller nede i sentrum?
Edit:
Fant det vel ut selv: Kiwi Moveien.
Så litt avhengig av hvor man svinger av og på E18 blir det 2-4km ekstra kjøring. Så omtrent som Tønsberg, litt lengre enn avstikkeren til Kiwi i Holmestrand og akkurat innenfor hva jeg synes er akseptabelt. Samme gjelder forsåvidt også Kiwi Heistad, så dette begynner å bli bra nå.
Da har også GrønnKontakt Brokelandsheia kommet ut på hurtigladekartet
Jeg meiner at me må ha en i Åmot (Vinje) og en på Haukeligreng og. Me har allerede hurtigelader i Notodden. Då er hele veien mellom Oslo og Haugesund dekket med hurtigelade.
Det vil vel bare bli en sesonggreie enn så lenge og da er det kanskje litt vel flottesen og tenke på den strekningen nå.
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 03. mars 2015, klokken 18:04
Det vil vel bare bli en sesonggreie enn så lenge og da er det kanskje litt vel flottesen og tenke på den strekningen nå.
Synes ikke det er spesielt "flottesen" at europaveiene i Sør-Norge er dekket med hurtigladere...
Kommer nok etter hvert men i den fasen vi er i nå hvor transportkorridorene på landets mest traffikerte veier ikke engang er på plass, ja da er det litt vel flott. E134 over Haukeli er vel ikke den mest ideelle strekningen for en elbil før rekkevidden på rundt 30-40mil er normalen. Jeg mener at en Leaf ikke har noe der å gjøre om vinteren.
Sitat fra: smaug01 på onsdag 04. mars 2015, klokken 11:34
Kommer nok etter hvert men i den fasen vi er i nå hvor transportkorridorene på landets mest traffikerte veier ikke engang er på plass, ja da er det litt vel flott.
Selv E6 mellom Oslo og Trondheim har store mangler mellom Kvam og Trondheim, RV3 gjennom Østerdalen har vel ingenting nord for Elverum, så iløpet av det siste året har det etter forholdene blitt bra i kystnære strøk av de aktuelle fylkene i tråden her.
Sitat fra: Larsj84 på tirsdag 03. mars 2015, klokken 08:15
Noen som foresten vet om det er planlagt noe hurtiglader i Seljord ?
Det er jo på en måte ett knutepunkt mellom øst og vest på E134 - i tillegg til at det kommer endel trafikk sørfra opp hit som skal vestover - fra Porsgrunn Skien osv.
Det ligger ca. akkurat 10 mil fra Skien og Porsgrunn - og sånn sett vært ett ideelt sted for en hurtiglader for de som kommer sørfra.
Det ble søgt om støtte av grønn kontakt som det ble sagt her av en annen en men dem fikk ikke tilsagn på det.
(dem søkte både seljord og åmot) jeg svarte han nå og spurte hvor mye penger som dem søkte om,slik att man kan finne ut hvor mye som "mangler" da jeg syns det bør være mulig og hente litt penger både politisk og av lokale butikker. (har vært i dialog politisk alt i seljord)
kjørte selv nittedal->skafså i sommer og det var jo en spennende reise ;) med 2 voksne og 2 barn og full bil. (det her var før hurtigladeren på notodden)
Nittedal->Liertoppen (hurtiglade 4 min til 80%)
Liertoppen->Kongsberg (hurtiglade 15 min til 80%)
kongsberg->notodden (sein lade på 16a 1 time til 80%)
notodden->seljord (sein lade 16a 1 time til 70%)
seljord->dalen mens vi hilset på boren min (sein lade 16a 30 min)
dalen->skafså kom frem med 25% igjen :)
Hei!
Kan noen bekrefte at det er hurtiglader (Nissan Leaf) i Flekkefjord?
Har lest flere art om den, men den er ikke avmerket på kartet hos f.eks ladestasjoner.no
Skummet gjennom denne tråden, men fant ingenting.
Har planer om å kjøre Talgje-Lyngdal senere i påsken.
Sitat fra: Teinemad på tirsdag 31. mars 2015, klokken 19:48
Hei!
Kan noen bekrefte at det er hurtiglader (Nissan Leaf) i Flekkefjord?
Har lest flere art om den, men den er ikke avmerket på kartet hos f.eks ladestasjoner.no
Skummet gjennom denne tråden, men fant ingenting.
Har planer om å kjøre Talgje-Lyngdal senere i påsken.
Det er hurtiglader der, men den døde i går og blir neppe fikset før over påske.
http://gronnkontakt.no/hurtigladeren-i-flekkefjord-er-ute-av-drift (http://gronnkontakt.no/hurtigladeren-i-flekkefjord-er-ute-av-drift)
Sitat fra: emil på tirsdag 31. mars 2015, klokken 21:04
Sitat fra: Teinemad på tirsdag 31. mars 2015, klokken 19:48
Hei!
Kan noen bekrefte at det er hurtiglader (Nissan Leaf) i Flekkefjord?
Har lest flere art om den, men den er ikke avmerket på kartet hos f.eks ladestasjoner.no
Skummet gjennom denne tråden, men fant ingenting.
Har planer om å kjøre Talgje-Lyngdal senere i påsken.
Det er hurtiglader der, men den døde i går og blir neppe fikset før over påske.
http://gronnkontakt.no/hurtigladeren-i-flekkefjord-er-ute-av-drift (http://gronnkontakt.no/hurtigladeren-i-flekkefjord-er-ute-av-drift)
Ja, fant ut det samme.
Hurtigladestasjonen på Ålgård er muligens også ute av drift pga hærverk.
I teorien svært vanskelig å komme seg nedover Sørlandet da..
Sitat fra: Teinemad på tirsdag 31. mars 2015, klokken 22:00
Hurtigladestasjonen på Ålgård er muligens også ute av drift pga hærverk.
I teorien svært vanskelig å komme seg nedover Sørlandet da..
Hadde planlagt tur i motsatt retning, fra sørlandet og til litt før Ålgård, men det kan være at turen avlyses og vi drar østover i stedenfor.
Har ikke hørt noe om CHAdeMO laderen hos Nissan-forhandleren i Egersund er fikset. Er den det kan det gå med knappe 11 mil mellom den og Lyngdal.
Sitat fra: emil på tirsdag 31. mars 2015, klokken 22:22
Sitat fra: Teinemad på tirsdag 31. mars 2015, klokken 22:00
Hurtigladestasjonen på Ålgård er muligens også ute av drift pga hærverk.
I teorien svært vanskelig å komme seg nedover Sørlandet da..
Hadde planlagt tur i motsatt retning, fra sørlandet og til litt før Ålgård, men det kan være at turen avlyses og vi drar østover i stedenfor.
Har ikke hørt noe om CHAdeMO laderen hos Nissan-forhandleren i Egersund er fikset. Er den det kan det gå med knappe 11 mil mellom den og Lyngdal.
Er laderen i Egersund også ødelagt? Det var greit å vite.
11 mil mellom Egersund og Lyngdal skal gå fint.
Kommer meg til Egersund også uten problemer. Starter fra Talgje (Finnøy kommune), så må nok lade litt i Sandnes etc. Men om den i Egersund ikke er operativ så har vi et problem.
Kan selvsagt ta den vanlige bilen, men.
Sitat fra: Teinemad på tirsdag 31. mars 2015, klokken 23:00
Er laderen i Egersund også ødelagt? Det var greit å vite.
Sitat fra: heine.boergesen@gmail.com på mandag 16. mars 2015, klokken 11:54
Bortsett fra èn ladestasjon på Dalane bil i Egersund med påfølgende biltransport av falken så gikk turen som planlagt.
Ladestasjonen på Dalane bil fungerte til jeg fyrte opp AC for å få litt varme til reisen videre. Et HØYT smell lød fra laderen og en feilmelding kom opp i skjermen. Prøvde nødstopp av/på, men ingenting skjedde.
En rask telefon til forhandleren kan kanskje gi svar på status.
Den virker sikkert nå. Ville ringt og spurt.
STATUS EGERSUND: Ikke operativ. Venter på del fra Japan. Usikker nå den er i drift igjen.
Greit å vite fra dere som tenker dere til/fra Stavanger-Sørlandet.
Ringte Dalane Bil i dag.
Etter det jeg kan se så er det da ingen mulighet for hurtiglading mellom Sandnes og Lyngdal, i og med at den i Flekkefjord også er ute av drift. Ca 154 km mellom Sandnes og Lyngdal. I grenseland.. :)
Sitat fra: Teinemad på onsdag 01. april 2015, klokken 10:53
STATUS EGERSUND: Ikke operativ. Venter på del fra Japan. Usikker nå den er i drift igjen.
Greit å vite fra dere som tenker dere til/fra Stavanger-Sørlandet.
Ringte Dalane Bil i dag.
Etter det jeg kan se så er det da ingen mulighet for hurtiglading mellom Sandnes og Lyngdal, i og med at den i Flekkefjord også er ute av drift. Ca 154 km mellom Sandnes og Lyngdal. I grenseland.. :)
Har 135km fra Lyngdal til ankomststed, men på helt ukjente veier og noe under 80% etter lading i Lyngdal tror jeg ikke jeg prøver meg på turen denne påsken. Tilbaketuren med fulladet batteri før avgang hadde nok ikke vært noe problem.
Da blir det enten hytta eller en eller annen tur østover på oss.
Er type 2 kontakten i Flekkefjord også ute av drift? Hvis ikke kan jo dette være en nødløsning mens man slår i hjel litt tid der, i hvert fall dersom man har 6,6 kW lader. Alternativt toppe opp til 100% på type 2 i lyngdal.
Sitat fra: emil på tirsdag 03. mars 2015, klokken 08:46
Sitat fra: X-Trail på mandag 02. mars 2015, klokken 18:18
Kiwi Sandefjord skal komme.
Hvilken Kiwi i Sandefjord? Nær E18 eller nede i sentrum?
Edit:
Fant det vel ut selv: Kiwi Moveien.
Så litt avhengig av hvor man svinger av og på E18 blir det 2-4km ekstra kjøring. Så omtrent som Tønsberg, litt lengre enn avstikkeren til Kiwi i Holmestrand og akkurat innenfor hva jeg synes er akseptabelt. Samme gjelder forsåvidt også Kiwi Heistad, så dette begynner å bli bra nå.
Da har også GrønnKontakt Brokelandsheia kommet ut på hurtigladekartet
Nå hjelper det seg. KIWI Sandefjord og Larvik er på plass. Blir litt avstikker fra E18, men ikke verre enn at det går. Da gjenstår det bare å overbevise jobben om å sette opp en hurtiglader, så vi slipper krangle om ladeplasser der...
Sitat fra: Zero-talent på torsdag 16. april 2015, klokken 10:47
Sitat fra: emil på tirsdag 03. mars 2015, klokken 08:46
Sitat fra: X-Trail på mandag 02. mars 2015, klokken 18:18
Kiwi Sandefjord skal komme.
Hvilken Kiwi i Sandefjord? Nær E18 eller nede i sentrum?
Edit:
Fant det vel ut selv: Kiwi Moveien.
Så litt avhengig av hvor man svinger av og på E18 blir det 2-4km ekstra kjøring. Så omtrent som Tønsberg, litt lengre enn avstikkeren til Kiwi i Holmestrand og akkurat innenfor hva jeg synes er akseptabelt. Samme gjelder forsåvidt også Kiwi Heistad, så dette begynner å bli bra nå.
Da har også GrønnKontakt Brokelandsheia kommet ut på hurtigladekartet
Nå hjelper det seg. KIWI Sandefjord og Larvik er på plass. Blir litt avstikker fra E18, men ikke verre enn at det går. Da gjenstår det bare å overbevise jobben om å sette opp en hurtiglader, så vi slipper krangle om ladeplasser der...
Visste ikke det skulle komme en i Larvik?
Er denne operativ alt?
Isåfall hvor?
Jeg har ikke sett eller hørt om noen Kiwi-lader i Larvik, ikke på kart heller annet enn Type2 på Meny Stavern. Det har tidligere vært planlagt hurtiglader et eller annet sted som sto på hurtigladekartet i fjor sommer, men denne har forsvunnet igjen.
Min feil... Larvik er fortsatt uten, vet ikke helt hva slags kart jeg så på.
Helgen etter påske i fjor kjørte jeg Arendal-Larvik-Arendal og da var dekningen på hurtigladere så dårlig at jeg måtte kjøre fossilbil. I år var det samme tur, men med en liten omvei via Torp, i Leafen uten noen problemer med lading. Dekningen begynner å bli så bra at jeg kunne dra en tur hjem til Arendal for å hente noe jeg hadde glemt før jeg kjørte tilbake til Larvik.
Men dette er kystnære strøk (E18) i Agder, Telemark og Vestfold. Med en gang man skal innover i landet blir det vanskelig.
Søknad fra Fortum om støttet til hurtiglader i Bø og Porsgrunn blir behandlet av fylkeskommunen i dag, står også nevnt i dokumentene om planer for en lader i Seljord.
http://opengov.cloudapp.net/Meetings/tfk/AgendaItems/Details/200873
Kommer dette på plass begynner det å bli bra i Telemark :)
Sitat fra: Larsj84 på mandag 04. mai 2015, klokken 11:59
Søknad fra Fortum om støttet til hurtiglader i Bø og Porsgrunn blir behandlet av fylkeskommunen i dag, står også nevnt i dokumentene om planer for en lader i Seljord.
http://opengov.cloudapp.net/Meetings/tfk/AgendaItems/Details/200873
Kommer dette på plass begynner det å bli bra i Telemark :)
Interressant å lese Fortums søknad. Den ga et innblikk i kostnadene ved etablering av hurtigladere, samt kostnadsfordelingen. Bl.a hva Nissan og Renault bidrar med.
Sitat fra: automat på mandag 04. mai 2015, klokken 13:40
Interressant å lese Fortums søknad. Den ga et innblikk i kostnadene ved etablering av hurtigladere, samt kostnadsfordelingen. Bl.a hva Nissan og Renault bidrar med.
Nå er nok ikke disse to plassene direkte sammenlignbare med alle andre (Kiwi/Fortum)ladeplasser, men de gir en viss indikasjon på kostnadene og fordelingen. Prisene som tidligere er oppgitt på en DC-lader på ca 300.000kr ser ut til å stemme greit.
At den første ladestasjonen koster fortum 700.000,- kun i investeringskostnader -etter støtte- gjør også at de som mener lading bør koste 1,-/kWh får litt mer å regne på ;)
Ellers er det trist å se grafen over antall ladestasjoner på side tre...
Thomas
er jo veldig bra nyheter det her :)
kjørte selv fra oslo (nittedal) til Dalen i telemark i helga og det var en spennende tur....
Må si att jeg syns att jeg er spent på den laderen som nevnest i seljord,hvem som skal sette opp den og når,jeg har ikke lest om den før :)
Snakket med Referent fører i kommunen i dag og Forslag frå fylkesrådmannen ble godkjent i styre så da er det 200 tusen per lader ok fra dem :) (referatet var skrevet men sikkert ikke godkjent enda så derfor ikke ute)
når det gjelder ladestasjon i seljord var det ingen som kjente til det og Aslaug som var saksbehandler var på kurs i dag og i morgen så får ringe hun på torsdag og få noe status :)
ja da har jeg snakket med hun,viser seg att dem har gitt stønad til grønn kontakt hvis dem setter opp lader i seljord :)
så da starter ting og bli bra.
@nime01 hun nevnte att det kommer muligens en i vinje (der hvor tessla super charger er) her er og kommunne positive og grønn kontakter jobber og her får og få det opp,vet jeg fra tidligere dialog med dem.
Sendte epost til Fortum og lurte på status på hurtigladerne som det er gitt støtte for i Bø, Telemark.
Fikk følgende svar:
"Vi venter på nettselskapet for å få lagt frem tilstrekkelig strøm. Forventet ferdigstillelse aug/sep 2015."
Så da er det ikke alt for lenge til man kan komme innover i Midt-Telemark problemfritt :)
Så det sto en umontert ABB hurtiglader på kroa i åmot/vinje for noen dager siden, så da kommer nok denne opp fortløpende :)
Sitat fra: nime01 på mandag 06. juli 2015, klokken 11:05
Sitat fra: Helenept på mandag 06. juli 2015, klokken 10:42
Så det sto en umontert ABB hurtiglader på kroa i åmot/vinje for noen dager siden, så da kommer nok denne opp fortløpende :)
Grønn Kontakt som setter opp, forventet ferdig andre halvdel av juli står det.
En lader i Bø blir veldig bra, samt om det kommer en i Seljord + en på Edland/Haukeligrend, så er veien over fjellet åpen for de fleste.
Kanonbra!
Så bra!
Hvor ser du dette kartet? finner ingenting om dette på hurtigladekartet :)
Sitat fra: Helenept på mandag 06. juli 2015, klokken 11:15
Hvor ser du dette kartet? finner ingenting om dette på hurtigladekartet :)
http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge (http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge)
GrønnKontakt begynner å få god dekning i Sør-Norge nå, men det er et hull innover i Agder.
Tilsvarende kart for Fortum finnes på:
http://map.chargedrive.com/ (http://map.chargedrive.com/)
Men er er ikke kommende stasjoner tatt med, og det kan gå noen dager fra stasjoner er satt i drift til de kommer på kartet. For de som er på Facebook er det vistnok en god plass for å følge med på hva Fortum åpner av nye hurtigladere.
I følge facebook.com/Fortum.Charge.Drive (http://facebook.com/Fortum.Charge.Drive) er det nå åpnet en hurtiglader i Valle i Setesdal! Denne står også på ladekartet til Fortum (http://map.chargedrive.com/), og der har det sannelig også kommet en lader i Evje!
Da mangler vi bare Grønn Kontakt sin hurtiglader i Åmot/Vinje som skal være klar i slutten av Juli, så er rundturen på ca 550 km (https://www.google.no/maps/dir/Bergbys+Notodden,+3674+Notodden/Vinje+Kroa+-+n%C3%A5+en+del+av+Heimat.no,+Vinjevegen+159,+3890+Vinje/Setesdalen,+Valle/Evje/Arendal/58.894997,9.2838023/Skien/Bergbys+Notodden,+Notodden/@59.3765209,7.3425956,8.29z/data=!4m45!4m44!1m5!1m1!1s0x4640ca804263a0db:0xdf0f0e1c018933c2!2m2!1d9.2492223!2d59.5592881!1m5!1m1!1s0x4638cb1467d1f017:0x6934f4fa896fc37f!2m2!1d7.9920645!2d59.5696108!1m5!1m1!1s0x4638e49bbe25dc6f:0xeab17db4717dc870!2m2!1d7.5333333!2d59.1!1m5!1m1!1s0x46386a21cd914057:0x177f77fa0f660ca!2m2!1d7.7942706!2d58.5819568!1m5!1m1!1s0x464794e0c98dfb55:0x7d1f8863e1a4e1dd!2m2!1d8.7724499!2d58.4617568!1m0!1m5!1m1!1s0x464726d32cf6314b:0xa265620b0949e3a2!2m2!1d9.6057526!2d59.2089131!1m5!1m1!1s0x4640ca804263a0db:0xdf0f0e1c018933c2!2m2!1d9.2492223!2d59.5592881!3e0) klar:
Arendal - Evje 83 km
Evje - Valle 87 km
Valle - Åmot 93 km
Åmot - Notodden 109 km
Notodden - Skien 60 km
Skien - Kragerø 55 km
Kragerø - Arendal 65 km
Mellom Åmot og Notodden bør det vel holde med 80-85% på batteriet pga 400 meter høydeforskjell, men motsatt vei bør det nok lades til minst 90%, og kjøres forsiktig!
Her blir det bra hvis/når det kommer en ladestasjon i Seljord. Grønn Kontakt har vel noen planer her, mens Fortum har planer i Bø, som også er et alternativ.
Har selv planer om kanskje å ta denne rundturen som en rolig ferietur første uka i august, mens Emil kommer vel til å ta den som en "liten" ettermiddagstur så snart han er tilbake fra Trøndelag? ;)
Sitat fra: Leon på fredag 10. juli 2015, klokken 14:57
I følge facebook.com/Fortum.Charge.Drive (http://facebook.com/Fortum.Charge.Drive) er det nå åpnet en hurtiglader i Valle i Setesdal! Denne står også på ladekartet til Fortum (http://map.chargedrive.com/), og der har det sannelig også kommet en lader i Evje!
Bygland og Hovden skal også komme etter ferien for enkel kjøring opp og ned Setesdalen hele året.
Stor takk til Setesdal regionsråd for finansiering av ladeplasser og flott at det blir Fortum som skal drifte disse.
Noen som vet status på hurtiglader(e ) i bø/seljord området? :)
Sitat fra: Helenept på søndag 25. oktober 2015, klokken 22:34
Noen som vet status på hurtiglader(e ) i bø/seljord området? :)
I følge hurtigladekartet så er de nærmeste Åmot og Kongsberg:
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet
Sitat fra: Rio på søndag 25. oktober 2015, klokken 22:41
Sitat fra: Helenept på søndag 25. oktober 2015, klokken 22:34
Noen som vet status på hurtiglader(e ) i bø/seljord området? :)
I følge hurtigladekartet så er de nærmeste Åmot og Kongsberg:
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet
Nærmeste hurtiglader er på Notodden. På grunn av problemer med strømtilførselen, er denne inntil videre satt opp med redusert effekt til problemene er løst. Tror det er snakk om en makseffekt på 22-25 kWt, som vel bare kan kalles for semihurtiglading.
Grønn Kontakt har meldt at de skal sette opp en hurtiglader i Seljord i Q4-2015, mens Fortum har lovet en hurtiglader i Bø. Ved St Hans tider meldte de at denne skulle være klar august/september i år, men her er det åpenbart en forsinkelse ute og går.
Ang lader i Bø i Telemark er siste nytt fra Fortum: Vi venter fortsatt på nettselskapet og deres nye trafo. Vi er dog i gang med gravearbeidene nå
Angående Bø i Telemark. Jeg kjørte forbi Kiwi i går og det så da ut som om det var satt opp en lader, men jeg så ingen "betalingsterminal". Så kanskje det nærmer seg.
Grønn kontakt sier at deres nye hurtiglader i Seljord forventes å være operativ før jul.
Testet laderen på Kiwi i Bø to ganger på lørdag. Den fungerte fint og var gratis. Fortum annonserer sikkert ikke at laderen er klar før de har betalings løsningen på plass.
Sitat fra: robinbj på mandag 02. november 2015, klokken 10:12
Testet laderen på Kiwi i Bø to ganger på lørdag. Den fungerte fint og var gratis. Fortum annonserer sikkert ikke at laderen er klar før de har betalings løsningen på plass.
utrolig bra!
det her er jo kjempe bra nyheter,er seljord på plass etterhvert så kommer man langt inn i telemark.
Sitat fra: robinbj på mandag 02. november 2015, klokken 10:12
Testet laderen på Kiwi i Bø to ganger på lørdag. Den fungerte fint og var gratis. Fortum annonserer sikkert ikke at laderen er klar før de har betalings løsningen på plass.
Fantastisk! Da skal jeg teste denne på lørdag da jeg har planer om skien-åmot på lørdag med leafen :D
Må si jeg er litt imponert over laderen i Bø. 4 dedikerte og meget godt oppmerkede plasser med Chademo, CCS og 2*22 kW, der alle oppmerkingene viser ladene bil. Som Bøhering kommer jeg neppe til å bruke denne selv, men alltid godt å ha en nødlader like ved om det skulle knipe. Om noe er negativt er det vel at Kiwi innehar den eneste parkeringsplassen i Bø hvor det til tider er reell knapphet på plasser, men foreløpig har jeg til gode å se fossilblokkeringer her. Oppmerkingen hjelper nok.
Ble annonsert "offentlig" i helgen - ser veldig bra ut. Bilde på link https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/photos/a.289778951178691.1073741833.289711371185449/536751949814722/?type=3&theater
I følge kartet til Fortum har det nå kommet opp hurtiglader på McDonalds Porsgrunn nå!
Ser ut som 2 stk trippel ladere. Så det akkurat nå så har ikke vært forbi, men får ta turen i morgen :)
Fortum har åpnet ny stasjon v McDonald's i Grimstad også. Kloss inntil E18
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 26. november 2015, klokken 22:02
Fortum har åpnet ny stasjon v McDonald's i Grimstad også. Kloss inntil E18
Sitat fra: v-i-c på fredag 27. november 2015, klokken 08:08
Takk for opplysningenen.
Det gir bedre informasjons verdi om det opplyses hvilke lade produkter som tilbys og hvilke tilkoblingsmuligheter som tilbys, slik at en kan vurdere om disse to nye "hurtigladere" kan brukes til å lade den bilen en har på en akseptabel tid.
Det er 2x CHAdeMO x2 CCS og 2X Type 2 22kW. Altså standard oppsett som passer til alle nye biler :)
Gå ut i fra om det ikke er oppgitt noe annet, at standardoppsettet brukes.
Fortum kan på sin facebookside (https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive), dato 25.november, melde om at det er åpnet hurtiglader i Drangedal:
"Vi har hatt æren av å samarbeide med kjøpmann Rasmus Flom hos Spar Drangedal om bygging av dette ladestedet. Rasmus ønsker alle velkommen til å lade på hurtigladeren med CHAdeMO og CCS og den doble 22kW Type 2 ladestolpen."
På Fortum sin oversikt (https://map.chargedrive.com/) står det av en eller grunn 4 * 400V 32A Type2, og ingen CHAdeMO eller CCS, så sistnevnte er kanskje ikke klar enda?
I Porsgrunn er det 2 dc hurtigladere med CCS og chademo, og en 22kw type 2 stolpe med 2 uttak.
Dessverre ingen oppmerking av plassene enda, så i dag er det to ICE biler som opptar begge plassene til 22kw stolpen.
Satser på at oppmerking/skilting kommer..
Sitat fra: Eternities på tirsdag 01. desember 2015, klokken 14:19
I Porsgrunn er det 2 dc hurtigladere med CCS og chademo, og en 22kw type 2 stolpe med 2 uttak.
Dessverre ingen oppmerking av plassene enda, så i dag er det to ICE biler som opptar begge plassene til 22kw stolpen.
Satser på at oppmerking/skilting kommer..
Her er det offisielt https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/posts/541903165966267
Fortum fortsetter å bygge ut i Agder
Noen som har info om seljord? Skulle vel Være klart Før jul? Og kommer de 2 ladere her siden Statoil og skal sette opp? Ville Vært supert :-)
Da har jeg fått beskjed fra Sjøormkroa i Seljord om at Fortum setter opp Chademo og CCS + 2 stk 22kW Type 2. Planlagt åpning i juni. Ingen grunn til å frykte ladkø i Seljord altså, med Grønn Kontakt rett borti gata også :)