Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Muffinman på onsdag 25. juni 2014, klokken 18:20
Nå har venstre forhjul begynt å skrape i innerskjermen ved rygging og rattutslag til høyre. Skjer ikke ved kjøring forover. Innerskjermen både ser og kjennes ut til å sitte der den skal. Hva kan ha skjedd?
Nylig pumpa mer luft i dekkene?
Nope. Akkurat 42 psi, målt med kalibrert måler for et par uker siden.
Bærekulene eller foringer kan være slitt eller løse bolter som justerer sporingen. Jeg skiftet bærekulene i går på Mercedes E-class pga. ulyd ved rygging og klunking ved store rattutslag og kun etter 30.000 km. Muligens pga skade på mansjett som holder fett inne i bærekulene. Det kostet Nok 9500,- hos Mercedes. Det ga mye stygge lyder ved dårlig underlag også og vibrasjoner og rumling ved noen hastigheter omkring både 40km/t og 70 km/t pga. resonans. Dekket ble også ødelagt med sprekk i innersiden.
Hmm, har hørt et og annet "knekk" foran siden bilen var ny men veldig sjelden. Kanskje 5-6 ganger på snart 29.000km og det er jo ikke noe nytt slik som dette. Har dog hatt en dekkslitasje på innsiden av framdekkene som i det minste jeg vurderer som unormal, men som Tesla anser som ikke uvanlig på denne bilen. Leter etter verksted som kan ta hjulinnstilling nå. Men uansett er heller ikke det nytt.
Det er ganske enkelt ikke noe nytt som har skjedd samtidig med dette. Byttet om på hjulene før helga, men berøringen oppstod ikke før i går kveld og har gjentatt seg ved hver rygging i dag.
bb har vel byttet en bærekule, og han har vel også høyere kjørelengde enn meg.
Hvilken type innerskjerm har du , jeg har en filt som dekker innerskjermen , din ser ut å være av plast ?
Muffinman. Det var noe på det amerikanske forumet om at de boltene som går gjennom de store foringene mot karosseriet manglet et spor i bolten slik at sporingen kunne endre seg hvis bolten løsnet da hullene i foringene er ovale for å kunne justere. Mercedes E-class som kona kjører, har slike spor som hindrer at den flytter seg hvis bolten løsner. Trodde Tesla hadde fikset dette på de norske Tesla bilene. Kan du be verkstedet som utfører forhjulstillingskontrollen hos deg ved å sjekke dette ved å løsne en av de store boltene i de største foringene? Det bør være langsgående kileformete spor langs bolten slik som Mercedes har. Fint om du bekrefter?
Bytte bærekule etter 1-2 år og 30k km? Det koster neppe mindre på Tesla enn Mercedes, men jeg skulle da anta at bærekuler er ment å vare lenger og at man følgelig ikke skal betale for det?
Mercedes e-class V6 2009 mod sliter de nedre bærekulene med 18" felger. De sier ca. 70.000km i gjennomsnitt. Hørte foresten fortsatt klunkelyden på Mercedesen og tror at de skiftet bærekulene litt tidlig og pga sprekker i gummien. Mistenker den bolten med spor i den store foringen. Det kan være en slik løs bolt som medfører at det ovale hullet har mistet taggene og glir frem og tilbake på bolten. Teslaen er også en tung bil med store hjul. Det amerikanske Tesla forumet vil ha diskutert problemer med bærekulene hvis det var større slitasje enn normalt der. Det har jeg ikke sett til nå.
Forresten, Er det ikke 20mm forskjell på innpress på de bakre felgene i forhold til de fremre på Tesla P85+++ Har du P85+ Kan du ha montert feil hjul fremme? ;D :-X
Hihi, da skulle det blitt like stille fra meg som fra ts i en annen tråd som ligger under "lading av Tesla"...
Har ikke +.
Det var vel en bulletin på noen låseskiver i forstillingen, mener at den ble utført ved første verkstedopphold. Og bilen har vært gjenstand for minst to såkalte "courtesy inspections". Usikker på hva det innebærer, men man burde jo oppdaget eventuelle feil da. Med mindre det handler om å sjekke dekkmønster og spylevæske.
Muffinman: Nå vet jeg ikke hvor langt du bor fra et Tesla service center, men personlig ville jeg svingt innom og spurt "hva er dette for noe"?
Har siden jeg fikk bilen den 19.05. i år hatt en klikkelyd fra venstre forhjul ved rygging og lave hastigheter.. fant til slutt ut at jeg skulle se om det var noe løst der fremme. Siden bilen nå har gjort nesten 5000km.
Jeg fant da det samme som @Muffinman på venstre hjul..
God klaring rundt høyre forhjul uansett høyde og rattutslag.. men venstre subber borti på maks rattutslag både ved "high" og "low".
Sendte mail til Service Skøyen men fikk beskjed om at dette ikke var noe som var kjent og kunne enten få en drop-inn time uten mulighet for leiebil, eller en time i september.
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 25. juni 2014, klokken 22:02
"hva er dette for noe"?
Svaret: en bil.
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 25. juni 2014, klokken 21:00
Hvilken type innerskjerm har du , jeg har en filt som dekker innerskjermen , din ser ut å være av plast ?
Du har også plast helt foran i hjulbuen. Resten er filten vi elsker ;)
Et bilde til som viser fullt rattutslag. Litt merker på innerskjermen.
Fikk meg litt av en overraskelse etter å ha reklamer på skraping fra venstre innerskjerm når jeg svinger og rygger. På service hos Tesla Trondheim kunne de opplyse at jeg hadde fått utlevert P85+ felger og dekk og at jeg hadde satt et av de brede bakdekkene foran. Det falt jo ikke meg inn å sjekk dimensjonen på alle dekkene. Det var en helt OK for meg og de byttet bare felgenes plassering. Bilen sporet plutselig mindre også etter dette, ikke så rart kanskje. ;D
Hjulene mine er like, og dekkene som står foran har jeg selv kjøpt. Så det er nok ikke årsaken.
Kan det være feil eller forskjellig innpress på en eller flere felger? Har selv jobbet med dekk og felg og vet at mye rart kan skje under salg, levering, etc.
Om det så er byttet om på felgenes plassering, så vil da en feil "oppstå". Eller så har hjulstilling endret seg, som er mye mindre sannsynlig, imo. Har opplevd det en gang men da etter sammenstøt med en fortauskant...
Blir nesten litt spam dette siden jeg har skrevet det i en annen tråd, men jeg har vært på en roadtrip og kjørt et betydelig stykke i dag og deretter målt mønsterdybden på de nye dekkene mine. Alle dekkene har i større eller mindre grad mer slitasje på innerkant enn på resten av dekket, men på dekket som tar borti er forskjellen størst. Her er mønsterdybden nærmere 7mm på det meste av bredden, men 5 på innerste del. Kan dette ha en sammenheng?
Hjulinnstilling hos Mercedes-verksted i går (for egen regning) og nå er det over 1 cm klaring til innerskjermen.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=14310.msg240511#msg240511 (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=14310.msg240511#msg240511)
Har merket dette på min også, men trodde det var pga. 22" Vossen (men samme bredde på dekk 245/30 og tilnærmet samme innpress på felgen). Har kjøpt et sett original 19" som jeg har benyttet på langturer, de subber jammen de også ved rygging og fullt rattutslag. Bør vel ta opp dette med Tesla neste gang den skal inn.
Sist gang jeg var inne med bilen ble det uten at jeg forespurte det utført et servicepunkt på innerskjermene mine bak. Har ikke hatt noe problemer med dette men innerskjermene mine ble "moddet". Dette var altså bak.
Fikk også beskjed om at de hadde gjort endringer med innerskjermene bak, da jeg hadde den inne for ca. 14. dg. siden. Det er ikke der problemet er.
Bakhjulene tok så vidt borti innerskjermer i low i vinter ved en anledning. Bilen gikk jo i standard like etter igangsetting da (low var fjernet), men det har ikke gjentatt seg. Kanskje mine bakskjermer er blir gjenstand for endringer også?
Når det gjelder framhjulene tenker jeg at det må være endret caster som gjør at hjulet kommer over 1 cm bakover. Er jeg på villspor?
Jeg rygger hver dag ut av garasjen og svinger på rattet. Venstre forhjul subber borti innerskjermen hos meg også ved fullt rattutslag.
Jeg har P85+ med orginale 21" og kjører i "Low".
Sitat fra: mjepson på tirsdag 09. september 2014, klokken 07:38
Jeg rygger hver dag ut av garasjen og svinger på rattet. Venstre forhjul subber borti innerskjermen hos meg også ved fullt rattutslag.
Jeg har P85+ med orginale 21" og kjører i "Low".
Bruker du brei-dekka foran du og ;D
Vet du, nå tar hjulet borti innerskjermen igjen her. Det var ok etter hjulinnstillingen jeg fikk gjort for egen regning i sommer (selv om resten av jobben kanskje ikke var ok), men etter justering hos Tesla tar det nå borti igjen.
Jeg gir opp.
Byttet DU i forrige uke. Da ble det også utført 4-hjuls kontroll, ser ut som de har forsøkt og rette opp subbingen (kommenterte ikke dette da jeg leverte bilen).
Corrections: Four Wheel Alignment (with Air Suspension)
wheel alignment, after di change. also front tires were rubbing against the liner, fixed that
Etter å ha levd med skraping i innerskjermene i to vintre så ble det jammen helt stille etter at Tesla tok en hjulstillingskontroll ifbm. service forrige uke.
De har tidligere skyldt på uoriginale felger og Hakka 8-dekk, "ikke noe vi kan gjøre med dette" fikk jeg høre.. ::)
LOL
Har satt på 20" Polar felger med 255X35X20 foran som da subber ved maks rattutslag og rygging. Har min dimensjon eller felgtype gjort problemet større? Har ikke dette problemet med vinterdekk på originalfelg.
det kommer veldig ann på innpress også. Hvilken ET er felgene?
Tror alle 20" Polar som leveres til Tesla er ET35, men skal sjekke hva jeg faktisk har.
@Tandersen.
Har samme oppsett på min, og hadde subbing i begynnelsen. Ikke noe som forstyrret meg, men etter att hjulstillingskontroll ble utført, var subbingen borte. Uansett på disse bilene er det avvik i produksjon (merk kvalitetskontroll og finish) så hos noen subber det, og hos andre ikke.