Elbilforum.no
Bilmerker => Volkswagen VW => e-up! => Emne startet av: Caspar på tirsdag 03. juni 2014, klokken 20:56
De fleste har vel oppdaget at eup ikke tenner nærlys når du kjører inn i en tunnel eller når det blir mørkt. Derfor kjører svært mange av oss i tunneler uten baklys og innstrumentlys. Her er løsningen.
En liten krets med fotocelle som gjør det samme som lysbryteren når du vrir til trinn 2. Dvs,kutter LED foran og gir deg nærlys, innstrumentlys og baklys. Kortet bestiller du fra Ebay, og hvis du er pirkete når du monterer så tar det en time.
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/bilde7_zps13e796ee.jpg)
Selve printkortet passer fint inn over sikringene i enden av dashbordet
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/bilde5_zps08c87a6a.jpg)
Litt vanskelig å få til et godt bilde av selve lysføleren, men her ligger den mellom dashbordet og A stolpen.
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/bilde6_zpsbe56470f.jpg)
Nice :-) hva søker man på ebay for å finne det?
Kan en slik brukes?
http://www.ebay.com/itm/OEM-VW-Auto-Headlight-Switch-cum-Controller-Upgrade-Kit-for-Golf-Jetta-Passat-/251255252128?talgo=origal&tfrom=251272495877&tpos=unknow&ttype=price&ssPageName=STRK:MESE:IT
Absolutt interessant. Hvordan fungerer den i praksis? Har opplevd flere sensorer som ikke slår seg på når den skal.
Sitat fra: tlauri på onsdag 04. juni 2014, klokken 06:56
Kan en slik brukes?
http://www.ebay.com/itm/OEM-VW-Auto-Headlight-Switch-cum-Controller-Upgrade-Kit-for-Golf-Jetta-Passat-/251255252128?talgo=origal&tfrom=251272495877&tpos=unknow&ttype=price&ssPageName=STRK:MESE:IT
Nei, den kan du ikke bruke, hvis du skal ha "plug and play" løsning så blir det denne.
http://www.ebay.com/itm/261438125830?item=261438125830&viewitem=&vxp=mtr
Selv brukte jeg bare en enkel lyssensor og beholdt den orginale bryteren, jeg har da ikke det ekstra valget som heter "Auto" ellers fungerer det helt greit, og ikke minst kostet "next to nothing" :)
Sitat fra: Caspar på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:45
Selv brukte jeg bare en enkel lyssensor og beholdt den orginale bryteren, jeg har da ikke det ekstra valget som heter "Auto" ellers fungerer det helt greit, og ikke minst kostet "next to nothing" :)
Hva kjøpte du?
Jeg rev i 28,- kr på en slik
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0&_nkw=291042661374%09Photoresistor+Light+Detection+Sensor+Delay+Module+DC12V+for+Car+Vehicle&_sacat=0&_from=R40
Trenger jeg noe mer enn det kortet?
http://www.ebay.com/itm/DC-12V-car-light-control-photoresistor-relay-module-detection-sensor-with-timer-/261359870914?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cda4323c2 (http://www.ebay.com/itm/DC-12V-car-light-control-photoresistor-relay-module-detection-sensor-with-timer-/261359870914?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cda4323c2)
Ser du har endel kabler og en kobling i det bildet ditt. Er dette noe som du bestilte fra ebay, eller er det kabel fra bilen? Hadde satt stor pris på litt instruksjoner til hvordan du koblet dette.
Og som andre har spurt om. Virker det? :)
Klemme 1,4,16 osv refererer til pinnenr. på kontakten inn på lysbryteren. Jeg lagde et ledningsnett med en stikker for å lette monteringen, det er selvsagt mulig å trekke ledningene rett fra printkortet og ned til bryteren men dette er en ny bil og hvis man begir seg inn på å ettermontere slike løsninger så bør man være ganske nøye. Ledningsnettet inn på bryteren er litt kort, så det er trangt å lodde. Ledningen fra printkortet skal bare loddes inn på de respektive ledningene. Det er ikke noe som skal klippes. Hvis du er ubekvem ned å lodde inn dette printkortet, så er jo den litt dyrere "plug and play" løsningen et alternativ. Kontakten jeg har brukt heter Super seal, og krever en spesiell tang for å klemme på stikkerene.
Selvsagt virker det.
(http://i301.photobucket.com/albums/nn67/casparautotec/Lysmodul_zpsbd19f48a.jpg)
Sitat fra: Caspar på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:45
Nei, den kan du ikke bruke, hvis du skal ha "plug and play" løsning så blir det denne.
http://www.ebay.com/itm/261438125830?item=261438125830&viewitem=&vxp=mtr
Så det er 17-pins vi trenger? Ser det er flere typer på ebay..
Sitat fra: pladask på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:52
Sitat fra: Caspar på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:45
Nei, den kan du ikke bruke, hvis du skal ha "plug and play" løsning så blir det denne.
http://www.ebay.com/itm/261438125830?item=261438125830&viewitem=&vxp=mtr
Så det er 17-pins vi trenger? Ser det er flere typer på ebay..
Det stemmer, men veldig mange av som du finner på ebay har posisjon for tåkelys foran, og det er jo ikke så stilig. Men det finnes 17 pins bryter med autofunksjon og uten tåkelys
Kunne virkelig tenkt meg baklys.
Så ett eller annet sted inne på forumet (husker ikke hvor) at en person tenkte å legge LED-stripe i bummerangrefleksene bak.
Det har jeg også lyst til. Men hvor henter jeg strøm fra enklest tror dere?
Sakset fra en annen VW-tråd
Sitat fra: tlauri på onsdag 16. april 2014, klokken 22:13
Snart kommer vw twin-up i salg og den har LED hovedlykter og baklykter, håper lyktene ikke er så dyre å kjøpe. Dette skulle vært standard på E-up, sparer strøm og ser mye tøffere ut :)
Tipper jeg skal en tur nedom gutta på deler og tilbehør når jeg er ferdig med ferien og sjekke om disse har fått noe delenummer enda.
http://indianautosblog.com/2013/11/vw-twin-up-concept-104405/vw-twin-up-rear-fascia-at-2013-tokyo-motor-show
Jeg skulle gjerne hatt en løsning på dette men er litt skeptisk til å "modde" en helt ny bil...
Jeg har spurt verkstedet hos Møller der vi kjøpte vår e-up om en løsning. De sier at det ikke er mulig å kople baklysene på sammen med LED-kjørelyset. Om de ikke vil eller faktisk ikke kan gjøre dette vet jeg ikke. Har noen av dere spurt VW-verksted om det samme og fått andre svar?
LED-baklys fra twin-up høres ut som en stilig og sannsynligvis dyr løsning. Med samme logikken for instumentlys og baklys som er på e-up i dag vil dette fortsatt gi mørkt instrumentpanel og baklys i tunnel med mindre man slår på nærlys. Da ender man vel opp med vanlig nærlys foran (og ikke LED-kjørelys) og LED-baklys?
Når bilen har LED-kjørelys er det syndat disse ikke kan brukes sammen med baklys...
Det er jo mange nye biler i dag, (fossile) som kommer med samme oppsettet, intet baklys. siden dette ikkke er et krav.
Sitat fra: Caspar på tirsdag 10. juni 2014, klokken 21:54
Sitat fra: pladask på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:52
Sitat fra: Caspar på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:45
Nei, den kan du ikke bruke, hvis du skal ha "plug and play" løsning så blir det denne.
http://www.ebay.com/itm/261438125830?item=261438125830&viewitem=&vxp=mtr
Så det er 17-pins vi trenger? Ser det er flere typer på ebay..
Det stemmer, men veldig mange av som du finner på ebay har posisjon for tåkelys foran, og det er jo ikke så stilig. Men det finnes 17 pins bryter med autofunksjon og uten tåkelys
Rev i 560 kroner og kjøpte en slik jeg. Tok bare 8 dager i posten :)
Tok en liten halvtime å montere da det var litt trangt...
Ser ut til å fungere perfekt!
Litt usikker på om jeg liker "Coming home"-funksjonen. Men den kan programmeres av da...
Kjøpte meg komplett bryter med lyssensor på ebay, funker kjempebra :-)
Hei! Kan noen av dere som har montert sensor og bryter legge ut noen bilder av monteringen? Lurer særlig på hvordan dere har plassert sensoren på en fin måte, og hvordan det blir seende ut i sikringsboksen....
mvh Torgrim
Jeg er ingen bilmekaniker eller svakstrømselektriker..
Er det kun å kjøpe denne http://www.ebay.com/itm/261438125830?item=261438125830&viewitem=&vxp=mtr
og så vips så har man autolys? Er det en enkel operasjon? Hvor åpner man slik at man kommer til bryteren? Er det bare å stappe sensoren gjennom eller må noe demonteres?
Ja det er den bryteren du trenger. Du trykker inn og vrir bryteren til høyre så får du den ut av dashbordet. Føleren trekker du opp mellom bekledningen på a stolpen og dashbordet.
Da har jeg rettet opp teksten om hvilken vei du skal vri etter å ha trykket inn bryteren. Riktig vei skal være vri til høyre.
Sitat fra: torgrand på søndag 17. august 2014, klokken 06:59
Hei! Kan noen av dere som har montert sensor og bryter legge ut noen bilder av monteringen? Lurer særlig på hvordan dere har plassert sensoren på en fin måte, og hvordan det blir seende ut i sikringsboksen....
mvh Torgrim
Her er noen bilder jeg tok kjapt i går.
Styringsboksen er så stor at den ikke får plass over sikringene.
Den er plassert bak. Kom til ved å løfte rattstammen helt opp. Fikk da til å smyge arma under der.
Boksen er festet med kun èn strips...
Supert, tusen takk! Da har jeg bestilt også.
Noen som har funnet bryter som kan passe ? plug and play eventuelt delenummer eller link
Sitat fra: eupbodø på onsdag 03. september 2014, klokken 10:42
Noen som har funnet bryter som kan passe ? plug and play eventuelt delenummer eller link
Ja, det er bare å se i denne tråden du har skrevet i det så ser du link, bilder og omtale. :)
Denne bryter + "kontroll boks" er det som er omtalt i tråden skal vere "plugg and play":
http://www.ebay.com/itm/261438125830?item=261438125830&viewitem=&vxp=mtr
Denne tenner automatisk mellom LED og nærlys. Men hva med dashbord-lys og baklys? Tennes disse også?
Sitat fra: las^se på torsdag 04. september 2014, klokken 09:59
Denne tenner automatisk mellom LED og nærlys. Men hva med dashbord-lys og baklys? Tennes disse også?
Ja, den gjør det samme som du i dag selv må gjøre ved å vri bryterern til vanlig lys
Da har jeg fått montert min nye bryter, men har et spørsmål.
Er det meningen at bryteren skal kunne stå på auto hele tiden? Grunnen til at jeg spør er når bilden lader. Da slår lyset seg på fra tid til annen. Dvs. baklys og sidelys framme (ikke hovedlys).
Kan det ha noe med "coming home" funksjonen som tuller siden det er elbil, og bilen får ladestrøm?
Ellers fungerer bryteren knirkefritt. Liker at en kan stille inn nivåene for når lyset skal slå seg på, slik at jeg får det til å stemme med bilens innebygde lyssensor :)
Da var det installert hos meg også. Rimelig trangt bak der ja!
Jeg bare installerte og testet at det fungerte. Noe avansert innstilling har jeg ikke gjort. Kjørte inn i en garasjeanlegg og vips, så slo lysene seg på! :) Og av igjen når jeg kjørte ut. Veldig behagelig.
Eneste er hvis det er mørkt så piper det i bilen fordi den tror du har glemt å skru brytern til 0. Men det går over etter noen sekunder. Er det coming home greiene? Har ikke merket det med lading da jeg gjorde dette i går kveld.
Coming home = Lysene slår seg på når du låser/åpner bilen. Lysene står på i 10-20 sekund eller noe sånt.
Min bil har jeg koblet vekk coming home funksjonen og det kommer ingen lys på ved lading. På svigermors e-up lot jeg denne funksjonen stå, den blinker noen ganger under lading :o
Sitat fra: tlauri på tirsdag 16. september 2014, klokken 07:05
Min bil har jeg koblet vekk coming home funksjonen og det kommer ingen lys på ved lading. På svigermors e-up lot jeg denne funksjonen stå, den blinker noen ganger under lading :o
TAKK TAKK :)
Sitat fra: tlauri på tirsdag 16. september 2014, klokken 07:05
Min bil har jeg koblet vekk coming home funksjonen og det kommer ingen lys på ved lading. På svigermors e-up lot jeg denne funksjonen stå, den blinker noen ganger under lading :o
Hvordan kobler du dette vekk?
Sitat fra: Tun-eup på torsdag 18. september 2014, klokken 20:32
Sitat fra: tlauri på tirsdag 16. september 2014, klokken 07:05
Min bil har jeg koblet vekk coming home funksjonen og det kommer ingen lys på ved lading. På svigermors e-up lot jeg denne funksjonen stå, den blinker noen ganger under lading :o
Hvordan kobler du dette vekk?
Stå på auto. flytt bryteren: 0 - auto - 0 - auto. (Tatt fra hukommelsen)
Fra manual:
for setting the coming home function (i.e The headlights will still on for a while
when you pull the key out from the ignition.)
‐ to set the coming home function, please ignition off with key removed. Then
rotate the rotary knob to "Auto". After that, rotate the rotary knob as the follow
step(1‐4):‐ "Auto‐>0‐>Auto‐>0‐>Auto" within 2s. Then you will hear one "dig"
sound come from the control unit and the side light will become flick and the
control unit will then start to count the timer. Last step, when your desired time
has reached, then switch the rotary knob to the "0" position and you will then
again hear one "dig" sound from the control unit and at that the time the
coming home function setting is completed. (Noted, if the last step is switch
back the rotary knob to "0" light position within 5s, then the coming home
setting will be disabled, and if the last step is over 60s that you didn't switch the
rotary knob to "0" position, then the timer of the control unit will preset to 60s).
På min kunne jeg dra av en dings på siden av kontrollboksen som fjernet coming home funksjonen.
Sitat fra: tlauri på tirsdag 23. september 2014, klokken 21:25
På min kunne jeg dra av en dings på siden av kontrollboksen som fjernet coming home funksjonen.
? Er ikke den for å slå av tunnell-funksjonen da?
Mulig det er for tunell funkjson også.
Min og svigermors bil har nesten lik boks med sensor for kjørelysautomatikk. min som ble bestilt først har 3 "brikker" man kan dra ut på siden for å fjerne div funksjoner men svigermors boks har bare 1 slik "brikke" som står på siden. På min bil så er det kun klikkelyder fra boksen når jeg programmerer men på svigermors bil så er det lydvarsel i form av et "pling".
Skjønnte ikke vitsen med tunnelfunksjon men er fornøyd med at lyset tenner uansett når det blir mørkt ute :-)
Jeg monterte denne "boksen" som jeg kjøpte over ebay. Men jeg har merket at den noen ganger slår på parklys i steden for LED-lysene.
Prøvde med lommelykt på sensoren, og ca halvparten av gangene kom parklys og ikke LED-lys på.
Noen andre som har opplevd dette?
Hei!
Når du sier det så har jeg opplevd det 1 gang. Kanskje jeg må sjekke med lommelykt selv!
Jeg kjøpte fra 4autoparts på ebay.
Sitat fra: ElBergen på onsdag 05. november 2014, klokken 19:27
Jeg monterte denne "boksen" som jeg kjøpte over ebay. Men jeg har merket at den noen ganger slår på parklys i steden for LED-lysene.
Prøvde med lommelykt på sensoren, og ca halvparten av gangene kom parklys og ikke LED-lys på.
Noen andre som har opplevd dette?
På originale Up! (ikke E-Up!) er parklysene også DRL (daytime running lamp) - mens vi på E-Up! har de LED-stripsene i grillen som DRL. Kanskje det er noe forvirring med logikken til kortet?
Sitat fra: tobel på onsdag 06. august 2014, klokken 10:20
Jeg skulle gjerne hatt en løsning på dette men er litt skeptisk til å "modde" en helt ny bil...
Jeg har spurt verkstedet hos Møller der vi kjøpte vår e-up om en løsning. De sier at det ikke er mulig å kople baklysene på sammen med LED-kjørelyset. Om de ikke vil eller faktisk ikke kan gjøre dette vet jeg ikke. Har noen av dere spurt VW-verksted om det samme og fått andre svar?
LED-baklys fra twin-up høres ut som en stilig og sannsynligvis dyr løsning. Med samme logikken for instumentlys og baklys som er på e-up i dag vil dette fortsatt gi mørkt instrumentpanel og baklys i tunnel med mindre man slår på nærlys. Da ender man vel opp med vanlig nærlys foran (og ikke LED-kjørelys) og LED-baklys?
Når bilen har LED-kjørelys er det syndat disse ikke kan brukes sammen med baklys...
Du kan jo kjøpe LED pærer og sette i baklysene dine...
Det er litt merkelig med denne sensoren men i skummringen tenner den parklys, baklys og instrumentlys. Når det blir litt mørkere tennes nærlyset. DRL lyser når det er helt lyst ute.
Sitat fra: tlauri på torsdag 06. november 2014, klokken 16:59
Det er litt merkelig med denne sensoren men i skummringen tenner den parklys, baklys og instrumentlys. Når det blir litt mørkere tennes nærlyset. DRL lyser når det er helt lyst ute.
Du får kjøpe noen sexy LED pærer til parklysene dine da :p
Disse passer rett i og vil gi deg veldig "kult" hvitt lys i parklysene. Plug and play - ikke noe "modding" som må til.
http://www.ebay.co.uk/itm/R580-7443-W21-5W-GEN-2-CANBUS-27-SMD-5050-LED-BULBS-WHITE-/271003154785
Det var ikke de billigste parklysene
Sendte en e-post til levereandøren ang problemet med side light(parklys) Her er svaret:
"The design for that upgrading module is to side lights become first lit in the dusk. Then when become more darker, the dipped beam light will switch on secondly. That "automatic" module designed (when knob in "auto" position") make use for light sensor senitivity and drive it's PCB circuity to simulate the signal to lit side lights and dipped beam lights in two steps via current transmittal to the designated pins of the switch only, so in principle the module will not affected the operation of the DRL function as that DRL function is control independently and not related to the light switch signalling
Tja, ble vel egentlig ikke noe klokere. Enheten som han sier skal ikke påvirke led-lysene, men det gjør den.
Nå har også Elbilhjelpen.no e-Up'en fått seg automatisk lys. Genial sak!
Har også observert at parklys tennes før hovedlys, men leser en bruksanvisningen er dette innebygget funksjon.
Trikset er nok å programmere sensitiviteten til park lys og til hovedlys likt ;)
Da har Elerikke også fått automatisk lys etter Caspar-metoden. Påslag skjer øyeblikkelig, avslag med litt forsinkelse. Hvor nøyaktig hun blir i skumringen får vi ta etterhvert. Justerte du din fra fabrikkinstillingen Caspar?
Ledningene er virkelig korte, tror alle som valgte ny bryter som løsning har hatt en noe lettere jobb...
Funksjon (er egentlig opplagt når en kobler det hele til 15): Når det er mørkt og tenning er på er hovedlys alltid på, også når en vrir bryteren til parklys. Kanskje kjekt å vite på forhånd om det skulle være et problem for noen.
Endelig! ;D
Ja jeg har justert følsomheten i forhold til fabrikkinnstillingen til å være litt mere responsiv for mørket. Hvis jeg blir stående i kø rett under en gatelys så hender det at lyset slår seg av, menette at jeg bøyde lyssensoren litt bakover så bedret det seg også. Bra løsning for en latterlig lav pris
Dette gav mersmak. Er det noen som vet om en tilsvarende fix for vindusviskerne? Tenker da selvfølgelig på automatiske vindusviskere.
Etter det hadde ryggekamera inn på Garmin enheten vært kjekt, men da mest for at det eventuelt lot seg gjøre, og ikke så mye forde det savnes.
Finnes jo ferdige sett, men sikkert mulig å lage selv også for småpenger
De første dagene etter montering ble det litt prøving og feiling med plassering av sensor. Ligger den utsatt for direkte lys trigger den på gatelykter etc. ikke noe tess.
Monterte den i A-stolpen som vist på bildet, da ble det slutt på det fenomenet. Så litt justering for å øke følsomheten mot mørket samt maks forsinkelse på avslag.
Det er litt lite hysterese i følsomheten, slik at det går litt av og på om jeg kjører akkurat i det det skumrer.
Til dere som har skifta hele bryteren:
Fikk dere med det også muligheten til å aktivere parklys på hver side enkeltvis med blinkersen?
Sitat fra: Caspar på fredag 26. desember 2014, klokken 13:58
Finnes jo ferdige sett, men sikkert mulig å lage selv også for småpenger
Link? Ferdig sett rouler. Tid er også penger og mangelvare, så er det et plug and play regnsett foretrekker jeg det.
http://www.amazon.com/Tracker-Sensing-Windshield-Wiper-Controls/dp/B006UHXMWU
Sitat fra: Ellerikke på søndag 11. januar 2015, klokken 13:28
Til dere som har skifta hele bryteren:
Fikk dere med det også muligheten til å aktivere parklys på hver side enkeltvis med blinkersen?
Kan du utdype? Slukker hovedlykten ned til park når man blinker?
Sitat fra: tlauri på mandag 12. januar 2015, klokken 21:25
Sitat fra: Ellerikke på søndag 11. januar 2015, klokken 13:28
Til dere som har skifta hele bryteren:
Fikk dere med det også muligheten til å aktivere parklys på hver side enkeltvis med blinkersen?
Det vi i dagligtale kaller for parklys er egentlig markeringslys. På nyere biler så er det slik at hvis du skrur på blinklyset til en av sidene etter at du har slått av tenningen så lyser parklyset på den siden du har "blunket" til.
Kan du utdype? Slukker hovedlykten ned til park når man blinker?
Sitat fra: tlauri på mandag 12. januar 2015, klokken 21:25
Sitat fra: Ellerikke på søndag 11. januar 2015, klokken 13:28
Til dere som har skifta hele bryteren:
Fikk dere med det også muligheten til å aktivere parklys på hver side enkeltvis med blinkersen?
Kan du utdype? Slukker hovedlykten ned til park når man blinker?
Dersom tenningsnøkkelen er ute og blinkersen f.eks. Er satt til venstre, så har mange biler den funksjonen at parklys på venstre sider er tent foran og bak (kjekt ved gateparkering). Er slik på min norske Skoda og er helt normalt på biler solgt i Tyskland. Dersom den funksjonen er endel av pakka ved å bytte bryter er jeg ikke snauere enn at jeg tenker på det alternativet.
Sitat fra: Caspar på torsdag 21. august 2014, klokken 22:07
Ja det er den bryteren du trenger. Du trykker inn og vrir bryteren til venstre så får du den ut av dashbordet. Føleren trekker du opp mellom bekledningen på a stolpen og dashbordet.
Det som er litt rart er at det må være en sensor i bilen allerede, for når jeg kjører inn i en mørk tunell, så fader ytre ringen i instrumentene langsomt ut i løpet av 6-7 sekunder (den som er hvit, blå og litt grønn i forbruksmåleren til venstre). Noen som kjenner til om en bryter fra en annen VW modell kan fange opp dette signalet og således eliminere den ekstra boksen og sensoren. Det er jo ikke sikkert at det blir dyrere heller når mva og fortollingsgebyr legges til på Kina-delen..?
Hei
Første innlegg, nettopp registrert :o
Ser det er 2 nesten like på ebay
http://www.ebay.com/itm/Automatic-Headlight-Auto-light-conversion-Kit-for-VW-Jetta-Polo-Beetle-Passat-/261438125830?hash=item3cdeed3706&vxp=mtr
Det ser ut som flere har denne
Den andre:
http://www.ebay.com/itm/Auto-light-Automatic-Headlight-Sensor-OEM-Switch-Control-Module-for-VW-Golf-Jet-/251673429721?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item3a98e7c6d9&vxp=mtr
Det ser ut som der er litt forskjell i størrelsen på kontrollboksen. Noen som vet om den siste vil fungere.
tolapet
Jeg tror den nederste er den "gammeldagse" 10-pin pluggen. Du har 17-pins.
Da har også jeg innstallert Automatisk lyskontroll, kjøpte denne
http://www.ebay.com/itm/Auto-light-Automatic-Headlight-Sensor-OEM-Switch-Control-Module-for-VW-Golf-Jet-/251673429721?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item3a98e7c6d9&vxp=mtr
Ingen lasker/stifter å flytte på/programere. Lyste på parklys/baklys i ca 11-12 sekunder når slo av og også på.
Ved lading blinker parklys/baklys. Instruksjon kun på kinesisk. Mailet med selger, ingen fornuftig svar. Prøvde det som er i en post her inne, "0-Auto-0-auto" innen 2 sek, fik "buzzzz"lyd og lys i bryter. Vred til 0 nesten umiddelbart, og viola, parklys/baklys. Lader uten blinking.
Litt problemer med å få ut gamle bryter, nederste tapp ville ikke inn. Noen skruer ut, litt mild vold, og så kom bryteren ut. Resten var jo plugg and pray
Har nå kjørt ett par dager, Sol i Bergen, inn/ut av tunneller, virker som bare det ;D ;D
Gjenstår å finne ut hvordan justere fotocellens følsomhet :o
Sitat fra: Caspar på torsdag 21. august 2014, klokken 22:07
Du trykker inn og vrir bryteren til venstre så får du den ut av dashbordet.
GJØR IKKE DETTE, må trykke inn og vri til HØYRE !
Fikk ny bryter idag og vred til venstre, med det resultat at innmaten brakk og spratt tilbake med parklyset på. Måtte brekke opp innmaten og låsemekanismen og tilhørende fjærer med en tang for å få faenskapet ut og frakoblet den så lyset slo seg av. Ved å trykke inn og vri til høyre frigjøres to låselasker og drar du da rett ut, kommer bryteren greit ut. Skjønte det når jeg studerte den nye bryteren, om enn litt for sent ;) Heldigvis fungere ebay-bryteren fint, men har nå ingen backup. Den nye bryteren sjalter mellom LED, parklys og hovedlys avhengig av hvor mørkt det er. Heldigvis forsiktig, så det ble ingen skader på den hvite dashbordplasten.
Edit: Fint om du kan rette innlegget ditt Caspar, så de som ikke leser helt hit går i samme fella.. For øvrig: No harm feelings ;-)
Hei
Synd at du ikke sjekket på den nye først. Der er mange på nettet.
Er det den uten noen "pinner å sette", med rein kinesisk bruksanvisning?
Lykke til..
Hehe, ja var ganske ergerlig på meg selv, prøvde også til høyre, men skjønte nok ikke at det var bare å lirke den ut da. Ingen pinner, alt plug and play via 0-auto-0-auto, vente noen sekunder for å sette hvor lang delay man vil ha før jeg vred til 0 igjen og systemet bekreftet med et pling. Brukte en tynn plaskile mellom A-stolpen og dashborder for å utvide spalten nok til å føre sensoren frem i forkant av diskanthøytaleren, men limer ikke 3M tapen fast før jeg er helt sikker. Den switcher først fra LED til parklys og så tol nærlys. Men i Operatunellen under Oslo tok det fem sekunder før den vippet rett over i nærlys, og det samme for å slå av etterpå. Dette kan sikkert stilles kortere med prosedyren over. Ingen bruksanvisning, men fikk et par mailer fra Kina med tips uoppfordret. Dette er den bryteren som er nevnt i tråden over, og viser et gult (vw Lupo?) dashbord på ebay. Boksen passer akkurat i "sikringsskapet" og jeg festet den med dobbeltsidig monteringstape istedet for medfølgende strips. Utover min tabbe, tar det max 20 minutter å montere, må lirke den originale koblingen tapet til en snor til fra bryterhullet til sikringsboksen, og returkabelstrømpen tilbake til den nye bryteren på samme måte :-)
Hvordan går det når du lader bilen, starter parklysene å blinke under "ladeprosessen"??
De gjorde det hos meg, måtte slå av CH/LH-funksjonen.
Som du ser av bildene, måtte jeg løsne dekslet, for å få ut bryteren, nederste låsepinne ville ikke
inn.
Nei, ingen blinking. Ingen merknader i det hele tatt.
Er den den fra ebay? Fikk du instruksjon/bruksanvisning på epost fra selger?
Sitat fra: Autowinder på torsdag 03. desember 2015, klokken 19:21
Er den den fra ebay? Fikk du instruksjon/bruksanvisning på epost fra selger?
Hmm, det fikk ikke jeg :( Kan den legges ut her ?
Har heller ikke montert den enda :-[
Erfaring med denne "EBAY-bryteren" i E-UP over en periode på ca. 1,5 år er meget gode.
VAG-forhandleren synes dette var en elegant måte å løse problemet med automatisk tenning av nærlys på!
Jeg har merket at hysteresen mellom tenning og slukking av lys er noe snever. Da tennes lysene for å slukkes i neste skyggeparti. Det tror jeg det er mulig å stille på et potmeter i boksen - men jeg har ikke brydd meg?
Jeg har også merket noen ganger at "kontrollboksen får hikke". Da tennes lysene syklisk i en kort periode for deretter å slukke - akkurat som om bilen ikke får bestemt seg om at kjøringen er ferdig. Dette skjer særlig i mørke og dersom man gjentatte ganger låser opp og igjen bilen mens lysene fortsatt er tent (de slår seg av ca. 30 sek. etter at nøkkelen er tatt ut). De gangene dette har hent, gjentar jeg låseprosedyren ennå en gang.
Det ser litt dumt ut når bilen er parkert at lysene går av-og-på men dette skjer ikke ofte.
Antakeligvis forstyrrer jeg timeren og en vippe i lyselektronikken midt i sekvensen ved å låse opp og igjen, slik den går i surr?
Da er det nok bare en ting som kan løse problemet, RTFM: Read The Fine Manual ;-)
rart om det ikke skulle gå ann å få led lysa til å lyse sammen m nærlyset å slik som e golf.hadde vært kjekt
Enig at det hadde vært stilig, men Ledlysene på Golfen dempes når hovedlysene kommer på.
De bli da bare "markeringslys", samme på siste MB'n. Så skulle du få til å slå på Ledlysene på
E-UP*n, måtte Ledlysene dempes, når hovedlysene kom på. Det er ikke lov å ha kjøre/tåke/grøftelys
og hovedlys på samtidig. Det er nok sansynligvis ett rele som blir aktivert/deaktivert når hovedlysene kommer på,
det er bare å finne det relet ::)
Sitat fra: nortrahof på fredag 04. desember 2015, klokken 11:28
Erfaring med denne "EBAY-bryteren" i E-UP over en periode på ca. 1,5 år er meget gode.
VAG-forhandleren synes dette var en elegant måte å løse problemet med automatisk tenning av nærlys på!
Jeg har merket at hysteresen mellom tenning og slukking av lys er noe snever. Da tennes lysene for å slukkes i neste skyggeparti. Det tror jeg det er mulig å stille på et potmeter i boksen - men jeg har ikke brydd meg?
Jeg har også merket noen ganger at "kontrollboksen får hikke". Da tennes lysene syklisk i en kort periode for deretter å slukke - akkurat som om bilen ikke får bestemt seg om at kjøringen er ferdig. Dette skjer særlig i mørke og dersom man gjentatte ganger låser opp og igjen bilen mens lysene fortsatt er tent (de slår seg av ca. 30 sek. etter at nøkkelen er tatt ut). De gangene dette har hent, gjentar jeg låseprosedyren ennå en gang.
Det ser litt dumt ut når bilen er parkert at lysene går av-og-på men dette skjer ikke ofte.
Antakeligvis forstyrrer jeg timeren og en vippe i lyselektronikken midt i sekvensen ved å låse opp og igjen, slik den går i surr?
Har du slått av "Coming home/leaving home"-fungsjonen, og tunellmode. Kan være det som forvirrer kontrolleren. Jeg syntes den slår på lyset "for tidlig", prøvde å dekke til sensoren, og så programere i.h.t
bruksanvisningen, men........ingen umiddelbar sukess....
Ellres fungerer den helt greit, bruksanviningen var kun på Kinesisk, gikk på fisketorget i Bergen, og fikk en
Kineser som jobbet der, til å oversette, det funket også.
Sitat fra: vivjohan på mandag 07. desember 2015, klokken 07:47
rart om det ikke skulle gå ann å få led lysa til å lyse sammen m nærlyset å slik som e golf.hadde vært kjekt
Ser ikke ut til at det stopper folk, for 90% av alle e-up! jeg ser kjører bare med LED selv om det er mørkt. Forstår ikke helt den, noen LED-striper gjør ikke akkurat bilen til noe Ferrari! Samtidig så er det ingen belysning inni!
Dessuten hadde det kanskje sett noe merkelig ut med så mye lys på en så liten bil? Fronten hadde fort blitt litt liten.
Sitat fra: tolapet på onsdag 09. desember 2015, klokken 17:36
Har du slått av "Coming home/leaving home"-fungsjonen, og tunellmode. Kan være det som forvirrer kontrolleren. Jeg syntes den slår på lyset "for tidlig", prøvde å dekke til sensoren, og så programere i.h.t
bruksanvisningen, men........ingen umiddelbar sukess....
Jeg har prøvd meg fram mht. "home-funksjonen" da jeg også trodde at den kunne innvirke. Det har ingen virkning. Har også flyttet litt på fotocellen for å se om jeg kunne få en mer optimal plassering.
Muligens at "nøkkelen" er for brei lysåpning til fotocellen - og at det kan bli bedre med en snevrere åpning der man får målt indirekte lys i bilen?
Det er spesielt ved klarvær i skumringen om høsten at lysene ikke kan bestemme seg om de skal være av eller på.
Heisann, trenger litt hjelp her. Har også bestilt ebay-opplegget, men sliter med å få av den hvite dashboard-delen under lysbryteren.
Noen som har en skritt-for-skritt-metode uten å ødelegge noe?
Martin
Ok. Skal gjøre et nytt forsøk.
Dette blir trangt!
Martin
Det var snilt av deg!
Jeg prøver først selv, og kommer eventuelt tilbake til tilbudet ditt ...
Martin
Min erfaring er at settet er lynkjapt og meget enkelt å montere, sensorkabelen har jeg lagt bak gummilisten ca 7cm opp på A-stolpen slik at det kun er selve sensorhodet som er synlig.
Sensorhodet blir ikke limt fast før jeg ser hvordan lysene oppfører seg.
Monterte for 1 uke siden. Limte sensorhodet etter noen dager når jeg erfarte funk. Meget fornøyd..
Tenkte jeg skulle se om jeg fikk løsnet bryteren før jeg faktisk bestilte noe. Men jeg er ikke kar om å få den løs selv om jeg nøye følger bruksansvisningen: Bryter i pos 0 -> Trykk bryter inn -> Vri ca 5 mm til Høyre -> Dra bryter ut.
har en e-Up 2015 model, noen forslag?
Du skriver "5mm", men det er vel kanskje heller 10 ?
Når vrideren står rett opp og ned så er festeklipsene trukket inn så du kan dra hele bryteren ut. Bare vrideren, ikke hele bryteren (som jeg først trodde), skal beveges til høyre
For leeeenge siden strevde jeg også med å få ut bryteren. Med lett mishandling fikk jeg løsnet dekslet under bryteren.
Fikk så dyttet ut bryteren fra baksiden. Det viste seg at "låseknaggene" i bryteren ikke gikk helt inn i bryteren.
Da jeg fikk den ut, filte jeg litt av dem. Lettere å få inn den store kontakten som kontakten fra bryteren skal
plugges i, når dekslet er løst.
La ut noen bilder og beskrivelse da.
Prøvd å legge ved noen bilder, men får mldng om for stor fil, treg linje etc
tolapet
Bilde av løsnet deksel der bryteren sitter
Jeg stakk inn ett lite skrujern fra baksiden, for å få ut bryteren
Håper dette hjelper
Dette var en interessant tråd! Har klikket på alle ebay linker men ingen som funker lenger, mulig pga alder. Kan noen poste en link til produkt som de har fått til å fungere som fremdeles kan bestilles?
Tror denne funker ennå, det var den jeg kjøpte, ser han pr nå har 6 igjen, men samme bryter finnes hos flere ser jeg på samme side.
Men noe usikker på om og hvordan jeg kan "programere" hurtighet på når den slår over til nærlys i tuneller eller om det ligger default på 1 sek.
https://www.ebay.com/itm/AUTO-Headlight-Switch-Chrome-w-Light-Sensor-Module-For-VW-Golf-Mk4-Passat-Polo/252642094781?hash=item3ad2a46ebd:g:zTQAAOSwwf1c2RY8 (https://www.ebay.com/itm/AUTO-Headlight-Switch-Chrome-w-Light-Sensor-Module-For-VW-Golf-Mk4-Passat-Polo/252642094781?hash=item3ad2a46ebd:g:zTQAAOSwwf1c2RY8)
(https://i.ebayimg.com/images/g/zTQAAOSwwf1c2RY8/s-l500.jpg)
Har også satt inn en slik, simpel instalasjon som bare tar noen minutter
Jeg kjøpte denne, bortsett fra at jeg kunne tenkt meg litt bedre lysfølsomhet, at den tente lyse litt tidligere i skumringen, så innfrir den.
Når bryter står på auto er parkeringslys og DRL/LED tent, så synligheten er uansett bedre enn originalt. DRL slukker når nærlys tennes. Like lett å montere/demontere som originalbryteren.
Instrumentlys tenner heller ikke før nærlys tenner.
Digg med automatisk kjørelys da.
https://www.ebay.com/itm/AUTO-Headlight-Switch-Chrome-w-Light-Sensor-Module-For-VW-Golf-Mk4-Passat-Polo-/252642094781
Sitat fra: tolapet på onsdag 28. august 2019, klokken 21:37
Bilde av løsnet deksel der bryteren sitter
@tolapet
Lurte på hvordan du fikk av dekselet som bryteren sitter i da jeg sannsynligvis har samme problem med å få ut bryteren.
Var det bare kun å trekke dekselet ut av klipsene øverste, eller var de noe nede mot pedalen også som en skrue eller lignede?
Tok av det dekslet som bryteren sitter i, mulig der var en skrue på "kortenden", den mor døren. Ser det når en tar av dekslet for sikringene. Ellers mener jeg å huske at der var klips.
Hjertelig tusen takk for hjelpen :+1: :+1: :D
Ennu ett bilde
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 09. oktober 2019, klokken 09:07
Jeg kjøpte denne, bortsett fra at jeg kunne tenkt meg litt bedre lysfølsomhet, at den tente lyse litt tidligere i skumringen, så innfrir den.
Når bryter står på auto er parkeringslys og DRL/LED tent, så synligheten er uansett bedre enn originalt. DRL slukker når nærlys tennes. Like lett å montere/demontere som originalbryteren.
Instrumentlys tenner heller ikke før nærlys tenner.
Digg med automatisk kjørelys da.
https://www.ebay.com/itm/AUTO-Headlight-Switch-Chrome-w-Light-Sensor-Module-For-VW-Golf-Mk4-Passat-Polo-/252642094781
Du kan vel justere følsomheten. Det kan jeg på den jeg installerte.
Sitat fra: Typhoon7 på onsdag 06. november 2019, klokken 18:47
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 09. oktober 2019, klokken 09:07
Jeg kjøpte denne, bortsett fra at jeg kunne tenkt meg litt bedre lysfølsomhet, at den tente lyse litt tidligere i skumringen, så innfrir den.
Når bryter står på auto er parkeringslys og DRL/LED tent, så synligheten er uansett bedre enn originalt. DRL slukker når nærlys tennes. Like lett å montere/demontere som originalbryteren.
Instrumentlys tenner heller ikke før nærlys tenner.
Digg med automatisk kjørelys da.
https://www.ebay.com/itm/AUTO-Headlight-Switch-Chrome-w-Light-Sensor-Module-For-VW-Golf-Mk4-Passat-Polo-/252642094781
Du kan vel justere følsomheten. Det kan jeg på den jeg installerte.
Hvordan kan du justere følsomhet? Jeg har ikke funnet noen mulighet. Men den funker greit nok for oss.
Følsomheten på min justeres ved enten å stå på 0 eller Auto (husker ikke helt hvilken det var i farten), vri til parklys/nærlys (avhengig av hvilken du vil justere følsomheten til) og tilbake til utgangspunktet. Dette på gjøres raskt og i en operasjon. Da vil det komme et pip som bekrefter.
Merk at det må gjøres på den tiden av dagen hvor hvor det er så mørkt som du vil at det skal slå seg på.
Jeg har satt park- og nærlys likt, slik at den ikke går over til parklys på dagtid.
Per nå så har jeg alltid lysene på. Det er en annen fordel med den jeg har. Den skur lysene helt av når jeg skrur av tenningen, selv om lysene står på.
Sitat fra: Typhoon7 på onsdag 06. november 2019, klokken 22:57
Følsomheten på min justeres ved enten å stå på 0 eller Auto (husker ikke helt hvilken det var i farten), vri til parklys/nærlys (avhengig av hvilken du vil justere følsomheten til) og tilbake til utgangspunktet. Dette på gjøres raskt og i en operasjon. Da vil det komme et pip som bekrefter.
Merk at det må gjøres på den tiden av dagen hvor hvor det er så mørkt som du vil at det skal slå seg på.
Jeg har satt park- og nærlys likt, slik at den ikke går over til parklys på dagtid.
Per nå så har jeg alltid lysene på. Det er en annen fordel med den jeg har. Den skur lysene helt av når jeg skrur av tenningen, selv om lysene står på.
På den jeg har står DRL og parklys på om dagen, tenner nærlys og slukker DRL når det mørkner. Den delen liker jeg, og det er null stress å slå over til nærlys. Har ikke prøvd pm den slår av nærlys hvis det står på. Synes uansett det er utrolig at en får kjørt lysbryter til kr 340 kroner....
Nå har barna overtatt EUp'en, men når jeg var ute å kjørte den her om dagen, så var det plutselig bare parklys og ikke C-Lys som funket på Auto.
Fikk de heller ikke på på noen andre innstillinger.
Er det egen sikring på disse lysbuene, eller er det tuklet med innstillinger på bryteren?
Noen som har vært borti noe liknende?