Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Sense på lørdag 03. mai 2014, klokken 22:39
Er det noen som vet om det finnes en superlader på utsiden av lokalene til Tesla i Drammen, som kan brukes en søndag kveld når lokalene er stengt?
Eneste jeg fant der var en strømløs schuko. Rett og slett for dårlig.... Kommer vel SC på Liertoppen snart
Ikke på liertoppen, men før lierbakken, ved MAX burger og på andre siden ved Marche.
Skal være en lader fra grøn kontakt ved MAX i dag, usikker hva type det er.
Sitat fra: sigurdi på søndag 04. mai 2014, klokken 08:15
Ikke på liertoppen, men før lierbakken, ved MAX burger og på andre siden ved Marche.
Skal være en lader fra grøn kontakt ved MAX i dag, usikker hva type det er.
Det står i dag 2 stk chademo ladere der.
Sitat fra: NeRlIn på fredag 09. mai 2014, klokken 17:29
Det står i dag 2 stk chademo ladere der.
Får snart selskap med 4 ladeplasser fra Tesla, og det settes da av to plasser som Grønn Kontakt kan utvides med om de ønsker.
Så totalt 4 SC og mulighet for 4 Chademo/Combo.
8 ladeplasser for Tesla på andre siden av motorveien ved Marche.
Se post #849 i Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers, jkirkebo ba om innsyn.
sigurdi
i følge tesla så skal det kunn bygges ut supercharger mellom byer.
ikke i større byer og tettsteder. de er ikke tiltengt dagli bruk men ment som en hjelp til å rekke fram på lengre etapper.
så jeg tviler det kommer noen på det sentrale østandet med det første.
Sitat fra: leaf-newbe på lørdag 10. mai 2014, klokken 03:00
i følge tesla så skal det kunn bygges ut supercharger mellom byer.
ikke i større byer og tettsteder. de er ikke tiltengt dagli bruk men ment som en hjelp til å rekke fram på lengre etapper.
så jeg tviler det kommer noen på det sentrale østandet med det første.
Den som kommer i Lier er da sentral så det holder.
Sitat fra: leaf-newbe på lørdag 10. mai 2014, klokken 03:00
så jeg tviler det kommer noen på det sentrale østandet med det første.
Her er beviset
https://www.oep.no/search/resultSingle.html?journalPostId=10155290
Det tyder jo på at de som jobber i tesla butikkene ikke vet hva de snakker om.
Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk
Egen avdeling som bygger ut superlader stasjoner, så vidt jeg har forstått hører de til i Danmark.
At en bedrift har liten eller dårlig komunikasjon innad mellom avdelinger i ulike land er ikke unormalt.
At alle ansatte leser all info som kommer i en allerede overfyllt postboks eller på interne sider på Intranett, kan en heller ikke forlange i en travel hverdag.
Merker det selv, jobber i en bedrift med 17000 ansatte world wide og ny info kommer daglig på intranet siden og mail.
Skummer gjennom inimellom og får med meg litt av det jeg synes innteresant.
Sitat fra: leaf-newbe på lørdag 10. mai 2014, klokken 03:00
i følge tesla så skal det kunn bygges ut supercharger mellom byer.
ikke i større byer og tettsteder. de er ikke tiltengt dagli bruk men ment som en hjelp til å rekke fram på lengre etapper.
så jeg tviler det kommer noen på det sentrale østandet med det første.
Fått bekreftet fra en pålitelige kilde at det vil bli satt opp trafoer til Tesla ladere i Lier i sommer. Han husket ikke datoen men skulle sjekke det opp. Trafo på begge sider av E-18:-)
Synes det er en god plassering av Superlader. Kan både avhjelpe folk med rekkeviddeangst mellom Sørlandet og Østlandet og mellom Vestlandet og Østlandet.
Ideelt sett trenger vi en Superlader rundt Haukelifjell på Ev 134. For 410 km mellom Drammen og Haugesund blir i lengste laget, ihvertfall over høye fjell en vinterkald dag.
@Sense dersom du leser litt i tråden: Detektiv arbeid: finne fremtidige superladere, har Tesla bekreftet at E134 er prioritert og kommer mest sansynlig nær Åmot eller Haukeli (krysset mellom E134 og Rv7.
Er også hintet kraftig om bygging i 2014.
sigurdi
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 13. mai 2014, klokken 09:14
@Sense dersom du leser litt i tråden: Detektiv arbeid: finne fremtidige superladere, har Tesla bekreftet at E134 er prioritert og kommer mest sansynlig nær Åmot eller Haukeli (krysset mellom E134 og Rv7.
Er også hintet kraftig om bygging i 2014.
sigurdi
Nei, har ikke lest alt i trådene. Men det ville vært flott om det kom SC oppå Haukeli eller Åmot. Men Rv7 krysser vel ikke der?
Krysser Rv7 noe sted Ev134, forresten?
Uansett, så har både Haukeli og Hardangervidda så mye trafikk mellom øst og vest at begge fjellovergangene fortjener en Superlader.
Sitat fra: Sense på tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:09
Nei, har ikke lest alt i trådene. Men det ville vært flott om det kom SC oppå Haukeli eller Åmot. Men Rv7 krysser vel ikke der?
Krysser Rv7 noe sted Ev134, forresten?
Uansett, så har både Haukeli og Hardangervidda så mye trafikk mellom øst og vest at begge fjellovergangene fortjener en Superlader.
Beklager skrev før morgenkaffen hadde gjort underverker, mente RV9 og krysset ved Haukeligrend.
Som er mitt tips og ikke Haukeli som jeg skrev før morgenkaffen hadde gjort sin virkning.
Er vel lavest ods på Åmot siden det nå er samme eiere her som Cinderella (som allerede har superlader), er mye større parkeringsplass, mat mulighet osv i Åmot.
Eneste som er stor fordel for Haukeligrend er trafikk sør/vest og hyttetrafikk vest--> Hovden
E134 er hovedpriortet for meg, siden jeg kjører denn strekningen 6-10 ganger i året, så var tidlig ute med å spørre her: https://teslafactory.wufoo.com/forms/european-supercharging/
Fikk svar at E134 var svært høyt prioritert. :-)
sigurdi
husker ikke hvor jeg leste det men var en i åmot som lovet og komme med hurtiglader i løp av året (2014) mener det var ordføreren.
var en avis men spørs hvor jeg leste det,så kommer nok noe i åmot spørs hva det blir :)
enn så lenge får dere svinge nedom dalen og spise god mat og lade der :)
[/quote]
Fikk svar at E134 var svært høyt prioritert. :-)
sigurdi
[/quote]
Ja, E134, utenom Nord-Norge da, er omtrent ubrukelig uten Superladere.
Skal du til Bergen kan man jo kjøre E16 med Superlader på Gol.
Men til Haugesund blir det kronglete å bruke en ektra time på å kjøre nedenom Dalen, og lade et par timer der. Da svir man fort av en halv dag på lading og ekstra omvei.
Da blir det nok heller fossilen til Haugesund, før SC kommer.
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:20
Beklager skrev før morgenkaffen hadde gjort underverker, mente RV9 og krysset ved Haukeligrend.
Som er mitt tips og ikke Haukeli som jeg skrev før morgenkaffen hadde gjort sin virkning.
Er vel lavest ods på Åmot siden det nå er samme eiere her som Cinderella (som allerede har superlader), er mye større parkeringsplass, mat mulighet osv i Åmot.
Eneste som er stor fordel for Haukeligrend er trafikk sør/vest og hyttetrafikk vest--> Hovden
E134 er hovedpriortet for meg, siden jeg kjører denn strekningen 6-10 ganger i året, så var tidlig ute med å spørre her: https://teslafactory.wufoo.com/forms/european-supercharging/
Fikk svar at E134 var svært høyt prioritert. :-)
sigurdi
For oss som køyrer Oslo-Stavanger i sommarhalvåret vil SC på Høydalsmo subs. Åmot vera å føretrekkja.
Sitat fra: Prinsevenn på tirsdag 13. mai 2014, klokken 11:26
For oss som køyrer Oslo-Stavanger i sommarhalvåret vil SC på Høydalsmo subs. Åmot vera å føretrekkja.
For dere som kjører Oslo - Stavanger har dere allerede en SC rute som kan kjøres i dag.
(Lading i Drammen (på gang), Cinderella og Lyngdal.
Etter min mening bør da ikke prioriteres i byggetrinn 1, med tanke på utbygging av den mest trafikkerte vegstrekningen Øst/vest.
Men det som ser ut som har stor betydning er tilgang på servering og her stiller Åmot svært mye bedre opp en Haukeligrend, med sin lille kafeteria og Kiwi butikk.
Største fordelen med Haukeligrend er svært kort avstand til kraftresurs, (Haukeli kraftstasjon, ca 500m) og tilknytning til store hytte felt innen kort avstand. (Hovden, Vågslid....) for de som kommer fra Vest og skal til hytta og hjem.
For egen del betyr det ikke noe hvor den kommer bare det kommer en SC på fjellovergangen E134 Haugeli, trenger bare 10-20min stopp hver veg for å fylle nok til å komme meg frem uten å være redd for kolonne kjøring osv.
Samtidig så passerer jeg begge plasser før jeg kommer til bedrifts hyttene jeg har tilgang til. :-)
Men må ennå vente et års tid på bilen, og når den tid kommer er det ikke mer spekulasjoner siden SC er ferdig bygd. :-)
sigurdi