Elbilforum.no

Bilmerker => Hjul, dekk og felg. => Tesla => TMS Hjul, dekk og felg. => Emne startet av: RaBalder på mandag 31. mars 2014, klokken 09:23

Tittel: Hjulbolter
Skrevet av: RaBaldermandag 31. mars 2014, klokken 09:23

Noen som vet hvilken dimensjon det er på hjulboltene (hvilken koppnøkkel trenger man)?

19" felger fra Tesla.

Jeg testet med 21mm og den virket litt slarkete.
20mm hadde jeg ikke for hånden.

Det kan jo også være noe med tomme-dimensjoner. 13/16"

????



Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Veggenmandag 31. mars 2014, klokken 10:39
21 mm.
Testet med 13/16" og det ble bittelitt for trangt.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: RaBaldermandag 31. mars 2014, klokken 18:47
Det at dem blir sittende fast kan være det samme jeg så når jeg testet med 21mm hylse.

Den slarken jeg så, synes jeg var litt for mye....


Skal ta en skyvelære og måle et par av boltene nøyaktig med tid og stunder.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: pbergmandag 31. mars 2014, klokken 18:59
Kan det være tomme-dimensjon?
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: pbergmandag 31. mars 2014, klokken 19:02
13/16", kanskje?

Sitat
13/16 is the closest you are going to get , but it is just a hair too small. A 21mm is .82 inches- 13/16 = .8125 inches.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Spinnermandag 31. mars 2014, klokken 19:06
Målt de med digitalt skyvelære nå, de er 21 mm på det tykkeste. På det smaleste (altså øverst) er de 20,7 mm.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Mhalmandag 31. mars 2014, klokken 19:48
Da gjeller det vell å finne piper som ikke er for rome  :)
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Muffinmanmandag 31. mars 2014, klokken 20:41
Med koppene jeg har tilgjengelig blir det enten slakke eller for trangt. Pussig.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: RaBaldermandag 31. mars 2014, klokken 21:04
Da er det bare en ting igjen.

Skiftenøkkel  ;D
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: ihlhaugtirsdag 24. mars 2015, klokken 23:57
Jeg har ikke et svar til deg Sven-E, men jeg kan si det at min MDS var på service for ca to uker siden og hadde da kun satt på hjul to ganger, altså har mutterne blitt skrudd på fire ganger. På servicepapirene sto det at de hadde byttet alle mutterne, så da vet de vel at de ikke er perfekte. Kanskje du kan svippe innom Tesla å be om nye, må vel være noe reklamasjon på sånn, skal holde mer enn ett år/to bytter.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Leif1onsdag 25. mars 2015, klokken 09:53
Normalt verktøy her er en 21mm sekskantpipe og latmannsarm, samt momentnøkkel
for tiltrekking. Hva er problemet?
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Rasmus.Bonsdag 25. mars 2015, klokken 10:27
Problemet er vel at en ikke kan bruke luftverktøy på denne bilen uten å ødelegge hjulmuttrene.
Det er faktisk mange av oss bileiere som har bra med utstyr til bilholdet sitt, og ser på muttertrekkere som vanlig verktøy til hjulskift.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Krishellonsdag 25. mars 2015, klokken 10:44
Merkelig at man ikke kan bruke luftverktøy på belagte hjulmuttere :D  Det er helt std hjulmutter på M14 1.5. Kjøp dere noen nye dere kan ha ut bilens levetid. Det finnes i alle kvaliteter og farger. Det er verdt 200kr ;)
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Muffinmanonsdag 25. mars 2015, klokken 11:13
Mistenker at mange biler ble levert med mutre som hadde vide toleranser i 2013. De nye jeg måtte kjøpe fra Tesla passer perfekt inn i pipa som ikke passet på de første. Men det er skjøre saker. Se bilder i en annen tråd.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Krishellonsdag 25. mars 2015, klokken 12:47
Dekk forhandlere. Bilxtra. Det er 60 graders kon. Tror det er standard på aluminium. Skal du ha noen flotte, så sjekk Amazon.com  levering på 2 3 dager.
Mekonomen har også
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: dundunonsdag 25. mars 2015, klokken 13:53
Noen som kan lenke til noe som passer på Amazon?
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: mr_Utopiaonsdag 25. mars 2015, klokken 21:32
Sitat fra: ihlhaug på tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:57
Jeg har ikke et svar til deg Sven-E, men jeg kan si det at min MDS var på service for ca to uker siden og hadde da kun satt på hjul to ganger, altså har mutterne blitt skrudd på fire ganger. På servicepapirene sto det at de hadde byttet alle mutterne, så da vet de vel at de ikke er perfekte. Kanskje du kan svippe innom Tesla å be om nye, må vel være noe reklamasjon på sånn, skal holde mer enn ett år/to bytter.

Har skiftet en del hjul tidligere. Husker at Sierra (og andre Ford biler) hadde så seige hjulmuttere at de kneip seg på pinnebolten.

Løsningen ble å skru nesten ut, så bevege på pipen/muttertrekker kontinuerlig for å unngå at mutter satt fast. I mange tilfeller var det bort i mutter-skuffene og finne en ny en når det ble for dårlig. Da var vel Sierra 10-15 år gamle. Så om mutrene er for seige så blir de litt mer deformert hver gang hjulene skiftes. Også viktig med gode piper. Sikkert andre som kjenner til dette. Virket nesten som om de som valgte stålkvalitet på muttere ikke hadde tenkt at man skulle skifte hjul 2 ganger i året, men kun hvert 5 år når man kjøpte nye dekk.

Tipper at dette kan være en liten detalj som har gått under radaren til Tesla. Hjelper sikkert litt med smøring, men kraften i seg selv vil deformere mutter litt for hver gang den skrus av og på.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Muffinmanonsdag 25. mars 2015, klokken 21:45
De er ikke seige. De er dekket av en kappe i simpelt blikk.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: jazzwheelonsdag 25. mars 2015, klokken 23:06
Har brukt muttertrekker til å ta av hjula og det har da gått helt fint.

Siden flere snakker om det voldsomme momentet man må bruke for å stramme til 175Nm så skulle jeg gjerne hørt noen her som har brukt momentnøkkel fortelle om hvor mye man svette for å få det til. Jeg innbiller meg nemlig at de fleste blir overrasket over hvor lite muskelkraft som skal til og at problemet heller er at man strammer for mye?
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: BMW850onsdag 25. mars 2015, klokken 23:43
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:06
Har brukt muttertrekker til å ta av hjula og det har da gått helt fint.

Siden flere snakker om det voldsomme momentet man må bruke for å stramme til 175Nm så skulle jeg gjerne hørt noen her som har brukt momentnøkkel fortelle om hvor mye man svette for å få det til. Jeg innbiller meg nemlig at de fleste blir overrasket over hvor lite muskelkraft som skal til og at problemet heller er at man strammer for mye?

Helt enig, 175Nm er ikke så mye som folk tror.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: jazzwheelonsdag 25. mars 2015, klokken 23:48
Sitat fra: Sven-E på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:17
Som nevnt tidligere i tråden, har disse mutterne en blikk-kappe, som deformerer seg.
Når det deformerer seg, setter mutterne seg fast i pipehylsa.
Det gikk nogen lunde fint de første 2-3 gangene, men litt deformasjon hver gang, og etter 4 - 5 ganger er de ubrukelige.

Ai, det har jeg ikke fått med meg, eller tenkt på. Men, jeg virkelig ikke forestille meg at Tesla ikke bruker muttertrekker på verkstedene sine?

Står det noe om dette i servicemanualen? Mine var strammet med over 300Nm fra Vianor sist. Tviler på at du får de til å bruke håndkraft selv om Tesla mener så.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: RaBaldertorsdag 26. mars 2015, klokken 07:22
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:48
Sitat fra: Sven-E på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:17
Som nevnt tidligere i tråden, har disse mutterne en blikk-kappe, som deformerer seg.
Når det deformerer seg, setter mutterne seg fast i pipehylsa.
Det gikk nogen lunde fint de første 2-3 gangene, men litt deformasjon hver gang, og etter 4 - 5 ganger er de ubrukelige.

Ai, det har jeg ikke fått med meg, eller tenkt på. Men, jeg virkelig ikke forestille meg at Tesla ikke bruker muttertrekker på verkstedene sine?

Står det noe om dette i servicemanualen? Mine var strammet med over 300Nm fra Vianor sist. Tviler på at du får de til å bruke håndkraft selv om Tesla mener så.
Jeg tror man skal tolke oppfordringen om håndkraft til at man får strammet nøyaktig.

Å dra til hjulbolter beregnet på 175Nm til 300Nm tror jeg ikke er bra.
Ødelegger man felgen rundt hullene eller drar man gjengene istykker?

Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Krishelltorsdag 26. mars 2015, klokken 07:42
Det spørs. Som oftest strekker man boltene.
det korrekte er egentlig å stramme mutterene til med 20-30nm. Og så "vinkeldra" de. Ved 20-30nm har ikke friksjon og urenheter så mye innvirkning.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: petersvtorsdag 26. mars 2015, klokken 08:57
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:06
Har brukt muttertrekker til å ta av hjula og det har da gått helt fint.

Siden flere snakker om det voldsomme momentet man må bruke for å stramme til 175Nm så skulle jeg gjerne hørt noen her som har brukt momentnøkkel fortelle om hvor mye man svette for å få det til. Jeg innbiller meg nemlig at de fleste blir overrasket over hvor lite muskelkraft som skal til og at problemet heller er at man strammer for mye?

Jeg må bruke hele mim vekt på Julas dyreste momentarm for å trekke til 175Nm med ett knepp. Mao. ganske mye mer enn noen annen bil jeg har dratt til.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: AndreStorsdag 26. mars 2015, klokken 09:54
Lett du da  :D Vil vel tro den juladingsen nærmer seg halvmeter lang, noe som tilsier drøye 30 kg på enden for å trekke til.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: BMW850torsdag 26. mars 2015, klokken 09:59
Hvis ikke jeg husker feil så har hjulbolten på bakdekket på sykkelen min 145 Nm tiltrekking. Etter at jeg kjøpte momentnøkkel reagerte jeg på at 145Nm bare er småtteri.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: jazzwheeltorsdag 26. mars 2015, klokken 11:34
Sitat fra: RaBalder på torsdag 26. mars 2015, klokken 07:22
Å dra til hjulbolter beregnet på 175Nm til 300Nm tror jeg ikke er bra.
Ødelegger man felgen rundt hullene eller drar man gjengene istykker?

Jeg merket det bare fordi min muttertrekker på 300Nm ikke klarte å dra den av så jeg måtte bruke latmannsarmen. Det er nok av muttertrekkere som drar til både 1000 og 2000Nm så jeg håper ikke de går i stykker så lett, likevel rart hvis hjulverksteder bruker 5-800Nm muttertrekkere hvis ingen biler skal ha mer enn rundt 200Nm.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: petersvtorsdag 26. mars 2015, klokken 12:17
Sitat fra: AndreS på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:54
Lett du da  :D Vil vel tro den juladingsen nærmer seg halvmeter lang, noe som tilsier drøye 30 kg på enden for å trekke til.

Kan stemme ganske bra det iom. at jeg står på beina, og veier ca 70 kg.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Krishelltorsdag 26. mars 2015, klokken 15:59
Sitat fra: jazzwheel på torsdag 26. mars 2015, klokken 11:34
Sitat fra: RaBalder på torsdag 26. mars 2015, klokken 07:22
Å dra til hjulbolter beregnet på 175Nm til 300Nm tror jeg ikke er bra.
Ødelegger man felgen rundt hullene eller drar man gjengene istykker?

Jeg merket det bare fordi min muttertrekker på 300Nm ikke klarte å dra den av så jeg måtte bruke latmannsarmen. Det er nok av muttertrekkere som drar til både 1000 og 2000Nm så jeg håper ikke de går i stykker så lett, likevel rart hvis hjulverksteder bruker 5-800Nm muttertrekkere hvis ingen biler skal ha mer enn rundt 200Nm.
blir feil å sjekke momentet på den måten. Det du kunne ha gjort var å sette en tusjstrek . Og telt runder. Strammer man noe med feks 1500Nm vil det kreve mye mer kraft for å løsne det etter en stund. (unntak finnes selvfølgelig).
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: jazzwheeltorsdag 26. mars 2015, klokken 16:11
Sitat fra: Krishell på torsdag 26. mars 2015, klokken 15:59
blir feil å sjekke momentet på den måten. Det du kunne ha gjort var å sette en tusjstrek . Og telt runder. Strammer man noe med feks 1500Nm vil det kreve mye mer kraft for å løsne det etter en stund. (unntak finnes selvfølgelig).

Er ikke helt med jeg. Du mener at det selvstrammer seg? Newtonmeter er da det samme når du setter på og tar av, jeg opplever at de pleier å bli løsere etter en stund.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Krishelltorsdag 26. mars 2015, klokken 16:22
Løsner de så er det fordi de ikke har blitt strammet koret. Som jeg skrev over. Man bruker ikke XxxNm på biler , motorer eller i industrien(lite). Men man drar de til med 15-20Nm(lavt moment) for å så dra de 90-120-xxx grader.  Det er helt korrekt. Litt møkk på skruen, rust eller fett ville gitt forskjellig tiltrekningskraft om du bare gikk etter momentet. Er derfor du ofte ser litt farge eller streker på skruer etc.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Krishelltorsdag 26. mars 2015, klokken 16:24
Ta et hjullager som eksempel. Ofte de sitter godt. Men du kommer ikke langt hvis du strammer til med det samme momentet som det satt :)
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: jazzwheeltorsdag 26. mars 2015, klokken 16:41
Ok, tror jeg henger med nå :) Ser Tesla sine fabrikkroboter strammer til skruer basert på tusjstreker også. Likevel føles det som om de dro til med langt mer enn 175Nm på dekkverkstedet sist så jeg stoler ikke blindt på at de er feinschmeckere på nøyaktigheten der.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Celtertorsdag 26. mars 2015, klokken 16:57
Det er vel bare her på forumet at et spørsmål om diameteren på hjulboltene kan avstedkomme 3 sider med svar :)
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Bredetorsdag 26. mars 2015, klokken 17:28
Sitat fra: Celter på torsdag 26. mars 2015, klokken 16:57
Det er vel bare her på forumet at et spørsmål om diameteren på hjulboltene kan avstedkomme 3 sider med svar :)

Nånei, jeg har hatt Land Rover og hjulboltdiskusjonene på det forumet er langt mer omfattende.  ;D

Land Rover Discovery hadde/har(?) også samme løsning med blikkappe på hulmuttrene og her måtte jeg øke pipedimensjonen for hvert år. Der trenger det seg vann inn mellom blikkappen og selve mutteren, dette får den til å svelle så den blir stadig større. Kjøpte vel nytt sett iallefall to ganger til den bilen, dårlig patent på en bil som skal forsere elver osv..
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: RaBaldertorsdag 26. mars 2015, klokken 19:16
Sitat fra: Krishell på torsdag 26. mars 2015, klokken 16:22
:
Men man drar de til med 15-20Nm(lavt moment) for å så dra de 90-120-xxx grader.  Det er helt korrekt.
:

Jeg har aldri sett en slik prosedyre beskrevet i noen av håndbøkene til de bilene jeg har hatt.
Synes det er underlig at ikke mine fire bil-leverandør beskriver den dersom det er den som er korrekt  ::)
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Krishelltorsdag 26. mars 2015, klokken 20:03
det er fordi Ola nordmann ikke hadde skjønt hva det hadde betydd. noen ville antagelig ha dratt hjulboltene tvert av, fordi de i mangel på momentnøkkel ville strammet godt til, for å så vinkeldra.
Men vi lar dette ligge. bare dra godt til :D
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: petersvfredag 27. mars 2015, klokken 08:27
I en tidligere tråd om samme tema er det er som henviser til noen muttere i rustfritt stål fra utlandet som holder bedre. Det ble av en annen kommentert at det var dumt iom. at momentet ble feil med hardere muttere. Hva som er rett vet jeg ikke, men hvis dere vil kan dere søke opp den tråden og sjekke.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Krishellfredag 27. mars 2015, klokken 08:29
Momentet blir det samme. Er bolten man strekker. Ikke mutteren
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Bredefredag 27. mars 2015, klokken 08:40
Sitat fra: Krishell på fredag 27. mars 2015, klokken 08:29
Momentet blir det samme. Er bolten man strekker. Ikke mutteren

Nja.. Dersom mutter er av annet materiale enn original så oppnår en endret friksjon mot anleggsflate som vil påvirke moment. Hvor mye dette utgjør er vel et heller avansert regnestykke..
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: petersvfredag 27. mars 2015, klokken 08:53
Husker ikke ordrett, men tror det ble nevnt noe om felgens hardhet kontra mutterens, og hvilken som skal gi etter. Men har ikke tid til å søke opp tråden igjen nå.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Krishellfredag 27. mars 2015, klokken 09:11
En vanlig bolt mot aluminium vil etter en stund gi korrosjon. det er derfor man alltid skal bruke syrefaste skruer mot aluminium etc. I salt går det veldig raskt. Derfor man ofte ser irr på anlegsflaten mellom felg og bremseskive.
Uansett. Det er viktig at man rengjør gjengene. Ikke blås litt eller ta vekk rusk med fingeren. 90% av kreftene går vekk i friksjon. Kun 10% brukes for å strekke boltene.(Det er derfor jeg nevnte at man vinkel drar istedenfor å bruke moment.).  Bruk sunn fornuft så går det nok bra uansett :)
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Muffinmanfredag 27. mars 2015, klokken 09:18
Sitat fra: Krishell på fredag 27. mars 2015, klokken 09:11
En vanlig bolt mot aluminium vil etter en stund gi korrosjon. det er derfor man alltid skal bruke syrefaste skruer mot aluminium etc. I salt går det veldig raskt. Derfor man ofte ser irr på anlegsflaten mellom felg og bremseskive.
Uansett. Det er viktig at man rengjør gjengene. Ikke blås litt eller ta vekk rusk med fingeren. 90% av kreftene går vekk i friksjon. Kun 10% brukes for å strekke boltene.(Det er derfor jeg nevnte at man vinkel drar istedenfor å bruke moment.).  Bruk sunn fornuft så går det nok bra uansett :)
Dette. +1.

Den galvaniske spenningsrekka gjør seg gjeldende også på hjulmutre og felger.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: audioboytorsdag 21. mai 2015, klokken 23:58
Noen som vet om hjulmutterne er de samme på originale 19" og orignale 21" ?     

Har byttet dekk på sikkert 25 ulike biler, men aldri på bil uten "vanlige" hjulbolter. Noe spesielt å tenke på?

Har 2t jekk, kloss, latmannsarm, momentnøkkel og plastbelagte kraftpiper. Noe mer man trenger? Fett e.l. på gjengene?

Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: BMW850fredag 22. mai 2015, klokken 00:13
Ja, samme muttere på 19 og 21" Teslafelger.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Bredefredag 22. mai 2015, klokken 04:45
Sitat fra: audioboy på torsdag 21. mai 2015, klokken 23:58
Noen som vet om hjulmutterne er de samme på originale 19" og orignale 21" ?     

Har byttet dekk på sikkert 25 ulike biler, men aldri på bil uten "vanlige" hjulbolter. Noe spesielt å tenke på?

Har 2t jekk, kloss, latmannsarm, momentnøkkel og plastbelagte kraftpiper. Noe mer man trenger? Fett e.l. på gjengene?

Du kan bruke fett på gjengene, men da blir det plutselig mye vanskeligere å regne ut hvilket moment du skal trekke til med. Da må en ta i beregning at middelet en bruker senker friksjonen mellom bolt og mutter, og som det skrives litt lengre opp her så står en stor del av momentet for friksjon. Dersom en senker denne friksjonen med diverse remedier så vil strekk av bolt øke tilsvarende om en fortsatt drar til med 175nm.

Jeg har aldri smurt hjulbolter/muttere på de 19 årene jeg har hatt bil og har aldri hatt problemer med bolter som sitter fast. Mulig jeg har hatt flaks (men så har jeg bestandig benyttet momentnøkkel da).  :)
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: audioboyfredag 22. mai 2015, klokken 08:53
Topp, da blir det sånn   :)  Har alltid strammet for hardt selv, men blir nytt regime nå med momentnøkkel på tinn-boltene fra California...
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: nortrahoflørdag 23. mai 2015, klokken 17:05
Har i alle år brukt Copraslip på hjulbolter og muttere. Dette er en høytemperatur kobberpasta.
Selv etter 7-8 år har jeg aldri sett tilløp til tæring på alufelger, selv om kobber skulle forårsake en slik reaksjon.
Hjulbolter er selvfølgelig alltid tiltrukket med momentnøkkel.

Når det oppgis tiltrekningsmoment på bolter og skruer, er det oftest helt nye og glatte gjengeflater. Når man maskinerer slike, blir det oftest liggende igjen en oljefilm på gjengepartiet. Etter kort tid er denne oljefilmen borte og gjenger/ krave korrodert og tilsvarende ru. Da blir ikke skruforbindelsen trukket til med samme moment som originalt - med samme innstilling på momentnøkkelen. Derfor mener jeg det er mest korrekt å bruke slikt fett.
Det jeg er mest skeptisk til, er momentstaver og muttertrekker. Med en slik rykkvis tiltrekning, har man ikke like god kontroll over tiltrekningsmomentet.

Jeg har tidligere fått ødelagt alufelger på orginalverksted hos VAG. Der kunne man se små sprekker i metallet etter at hjulbolt var trukket til med muttertrekker.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Thor2014lørdag 23. mai 2015, klokken 19:31
Jeg bruker alltid litt olje eller fett på boltene.
Har aldri hatt problemer med at de sitter fast.
Muttertrekker er det lett å gjøre feil med. Momentet i trekkeren skal også passe til momentstangen dersom det brukes.

Bytt hjul selv så har man kontroll på prosessen. Så kjører du innom Kiwanis etterpå og gir de 200kr.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: cirys1lørdag 23. mai 2015, klokken 23:14
Sitat fra: nortrahof på lørdag 23. mai 2015, klokken 17:05
Jeg har tidligere fått ødelagt alufelger på orginalverksted hos VAG. Der kunne man se små sprekker i metallet etter at hjulbolt var trukket til med muttertrekker.

Jeg tviler veldig på at VW har trukket til med muttertrekker, de har kanskje skrudd av med muttertrekker.
Legg merke til at et seriøst verksted vill aldri be deg om og ettertrekke mutterne/boltene, de har brukt momentnøkkel. Det er verre med alle disse dekksjappene de bruker momentstaver og ber deg om og ettertrekke, hvordan skal man ettertrekke et moment? det går selvfølgelig ikke an. :P
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: nortrahofsøndag 24. mai 2015, klokken 19:21
Sitat fra: cirys1 på lørdag 23. mai 2015, klokken 23:14
Sitat fra: nortrahof på lørdag 23. mai 2015, klokken 17:05
Jeg har tidligere fått ødelagt alufelger på orginalverksted hos VAG. Der kunne man se små sprekker i metallet etter at hjulbolt var trukket til med muttertrekker.

Jeg tviler veldig på at VW har trukket til med muttertrekker, de har kanskje skrudd av med muttertrekker.
Legg merke til at et seriøst verksted vill aldri be deg om og ettertrekke mutterne/boltene, de har brukt momentnøkkel. Det er verre med alle disse dekksjappene de bruker momentstaver og ber deg om og ettertrekke, hvordan skal man ettertrekke et moment? det går selvfølgelig ikke an. :P

Vel  ... litt off topic..

VAG-verkstedet innrømte bruk av muttertrekker og måtte erstatte felgene.

- Jeg klaget over lav ladespenning på samme bil (jeg hadde målt med nylig kalibrert instrument). Dette mente ikke VAG-verkstedet var tilfelle. Jeg spurte da om kalibreringsrutiner etter ISO 9001 for deres instrumentpark og fikk "et dumt blikk" tilbake. De hadde feil og jeg fikk skiftet spenningsregulator som hadde feilet.
Verksmester var meget "flat" i ettertid etter disse episodene.

Jeg hadde for et år siden E-UPen på fabrikkoppgradering der de skulle bytte bolter i batteripakken. Da jeg hentet bilen, merket jeg at noe var løst i bilen. - Etter litt etterforskning fant jeg en uisolert tang i midtkonsollen der power er tilkoblet. - Ikke særlig kjekt å vite at slike folk har rotet med bilen.
- Ingen rutine til å telle opp verktøy etter noe jeg ville kalle en AUS-jobb (arbeid under spenning).

At det er bedre kvalitetskontroll på merkeverksted enn andre verksted, mener jeg bestemt er bare en myte.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Muffinmansøndag 24. mai 2015, klokken 19:52
Løse interiørdeler, gjenglemt verktøy og interiør tilsmusset av møkkete fingre var fast takst på "merkeverkstedet" til VW i Kristiansund på slutten av 90-tallet ihvertfall. Ved en av tilfellene fant jeg hele 4 forskjellige verktøy i kupeen, i tillegg til tilsmusset A- og B-stolpe. Og airbagen i rattet var montert skjevt slik at man så innmaten gjennom ene glipa i tillegg til at det skranglet som besatt. Løse batteripoler, overfylling av olje (som jeg mistenker var gjort for å kamuflere at motoren faktisk brukte en del) og forsøk på å skylde på at jeg kjørte for rolig som årsak til at bremsene hang. Denne bilen var nemlig laget for hard bruk på tyske motorveier, og ikke pinglekjøring i lav fart på norske veier. Jeg ringte fra Danmark for å rapportere feilen som oppstod under en svipptur til Spania i svært høy hastighet... Og regning etter tre måneder på garantiarbeid som muntlig ble bekreftet som garanti ved avhenting. Ved det besøket var en unggutt som jobbet på verkstedet en runde på "flygern" og testet toppfarta på bilen mens jeg satt ute i butikken å ventet også (utrolig hva man finner ut).  Etter noen besøk der orket jeg ikke mer og solgte bilen, og kjøpte aldri VW igjen. De eksisterer enda, så jeg antar at de har bedret rutinene i løpet av de siste 15 årene :)

Det eneste merket som klarte å toppe dette var Citroen noen år senere. Merkeforhandler/verksted i Krisitansund eksisterer ikke lenger.

Ops, DET var offtopic`en sin det.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Veggenlørdag 14. november 2015, klokken 23:12
Da var vinterhjulene lagt på, 7-8 av mutterene var nå såpass deformert at de måtte bankes ut av pipen.
Noen som har funnet noen gode erstatninger som holder bedre og ikke ruster?
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Jejlsøndag 15. november 2015, klokken 17:08
Sitat fra: Veggen på lørdag 14. november 2015, klokken 23:12
Da var vinterhjulene lagt på, 7-8 av mutterene var nå såpass deformert at de måtte bankes ut av pipen.
Noen som har funnet noen gode erstatninger som holder bedre og ikke ruster?
Jeg har også 4-5 stk som begynner å bli veldig slitt. Får vi nye på serviceavtalen? Det er jo ikke så god kvalitet på de orginale, men jeg ønsker å bruke disse og tror at de kan holde seg bra hvis jeg bare er nøye med at pipen er helt på.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: zairupfredag 02. juni 2017, klokken 12:09
Noe nytt vedrørende dette?
Jeg byttet over fra vinter til sommerdekk på Teslaen for første gang og har aldri brukt så lang tid på dekkbytte før! Så og si hver eneste mutter satt seg fast i pipen når jeg satt den helt inn. Jeg brukte 21mm pipe med momentnøkkel slik jeg har skjønt at man skal, med 20mm så hadde jeg ikke sjanse og med 22 så var det alt for slækt.

Dette er på en sen 2014 modell, har det blitt noe bedring/endringer på de senere modellene?
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Muffinmanfredag 13. oktober 2017, klokken 18:11
Ser ut som det er kommet "nye" mutre fra Tesla, og disse blir levert med plastkapper som skal settes over. Men se hva jeg fant når jeg flekket av blikk-kappa på en gammel en. Ligner veldig på den "nye" versjonen, ikke sant?
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Vidar1979fredag 13. oktober 2017, klokken 18:50
Like greit nå kjøre til Skodje som å kjøpe noe som skal repareres i Kristiansund. Det er min erfaring.
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: RaBalderfredag 13. oktober 2017, klokken 21:58
Sitat fra: Muffinman på fredag 13. oktober 2017, klokken 18:11
Ser ut som det er kommet "nye" mutre fra Tesla, og disse blir levert med plastkapper som skal settes over. Men se hva jeg fant når jeg flekket av blikk-kappa på en gammel en. Ligner veldig på den "nye" versjonen, ikke sant?

Kanskje man bare skal pirke av blikk-tullet på hver mutter og få noe som er mer holdbart.
Dem holder vel felgen på plass like godt?

Noen god måte å få av blikk-f....skapet?

(((har skiftet alle hjulmutre i høst etter at dekk-verkstedet ødela alle sammen med mutter-trekker)))
Tittel: Sv: Hjulbolter
Skrevet av: Muffinmanlørdag 14. oktober 2017, klokken 00:01
Enkelt, bare sett i skrustikke og flekk løs rundt hele kanten med en avbiter. Da løsner kappa.