Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: bjodnes på lørdag 15. mars 2014, klokken 09:31
Var hos Tesla i Sandnes med noen småting jeg ville de skulle se på. Blant annet koppen på bremserotoren (aner ikke om det heter det, men dere skjønner sikkert hva jeg mener) Den er ikke pen. Ser ut som overflaterust. Ser her på forumet at det er noe mange har. Var en hyggelig amerikaner som tok i mot meg hos Tesla. De kjente til problemet, men hadde ingen løsning foreløpig. En eller annen gang kom nok nye tromler sa han. Jeg lurer på om noen av dere har gjort noe selv som gjør at det ser finere ut?
Står litt om det her: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26299-Solution-for-rusty-brake-rotor-hats?referrerid=17156 og i denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11946.msg195788.html#msg195788
Såg nettopp på naboens 4 år gamle Bmw 520d , jeg fant ikke en rustflekk på rotoren eller andre deler av hjulet !
Blir for dumt med rust på 1 år gamle biler .
Bortsett fra at bilene i Norge er langt fra ett år gamle. Men ja, alt for dårlig.
Min er ikke 2 mnd. gammel engang med kun 3' km på teller'n og er værre enn de jeg linket til :(
Ikke vandt til sånn fra BMW. Egentlig litt rart siden det står at Brembo leverer bremser ( skiver og cal.)
Har fått bil med røde calippere og syntes det trekker mye ned med rusten, dette kommer jeg til og gjøre noe med. Evt. bytte til bedre ventilerte skiver.
Slikt er helt normalt og vanlig. Skiva er laget av stål og den ruster. Mye nå når det er salt og fuktigt. Dere blir nok nødt å takle mer rust på Teslas bremseskiver som brukes så lite.
Alternativt så får dere åpne lommeboka og handle rustfritt, eller shine dem opp igjen hver gang man legger om dekk (som jeg planlegger å gjøre).
Uansettt så spiller forøvrig fint liten rolle med litt overflaterust på en bremseskive. Dette er forbruksvare.
På en Premium bil burde det IKKE vært sånn. På min BMW er tromlene satt inn med ett grått stoff og de ruster ikke!
Har lagt inn bestilling på Wurth produktet som det vises til i tråden hos tesla, enda usikkert om det lar seg importere til Europa pga at alt som kommer inn hit skal være korrekt merket og godkjent.
Men dette er ikke ukjent problemstilling og er på ingen måte unikt for Tesla.
Stål ruster- man kan gjøre noe med det ettersom den komplette skipsflåten i verdenen er nettopp av rustende stål og skipene holder i mange år vha. maling.
Jeg vil tro at en pragmatisk tilnærming er å male de delene av skivene som ikke er sliteflater med hammerite sølv som både gir god rustbeskyttelse og tåler litt varme.
Tesla/ Brembo kunne pulverlakkert skivene før sliteflatene dreies av- men det koster litt ekstra- det er sikkert det BMW gjør.
Sitat fra: LED på lørdag 15. mars 2014, klokken 20:01
Slikt er helt normalt og vanlig. Skiva er laget av stål og den ruster. Mye nå når det er salt og fuktigt. Dere blir nok nødt å takle mer rust på Teslas bremseskiver som brukes så lite.
Alternativt så får dere åpne lommeboka og handle rustfritt, eller shine dem opp igjen hver gang man legger om dekk (som jeg planlegger å gjøre).
Uansettt så spiller forøvrig fint liten rolle med litt overflaterust på en bremseskive. Dette er forbruksvare.
Du har fått med deg at vi ikke diskuterer selve sliteflaten på skiva?
Muffinman, bremseskiva di blir varm når du bremser ikke sant? Vann fordamper av. En fuktig bremseskive ruster fortere enn en tørr. Selv har jeg en kjørestil som ligner bestemors. Mine bremseskiver skifta jeg i fjor. De ser mye verre ut enn de bildene i posten lenger opp. Man må gjerne overflatebehandle dem, men sjangsen for at du blir nødt å gå over dem hvert år etter vinteren er likevel stor. Da er min mening at man kan like godt børste dem med en stålbørste for å ta det grovste og så kjøre en skånsom fiber rondell på en vinkelsliper for å få dem blanke og fine. Om det gjøres jevnlig så har du gatas peneste skiver!
Men folk får vælge sjæl ;)
Det er vel ikke snakk om selve skiva...
Sitat fra: LED på søndag 16. mars 2014, klokken 10:04
Muffinman, bremseskiva di blir varm når du bremser ikke sant? Vann fordamper av. En fuktig bremseskive ruster fortere enn en tørr. Selv har jeg en kjørestil som ligner bestemors. Mine bremseskiver skifta jeg i fjor. De ser mye verre ut enn de bildene i posten lenger opp. Man må gjerne overflatebehandle dem, men sjangsen for at du blir nødt å gå over dem hvert år etter vinteren er likevel stor. Da er min mening at man kan like godt børste dem med en stålbørste for å ta det grovste og så kjøre en skånsom fiber rondell på en vinkelsliper for å få dem blanke og fine. Om det gjøres jevnlig så har du gatas peneste skiver!
Men folk får vælge sjæl ;)
Hvorfor ruster ikke naboen Bmw 520d bremseskiver og senter som han har kjørt 50000km med ?
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 16. mars 2014, klokken 10:18
Hvorfor ruster ikke naboen Bmw 520d bremseskiver og senter som han har kjørt 50000km med ?
Bremseskivene tørkes i vått vær. Dette gjør også at de biter godt selv om det er vått vær. Dette er standard selv på den billigste BMWen.
http://www.youtube.com/watch?v=VUwhCZ2duSk (http://www.youtube.com/watch?v=VUwhCZ2duSk)
Ser på mine to fossil biler. Ingen rust på imiev (2år gammel) eller outlander (5år gammel, ser malte/lakkerte ut). Snakker om senterhub og IKKE bremseskivene.
Om denne rusten er et problem et usikkert. Men ser at det ikke er fint når en har "åpne" felger.
Sitat fra: bjodnes på lørdag 15. mars 2014, klokken 09:31
Var hos Tesla i Sandnes med noen småting jeg ville de skulle se på. Blant annet koppen på bremserotoren (aner ikke om det heter det, men dere skjønner sikkert hva jeg mener) Den er ikke pen. Ser ut som overflaterust. Ser her på forumet at det er noe mange har. Var en hyggelig amerikaner som tok i mot meg hos Tesla. De kjente til problemet, men hadde ingen løsning foreløpig. En eller annen gang kom nok nye tromler sa han. Jeg lurer på om noen av dere har gjort noe selv som gjør at det ser finere ut?
Kuse på drillen og smør på hammerlakk etterpå.
Det er helt normalt. I samme produksjonserie kan ofte 100 sett se ut som nye etter 2år mens de 10 neste ser ut som om det har vært i krigen etter 6mnd.
Her er vel problemet at 95 av 100 ikke ser ut etter 3 mnd med norsk vinter, dvs materialvalg som ikke er tipasset det miljøet bilen skal brukes i... Det er ikke kundens problem å fikse dette!!! Klag skriftlig å la Tesla fikse sine egne problemer!
Slik ser skivene og senternavet ut på en 4 år gammel BMW 520d
https://www.dropbox.com/s/i3gkjdc5wvwyub1/2014-03-16%2013.33.51.jpg
https://www.dropbox.com/s/tz8p5xvcggjreea/2014-03-16%2013.34.10.jpg
Ser ut som om det er galvanisert. Kanskje god gammeldags sinkspray og maskering er nøkkelen?
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 16. mars 2014, klokken 11:52
Her er vel problemet at 95 av 100 ikke ser ut etter 3 mnd med norsk vinter, dvs materialvalg som ikke er tipasset det miljøet bilen skal brukes i... Det er ikke kundens problem å fikse dette!!! Klag skriftlig å la Tesla fikse sine egne problemer!
Hva skal du fikse? Hvilken funksjon er ødelagt av litt overflaterust som gjør at bilen har en mangel og trenger reperasjon?
Funksjonen er grei. Men du skjønte hva han mente! Og jeg er helt enig, på en bil i denne prisklassen kunne Tesla med enkle grep og omtrent ingen kostnad unngått dette. Det er liksom så unødvendig for inntrykket av denne bilen at det skal lyse rust lang vei...
Jeg tror det kan lønne seg å fokusere litt mindre på rust på bremseskivene, og litt mer på de ulike aluminiumskonstruksjonene som det ryktes hvitt pulver fra ::).
Det må gjentas at bremseskiver = forbruksvare. Intet annet.
Sitat fra: LED på søndag 16. mars 2014, klokken 23:12
Jeg tror det kan lønne seg å fokusere litt mindre på rust på bremseskivene, og litt mer på de ulike aluminiumskonstruksjonene som det ryktes hvitt pulver fra ::).
Det må gjentas at bremseskiver = forbruksvare. Intet annet.
Nå handler ikke dette om rust på bremseskive men på navet... Og ja enig i at det det er nok andre deler der korrosjon vil ha større følgeskader en rust på navene, men fint og premium ser det ikke ut når rusten er så synlig som dette!
Slik ser det ut hos meg etter 4500 km. Veldig lite rust/oksidering å spore.. :D
Er tilstanden til bremseskivene mine slik at jeg burde bremse mer? :o
Ser helt utmerket ut, men du bremser ikke så mye.
Er det en ide å legge et lite lag med Hammerite over? Mine ser ikke ut etter 5' km. Og de er renset ofte med Iron-x som tar det meste bort. (http://img.tapatalk.com/d/14/03/23/mymu2aze.jpg)
Zink spay er løsningen!
Tåler rødglødende temperaturer og virker rustbeskyttende og gir en grei overflate.
Puss rent først med roterende negerkuse eller smergelpapir slik at Zinken får galvanisk kontakt. Trenger ikke maskere heller, da bremseklossene sveiper vekk overskytende etter få km.
Måtte gjøre dette på BMW etter at jeg byttet fra rustfrie skiver til støpejerns skiver for å få bedre bremser.
Med Hammerite- det ville jeg gjort- påført med pensel trenger man ikke dekke mye til heller.
Jeg har sett en test med Hammerite for en del år siden- det var overlegent. Om det er bedre enn dagens Zink- spray vet jeg dog ikke sikkert. Spørs hva man har for hånden.
Evt gå over med stålbørste på vinkelsliper/drill først- det holder sikkert uansett i flere år!
Mine bremseskiver ser ille ut etter kun 4' km. og 2 mnd. gamle. Mener dette faktisk er en reklamasjon. Har aldirg hatt en bil der det har blitt så stygt så fort. Tror nesten jeg skal prøve og få kjøpt nye bremseskiver som har lakkerte rotorer, noe ala bildet under. Prøvde Würth SBS braketreatment (som jeg kjøpte fra USA) i dag og det ser bra ut. Men veldig usikker på holbarheten av fargen. Syntes jeg lett kunne gni vekk der jeg hadde sprayet litt utenfor.
Trikset er å bestille brun bil, da ser bremsene 100% custom ut.
Kommer til å bruke Hammerite, da jeg har brukt dette på bremse calippere, og holder seg like godt som spesiallakk for calippere. Tåler varme godt. Foreløpig ser mine fine ut.
Sitat fra: Høgis på søndag 23. mars 2014, klokken 14:54
Mine bremseskiver ser ille ut etter kun 4' km. og 2 mnd. gamle. Mener dette faktisk er en reklamasjon. Har aldirg hatt en bil der det har blitt så stygt så fort. Tror nesten jeg skal prøve og få kjøpt nye bremseskiver som har lakkerte rotorer, noe ala bildet under. Prøvde Würth SBS braketreatment (som jeg kjøpte fra USA) i dag og det ser bra ut. Men veldig usikker på holbarheten av fargen. Syntes jeg lett kunne gni vekk der jeg hadde sprayet litt utenfor.
Er faktisk tilbøyelig til å være enig med deg i at dette burde være reklamasjon. Selvfølgelig kun kosmetisk men en premiumbil i denne prisklasse burde hatt en annen kvalitet på skivene, i det minste overflatebehandlede skiver. Er ikke skivene Brembo også, som kaliperene??
PS! Keep us posted på den Wurth-behandlinga ;) Tok du bare og maskerte kalipern og satt igang?
Her tror jeg at man bare kan gjøre noe selv for å få den kosmetiske tilfredsstillelsen man ønsker. I dagens saltsuppevintrer er bremseskiver storforbruk. De beste bremsene er de som har skiver som ruster. Bare se på Brembo fks. Jeg tror følgende enkle måte er bra for utseende sin skyld, er å børse rent, ha på to omganger med rustbjørn og ett par tynne lag med high heat lakk i ønsket farge. Den tåler så mye temperatur at man kan man lakke rett på manifolder og gren rør. Finnes i 800 grader og 1200 grader.
Bruk nå hodet da mann. Man lakker ikke selve skiva. Har du noen gang hørt om at det er vanlig?
Det du ser der er normalt på en bil som har stått i en dag eller to, også de med bremboskiver, eller lengre uten å bli brukt etter litt fuktighet, eller fuktig vær. Forsvinner med en gang du bremser litt. Etter hvert blir skivene mer og mer rustne og slitt med spor og krakkeleringer. Det kan du ikke gjøre noe med. Derfor blir også skiver byttet ofte i dette landet pga saltsuppen. Nei det er ikke rusten der denne tråden har omtalt slik jeg har forstått det.
Riktig- det er "trommelen" mellom sliteflaten og hjulboltene- ruster det der får du ikke bremset det vekk- det ser foreløpig fint ut der på den røde- enn så lenge
Sitat fra: Sven-Erik på søndag 23. mars 2014, klokken 18:58
Sitat fra: Høgis på søndag 23. mars 2014, klokken 14:54
Mine bremseskiver ser ille ut etter kun 4' km. og 2 mnd. gamle. Mener dette faktisk er en reklamasjon. Har aldirg hatt en bil der det har blitt så stygt så fort. Tror nesten jeg skal prøve og få kjøpt nye bremseskiver som har lakkerte rotorer, noe ala bildet under. Prøvde Würth SBS braketreatment (som jeg kjøpte fra USA) i dag og det ser bra ut. Men veldig usikker på holbarheten av fargen. Syntes jeg lett kunne gni vekk der jeg hadde sprayet litt utenfor.
Eh....
Würth SBS braketreatment
er til å spraye PÅ SKIVENE, ikke på tromlene/rotorene.
https://www.youtube.com/watch?v=xSXwpuZKfhs
(du kan selvfølgelig spraye det på tromlene/rotorene også, men det er ikke det det er ment for.)
På tromler/rotor er det bedre å f.eks. bruke Hammerite.
Leste innlegget her http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26299-Solution-for-rusty-brake-rotor-hats?referrerid=17156
På bakhjula har vi alle to kalipere.
Ellers lurer jeg på om den synlige rusta har noe å gjøre med mangel på bremsestøv?
Det er jo i prinsippet ikke store forskjellen mellom den ene og den andre skiva.
Jeg er ganske sikker på at Tesla får sine skiver produsert hos noen som også produserer for en rekke andre bilmerker. Eller hva?
Forresten:
På bildene dine ser det ut som du har 2 kalipere på hvert hjul?
Eller er det noe annet?
Er du egentlig eier av en Tesla mS ? :o
Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 23. mars 2014, klokken 21:53
Forresten:
På bildene dine ser det ut som du har 2 kalipere på hvert hjul?
Eller er det noe annet?
Er du egentlig eier av en Tesla mS ? :o
Ja!
Ja du har nok, men jeg siterte "Sven-Erik" og spørsmålet var til han. Klønete sitering.
Hmmm, synd hvis han mangler noen..
Hva med å bruke en PM for ekslusivitet?
Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 23. mars 2014, klokken 21:53
Forresten:
På bildene dine ser det ut som du har 2 kalipere på hvert hjul?
Eller er det noe annet?
Er du egentlig eier av en Tesla mS ? :o
Begynner og lure litt om du har det? TMS har ikke 2 kalipere på alle hjul, bare på bakhjulene. Det er parkeringsbremsene i tillegg til vanlige bremsekalipere.
Det var faktisk det jeg skrev - på bakhjulene.
Sitat fra: Høgis på søndag 23. mars 2014, klokken 22:05
Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 23. mars 2014, klokken 21:53
Forresten:
På bildene dine ser det ut som du har 2 kalipere på hvert hjul?
Eller er det noe annet?
Er du egentlig eier av en Tesla mS ? :o
Begynner og lure litt om du har det? TMS har ikke 2 kalipere på alle hjul, bare på bakhjulene. Det er parkeringsbremsene i tillegg til vanlige bremsekalipere.
?? :D Var nok klar over dette lenge før jeg bestilte bilen.
Da er jo alt klart.
Det var synd at jeg ikke visste at du visste... og at en avklaring var fullstendig forkjær.
Sitat fra: Gressvikingen på søndag 23. mars 2014, klokken 22:18
Da er jo alt klart.
Det var synd at jeg ikke visste at du visste... og at en avklaring var fullstendig forkjær.
Men Gresvikingen da. Det viste jeg jo. Fra spøk til revolver. spørsmålet var rettet til Sven-Erik, og så var det noe som skjedde med innblandinger som gjordet at det ballet på seg. Det er ofte her inne jeg lurer på om ikke det er mange som "later som de har Tesla" .
Helt greit kjære deg.. Dett er er jo bare et forum.. :)
Vel, hvis du mangler et par calipere bak, så bør du ringe Tesla.
Sitat fra: Høgis på søndag 23. mars 2014, klokken 14:54
Mine bremseskiver ser ille ut etter kun 4' km. og 2 mnd. gamle. Mener dette faktisk er en reklamasjon. Har aldirg hatt en bil der det har blitt så stygt så fort. Tror nesten jeg skal prøve og få kjøpt nye bremseskiver som har lakkerte rotorer, noe ala bildet under. Prøvde Würth SBS braketreatment (som jeg kjøpte fra USA) i dag og det ser bra ut. Men veldig usikker på holbarheten av fargen. Syntes jeg lett kunne gni vekk der jeg hadde sprayet litt utenfor.
Det nederste bildet, er det etter behandling med braketreatment? Det ser jo veldig bra ut!
Jeg byttet bremser på A4'en jeg hadde, like før jeg fikk TMS'en. Audi har brukt zinkspray på skivene, ser ganske likt ut som behandlingen skivene til TMS har, men det holder like vel ikke her i "offshore" miljøet rundt om Bergen.... Så jeg kunne tenke meg å prøve noe som braketreatment, bare det virker....
Ofte så er rust på bilen metallpartikler fra brøytebiler, kjettinger ol. Blandet med salt. Dette fester seg og ruster og tærerer på underlaget. Jeg har selv sett alu detaljer på biler som ser ut som de har rustet.
1. Aldri påfør noe på skivene (lakk, polish, olje ol. ) skiver på biler får overflaterust i fuktig vær. Spesielt skiver bak og ekstra lett på Tesla da vi nesten aldri bruker bremsene.
2. Rotorer kan rengjøres, poleres med duraglitt eller annet stål rubbing/polish. Polering vil hindre saltvann/metall og feste seg. (Kan også lakkes)
Sitat fra: snoopy2005 på mandag 24. mars 2014, klokken 16:07
Sitat fra: Høgis på søndag 23. mars 2014, klokken 14:54
Mine bremseskiver ser ille ut etter kun 4' km. og 2 mnd. gamle. Mener dette faktisk er en reklamasjon. Har aldirg hatt en bil der det har blitt så stygt så fort. Tror nesten jeg skal prøve og få kjøpt nye bremseskiver som har lakkerte rotorer, noe ala bildet under. Prøvde Würth SBS braketreatment (som jeg kjøpte fra USA) i dag og det ser bra ut. Men veldig usikker på holbarheten av fargen. Syntes jeg lett kunne gni vekk der jeg hadde sprayet litt utenfor.
Det nederste bildet, er det etter behandling med braketreatment? Det ser jo veldig bra ut!
Jeg byttet bremser på A4'en jeg hadde, like før jeg fikk TMS'en. Audi har brukt zinkspray på skivene, ser ganske likt ut som behandlingen skivene til TMS har, men det holder like vel ikke her i "offshore" miljøet rundt om Bergen.... Så jeg kunne tenke meg å prøve noe som braketreatment, bare det virker....
Tok en sjekk og vasket bilen. SBS Brake treatment kunne jeg spyle av med høyttrykk. Forsøkte det heldigvis bare på den ene skiven. Den boxen var bortkastet til det bruket. Satt på sommerhjulene i dag og gikk på alle skivene med rengjøring og stålbørste, deretter påførte jeg Hammerite med pensel. Får satse på at det holder lengere. Høyre skiven bak var spesielt ille (dette er kun etter 2 mnd. og 400 mil), men fikk det til og se greit ut til slutt. Til de som lurer så er det Brembo skiver på TMS (i hvertfall min), det står stemplet på tromlen til skiven. Har sett på f.eks BMW 5-serie som er 2-3 år gamle og gått ca 30.000 km. Skivene ser nye ut og ingen tegn til rust noen steder.
Håper de finner en løsning på dette snart. Ser helt jævelig ut, og jeg har ingen planer om å ta av dekka og skrubbe bremseskivene mine for at de skal se pene ut...
Det for enten garantien eller servicepakken min dekke gitt
Tok bilde av et av mine hjul nå, og det ser jævlig ut rett og slett. Felgene er møkkete i øyeblikket. Dette kan enkelt fjernes, men rusta er det verre med...
(http://i1328.photobucket.com/albums/w530/frskby/20140325_081538_zpse6baff0d.jpg)
Du og @Høgis må bare få sendt disse bildene til rette vedkommende i Tesla snarest mulig! Det der går ikke an! Hadde jeg vært dere hadde jeg også laget en tråd på TMC- forumet.
Det funker kanskje i California men ikke her. Det hadde virkelig ikke vært store kostnaden for Tesla og latt Brembo overflatebehandle disse før de ble sendt til Palo Alto.
Effekten av rustne bremseskiver på en premiumbil som Tesla bør ikke undervurderes...
Har hatt mange leie opplevelser med italiensk "kvalitet". Håper dette ikke blir en av dem.
Mine skiver har begynnende rust på navet, men lang fra så ille som på frskby sin bil. Kommer til å gjøre et forsøk på rengjøring for å sjekke om det er partikler som ligger utenpå og ruster. Det ser dog ikke til å være tilfelle på frskby sin.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. mars 2014, klokken 09:52
Har hatt mange leie opplevelser med italiensk "kvalitet". Håper dette ikke blir en av dem.
Mine skiver har begynnende rust på navet, men lang fra så ille som på frskby sin bil. Kommer til å gjøre et forsøk på rengjøring for å sjekke om det er partikler som ligger utenpå og ruster. Det ser dog ikke til å være tilfelle på frskby sin.
Jeg synes alle biler jeg ser her på Vestlandet har bremser som ligner på friskby sine....
Saltlake og konstant fuktighet gjør at bremsene burde vert varmgalvanisert!
Vi selger et produkt som heter Innosoft.Skal prøve det min bil da jeg også har rust flekker på nav.Har brukt det med veldig bra resultat på rekkverk i børstet stål som vi forhandler. :)
Slik ser mine ut. Fikk bil 2. desember, kjört ca 5000 km. Har nå satt på original 19 tum felg og den dekker en stor del av dette heldigvis. Ellers ikke särlig pent på nesten helt ny bil.
Ruster jo som Biltema-skiver ser det ut til...mulig det er forskjell på batcher. Min ble levert 30/10, har gått 17K og ser ikke så ille ut som det der.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. mars 2014, klokken 12:46
Ruster jo som Biltema-skiver ser det ut til...mulig det er forskjell på batcher. Min ble levert 30/10, har gått 17K og ser ikke så ille ut som det der.
Min ble levert samme dag (30/10) og ser akkurat like ille ut..
Da kan det muligens være bruksmønster og veiforhold som skiller. Det har vært en usedvanlig tørr og mild vinter her på Nordvestlandet. Størsteparten av kjørelengden er dog unnagjort andre steder i form av langkjøring, og jeg antar at friksjonsvarmen fra hjullagre osv bidrar til å tørke bare turen blir lang nok.
Bil hentet 19.desember og rullet 5500km siden.
Holder seg ganske bra i forhold til mange andre her ser jeg, vi har hatt en svært mild vinter og bilen har nesten ikke sett salt.
(http://img.photobucket.com/albums/v199/Efini/Bremser.jpg)
Mine nav ruster bak og er fine foran. Måtte lakkere bak, ingenting annet å gjøre. Merkelig at de er ulike...?
Det røde på skivene kommer svært fort. Det forsvinner når jeg sprayer IronX på og spyler av. Kan jo ikke si at det gjelder for alle, men mener at dette er ganske så normalt for Bremboskiver. Det forsvinner jo også ved bremsing. Det er nok litt uvanlig kjøremønster på bilene våre siden vi bruker bremsene så lite, i vert fall jeg. Rusten på "trommelen er ikke pent. Det må man jo være enig i. Best å holde området rent for saltstøv / sørpe og spyle ofte. Vises jo mye bedre en på andre felger jeg har hatt som liksom dekket bedre til slik at det ikke vistes, for det rustet mye på merca også, men ikke samme innsyn gjennom felgen. Ubehandlet støpestål legeringer ruster. Rustfrie skiver er jo greit, men det biter ikke like bra. Valgets kval, vakkert eller sikkert?? Vi får kjøre det pent selv kanskje, hvis det ikke blir noe medhold å få.
Er eneste behandlingsform for rust på "tromlene" å lakkere?
Har min Model S på service nå, og nevnte det med rust på det som vi her har kalt både tromler og nav. Han var nøye med å påpeke at dette også er en del av skivene, som han helt korrekt (det er en enhet) viste meg. Liker slik presisjon :)
Jeg ville kalt dette navet til bremseskiven.
Hjulnavet er jo der bremseskiven sitter,og hjulet er festet i. bremsetromler hører fortiden til, og inneholder bremsesko.
Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 02:49
Jeg ville kalt dette navet til bremseskiven.
Hjulnavet er jo der bremseskiven sitter,og hjulet er festet i. bremsetromler hører fortiden til, og inneholder bremsesko.
Poenget var vel at bremseskiven ikke sitter på dette, det er en fysisk enhet. Det er samme del. Men det er jo korrekt å kalle det nav, det er jo senter av skiven.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:19
Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 02:49
Jeg ville kalt dette navet til bremseskiven.
Hjulnavet er jo der bremseskiven sitter,og hjulet er festet i. bremsetromler hører fortiden til, og inneholder bremsesko.
Poenget var vel at bremseskiven ikke sitter på dette, det er en fysisk enhet. Det er samme del. Men det er jo korrekt å kalle det nav, det er jo senter av skiven.
Poenget var vel å på en grei måte skille hva som eventuelt skulle lakkes, og og hva som absolutt *ikke* skal lakkes.. så ingen ble missledet til å lakke på friksjonsflaten på skiva.. :)
Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:28
Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:19
Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 02:49
Jeg ville kalt dette navet til bremseskiven.
Hjulnavet er jo der bremseskiven sitter,og hjulet er festet i. bremsetromler hører fortiden til, og inneholder bremsesko.
Poenget var vel at bremseskiven ikke sitter på dette, det er en fysisk enhet. Det er samme del. Men det er jo korrekt å kalle det nav, det er jo senter av skiven.
Poenget var vel å på en grei måte skille hva som eventuelt skulle lakkes, og og hva som absolutt *ikke* skal lakkes.. så ingen ble missledet til å lakke på friksjonsflaten på skiva.. :)
Joda, riktig nok det. Men du skriver "hjulnavet er jo der bremseskiven sitter", mens det egentlig faktisk er senter av selve bremseskiven, ikke noe bremseskiven sitter på. Det var poenget de ville ha frem på service.
Så når vi snakker om rust på bremseskiven, så er det to ting, rust på selve sliteflaten som man kan forvente, og rust i senter av skiven som ikke er forventet.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:33
Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:28
Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:19
Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 02:49
Jeg ville kalt dette navet til bremseskiven.
Hjulnavet er jo der bremseskiven sitter,og hjulet er festet i. bremsetromler hører fortiden til, og inneholder bremsesko.
Poenget var vel at bremseskiven ikke sitter på dette, det er en fysisk enhet. Det er samme del. Men det er jo korrekt å kalle det nav, det er jo senter av skiven.
Poenget var vel å på en grei måte skille hva som eventuelt skulle lakkes, og og hva som absolutt *ikke* skal lakkes.. så ingen ble missledet til å lakke på friksjonsflaten på skiva.. :)
Joda, riktig nok det. Men du skriver "hjulnavet er jo der bremseskiven sitter", mens det egentlig faktisk er senter av selve bremseskiven, ikke noe bremseskiven sitter på. Det var poenget de ville ha frem på service.
Så når vi snakker om rust på bremseskiven, så er det to ting, rust på selve sliteflaten som man kan forvente, og rust i senter av skiven som ikke er forventet.
Da misforsto du.. forklartem meg sikkert knotete (siste timene på nattskiftet nå :P) Altså, hvis du *tar av* bremseskiva.. så vil du se hjulnavet.. som bremseskiva er festet i. Jeg prøvde å forklare hva et hjulnav er. :)
Sitat fra: Bjørn på lørdag 29. mars 2014, klokken 06:44
Da misforsto du.. forklartem meg sikkert knotete (siste timene på nattskiftet nå :P) Altså, hvis du *tar av* bremseskiva.. så vil du se hjulnavet.. som bremseskiva er festet i. Jeg prøvde å forklare hva et hjulnav er. :)
:D
Noen som har tatt dette opp med Tesla og fått gjort noe med det? Skal ha min på service i morgen og vil ta det opp da. Ser ikke veldig bra ut med sommerfelgene mine.
Leser at folk har fått lakkert med ett eller annet. Om det blir holdbart gjenstår å se. Jeg har ved noen tilfeller fått høre at "det er problemer med andre biler også", også når det gjelder rust på skivene. Det er ikke spesielt lurt å servere når kunden har påpekt ting med nettopp, andre biler, som referanse.
Jeg har lakkert (malt) min egen og flere andres biler. Blir bedre enn de nye skivene som kommer på de ferskeste bilene. Blank overflate hjelper også på.
Jeg har også tatt tak i dette selv. Brukte hammerslagslakk, og ser det egentlig ikke som et stort problem å ta en raptus når sommerdekkene skal på hvert år om det ikke holder. Nå hører det med til historien at mine skiver foran ble byttet i mai pga. kast. De holder seg sikkert fine gjennom sommeren.
Tok dette opp da jeg hadde bilen inne i Drammen i dag. Var visst tredje personen bare idag som hadde påpekt dette.
De hadde ikke noe god fiks, og det var visst bare noe en måtte leve med. Litt synd at de ikke finner på noe lurt, for det vises så innmari godt på TMS, og det vil jo være i Tesla sin egeninteresse at det ikke er en masse rustne Teslaer på veien.
Veldig synd, og det vises godt siden felgene er såpass åpne og bremsene store - proposjonene på bremser og hjul er jo faktisk en viktig del av designet på bilen. Og da tar det seg ikke ut at det er nedgrodd av rust på en tre måneder gammel bil, jfr eksempler vi så i vinter.
Masse rust på hjulnavet her også. Bilen ble hentet i slutten av Mars. Det vil si at rusten har kommet på under 2 mnd. Gruer meg til saltlake i vinter. Denne bilen er helt klart ikke laget for regn eller snø...:( Til og med det faktum at det stort sett har vært sol siden jeg fikk bilen har tydeligvis ikke hjulpet heller.
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 04. juni 2014, klokken 22:50
Tok dette opp da jeg hadde bilen inne i Drammen i dag. Var visst tredje personen bare idag som hadde påpekt dette.
De hadde ikke noe god fiks, og det var visst bare noe en måtte leve med. Litt synd at de ikke finner på noe lurt, for det vises så innmari godt på TMS, og det vil jo være i Tesla sin egeninteresse at det ikke er en masse rustne Teslaer på veien.
Merkelig at det er sånn forskjell. Jeg leverfte bilen på Skøyen i dag og rust i senter av bremseskivene stod på utbedringslisten. Ingn protester fra Service-fyren. Spennende å se om de har ordnet det. Selvfølgelig skal det ikke være sånn.
Når jeg hadde bilen på service, slipte Tesla ned det rustne belegget og sa at det kom bedre materialer senere. (Hørt den før?)
Tror ikke de smurte på noe som helst. Så problemet kommer nok til vinteren igjen. Tenkte jeg skulle herde det selv med en eller annen sprayboks når vinterhjulene skal på.
Synes ihvertfall det var fint av Tesla å fikse det, selv om det er "brannslukking". Etter min erfaring er de gode på service-innstilling.
Jeg fikk "utbedret" dette for noen uker siden. Synes resultatet ser litt "hjemmesnekret" ut. Altfor mye sølv i malingen de har klint på. Bedre enn rust, men ikke fornøyd.
Jeg fikk beskjed om at de ville utvikle nye i nytt materiale, men det kunne ta måneder før dette ble lansert...
Ærlig talt har jeg ikke noe tro på at Tesla kommer til å bytte bremseskiver for folk bare pga. litt overflaterust. Dette er et helt vanlig problem, men det hadde selvsagt vært fint om Tesla hadde gjort en enda bedre jobb med dette problemet. Jeg leste på TMC at skivene på Roadster var mye verre enn MS så de har tydeligvis forbedret seg en del. Optimalt sett burde det vært lakkert alu i navet med skrudde sliteflater i stål (eller enda bedre carbonkeramisk)
Bremseskivene kommer fra Brembo og ikke fra Tesla- Spørs om det var den billigste varianten Tesla gikk for- analog til 19"dekkene som utleveres originalt.
Hotfixen for dette er aero-felgene :o
Men det skilles nok mellom rustne bremseskiver = "det bremses for lite med bremsene på en elbil" og rust innenfor der caliperene ikke når ( i senter)
Valgte som tidligere nevnt i denne tråden å fikse dette selv. Klarte rett og slett ikke å se på rusten. Dette har haldrig vært problem på de 4 siste BMW jeg har kjøpt. Merkelig at de ikke Tesla tar tak i dette.
Valgte og børste med stålbørste før jeg gikk på med Hammerite. Dette ser fremdeles like fint ut i dag.
Legger ut bildene på nytt for de som ikke har orker og se igjennom hele tråden. Bilde med rust er tatt kun to mnd. etter at jeg overtok bilen, rusten på selve bremseflaten forsvinner jo selvfølgelig men ser (for å si det mildt) ikke pent ut utenfor selve bremse-flaten og syntes spesielt godt igjennom store åpne felger.
Det må være legeringen som er feil/billig -kanskje det mangler litt krom el.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at Brembo har løsningen i hyllene/ skuffene sine. Andre premiumbiler ruster like mye på rotorene som Tesla sine- men de bruker flere år istedenfor 2 mnd til det.
Det er rett og slett en billig løsning som dog har bra bremseegenskaper.
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 05. juni 2014, klokken 23:09
Det må være legeringen som er feil/billig -kanskje det mangler litt krom el.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at Brembo har løsningen i hyllene/ skuffene sine. Andre premiumbiler ruster like mye på rotorene som Tesla sine- men de bruker flere år istedenfor 2 mnd til det.
Det er rett og slett en billig løsning som dog har bra bremseegenskaper.
Sliter også med gode bremseegenskaper og lyd i bremsene i tillegg til rusten. Selv om jeg foretar noen harde oppbremsinger iblandt og har fast justert ned regenerering. Rett og slett ikke særlig fornøyd med bremsene på bilen.
Har opplevde svært stor forskjell i hvor mye kraft som måtte til på egen bil sammenlignet med en loaner - holdt på å låse hjulene når jeg tok ut loaneren i kjelleren på lade. Jeg ble fortalt at det faktisk var forskjeller fra bil til bil. Når det er sagt fungerer mine bremser greit, men gir ikke noen følelse av "presisjonsbremser" om man kan si det slik. I vingter hadde jeg noen ekle opplevelser med at bremsene ikke tok noe særlig de første sekundene, men det er muligens ordnet nå. Nye skiver (pga kast), nye skjold og klosser.
Sitat fra: Muffinman på fredag 06. juni 2014, klokken 06:47
Har opplevde svært stor forskjell i hvor mye kraft som måtte til på egen bil sammenlignet med en loaner - holdt på å låse hjulene når jeg tok ut loaneren i kjelleren på lade. Jeg ble fortalt at det faktisk var forskjeller fra bil til bil. Når det er sagt fungerer mine bremser greit, men gir ikke noen følelse av "presisjonsbremser" om man kan si det slik. I vingter hadde jeg noen ekle opplevelser med at bremsene ikke tok noe særlig de første sekundene, men det er muligens ordnet nå. Nye skiver (pga kast), nye skjold og klosser.
Hei Muffinman. Jeg er svært interresert i hvordan du opplevde bilen før du fikk byttet skivene pga kast. Hadde det noe med ubalanse i bilen under kjøring (svakt hoppende følelse ved forskjellig fart) eller risting/pumping i bremsepedalen under oppbremsing. Jeg har slik ubalanse i bilen (hoppende), men ikke noe i pedalen. Denne ristingen/hoppingen, er svak, men absolutt merkbar og iriterende ved fks 50-55km/t og 80-85km/t. Har dialogisert med Tesla om dette og hatt prøvekjøring osv. Dekkene ble tatt av og balansert på nytt. 10g forskjell på kunn ett bakdekk, noe som gjorde bedring i høy fart. Denne svake hoppingen forsvant ikke. Kan også kjenne det i rattet i nevnte farter. Teknikeren mente at det lille som jeg har er helt normalt pga brede dekk, men jeg kjøper ikke den. Kvaliteten på dekkene er jo en stor sannsynlighet, men jeg vil gjerne høre fra deg om dette. Vet du hvorfor de skiftet bremseskjold også?
Fikk dette fikset på service med følgende kommentar: Parking Brake General Diagnosis. Painted. But this will happen again.
Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 06. juni 2014, klokken 10:10
Sitat fra: Muffinman på fredag 06. juni 2014, klokken 06:47
Har opplevde svært stor forskjell i hvor mye kraft som måtte til på egen bil sammenlignet med en loaner - holdt på å låse hjulene når jeg tok ut loaneren i kjelleren på lade. Jeg ble fortalt at det faktisk var forskjeller fra bil til bil. Når det er sagt fungerer mine bremser greit, men gir ikke noen følelse av "presisjonsbremser" om man kan si det slik. I vingter hadde jeg noen ekle opplevelser med at bremsene ikke tok noe særlig de første sekundene, men det er muligens ordnet nå. Nye skiver (pga kast), nye skjold og klosser.
Hei Muffinman. Jeg er svært interresert i hvordan du opplevde bilen før du fikk byttet skivene pga kast. Hadde det noe med ubalanse i bilen under kjøring (svakt hoppende følelse ved forskjellig fart) eller risting/pumping i bremsepedalen under oppbremsing. Jeg har slik ubalanse i bilen (hoppende), men ikke noe i pedalen. Denne ristingen/hoppingen, er svak, men absolutt merkbar og iriterende ved fks 50-55km/t og 80-85km/t. Har dialogisert med Tesla om dette og hatt prøvekjøring osv. Dekkene ble tatt av og balansert på nytt. 10g forskjell på kunn ett bakdekk, noe som gjorde bedring i høy fart. Denne svake hoppingen forsvant ikke. Kan også kjenne det i rattet i nevnte farter. Teknikeren mente at det lille som jeg har er helt normalt pga brede dekk, men jeg kjøper ikke den. Kvaliteten på dekkene er jo en stor sannsynlighet, men jeg vil gjerne høre fra deg om dette. Vet du hvorfor de skiftet bremseskjold også?
Kun risting i bilen ved bremsing, slik som jeg har opplevd ved noen andre anledninger når årsaken har vært kast i skivene. Det var visst noen biler som var rammet av dette. Dårlig batch fra Brembo antar jeg. Usikker på hvorfor de byttet klosser og skjold, men det var nå ihvertfall nytt. Kan kanskje være en fiks på dårlig bremseeffekt på i sørpeføre. På min bil gjenoppstod dette få minutter etter forrige bremsing og kunne kompenseres med å trykke hardere på pedalen. Skremmende når man ikke var forberedt, men udramatisk når man vet hvordan bremsene ville reagere. Lite sørpe å teste på nå, så det må bli til vinteren. Bremsepedalen synker for øvrig i bunn, og jeg har fått bekreftet at det skal være slik.
Har også hatt vibrasjoner i bilen med vinterdekkene, men det skyldes dårlig avbalansering eller lodd som falt av. Tesla avbalanserte på nytt og det ble bedre før det forverret seg. Avbalanserte selv og fant avvik på 15, 10, 10 og 5 gram og vibrasjonene var helt borte.
At det er normalt med vibrasjoner med brede dekk er selvfølgelig bare tull, om dette stemte ville det jo være en fallitterklæring i forhold til hva de leverer selv. Dessuten er jo ikke 245 spesielt bredt.
Har erfart (fra litt eldre BMW) at det ikke er lurt å parkere med varme bremser. Kjør rolig de siste 3-4 min. før du stopper. Blir fort kast i skivene dersom man parkerer med for varme bremseskiver.
Hehe, husker dette var et godt råd for Biltema-skiver for lenge siden. Det er vel neppe et tema her da dette er digre skiver av "performance-merke" som knapt blir brukt. Ihvertfall skal du være bra målrettet hvis du klarer å få varme i disse skivene midtvinters. Så det er nok ikke årsaken i mitt tilfelle.
Fra min tid på MC fikk jeg råd om å være forsiktig med høyfartsnedbremsinger og fortsatt holde bremsen etter stopp. Det var visstnok ikke spesielt sunt for skivene.
Sjekket mine nå. Så og si ingen rust foran, men ganske kraftig bak. Bilde fra v.bakhjul:(http://img.tapatalk.com/d/14/06/07/6amebame.jpg)
Slik blir de etter fix hos Tesla...
(http://img.tapatalk.com/d/14/06/07/u4erapag.jpg)
Jeg synes det er bra at Tesla fixer dette- det betyr at de er enige at det ikke kan se ut slik, noe som igjen betyr at det kommer til å bli en løsning.
De fikset dette for meg også, men hører nå at andre får til svar at sånn er det bare, så vet ikke om de har gått tilbake på dette.
Sitat fra: pej på lørdag 31. januar 2015, klokken 10:10
De fikset dette for meg også, men hører nå at andre får til svar at sånn er det bare, så vet ikke om de har gått tilbake på dette.
De har vel viktigere ting å drive med enn dette som tross alt er en kosmetisk detalj. Tror f.eks at de prioriterer bremser som knapt virker og slarkete DUer fremfor dette når det er 2+ mnd ventetid på verkstedstime.
Hmm synes det begynner å bli mye detaljer som det ikke er fokus på,,, vet dette ikke bare er Tesla problem men kanskje man forventer seg litt mer av en bil i denne prisklassen... Venter fortsatt på min bil men blir jo tullete av å lese alle disse trådene.Håper man blir fornøyd alikevel
Mye detaljer er utbedret også. Mer bestemt 20 stk. per uke iflg. Elon .
Huske på at dette forumet ikke bare er for ferske eiere. De første bilene som rullet ut av samlebåndet hadde feil over snittet i følge Consumer Reports. Nå er det visst under snittet.
Alle kundene som IKKE har problemer har ikke like mange incentiver til å skrive på et forum, og enkelte her inne har tusenvis av innlegg på telleren. Da kan feil fort fremstå som et større problem enn de er. Dette er ikke unikt for Tesla. Har sett det på andre bilforum også.
Summen av alt gjør det vanskelig å få så mye matnyttig ut av det.
Min har nå vært inne i over 3 uker for 3 pkt.
- Rust på bremserotor (igjen). Ble malt av Tesla i våres og ser nå ikke ut i måneskinn igjen.
- Radio som fungerer dårlig, skurrer og faller ut
- Sensorer i baksete tror det sitter noen der selv når det ikke gjør det
Ved mindre du får tak i karbonfiber rotor vil de ruste.. stål ruster :) aluminium bell og løse skiver er det nærmeste du kommer i overkommelig pris
Sitat fra: Krishell på lørdag 31. januar 2015, klokken 22:12
Ved mindre du får tak i karbonfiber rotor vil de ruste.. stål ruster :) aluminium bell og løse skiver er det nærmeste du kommer i overkommelig pris
Hvorfor ruster ikke bremseskivene på min 4 år gamle bmw suv men de ruster på min tesla som er 10 måneder gammel ..?
Rustet på min som er en mnd gammel også. På min forrige Tesla så lakkerte jeg det med hammerlakk. Ble fint og gikk raskt. Kommer til å gjøre det hver gang jeg skifter hjul fremover.
Sitat fra: Krishell på lørdag 31. januar 2015, klokken 22:12
Ved mindre du får tak i karbonfiber rotor vil de ruste.. stål ruster :) aluminium bell og løse skiver er det nærmeste du kommer i overkommelig pris
Nei, alle ruster ikke. Ikke på min BMW og de er iallefall 10 år gamle.
De eneste jeg har opplevd som rustet slik var på noen billige bremseskiver jeg handla på ebay som var helt ubehandlet.
Kjøpte noen andre skikkelige skiver senere som var satt inn med en type sort lakk/sink behandling og de så nesten helt ny ut 3 år senere når jeg solgte bilen.
Skjønner ikke hvorfor tesla ikke går for kvalitets deler på så pass viktige og synlige deler ..
På bakhjula hadde det i hvert fall vært fint om det ikke rustet så ikke parkeringsbremsene ruster fast. Frykter det fort kan skje..
Selve flatene SKAL ruste. Det er der hvor klossene ikke ligger an som helst skal holde seg fint og som diskuteres her.
Sitat fra: BMW850 på søndag 01. februar 2015, klokken 10:35
Sitat fra: Krishell på lørdag 31. januar 2015, klokken 22:12
Ved mindre du får tak i karbonfiber rotor vil de ruste.. stål ruster :) aluminium bell og løse skiver er det nærmeste du kommer i overkommelig pris
Nei, alle ruster ikke. Ikke på min BMW og de er iallefall 10 år gamle.
Det kommer veldig ann på. Jeg har hatt 2 5serier (e39 og e61) begge rustet i området mellom friksjonsflaten og anlegg for felg. E39 bak var verst, pg det var noe dritt, fordi fe var egne bremsebånd for håndbrekk inni der. (Og ja, på originale skiver).
Sitat fra: AndreS på søndag 01. februar 2015, klokken 19:31
Sitat fra: BMW850 på søndag 01. februar 2015, klokken 10:35
Sitat fra: Krishell på lørdag 31. januar 2015, klokken 22:12
Ved mindre du får tak i karbonfiber rotor vil de ruste.. stål ruster :) aluminium bell og løse skiver er det nærmeste du kommer i overkommelig pris
Nei, alle ruster ikke. Ikke på min BMW og de er iallefall 10 år gamle.
Det kommer veldig ann på. Jeg har hatt 2 5serier (e39 og e61) begge rustet i området mellom friksjonsflaten og anlegg for felg. E39 bak var verst, pg det var noe dritt, fordi fe var egne bremsebånd for håndbrekk inni der. (Og ja, på originale skiver).
Jada min første bil .hade også skiver som rustet ... men ikke bil nr 2 - 15
Håper Tesla sentralt tar tak i dette,,,virker som de har spart på kroner i forhold til sikkerhet når det er slik.
Sitat fra: Kim L på søndag 01. februar 2015, klokken 21:16
Håper Tesla sentralt tar tak i dette,,,virker som de har spart på kroner i forhold til sikkerhet når det er slik.
Tror ikke du trenger å bekymre deg for at skiven detter av.
Sitat fra: Thor2014 på søndag 01. februar 2015, klokken 22:45
Sitat fra: Kim L på søndag 01. februar 2015, klokken 21:16
Håper Tesla sentralt tar tak i dette,,,virker som de har spart på kroner i forhold til sikkerhet når det er slik.
Tror ikke du trenger å bekymre deg for at skiven detter av.
De detter nok ikke av. Men kvaliteten på stålet kunne vært mye bedre.Vet Tesla er en ny produsent. Men når "alle" andre får dette til så burde de også greie det. ingen vits med fancy røde kalippere når ikke holder mål.
Sitat fra: Kim L på mandag 02. februar 2015, klokken 07:23
ingen vits med fancy røde kalippere når ikke holder mål.
Rustrøde kalippere hadde kanskje vært noe.
Sitat fra: Kim L på mandag 02. februar 2015, klokken 07:23
Sitat fra: Thor2014 på søndag 01. februar 2015, klokken 22:45
Sitat fra: Kim L på søndag 01. februar 2015, klokken 21:16
Håper Tesla sentralt tar tak i dette,,,virker som de har spart på kroner i forhold til sikkerhet når det er slik.
Tror ikke du trenger å bekymre deg for at skiven detter av.
De detter nok ikke av. Men kvaliteten på stålet kunne vært mye bedre.Vet Tesla er en ny produsent. Men når "alle" andre får dette til så burde de også greie det. ingen vits med fancy røde kalippere når ikke holder mål.
Stålet bedre? Nå er det vel lakkbehandlingen, eller mangelen på, som er spørsmålet her. Man får ikke rustfrie skiver, bare til info. Og hva de røde calipperene har med saken å gjøre, det er vel ingenting.
Sitat fra: RonnyØ på mandag 02. februar 2015, klokken 09:01
Sitat fra: Kim L på mandag 02. februar 2015, klokken 07:23
Sitat fra: Thor2014 på søndag 01. februar 2015, klokken 22:45
Sitat fra: Kim L på søndag 01. februar 2015, klokken 21:16
Håper Tesla sentralt tar tak i dette,,,virker som de har spart på kroner i forhold til sikkerhet når det er slik.
Tror ikke du trenger å bekymre deg for at skiven detter av.
De detter nok ikke av. Men kvaliteten på stålet kunne vært mye bedre.Vet Tesla er en ny produsent. Men når "alle" andre får dette til så burde de også greie det. ingen vits med fancy røde kalippere når ikke holder mål.
Stålet bedre? Nå er det vel lakkbehandlingen, eller mangelen på, som er spørsmålet her. Man får ikke rustfrie skiver, bare til info. Og hva de røde calipperene har med saken å gjøre, det er vel ingenting.
De er vel røde for utseende, men hva er poenget om resten ser håpløst ut. Poenget mitt er vel bare at det er ikke god nok kvalitet på det som er levert da, når andre produsenter får det til. Og med den saltlaken man kjører i her på berget så er jo ikke det til hjelp heller.
Skal skifte til sommerhjul nå og ser at det koker med rust på hjulfestet (ikke bremsskiva).
Hva er siste nytt mht å behandle dette slik at den holder seg blank og fin uten daglig vedlikehold?
Fikk tips om pussepapir + Zinkspray + sølvlakk.
Er dette veien å gå?
Tesla bytter til ny type på garantien.
Så da er det rimelig å anta at nye biler som produseres nå får ny type?
Ja. Jeg fikk ny/annen type på bil levert nå i februar.
Godt de forbedrer feil som dette. Nå gjenstår det bare å smøre seg med tålmodighet til juni så kommer min s85d
Sitat fra: Lille Lance på fredag 17. april 2015, klokken 09:29
Skal skifte til sommerhjul nå og ser at det koker med rust på hjulfestet (ikke bremsskiva).
Hva er siste nytt mht å behandle dette slik at den holder seg blank og fin uten daglig vedlikehold?
Fikk tips om pussepapir + Zinkspray + sølvlakk.
Er dette veien å gå?
pussepapir + Zinkspray + soelvlakk. Lurt.
Sitat fra: Tesla-man på fredag 17. april 2015, klokken 11:45
Tesla bytter til ny type på garantien.
Det er jo positivt. Fra når? Da jeg klagde på dette i fjor sommer så ville de ikke lakkere dem en gang.
Hammerlakk fungerer for øvrig ganske greit.
Sitat fra: BMW850 på lørdag 15. mars 2014, klokken 20:14
På en Premium bil burde det IKKE vært sånn. På min BMW er tromlene satt inn med ett grått stoff og de ruster ikke!
Akkurat :-D
Siden innlegget du svarer på er mer enn 6,5 år gammelt har nok Tesla rukket å forbedre dette ;)