Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Konvertering til elektrisk => Emne startet av: andreash på onsdag 01. oktober 2008, klokken 12:33

Tittel: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: andreashonsdag 01. oktober 2008, klokken 12:33
Hei.

Jeg lanserte i en annen tråd idèen om å gå sammen for å konvertere en bil i Norge og få den godkjent.

Så i stedet for å kuppe den andre tråden, startes herven en egen tråd..

Bakgrunn: Konvertering av vanlig bil er gjort i norge to-tre ganger. Men å komme seg igjennom nåløyet hos veivesenet er både tidkrevende og vanskelig. Og risikoen for avslag er stor.
Enkeltpersoner som ønsker å sette i gang et slikt prosjekt, risikerer å bruke mye tid og penger på en bil som ikke kommer seg ut av garasjen..

Idè/målsetning: Sette i gang en konvertering og spre både arbeid og økonomisk risiko ut på flere personer.. (kanskje vi tilogmed får litt statsstøtte hvis vi spiller kortene riktig..(innovasjon Norge e.l..))
Noen jobber med mekansik.. noen på elektrisk.. og noen på dokumentasjon og noen med politikk..

Økonomi: vi spytter inn en gitt sum penger hver, som også blir vårt budsjett, og får dermed tapsrisikoen betydelig lavere hvis bilen aldri blir godkjent.
Hvis bilen blir godkjent, kan den kjøpes ut av en av investorene. eller selges til høystbydende på et egnet bilmarked..

Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: bosoniconsdag 01. oktober 2008, klokken 15:12
Hvordan angriper vi denne oppgaven?

Det vanskeligste punktet blir etter min mening å få bilen godkjent.

Konverteringsdeler finnes i mengder der ute.. og som kjent er det konvertert tusenvis av biler som ruller rundt om i verden allerede.

Jeg foreslår følgende inndelig av arbeidet:

1. Diskutere hvilken biltype som er mest hensiktsmessig å konvertere

2. Etablere kontakt med veivesenet

3. Diskutere frem tekniske løsninger på aktuell bil.

Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: El rayoonsdag 01. oktober 2008, klokken 19:03
Jeg kom så langt at jeg fikk snakket med en person på Biltilsynet i Oslo for et par år siden. Fikk da beskjed om at jeg kunne sende dokumentasjon med bilder av den bilen jeg skulle bygge om til
stor-oslo.hallkontroll@vegvesen.no med emne: om- og oppbygging.

Jeg sikret meg et komplett Th!nk drivverk da det ble hogget noen biler i fjor. Har tenkt å bruke det og har tanker om prosjektbilen:

*Må bli lettere enn Th!nks 940 kg hvis det skal ha noen hensikt (maks 600 kg egenvekt). Minst samme toppfart og rekkevidde.
*Motor over drivhjulene (frontmotor og forhjulsdrift eller hekkmotor og bakhjulsdrift).
*Trommelbremser (hver gang jeg triller på en av veteranbilene blir jeg minnet på hvor lett de triller).

Mini (pickup eller van), Fiat 500, Citroën 2CV, Trabant er de jeg kommer på som klarer vekt-kriteriet.
Av disse er det bare Mini jeg kunne tenkt meg, der er det også lettest å plassere batteriet for å beholde original vektfordeling. Men det er vansklig å finne et egnet (les: ferdig rustsveiset, oppgitt prosjekt uten motor/gear) utgangspunkt til overkommelig pris. Hvis noen kjenner noen som vet om; tips meg.
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: andreashonsdag 01. oktober 2008, klokken 21:26
Det er antakelig svært mange meninger og potensielle løsninger blandt oss.. Det har vist seg allerede med innlegg fra fire forskjellige på forumet..

Jeg tror det første skrittet er å kartlegge hvem som ønsker å være med.. Samtidig må i kunne kartlegge hvlike pengebeløp vi kan skrape sammen. (økonomi kan kanskje være greit å ta via Private meldinger, slik at dette ikke blir offentlig).
Kartlegge hva den enkelte kan bidra spesifikt med. Noen av dere har jo faktisk en rekke deler til et slikt prosjekt allerede..

Og Bosonic sine tre punkter høres ut som en logisk fordeling..

El Rayo og Hens sitter tydeligvis på konkrete deler som muligens kan benyttes..

Andre interesserte må henge seg på denne tråden..

Mvh
Andreas
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: El rayoonsdag 01. oktober 2008, klokken 21:56
Jeg er nokså bekymret for "om- og oppbygging" i forhold til dette med avgifter. Som kjent er det fritak for registreringsavgift (på ny elbil), men omregistreringsavgift (på brukt elbil) må betales.

Er det noen som har innsikt i avgifter ved om- og oppbygging? Trolig er ikke elbil fritatt her, heller.
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: andreashonsdag 01. oktober 2008, klokken 22:06
Avgiftene burde ikke være noe problem.. Når jeg sjekket sist var regelen at omregistrering av bil skal avgiftsberegnes etter den avgiftsklassen bilen skal registreres til. Og når vi skal registrere den som EL-bil, blir det ikke noen avgifter å snakke om..
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: Focusonsdag 01. oktober 2008, klokken 22:08
Jeg har vært i kontakt med biltilsynet og det var ikke mye oppløftene.
Etter en lengre samtale kokte det hele ned til at dersom man ikke får med seg fabrikken til å sette navnet og stempelet sitt på produktet så har ikke biltlsynent noe ønske om å godkjenne det som kommer ut til dem.
Jeg tror at det hele står og faller på at man har en innenfor som ønsker å være hjelpsom.
Skal det bli noen fart i dette må man nok gå politisk slik at noen innstruerer biltilsynet til å være en resurs i slike tilfeller istendfor en bremse.
Her er jo en som har klart det
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/4429/index.html
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: bosonictorsdag 02. oktober 2008, klokken 10:16
Sitat fra: andreash på onsdag 01. oktober 2008, klokken 21:26
Jeg tror det første skrittet er å kartlegge hvem som ønsker å være med..

Husk at jo flere som blir med jo lavere beløp på hver.
Jeg får heretter begrense mine Ebay kjøp fremover  ;D


Sitat fra: mx på onsdag 01. oktober 2008, klokken 22:08
Skal det bli noen fart i dette må man nok gå politisk slik at noen innstruerer biltilsynet til å være en resurs i slike tilfeller istendfor en bremse.

Vi må prøve å finne de beste politikerene til denne saken og få oppmerksomhet i media.

Hva med å kontakte TV 2 eller NRK for å prøve å få de til å laget et program der en ser på dette store paradoks at Norge som et fremgangsland i Elbilsammenheng har "stengt" for muligheten til å konvertere biler. Selvsakt med vinkling til "alle andre" land hvor dette gjøres "problemfritt"
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: Boogietorsdag 02. oktober 2008, klokken 10:32
Jeg tror at man må ta kontakt høyt oppe.
De som er utøvende ledd vil ikke kunne ta slike avgjørelser på egen hånd.
Det er derfor Norstart må stå bak. En prosjektgruppe må etabaleres (ser ut til at det er i gang), og så må denne gruppen ta kontakt med Vegvesen/Biltilsynet som representanter for Norstart på vegne av "alle" elbil eiere og potensielle sådanne i Norge.

Her er det snakk om dialog på generelt nivå, og å finne løsninger/retningslinjer som er akseptable for Vegvesenet.
Så lenge Vegvesenet ser på dette som enkeltprosjekter, så er det lotteri om man får det godkjent eller ikke.
Vi må få dem til å innse at dette er noe som vil komme i stor skala når "foklket" ønsker å bygge om bilene sine.

Det behøver ikke bety at dette skal være prosjekter i de enkelte garasjer rundt omkring.
Kan godt se for meg at spesifikke firma vil gjøre konverteringsjobber i framtiden, men poenget er at Vegvesenet må se bort fra det endelige stempelet fra bilfabrikanten som ombyggd/elbil.

Forøvrig tror jeg ikke det er lurt å begynne med gamle biler.
Jeg ville begynt med en ny bil uten motor osv.

Om Mini er å foretrekke, så bruk en helt ny Mini.

Se forøvrig link her:
http://www.electric-echo.com/

Og her er en konvertering av en gammel bil:

http://www.kiwiev.com/
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: Focustorsdag 02. oktober 2008, klokken 11:49
Jeg støtter Boogie og bosonic.
Vi må forsøke å få dette ut fra dette forumet og inn i media og helst så høyt opp i det politiske system som mulig.
Slik jeg ser det er problemet at de som skal være den høyeste autoriteten på det biltekniske pr idag ikke er villig til å gå inn i problemet de ønsker ikke å være innovative og tenke nytt.
Jeg fikk klar beskjed om at biltilsynet ikke hadde noen grund for å legge to pinner i kors i det hele tatt.
De skulle ha et stempla og signert papir fra fabrikken. Det jeg mener er at det og må være mulig å få noen med autoritet på bilteknikk til å uttale seg. Klart at det sikkerhetsmessige må opprettholdes ved slike ommbygginger. Eksempelvis må ikke totalvekt eller vekt over hver aksel endres. Det er og et spørsmål med tanke på hva det å fjerne motoren fra bilen gjør med måten bilen oppfører seg ved en front kolisjon.
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: henstorsdag 02. oktober 2008, klokken 14:03
En av hensiktene må være at dette ender opp med retningslinjer for senere konverteringer.
Det er flere aktører som kunne tenkes å støtte dette, TV, Bellona, natur og ungdom etc.
Det kan bli vanskelig å finne de rette partnere her, det er ikke noen fordel om det blir for mange.Da blir det lett mye søl.
En annen ting å ta i betraktning er at varebiler ikke trenger crashtest.Dessuten har de nødvendig nyttelst. Kanskje det kan gjøre det lettere.
Uansett blir det et voldsomt papirarbeide for å få med all dokumentasjon.
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: andreashfredag 03. oktober 2008, klokken 07:45
Jeg er helt enig med hens i at hensikten er å bane veien for slike prosjekter.. Vi har jo et par interesseorganisasjoner vi kan starte med. Da tenker jeg først og fremst på Norstart og Zero, som er de jeg ser som mest aktuelle å ha i ryggen..

Vi burde kanskje også skrive et brev til hver av de norske bilimportørene der vi legger frem et tenkt prosjekt med en av deres biler. Og spørre disse om de kan tenke seg å godkjenne en standard ombygging hvis vi klarer å beholde vekt og vektfordeling. Alle batterier plasseres der bensintank har vert i tillegg til motorrom.. De fleste bilfabrikantene vil muligens også ha en vakumpumpe til bremsesystemet de kan godkjenne?? Med dagens teknologi burde vi fint klare å bygge om en bil uten at det går på bekostning av vekt eller antall personer.. Det blir selvfølgelig problemer hvis vi skal ha en bil som rekker 300km på hver lading..

Men uansett så burde vi nok kontakte Zero og Norstart (Norstart leser vel gjerne denne tråden på egenhånd  :D )

Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: Boogiefredag 03. oktober 2008, klokken 09:54
Sitat fra: andreash på fredag 03. oktober 2008, klokken 07:45
Vi burde kanskje også skrive et brev til hver av de norske bilimportørene der vi legger frem et tenkt prosjekt med en av deres biler. Og spørre disse om de kan tenke seg å godkjenne en standard ombygging hvis vi klarer å beholde vekt og vektfordeling. Alle batterier plasseres der bensintank har vert i tillegg til motorrom.. De fleste bilfabrikantene vil muligens også ha en vakumpumpe til bremsesystemet de kan godkjenne??

Jeg hørte i går at reglene for godkjenning er noe endret fra tidligere: dersom du gjør en endring på en Mercedes, så er det Mercedes som må gå god for endringen overfor Vegvesenet. Dersom Mercedes ikke vil samarbeide, så blir ikke bilen godkjent!!
Om dette er  tilfelle vet jeg som sagt ikke, men det bør verifiseres/avkreftes.
Din framgangsmåte kan da være riktig, siden vi da inviterer bilprodusenten med på laget.

Elektrisk vakuumpumpe brukes jo i bilene våre i dag, og er hyllevare som burde være enkelt å få godkjent. Samme med elektrisk servopumpe til styring, DCDC converter til lading av 12V batteri osv.
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: Focusfredag 03. oktober 2008, klokken 21:19
Jeg synes at denne tråden begynner å ligne den forrige tråden om dette emnet.

som har tittel "godkjenning av konvertert kjøretøy"

Der mange veldig gode og forslag og meninger kom opp i lyset.

Denne tråden startet med et forslag om å starte på noe som kanskje kan føre til noe.
Jeg tror at for å få med media og politikere må det kunne vises til et misslykka prosjekt som er stoppa av en etat som ikke er villig til å ta ansvar, (trenger vel ikke nevne hvilken)

Utdrag fra andreash

(Idè/målsetning: Sette i gang en konvertering og spre både arbeid og økonomisk risiko ut på flere personer.. (kanskje vi tilogmed får litt statsstøtte hvis vi spiller kortene riktig..(innovasjon Norge e.l..))
Noen jobber med mekansik.. noen på elektrisk.. og noen på dokumentasjon og noen med politikk..)

Hvor kan de som er villig til å satse penger tid og innsats for å starte dette melde sin deltagelse



Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: Kenfredag 03. oktober 2008, klokken 22:23
Hvis man ønsker penger til å etablere te elbil konverteringsverksted bør mar trekke inn ungdom i nærmiljøet. Her i Kristiansand har vi mekkeklubber for ungdom som er gitt gode støtte av kommunen som et forebyggende tiltak. Om vi kunne ha et lignende opplegg for elbil konvertering med kvalifiserte folk som elektromekanikere og en representant fra biltilsynet av og til ville det være et spennende tiltak. Ungdomene kan også lære å forebygge klima ødeleggelse.
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: elektroluxlørdag 04. oktober 2008, klokken 10:15
Dette kunne vært et prosjekt for en yrkesskole, og med finansiering i form av andelskjøp.

Dersom noen bidrar med deler, regnes verdien av disse av som andel.

At det foregår på en yrkeskole betyr at lokaler, og framdrift er sikret. Det kan også bety tilgang på ekspertise innen elektronikk, slik at vi f.eks kan slippe lader, ved å bruke 3 fase motorens regenerering, og motorstyringen som lader.

Når prosjektet fullføres, vil de med andeler dele salgsummen proposjonalt mellom seg.

Vi må sette opp en liste over hva vi ønsker ut av et slikt prosjekt.

Hovedmålet er/var vel å finne en farbar vei for egenkonvertering av biler, gjennom byrokratiet.

Bimål kan være som jeg indikerer å finne lure tekniske løsninger. Dette bør foregå paralellt med byggingen, og en bør alltid ha muligheten til å falle tilbake på etablerte løsninger, da slike prosjekt gjerne stopper opp dersom det blir for mange lure ideer.

Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: Kenlørdag 04. oktober 2008, klokken 20:59
Noen må trene opp framtidens elbilmekkanikkere og om midler er bevilget til linjen bør lokalen være tilgjengelig til kveldskurs i elbil konvertering.

Jeg er litt pessimistisk over retningen myndighetene for øvrige tar.  Hvis man ikke få lov til å skrue litt med strøm i eget hus så kan man innbille seg et totalt forbud mot hjemmemekking på potentielle farlige fartøy på offentlig vei. Forsikringen blir ikke gyldig lenger.
Vi har faktisk samlet mye info og erfaringer som sier at elbiler og elbilister er mindre fare for andre på veien.
Vi har bevist at erfaringer fra brukere av elbiler kan samle mye kompetanse og danne strategier til elbil bruk som trosser etablert kunnskap (om noen gidder å høre på oss).
Vi er mange ganger mer miljøbevisst en folkflest i gjennomsnitt.

Et levende elbil miljø trenger egenkonvertering muligheter for videreutvikling. Vi ser over atlanteren med misunnelse. Jeg virkelig håper på at Norstart  og andre tunge aktører gå inn og forlanger utarbeidet retningslinjer fra biltilsynet. De har i allefall bedre ting å gjøre enn godkjenning av choppere og gatebiler.
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: bosonicmandag 06. oktober 2008, klokken 11:06
Mange gode forslag og tips fra dere vitner som vanlig om stort engasjement.
Jeg føler at vi må stoppe opp litt nå før tråden blir uoversiktlig, og heller diskutere et par overordna saker.

1- Målet må være at enhver bil i utgangspunktet skal kunne konverteres, dette gir den største miljøgevinsten. Selvsagt må bilen være i god teknisk stand og uten rust.
   Jeg tror at dersom en kun skal gå for en bestemt biltype så vil vi ikke få noen særlig oppslutning om denne saken.
   Referering til andre lands regler på dette området vil styrke vår sak. (Vi trenger ikke være "annerledeslandet" på dette området? )


Ved egenkonvertering bør en benytte komponenter som allerede er utprøvd av andre.
Om en vil legge ekstra penger i tilleggs utstyr som for eksempel batteri balansere og ekstra instrumentering må dette også kunne godkjennes.

Kommentar:
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: espensøndag 26. oktober 2008, klokken 19:26
Se:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1320.0 (http://elbil.no/forum/index.php?topic=1320.0)

Dette kan kanskje være til inspirasjon og få fart på planene?
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: andreashmandag 27. oktober 2008, klokken 08:25
Heisann..

Supert tiltak.. Holder på å pønske ut noen linjer i aktuelle brev vi kunne sendt til vegvesenet og til aktuelle bilprodusenter..

Så sjølv om tråden blei mistenkelig stille her ei stund, så er det ikkje stopp i prosessen..

Et slikt seminar er jo midt i blinken..

forresten.. finnes det muligheter for videokonferanse påde i oslo og bergen?? Hva koster det evt. å få lånt slikt utstyr/konferanserom? nokon som veit?
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: grellandsøndag 11. januar 2009, klokken 23:11
Heisann.

Jeg er ny på dette forumet, men har med interesse lest både denne tråden, og den som handlet om godkjenning av konvertering.

Årsaken er at jeg har en stund lekt med tanken på å konvertere en bil til elektrisk drift, og er fullt klar over at det er nok dette med godkjenningen som kan være det største problemet.

Litt om min bakgrunn: Jeg har drevet med gamle biler, og spesielt luftkjølte VWer i mer enn tyve år, og har et par totalrestaureringer bak meg. Så jeg har erfaring fra mekaniske ombygninger og restaurering av gamle biler. På det siste prosjektet mitt (en VW Karmann Ghia fra 1962) har jeg bygget et programmerbart elektronisk innsprøytnings-system fra bunnen av, bl.a fo å kunne kjøre bilen på E-85. Så jeg har også noe erfaring fra elektronikk og den elektriske siden av et slikt prosjekt. Jeg har også jobbet noen år i et selskap som har levert komponenter til bilindustrien, så jeg har litt erfaring fra den delen også.

Dette var ikke meningen å skulle bli et "skryte-innlegg" av meg selv, men poenget mitt var heller at dersom denne ideen med å få i gang en prosess for å få godkjent en konvertering ikke er død, kan jeg kanskje bidra med litt forskjellige ting inn i et slikt prosjekt.

Gjennom restaurering av gamle biler, har jeg og en del kontakter som har erfaring fra dette med å bygge om biler, og hvordan man går frem for å få slikt godkjent. Bl.a på min Karmann Ghia, har jeg en prosess med godkjenning av mindre endringer av bremser og motor.

Jeg ser at denne tråden ikke har vært aktiv på noen uker, og siden jeg ikke har vært så aktiv på dette forumet, vet jeg ikke om det er fordi man har gitt opp dette konverteringsprosjektet, eller om det er generelt få "ildsjeler" som evt er interessert i å drive dette fremover.

Håper på noen respons på dette innlegget for å se om det er fortsatt interesse for å få til en godkjent ombyggig til el-bil.

mvh
Roy Grelland
Nøtterøy
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: El rayosøndag 11. januar 2009, klokken 23:18
Hei, Roy,

velkommen til elbilforum. Jeg har planer om å bygge om en gammel Mini, se tråden "Minella". Hvis du kjenner noen som vet om en 1961 - 82 Mini pickup eller Van må du si fra.

Tom Roy
Tittel: Sv: Elbilforum konverteringsprosjekt (prestudie)
Skrevet av: andreashonsdag 14. januar 2009, klokken 09:41
Hei Roy og andre interesserte..


Beklager at det blei stille fra min kant..
Når min peugot partner EL-bil stoppa heilt opp seint i høst, mista eg litt piffen..
Opprinnelig plan var jo at den skulle vare ei stund slik at eg fekk tid til eit slikt ombyggingsprosjekt som var tenkt fullført når Peugeoten tok kvelden.

Men no måtte eg kjøpe ny elbil ganske raskt og dermed forsvant all tigjengelig kapital til ombyggingsprosjektet.
Ønsker fortsatt og bidra der eg kan, men har blitt avskåret for å bruke penger på dette inntill videre..


Ser forøvrig at fleire av forumbrukarane har signalisert at dei kjem til å setja i gang egne prosjekt i 2009.
Vi bør derfor i den grad det er mulig, hjelpa desse som setjer i gang med gjennomføring av prosjekta..
Sidan jeg bur i hordaland, må prosjekter i hordaland gjedna ta kontakt med meg om eg kan bidra med noko.. Har fortsatt ein tre-fire maxxima batterier for utlån/kjøp til trengande..

mvh
Andreas