Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: TeslaK på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:23

Tittel: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: TeslaKonsdag 22. januar 2014, klokken 23:23
Har satt på Range Mode og bruker ca. 240 Wh/km på 20km til jobb. Uten Range Mode varmes batteriet den første mila og fører til at forbruket blir over 300 Wh/km. Noen ulemper med dette bortsett fra lite regen og noe mindre effektivt klimaanlegg?
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Tuxedoonsdag 22. januar 2014, klokken 23:45
Sitat fra: TeslaK på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:23
Har satt på Range Mode og bruker ca. 240 Wh/km på 20km til jobb. Uten Range Mode varmes batteriet den første mila og fører til at forbruket blir over 300 Wh/km. Noen ulemper med dette bortsett fra lite regen og noe mindre effektivt klimaanlegg?
Nei, det skal ikke være noen ulemper med range mode bortsett fra de du har nevnt.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Chlangumtorsdag 23. januar 2014, klokken 03:13
Kjører så og si aldri i Range Mode. I hvert fall ikke etter at jeg begynte å lære bilen å kjenne litt mere.
Bruker det kun når jeg vet at det er knapt med rekkevidde.

Selv ikke da jeg kjørte t/retur Bergen-Hemsedal med ladestopp begge veier på Aurland SC, brukte jeg range mode.

En av ulempene jeg har merket meg ved bruk av range mode er at det dugger lettere innvendig hvis forholdene er rette.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: bbtorsdag 23. januar 2014, klokken 06:12
Noe annet jeg har merket er at det ikke blåser varmluft fra dysen mot baksetene når bilen er i range mode.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Nuvolaritorsdag 23. januar 2014, klokken 07:50
Dersom du kun ønsker å deaktivere batterivarming kan du skru på range mode og deaktivere den igjen. Da har man deaktivert batterivarming for resten av turen. Kupevarmer fungerer som normalt.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Sjøhyenetorsdag 23. januar 2014, klokken 08:38
Hva er da egentlig poenget med å varme batteriet. Hvis man bruker mer strøm på det enn man eventuelt får tilbake via regen mener jeg.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: jogtorsdag 23. januar 2014, klokken 08:50
Er ulempen med kaldt batteri at du bare får redusert motorytelse og regen?
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Oreotorsdag 23. januar 2014, klokken 09:06
Har aldri prøvd Range Mode. Om jeg bruker noen kW extra får så være, bruker mye mindre enn hva bensin/diesel utgjør uansett  ;)

Trodde nytten av et varmt (les optimalt temperaturvindu) batteri var at en får utnyttet det bedre, så da vil det vel være fornuftig og direkte mer effektivt å varme batteriet. Eller har jeg misforstått? Om ikke annet at det er snillere å forbruke strøm fra et varmt batteri?
Ved oppbevaring/lagring av batteri, så er et nedkjølt batteri det beste for å unngå tapping, etter hva jeg har oppfattet.

Om jeg ser det blir knapt med strøm for å komme frem til ønsket destinasjon vil jeg nok vurdere å bruke Range Mode.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: sondelltorsdag 23. januar 2014, klokken 09:07
Sitat fra: jog på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:50
Er ulempen med kaldt batteri at du bare får redusert motorytelse og regen?

Lurer også på dette. Og tror det er slik, hvis det ikke er svärt kaldt da, under 20-30 minusgrader. Derfor tenker jeg at range mode er fint å bruke for korte turer, motsatt navnet :). Hade 860 Wh/km på 4.5 km heromdagen når den forvarmet batteriet. Hvis en skal kjöre mer enn 20 km eller noe slikt kanskje det kan väre greit med forvarming. På langtur blir den jo også brukt for å redusere strömtrekk til klimaanlegget. Hvis det ikke blir problem med dugging da, men det har ikke jeg opplevt med range mode på (må av og til kjöre defroster et minutt da, men da er det ikke et problem lenger for meg i hvert fall).
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: asatorsdag 23. januar 2014, klokken 09:12
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:45
Sitat fra: TeslaK på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:23
Har satt på Range Mode og bruker ca. 240 Wh/km på 20km til jobb. Uten Range Mode varmes batteriet den første mila og fører til at forbruket blir over 300 Wh/km. Noen ulemper med dette bortsett fra lite regen og noe mindre effektivt klimaanlegg?
Nei, det skal ikke være noen ulemper med range mode bortsett fra de du har nevnt.

Begrensning på maks effektuttak er vel også en ulempe... for dem som bryr seg om det nå på vinteren
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: laumbtorsdag 23. januar 2014, klokken 09:21
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:38
Hva er da egentlig poenget med å varme batteriet. Hvis man bruker mer strøm på det enn man eventuelt får tilbake via regen mener jeg.

Dersom varming av batteriet "koster" 4kWh kan du velge om du vil ta disse med en gang og i det minste få tilbake noe i regen framfor å søle bort regen + 4kWh mens du kjører.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Johnnytorsdag 23. januar 2014, klokken 09:30
Sitat fra: laumb på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:21
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:38
Hva er da egentlig poenget med å varme batteriet. Hvis man bruker mer strøm på det enn man eventuelt får tilbake via regen mener jeg.

Dersom varming av batteriet "koster" 4kWh kan du velge om du vil ta disse med en gang og i det minste få tilbake noe i regen framfor å søle bort regen + 4kWh mens du kjører.

Har en følelse av at det går mye mer energi med på å varme batteriet, en det jeg mister på regen.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Sjøhyenetorsdag 23. januar 2014, klokken 09:31
Sitat fra: laumb på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:21
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:38
Hva er da egentlig poenget med å varme batteriet. Hvis man bruker mer strøm på det enn man eventuelt får tilbake via regen mener jeg.

Dersom varming av batteriet "koster" 4kWh kan du velge om du vil ta disse med en gang og i det minste få tilbake noe i regen framfor å søle bort regen + 4kWh mens du kjører.

Men virker som at ihvertfall på kortere turer så klarer man aldri å hente inn igjen de 4kWh som man bruker på å starte med varme batterier. Kanskje er det et magisk antall km man må opp i før forvarming faktisk lønner ser. Blir egentlig veldig avhengig av hvor lang tid batteriet bruker på å varme seg opp av seg selv.

Men har ikke bilen selv enda altså, bare baserer meg på ting jeg har lest ;)
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Havebigfuntorsdag 23. januar 2014, klokken 09:35
enig med de siste to talere :)
Rust på bremseskivene diskuteres på en annen tråd. Med rangemode på får man anledningen til å bremse litt :)
Det ser ut som om totalforbruket med range mode på er lavere på korte strekninger ettersom batterivarming foregår kun ved tømming/regen og batteriet har lavere temp når man ankommer. Såfremt man ikke får komfortproblemer for passagerene ser jeg ingen grunn til å bruke mer energi enn nødvendig. Jeg kjører alltid med regen og synes det ikke er noe problem- gjennomsittsforbruk på vinteren 240Wh/km med Sotto-dekk og mye kortdistanse.
Maks ytelse trenger man uansett ikke om vinteren.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: jogtorsdag 23. januar 2014, klokken 09:43
Det er vel også slik at varmen fra motoren går tilbake til batteriet og derfor blir det varmet når du kjører uten å bruke strøm til varming.    Jeg kjørte 25 mil med range mode og siste delen i -18 og  fikk da ikke redusert motor ytelse og hadde lavt strømforbruk.  Men var plaget av dugg som frøs på innsiden av vinduene.  Noe som forsvant når jeg slo av range mode.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: TeslaKtorsdag 23. januar 2014, klokken 09:52
Konklusjonen er kanskje at det hadde vært fint med en ny range Mode med full effekt på klimaanlegget (for å unngå dugg) men uten batterivarming..? Skal teste tipset lenger oppe i tråden med å slå av range Mode etter start.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Johnnytorsdag 23. januar 2014, klokken 10:01
Sitat fra: TeslaK på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:52
Konklusjonen er kanskje at det hadde vært fint med en ny range Mode med full effekt på klimaanlegget (for å unngå dugg) men uten batterivarming..? Skal teste tipset lenger oppe i tråden med å slå av range Mode etter start.

Selv om dette lar seg gjøre med å slå på RM, for så å slå av igjen og eventuelt også slå av A/C, så er det ikke et særlig elegant brukeroppsett. Dette forventer jeg blir forandret før eller senere.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: fonbergtorsdag 23. januar 2014, klokken 10:12
Sitat fra: Johnny på torsdag 23. januar 2014, klokken 10:01
Sitat fra: TeslaK på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:52
Konklusjonen er kanskje at det hadde vært fint med en ny range Mode med full effekt på klimaanlegget (for å unngå dugg) men uten batterivarming..? Skal teste tipset lenger oppe i tråden med å slå av range Mode etter start.

Selv om dette lar seg gjøre med å slå på RM, for så å slå av igjen og eventuelt også slå av A/C, så er det ikke et særlig elegant brukeroppsett. Dette forventer jeg blir forandret før eller senere.

Det bør bli mulig å velge eco mode på klimaanlegget og batterivarming av/på uavhengig av hverandre.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: jkirkebotorsdag 23. januar 2014, klokken 11:02
Sitat fra: TeslaK på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:52
Konklusjonen er kanskje at det hadde vært fint med en ny range Mode med full effekt på klimaanlegget (for å unngå dugg) men uten batterivarming..? Skal teste tipset lenger oppe i tråden med å slå av range Mode etter start.

Jeg kjører stort sett i range mode men er aldri plaget med dugg. Men man må inn og justere litt manuelt. Problemet er at automatikken som regel vil kjøre luft kun ned til bena og da blir det dugg. Jeg slår da på luft på vinduene i tillegg og problemet blir borte. I displayet står det da "custom eco" istedenfor "eco on".
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Mhaltorsdag 23. januar 2014, klokken 12:02
Har ikke varmt batteri annen funksjon enn at vi får tilgang på regen/full efekt tidligere?

Vil det ikke også være med å holde batteriet i god stand?
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Havebigfuntorsdag 23. januar 2014, klokken 20:10
Sitat fra: Mhal på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:02
Har ikke varmt batteri annen funksjon enn at vi får tilgang på regen/full efekt tidligere?

Vil det ikke også være med å holde batteriet i god stand?
Nei- kald batteri varer lengst -oppvarmingen er av hensyn til motorytelsen/regen.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Moraytorsdag 23. januar 2014, klokken 22:12
Noen som har testet en strekning på f.eks 10 mil med og uten Range Mode, og sjekket differansen på forbruk?

Jeg har stort sett brukt range mode på mine hittil 4700 km. Har også prøvd noe uten, og må si jeg ikke har merket forskjell på forbruk på lengre distanser. Noen som har håndfaste tall på samme rute? Pendlere, kanskje?
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: JWinterburntorsdag 23. januar 2014, klokken 22:47
Må ikke batteriet varmes opp før lading også ??
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: ebbreytorsdag 23. januar 2014, klokken 22:57
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:02
Sitat fra: TeslaK på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:52
Konklusjonen er kanskje at det hadde vært fint med en ny range Mode med full effekt på klimaanlegget (for å unngå dugg) men uten batterivarming..? Skal teste tipset lenger oppe i tråden med å slå av range Mode etter start.

Jeg kjører stort sett i range mode men er aldri plaget med dugg. Men man må inn og justere litt manuelt. Problemet er at automatikken som regel vil kjøre luft kun ned til bena og da blir det dugg. Jeg slår da på luft på vinduene i tillegg og problemet blir borte. I displayet står det da "custom eco" istedenfor "eco on".

Har lagt merke til det samme. Skikkelig duggfjerner den "rett frem" settingen. Bare man har åpent luftespjeld mot siderutene da.. Fant ut etter 2 mnder at helt mot ruta betyr stengt :P Var irriterende helt fremt il jeg så hvor godt stilt det faktisk er på innsiden :)
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: ebbreytorsdag 23. januar 2014, klokken 22:59
Sitat fra: Moray på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:12
Noen som har testet en strekning på f.eks 10 mil med og uten Range Mode, og sjekket differansen på forbruk?

Jeg har stort sett brukt range mode på mine hittil 4700 km. Har også prøvd noe uten, og må si jeg ikke har merket forskjell på forbruk på lengre distanser. Noen som har håndfaste tall på samme rute? Pendlere, kanskje?

jeg har en del noteringer på 9 mil's ruta mi. Kan teste imorgen med range mode, har ikke prøvd dette før.. Men jeg forvarmer bilen 20 minutter og har da ingen effektbegrensning når jeg starter. Men kan se hva slags utfall det får fordet. Siste 3 turer til jobb har vært på 22kw. Hjemmover derimot.. Har svingt veldig. Plutselig er den veldig energieffektiv. Har nok med vær å vind å gjøre, for hjemlengselen er på plass hver dag. Kanskje den er ekstra glad i salto boksen. Virker slik.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Bjørnsøndag 26. januar 2014, klokken 01:55
er det noen som har en forklaring på *hvorfor* regen. begrenses v kaldt batteri..?! Altså, jeg kan forstå en vis begrensning.. men blir det kaldt nok så slår jo regen seg helt av.. man får ikke engang regen det som varmekolber bruker..
Det er jo ikke sånn at man ikke kan lade på en 11/22kw stasjon selv om bat. er kaldt, jeg får full km pr time m en gang jeg lader kaldt bat.
Så hva er vitsen..?!  ???
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Lanbersøndag 26. januar 2014, klokken 10:33
Nei du får ikke lading i det hele tatt før batteriet har en viss temperatur. 
Grensen for det er høgere enn hva bilen tillater i temp på lagring, altså må batteri varmes opp før den godtar lading
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: eledillesøndag 26. januar 2014, klokken 11:14
Så vidt jeg har forstått så er det slik at hvis batteriet er for kaldt så vil ikke litium-ionene klare å trekke inn i anoden under lading. Da legger det seg som metallbelegg utenpå i stedet, og det ødelegger batteriet.

Bjørn: Har du sett at strømmen som trekkes fra ladestasjonen med iskaldt batteri faktisk går til batteriet og ikke til varming? Til sammen trekker jo kupevarme og batterivarme 12 kW maks.

Jeg opplever også at ved småkjøring, som vi gjør en god del av, så går det vanvittig mye strøm til batterivarming uten at det er til noen som helst nytte. Jeg skulle gjerne hatt full guffe på kupevarmen uten å varme batteriet. Det er først når jeg skal kjøre litt lenger distanse at jeg har nytte av batterivarming.

Jeg synes også at det er plenty med 30 kW regen. Jeg greier fint å ikke kaste bort energi på bremsing allerede ved 20 kW. Derfor hadde det vært fint å kunne sette et "target" for batterivarmingen, hvor den slår seg av automatisk.

Det burde også være mulig å slå batterivarming av og på uavhengig av kupevarmen ved hjelp av appen.
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Harlexsøndag 26. januar 2014, klokken 11:33
Brukt rangemode en gang. Bergen-Hardangervidden... Kjørte uten rangemode tilbake og forbruket var mindre da.... Begrenset erfaring altså men foreløpig konklusjon er at rangemode ikke gir den helt store reduksjonen i forbruk og at det ikke er verd det ettersom jeg måtte knote litt med klimaanlegget som iallefall i begynnelsen ikke klarte å holde frontruten duggfri med rangemode...
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Bjørnsøndag 26. januar 2014, klokken 11:35
Sitat fra: eledille på søndag 26. januar 2014, klokken 11:14
Så vidt jeg har forstått så er det slik at hvis batteriet er for kaldt så vil ikke litium-ionene klare å trekke inn i anoden under lading. Da legger det seg som metallbelegg utenpå i stedet, og det ødelegger batteriet.

Bjørn: Har du sett at strømmen som trekkes fra ladestasjonen med iskaldt batteri faktisk går til batteriet og ikke til varming? Til sammen trekker jo kupevarme og batterivarme 12 kW maks.

Jeg opplever også at ved småkjøring, som vi gjør en god del av, så går det vanvittig mye strøm til batterivarming uten at det er til noen som helst nytte. Jeg skulle gjerne hatt full guffe på kupevarmen uten å varme batteriet. Det er først når jeg skal kjøre litt lenger distanse at jeg har nytte av batterivarming.

Jeg synes også at det er plenty med 30 kW regen. Jeg greier fint å ikke kaste bort energi på bremsing allerede ved 20 kW. Derfor hadde det vært fint å kunne sette et "target" for batterivarmingen, hvor den slår seg av automatisk.

Det burde også være mulig å slå batterivarming av og på uavhengig av kupevarmen ved hjelp av appen.

Har prøvd noen ganger å lade i 10 min m 32A enfas, etter å ha sett beskjeden "regen disablet" (5- ute over natta) da får jeg 32km pr time m en gang, d må da si at all strømmen går til bat..?!  Jeg Kjører alltid i range mode.. som du sier så blir d jo tot. bortkastet å varme batteriet i 15 min for å så sette fra seg bilen igjen og all varmen forsvinner..
Og v langkjøring kommer jo varmen i bat. av seg selv etterhvert.. :) føler det blir bortkastet da og å svi av mange kw på å varme bat raskere.. du får d jo aldri igjen i form av regen uanz.. Og jeg klarer meg fint m 160kw effekt de første 15 min :P
Eneste gangen jeg ikke bruker range mode kan være mens jeg enda står tilkoblet, og vil ha kupen ekstra raskt oppvarmet.. :)
Helt enig i dette m at bat. varme og øko mode på kupe element burde vært mulig å kontrollere uavhengig av hverandre..
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: eledillesøndag 26. januar 2014, klokken 11:43
Sitat fra: Bjørn på søndag 26. januar 2014, klokken 11:35
Har prøvd noen ganger å lade i 10 min m 32A enfas, etter å ha sett beskjeden "regen disablet" (5- ute over natta) da får jeg 32km pr time m en gang, d må da si at all strømmen går til bat..?!

Hehe, det skal du ikke være for sikker på. Det kommer an på hvordan det er programmert, og det er veldig lett å ta noen snarveier under tidspress :)
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Bjørnsøndag 26. januar 2014, klokken 11:58
Sitat fra: eledille på søndag 26. januar 2014, klokken 11:43
Sitat fra: Bjørn på søndag 26. januar 2014, klokken 11:35
Har prøvd noen ganger å lade i 10 min m 32A enfas, etter å ha sett beskjeden "regen disablet" (5- ute over natta) da får jeg 32km pr time m en gang, d må da si at all strømmen går til bat..?!

Hehe, det skal du ikke være for sikker på. Det kommer an på hvordan det er programmert, og det er veldig lett å ta noen snarveier under tidspress :)

Heh.. nei du sier noe..!
Så da er sans forklaringen sånn at atomene strømmer lettere ut av bat. i kulden, enn inn. Og at man kan bli lurt av en litt for enkel programvare..
Konklusjon: beste jeg kan gjøre er å sette bilen i min alltid lunkne (10-15') garasje.. :)
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Thor2014mandag 27. januar 2014, klokken 07:34
Hvorfor dugger det i Range mode?
Resirkulerer bilen luften?
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Cowboystrekkmandag 27. januar 2014, klokken 08:41
Har sett at selv om man får 0 km\t så fyker rekkevidda fort opp når batteriet varmes før lading :)
Tittel: Sv: Kjøer dere alltid i Range Mode?
Skrevet av: Johnnymandag 27. januar 2014, klokken 08:45
Sitat fra: Thor2014 på mandag 27. januar 2014, klokken 07:34
Hvorfor dugger det i Range mode?
Resirkulerer bilen luften?

Mest på grunn av at A/C er av, og litt på grunn av at varmeapparatet er i sparemodus