Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: kristin1 på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:28

Tittel: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: kristin1onsdag 15. januar 2014, klokken 10:28
Selv med god forvarming og i 60 km/t ligger forbruket de siste dagene på gjennomsnittlig 375 Wh/km - og både projected og instant range står på om lag 17,5 mil når bilen er ferdigladet (standard range, ikke max). Kjører vanligvis 1-2 mil per tur.  På samme strekninger har forbruket tidligere i vinter stort sett ligget omkring 200 Wh/km. Må innrømme at jeg ikke har giddet å kjøre i en fryseboks, men 19-20 grader inne i bilen må man jo få lov å ha.

Hvordan er deres forbruk i temperaturer nedover på minusskalaen? Er det sannsynlig med lavere forbruk på lengre turer? Opplever at jeg stadig får beskjed om at batteriet varmes opp, både på kortere og lengre turer. Er det normalt at batterivarmen står på nærmest konstant? Eller kan det være at batteriet ikke forvarmes skikkelig?
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. januar 2014, klokken 10:33
Du må nok op i minst 10 mils turer før forbruket stabiliserer seg på et fornuftig nivå.

Problemet med kulde er at effekten av redusert hastighet til dels faller bort pga varmebehovet.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Cowboystrekkonsdag 15. januar 2014, klokken 10:37
Forvarming pluss rangemode og en litt lengre kjøretur vil vell gi deg ganske bra rekkevidde. Har selv greid over 30 mil rekkevidde på alle langturene den siste tiden, men nå den siste uka med temperaturer mellom -10 og -20 hadde jeg nok neppe kommet mer enn 25 mil. Har dog 60 kW-utgaven og R2-dekk med ekstra luft.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: turfsurfonsdag 15. januar 2014, klokken 11:03
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 10:33
Du må nok op i minst 10 mils turer før forbruket stabiliserer seg på et fornuftig nivå.

Kjørte drøye 9 mil i går, da fikk jeg 262Wh/km i snitt med rangemode, 18.5C og ca 100km/h på motorvei. Da hadde bilen gått ett par mil med småkjøring på forhånd. Synes det er i overkant mye.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. januar 2014, klokken 11:11
Kjørte 26 mil forrige helg fra Ringebu til Oslo. Forbruk 212w/km, men det var nok snittfart rundt 80-85kmt.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Milzitonsdag 15. januar 2014, klokken 11:19
Hvor kaldt må det være for å få denne "batteri is heating" meldingen?
Jeg bor i Oslo og har aldri sett denne når kjører...har kun fått melding om regen disabled
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Maartensommeronsdag 15. januar 2014, klokken 11:20
Sandefjord-Oslo 126km hvorav ca 90km i 120km/t: 250-260 w/km.  Klima på 20c og ingen range mode (Bilen er alltid forvarmet)
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. januar 2014, klokken 11:22
Sitat fra: Maartensommer på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:20
Sandefjord-Oslo 126km hvorav ca 90km i 120km/t: 250-260 w/km.  Klima på 20c og ingen range mode (Bilen er alltid forvarmet)

Høres greit ut det. Forvarmet, men ellers ikke omtanke for rekkevidde (høy hastighet) og i skikkelig kulde(antatt)= rekkevidde ca 32 mil.

Skal dog ikke se bort fra at forbruket kunne dalt litt ved enda lengre tur, og rangemode påslått halvveis i turen kunne også hjulpet forbruket ned :)
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Maartensommeronsdag 15. januar 2014, klokken 11:25
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:22
Sitat fra: Maartensommer på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:20
Sandefjord-Oslo 126km hvorav ca 90km i 120km/t: 250-260 w/km.  Klima på 20c og ingen range mode (Bilen er alltid forvarmet)

Høres greit ut det. Forvarmet, men ellers ikke omtanke for rekkevidde og i skikkelig kulde(antatt)= rekkevidde ca 32 mil.

I oktober/november lå forbruket på mellom 220-230 w/km.  Så minusgradene påvirker noe, men ike mer enn forventet.  Min erfaring er at regn, vind og "slafseføre" påvirker forbruket langt mer enn minusgrader.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. januar 2014, klokken 11:28
Ja kraftig motvind, regn, få plussgrader i høy hastighet dro forbruket mitt opp i drøyt 270w/km på en tur jeg hadde for en stund siden :)
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: ebbreyonsdag 15. januar 2014, klokken 11:31
Min daglige 9 mils tur pleide å bruke 19 kw (plussgrader). Nå trekker den 22 kw. Stort sett 115 km/t E18. Var -5 idag. Idag ladet jeg ikke. Men satte bilen på forvarming HI i 20 minutter før avreise. Bilen hadde forvarming av batteri i 5 km. Ingen effektbegrensning. 30kw regen limit.

Range mode av. 20 grader auto. Stereo full blås.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Knnotonsdag 15. januar 2014, klokken 11:33
Blir spennende å se hvilke erfaringer folk gjør seg opp spesielt vedrørende rekkevidde nå i vinter. Blir den avgjørende faktoren for min del om det blir kjøp eller ikke.  ;)

Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: ebbreyonsdag 15. januar 2014, klokken 11:34
Sitat fra: Knnot på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:33
Blir spennende å se hvilke erfaringer folk gjør seg opp spesielt vedrørende rekkevidde nå i vinter. Blir den avgjørende faktoren for min del om det blir kjøp eller ikke.  ;)

32 mil maks på vinterstid. Er nok der jeg lander på 85kw pakka.
(gjør-som-du-pleier-range) Du kan selvfølgelig komme lenger med tiltak.

Du kan også sjekke Canadierne sine erfaringer. De er på sin andre vinter ;)
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Knnotonsdag 15. januar 2014, klokken 11:44
Sitat fra: ebbrey på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:34
Sitat fra: Knnot på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:33
Blir spennende å se hvilke erfaringer folk gjør seg opp spesielt vedrørende rekkevidde nå i vinter. Blir den avgjørende faktoren for min del om det blir kjøp eller ikke.  ;)

32 mil maks på vinterstid. Er nok der jeg lander på 85kw pakka.
(gjør-som-du-pleier-range) Du kan selvfølgelig komme lenger med tiltak.

Du kan også sjekke Canadierne sine erfaringer. De er på sin andre vinter ;)

32mil ser ut til å være et jevnt snitt hittil med normal/vanlig kjøring. Håper det ikke reduseres når vi er kommet til slutten av April  ;) Uansett er 320km akkurat i grenseland for meg enn så lenge og frem til det kommer flere hurtigladere/superladere.

Kanadierene er på god vei inn i vinter nr 2, men alltid mer spennende med hvordan mine lokale "naboer" gjør det på samme veier jeg vil kjøre på
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: kristin1onsdag 15. januar 2014, klokken 11:56
Sitat fra: Milzit på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:19
Hvor kaldt må det være for å få denne "batteri is heating" meldingen?
Jeg bor i Oslo og har aldri sett denne når kjører...har kun fått melding om regen disabled

Jeg får den i alle fall når det kryper under fem blå som i dag. Bilen sto på Torp lufthavn uten lading fra torsdag til søndag forrige uke. Forvarmet mens vi kom oss fra fly til bil,  ca 15-20 minutter.  Da var kupéen passe varm,  men batteriet var nok kaldt (hadde jo stått i kaldt p-hus noen dager). "Battery is heating"-meldingen poppet opp utallige ganger på hjemveien. Det var -12 ute. Kjørte et godt stykke ca 70-80 km/t. Batteriet tappet seg fra 145 km til 70 km på i underkant av fire mil til fergeleie. Med venting på ferge og fergetur sto vi rett over en time med varmen på 18 grader (ungene sov i bilen, så varme måtte vi ha). Vi Kjørte et par mil hjem i ca 100 km/t og da var det 17 km ideal range igjen da vi svingte inn på gårdsplassen.  Brukte altså vel 130 km ideal range på 60 km og en times oppvarming... Synes det gikk vel mye strøm, og "Battery is heating" blinket omtrent hele veien. "Regen disabled" har jeg imidlertid aldri fått. Fikk "Park assist disabled" i sted... Moro med litt feilmeldinger...
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: fonbergonsdag 15. januar 2014, klokken 12:04
Sitat fra: Milzit på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:19
Hvor kaldt må det være for å få denne "batteri is heating" meldingen?
Jeg bor i Oslo og har aldri sett denne når kjører...har kun fått melding om regen disabled

"Battery is heating" får du kun hvis "Range mode" er avslått.
Min erfaring er at batterivarmeren slår seg på hvis det er kaldere enn -5 og batteriet ikke er tilstrekkelig forvarmet.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Alfa Bergenonsdag 15. januar 2014, klokken 12:10
Sitat fra: fonberg på onsdag 15. januar 2014, klokken 12:04
Sitat fra: Milzit på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:19
Hvor kaldt må det være for å få denne "batteri is heating" meldingen?
Jeg bor i Oslo og har aldri sett denne når kjører...har kun fått melding om regen disabled

"Battery is heating" får du kun hvis "Range mode" er avslått.
Min erfaring er at batterivarmeren slår seg på hvis det er kaldere enn -5 og batteriet ikke er tilstrekkelig forvarmet.

Jeg får "Battery is heating" på rundt 0 grader uten forvarming
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Balrogonsdag 15. januar 2014, klokken 12:49
Jeg får ca 250W/km nesten uansett hvordan jeg kjører. Ned mot 220W/km uten klimaanlegg og max 80, og noe mer (350W/km) ved småkjøring med forvarming. Kan ikke se at kulda har særlig betydning for rekkevidden.

Leafen nesten halverer rekkevidden i 10 kuldegrader vs 20 varmegrader, så TMS fungerer meget bra under normal vinterkjøring i Oslo/Akershus.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: NorwegianXonsdag 15. januar 2014, klokken 13:22
Har samme erfaring som TS her, høyt forbruk ved småkjøring i kulda.

I går startet jeg med 347 typical km på morgenen. (-8 / -10 grader og nysnø)
Forvarmet ca 20-25 min før første tur.
Kjørte først til kontoret i kø, ca 15km. Deretter rakk den å bli kald før jeg kjørte ca 8 km. Parkerte noen timer slik at den igjen ble kald før jeg kjørte enda ca 8 km. Kjølte igjen ned bilen før jeg avsluttet med 15 km. Endte opp med 238 typical km på meteret, eller et forbruk på 109 km. Virkelig utkjørt distanse var 46,9 km.

Bilen rapporterte et forbruk på 17,3 kWh eller 368 Wh/km.

Virkelig forbruk var imidlertid 25,4 kWh inkludert lade tap (Målt med serie måler ved ny oppladning)

Dvs drøye 541,6 Wh/km.

Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: D.Oonsdag 15. januar 2014, klokken 14:15
Det samme skjer jo med vanlige biler... Tror nok du kan regne med endel diesel eller bensin på forvarming av kupe. I tillegg ville trolig forbruket vært på over literen. Med en bil like tung som Teslan trolig over 2 liter på mila. Men du måtte ut med 25,- for hele kjøreturen med oppvarming og tap. Noe som trolig ville kostet 100,- -200,- på en bensinbil.  :P
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: snurrehueonsdag 15. januar 2014, klokken 14:40
Sitat fra: D.O på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:15
Det samme skjer jo med vanlige biler... Tror nok du kan regne med endel diesel eller bensin på forvarming av kupe. I tillegg ville trolig forbruket vært på over literen. Med en bil like tung som Teslan trolig over 2 liter på mila. Men du måtte ut med 25,- for hele kjøreturen med oppvarming og tap. Noe som trolig ville kostet 100,- -200,- på en bensinbil.  :P

Min fossilbil, ei nyere stasjonsvogn av typen dieselpurke, bruker 0,65 liter på småkjøring vinterstid (ca 15% høyere forbruk om vinteren er hva jeg har målt over de siste 4 årene). Om jeg bruker forvarmingen (parkeringsvarmer) kan det legges til noen desiliter pr tur. Dvs, en tur på 2 mil koster meg da ca 1,5 liter med diesel. Ganger vi det med 13 kroner (som er snittprisen jeg har fylt med siste halvåret) koster da turen meg 20 kroner.

Men skal jeg videre være kritisk til ditt innlegg, så tar det to minutter å fylle full tank på fossilbilen. Hvor lang tid tar det på Tesla'en?

Det blir for dumt å begynne å trekke inn fossilbiler og økt forbruk her som unnskyldning for høyt forbruk på Teslaen. Man kjører jo definitivt mer økonomisk i dag-til-dag-driftskostnader på en Model S enn en typisk fossilbil. Ingen nekter for det. Men ulempen med Model S og det langt høyere vinterforbruket er at rekkevidden blir drastisk redusert samtidig som man må bruke mye lengre tid på lading etter enhver kjøretur. Dobbelt så stort forbruk betyr dobbelt så lang ladetid. For en fossilbil svir høyere forbruk på lommeboka. For en elbil svir høyere forbruk på ladetida og rekkevidden.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Bowersonsdag 15. januar 2014, klokken 15:15
Må si meg enig med Snurrehue her...

Jeg har i dag en 2013 BMW 520 med wabasto og automatgir. Når det er kaldt forvarmer jeg alltid kupeen til 24 grader før jeg kjører (Tar ca 20 min) og mitt typiske kjøremønster er 15km til jobb, 20km hjem + normal småkjøring og noe motorveikjøring.

Reelt forbruk over 2 mnd i sommer lå på 0,62l/mil og reelt forbruk siste 2 uker er 0,68l/mil (målt ved å fylle full tank og registrere forbruk)
Kjørekomputeren hadde avvik på 0,02l/mil på sommeren (viste 0,64) og 0,03l/mil nå (viste 0,65).

Jeg kjører ikke for å spare diesel, men kjører heller ikke veldig aggresivt på glatt føre.

Så at en nyere fossilbil er bedre på vinterstid i vårt klima når det kommer til forutsigbarhet, rekkevidde osv er vanskelig å komme unna.
Spørsmålet videre er selvsagt om man kan leve med litt rusk her og der samt redusert rekkevidde på vinteren osv for å kose seg med en nyinnkjøpt TMS :)
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: turfsurfonsdag 15. januar 2014, klokken 15:24
Sitat fra: D.O på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:15
Det samme skjer jo med vanlige biler... Tror nok du kan regne med endel diesel eller bensin på forvarming av kupe. I tillegg ville trolig forbruket vært på over literen. Med en bil like tung som Teslan trolig over 2 liter på mila. Men du måtte ut med 25,- for hele kjøreturen med oppvarming og tap. Noe som trolig ville kostet 100,- -200,- på en bensinbil.  :P
Den er drøy. Touaregen vi hadde som var tyngre enn Teslaen var aldri over literen på mila. Oppvarming med Webasto ett kvarter i forveien holdt plenty, og brukte kanskje en desiliter med diesel.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. januar 2014, klokken 15:24
Så lenge man kommer seg dit man har lyst til å kjøre så har ikke forbruket noe å si. I helgen kjørte jeg eksempelvis glatt forbi Tesla hurtigladeren på Lillehammer på vei hjem fra hytta fordi jeg ikke hadde behov for strøm, selv om jeg startet turen med ca 82% SOC.

Ladetiden opplever jeg heller ikke som relevant, for batteriet er alltid fullt lenge før jeg har behov for at det skal være fullt. Pt. har jeg satt maks SOC til 80% og kjører batteriet ned til ca 20-25% SOC før jeg tar meg bryet med på plugge i ladekabelen igjen. (1-2 ganger per uke). Istedenfor å plugge i 1,5 ganger per uke på sommeren, må jeg vel plugge i 2 ganger i uka på vinteren. Går helt greit  ;D

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2014, klokken 15:24
Touaregen vi hadde som var tyngre enn Teslaen var aldri over literen på mila. Oppvarming med Webasto ett kvarter i forveien holdt plenty, og brukte kanskje en desiliter med diesel.
Hadde 2012 mod Passat før med webasto. Tok mer enn 15 minutter å tine ruter i den med webasto, men det var kanskje annen webastoenhet. I tosifret antall minusgrader var jeg avhengig av fulle 30 minutter for skikkelig kupevarme og isfrie ruter. Snittforbruket over året var for øvrig ca 0,7 målt på kjørecomputeren (som sjeldent avvek noe særlig), men ca 0,4 på mila ved pen langkjøring sommerstid :)
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: NorwegianXonsdag 15. januar 2014, klokken 16:04
Sitat fra: D.O på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:15
Det samme skjer jo med vanlige biler... Tror nok du kan regne med endel diesel eller bensin på forvarming av kupe. I tillegg ville trolig forbruket vært på over literen. Med en bil like tung som Teslan trolig over 2 liter på mila. Men du måtte ut med 25,- for hele kjøreturen med oppvarming og tap. Noe som trolig ville kostet 100,- -200,- på en bensinbil.  :P

Ikke kostnaden som bekymrer meg her, men at det høye forbruket utvider tiden bilen må stå til lading.
Dvs praktisk rekkevidde reduseres betraktelig.

Med 10A kurs og 225V tilgjengelig tok det over 11t og 20min å lade opp igjen etter 46,9 km.
Hadde jeg kjørt det dobbelte så ville bilen måttet være hjemme for å lade i dag :-)

Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: ebbreyonsdag 15. januar 2014, klokken 16:16
Forvarming til morningen idag 20 minutter: Tilkoblet 1 fas 13A. Hadde battery is heating noen km. Men ingen effektbegrensning. Regen limit ca 30kw.
Forvarming før hjemtur 20 minutter: Tilkoblet 1 fas 32A. Kun regen limit på 35kw.

Turen hjem var på 98 km. Med en stopp uten å tilkoble strøm på over en time. Her forvarmet jeg 20 minutter før avreise videre. Slapp her noen som helst batterivarming for videre kjøring. Gjennomsnitt 234 wh/km totalt på 98km. Ganske bra syntes nå jeg :)

Det virker som typical går ut ifra 205 wh/km. Noe som for min del vil stemme på sommertid. Tesla gav beskjed om 10-15% økt forbruk om vinteren. 234 er 15% i forhold til typical. Så alt i alt meget fornøyd.

Har vært -5 i hele dag.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: D.Oonsdag 15. januar 2014, klokken 17:29
Sitat fra: snurrehue på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:40
Sitat fra: D.O på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:15
Det samme skjer jo med vanlige biler... Tror nok du kan regne med endel diesel eller bensin på forvarming av kupe. I tillegg ville trolig forbruket vært på over literen. Med en bil like tung som Teslan trolig over 2 liter på mila. Men du måtte ut med 25,- for hele kjøreturen med oppvarming og tap. Noe som trolig ville kostet 100,- -200,- på en bensinbil.  :P

Min fossilbil, ei nyere stasjonsvogn av typen dieselpurke, bruker 0,65 liter på småkjøring vinterstid (ca 15% høyere forbruk om vinteren er hva jeg har målt over de siste 4 årene). Om jeg bruker forvarmingen (parkeringsvarmer) kan det legges til noen desiliter pr tur. Dvs, en tur på 2 mil koster meg da ca 1,5 liter med diesel. Ganger vi det med 13 kroner (som er snittprisen jeg har fylt med siste halvåret) koster da turen meg 20 kroner.

Men skal jeg videre være kritisk til ditt innlegg, så tar det to minutter å fylle full tank på fossilbilen. Hvor lang tid tar det på Tesla'en?

Det blir for dumt å begynne å trekke inn fossilbiler og økt forbruk her som unnskyldning for høyt forbruk på Teslaen. Man kjører jo definitivt mer økonomisk i dag-til-dag-driftskostnader på en Model S enn en typisk fossilbil. Ingen nekter for det. Men ulempen med Model S og det langt høyere vinterforbruket er at rekkevidden blir drastisk redusert samtidig som man må bruke mye lengre tid på lading etter enhver kjøretur. Dobbelt så stort forbruk betyr dobbelt så lang ladetid. For en fossilbil svir høyere forbruk på lommeboka. For en elbil svir høyere forbruk på ladetida og rekkevidden.
nå var turen det sammenlignes med på ca 5mil og med dine opplysninger blir det da 50kr kontra 25kr ved en strømpris på 1kr/kWh. Hos oss er denne ca 70øre med alle avgifter. Bensinen er over 15kr her.
Jeg kan ikke sammenligne med andre en de bilene jeg selv har og vår bil nr 2 i dag er mini suv'en på 1,5l og 105hk på 1200kg og er den mest økonomiske jeg har hatt, og den bruker over literen på jobbkjøring nå i kulden. Langkjøring 0,63. M5 en bruker 0,9 på en god sommerdag etter landeveien og over 2liter nå. Varebilen en nissan diesel bruker også over literen nå når det er kaldere enn -10. Mustangen gidder jeg ikke nevne... Tidligere bmw jeg har hatt har også ligget over literen på jobb/bykjøring i kulda. Men har ikke mere en 4km til jobb og innom butikk og barnehage blir det ikke lange turene. 
Er enig i ditt synspunk med ladetid, men på vårt kjøre mønster så er ikke dette noe problem med lading på 13A. Skal kjøre til Sverige på fredag og det er meldt liten storm med temp på -20'C ! Er 4 voksne med ski og brett på taket + fullpakket bil. Ca 500m høyde forskjell (oppover) så det blir spennede se på forbruk. Kommer til å kjøre med range av og uten forvarming, bare for å gjøre det noen lunde likt med testen fra Østerike.  :)
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. januar 2014, klokken 17:46
Sammenligner jeg totalt strømforbruk for konas pendling med Model S kontra forbruk av diesel på samme strekning (begge inkl forvarming) ender jeg på ca 35kr for Passaten og 9kr for Model S. Per dag.

Da er bompenger holdt utenfor. Diff ca 7500,- NOK i drivstoff i Model S` favør kun for pendlingen per år :) (sett bort ifra at hun kjører scooter på sommeren for å slippe kø.

Snittforbruket for Passat 1,6TDI lå på snaut 0,7 i året. Hva den brukte fra semi-kald stand på køkjøring til jobb har jeg aldri sjekket, men det er sikkert ikke lite....
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: OddBonsdag 15. januar 2014, klokken 17:57
Når dere snakker om forvarming så er det kupeen dere snakker  om  ? 
Eneste måten å forvarme batteriet uten å tappe det er vel at det står til lading ,og har 6 kW ekstra tilgjengelig til varming i tillegg til ladingen ??

Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. januar 2014, klokken 17:58
Sitat fra: OddB på onsdag 15. januar 2014, klokken 17:57
Når dere snakker om forvarming så er det kupeen dere snakker  om  ? 
Eneste måten å forvarme batteriet uten å tappe det er vel at det står til lading ,og har 6 kW ekstra tilgjengelig til varming i tillegg til ladingen ??
Kommer an på utetemp. Ved en viss utetemp starter også batterivarme (det kan du eks se i VisibleTesla), og da trekker bilen inntil 10kW.
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: OddBonsdag 15. januar 2014, klokken 18:06
Ja det gjelder selvsagt ved minusgrader.
Det betyr at hvis man ikke ønsker å bruke rekkevidde til oppvarming av batteriet må man sørge for å ha aktiv lading helt til man skal kjøre og helst ha 7-11 kW tilgjengelig i stikkontakten ?
Tittel: Sv: Rekkevidde i vinterland.
Skrevet av: Øyvind.honsdag 15. januar 2014, klokken 18:10
Sitat fra: OddB på onsdag 15. januar 2014, klokken 18:06
Ja det gjelder selvsagt ved minusgrader.
Det betyr at hvis man ikke ønsker å bruke rekkevidde til oppvarming av batteriet må man sørge for å ha aktiv lading helt til man skal kjøre og helst ha 7-11 kW tilgjengelig i stikkontakten ?
Ja det høres ganske riktig ut :) Jeg har 32A enfas lagt opp, og opplever nå ikke at rekkevidden faller ved forvarming. Med schuko derimot opplever jeg at rekkevidden faller.
Men det går ganske raskt å varme opp kupeen, så det er ikke lenge den trekker 11/6kW.