Elbilforum.no
Tekniske spørsmål => Avansert: Avanserte reparasjoner => Emne startet av: Lynet på torsdag 18. september 2008, klokken 22:26
Fikk havari på laderen i helga. Det viser seg at en komponent er brent opp. Legger ved bilde nedenfor.
Er det noen som vet om noen mulighet for å skaffe denne delen?
Ser ut som det er en originaldel fra Actia.....
Her er trolig en god link å starte med:
http://www.elektronik-kompendium.de/forum/forum_entry.php?id=44403&page=8&category=Bauelemente&order=time (http://www.elektronik-kompendium.de/forum/forum_entry.php?id=44403&page=8&category=Bauelemente&order=time)
(Har ikke fått sjekket den så nøye, men det er vel "spesialkondensator" for NiCd ladeagregat).
Jeg er ikke god i Tysk, men det ser dessverre ut som om linken døde ut før de kom til en konklusjon...
Komponenten er merket ACTIA og det er jo samme gjengen som laget diagnoseapperatet til Thinken. Hovedkontoret tror jeg er i England (Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med de, da jeg forsøker å spore opp diagnoseapperat) Sverige http://www.actia.se/ (http://www.actia.se/) Englandhttp://www.actia.co.uk/ (http://www.actia.co.uk/)
Ser du hvor mange ben komponenten har? Var ett bilde av det i linken (øverst), men det så ut som om alle bena hang sammen (og det stemmer nok ikke).
Om det bare er en kondensator, så skal det ikke være noe videre problem med å skaffe en uorginal erstatning.
Elfa har mange komponenter www.elfa.se (http://www.elfa.se)
Og ved NTH i trondheim har de ett komponentusalg (i elektrobygget).
Ikke noen fasit dette, men muligens ett steg i rett retning ;)
Ser for meg ut til at dette er en spole av et eller annet slag, tror du må prøve å ringe actia i sverige, snakk med teknisk og prøv å få oppgitt data på delen. Er det mange pinner på den?
Når et elektronikkomponent brenner, er det som regel en årsak. Dersom denne ikke finnes, og repareres, vil det ikke hjelpe å skifte den brente delen.
Det ser ut til at motstanden i underkant har blitt varm, og brent av ledningen og komponentet som ser ut til å være en innstøpt drossel eller kondensator
Laderen er levert av Actia, og de er ikke særlig meddelsomme med skjema eller deler.
Jeg har tidligerefått reparert en lader, og den er nå i drift igjen i min datters bil etter at hun fikk et lynnedslag.
Hvis det blir nødvendig å skifte lader, ta vare på den gamle.
Det er flere på forumet som forsøker å finne et elektronikkreparasjonsverksted som kan spesialisere seg på disse laderene. Kjekt å ha en i reserve.
Dette var en lader som jeg egentlig hadde i reserve og skulle prøve. Jeg lot den stå på 16A i et par timer, da smalt det!!!!
Laderen var fra en tidlig utgave som ble hugget. Men den tålte tydeligvis ikke varmen fra 16A lading....... Får håpe nyere utgaver er forbedret.
Driftstimer på laderen tipper jeg er under 10 timer!!!
Tror det er en spole / transformator. Ledningen og motstanden som ligger limt sammen med den er også skadet ja. Men det er en enkel sak. Det som er mer usikkert er om andre elektroniske deler er skadet.
Som Hens sier, så er det ofte bakenforliggende årsaker til slike branner.
På min lader, hadde en tilsvarende spole doblet som sikring da en halvleder plutselig bestemte seg for å bli hel-leder. Det ble 20A gjennom en spole beregnet på mA.
Ta kontakt med Arne Magnus hos Euromatic. Mener han er i stand til å reparere Think ladere uten å påstå det.
Sitat fra: Lynet på lørdag 20. september 2008, klokken 00:59
Jeg lot den stå på 16A i et par timer, da smalt det!!!!
Vet ikke hvor mange ganger det er innprentet har på forumet at man bare skal lade med 10A. Hvordan kan du ha unngått å få med deg det, Lynet?
Tom Roy
:'( Var bare en test på et par timer da..... Med en lader som nesten ikke var brukt..
Trodde problemet med lading på 16A lå i kablingen til laderen, og ikke selve laderen.
Et annet argument er at batteriene liker høy ladestrøm bedre enn lav strøm. Og batterier er dyrere enn ladere.
Laderen og inntaket på Think er rett og slett underdimensjonert, den tåler ikke pos. 15 A over tid.
Jeg har nå kjørt 89000 kilometer på samme lader, og min datter 80000 da hun fikk et lynnedslag som ødela statistikken. Vi bruker kun 10 A posisjon.
I pos 15A trekker laderen 14A fra nettet, og gir ca 20A til batteriet.
I pos 10A trekker den ca 9,9A og gir 15A til batteriet.
Når 1,5mm inntaksledningen belastes med 14A vil det bli varmgang i kabelen, og spesielt i overganger til sikring og plugg. Dette fører også til varmgang i inntaksområdet og utgangstilkoblingen i laderen. Dessuten blir hele laderen varmere. Ved lang kabel fra sikringsskapet vil det også bli øket spenningsfall, som resulterer i lavere utgangsstrøm fra laderen.
Det er derfor lite å spare på å lade på 15A, og levetiden på laderen blir kraftig redusert.
Har nå fått loddet inn delen på printet og montert sammen laderen igjen. Men den ene sikringen på 30A var røket.
Biltema har tilsvarende sikring men da som glassikring. Rett amperestørrelse men biltema sin er for 12/24V.
Har spenningen noen betydning for sikringen?