Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: FrodeW på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:42
Noen som vet om det er defekt UMC ved problemer med åpning av ladeport eller er det software bugs?
Åpning via touchscreen virker fortsatt
(Får fortsatt frigjort ladekabel med samme knapp)
Fikk det samme på min like før jul, se 'feil og mangler' tråden. Hos meg viste det seg å være i UMCen feilen lå, fikk byttet på SC.
Virker som disse UMCene er noe skikkelig Kina-crapp.
Sitat fra: OleJA på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:50
Fikk det samme på min like før jul, se 'feil og mangler' tråden. Hos meg viste det seg å være i UMCen feilen lå, fikk byttet på SC.
Virker som disse UMCene er noe skikkelig Kina-crapp.
Knappen på min UMC fungerer heller ikke. Jeg trodde dette gjaldt alle etter forrige FW oppdatering men du sier nå at det er feil ved UMC'en? Hvilken FW har du?
Min fungerer fortsatt, så det er ikke FW.
Jeg har faktisk en lånebil fra tesla, kjører 5.8 ettellerannet... Men har to UMCer hjemme, så skal teste med den andre
Sitat fra: OleT på onsdag 08. januar 2014, klokken 22:12
Min fungerer fortsatt, så det er ikke FW.
Takk, får vel dra å bytte den da.
Prøv å flytte den nærmere bakruten når dere trykker på knappen ?
Er der mottaker sitter. Jeg må ofte flytte den opp der for at skal åpne.
Sitat fra: Thorbjorn på onsdag 08. januar 2014, klokken 22:29
Prøv å flytte den nærmere bakruten når dere trykker på knappen ?
Er der mottaker sitter. Jeg må ofte flytte den opp der for at skal åpne.
Har prøvd, den er stein død.
Min har aldri fungert, testet rundt "hele bilen" omtrent for å forsøke å få åpnet.
Har fått verkstedtime i slutten av mnd hvor bla dette er et av pkt som skal fikses (forhåpentligvis).
Min fungerer på 1 meters avstand fra bilen. Har dere prøvd å resette umc? Mottaker er som nevnt i trådene i bakluke i følge div innlegg over dammen
Min fungerte en måneds tid før den døde på samme måte. Fikk ny UMC ved å ta den med til service center. Fikk også blå 32A adapter. :)
Sitat fra: D.O på onsdag 08. januar 2014, klokken 22:56
Min fungerer på 1 meters avstand fra bilen. Har dere prøvd å resette umc? Mottaker er som nevnt i trådene i bakluke i følge div innlegg over dammen
Resette umc er et godt tips. Det kan nok løse det.
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 08. januar 2014, klokken 23:31
Sitat fra: D.O på onsdag 08. januar 2014, klokken 22:56
Min fungerer på 1 meters avstand fra bilen. Har dere prøvd å resette umc? Mottaker er som nevnt i trådene i bakluke i følge div innlegg over dammen
Resette umc er et godt tips. Det kan nok løse det.
Noen som kan bekrefte at det hjelper (og hvis så kan gjenta umc reset prosedyren)
Min fungerte helt fint hver gang i 2 mnder. Nå må jeg trykke 20-30 ganger. Har fått beskjed om at mottakeren sitter ca 30-40 cm til venstre for ladeluka
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 08. januar 2014, klokken 21:49
Sitat fra: OleJA på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:50
Fikk det samme på min like før jul, se 'feil og mangler' tråden. Hos meg viste det seg å være i UMCen feilen lå, fikk byttet på SC.
Virker som disse UMCene er noe skikkelig Kina-crapp.
Knappen på min UMC fungerer heller ikke. Jeg trodde dette gjaldt alle etter forrige FW oppdatering men du sier nå at det er feil ved UMC'en? Hvilken FW har du?
Det er jo ikke sikkert du har samme problem som jeg hadde, men min virket feilfritt i 3 mnd (Åpning, ikke lading, den har jo aldri virket bra :-\). Sluttet å virke et par dager etter jeg fikk FW 1.49.30, rakk vel akkurat å få .57 også før jeg fikk byttet UMC. Virket ikke noe bedre med .57.
Ut fra andre innlegg i denne tråden så ser det ut til at åpneknappen dør etter 2-3 måneder :-\
Zzzzzzzzzzz ....... Bilen min kommer ikke før om noen måneder, men jeg har allerede bestillt meg 3.parts lader som en forkant aktivitet. Pri 1 med en elbil er jo at man må kunne lade den, og det ser ikke ut til at Tesla har noen form for prioritet på å få dette på plass. Imponert over tålmodigheten til dere som opplever disse problemene til dagen uten å eksplodere. Føler meg til tider dum som har bestillt en bil til 700K som jeg med stor sannsynlighet vil oppleve problemer med å lade...
Finnes den NOEN som har hatt problemfri lading på IT nett med Tesla UMC?
Funker alltid her, men går ikke å starte fra app. Da får jeg grønt lys men den blir stående med charging will start meldinga så lenge ar jeg tror ikke den begyner å lade igjen( har ikke giddet å vente for å se) . Funker både på it og tn, både i Norge og Sverige.
Til dere som opplever defekte åpne-knapper for ladeluken: er dette UMC`er som brukes utendørs, innendørs eller begge deler? Tenker ift. om det er dårlig fuktsikring rundt knappen som kan være årsaken.
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. januar 2014, klokken 07:10
Til dere som opplever defekte åpne-knapper for ladeluken: er dette UMC`er som brukes utendørs, innendørs eller begge deler? Tenker ift. om det er dårlig fuktsikring rundt knappen som kan være årsaken.
Min blir brukt både ute og inne (i garasje).
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. januar 2014, klokken 07:10
Til dere som opplever defekte åpne-knapper for ladeluken: er dette UMC`er som brukes utendørs, innendørs eller begge deler? Tenker ift. om det er dårlig fuktsikring rundt knappen som kan være årsaken.
Har brukt min ute 2-3 ganger, da kun når det ikke har regnet.
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. januar 2014, klokken 07:10
Til dere som opplever defekte åpne-knapper for ladeluken: er dette UMC`er som brukes utendørs, innendørs eller begge deler? Tenker ift. om det er dårlig fuktsikring rundt knappen som kan være årsaken.
Ute
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. januar 2014, klokken 07:10
Til dere som opplever defekte åpne-knapper for ladeluken: er dette UMC`er som brukes utendørs, innendørs eller begge deler? Tenker ift. om det er dårlig fuktsikring rundt knappen som kan være årsaken.
Jeg bruker min for det meste i garasje, men det forekommer at den blir benyttet utendørs. Min "ladeportknapp" sluttet å fungere 21. desember. Tok kontakt med Tesla og hentet ut en flunkende ny kabel på tirsdag.
Har tidligere fått beskjed på Skøyen at det vil komme en ny UMC. Eksakt leveringsdato var ukjent, men de håpte at de kunne starte å bytte ut de gamle UMCene ila januar.
Har hatt bilen i straks 4 mnd nå.
UMC brukes både ute og inne. Det fungerer 99% av gangene, etter at jeg begyte å holde den opp mot bakruten.
(Noen få ganger har jeg trøbbel med å lade, men da har kabelen vært kald)
Har også aller nyeste SW på bilen.
Tror noen her må revurdere teoriene om at "alle" kabler er dårlige.
Vår UMC har ikke vært ute av garasjen og ikke sett en dråpe fuktighet. Åpne knappen funket litt fra og til i starten døde helt etter noen uker.
Dvs ikke fuktrelatert i vårt tilfelle.
Jeg har kun brukt den ute, da garasjen er full. Alt fra -10 til + 12 grader og all slags vær. Gjorde en test nå og den åpner ladeport på en avstand på 120cm.
La også merke til at selv om skjermene er slått på strømsparing, så får jeg kontakt via app like raskt som når denne funksjonen er av, så lenge bilen er tilkoplet lading.
Starte lading via app funker trolig ikke, grønt lys men teller ikke opp ampere. Står bare charging will start momentarly ( eller noe sånt) gav opp etter 5min.
Min har vært brukt en gang på gardermoen, bortsett fra det har den kun vært benyttet og lagret i garasjen. Byttet til reserve umc, den funket med en gang!
Forsøkte defekt umc på gardermoen idag, måtte fortsatt åpne via skjerm inne i bilen
Det som er rart med min knapp.. På kjøpesenteret fungerer den hver gang på første forsøk.
Hjemme i garasjen derimot.. 20 trykk. Testet sist idag. Nesten komisk.
(Dette har selvfølgelig ingen ting å si.. Men på kjøpesenteret er det TN, hjemme er det IT.)
Og siden jeg ikke kan lade på mitt IT anlegg en gang får den all skylda.
Sitat fra: Batteritralla på torsdag 09. januar 2014, klokken 00:59
Zzzzzzzzzzz ....... Bilen min kommer ikke før om noen måneder, men jeg har allerede bestillt meg 3.parts lader som en forkant aktivitet. Pri 1 med en elbil er jo at man må kunne lade den, og det ser ikke ut til at Tesla har noen form for prioritet på å få dette på plass. Imponert over tålmodigheten til dere som opplever disse problemene til dagen uten å eksplodere. Føler meg til tider dum som har bestillt en bil til 700K som jeg med stor sannsynlighet vil oppleve problemer med å lade...
Bare ta det rolig, det store flertallet av Tesla eiere har ikke andre ladeproblemer enn at de av og til må sette pluggen i bilen et par ganger når de lader med schuko, du må huske at flesteparten av Teslaeierene er ikke her på forumet.
Med blått adapter har jeg aldri noe problem med å få bilen til å lade.
Finnes den NOEN som har hatt problemfri lading på IT nett med Tesla UMC?
Sitat fra: eclipse på fredag 10. januar 2014, klokken 07:25
Sitat fra: Batteritralla på torsdag 09. januar 2014, klokken 00:59
Zzzzzzzzzzz ....... Bilen min kommer ikke før om noen måneder, men jeg har allerede bestillt meg 3.parts lader som en forkant aktivitet. Pri 1 med en elbil er jo at man må kunne lade den, og det ser ikke ut til at Tesla har noen form for prioritet på å få dette på plass. Imponert over tålmodigheten til dere som opplever disse problemene til dagen uten å eksplodere. Føler meg til tider dum som har bestillt en bil til 700K som jeg med stor sannsynlighet vil oppleve problemer med å lade...
Bare ta det rolig, det store flertallet av Tesla eiere har ikke andre ladeproblemer enn at de av og til må sette pluggen i bilen et par ganger når de lader med schuko, du må huske at flesteparten av Teslaeierene er ikke her på forumet.
Med blått adapter har jeg aldri noe problem med å få bilen til å lade.
Finnes den NOEN som har hatt problemfri lading på IT nett med Tesla UMC?
At ikke alle Tesla eiere er her på forum'et - betyr det at lading virker fint hos dem?
Min samboer er vel omtrent på samme nivå som min kusine når det gjelder bil. Forskjellen er st min kusine har en fuc....... Leaf, og den lader ALLTID....
Kan noen berolige meg og si med 100% sikkerhet at dette alltid kommer til å være tilfellet med min kommende Tesla - til trippel "Leif" pris?
Er det jeg som er i overkant skeptisk etter å ha brukt for mye tid på dette fora???
Jeg har kun brukt min UMC innendørs, og jeg må trykke meg i hjel for å få åpnet ladeporten... Sånn har den vært siden jeg fikk bilen 11 des. Kanskje jeg bør få meg en "bytter"....
Dette irriterer meg noe grenseløst.
Jeg klarer ikke låse opp porten med umc når jeg skal lade.
Når bilen er ferdigladet, er det ikke noe problem å løse ut umc med knapp på umc.
Ute på tur klarer jeg å låse opp ladeluken med hurtigladere.
Frustrerende!
Regner med at umc 'vet' at den er løs, og den funksjonen fungerer ikke.
Når kabelen er plugget i bilen, så vet umc at så er tilfelle og det er en annen funksjon som er i knappen på umc som låser ut kabelen uten problem.
Når kabelen er utenfor bilen løsner magnetfestet til lokket, og når kabelen sitter fast løser den ut 'klørne' som holder kabelen istedenfor.
Reset kanppen på umc hjelper ikke, og den var jammen beinhard!
Får vel smøre seg med tålmod tenker jeg. Det er vel noen nye umc'er i sikte?
Det er helt sikkert noe feil med UMC.. men jeg har lagt merke til noe rart (eller egentlig smart?) Med denne knappen for ladeporten. (Nå gjelder dette før forrige update, ikke fått testet etter grunnet rep hjemme) Men hvis jeg plugget inn UMC på ett eller annet sted med "grumsete strøm" slet jeg med å få ladeluken til å åpne med knappen på UMC. Koblet jeg derimot opp UMC på steder med strømmen iorden fungerte det på første trykk hver gang. Ble så forundret over dette, trodde det kanskje var forstyrrelser.. Så jeg kjørte mellom 2 punkter jeg visste det var forskjell på strømkvaliteten og sjekket. Og jaggu oppførte min UMC seg slik hver gang. Jeg måtte aldri gi opp, men det tok 20 trykk+ for å åpne når UMC var muggen. Nå er det ordnet hos meg og knappen har fungert hver gang siden.
Hm, spennende.
'Nå er det fikset hos meg' ?
Har du fått ny umc? Eller er det gjort et eller annet 'ymse'?
Sitat fra: valvolainen på fredag 24. januar 2014, klokken 23:46
Hm, spennende.
'Nå er det fikset hos meg' ?
Har du fått ny umc? Eller er det gjort et eller annet 'ymse'?
Nei har min orginale utleverte UMC enda.. Fikset bare jordfeilen min :) Var ranger som påpekte feilen.
Min fungerer hver gang. Hatt bilen i nøyaktig 5 måneder og lader benyttes daglig; ute, inne, snø, regn, +15, -15. Fungerer alltid. Etter siste oppdatering virker også start/stopp fra android og iPad. Eneste som gjenstår da er scheduled charging som styres fra bilen. Den fungerer aldri (i det minste stabilt :P ).
Rart det skal være så store forskjeller. Føler med dere med problemer, men til dere som ikke har mottatt bil; ikke ta sorgene på forskudd!
min tok natta pa torsdag kveld...skulle pa tur til aalesund ifbm jobb. smset til service i trhjeim, 5min senere ringer de og sier kabel er defekt, kjort diagnose pa bilen kl 22 omkvelden!
avtalte at de skulle sende ny kabel til aalesund, slik at jeg kommer meg hjem sondag. POSTEN har greid a sende kabelen til MOLDE, ikke til AALESUND, Sa her sitter jeg da:)
Ringte tesla i trheim, de skulle finne en losning. Ringte meg tilbake en time senere, og sa at de kjorer til ALESUND med ny kabel, i natt!!!
fantastisk, jeg er imponert:):):)
Sitat fra: Teslafrank på lørdag 25. januar 2014, klokken 01:04
fantastisk, jeg er imponert:):):)
Jeg vil nå si det strengt tatt bare skulle mangle. Så essensielt som lading er så må man forvente at sånne problemer løses ganske umiddelbart. Er jo akkurat som en vanlig mobilitetsgaranti.
Det virker ellers som om Tesla har noe enormt med garantikostnader
Sitat fra: snurrehue på lørdag 25. januar 2014, klokken 08:12
Det virker ellers som om Tesla har noe enormt med garantikostnader
Kanskje ingen overraskelse at den aller første bilmodellen fra et helt nytt selskap har flere garantireparasjoner per bil enn de gamle trauste :)
Det koster litt å ligge så langt foran konkurrentene.
Sitat fra: Teslafrank på lørdag 25. januar 2014, klokken 01:04
min tok natta pa torsdag kveld...skulle pa tur til aalesund ifbm jobb. smset til service i trhjeim, 5min senere ringer de og sier kabel er defekt, kjort diagnose pa bilen kl 22 omkvelden!
avtalte at de skulle sende ny kabel til aalesund, slik at jeg kommer meg hjem sondag. POSTEN har greid a sende kabelen til MOLDE, ikke til AALESUND, Sa her sitter jeg da:)
Ringte tesla i trheim, de skulle finne en losning. Ringte meg tilbake en time senere, og sa at de kjorer til ALESUND med ny kabel, i natt!!!
fantastisk, jeg er imponert:):):)
Bra de fikser det for deg :) Det er ikke første gang jeg ser Tesla strekke seg langt for å løse tull med ladekabelen. Får håpe det kommer en mer robust ladekabel snart! Etter mitt syn bør man alltid ha to kabler med seg i bagasjen i en langturbil som Model S, i hvert fall frem til ladenettverket blir bedre.
Sitat fra: Teslafrank på lørdag 25. januar 2014, klokken 01:04
Ringte meg tilbake en time senere, og sa at de kjorer til ALESUND med ny kabel, i natt!!!
fantastisk, jeg er imponert:):):)
E kabel'n komt??? Hold me oppdatert, det finnes andre måter å ladde, også her i byen ;-)
Håpe du får det ellers fint i Norges fineste by ;-)
Fikk bilen 19. Des. Har aldri lykkes å åpne luken med umc, må utløse fra skjermen inne i bilen.
Måtte trykke på UMC minst 5 ganger før ladeporten på "mandagsbilen" åpnet seg, den nye fungerer foreløpig utmerket.
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2014, klokken 08:32
Etter mitt syn bør man alltid ha to kabler med seg i bagasjen i en langturbil som Model S, i hvert fall frem til ladenettverket blir bedre.
Enig, men Tesla gjør det ihvertfall ikke enkelt å skaffe seg en ekstra. De har gjentatte ganger nektet meg å kjøpe en ekstra, helt siden før jeg hentet bilen for over 3 mnd siden.
Er nå på min tredje UMC. De to forrige ble byttet pga defekt åpneknapp.
Min UMC knapp sluttet å fungere i forrige uke, dvs åpning sluttet å fungere, når det gjelder avslutting har jeg aldri fått den til å virke, jeg prøvde det de første gangene ved lading av bilen, men fikk det ikke til. Så resten av tiden har jeg utløst kabelen fra skjermen etter lading. Tenkte å vente litt med å klage, i tilfelle det er ny UMC type på gang. Selve ladingen har alltid fungert uansett temp. Synes selve knappen kjennes litt "billig" ut, så mulig at det er noe der ja.
Sitat fra: Kilroy på lørdag 25. januar 2014, klokken 19:43
Min UMC knapp sluttet å fungere i forrige uke, dvs åpning sluttet å fungere, når det gjelder avslutting har jeg aldri fått den til å virke, jeg prøvde det de første gangene ved lading av bilen, men fikk det ikke til. Så resten av tiden har jeg utløst kabelen fra skjermen etter lading. Tenkte å vente litt med å klage, i tilfelle det er ny UMC type på gang. Selve ladingen har alltid fungert uansett temp. Synes selve knappen kjennes litt "billig" ut, så mulig at det er noe der ja.
Jeg tenker litt motsatt: Ved å klage straks så 'hjelper' jeg Tesla med å få korrekt statistikk på hvor omfattende problemet med UMCen er. Da kommer vi forhåpentligvis fortere til et punkt hvor de finner ut at UMCen ikke holder mål, og forhåpentligvis blir redesignet.
Viktig å si ifra til Tesla når UMC`en feiler, også med mindre alvorlige ting som ladeluke-åpneren.
Skal jo ikke trenge å styre med å åpne luken fra skjermen, eller måtte finne frem bilnøkkelen for å få løst ut kabelen :(
Får vel si ifra jeg også da siden knappet aldrig har virket :o.Ellers ingen lade problemer uten den vanlige "charge cable problems" etter lading.Har ikke prøvd noe mere etter software update.
Terje
Min knapp på UMC fungerte fint ca en måned. Nå fungerer den ikke til å åpne ladeluka, men den fungerer til å få kontakten til å slippe når kabelen skal tas ut. Dermed er selve knappen OK. Da må feilen ligge i den trådløse kommunikasjonen eller noe slikt?? Vet vi noe mer om hva som er problemet og hva som skal til for å løse dette? Ny UMC?
Sitat fra: Voll1 på fredag 07. februar 2014, klokken 20:47
Min knapp på UMC fungerte fint ca en måned. Nå fungerer den ikke til å åpne ladeluka, men den fungerer til å få kontakten til å slippe når kabelen skal tas ut. Dermed er selve knappen OK. Da må feilen ligge i den trådløse kommunikasjonen eller noe slikt?? Vet vi noe mer om hva som er problemet og hva som skal til for å løse dette? Ny UMC?
jepp, ny UMC virker garantert..... en stund.....
Er nå på min tredje UMC pga dette, og nå har jammen den siste begynt å fjuske med åpneknappen også. :-\
Min har aldri fungert. Ikke en eneste gang siden 28. august. Tesla senter har hatt den inne fire ganger, og finner ikke ut av det. Når jeg trykker på knappen inne på verkstedet sier det klakk i alle de andre bilene, så UMC'en er det definitivt ikke.
Sist jeg hadde den inne sa de at de skulle få hjelp av Engineering i USA, men problemet er fortsatt ikke løst :-(
Har dere sett denne? Kan det være lurt å kjøpe denne hvis du har lader ifra salto?
http://www.stegen.com/en/home/52-model-s-chargeport-opener.html
http://www.youtube.com/watch?v=aaPWv-4nH8M
Jeg bruker denne, var lei av å glemme å åpne ladeluka fra skjermen når jeg skulle sette inn Mennekes kabelen... Nå slipper jeg å sette meg inn i bilen igjen :) Dessuten er det lettere hvis luka "sitter" litt når det er kaldt og man må hjelpe til med et plastkort.. Da må man ha laaange armer hvis man skal åpne fra skjermen....
Sitat fra: jorkus på mandag 10. februar 2014, klokken 07:15
Jeg bruker denne, var lei av å glemme å åpne ladeluka fra skjermen når jeg skulle sette inn Mennekes kabelen... Nå slipper jeg å sette meg inn i bilen igjen :) Dessuten er det lettere hvis luka "sitter" litt når det er kaldt og man må hjelpe til med et plastkort.. Da må man ha laaange armer hvis man skal åpne fra skjermen....
Har defekt ladeluke-åpner på kabelen nå - fy søren for noe herk! Kjøpte denne fjernkontrollen fra Stegen. Ble levert ila 3-4 dager og fungerer meget bra. Kostet bare 20 euro.
Hadde jeg hatt Salto-boks uten ladeluke-åpner ville jeg ikke nølt ett sekund. Bestill denne, og fest den til ladepistolen. Litt usikker på om den må fuktsikres på noen måte?
BTW: Ser du skriver at du bruker plastkort for å åpne luken. Hvorfor ikke bare trykke med fingeren der ladeluken er hengslet? Det er jo mye lettere, og mindre risikofritt ift. kortene :) (men du er da seff avhengig av en fjernkontroll til åpneren slik at du kan trykke på åpne-knappen og ladeluken samtidig. )
Har ikke helt fått til trikset med å trykke ved hengslet.. Skal forsøke når kulda kommer igjen, og luka "henger".
Noen som vet hvor denne kan kjøpes?
http://www.youtube.com/watch?v=0b9Jsc4YvAA
Etter at knappen på min UMC sluttet å virke for en stund siden er jeg nå mektig lei av å "hver gang" glemme å åpne ladeporten før jeg går ut av bilen. Noe som fører til at jeg må klatre inn igjen og fikle rundt på skjermen... Jeg var veldig godt vant med at jeg kunne åpne luka når jeg var kommet ut, så gammel vane er vond å vende.
Så, inspirert av andre her på forumet kjøpte jeg en Tesla Model S Chargeport opener (http://www.stegen.com/en/home/52-model-s-chargeport-opener.html). 20 euro og en uke i posten.
Jeg festet den på venstresiden i bagasjerommet med noe velcrotape jeg hadde liggende. Jeg åpner uansett bakluka for å ta ut ladekabelen, så da griper jeg bare i kanten på åpningen og fingrene treffer perfekt på denne knappen. Luka åpnes hver gang :)
(http://i.imgur.com/sIjoK1J.jpg)
(http://i.imgur.com/cOGeeOm.jpg)
Syns bilen burde ha en knapp for åpning av denne luka litt enklere plassert enn på skjermen inne i bilen. F.eks i førerdøren eller som her i bagasjerommet....
Enda bedre ide: få Tesla til å sende deg en UMC som virker!
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. februar 2014, klokken 08:43
Enda bedre ide: få Tesla til å sende deg en UMC som virker!
+1
La Tesla fikse sine egne problemer - Ikke minst er dette viktig for at de skal finne ut hvilke feil kundene sliter med, og på sikt klare å forbedre kvaliteten. UMC'en er trolig det dårligste med hele Tesla opplevelsen, og her er det viktig at Tesla får tilbakemelding, og ikke minst merker kostnadene, med dårlig design og manglende kvalitet. Da finner de forhåpentligvis ut at alle er tjent med et redesign etterhvert.
...Er selv på min 3 UMC, og kommer til å reklamere på denne også straks åpneknappen slutter å virke....
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. februar 2014, klokken 08:43
Enda bedre ide: få Tesla til å sende deg en UMC som virker!
Har forsøkt det. Fikk beskjed om at de ikke har UMC på lager :o
Uansett er denne ekstra knappen nyttig å ha også når jeg skal lade med andre ladekabler som ikke har integrert ladelukeåpner.
Sitat fra: OleJA på onsdag 26. februar 2014, klokken 09:05
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 26. februar 2014, klokken 08:43
Enda bedre ide: få Tesla til å sende deg en UMC som virker!
+1
La Tesla fikse sine egne problemer - Ikke minst er dette viktig for at de skal finne ut hvilke feil kundene sliter med, og på sikt klare å forbedre kvaliteten. UMC'en er trolig det dårligste med hele Tesla opplevelsen, og her er det viktig at Tesla får tilbakemelding, og ikke minst merker kostnadene, med dårlig design og manglende kvalitet. Da finner de forhåpentligvis ut at alle er tjent med et redesign etterhvert.
...Er selv på min 3 UMC, og kommer til å reklamere på denne også straks åpneknappen slutter å virke....
De lager vel ikke flere av den gamle, siden de nå holder på å test en ny. Håper de har forbedret ladeknappen og...
I starten av februar fikk jeg beskjed om at revidert UMC kommer ila februar. I dag fikk jeg beskjed om medio mars. De jobber med å lage en bedre versjon (noe de færreste nå fornekter), men den lar vente på seg.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. februar 2014, klokken 10:06
I starten av februar fikk jeg beskjed om at revidert UMC kommer ila februar. I dag fikk jeg beskjed om medio mars. De jobber med å lage en bedre versjon (noe de færreste nå fornekter), men den lar vente på seg.
...om 2 uker altså ;)
Sitat fra: ArneS på onsdag 26. februar 2014, klokken 11:10
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. februar 2014, klokken 10:06
I starten av februar fikk jeg beskjed om at revidert UMC kommer ila februar. I dag fikk jeg beskjed om medio mars. De jobber med å lage en bedre versjon (noe de færreste nå fornekter), men den lar vente på seg.
...om 2 uker altså ;)
Snakket med en amerikaner på Skøyen i går. Jeg spurte da om den var "to-three months away". Han svarte "I'm afraid so...". I mellomtiden fikk jeg en Mennekes kabel.
har aldri fungert for meg.
tok det opp på service. De sa at "du må ha ny ladekabel, vi har ingen inne, så lenge du kan åpne fra skjermen inne i bilen er det ikke krise." Jeg er enig i at det ikke er krise og venter på ny kabel.
Har kjøpt et par åpnere fra www.stegen.com (http://www.stegen.com/en/home/52-model-s-chargeport-opener.html) Kjekt å ha på nøkkelknippet til huset:) Gratis frakt om du har tid til å vente en ukes tid.
Hvordan får man valgt gratis frakt inne på stegen.com? Jeg fikk en shippingkostnad på € 47,26.
Står i info: Free worldwide shipping (PostNL)
Sitat fra: DaX på onsdag 26. februar 2014, klokken 20:43
Står i info: Free worldwide shipping (PostNL)
Kom opp valg om free shipping når jeg klikket "Next". Takk :D
Sitat fra: rklokk på onsdag 26. februar 2014, klokken 15:54
Sitat fra: ArneS på onsdag 26. februar 2014, klokken 11:10
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. februar 2014, klokken 10:06
I starten av februar fikk jeg beskjed om at revidert UMC kommer ila februar. I dag fikk jeg beskjed om medio mars. De jobber med å lage en bedre versjon (noe de færreste nå fornekter), men den lar vente på seg.
...om 2 uker altså ;)
Snakket med en amerikaner på Skøyen i går. Jeg spurte da om den var "to-three months away". Han svarte "I'm afraid so...". I mellomtiden fikk jeg en Mennekes kabel.
Hei,
Fikk oppdatert informasjon nå i kveld i forbindelse med en service-henvendelse. Tilbakemeldingen var nå "potentially several months away, and we have no solution for you except the mennekes cable".
Har derfor i kveld varslet Tesla Motors om krav om dekning av alternativ løsning som faktisk er iht. spesifikasjonene for ladekabel de har solgt meg, og også varslet at saken sendes direkte til Forbrukerrådet ved negativ tilbakemelding.
Dette gidder jeg ikke lenger.
Da har min knapp også tatt kvelden.
Noe nytt vedrørende UMC v.2?
Har mistet en annen knapp på min UMC, nemlig en av låseknappene for adapter. Aner ikke når det har skjedd, og har ikke byttet adapter på måneder. Får heldigvis løst ut ved å trykke i "hullet" etter knappen.
Åpningsknappen fungerer enda, men det er litt ustabilt. Vet at mottageren sitter i bakluka, men jeg må som regel gjøre flere forsøk med kontakten forskjellige steder før porten åpner.
Da fikk jeg bestilt meg et par åpnere fra Stegen jeg også.
Skal uansett bruke tredjeparts type 2 kabel i hverdagen så da er en alternativ ladeportåpner nesten et must.
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:31
Har mistet en annen knapp på min UMC, nemlig en av låseknappene for adapter. Aner ikke når det har skjedd, og har ikke byttet adapter på måneder. Får heldigvis løst ut ved å trykke i "hullet" etter knappen.
Åpningsknappen fungerer enda, men det er litt ustabilt. Vet at mottageren sitter i bakluka, men jeg må som regel gjøre flere forsøk med kontakten forskjellige steder før porten åpner.
Mistet begge de knappene for et par mnd siden, men har ikke hatt problemer med det. Venter gjerne på ny UMC : )
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:31
Har mistet en annen knapp på min UMC, nemlig en av låseknappene for adapter. Aner ikke når det har skjedd, og har ikke byttet adapter på måneder. Får heldigvis løst ut ved å trykke i "hullet" etter knappen.
Samme problem her, en av de er borte. Dårlig konstruksjon.
Ladeport-åpneren har fungert helt fint i litt over 6 mnd. I helgen sluttet den å virke for meg også :(.
Har pratet med norske Robin, som sitter i Holland, om både det og endel annet. Han fortalte at de minst en gang i uken purret på service for å høre hvordan de lå an ift å kalle inn biler til rep/service/garanti. Han kunne ikke antyde noe tidsaspekt for verken UMC 2.0, eller bytte av korruderte speilfester.
Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 18. mars 2014, klokken 22:21
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:34
Har derfor i kveld varslet Tesla Motors om krav om dekning av alternativ løsning som faktisk er iht. spesifikasjonene for ladekabel de har solgt meg, og også varslet at saken sendes direkte til Forbrukerrådet ved negativ tilbakemelding.
Fikk du noe svar fra Tesla på dette?
Tja, hva skal man si. Etter at jeg varslet at jeg tar saken videre med Forbrukerrådet hadde jeg en hyggelig prat med Wold. Han beklaget og fortalte at de ventet på en ny løsning, men inntil videre hadde de ingen ting på lager. Etter litt diskusjon fikk jeg en brukt kabel som jeg tror de egentlig brukte på verkstedet, men det virket som jeg skrapte helt i bunn av UMC-tilgangen i Norge.
Jeg har mistenkt at UMC`ene ikke er skikkelig værtettet og at det er grunnen til at lukeåpner-knappen ryker. Muligens også noe av grunnen til at UMC`en ryker (men den ryker nok også pga variasjoner i nettet, og fra/tilkobling til nettet virker også å ta knekken på dem.....).
Jeg sørget derfor for at den nye UMC`en var helt tørr (var jo helt tørr og lagret innendørs når jeg fikk den. Har deretter plastet den skikkelig inn og tettet med tape. Både selve UMC`en og selve ladepistolen (ikke munningen). Har fungert feilfritt snart en måned, hengende ute i all slags vær.
Spent på om denne jalla værtettingen bidrar til forlenget levetid.
Angående løsning - aner ikke når nye UMC`er kommer. Alle som har problemer bør melde ifra om disse. Ikke lag workarounds uten å melde ifra om problemene.
Har forresten også en 13A Mennekes kabel jeg har fått fra Tesla. Den ligger fast i bilen til turer til hytta etc. Fungerer fjellstøtt, men i helgen var jeg på hytta (400V TN) og låste opp bilen mens kabelen stod i. Når bilen låste seg igjen lyste ladeporten grønt brøkdelen av et sekund før den ble rød og forble rød. Mao - jeg ville ikke stolt på at bilen fortsetter å lade om man bruker nøkkelen til å låse opp (dette var bare en test for meg da jeg alltid bruker automatisk opplåsing/dørhåndtak og bruker UMC med ladeluke-åpner).
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. mars 2014, klokken 07:40
Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 18. mars 2014, klokken 22:21
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:34
Har derfor i kveld varslet Tesla Motors om krav om dekning av alternativ løsning som faktisk er iht. spesifikasjonene for ladekabel de har solgt meg, og også varslet at saken sendes direkte til Forbrukerrådet ved negativ tilbakemelding.
Fikk du noe svar fra Tesla på dette?
Tja, hva skal man si. Etter at jeg varslet at jeg tar saken videre med Forbrukerrådet hadde jeg en hyggelig prat med Wold. Han beklaget og fortalte at de ventet på en ny løsning, men inntil videre hadde de ingen ting på lager. Etter litt diskusjon fikk jeg en brukt kabel som jeg tror de egentlig brukte på verkstedet, men det virket som jeg skrapte helt i bunn av UMC-tilgangen i Norge.
Jeg har mistenkt at UMC`ene ikke er skikkelig værtettet og at det er grunnen til at lukeåpner-knappen ryker. Muligens også noe av grunnen til at UMC`en ryker (men den ryker nok også pga variasjoner i nettet, og fra/tilkobling til nettet virker også å ta knekken på dem.....).
De to siste UMCene mine, som åpneknappen har sluttet å virke på, har kun vært brukt i garasjen. Kan riktignok være litt fuktig luft der, men de har aldri vært våte.
Har heller ikke fått byttet etter at min tredje UMC røk.
Dersom UMCene "ryker" i det tempoet der er det jo heller ikke rart om de sliter med etterforsyningen.
Sitat fra: janmb på onsdag 19. mars 2014, klokken 07:55
Dersom UMCene "ryker" i det tempoet der er det jo heller ikke rart om de sliter med etterforsyningen.
De har sluttet å etterforsyne UMC for flere måneder siden. Nå går det kun i Mennekes frem til de får laget en god UMC.
Merker at UMC er litt følsom for å åpne ladeporten. Må ofte trykke flere ganger, det hjelper også å holde UMC høyere enn ladeporten. Da reagerer den bedre, iallefall på min bil
Jeg må peke UMCen mot bakvinduet for at ladeporten skal åpne. Hvis jeg gjøre det funker det nesten hver gang på første forsøk.
Sitat fra: tho på onsdag 19. mars 2014, klokken 08:33
Jeg må peke UMCen mot bakvinduet for at ladeporten skal åpne. Hvis jeg gjøre det funker det nesten hver gang på første forsøk.
Skral sender eller mottaker? De første UMC`ene mine åpnet både min bil og nabobilen 5 meter bort på parkeringsplassen på Gardermoen. Trengte aldri peke den noe sted, ei heller den jeg har nå :)
Gammel men god tråd...
Nå ser det jammen meg ut som min UMC lade luke åpner også har tatt kvelden. Ser ut som det har vært en negativ progresjon på min, startet greit med at jeg kunne åpne langt fra bilen, så til å peke mot bakvinduet. Nå ingenting! Er det noen som har funnet ut hvorfor denne slutter å fungere? Er det noe batteri eller noe som går ut? Jeg skal sende en forespørsel til service uansett men det hadde vært greit å vite litt mer.
Sitat fra: tho på fredag 28. mars 2014, klokken 09:22
Gammel men god tråd...
Nå ser det jammen meg ut som min UMC lade luke åpner også har tatt kvelden. Ser ut som det har vært en negativ progresjon på min, startet greit med at jeg kunne åpne langt fra bilen, så til å peke mot bakvinduet. Nå ingenting! Er det noen som har funnet ut hvorfor denne slutter å fungere? Er det noe batteri eller noe som går ut? Jeg skal sende en forespørsel til service uansett men det hadde vært greit å vite litt mer.
Min kuttet etter en uke. Meldte det inn til skøyen, men fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre noe med dette på kort sikt. På lengre sikt så ville vi få ny UMC, innen Ca 4mnd...
Fikk bilen forrige mandag. Knapp for åpning av ladeluke sluttet å fungere etter ca 1 uke. Får som oftest låst opp og tatt ut kabel, men vil ikke åpne luken når jeg skal til å lade.
De to siste UMCene mine, som åpneknappen har sluttet å virke på, har kun vært brukt i garasjen. Kan riktignok være litt fuktig luft der, men de har aldri vært våte.
Har heller ikke fått byttet etter at min tredje UMC røk.
[/quote]
Akkurat som hos meg, ingen direkte regn, men fukt i garasje må man regne med i et land som Norge.
Er nå på min andre UMC.
Tesla innrømmet overfor meg at dette er en gjenganger. Om de ikke tåler fukt, så er det nesten ikke til å tro.
Det må da koste Tesla mye mer å bytte alle kablene enn å legge litt mer penger i produktet og slippe alle reklamasjonene.
Min UMC er faktisk kun brukt i oppvarmete garsjeanlegg, men ladeluke åpneren tok kvelden innen 2 uker!
Sitat fra: Rawen76 på fredag 28. mars 2014, klokken 21:00
Fikk bilen forrige mandag. Knapp for åpning av ladeluke sluttet å fungere etter ca 1 uke. Får som oftest låst opp og tatt ut kabel, men vil ikke åpne luken når jeg skal til å lade.
Samme her. Den funker til å avslutte lading, men ikke til å åpne luka. Rart..
Fikk bilen under en uke siden. Har kjørt 60-70 mil og har ladet i knusktørt vær. UMC er fremdeles som ny med beskyttelsesfolie, men ladeluken ville den ikke åpne etter en 4-5 ladinger.
Var innom Skøyen og hintet om en ny, men det var liten vilje til det ettersom 'de var klar over problemet og det jobbes med en bedre løsning'.
Selve bilen, den er bare fantastisk.
Jeg hadde problemer med at UMC-knappen ikke ville åpne ladeluken straks etter at jeg fikk bilen. Slik var det også de neste tre ukene. Men nå har den skjerpet seg. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men nå virker den hver gang. Kanskje den ble redd for å bli byttet ut??
Må ledningen kobles til strømuttaket for at knappen skal virke?
Sitat fra: sn0le på tirsdag 01. april 2014, klokken 00:23
Må ledningen kobles til strømuttaket for at knappen skal virke?
Det er min erfaring i hvert fall.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. april 2014, klokken 06:58
Sitat fra: sn0le på tirsdag 01. april 2014, klokken 00:23
Må ledningen kobles til strømuttaket for at knappen skal virke?
Det er min erfaring i hvert fall.
UMC'en inneholder en liten radiosender. Denne krever strøm. Riktignok minimalt, men må være tilstede hvis den skal fungere.
Regnet nesten med det. Kunne vel vært et lite batteri i selve pistolen, ala det som er i bilnøkkelen f.eks.
Men siden man uansett har strøm tilgjengelig når man skal lade så er det vel ikke noe poeng med batteri i senderen på pistolen.
Sitat fra: sn0le på tirsdag 01. april 2014, klokken 00:23
Må ledningen kobles til strømuttaket for at knappen skal virke?
Som andre sier her, så trenger nok senderen litt strøm. Jeg fikk også beskjed ved overlevering av bil at UMC skulle kobles til strøm før den ble koblet til bil. Det var sikkert med god grunn dette ble påpekt.
Fikk bilen på torsdag, knappen til UMC som åpner ladeporten sluttet å fungere tirsdag. Har selvføgelig plugget kabelen i kilden, slik at kabelen har spenning. Har ikke tatt kontakt med Tesla enda, alt annet fungerer så bra og jeg er så fornøyd med bilen at jeg ikke har brydd meg med det ennå. Når det er sagt skal det jo ikke være slik, så jeg får vel sende avgårde en epost snart.
Hva er den beste teorien på hva dette kan være? La merke til at første gangen jeg opplevde det ladet jeg hos mine foreldre, som har et eldre 230V IT-nett. Tilfeldig?
Sitat fra: vonar på torsdag 03. april 2014, klokken 08:13
Hva er den beste teorien på hva dette kan være? La merke til at første gangen jeg opplevde det ladet jeg hos mine foreldre, som har et eldre 230V IT-nett. Tilfeldig?
Dersom jeg skal prøve meg på en teori, så henter de ut strøm til radiosenderen fra 230VAC via et motstandsnettverk og likeretter for å få passende spenning. Pga at det norske IT nettet ikke oppfører seg like ideelt som det de simulerer på labben i California, så blir senderen utsatt for overspenning i perioder og 'grilles' relativt fort.
Jeg har erfart at bilen må være låst opp og nøkkelen i nærheten av bilen får å åpne ladeporten med UMC.
Tipper du må ha strøm på UMC for at du skal kunne åpne ladeluken.
Antennen til ladeluken ligger i bakruten har de sagt til meg. Du bør derfor være litt bak bilen når du skal åpne luken.
I går sluttet min knapp også å virke gitt. :( Etter ca 3 uker / 2000km.
Nå reagerer min dårlig. Tar flere forsøk og lang tid før den åpnes.
Min sluttet å virke etter en uke. Får av og til låst opp med knappen når jeg skal ta ut kabel.
Min sluttet også å virke etter en uke. Må vel stikke innom Tesla og få den byttet....
Tai
Vår har ikke virket på mange uker (siden jul). Dvs det går å løse den ut når bilen lader/er ferdigladet, men det går ikke å åpne ladeluka. Vi bruker "open charge port" knappen inne i bilen.
Kabelen henger fast utenpå garasjen under tak, men utsatt for vær og vind.
Den sviktet i høst også. Da tok vi den inn og lot den ligge på varmekablene i gangen over natten. Deretter virket den fint i noen uker.
Konkluderer med at den antagelig ikke er laget for høy luftfuktiget/kulde.
Min UMC henger hovedsaklig fast i garasjen, altså tørt men kaldt. Den har stått konstant plugget i kontakten, med unntak av en håndfull langturer, hvor den har vært i bruk utendørs og blitt våt et par ganger.
Er fremdeles på originalen, versjon 02-A, som fulgte med bilen ved leveranse i begynnelsen av september.
Knappen fungerer fremdeses, og har ingen problemer med lading til tross for IT anlegg og kjent jordfeil. (Full spenning mot jord på begge faseledere).
Så dette er tydeligvis høyst variabelt, noen feiler nesten med en gang og ande varer i 7 måneder...
Sitat fra: OleJA på torsdag 03. april 2014, klokken 09:33
Sitat fra: vonar på torsdag 03. april 2014, klokken 08:13
Hva er den beste teorien på hva dette kan være? La merke til at første gangen jeg opplevde det ladet jeg hos mine foreldre, som har et eldre 230V IT-nett. Tilfeldig?
Dersom jeg skal prøve meg på en teori, så henter de ut strøm til radiosenderen fra 230VAC via et motstandsnettverk og likeretter for å få passende spenning. Pga at det norske IT nettet ikke oppfører seg like ideelt som det de simulerer på labben i California, så blir senderen utsatt for overspenning i perioder og 'grilles' relativt fort.
Det er ikke IT-nettet sin skyld. Jeg har TT-nett, og knappen har sluttet å virke hos meg også.
Min knapp for åpning av ladeluke fungerer heller ikke. Virker 2 ganger, så var det slutt. Lader normalt med type2 kabel på Saltoboks i garasjen, men 16a schuko og Umc på jobb.
Alltid oppbevart UMC tørt og fint, også under lading.
Har aldri opplevd ladetrøbbel med UMC dog, kun problem med å åpne ladeluke.
Jada .. Min sluttet også å virke ikveld ... Sjarmerende .. Not .
Min virker *enda*..! :o Må være kjempeheldig.. :P Og jeg lader ute i all slags vær.. tilogmed inne i selv-vaskehallen når jeg er der en times tid og gir'n litt spabehandling..
Min har virket i 4 mnd før åpne ladeluke funksjonen tok kvelden.
Sitat fra: Bjørn på fredag 04. april 2014, klokken 23:56
Min virker *enda*..! :o Må være kjempeheldig.. :P Og jeg lader ute i all slags vær.. tilogmed inne i selv-vaskehallen når jeg er der en times tid og gir'n litt spabehandling..
Wait for it... Wait for it... :P ::)
Nå har min tatt kvelden også etter å ha virket knirkefritt i seks uker. Ikke utsatt for vær og vind.
Det kommer ny UMC som vil erstatte de gamle, håper dette er løst da.
Og der røyk min 7 måneders plettfrie historie også. Utløserknappen er nå død for åpning av luka, men fungerer heldigvis for å frigi kabelen.
Da blir det en tur til Skøyen for å melde fra, samt purre på tilbakebetaling for vinterpakke. Tålmodig sjel når man venter fem måneder på slikt (jada, jeg har purret både muntlig og skriftlig)
Takk og lov er bil og folk mye bedre enn rutinene.
Sitat fra: PHsigP85 på lørdag 05. april 2014, klokken 10:18
Og der røyk min 7 måneders plettfrie historie også. Utløserknappen er nå død for åpning av luka, men fungerer heldigvis for å frigi kabelen.
Samme her...
Rart , min sa opp igår.. Set ut som om flere sluttet å virke nå plutselig.... Virus? ... ::)
Sitat fra: PHsigP85 på lørdag 05. april 2014, klokken 10:18
Da blir det en tur til Skøyen for å melde fra, samt purre på tilbakebetaling for vinterpakke. Tålmodig sjel når man venter fem måneder på slikt (jada, jeg har purret både muntlig og skriftlig)
Mindre tålmodig enn meg tydeligvis, for jeg har ikke purret overhodet ;)
Får vel ta en prat med de til høsten på første service om de ikke har fikset det til da. Vi skulle vel få tilbake litt på service-pakka også?
Hmm.. Her også.. Kanskje de deaktiverer? Min har funka sånn passe siden september.
Nå er min knapp også temmelig træg. Krever mange trykk for å åpne port.
Min knapp er helt død. Sluttet å virke etter 3 dager. Nå har jeg kjørt bilen 1200km uten et eneste ladeproblem da, så UMC ser ut til å fungere utmerketså langt ellers! Noen som vet om dette er en garantisak som gjør at vi kan få ny UMC eller problemet fikset? Merker at denne knappen er et utrolig savn, da jeg hele tiden glemmer å åpne ladeluka inne i bilen!
Knappen min sluttet å virke etter en uke, men prøve staig om den plutselig skulle funke igjen. I dag la jeg merke til at når jeg trykker på knappen så klikker det svakt inni umc, uten at det skjer noe ellers... Virker som et rele som klikker ved knappetrykk...
Når dere sier at den er helt død, mener dere da helt død, eller at den fortsatt fungerer for å løse ut støpselet, men ikke for å åpne luka? Min fungerer til å løse ut, men ikke til å åpne luka. Rart, for da virker for såvidt knappen, og den sender ut signal, men luka vil ikke åpne. Kan feilen ligge i bilen, eller vil funksjonen fungere fint med ny kabel?
Vil tippe utløsning av ladekabelen skjer via tråd ikke tråløst.
Sitat fra: sisc1337 på tirsdag 08. april 2014, klokken 12:19
Min knapp er helt død. Sluttet å virke etter 3 dager. Nå har jeg kjørt bilen 1200km uten et eneste ladeproblem da, så UMC ser ut til å fungere utmerketså langt ellers! Noen som vet om dette er en garantisak som gjør at vi kan få ny UMC eller problemet fikset? Merker at denne knappen er et utrolig savn, da jeg hele tiden glemmer å åpne ladeluka inne i bilen!
http://www.stegen.com/en/home/52-model-s-chargeport-opener.html
Jeg kjøpte en sånn.
Henger på veggen sammen med Mennekes laderen.
INGEN problemer whatsoever tilknyttet lading, åpning av luke, start/stopp, 12V osv . .
Og ja, jeg vet at jeg heller skulle brukt UMC og klaget til Tesla ???
Har også samme problem nå. UMC knapp fungerer ikke for å åpne ladeluken lenger, men fungerer fint for å løse ut kabelen fra bilen.
Samme problem her, funker berre ein sjelden gong. Er det nokon som har fått ordna dette med Tesla utan å ha ladeproblemer i tillegg?
Min knapp er også død, men denne fungerer:Stegen Electronics http://www.stegen.com/191-large_default/model-s-chargeport-opener.jpg
Da døde min åpner også..
Den holdt i 21dager og 19 timer. Virket perfekt på lang avstand for to timer siden. Nå nytter det ikke uansett hvor jeg holder den.
Frigjøring av kontakten etter lading fungerer greit.
Grmf.. :-(
Man kan vel oppsummere med at det er et snev av "Made in China" preg over hele UMC`en?
Hei.
Dette fungerte når jeg fikk bilen, men nå vil den ikke åpne seg.
Den løser derimot ut når jeg trykker, mens bilen lader.
Jeg har forsøkt å resette ladekabelen og boote om begge skjermene.
Andre tips mottas med takk :o
Hei hvordan resetter du ladekabelen?
Resetknapp på "klumpen".
Takk, ser ut som at den må byttes, noe jeg finner merkelig siden den virker når jeg skal løse kabelen ut?
Har aldri virket hos meg... Trodde ikke den skulle gjøre det før jeg leste denne tråden. Får vel be om ny UMC
Tror kanskje du må vente litt før du får ny UMC. Fikk dette som svar da jeg rapporterte problemet: "Jeg registrerer dette i vårt system, dette blir utbedret i en ny ladekabel som er for tiden i utvikling til Europa."
Regner med at de deler ut denne når den er klar!
Jeg har kjøpt en slik fjernkontroll http://www.stegen.com/en/home/52-model-s-chargeport-opener.html
også kjekk og hå når man lader med Mennekes eller type 2 kabel.
Min tok også kvelden nå..
Fikk samme mail om at ny UMC fremdeles er under utvikling og det vil ta noen måneder før dette er på lager.. Tror jeg bestiller en slik knapp som er det er linket til her.
Hmmm ... skulle ønske jeg hadde slik løsning på min i3 som TMS har, fordi jeg har alltid synes at løsningen på i3 er fryktelig komplisert og vanskelig ... 8)
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 30. april 2014, klokken 13:49
Hmmm ... skulle ønske jeg hadde slik løsning på min i3 som TMS har, fordi jeg har alltid synes at løsningen på i3 er fryktelig komplisert og vanskelig ... 8)
Hvorfor er det så enormt stor luke på i3? Dekker jo en stor del av baksjermen? Ikke pent ;)
Spøk til side - en trykkløsning som er låst når bilen er låst hadde vært mer holdbar enn den vi har nå.
UMC-løsningen er utrolig smidig når den fungerer, men med laber UMC kvalitet blir det irritasjon.
Combo Kontakten er gigantisk:
http://tesla.o.auroraobjects.eu/ccs-combo-type2.jpg
Sitat fra: tho på onsdag 30. april 2014, klokken 14:41
Combo Kontakten er gigantisk:
http://tesla.o.auroraobjects.eu/ccs-combo-type2.jpg
I know. Bare et dårlig forsøk på å være morsom fra min side. i3 er en knallgod bil :)
Sitat fra: tho på onsdag 30. april 2014, klokken 14:41
Combo Kontakten er gigantisk:
http://tesla.o.auroraobjects.eu/ccs-combo-type2.jpg
Jeg synes ikke det ... og min ironi var best! ;D
@i3
Ja! Æ lo godt!
Men CCS e da stor og klompete i forhold til Tesla sin S-E-X-y type2 kontakt. 8)
Min knapp fungerer heller ikke for å åpne ladeluken. Den holdt i ca 1 uke før den ga opp. Fungere for å løsne kablelen, men ikke for å åpne luken.
Reklamasjon?
Sitat fra: Tønsberg på onsdag 21. mai 2014, klokken 14:14Reklamasjon?
Selvsagt. Du har betalt over 1/2 million for bilen, og da forventer man at ting SKAL holde.
Sitat fra: Tønsberg på onsdag 21. mai 2014, klokken 14:14
Min knapp fungerer heller ikke for å åpne ladeluken. Den holdt i ca 1 uke før den ga opp. Fungere for å løsne kablelen, men ikke for å åpne luken.
Reklamasjon?
Ringte Tesla vedrørende problemet, hvor de innrømmet problemer med en sensor i knappen som lett går i stykker. Fikke beskjed om at det kommer en ny kabel ila sommer hvor dette er fikset. Får ingen ny kabel før nevnte kabel er tilgjengelig.
Helt greit. Tesla tar tak i de problemene som oppstår.
Sitat fra: Tønsberg på fredag 23. mai 2014, klokken 13:48
Sitat fra: Tønsberg på onsdag 21. mai 2014, klokken 14:14
Min knapp fungerer heller ikke for å åpne ladeluken. Den holdt i ca 1 uke før den ga opp. Fungere for å løsne kablelen, men ikke for å åpne luken.
Reklamasjon?
Ringte Tesla vedrørende problemet, hvor de innrømmet problemer med en sensor i knappen som lett går i stykker. Fikke beskjed om at det kommer en ny kabel ila sommer hvor dette er fikset. Får ingen ny kabel før nevnte kabel er tilgjengelig.
Helt greit. Tesla tar tak i de problemene som oppstår.
Fikk også lovnad om ny kabel i dag, men ingen tidsgaranti...
" Det at du ikke får åpne ladelukka med UMC knapp er et kjent problem. Våre ingeniører jobber med utvikle nye UMC kabler, men vi vet ikke når vi kan avvente at de kommer på lageret, dessverre. Jeg har lagret at du trenger ny UMC i vårt system og vi kontakter så snart vi får de på lager."
Min knapp har også sluttet å virke nå. Eller, det vil si at jeg ikke lenger får åpnet ladeluka med den, men jeg får brukt den til å løse ut kabelen. Dersom det signalet går via selve kontakten og ikke via radio, så tyder det kanskje på at det er noe galt med senderen i UMC. Sender mail til Tesla om det; selv om det er irriterende så er det jo ikke noe de har noen løsning på nå uansett, så jeg gidder ikke ringe dem.
Da sluttet min å virke også :(
Min åpneknapp har nå fungert HVER gang de siste 3-4 månedene, men før det måtte jeg gjerne trykke 5-10 ganger og holde kabelen opp mot bakluka. Har en mistanke om at det rett og slett kommer av at jeg KUN har ladet i garasje de siste 3-4 månedene, men ladet utendørs noen ganger i vinter.
Sitat fra: Alfa Bergen på søndag 25. mai 2014, klokken 11:34
Min åpneknapp har nå fungert HVER gang de siste 3-4 månedene, men før det måtte jeg gjerne trykke 5-10 ganger og holde kabelen opp mot bakluka. Har en mistanke om at det rett og slett kommer av at jeg KUN har ladet i garasje de siste 3-4 månedene, men ladet utendørs noen ganger i vinter.
Min ble plugget inn i 32A kontakten min i garasjen den dagen jeg fikk bilen og var aldri frakoblet før den sviktet etter 3 uker. Tørt og fint og kun plussgrader så jeg tror ikke fysisk påvirkning har noe å si. Rett og slett dårlig kvalitet på en eller annen komponent i senderen i håndtaket. Siden knappen virker for å løse ut kabelen etter lading er det nok ikke selve bryteren..
Da har min knapp tatt kvelden også, utfra det jeg leser her så nytter ikke resett av UMC heller (har ikke sett på hvordan det fungerer). Jeg får ta den med å få ny når jeg skal oppgradere ladingen snart hos Tesla Bergen.
På min er det helt sporadisk om åpneren fungerer, og det er likedan på to UMC`er. Superlader åpner heller ikke luka lenger. Men den tredjeparts fjernkontrollen fungerer. Snodig.
Og min virker ikke lenger. Fungerte helt fint en periode men etter 7 uker og 2800 km virker den ikke i det hele tatt. Gjelder både UMC og superlader...
Nå er det to som sier dem ikke får åpnet ladeluka med SC sin knapp, ei heller med UMC sin knapp. Kan det være et problem inne i bilen? For hvis knappen på SC virker på andre biler så er det da ikke feil med denne knappen. Kanskje prøve UMC mot andre biler. Og andre sin UMC på deres bil.
UMC fungerte tydeligvis når Tesla testet, og superlader fikk de ikke prøvd. Ingenting gjort, og problemet har vært likedan.
Man må nok bare akseptere at en rekke feil ikke blir utbedret ser det ut til.
Hos meg så fungerer heller ikke knappen på UMC, men på superchargerene har jeg foreløpig ikke hatt noe problem med å åpne luken fra knappen.
På min bil får jeg åpnet ladeluka både med UMC og med tredjeparts åpner, men får ikke løst ut etter lading. Må bruke Fob eller åpne fra skjermen. Det er nok ikke UMC som er ødelagt.
Det gikk fint å løse ut før, men ikke nå lenger.
Har ikke giddet å ta det opp med Tesla enda.
Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
Sitat fra: Trustno1 på torsdag 26. juni 2014, klokken 09:30
Hos meg så fungerer heller ikke knappen på UMC, men på superchargerene har jeg foreløpig ikke hatt noe problem med å åpne luken fra knappen.
Morsomt :) Jeg har faktisk aldri tenkt at ladeluka kan åpnes fra SC-kabelen og alltid åpnet den innenfra på forhånd...
Finnes det noen alternativer for ladeportåpner, andre enn denne som er utsolgt:
http://www.stegen.com/en/home/52-model-s-chargeport-opener.html (http://www.stegen.com/en/home/52-model-s-chargeport-opener.html)
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 26. juni 2014, klokken 10:25
På min bil får jeg åpnet ladeluka både med UMC og med tredjeparts åpner, men får ikke løst ut etter lading. Må bruke Fob eller åpne fra skjermen. Det er nok ikke UMC som er ødelagt.
Det gikk fint å løse ut før, men ikke nå lenger.
Har ikke giddet å ta det opp med Tesla enda.
Diskuterte dette med noen andre og dette er nok av sikkerhetsmessige årsaker. Hvis du bruker din egen kabel er det fryktelig kjedelig hvis hvem som helst kan bruke samme generiske radiosignal som er brukt til å åpne luken til å løse ut kabelen. Det gir mening at den kun kan løses ut hvis du har tilgang til bilen/nøkkelen.
Utløsing av kabel fungerer litt ymse hos meg, noen ganger låses kabelen fast igjen 0,1 sekund etter utløsning slik at jeg ikke får tatt den ut. Noen ganger er eneste mulighet for å løse ut via skjerm, noen ganger funker dobbeltklikk på fob og enkelte ganger knappen på UMC. Ikke noe mønster.
Jeg har hatt bilen under 2 uker men har registrert at det ikke alltid går å åpne med knappen. Nevnte dette for service i Drammen hvor bilen skal inn i midt Juli for et par andre ting. Han sa da at det var mange som hadde problemer med dette og at kabelen vil bli byttet ut når de får nye i August.
Sitat fra: mj på fredag 27. juni 2014, klokken 14:43
...og at kabelen vil bli byttet ut når de får nye i August.
Sa dem noe om årstall? ;D
Nei, kun at mange hadde problemer. Skyldtes det norske strømnettet. Samme som de vel sa i vinter da mange hadde ladeproblemer ?? Jeg spurte om jeg fikk det automatisk så sa han at jeg var notert for bytte så mulig alle som har problemer må selv nevne det når de er i kontakt med Tesla eller skal ha service.
Jeg har hatt bilen i en drøy uke og har bare klart å åpne med UMC 1-2 ganger.
Problemet er at det ikke nødvendigvis virker fra skjermen eller fra app heller. Jeg hører klikkelyd som om den skulle åpnes og app'en sier at porten er åpen, men det er den ikke. Eneste måten jeg klarte å få til dette på var å putte neglen inn i ladeporten og hjelpe den litt slik at den åpner seg når klikkelyden kommer når jeg bruker app'en.
Håper dette i det minste virker hver gang inntil jeg får en permanent løsning på problemet fra Tesla. Inntil videre ser det veldig smart ut med all kløninga når man skal lade et offentlig sted...
Min har så langt fungert 100%. De eneste gangene den ikke virker er når bilen er låst..... ;)
Min har ikke kunnet åpne ladeporten på flere måneder. Den kutter ladingen så selve knappen er ok. Fikk ny i uken nå på service i Bergen. Sammen med ny schuko adapter som passer i alle stikk. Fikk også el speil montert. :)
Etter masse problemer med div. feilmeldinger og 12V batteri kluss, har jeg i mange måneder kun brukt Mennekes (13A) kabel. Har etter dette ikke hatt noen meldinger/feil, og har f.eks hatt bilen tilkoblet på Gardemoen i oppil 10 dager i strekk uten problemer (og vedlikeholdsladet). Hva er status på lading med UMC nå? Kan man stå tilkoblet over lengre tid? Er alle feil eliminert med de siste FW oppgraderinger?
Jeg var veldig plaget med UMC før men den har fungert eksemplarisk en tid nå.
Aldri hatt problemer med UMC, men så fikk jeg bilen rett over nyåret så de store problemene den hadde var løst innen den tid. Den åpner, lader, stopper, starter, fortsetter og kveiler seg nesten opp av seg selv når den er ferdig.
Sitat fra: jorkus på torsdag 17. juli 2014, klokken 08:18
Etter masse problemer med div. feilmeldinger og 12V batteri kluss, har jeg i mange måneder kun brukt Mennekes (13A) kabel. Har etter dette ikke hatt noen meldinger/feil, og har f.eks hatt bilen tilkoblet på Gardemoen i oppil 10 dager i strekk uten problemer (og vedlikeholdsladet). Hva er status på lading med UMC nå? Kan man stå tilkoblet over lengre tid? Er alle feil eliminert med de siste FW oppgraderinger?
Så lenge du er på en av de nyere firmwarene (v5.9x) så tror jeg de fleste ladeproblemene er ute av verden. Med andre ord; du kan trygt bruke UMC'en hvis du ønsker. :)
Jeg er på aller siste FW etter et besøk på Skøyen i forrige uke for oppgradering av speil og ladesystem, så da tester jeg med UMC framover, selv om jeg ikke tør å la den stå en uke på flyplassen foreløpig...
Sitat fra: eKul på fredag 27. juni 2014, klokken 09:35
Finnes det noen alternativer for ladeportåpner, andre enn denne som er utsolgt:
http://www.stegen.com/en/home/52-model-s-chargeport-opener.html (http://www.stegen.com/en/home/52-model-s-chargeport-opener.html)
Har hørt av en som har en slik at den åpner ladeporten på alle Model S i nærheten :o
Heldigvis er det noen av oss som ikke har problemer med dette. 37000km og null tull med lading, om det så er SC, Type2, UMC eller noe annet. Knappen på UMC åpner luka og gjør akkurat som den skal, noe den alltid har gjort.
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor noen opplever at den knappen holder i flere måneder, mens andre opplever at knappen ryker på UMC nr 2-3-4-5 og 6. Knappen ryker i både sol og snø, hos folk som lader utendørs og i garasje.
Skulle ønske jeg var så heldig at jeg fikk en robust UMC :)
Jeg lurer på hva som er forskjell på de som er på Superchargerne (som alltid fungerer) kontra de vi selv har fått utlevert (som svikter). ???
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. august 2014, klokken 12:42
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor noen opplever at den knappen holder i flere måneder, mens andre opplever at knappen ryker på UMC nr 2-3-4-5 og 6. Knappen ryker i både sol og snø, hos folk som lader utendørs og i garasje.
Skulle ønske jeg var så heldig at jeg fikk en robust UMC :)
Ikke aner jeg, men jeg har enda ikke dratt av plasten som ligger over knappen for å åpne ;) - ikke at det har så mye å si, den har ladet i regn og snø, sol og skygge, liggende her, hengende der...
Da har åpnefunksjonen på min UMC også begynt å fuske etter snart et års problemfri bruk.
Til frigjøring av kabel fungerer den fremdeles fint.
Min funker helt fint, men så har jeg kun hatt bilen i 2 mnd'er.
Åpnefunksjonen på min UMC fusket fra dag en.
Men det er vel slik at keyfob må vel være detektert av bilen før knappen fungerer? Eller?
Sitat fra: olav69 på fredag 22. august 2014, klokken 20:23
Åpnefunksjonen på min UMC fusket fra dag en.
Men det er vel slik at keyfob må vel være detektert av bilen før knappen fungerer? Eller?
Kun for utløsing av ladekabel, ikke for åpning av ladeport. Det skjer flere ganger at man åpner mer enn en bil med knappen på UMC-en ;)
Superchargerene åpner ikke porten min. Og ikke UMC i det siste heller. Men den tredjepartssaken gjør det.
Tesla har undersøkt, og de fant intet feil. Så da virker det sikkert :P
Fikk heller ikke åpnet ladeporten med superladeren i Aurland i går. Lenge siden denne funksjonen sluttet å virke på UMC'en.
Sitat fra: Bonefish på onsdag 27. august 2014, klokken 15:32
Fikk heller ikke åpnet ladeporten med superladeren i Aurland i går. Lenge siden denne funksjonen sluttet å virke på UMC'en.
Sandane:
På veg sørover fredag fungerte det fint (trur jeg stod på 3A). På veg hjem funket knapp på SC ikke; jeg stod da på 2A (mener jeg å huske). Egen UMC har fungert hele tida.
Edit: La til at dette var snakk om Sandane.
Samme problemet hos meg som mange andre. Etter 3mnd virker ikke utløseren lenger på luken. Men fungerer fint for å utløse kabelen etter lading.
Er det noen som bor i Oslo/Lillestrøm som har en UMC med defekt knapp?
Kunne godt ha tenkt meg å testet en sak. Kan ta med min UMC som fungerer og prøve begge to.
Min virker ikke, så du kan godt stikke innom og teste, jeg bor i Oslo på Nordstrand, ring meg på 90038004
Will do. Er du hjemme i løpet av morgendagen?
Da har jeg vært hos jog og testet.
Min UMC åpnet ladelukene på begge bilene på et par meters hold.
Jog's UMC funket ikke på noen av bilene.
Knappen på hans UMC funker til å løse ut kabel.
Konklusjonen min:
Knappen er ok på jogs UMC, ellers hadde den ikke kunne løst ut ladekabelen.
Problemet ligger i UMC og ikke i bilen.
Jog har brukt sin UMC mye mere aktivt enn meg.
Min UMC står stort sett fast i garasjen min
Min UMC er "kun" 2 mnd gammel.
Har brukt min UMC kun 3 plasser, og kun en gang i regnvær.
Jeg regner med den mest sannsynlige årsaken til at UMC ikke lengre åpner ladeluken er vanninntrengning i sprekken til knappen.
Fukt i elektronikken kan føre til at loddinger irrer og dårlig kontakt oppstår.
En annen mulighet er slag og/eller støt.
Har reparert masse fjernkontroller opp igjennom årene.
I fjernkontroller sitter det et lite krystall som oscillerer for å lage bærefrekvensen for IR-signalene.
Hvis krystallet kun er loddet fast og ikke limt til kretskortet i tillegg så kan slag og støt føre til at et eller begge bena til krystallet knekker.
Reddet mange fjernkontroller ved å bytte krystall, og sørget alltid for å lime det nye krystallet til kretskortet for å forhindre at dette gjentok seg.
Vet ikke om jogs UMC har fått en slik behandling. Mest sannsynligvis ikke, men det får han svare for selv. :)
Hva med dere andre med ikke-fungerende ladelukeåpning?
Har håndtaket vært mistet i bakken? Har dere ladet mye i øsregn?
Kunne vært interessant å åpnet en defekt UMC. Men det er nok noe som bryter garantien, samt at jeg ikke kan garantere at man kan få satt den sammen igjen hvis den er limt/sveiset igjen.
Men hvis noen har en UMC med defekt ladelukeåpning som de ikke er redd for, så er jeg villig til å forske på den. Free of charge selvfølgelig. :D
Min UMC knapp sluttet å fungere etter få dager, og den har aldri noen gang vært utsatt for fukt. Flere rapporterer om det samme. Så jeg har ikke tro på teorien om at fukt er problemet her.
Da kan det være krystallet eller dårlig kontakt pga annet enn vanninntrengning.
Tror nok det er flere årsaker til at disse slutter å virke.
I jog sitt tilfelle skjedde det gradvis, for andre har det skjedd over natten.
Tyder på flere mulige feilkilder.
min fungerte 1 eller 2 ganger normalt ikke fått slag eller fukt men nå hender det den funker om eg rister på den noen ganger å trykker
Jeg har enda ikke dratt av plasten på min umc (over utløseren) - og den har ladet i regn og snø og det som er.. kanskje smart å legge litt tape/film/folie over der?
Sitat fra: cairnz på mandag 01. september 2014, klokken 10:59
Jeg har enda ikke dratt av plasten på min umc (over utløseren) - og den har ladet i regn og snø og det som er.. kanskje smart å legge litt tape/film/folie over der?
Har enda plasten på min jeg også, og den har alltid hengt tørt i garsjen - Bruker en Menneskes lader på tur.
Uansett så sluttet åpneknappen å virke etter ca 2 uker. Det var den tredje som tok kvelden for meg og jeg venter utålmodig på et bedre design.
Har hatt bilen i over 10 måneder. UMC virker helt som forventet. Trykker på knappen så spretter ladeluken opp. For å avslutte lading så går jeg forbi førerdøren så bilen låsesopp, så bruker jeg knappen for å avslutte lading. Virker i 999 av 1000 ganger. (Og for den som er oppegående i logikk forstår den siste setningen.)
Car-El:
Du har virkelig vært ivrig på ladingen med 1000 ladinger!
På disse 285 dagene har du da ladet i snitt 3.508771929824 ganger om dagen.
@cairnz
Så leser vi det som står i parentesen igjen.
Sitat fra: Car-El på mandag 01. september 2014, klokken 19:47
Har hatt bilen i over 10 måneder. UMC virker helt som forventet. Trykker på knappen så spretter ladeluken opp. For å avslutte lading så går jeg forbi førerdøren så bilen låsesopp, så bruker jeg knappen for å avslutte lading. Virker i 999 av 1000 ganger. (Og for den som er oppegående i logikk forstår den siste setningen.)
Sitat fra: Car-El på mandag 01. september 2014, klokken 20:14
@cairnz
Så leser vi det som står i parentesen igjen.
Sitat fra: Car-El på mandag 01. september 2014, klokken 19:47
Har hatt bilen i over 10 måneder. UMC virker helt som forventet. Trykker på knappen så spretter ladeluken opp. For å avslutte lading så går jeg forbi førerdøren så bilen låsesopp, så bruker jeg knappen for å avslutte lading. Virker i 999 av 1000 ganger. (Og for den som er oppegående i logikk forstår den siste setningen.)
Jeg leser -mellom- linjene.. ;)
Sitat fra: cairnz på onsdag 03. september 2014, klokken 15:13
Jeg leser -mellom- linjene.. ;)
E du gal man! Der kan det komme tog! :P
Da kan det se ut som jeg har blitt medlem av en ikke alt for eksklusiv klubb.
Knappen er veldig kranglete om dagen, og i dag ga jeg opp og åpnet fra skjermen inne i bilen.
UMC henger 99% av tiden i garasjen og er alltid koblet til.
Så det tok 4 mnd før den konka.
Mistenker kondens inni elektronikken.
Under lading blir det varmt i pistolen, og når ladingen er ferdig så sørger lave høst-temperaturer for at det oppstår kondens.
Får vel fyre av en Mail til Tesla og vente 2uker på en ny UMC. ::)
Edit:
Ringte Teslas 800-nummer i dag. Fikk snakket med en engelsktalende fyr.
Han noterte ned og sa han skulle ta kontakt med nærmeste servicesenter for å skaffe meg ny UMC.
Jeg var litt overrasket over dette, siden jeg har lest her inne at en ny er under utvikling og er ferdig om 2 Tesla-uker.
Etter 5 minutter ringer han meg tilbake og sier at de desverre ikke kunne gi meg en ny UMC siden en ny var under utvikling, og at det ville ta tid før jeg kunne få en ny UMC. ::)
Har to UMC`er og ingen av dem evner å åpne luka. Ei heller superladere. Alle klarer fint å avslutte lading og løse ut kabelen. Merkelig nok klarer en tredjeparts lukeåpner å åpne luka.
Tesla har sjekket dette ved et tidligere besøk, og finner av en eller annen grunn ingen feil.
Dette har jeg forlengst skrevet på lista over ting som aldri vil bli fikset.
Fikk til min overraskelse utdelt ny UMC på service i Drammen i dag.
Hadde påpekt at knappen ikke fungerte for å åpne ladeluka lenger, men ellers fungerte den helt fint.
Den nye ser lik ut, men har revisjon C, min originale var A.
Det ble sagt at dette var den oppdaterte versjonen som skulle tåle norsk klima og ha mer holdbar åpnefunksjon.
Tiden vil vise om det stemmer.
Sitat fra: Veggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:53
Fikk til min overraskelse utdelt ny UMC på service i Drammen i dag.
Hadde påpekt at knappen ikke fungerte for å åpne ladeluka lenger, men ellers fungerte den helt fint.
Den nye ser lik ut, men har revisjon C, min originale var A.
Det ble sagt at dette var den oppdaterte versjonen som skulle tåle norsk klima og ha mer holdbar åpnefunksjon.
Tiden vil vise om det stemmer.
Fikk du beholde den gamle? Glimrende å ha som fast kabel i garasjen.
Sitat fra: hgs på tirsdag 25. november 2014, klokken 22:15
Fikk du beholde den gamle? Glimrende å ha som fast kabel i garasjen.
Nei, de hadde lagt den nye baki og fjernet den gamle før jeg fikk bilen.
Spurte ikke heller, tok det som en selvfølge at de ville ha de gamle ut av sirkulasjon.
Sitat fra: Veggen på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:53
Fikk til min overraskelse utdelt ny UMC på service i Drammen i dag.
Hadde påpekt at knappen ikke fungerte for å åpne ladeluka lenger, men ellers fungerte den helt fint.
Den nye ser lik ut, men har revisjon C, min originale var A.
Det ble sagt at dette var den oppdaterte versjonen som skulle tåle norsk klima og ha mer holdbar åpnefunksjon.
Tiden vil vise om det stemmer.
Bilde og fungerer nå knappen for åpning av ladeluken?
Knappen fungerer!
Blir spennende å se hvor lenge.
Snakket med Tesla i dag. Ingen nye umc'er hadde kommet til Norge.
Artig!
Da har jeg i så fall blitt feilinformert.
Noen andre som har rev C av UMC?
Kabelen virker uansett fint og skulle den feile en gang i fremtiden så får jeg vel den nye "nye" da.
Jeg fikk ny UMC hos Drammen med rev C i går etter en del ladetrøbbel. Har ikke merket noe forskjell. Annet enn at bilen lader nå da ;-)
Hadde elektriker på besøk for bla. å se på muligheter for å legge 40A trefase 400V til garasjen..
Han målte jordfeil i sikringskapet på garasjesikringen til nære 30mA (om jeg forsto det rett, like ved der jordfeilbryteren slår ut). Da jeg koblet ut UMC fra stikkontakten i garasjen var jordfeil tilbake der det skal være (over 1 på instrumentet han hadde..) Det har skjedd et par ganger at jordfeilbryteren har slått ut. Elektriker sa at UMC'en var dårlig for hele mitt elektriske anlegg når den var koblet til og at jeg burde kontakte leverandøren. Fikk denne UMC'en i oktober i fjor og den har fungert utmerket..
Andre som opplever liknende verdier?
Sitat fra: Veggen på torsdag 27. november 2014, klokken 10:17
Artig!
Da har jeg i så fall blitt feilinformert.
Noen andre som har rev C av UMC?
Kabelen virker uansett fint og skulle den feile en gang i fremtiden så får jeg vel den nye "nye" da.
Tror absolutt du har fått rev c. Det var ment som nok et eksempel på at Tesla ikke er helt koordinerte.
Hvordan kan man måle dette? Hadde vært interessant å måle dette på min UMC også.
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 27. november 2014, klokken 14:07
Hadde elektriker på besøk for bla. å se på muligheter for å legge 40A trefase 400V til garasjen..
Han målte jordfeil i sikringskapet på garasjesikringen til nære 30mA (om jeg forsto det rett, like ved der jordfeilbryteren slår ut). Da jeg koblet ut UMC fra stikkontakten i garasjen var jordfeil tilbake der det skal være (over 1 på instrumentet han hadde..) Det har skjedd et par ganger at jordfeilbryteren har slått ut. Elektriker sa at UMC'en var dårlig for hele mitt elektriske anlegg når den var koblet til og at jeg burde kontakte leverandøren. Fikk denne UMC'en i oktober i fjor og den har fungert utmerket..
Andre som opplever liknende verdier?
Var UMC koblet til bilen da målingen ble gjort? Hos oss målte vi også en slik veldig svak jordfeil. Bilen vår var en av de tidligste og var med enkeltlader de første månedene. Etter montering av lader nr 2 i bilen begynte vi å få tilsvarende problem (jordfeil sterk nok til å trigge jordfeilbryteren). Fikk den gang tips fra en elkyndig at forskjelige merker jordfeilbrytere har forskjellig grad av følsomhet. Noen trigger rett og slett "for lett".
Hos oss forsvant problemet etter at vi la opp en egen dedikert kurs for lading av bil - uten av at vi byttet UMC. Vi endret fra en kurs for hele garasjen på 13A til en for kun lading på 32A, 3 fase 230V - men koblet til et 1 fase 230V stikk.
Bilen var ikke koplet til UMC.
Sitat fra: drinden på fredag 28. november 2014, klokken 09:57
Hvordan kan man måle dette? Hadde vært interessant å måle dette på min UMC også.
Elektriker målte det i sikringsskapet, kan for lite om dette til å forklare hvordan.
Jeg ville ha tatt kontakt med Tesla for å få byttet UMC'n.
Kan det være at siden du har TN-nett (400V) så stod Schukoen feil vei?
Vet at det høres helt teit ut, men mye utstyr er laget slik at den ene pinnen er L(ive) og den andre N(eutral).
Og det samme gjelder i stikkontakten på veggen.
Så avhengig av hvordan man plugger i Schukoen så kan L på ladepluggen havne på N i kontakten og vice versa.
Det kan hende, har TN. Skal snu schukoen :-)
Ikke sikkert det hjelper, men er verdt forsøket. :)
Min UMC sluttet å åpne luka etter 14 dager. Hang bare innenbørs og har ikke vært påvirket av noe som helst.
Sitat fra: BMW850 på søndag 30. november 2014, klokken 10:31
Min UMC sluttet å åpne luka etter 14 dager. Hang bare innenbørs og har ikke vært påvirket av noe som helst.
Og du har rev C?
Oppdatert info fra Tesla. De har levert ut noen rev c for testing i Norge.
Sitat fra: Hyperstress på søndag 30. november 2014, klokken 11:50
Sitat fra: BMW850 på søndag 30. november 2014, klokken 10:31
Min UMC sluttet å åpne luka etter 14 dager. Hang bare innenbørs og har ikke vært påvirket av noe som helst.
Og du har rev C?
Nei, A på slutten av PN nummeret.
Får håpe rev C er oppgradert både med tanke på IT lading, samt denne 7-dagersknappen. (Eller den holdt bare 4 dager i mitt tilfelle.)
Det ble etterlyst bilde av rev C kabel her tidligere.
Selve kabelen ser helt lik ut såvidt jeg kan se, så bilde sier ikke stort, men her er i det minste bilde av merkelapp på baksiden av kladden.
Interessant at de har fjernet "For IT grid use only" teksten som stod på min rev A kabel.
Etter at man har stoppet lading f.eks. fra mobilappen, er knappen på UMC håndtaket ment for å "unlocke" slik at man slipper å inn i bilen å gjøre dette? Skulle nok tatt for meg Instruksjonsboka men ;)
Det er for å låse opp kabelen ja.
Knappen fungerer som regel til det, selv om den ikke fungerer til å åpne ladeporten.
For da er den koblet til bilen, så det tyder på at det er den trådløse biten som svikter.
Et annet triks er å dobbelt-trykke på taket av nøkkelen. Da låses også kabelen opp og kan taes vekk.
Jeg mener jeg tidligere også kunne "unlock cable" fra APPen, men er det bare meg som husker feil?
Sitat fra: BMW850 på mandag 01. desember 2014, klokken 11:10
Etter at man har stoppet lading f.eks. fra mobilappen, er knappen på UMC håndtaket ment for å "unlocke" slik at man slipper å inn i bilen å gjøre dette? Skulle nok tatt for meg Instruksjonsboka men ;)
Bilen må være ulåst for at man skal kunne frigjøre kabelen fra bilen med knappen på UMC-en. Forøvrig godt tiåps snOle kommer med i posten over: dobbeltrykk på taket av FOB for å låse opp bil og frigjøre kabel - kjekt også hvis man bruker ladekabel uten knapp, f.eks. Mennekes.
Da har jeg fått umc rev c. Knappen på pistolen føles nå som en trykkknapp som har et lett klikk når man trykker. Det tyder på at innmaten er ny.
Ellers er servicen jeg fikk på Grorud meget bra og akkurat slik man kan forvente av en premium leverandør som Tesla.
Regner med at de etterhvert sender ut nye til de som har registrert ett problem med UMCen da. Skal nok ikke inn til Drammen før våren. Blir uansett veldig deilig å slippe og krype inn i bilen hver gang jeg skal åpne ladeporten.
Jeg åpner min med appen. :)
Du har android du da eller?
Nope. iPhone.
Jeg også og Tesla Model S appen. Men jeg kan ikke se noe åpne knapp for ladeluka ???
Charge skjermen, øverst til høyre.
Samme knapp som start/ stop charging når ladekabel er plugget inn.
Og da heter den "Open port" eller noe i den duren.
Sitat fra: sn0le på mandag 01. desember 2014, klokken 23:43
Og da heter den "Open port" eller noe i den duren.
Og "Unlock port" mens kabelen er tilkoblet. :)
Der jaaaa ;D
Legger ved et skjermskudd just in case. :)
Sitat fra: BMW850 på mandag 01. desember 2014, klokken 18:36
Regner med at de etterhvert sender ut nye til de som har registrert ett problem med UMCen da. Skal nok ikke inn til Drammen før våren. Blir uansett veldig deilig å slippe og krype inn i bilen hver gang jeg skal åpne ladeporten.
Jeg forstår ikke hvorfor du må krype inn i bilen hver gang du skal åpne ladeporten. Er det ikke slik at når du skal starte lading, så åpner du porten før du går ut av bilen, og når du skal avslutte lading så holder det med ett dobbelklikk på FOB'en?
Det er slik jeg gjør det. Fungerer hver gang.
TESLA har kommet med ny lader . Den heter mobile connector 3P Nor det serienummeret er skrevet på baksiden . Dvs dette er en dedikert lader for Norge .
På baksiden slutter P/N serienummeret på -C mot -A eller -B tidligere ...
Du mener ny UMC? Får håpe den funker på å åpne ladeporten og at jeg får tilbake de grønne ladelysa mine da :)
Det er en egen tråd om dette under Lading av Tesla delen av forumet.
Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 03. desember 2014, klokken 10:12
Sitat fra: BMW850 på mandag 01. desember 2014, klokken 18:36
Regner med at de etterhvert sender ut nye til de som har registrert ett problem med UMCen da. Skal nok ikke inn til Drammen før våren. Blir uansett veldig deilig å slippe og krype inn i bilen hver gang jeg skal åpne ladeporten.
Jeg forstår ikke hvorfor du må krype inn i bilen hver gang du skal åpne ladeporten. Er det ikke slik at når du skal starte lading, så åpner du porten før du går ut av bilen, og når du skal avslutte lading så holder det med ett dobbelklikk på FOB'en?
Det er slik jeg gjør det. Fungerer hver gang.
Fungerer strålende når man husker på det. For min del så bruker jeg UMC så sjelden at jeg somregel ikke husker på dette når jeg skal bruke den. Hjemme har jeg Type2 ladestasjon og en 3. parts fjernstyring limt fast på stasjonen som åpner ladeporten.
Når jeg er på superchargere så fungerer jo knappen på pistolene.
Så når jeg innimellom trenger UMC, så husker jeg nesten aldri på at jeg må åpne luken før jeg har beveget meg bak for å ta frem kabelen.
Hadde vært veldig kjekt om UMC fungerer slik den faktisk var tiltenkt, og åpne luken med knappen. Dette fungerte vel for meg sånn ca de 2 første ukene jeg hadde bilen. Har nå hatt den i ca 9 måneder.
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 03. desember 2014, klokken 20:31
Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 03. desember 2014, klokken 10:12
Sitat fra: BMW850 på mandag 01. desember 2014, klokken 18:36
Regner med at de etterhvert sender ut nye til de som har registrert ett problem med UMCen da. Skal nok ikke inn til Drammen før våren. Blir uansett veldig deilig å slippe og krype inn i bilen hver gang jeg skal åpne ladeporten.
Jeg forstår ikke hvorfor du må krype inn i bilen hver gang du skal åpne ladeporten. Er det ikke slik at når du skal starte lading, så åpner du porten før du går ut av bilen, og når du skal avslutte lading så holder det med ett dobbelklikk på FOB'en?
Det er slik jeg gjør det. Fungerer hver gang.
Fungerer strålende når man husker på det. For min del så bruker jeg UMC så sjelden at jeg somregel ikke husker på dette når jeg skal bruke den. Hjemme har jeg Type2 ladestasjon og en 3. parts fjernstyring limt fast på stasjonen som åpner ladeporten.
Når jeg er på superchargere så fungerer jo knappen på pistolene.
Så når jeg innimellom trenger UMC, så husker jeg nesten aldri på at jeg må åpne luken før jeg har beveget meg bak for å ta frem kabelen.
Hadde vært veldig kjekt om UMC fungerer slik den faktisk var tiltenkt, og åpne luken med knappen. Dette fungerte vel for meg sånn ca de 2 første ukene jeg hadde bilen. Har nå hatt den i ca 9 måneder.
Helt enig med deg. Vi kjører vel identiskt ladeopplegg med 3.parts fjernstyring limt fast på stasjonen.
Min åpner fint for lading, men vil ikke løse ut ladekabelen etter bruk.
Da må jeg dobbeltklikke på FOB'en, selv om bilen allerede er låst opp.
Når det gjelder bruk av orginal UMC, så har jeg bare brukt den en håndfull ganger, og da har knappen på håndtaket fungert. Superladerne har jeg enda ikke fått testet.
Kona har prøvd superlading en gang tidligere, og hadde ingenting å klage på.
Jeg er fortsatt interessert i å kjøpe en sånn fjernkontroll hvis noen har en ekstra. De som solgte tidligere selger den jo bare sammen med ladekabel, og det trenger jeg ikke.
http://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-model-s-open-charge-port
Oi, har de begynt å selge den igjen nå. Forrige gang jeg sjekka solgte de kun sammen med ladekabel.
Takk for tips. Da blir det julegave.
Løsner den kabelen hvis bilen står til lading også?
Ikke faen om jeg skal kjøpe en egen fjernkontroll som jeg må ha i ett nøkkelknippe. Har bytta ut dørlåsen i inngangsdøra på huset med elektronisk og satser på nøkkelløst. Nei, her må vi nok få ny fungerende UMC 8)
Sitat fra: BMW850 på torsdag 04. desember 2014, klokken 18:30
Ikke faen om jeg skal kjøpe en egen fjernkontroll som jeg må ha i ett nøkkelknippe. Har bytta ut dørlåsen i inngangsdøra på huset med elektronisk og satser på nøkkelløst. Nei, her må vi nok få ny fungerende UMC 8)
Så,så. Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe noe som helst her. Enig at UMC må fungere.
Denne fjernkontrollen er jo til bruk når man ikke bruker UMC'en.
Jeg og mange andre bruker andre ladeløsninger en Tesla sin UMC.
Jeg har limt min rett på ladepistolen, på samme sted som UMC.
Fungerer fint, men løser ikke ut kabel etter endt lading på min bil. Da må jeg bruke FOB'en.
Ny UMC har kommet nå, P/N koden avsluttes med -C på de nye. Se på din UMC på baksiden
Hei,
Jeg har hatt samme problem på mitt anlegg (320V) en tid. Jordfeilalarmen slår som oftest ut når jeg lader, men slår ut med ujevne mellomrom.
Elektriker har sjekket begge kontaktene i carporten (en dedikert 16 Akurs og 32 A enfase) og finner ingen feil. Ingen jordfeil i bryterne. Problemet oppstod i høst. Har hatt bilen et drøyt år nå uten ladeproblemer. Samme resultat med begge ladekablene (Teslas og Mennekeskabelen).
Tesla hadde bilen til service, men fant heller ingen feil. :(
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 03. desember 2014, klokken 18:32
Det er en egen tråd om dette under Lading av Tesla delen av forumet.
Denne tråden er i den delen av forumet, og jeg ser ingen andre tråder... Er det denne du mener?!?
Sitat fra: Cirion på onsdag 10. desember 2014, klokken 11:12
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 03. desember 2014, klokken 18:32
Det er en egen tråd om dette under Lading av Tesla delen av forumet.
Denne tråden er i den delen av forumet, og jeg ser ingen andre tråder... Er det denne du mener?!?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11646.0.html
Jeg fikk byttet min UMC i dag. Hadde B-versjonen, men fikk problemer etter v6.0. Byttet til C i dag, og den fi
Og C versjonen av UMC funket fint.
Bytt UMC til den nye C-versjonen. Det vil gi bedring, mest sannsynlig
Er det i Oslo dere har fått den nye versjonen? Noen som vet tilgjengeligheten her?
Jeg sendte en mail i dag til Skøyen i dag siden jeg har ventet på ny UMC siden knappen var defekt siden april. Fikk da svart til svar fra "service concierge" at de byttet ikke dette på garanti siden bilen likevel kunne lades.. Sendte så tidligere mail hvor de har sagt at denne skal byttes og fikk en "okey" tilbake, men om jeg kunne vente til over nyttår siden tilgangen ikke var så bra nå.
Jeg svarte at hvis jeg skulle følge deres resonnement så skal dere ikke bytte en defekt førerdør pga. at jeg kan kjøre bilen ved gå inn på andre siden, og at forbrukerkjøpsloven gjelder for dere også.
Regner med at nye kabler som deles ut er siste modell? Skal uansett rapportere tilbake på lørdag når jeg har hentet bilen min i Drammen.
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:37
Er det i Oslo dere har fått den nye versjonen? Noen som vet tilgjengeligheten her?
Jeg sendte en mail i dag til Skøyen i dag siden jeg har ventet på ny UMC siden knappen var defekt siden april. Fikk da svart til svar fra "service concierge" at de byttet ikke dette på garanti siden bilen likevel kunne lades.. Sendte så tidligere mail hvor de har sagt at denne skal byttes og fikk en "okey" tilbake, men om jeg kunne vente til over nyttår siden tilgangen ikke var så bra nå.
Jeg svarte at hvis jeg skulle følge deres resonnement så skal dere ikke bytte en defekt førerdør pga. at jeg kan kjøre bilen ved gå inn på andre siden, og at forbrukerkjøpsloven gjelder for dere også.
Haha! Priceless..
Sitat fra: Milzit på torsdag 18. desember 2014, klokken 20:37
Jeg svarte at hvis jeg skulle følge deres resonnement så skal dere ikke bytte en defekt førerdør pga. at jeg kan kjøre bilen ved gå inn på andre siden, og at forbrukerkjøpsloven gjelder for dere også.
Ikke gi dem noen gode ideer er du snill. ;)
Noen med UMC av nyere dato, der ladeknappen har sluttet å fungere? Har ikke hørt noe, så kan vi håpe feilen er utbedret?
Ladeknappen min har holdt i halvannen mnd nå. (Holdt bare 3 dager sist). Har B versjon.
Knappen på min UMC ble ustabil etter 3 måneder (fikk den i 2014-03).
Av og til fungerer den. Andre ganger ikke.
UMC funger (lader) dog når jeg bruker den.
Men nå med 6.1 og mulighet til å åpne ladeluke via FOB'en, så er det jo blitt mer og mer et ikke-tema hos meg at knappen ikke fungerer.
At knappen ikke fungerer er ikke akkurat det verste som kunne hende :)
Sitat fra: RaBalder på lørdag 07. februar 2015, klokken 14:02
Knappen på min UMC ble ustabil etter 3 måneder (fikk den i 2014-03).
Av og til fungerer den. Andre ganger ikke.
UMC funger (lader) dog når jeg bruker den.
Men nå med 6.1 og mulighet til å åpne ladeluke via FOB'en, så er det jo blitt mer og mer et ikke-tema hos meg at knappen ikke fungerer.
At knappen ikke fungerer er ikke akkurat det verste som kunne hende :)
Tenkte mer på B og C UMC-er som er levert ut siste månedene. :)
Vet ikke om det hører inn i denne tråden, men jeg har et rart problem her.
Har lagt opp 32a blåkontakt i garasjen. Når jeg lader der, så blir ladingen avbrutt. Kan starte den på nytt ved å ta kabel ut og inn, men så stopper den igjen. Kan gå 1 min, 1 time eller 3 timer. Ikkeno system. Men med schuko så er det aldri problem.
Tips?
Sitat fra: RonnyØ på lørdag 07. februar 2015, klokken 21:16
Vet ikke om det hører inn i denne tråden, men jeg har et rart problem her.
Har lagt opp 32a blåkontakt i garasjen. Når jeg lader der, så blir ladingen avbrutt. Kan starte den på nytt ved å ta kabel ut og inn, men så stopper den igjen. Kan gå 1 min, 1 time eller 3 timer. Ikkeno system. Men med schuko så er det aldri problem.
Tips?
For høyt spenningsfall på 32A kanskje? Om du stiller den ned til f.eks 24A, lader den fint da?
Hva er spennningen ubelastet og ved 32A lading? (ses på skjermen mens bilen ramper opp ladingen)
Lå ny umc i bilen etter jeg hentet den på service torsdag.
Eneste problemet jeg har hatt er at knappen for å åpne luken ikke virket.
Står det noe om revisjonsnummer på de?
(Bruker den nesten aldri, da jeg har ladestasjon i garasjen.)
Hei, "bumper" denne tråden her. Skulle gjerne også visst om nyere UMCer nå fungerer som de skal, altså at knappen på UMC åpner ladeluken som de skal. Jeg skal inn på service om et par uker og vil gjerne ha ny UMC hvis disse nå fungerer.
Sitat fra: TMS85 på onsdag 04. mars 2015, klokken 12:54
Hei, "bumper" denne tråden her. Skulle gjerne også visst om nyere UMCer nå fungerer som de skal, altså at knappen på UMC åpner ladeluken som de skal. Jeg skal inn på service om et par uker og vil gjerne ha ny UMC hvis disse nå fungerer.
Da kan jeg informere deg om at i mitt tilfelle har den nye UMCen åpnet ladeluka hver gang siden jeg fikk ny i januar, 100%. Det er en rev C. Den opprinnelige UMCen funka i 14 dager. Virkelig deilig med en som funker igjen :)
Sitat fra: BMW850 på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:37
Sitat fra: TMS85 på onsdag 04. mars 2015, klokken 12:54
Hei, "bumper" denne tråden her. Skulle gjerne også visst om nyere UMCer nå fungerer som de skal, altså at knappen på UMC åpner ladeluken som de skal. Jeg skal inn på service om et par uker og vil gjerne ha ny UMC hvis disse nå fungerer.
Da kan jeg informere deg om at i mitt tilfelle har den nye UMCen åpnet ladeluka hver gang siden jeg fikk ny i januar, 100%. Det er en rev C. Den opprinnelige UMCen funka i 14 dager. Virkelig deilig med en som funker igjen :)
Jeg har også nylig fått rev C. Åpnet ladeluken i hele to måneder før knappen røk igjen. Ingen krise nå som luken kan åpnes med bilnøkkelen, og å ta ut kabelen fungerer jo alltid. Men rev C var ingen endelig løsning for min del.