Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: krister461 på ſøndag 05. Januar 2014, klokken 08:12

Tittel: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: krister461ſøndag 05. Januar 2014, klokken 08:12
Hallais,

I følge Teslas ladekalkulator (http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator) skal biler med enkeltlader lade like raskt som biler med dobbeltlader på Type 2 230V 32A. Dvs. ca 7,4 kW eller 35 km/t som også er det samme man skal få ved blått adapter på 230V 32A.

Men,i en annen tråd (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11531.msg163435.html#msg163435) ble det påstått av langt flinkere folk enn meg at man med enkeltlader bare får 3,7kW.

Er det noen som faktisk har testet dette? Er det noen som har tatt dette opp med Tesla?
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: laumbſøndag 05. Januar 2014, klokken 08:37
Takk for at du tar opp denne tråden - jeg mente og å ha sett dette et sted, husket bare ikke hvor.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: KingKongKentſøndag 05. Januar 2014, klokken 09:00
I så fall har Tesla et forklaringproblem, for det var avgjørende for at jeg ikke valgte dobbelt-lader. Samtidig ville det være merkelig at de kan feilinformere så grovt. Lade-kalkulatoren viser jo ingen endring på mellom enkelt og dobbelt-lader. 
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: Invſøndag 05. Januar 2014, klokken 09:25
Samme med meg. Valgte bort dobbeltlader pga ladekalkulatoren på tesla sine sider.

Når det er sagt. Kan ikke si jeg blir veldig sjokkert om noen her inne har påstått noe som er feil.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: Griffelſøndag 05. Januar 2014, klokken 09:46
I så fall har Tesla et forklaringproblem, for det var avgjørende for at jeg ikke valgte dobbelt-lader. Samtidig ville det være merkelig at de kan feilinformere så grovt. Lade-kalkulatoren viser jo ingen endring på mellom enkelt og dobbelt-lader. 
Fra din private Type 2 ladestasjon i garasjen 230V enfas 32A kan du forskyne din enkeltlader med 32A.

På offentlige ladeplasser med Type 2 kontakt er det avhengig av installasjonen:
På Type 2 ladestasjoner 400V 3 fas 32A såkalte 22kW stasjoner kan Dobbellader utnytte kapasiteten, enkeltadere det halve, og f.eks Leaf og BMW i3 med større lader rundt 7 kW og alle andre det lader i bilen kan utnytte.
På Type 2 ladestasjoner 400V 3 fas 16A såkalte 11kW  kan de med Dobbelladere og enkelladere i Tesla utnytte forskyne seg med opp til 11 kW, Mens BMWi3 og Leaf med over 6,5 kW ladere må nøye seg 3,6 kW.
På Type 2 På Type 2 ladestasjoner 230V 1 fas 16A (offentlig) Kan ingen få mer enn 3,6kW
På Type 2 På Type 2 ladestasjoner 230V 1 fas 32A (offentlig) Kan Leaf og BMW Tesla dobbellader få 7kW Tesla enkeltlader 3,6 kW.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: krister461ſøndag 05. Januar 2014, klokken 10:03
Fra din private Type 2 ladestasjon i garasjen 230V enfas 32A kan du forskyne din enkeltlader med 32A.

På Type 2 På Type 2 ladestasjoner 230V 1 fas 32A (offentlig) Kan Leaf og BMW Tesla dobbellader få 7kW Tesla enkeltlader 3,6 kW.
Jeg vet jeg trolig ikke kommer til å forstå svaret, men hvorfor denne forskjellen på privat og offentlig stasjon? :-)
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: jkirkeboſøndag 05. Januar 2014, klokken 10:31
Fra din private Type 2 ladestasjon i garasjen 230V enfas 32A kan du forskyne din enkeltlader med 32A.

På Type 2 På Type 2 ladestasjoner 230V 1 fas 32A (offentlig) Kan Leaf og BMW Tesla dobbellader få 7kW Tesla enkeltlader 3,6 kW.
Jeg vet jeg trolig ikke kommer til å forstå svaret, men hvorfor denne forskjellen på privat og offentlig stasjon? :-)

Fordi Teslaen krever en ustandard kobling av fasene for å fikse 32A med enkeltlader. Offentlige stolper skal kobles i følge standarden, hjemme kan du gjøre hva du vil. De første som fikk montert 32A Salto-boks hjemme fikk også bare halv fart om de hadde enkeltlader, inntil Salto og Sønnico etter kommunikasjon med Tesla forsto hvilken modifikasjon som måtte gjøres.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: krister461ſøndag 05. Januar 2014, klokken 10:44
Fordi Teslaen krever en ustandard kobling av fasene for å fikse 32A med enkeltlader. Offentlige stolper skal kobles i følge standarden, hjemme kan du gjøre hva du vil. De første som fikk montert 32A Salto-boks hjemme fikk også bare halv fart om de hadde enkeltlader, inntil Salto og Sønnico etter kommunikasjon med Tesla forsto hvilken modifikasjon som måtte gjøres.
Mange takk. Det var jo forståelig. :-)

Hvis man benytter en "ustandard" kobling hjemme, kan man da lade andre elbiler hjemme?

Synes da at ladekalkulatoren til Tesla er misvisende. :-\

Har vi noe formening om hva som kommer av type 2 ladestasjoner rundtom? Blir det mest vanlig med 400V eller 230V eller en blanding? På 230V vil jo vi med enkeltlader knapt få noe raskere hastighet enn med schuko...
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: Havebigfunſøndag 05. Januar 2014, klokken 10:51
Hvor mye får man lade med 230V 32A og enkellader med UMC hjemme? 7 kW eller 3,6 kW
- det er det mest relevante spørsmål for de med enkellader vil jeg tro.
Har noen testet?
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: krister461ſøndag 05. Januar 2014, klokken 10:52
Det er 7kW med blå adapter.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: Griffelſøndag 05. Januar 2014, klokken 10:58
I så fall har Tesla et forklaringproblem, for det var avgjørende for at jeg ikke valgte dobbelt-lader. Samtidig ville det være merkelig at de kan feilinformere så grovt. Lade-kalkulatoren viser jo ingen endring på mellom enkelt og dobbelt-lader.
Samme med meg. Valgte bort dobbeltlader pga ladekalkulatoren på tesla sine sider.

Jeg har veldig vondt for å tro at noen av dere hadde noen formening om hvor vanlig enfas 32A 230V offentlige ladepunkt ville bli sammenlignet med f.eks 400V 16A eller 32A, eller 230V 16A, og baserte valge ditt av enkeltlader på dette.
(Tesla kalkulatoren spør "utaket du bruker mest", og det er vel trolig det du setter opp hjemme)

Så langt er det så vidt jeg vet her på forumet identifisert (ikke verifisert) et slikt ladepunkt, på Leira. Dette er delfinansiert av noen Leaf eiere, så at du ikke kan utnytte dette fullt kan du neppe klage på. Tela eiere snakker jo forøvrig om delfinansiering av 11 kW og 22 kW ladepunkt her og der.

På Beitostølen har jo de fleste hytteområdene fra senere tid 400V så det skulle ikke forundre meg om de planlagte punktene der blir 400V stasjoner.

Hvis man benytter en "ustandard" kobling hjemme, kan man da lade andre elbiler hjemme?
Leaf, Trillinger og andre med Type 1 kontakt i bilen, (med å bruke en Type2 til Type1 kabel), - BMW i3 og VW-eUP, er alle uten problemer. Renault Zoe tørr jeg ikke svare på heller ikke for andre framtidige med 3-fase lader.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: krister461ſøndag 05. Januar 2014, klokken 11:13
Jeg har veldig vondt for å tro at noen av dere hadde noen formening om hvor vanlig enfas 32A 230V offentlige ladepunkt ville bli sammenlignet med f.eks 400V 16A eller 32A, eller 230V 16A, og baserte valge ditt av enkeltlader på dette.
(Tesla kalkulatoren spør "utaket du bruker mest", og det er vel trolig det du setter opp hjemme)
Jeg kan kun svare for meg selv på denne. Jeg valgte bort dobbeltlader fordi jeg hadde et begrenset budsjett og fordi det basert på ladekalkulatoren kun var ved type 2 400V 32A at det ville være en forskjell. Og i slike situasjoner ville jeg uansett få 11kW.

Nå viser det seg jo at det også vil være forskjell på offentlige type 2 230V 32A, uten at jeg kan si sikkert at det ville endret valget mitt.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: Amossſøndag 05. Januar 2014, klokken 12:03
Fordi Teslaen krever en ustandard kobling av fasene for å fikse 32A med enkeltlader. Offentlige stolper skal kobles i følge standarden, hjemme kan du gjøre hva du vil. De første som fikk montert 32A Salto-boks hjemme fikk også bare halv fart om de hadde enkeltlader, inntil Salto og Sønnico etter kommunikasjon med Tesla forsto hvilken modifikasjon som måtte gjøres.

Bare en liten tanke...  Nå snakkes det jo om at TOC skal prøve å få satt opp en del type 2 punkter, og noen av disse vil nok temmelig sikkert havne på nettopp 32A 230V enfase. Hadde det da vært mulig å utstyre boksen med en bryter? "Standard" <-> "Tesla" - som slår av/på laskene?  Tviler vel egentlig på at det hadde vært så lurt, men teknisk sett burde det vel være mulig?
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: OleJAſøndag 05. Januar 2014, klokken 12:25
Det fantes tidligere en tabell over de forskjellige ladealternativene og hvor mye effekt de ga. Denne er jeg ikke lenger istand til å finne på Tesla sine hjemmesider, noen som vet hvor den har blitt av?
Her stod det bla. at type2 3-fase skulle gi 16/32A med hhv enkel- og dobbeltlader - hva som var spesifisert for 1-fase type2 husker jeg ikke....
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: smurfſøndag 05. Januar 2014, klokken 12:30
Valgte bort dobbeltlader pga info fra Tesla's ladekalkulator. Min tankegang er at det vil være uaktuelt å vente i mange timer med AC lading så lading med både enkel og dobbeltlader vil ta for lang tid hvis jeg 'er på tur'. Da er DC hurtiglading med Cademo, combo eller SC mye mer realistisk. Ser at det allerede er en del chademo både i Danmark og Norge. Har også googlet litt og lest at Clever i Danmark bygger ut mange Combo på sine nye stasjoner. Her i Norge leste jeg at det var gitt støtte fra Transnova til nye stasjoner, de fleste combo. Ser ut som Combo er standarden det satses på fremover -med mindre de bytter til noe annet neste år... Min filosofi er ihvertfall å satse på hurtiglading med Combo (hvis det blir dominerende) når Tesla kommer med en adapter. De har allerede en adapter for chademo men er usikker på om det blir så mange flere chademo stasjoner her på berget...
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: jkirkeboſøndag 05. Januar 2014, klokken 12:33
Hvis man benytter en "ustandard" kobling hjemme, kan man da lade andre elbiler hjemme?

Andre elbiler med enfase lader som Leaf, i3, e-UP og så videre vil fungere helt fint, også på 32A for de som støtter det. Det som er usikkert er hvordan biler med trefase-lader vil reagere. Enten går det bra, eller man får feilmelding. Foreløpig er det vel bare Renault Zoe som er annonsert med trefase-lader og den er vel ennå langt unna levering her til lands. Dermed er det ikke så lett å få testet dette.

Sitat
Synes da at ladekalkulatoren til Tesla er misvisende. :-\

Den er nok beregnet for lading hjemme, og da stemmer den.

Sitat
Har vi noe formening om hva som kommer av type 2 ladestasjoner rundtom? Blir det mest vanlig med 400V eller 230V eller en blanding? På 230V vil jo vi med enkeltlader knapt få noe raskere hastighet enn med schuko...

Vanskelig å si ennå. 1x16A og 3x32A vil nok bli ganske vanlige. Men siden mange biler kommer med 1x32A lader etterhvert tror jeg disse også vil bli vanlige å se der man ikke har tilgang på 400V eller der man ikke har nok strøm tilgjengelig til at alle stolpene kan levere 3x32A.

Oslo Kommune har bestilt 400 Type 2 stolper. Flesteparten av disse kobles opp som 1x16A i starten, men de skal kunne oppgraderes til 1x32A. Noen vil nok også bli koblet opp som 1x32A med en gang, der det er kraftig nok tilførsel.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: jkirkeboſøndag 05. Januar 2014, klokken 12:38
Hvor mye får man lade med 230V 32A og enkellader med UMC hjemme? 7 kW eller 3,6 kW
- det er det mest relevante spørsmål for de med enkellader vil jeg tro.
Har noen testet?

Du får 7,4kW ved bruk av UMC. Det blå adapteret er lasket internt slik at strømmen fordeles på alle de tre delladerne.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: jkirkeboſøndag 05. Januar 2014, klokken 12:52
Bare en liten tanke...  Nå snakkes det jo om at TOC skal prøve å få satt opp en del type 2 punkter, og noen av disse vil nok temmelig sikkert havne på nettopp 32A 230V enfase. Hadde det da vært mulig å utstyre boksen med en bryter? "Standard" <-> "Tesla" - som slår av/på laskene?  Tviler vel egentlig på at det hadde vært så lurt, men teknisk sett burde det vel være mulig?

Jeg tror nok vil skal holde oss til 22kW. 7,4kW blir for tregt på langtur. Der det er kun 230V tilgjengelig er det bedre å gi støtte til trafo også etter min mening.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: JohanHſøndag 05. Januar 2014, klokken 13:07
Hvor mye får man lade med 230V 32A og enkellader med UMC hjemme? 7 kW eller 3,6 kW
- det er det mest relevante spørsmål for de med enkellader vil jeg tro.
Har noen testet?

Du får 7,4kW ved bruk av UMC. Det blå adapteret er lasket internt slik at strømmen fordeles på alle de tre delladerne.

Kan bekrefte dette. Har bestilt dobbeltlader som blir ettermontert til uka, men får altså full effekt 32A = 7,4 kW med blå adapter på UMC allerede idag med enkeltlader.

Så etter min mening holder Tesla hva de lovet.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: OddBſøndag 05. Januar 2014, klokken 13:11
Da ligger der kanskje et "Type 2 til blå"-adapter i luften ? :-)
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: Griffelſøndag 05. Januar 2014, klokken 13:28
Da ligger der kanskje et "Type 2 til blå"-adapter i luften ? :-)
Det vil isåfall være et ulovlig adapeter om det ikke er kodet for 16A.
(Adapter av denne typen er i utgangspunktet ulovlig, men av hensyn til biler med Modus1 lading er dette et unntak men med 16A begrensning)

Offentlige ladestasjoner skal ha strømbegrensning i.h.h. til kabelkoding.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: Bonefishſøndag 05. Januar 2014, klokken 13:30
Valgte bort dobbeltlader pga info fra Tesla's ladekalkulator. Min tankegang er at det vil være uaktuelt å vente i mange timer med AC lading så lading med både enkel og dobbeltlader vil ta for lang tid hvis jeg 'er på tur'. Da er DC hurtiglading med Cademo, combo eller SC mye mer realistisk. Ser at det allerede er en del chademo både i Danmark og Norge. Har også googlet litt og lest at Clever i Danmark bygger ut mange Combo på sine nye stasjoner. Her i Norge leste jeg at det var gitt støtte fra Transnova til nye stasjoner, de fleste combo. Ser ut som Combo er standarden det satses på fremover -med mindre de bytter til noe annet neste år... Min filosofi er ihvertfall å satse på hurtiglading med Combo (hvis det blir dominerende) når Tesla kommer med en adapter. De har allerede en adapter for chademo men er usikker på om det blir så mange flere chademo stasjoner her på berget...

Det blir nok flere, men i kombinasjon med Combo.
http://www.elbil.no/ladestasjoner/1177-stor-glede-over-el-39-pa-vestlandet
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: krister461ſøndag 05. Januar 2014, klokken 14:57
Kan bekrefte dette. Har bestilt dobbeltlader som blir ettermontert til uka, men får altså full effekt 32A = 7,4 kW med blå adapter på UMC allerede idag med enkeltlader.

Så etter min mening holder Tesla hva de lovet.
Tja. Jeg synes fortsatt den kalkulatoren er missvisende. I seksjonen over kalkulatoren står det om offentlige ladestasjoner:
"Offentlige etater og organisasjoner i hele Europa arbeider for å installere offentlige ladestasjoner. Model S plugges inn i disse stasjonene med type 2-kontakt. Mens mange av de offentlige stasjoner som blir installert i dag kan brukes på full styrke med bare en enkeltlader, kan du støte på noen ladestasjoner med høy strømstyrke ute i det fri. Dersom du planlegger langturer anbefaler vi at du utstyrer din Model S med dobbelladere."

I neste avsnitt viser altså kalkulatoren at enkeltlader vil få samme hastighet som dobbeltlader på type 2-stasjoner med 230V 32A. Ikke noe sted er det beskrevet at dette ikke gjelder de offentlige ladestasjonene nevnt i avsnittet over.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: jkirkeboſøndag 05. Januar 2014, klokken 15:06
Da ligger der kanskje et "Type 2 til blå"-adapter i luften ? :-)

Da er det nok like greit å lage en spesial enfase 32A Type 2 kabel ferdig lasket. Det er ikke noe teknisk problem, men man må da ha to stk. Type 2 kabler. En normal for trefase og en spesialvariant for enfase 32A for de som har enkeltlader. Jeg kan nok få produsert slike spesialkabler om det er interesse for det. Send meg en PM i så fall.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: Griffelſøndag 05. Januar 2014, klokken 15:22
Da ligger der kanskje et "Type 2 til blå"-adapter i luften ? :-)

Da er det nok like greit å lage en spesial enfase 32A Type 2 kabel ferdig lasket. Det er ikke noe teknisk problem, men man må da ha to stk. Type 2 kabler. En normal for trefase og en spesialvariant for enfase 32A for de som har enkeltlader. Jeg kan nok få produsert slike spesialkabler om det er interesse for det. Send meg en PM i så fall.
(kjøp evt. slike av jkirkebo eller Tesla, ikke lag det selv.)
I den forbindelsen hadde jo vært artig å vite hvor disse enfas 230V 32A type 2 kontaktene finnes, og hvor det ikke er i kombinasjon med 400V 32A.

Tja. Jeg synes fortsatt den kalkulatoren er missvisende. I seksjonen over kalkulatoren står det om offentlige ladestasjoner:
"Offentlige etater og organisasjoner i hele Europa arbeider for å installere offentlige ladestasjoner. Model S plugges inn i disse stasjonene med type 2-kontakt.
Det er trolig bare i Norge hvor det overhode er aktuelt for offentlige ladestasjoner å velge enfas 230V, og de som arbeider med dette går nok også inn for 3 fas 400V, en kan nok ikke forvente 100% detaljering i et slik oppslag.
Det er vel ingen som har lovet et antall enfas 32A type 2 kontakter. Disse blir jo unntakene på offentlige stasjoner men kanskje ikke så uvanlig hjemme.

Jeg tror de færreste vil oppleve denne mangel, men prisen på en jkirkebo spesialkabel vil sikkert ligge solid under prisen på dobbeltlader.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: NilsGſøndag 05. Januar 2014, klokken 15:27
Mye uklarheter i forhold til lading for en fersking som meg, men følgende er klippet rett fra Tesla sine sider:

"11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)"

Betyr ikke dette at er 240V anlegg vil kunne levere på inntil 40A enfase og (3X)16A på trefase og at bilens lader kan nyttegjøre seg dette? Om laderen ikke kan nyttegjøre seg 16A trefas så er den vel strengt tatt ikke kompatibel? Etter det jeg kan huske å ha lest i tidligere diskusjoner så er ikke lading med trefas 240V oppe og går, men kan klippet fra Tesla tydes dithen at det skal være det?? Eller om det ikke er det så kan vi forvente at det vil bli det? Vet at det er noen utfordringer for Tesla med norsk IT-nett... (Hvis ikke Tesla fikser det så fikser Kirkebø de overgangene vi trenger... ;-) )

Vil også si at det er bilens rekkevidde og, for meg, lite behov for "lading underveis" i min/vår normale bruk som gjør at elbil endelig har blitt aktuelt. Slik jeg ser for meg vår bruk så vil det være lading hjemme/på hytta som vil være dominerende og behovet for hurtig lading begrenses stort sett til ferier hvor jeg forutsetter at SC'er dekker vårt behov. Med de 6 som er i dag så er vi nesten dekket opp allerede i forhold til aktuelle feriereiser. Kommer det en omtrent midt mellom Oslo og Gøteborg så får vi en like ved hytta og! Fruens familie i Bergenstrakten og min i Trondheimstrakten nås fra Osloområdet med et stopp på SC. De få gangene vi kjører 60-70 mil på ferietur så tar det noen dager før vi skal ut og kjøre bil igjen, ihvertfall lenger enn til butikken... De gangene jeg evt skal til Oslo e.l på et møte så vil jeg ikke ha behov for å lade på offentlige ladestasjoner, jeg har mer enn nok kapasitet til å komme meg hjem igjen, så da kan de andre elbilene få lov til å lade! Kanskje jeg til og med kjører til Asker og tar toget derfra som det hender jeg gjør i dag?!?

Har et drøyt døgn igjen før bestillingen av vår grå 85 uten dobbeltlader blir låst..... Vi prøvekjørte på Alna på lørdag, og fikk fruen til å kjøre først, startet litt nervøst, men det tok vel ca 3 minutter før uttrykket "så enkelt det var å kjøre!" kom. Da vi satte oss i Fiestaen for å kjøre hjem så sa hun litt spøkefullt "hvor skal jeg sette veska mi?". I tillegg så kom hun på vei hjem inn på spørsmålet om vi burde ha en liten elbil i tillegg og kvitte oss med både Fiestaen og den gamle Land Cruiseren, Konklusjonen må vel være at en times tid i en model S gjør noe med folk!

(Dette ble litt lett blanding, og det er mulig dette hadde passet bedre under en annen diskusjon, men jeg håper det i så fall tilgis...  ;))
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: jkirkeboſøndag 05. Januar 2014, klokken 15:30
I den forbindelsen hadde jo vært artig å vite hvor disse enfas 230V 32A type 2 kontaktene finnes, og hvor det ikke er i kombinasjon med 400V 32A.

Den store plassen på Aker Brygge har vel en dobbel 32A stolpe?
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: Griffelſøndag 05. Januar 2014, klokken 15:45
Mye uklarheter i forhold til lading for en fersking som meg, men følgende er klippet rett fra Tesla sine sider:

"11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)"
Dersom det står nøyaktig slik er det nok feil. Nå viser jo Tesla 400V i sitt display som 3 stk 230V, så på "Teslansk" blir det jo på en måte riktig. (85-265V ville ellers bety at den ikke kunne benytte 400V). Nå er vel UMCen merket 200-265V, så helt ned til 85V virker litt snodig men betyr lite i Norge.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: NilsGſøndag 05. Januar 2014, klokken 15:58
Ja, det står akkurat slik, kopiert rett ut fra siden. 400V står beskrevet i tillegg, her er hele kapitlet fra "specs og standardegenskaper:

"Lading
11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)
Maksimum ladekapasitet 94 %
11 kW Universal Mobile Connector, IEC 60309 5-pin Rød 16 A / 3-fase (400 V) eller IEC 60309 3-pin Blå 32 A / 1-fase (240 V) adapter
Et utvalg av adaptere er tilgjengelig på kjøpstidspunktet
"

Så om dette er feil så er det vel Tesla som har et problem og ikke kjøperen av bilen??
Personlig så har jeg 3-fas 16A til garasjen så håper jo selvfølgelig at dette kommer på plass! Gjør det ikke det så kan jeg trolig relativt  kurant får til 32A på enfas, har 3X63 inn.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: Griffelſøndag 05. Januar 2014, klokken 16:39
Ja, det står akkurat slik, kopiert rett ut fra siden. 400V står beskrevet i tillegg, her er hele kapitlet fra "specs og standardegenskaper:

"Lading
11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)
Maksimum ladekapasitet 94 %
11 kW Universal Mobile Connector, IEC 60309 5-pin Rød 16 A / 3-fase (400 V) eller IEC 60309 3-pin Blå 32 A / 1-fase (240 V) adapter
Et utvalg av adaptere er tilgjengelig på kjøpstidspunktet
"

Så om dette er feil så er det vel Tesla som har et problem og ikke kjøperen av bilen??
Personlig så har jeg 3-fas 16A til garasjen så håper jo selvfølgelig at dette kommer på plass! Gjør det ikke det så kan jeg trolig relativt  kurant får til 32A på enfas, har 3X63 inn.
Jeg synes stort sett de fleste av elbil leverandørene er relativt dårlige til å beskrive sine ladesystemer. I sin iver i å gjøre det forstårlig blir beskrivelsene så unøyaktige at de lett kan missforstås.

Alle elbiler kan lades med 230V enfas. Ellers er de ubruklige.
De bilene som har 3fas lader (Tesla Og Renault Zoe) har 400V ladere (men kan også lades med 230V enfas).
Tesla kaller det som følge av oversetelsesfeil fra "Californisk Teslansk" - "400V for 3 stykk 230V"

Terminologien her er jo såpass uklar at til og med installasjonbransjen feilaktig kaller enfas 230V fra et IT system for 2 fas, og ladestasjoner for ladere.

230V 3fas er ikke definert som standard ladesystem for elbil (men noen har hjemmelagede slike). Men det skal mye til at du finner dette i en elbil fra fabrikk.

Type 2 ladepunkt med 400V 3 fas kan også benyttes av biler med 230V enfaslader siden de da tar spenningen mellom en av fasene og 0. (230V). Derfor kan type 2 ladpunkt benyttes av alle, enten det er tilkoblet 400V TN system eller et 230V IT system.

Men mens BMW i3 med dobbeltlader kan få 7 kW fra et 230V 32A type 2 lade punkt får den bare 3,5 kW fra en 400V 16A (11kW stasjon), hvor Tesla med enkeltlader får 11kW. Mens Tesla fra et offentlig type 2 ladepunkt 230V 32A (7kW) får 3,5kW (men kan få 7kW med jkirkebo kabel).
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: jkirkeboſøndag 05. Januar 2014, klokken 18:38
Mye uklarheter i forhold til lading for en fersking som meg, men følgende er klippet rett fra Tesla sine sider:

"11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)"
Dersom det står nøyaktig slik er det nok feil. Nå viser jo Tesla 400V i sitt display som 3 stk 230V, så på "Teslansk" blir det jo på en måte riktig. (85-265V ville ellers bety at den ikke kunne benytte 400V). Nå er vel UMCen merket 200-265V, så helt ned til 85V virker litt snodig men betyr lite i Norge.

Det står vel at den innebyggede laderen takler ned til 85V, ikke noe om at UMCen gjør det.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: CirionMandag 06. Januar 2014, klokken 22:39
Ja, det står akkurat slik, kopiert rett ut fra siden. 400V står beskrevet i tillegg, her er hele kapitlet fra "specs og standardegenskaper:

"Lading
11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)
Maksimum ladekapasitet 94 %
11 kW Universal Mobile Connector, IEC 60309 5-pin Rød 16 A / 3-fase (400 V) eller IEC 60309 3-pin Blå 32 A / 1-fase (240 V) adapter
Et utvalg av adaptere er tilgjengelig på kjøpstidspunktet
"

Så om dette er feil så er det vel Tesla som har et problem og ikke kjøperen av bilen??
Personlig så har jeg 3-fas 16A til garasjen så håper jo selvfølgelig at dette kommer på plass! Gjør det ikke det så kan jeg trolig relativt  kurant får til 32A på enfas, har 3X63 inn.
Stemmer at TMS kan lades med 40A på singellader og 80A på dobbellader, men det er ikke med medfølgende UMC. På samme måte som blått adapter gjør det mulig å lade med 2x16A på singellader, vil det være mulig å lade på 3x13A på en 40A kurs med en egnet kabel. Det dobbelte er mulig med dobbeltlader, 6x13A. Dette kommer nok til å bli tilgjengelig som hjemmelader når Tesla's HPWC kommer til Europa:
(http://cdn.shopify.com/s/files/1/0001/5660/products/high-power-wall-connector2_1024x1024.jpg?v=1365808894)
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: GriffelTirsdag 07. Januar 2014, klokken 00:56
Stemmer at TMS kan lades med 40A på singellader og 80A på dobbellader, men det er ikke med medfølgende UMC. På samme måte som blått adapter gjør det mulig å lade med 2x16A på singellader, vil det være mulig å lade på...
Som jo ikke er det det samme som 3 fas 16A 230V eller 3 fas 32A 230V.
Enfas kurs 32A er brysomt nok, 80A tror jeg ingen vil ha (få).
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: hemiLørdag 23. Januar 2016, klokken 18:59
Prøver ikke starte så mange poster, og denne virker relevant, en venn jeg er mye hos har vegglader typ schneider 32A, har prøvd å lade bmw i3 på den før, og den får 32A.

På displayet på teslaen står det 16/32A , dvs lader på 16A, men 32A tilgjengelig, men jeg får ikke muligheten til å skru opp over 16A, er fersk tesla eier, hva gjør jeg feil?

Han mente en annen venn med tesla hadde klart å dra 32A på den, og at den gikk automatisk dit etter 10-15 min ca, men først i starten bare tok 16A, jeg stod der i 15-20 min uten at den hoppet over 16A noen gang, spenningen var 216-219V

Hva gjør jeg feil, evnt hva må jeg kjøpe? bilen er ca ny P85D med enkeltlader.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: GOSLørdag 23. Januar 2016, klokken 22:21
Han mente en annen venn med tesla hadde klart å dra 32A på den, og at den gikk automatisk dit etter 10-15 min ca, men først i starten bare tok 16A, jeg stod der i 15-20 min uten at den hoppet over 16A noen gang, spenningen var 216-219V

Hva gjør jeg feil, evnt hva må jeg kjøpe? bilen er ca ny P85D med enkeltlader.
Du skriver kanskje svaret selv. Antar ladeboksen er 400V? Du har enkeltlader og da kan du bare trekke 16A på 400V. Den andre vennen ha nok dobbeltlader
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: FU73Lørdag 23. Januar 2016, klokken 22:38
Eller som #Muffinmann skrev tidligere i et annet innlegg, så kan Tesla antakelig montere et rele i bilen som fikser dette.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: hemiLørdag 23. Januar 2016, klokken 23:24

Du skriver kanskje svaret selv. Antar ladeboksen er 400V? Du har enkeltlader og da kan du bare trekke 16A på 400V. Den andre vennen ha nok dobbeltlader

Da mener du tenkt spenning på hva ladeboksen kan operere med som max? eiern lader vanligis en VW der, så er defintivit bare 230V 1fas 32A inn i den.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: GOSſøndag 24. Januar 2016, klokken 00:18
Da mener du tenkt spenning på hva ladeboksen kan operere med som max? eiern lader vanligis en VW der, så er defintivit bare 230V 1fas 32A inn i den.
Jeg tenkte at det var en trefase 400 V ladeboks, men det var det jo ikke.
Jeg leste ikke overskriften for der kommer det klart frem at det er 230V og ikke 400 V.

Men hvilken kabel er det du lader med? Jeg kjenner ikke til den ladeboksen og derfor ikke hvilken kabel du bruker. Jeg tror en Tesla med enkeltlader kun kan trekke 32 A på 230 V når du bruker det blå adapteret, men ladeboksen har vel neppe ett blått industristikk som uttak? Om du bruker en type 2 kabel så tror jeg gjerne du maks får trukket 16 A om du har enkeltlader mens de med dobbeltlader kan trekke 32 A, men her er jeg på tynn is da jeg aldri har testet ut dette med min dobbeltlader.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: hemiſøndag 24. Januar 2016, klokken 00:47
Er vanlig menneks type plugg som sitter fast i ladeveggboksen. og den får jo opp 16/32, så den senser på en eller annen måte at den kan yte 32A på en måte, men lar meg som sagt max sette 16A.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: hemiſøndag 24. Januar 2016, klokken 00:55
Hmm ser ut som man ikke får 32A med veggboks, må ha lask ja..

ref annen tråd


Muffinman
Gold Member
******
 
Innlegg: 6707
Vis profil  Personlig melding (utlogget)

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?
« Svar #899 på: Søndag 30. August 2015, klokken 16:35 »
Sitat
Bruker du UMC kan bilen ta 32A enfase uavhengig av dobbel/enkeltlader. Med 32A enfase over type 2 må du enten ha dobbeltlader for å få mer enn 16A, eller så må ladepunkt eller type 2-kabel være lasket. UMC med blått adapter er lasket.

16A lading på hytta vil være rikelig i de fleste tilfeller. 10 timer = 16 mil, litt mindre på vinteren. Om det er tilstrekkelig er det bare du som kan svare på, men om det er andre lademuligheter i nærheten som chademo eller type-2 blir du neppe stående fast og kan toppe opp der om det blir for lite tid til lading på hytta.

Stikk under takutstikk høres greit nok ut, de har uansett god kapslingsgrad. Jeg ville heller vært opptatt av å beskytte kladden på UMC (hvis du tenker å bruke den) mot fukt; det er enkelte som har fått vanninntrenging og havari på den.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: jkirkeboſøndag 24. Januar 2016, klokken 02:05
Hmm ser ut som man ikke får 32A med veggboks, må ha lask ja..

Nei, lasking er "ut". Ta kontakt med Tesla og be de utføre SB-15-44-006 på bilen din. Det er gratis, og fikser problemet. Alle biler produsert etter 30/7/2015 har denne fiksen fra fabrikk, biler med enkeltlader produsert tidligere må få den ettermontert.

Se vedlegg.
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: Muffinmanſøndag 24. Januar 2016, klokken 08:07
Sånn går det når man quoter "gamle" innlegg :)  Siden august 2015 er det kommet info om den laskeboksen, og jeg har selv tipset om det samme jkirkebo skriver de siste månedene. I tillegg har jeg fått montert den på den eldste bilen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24443.msg444889.html#msg444889
Tittel: Sv: Ladehastighet på Type 2 230V 32A med enkeltlader?
Skrevet av: hemiſøndag 24. Januar 2016, klokken 19:54
Hmm ser ut som man ikke får 32A med veggboks, må ha lask ja..

Nei, lasking er "ut". Ta kontakt med Tesla og be de utføre SB-15-44-006 på bilen din. Det er gratis, og fikser problemet. Alle biler produsert etter 30/7/2015 har denne fiksen fra fabrikk, biler med enkeltlader produsert tidligere må få den ettermontert.

Se vedlegg.
min er 29/7/2015 :o

Takk for tips gutter! mr kirkeboe, du får mail da jeg trenger litt adaptere også.