Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Amper på tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:48
Lager egen tråd siden dette vil drukne i felg-dekk tråden og er relativt viktig.
Jeg ville bare gjøre dere oppmerksom på at nav HUB sentrering (Ø64-64.1 mm) stikker bare noen få millimeter ut.
Det betyr at disse plastikk- eller metalringene som brukes for å sentrere uorginale felger bør snus.
De er normalt laget kone innevndig for å entre felgen lettere i senter.. men når det er stor konflate og og kort utstikk.. mister denne ringen sin funksjon. Hvis den snus i felges altså settes feil vei løses problemet, men vær litt forsiktig samt entre felgen helt inn og i senter før dere skrur siden plastikken kan lett skades.
Dekkarbeidere da gjerne i utlansk opprinnelse er ikke normalt betalt for å tenke mye selv og da blir den uorginale felgen kun sentrert med boltene. De bryr seg ofte ikke om å sjekke moment som skal brukes heller.. (175 Nm)
Heisann, jeg kjøpte ringer direkte fra grossist senterringkongen.no
fikk de etter par dager og mye mye billigere enn hos de lokale forhandlerne
bare ett tips:)
Et annet tips som sikkert hører hjemme i samme tråd: Om du bruker uoriginale felger med hel kontaktflate, dvs ingen utsparinger mellom boltene, så må du slipe ned hodet på skiveskruene.
Dette er en enkelt torx-skrue på hvert nav som holder skiven på plass når hjulet er av. Skru ut skruen, sett den i en låsetang og fil ned hodet ca 1/2 mm. Skru på plass igjen og sjekk at den er i flukt eller helst ørlite innenfor. Helt krise om du ikke gjør dette når det trengs, men det gjelder bare få felgtyper.