Elbilforum.no

Bilmerker => Tidlige elbiler: VW Citystromer => Emne startet av: Lille Bilen på mandag 11. august 2008, klokken 12:56

Tittel: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Lille Bilenmandag 11. august 2008, klokken 12:56
Min Golf Citystromer har stått uvirksom med batteriene frakoblet (bare 12v tilkoblet) i ca 2 måneder pga laderen var defekt. Nå er en ny lader av merket ZIVAN NG3 montert og ladingen ser ut til å virke som det skal. Dog blinker en varsellampe men i følge Roland Gabner er dette pga. bilen registrerer at orginalladeren er borte da kunn pin 11 på 25 pin kontakten er i bruk på den nye laderen.

Men det virker som bilen har mye mindre motorkraft enn tidligere. Fra å være bilen alle i familien ville kjøre vil ingen bruke den nå da den lager kø i motbakker.

Er det noen som vet hva som har skjedd med bilen og enda viktigere er det noen som har gode råd til meg om hva som må gjøres for å få tilbake opprinnelig motorkraft?
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: elektroluxmandag 11. august 2008, klokken 14:42
Det første du bør gjøre er å prøve å logge spenningen på batteripakken under kjøring. Er bilen dau, er det sannsynlig at denne er lav.

Ville også vurdert å ladet opp en og en blokk med en intelligent 12V lader, i tilfelle noen av blokkene er blitt dårlige under stillstanden. 2 og 2 blokker dersom bilen har 6V blokker.

Det er nærliggende å tro at batteripakken kan ha stått utladet fra batteriladeren røyk, og det er ikke bra når vi snakker om blybatterier. Håper dette ikke er tilfellet.

Dersom det er mulig ville en logg av enkeltblokker under kjøring kunne avslørt dårlige blokker. Bruk f.eks en slik en: http://www.microdaq.com/lascar/usb/el-usb-3.php
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Riomandag 11. august 2008, klokken 19:35
Sannsynlig:

BMaS har detektert at det er mer enn 2V forskjell mellom de 8 "øverste" og 8 "nederste" batteriene, og har derfor satt inverteren i sikkerhetsmodus, og derved kuttet effekten til 40%.

Jeg tror det er et oransje lys som indikerer dette?
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Lille Bilenmandag 11. august 2008, klokken 20:40
Takk for tilbakemeldingen. Batterienepakken er ca 1,5 år (10 000km) gamle og var ca 3/4 fullladet da bilen ble parkert etter at laderen røk. Jeg håper og tror derfor at ingen av blokkene har stått helt utladet. Jeg har en 12v intelligent lader stående i en seilbåt og vil skru ut denne og deretter å lade opp to og to av blokkene (de er 6V). Forstår jeg dere rett så bør jeg da få samme spenning på alle blokkene og forhåpentligvis under 2V forskjell mellom de 8 "øverste" og de 8 "nederste". Vil inverteren da automatisk gå ut av sikkerhetsmodus og igjen gi full effekt?

Det er riktig at det er et oransje lys som blinker. Jeg spurte Roland Gabner om dette og han mente det kom av at jeg har en uorginal lader, men dette var før jeg oppdaget at mye av motorkraften var borte.

Da jeg ikke har funnet noen i Bergensområdet som kan/vil reparere elbil er jeg i gang med "utdannelse" til amatør elbil mekaniker. Og derfor kommer et "dummt" spørsmålet som amatør elbil mekanikeren må stille: Hva gjør inverteren?
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Riomandag 11. august 2008, klokken 21:15
Hei,

Det første du kan gjøre er å måle spenningen over hvert av batteriene (10 bak og 6 foran). Du finner midtpunktet helt bakerst (det går en tynn rød ledning dit).

NB: Dette er DC, og det er langt farligere å få støt fra DC enn fra AC! Hvis du ikke er trygg på hva du gjør, fest én målespiss på det "laveste" batteriet, mål ved å holde den andre målespissen, og ha den andre hånden på ryggen (hvis du vil måle mange batterier samtidig).

Uansett, kjør litt med bilen, og så skriver du ned spenningen på hvert batteri. Så vil du trolig oppdage at det er noen få batteri som er vesentlig dårligere enn de andre.

====

Inverteren tar likestrøm (DC) fra batteriene (ca 100 Volt) og lager det til AC (3 fase vekselstrøm) til motoren. Det er den hvite boksen som står helt foran (bak grillen).

Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Lille Bilenmandag 11. august 2008, klokken 22:28
Hei igjen

Har vært ute i bilen igjen. Oppdaget at det oransje lyset hadde sluttet å blinke. Jeg lurer derfor på om det er en mulighet for at spenningen "jevner seg ut" over tid mellom de forskjellige batteriene. Bilen har bare kjørt 65 km siden den nye laderen ble satt inn. Prøvekjørte derfor bilen igjen men etter bare 30 sekunder begynte det oransje lyset å blinke igjen og det var før jeg kom så langt at jeg fikk prøvd motorkarften. Jeg kjørte noen kilometer men det er fortsatt redusert motorkraft og det oransje lyset blinker. Bilen er nå satt til ladning igjen men er det mulig at spenningen melom batteriene vil jevnes ut med noe gangers svak ut/oppladning?

Takk forresten for opplæringen og advarslene. Med litt tenking burde jeg tenkt meg hva inverter er men håper dere kan leve med noen dumme spørsmål.
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: hensmandag 11. august 2008, klokken 23:29
En liten korreksjon til berøringsfaren:
96 volt likestrøm er nesten ikke følbart dersom huden er tørr og berøringen skjer med den tykke hornhuden på fingrene.
På den tynne huden på  underarmene vil den stikke, og på akupunkturpunktene på armene vil selv 12 volt være plagsomt.
MEN!
Hold metallgjenstander unna, legg ikke uisolert verktøy  på eller nær batteriet. Ta av klokke og ringer når du skal måle på aktivt batteri.
Metallgjenstander har en tendens til å fordampe ved eventuelt uhell!


Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Riomandag 11. august 2008, klokken 23:55
Sitat fra: Lille Bilen på mandag 11. august 2008, klokken 22:28
Hei igjen

Har vært ute i bilen igjen. Oppdaget at det oransje lyset hadde sluttet å blinke. Jeg lurer derfor på om det er en mulighet for at spenningen "jevner seg ut" over tid mellom de forskjellige batteriene. Bilen har bare kjørt 65 km siden den nye laderen ble satt inn. Prøvekjørte derfor bilen igjen men etter bare 30 sekunder begynte det oransje lyset å blinke igjen og det var før jeg kom så langt at jeg fikk prøvd motorkarften. Jeg kjørte noen kilometer men det er fortsatt redusert motorkraft og det oransje lyset blinker. Bilen er nå satt til ladning igjen men er det mulig at spenningen melom batteriene vil jevnes ut med noe gangers svak ut/oppladning?

Takk forresten for opplæringen og advarslene. Med litt tenking burde jeg tenkt meg hva inverter er men håper dere kan leve med noen dumme spørsmål.

Du har et (eller flere) dårlige batterier.

Spenningen er mer eller mindre jevn når de er nyladet (eller ikke blir brukt), men så snart du belaster batteriene så vil de dårlige batteriene falle i spenning, og det skal lite til før det er mer enn 2V ubalanse. Da sender BMaS (Battery Management Unit - som sitter mellom baksetet og batterikassen) ut et signal til inverteren om å kutte til 40% effekt. Og det oransje lyset begynner å blinke.


Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Riomandag 11. august 2008, klokken 23:57
Sitat fra: hens på mandag 11. august 2008, klokken 23:29
En liten korreksjon til berøringsfaren:
96 volt likestrøm er nesten ikke følbart dersom huden er tørr og berøringen skjer med den tykke hornhuden på fingrene.
På den tynne huden på  underarmene vil den stikke, og på akupunkturpunktene på armene vil selv 12 volt være plagsomt.
MEN!
Hold metallgjenstander unna, legg ikke uisolert verktøy  på eller nær batteriet. Ta av klokke og ringer når du skal måle på aktivt batteri.
Metallgjenstander har en tendens til å fordampe ved eventuelt uhell!





Hei,

Problemet med DC er jo at den får musklene til å gripe tettere om det man tar på, mens AC gjør at man "åpner" (og derfor vanligvis slipper det man holder).

Ikke at jeg har utført så mange forsøk! :knegg:


Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Lille Bilentirsdag 12. august 2008, klokken 18:08

[[/quote]

Du har et (eller flere) dårlige batterier.


[/quote]

Jeg har ikke sjekket hvilke (et) batteri som er dårlig men er det da noen annen løsning enn å bytte batteriet. Hjelper det å lade bare dette batteriet? Bruke bilen mye men mange ut/oppladninger? Eller noe annet?
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Riotirsdag 12. august 2008, klokken 19:33
Sitat fra: Lille Bilen på tirsdag 12. august 2008, klokken 18:08

[

Du har et (eller flere) dårlige batterier.


[/quote]

Jeg har ikke sjekket hvilke (et) batteri som er dårlig men er det da noen annen løsning enn å bytte batteriet. Hjelper det å lade bare dette batteriet? Bruke bilen mye men mange ut/oppladninger? Eller noe annet?
[/quote]

Jeg er ikke ekspert på det, men jeg tviler på at bare å lade det ene batteriet hjelper.

Det som *muligvis* kan hjelpe litt hvis problemet er flere "littegrann dårlige" batterier er å sørge for å ha disse batteriene jevnt fordelt i begge grupper (topp-8 og bunn-8), men selv dette hjelper jo ikke på det fundamentale problemet.

Det du må gjøre nå er å måle spenningen på batteriene etter at du har kjørt litt, så kan man se om de er jevnt over dårlige, eller om det bare er ett eller to batterier som er problemet.


Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: henstirsdag 12. august 2008, klokken 22:23
Når flere batterier lades i enpakke, vil de dårligste batteriene få for lite lading, og de beste for mye.
Derfor kan det hjelpe å lade litt ekstra på de blokkene som ikke får full spenning under lading.
6voltblokker under cyklisk drift, bør komme opp mot 7,5 volt en kort stund før ladingen avbrytes.   I den siste fasen måles batteriene , og de som ligger lavt, gis litt ekstra med en liten lader. Den beste lader til dette er en "dum" lader som ikke bryter elektronisk, og gir et par ampere mot slutten.
Batteriene må ikke overlades slik dersom de er håndvarme.

Når bilen tas i bruk, kan kapasiteten øke etter at batteriene har fått litt mosjon
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: elektroluxonsdag 13. august 2008, klokken 07:05
Sitat fra: hens på tirsdag 12. august 2008, klokken 22:23
Når flere batterier lades i enpakke, vil de dårligste batteriene få for lite lading, og de beste for mye.

Du mener vel motsatt. Dårlige batterier er dårlige fordi kapasiteten er redusert. Dermed vil de være fullt oppladet før de andre og bli overladet, og ytterligere skadet. Tilsvarende motsatt på gode batterier, som dermed ikke får den oppladingen de har kapasitet til å ta imot, og blir skadet av den grunn.

Resultatat blir raskt enda flere dårlige batterier.
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Lille Bilenonsdag 13. august 2008, klokken 12:00
Nå blir jeg bortreist på arbeid i 3 uker og sansynligvis skjer ingen ting med bilen på den tiden hvis ikke min kone får tak i noen som kan hjelpe til med dette. Men jeg vil ha tilgang til internett så jeg håper på flere gode ideer.

Bør bilen stå tilkoblet nettspenning hele tiden og bør den kjøres en liten tur av og til for å "mosjonere" batteriene?
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Rioonsdag 13. august 2008, klokken 12:12
Sitat fra: Lille Bilen på onsdag 13. august 2008, klokken 12:00
Nå blir jeg bortreist på arbeid i 3 uker og sansynligvis skjer ingen ting med bilen på den tiden hvis ikke min kone får tak i noen som kan hjelpe til med dette. Men jeg vil ha tilgang til internett så jeg håper på flere gode ideer.

Bør bilen stå tilkoblet nettspenning hele tiden og bør den kjøres en liten tur av og til for å "mosjonere" batteriene?

Hei,

Den bør ikke stå tilkoblet pga fare for lyn.

Derimot er det greit at den får lading fra tid til annen, hvis dette er mulig. F. eks. over natten en gang i uken.
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: hensonsdag 13. august 2008, klokken 21:28
En ujevn batteripakke kan skyldes både forskjellig kapasitet og ujevn selvutlading, derfor er det viktig å holde et øye med spenningsforskjeller og kompensere dette ved å lade de blokkene med dårligst spenning.
Så kan en finne dårlig kapasitet når batteriene utlades.
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Radiomanialørdag 16. august 2008, klokken 09:10
Hei
Den gule lampen indikerer bare at det er mere en 2 volt forskjell mellom front og bak batteripakke og skal ikke redusere effekten,jeg har kjørt med gul lampe i et par måneder nå og det går helt fint.
Ny batteripakke står på vent...
Du må sjekke om noen batterier er svekket
For å sjekke batterier:
1. ta av deksel over batterier
2. sett på handbrekk
3. start motor i 3 gear
4. gi full gass
5. du belaster nå batteriene og dersom noen måler spenningen på alle celler vil  du se om noen utmerker seg med lav spenning (under 5,5 volt vil jeg anse som lavt/defekt)

At du får lav power kan også indikere feil på inverter,det er en 3 fase inverter og dersom du mister 1 fase vil du få merkbar dårligere effekt fra motoren.
Min inverter er byttet nettop pga 1 defekt fase
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Riolørdag 16. august 2008, klokken 10:39
Sitat fra: Radiomania på lørdag 16. august 2008, klokken 09:10
Hei
Den gule lampen indikerer bare at det er mere en 2 volt forskjell mellom front og bak batteripakke og skal ikke redusere effekten,jeg har kjørt med gul lampe i et par måneder nå og det går helt fint.
Ny batteripakke står på vent...
Du må sjekke om noen batterier er svekket
For å sjekke batterier:
1. ta av deksel over batterier
2. sett på handbrekk
3. start motor i 3 gear
4. gi full gass
5. du belaster nå batteriene og dersom noen måler spenningen på alle celler vil  du se om noen utmerker seg med lav spenning (under 5,5 volt vil jeg anse som lavt/defekt)

At du får lav power kan også indikere feil på inverter,det er en 3 fase inverter og dersom du mister 1 fase vil du få merkbar dårligere effekt fra motoren.
Min inverter er byttet nettop pga 1 defekt fase

Hei,

Hvis du sjekker dokumentasjonen, ser du at BMaS ikke bare detekterer 2V forskjell, men også sender et signal til inverteren for å beskytte batteriene.

Det kan dog muligvis være flere årsaker til  at den lyser.
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Lille Bilenmandag 01. september 2008, klokken 08:25
Hei
Bilen oppfører seg fortsatt på samme måte og ser dere en Citystromer i Bergensområdet som lager kø så er det sikkert min bil.
Jeg har nå fått han som solgte meg batterien for 1,5 år siden til å teste disse ut. Hans konklusjon er at alle batteriene er ok.
Jeg har også klaget min nød til Roland Gabner igjen. Hans råd er:
"did you have the possebility to reset the Batterymanager with the VAG tester 1552 or 1551?" Før jeg svarer nei prøver jeg her på forumet om det er noen som har en VAG tester 1552 eller1551 å låne meg, leie meg eller selge? Eller vet hvor jeg kan få tak i denne.
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: elektroluxmandag 01. september 2008, klokken 08:31
Prøv denne:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13522380&sid=xz4cbaeMtdb602787&WT.svl=Link

Ellers lurer jeg på hvordan batteriene dine ble testet. Dersom testen var unnagjort på et par dager, er det tvilsomt om det var en kapasitetstest. Oftest brukes kapasitanstest, som kun gir et øyeblikksbildet av kapasiteten. Greit for startbatterier, men ikke for traksjonsbatterier.
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Lille Bilenmandag 01. september 2008, klokken 09:52
Jeg var ikke tilsted da testen ble utført men det var fort gjort. Så du tror det fortsatt kan være batteriene?
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: elektroluxmandag 01. september 2008, klokken 10:31
En kapasitetstest tar tid, men gir et bilde av ehhh kapasiteten, men en kapasitanstest kun gir et bilde av batteriet i den ladetilstanden det måtte være i. En tredje metode; belastningstest på 10 sec., gjør omtrent det samme. Måler styrken i batteriet fra si 100 Ahr til 95 Ahr kapasitet, for å ta noen tall.

På et batteri som skal yte fra 100% til 0% må en belastningstest over hele batteriets arbeidsområde tas. Først da får en et skikkelig inntrykk av hva spenning det vil gi ved bruk i Elbil.

Dette er det "ingen" bilverksteder som kan/vil forstå. De har brukt 3000 kr på testutstyr, og er blinde for andre argumenter.

Denne testeren vil kunne gi riktig diagnose på dine blybatterier:

http://www.emrol.com/content/split.aspx?Lang=en&ID=8

Selv bruker jeg samme prinsipp, men et annet apparat, da jeg har konsentrert meg om NiCd batterier, men kan teste bly og andre teknikker også.

Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Riomandag 01. september 2008, klokken 21:35
Sitat fra: Lille Bilen på mandag 01. september 2008, klokken 08:25
Hei
Bilen oppfører seg fortsatt på samme måte og ser dere en Citystromer i Bergensområdet som lager kø så er det sikkert min bil.
Jeg har nå fått han som solgte meg batterien for 1,5 år siden til å teste disse ut. Hans konklusjon er at alle batteriene er ok.
Jeg har også klaget min nød til Roland Gabner igjen. Hans råd er:
"did you have the possebility to reset the Batterymanager with the VAG tester 1552 or 1551?" Før jeg svarer nei prøver jeg her på forumet om det er noen som har en VAG tester 1552 eller1551 å låne meg, leie meg eller selge? Eller vet hvor jeg kan få tak i denne.

Hei,

Det er noen på Finn som selger/solgte VAGcom testere til ca 550 kr, etter det jeg husker. Han er i Trondheims-området.

Det er ganske vanlig VW testutstyr, men ikke så lett å bruke.

Hvis du ikke får kontakt med BMaS så er det sannsynligvis fordi inverteren er innstilt til SIADIS (og det virker som om dette tar knekken på VAGcom-bussen). Fikses ved å lirke ut (forsiktig) den store konnektoren under (på førersiden) inverteren. Det er samme type konnektor som sitter på toppen av laderen.
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: morkmtirsdag 02. september 2008, klokken 00:07
Hei igjen Rio...

Har du peiling på hvordan man endrer innstillinger på BMAS med VAG-kabelen?? Jeg har gult lys som blinker og jeg tror det er fordi bilen ikke har orginal lader?? skulle gjerne ha fjernet dette da det er litt irriterende.
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Kentirsdag 02. september 2008, klokken 10:02
Hei Rio, har du tilgang til Siadis eller redigeringsprogram til den. Think bruker samme program til å styre motorkontroller og vi vil gjerne kommer tettere inn på den.

Får ingen hjelp fra Think Aurskog så all info hjertelig velkommen.
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Riotirsdag 02. september 2008, klokken 11:12
Sitat fra: morkm på tirsdag 02. september 2008, klokken 00:07
Hei igjen Rio...

Har du peiling på hvordan man endrer innstillinger på BMAS med VAG-kabelen?? Jeg har gult lys som blinker og jeg tror det er fordi bilen ikke har orginal lader?? skulle gjerne ha fjernet dette da det er litt irriterende.

Hei,

Jeg tror ikke man kan endre slik grunnleggende funksjonalitet.
Jeg har også (på en av bilene) et gult lys som blinker når den lader, uten at jeg helt har hatt tid til å skjønne hvorfor. Jeg antar det er noe i laderen, men vet ikke. (Har forsøkt med 2 BMaS, med samme resultat.)
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Riotirsdag 02. september 2008, klokken 11:14
Sitat fra: Ken på tirsdag 02. september 2008, klokken 10:02
Hei Rio, har du tilgang til Siadis eller redigeringsprogram til den. Think bruker samme program til å styre motorkontroller og vi vil gjerne kommer tettere inn på den.

Får ingen hjelp fra Think Aurskog så all info hjertelig velkommen.

Hei,

Jeg har et eller flere SIADIS-program. Send en PM med eposten din, så skal jeg se om jeg har den med. Hvis ikke går det litt over 2 uker til jeg kommer til den rette datamaskinen.

Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: morkmtirsdag 02. september 2008, klokken 14:26
SitatHei,

Jeg tror ikke man kan endre slik grunnleggende funksjonalitet.
Jeg har også (på en av bilene) et gult lys som blinker når den lader, uten at jeg helt har hatt tid til å skjønne hvorfor. Jeg antar det er noe i laderen, men vet ikke. (Har forsøkt med 2 BMaS, med samme resultat.)


Mitt lys (nummer 4 i manualen) lyser så snart jeg starter bilen. Bilen går da helt fint til den når 50% kapasitet på batteriet, da kutter den effekt ned til ??? elektrisk rullestol :D
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Lille Bilenfredag 05. september 2008, klokken 11:54
Jeg ble litt tafatt i dag :( og "Lille Bilen" er lagt ut for salg.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14681534

Håper Think holder hva de har lovet for ny bil er bestilt for lenge siden og den skal bli levert i Desember. Så jeg kommer sterkt tilbake. ;)
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: Lille Bilenonsdag 24. september 2008, klokken 10:55
En oppdatering som slutt på denne tråden.

Bilen ble trukket fra salg. Etter omkobling av en ledning til laderen fungerer bilen som i gode gamle dager.  :) :)(Dersom noen andre monterer tilsvarende lader så skal Pinne 11 inn på AUX 1 "c", AUX 1 "NO" til jord, AUX1 "NC" til + Positiv 12V). Faktisk tror jeg bilen har oppført seg korrrekt hele tiden, en feilkoblet ledning ga feilmelding som igjen ga redusert kraft for å "spare" bilen.

Nå beholder vi bilen til ny Think blir levert.

Takker for all hjelp og forslag jeg har fått her på forumet for å få bilen i stand igjen.
Tittel: Sv: Golf Citystromer med halv motorkraft
Skrevet av: attivomtorsdag 05. oktober 2017, klokken 11:20
hei god morgen håper ikke å forstyrre Jeg leser at du har siadis 3.5-programvaren med manualen Jeg vil gjerne slå omformeren min, jeg har en fiat 600 elektroner tusen tusen takk tusen


hello good morning hoping not to disturb I read that you have the siadis 3.5 software with the manual i would like to turn my inverter i have a fiat 600 electrons thanks a thousand
Sitat fra: Rio på tirsdag 02. september 2008, klokken 11:14
Sitat fra: Ken på tirsdag 02. september 2008, klokken 10:02
Hei Rio, har du tilgang til Siadis eller redigeringsprogram til den. Think bruker samme program til å styre motorkontroller og vi vil gjerne kommer tettere inn på den.

Får ingen hjelp fra Think Aurskog så all info hjertelig velkommen.

Hei,

Jeg har et eller flere SIADIS-program. Send en PM med eposten din, så skal jeg se om jeg har den med. Hvis ikke går det litt over 2 uker til jeg kommer til den rette datamaskinen.