Elbilforum.no

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: p10 på søndag 03. november 2013, klokken 11:41

Tittel: Ladehastighet
Skrevet av: p10søndag 03. november 2013, klokken 11:41
Ladehastighet ser ut til å være et begrep som ganske tydelig illustrerer forskjellen mellom de ulike ladealternativene. Begrepet beskriver hvor mange kilometer med rekkevidde man får for hver time man lader bilen, noe som gir begrepet benevningen km/t.

Ladehastigheten ser ut til å være avhengig av 2 variabler: hvor mange ampere ladekursen er på, og kwh/mil-forbruket til den aktuelle bilen (og føreren).

Laderen i Nissan Leaf lader med ca 2kw pr time dersom den er koblet til en 10a kurs og ca 3 kw pr time dersom den er koblet til en 16a kurs (den trekker litt mindre enn det som er maks antall kw for den aktuelle kursen).

Kwh- forbruket på en Nissan Leaf ser ut til å ligge rundt 2kwh/mil i gjennomsnitt.. Dette vil variere alt etter vær, føre og sjåfør. Det aktuelle kwh/mil-forbruket kan leses av på kjørekomputeren på den aktuelle Leafen.

Med disse opplysningene kommer jeg fram til følgende ladehastigheter for Leaf med 3,3kw lader:

10a kurs gir ca 10 km/t i ladehastighet.
16a kurs gir ca 15 km/t i ladehastighet.


Jeg gjør oppmerksom på at opplysningene over er basert på opplysninger henter fra forskjellige internettsider og forum. Det er med andre ord synsebasert. Korrigeringen mottas med takk.  :)

Jeg gjør også oppmerksom på at jeg har utelatt flere variabler som påvirker ladeprosessen for å få et enklere regnestykke  :)
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Blipsøndag 03. november 2013, klokken 14:02
Dette stemmer for det meste, men du roter litt med benevnelsene.

Effekten på lader måles i W (eller kW). Dette forteller hvor raskt energi overføres. Energimengde måles i J, Wh (eller kWh). Dette forteller nettopp oppsamlet mengde energi. Det betyr at laderen f.eks. fyller batteriet med 3,6 kWh/h som igjen er effekten 3,6 kW. Jeg antar at det som menes er at Leaf har et energiforbruk på 2kWh/mil. Det er sjelden enheten kW/h benyttes.

Sansynligvis er TS fullt klar over alt dette, men jeg liker at informasjonen er korrekt. ;)
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Lynetsøndag 03. november 2013, klokken 14:08
Ved 10A lading er effekten 2300W (10,0A*230V)
Ved 16A lading er effekten 3703W (16,1A*230V)

Men man har uansett et visst tap i både lader, batteri, inverter og motor. Det som vises i bilen er effekten ut fra batteriet.

Min erfaring er at forbruket er ned mot 150Wh/km om sommeren og opp mot 300Wh/km om vinteren målt ut av stikkontakt.

Så rekkevidden blir da:
10A: opp mot 15km pr time lading om sommeren
10A: ned mot 7km pr time lading om vinteren
16A: opp mot 24km pr time lading om sommeren
16A: ned mot 12km pr time lading om vinteren
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: p10søndag 03. november 2013, klokken 18:53
@Blip: Har puttet inn benevningen kwh/mil der jeg mener den bør være. Takk for korreks! :)

Sitat fra: Lynet på søndag 03. november 2013, klokken 14:08
Ved 10A lading er effekten 2300W (10,0A*230V)
Ved 16A lading er effekten 3703W (16,1A*230V)

Jeg var av den oppfatningen av laderen til Leaf ikke benytter hele kapasiteten på kursen den lader på? Den legger seg litt under for å unngå varmgang?

Sitat fra: Lynet på søndag 03. november 2013, klokken 14:08Så rekkevidden blir da:
10A: opp mot 15km pr time lading om sommeren
10A: ned mot 7km pr time lading om vinteren
16A: opp mot 24km pr time lading om sommeren
16A: ned mot 12km pr time lading om vinteren

Jeg kan ikke annet en å takke og bukke for denne erfaringsdelingen!
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: pottlesøndag 03. november 2013, klokken 20:08
Jeg har sett at de fleste er enige i forholdet 1,6 i ladehastighet mellom 10A og 16A. Diskusjonen viser at noen er fornøyd med å betale mellom 5 og 15 tusen kroner for 60 % raskere lading og noen synes at det ikke er verdt den ekstra kostnaden.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: bjorn_2390søndag 03. november 2013, klokken 21:08
Sitat fra: pottle på søndag 03. november 2013, klokken 20:08
mellom 5 og 15 tusen kroner for 60 % raskere lading

Ved å gjøre hva?
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: pottlesøndag 03. november 2013, klokken 21:27
RED: Svar til Bjørn:  Beklager noe ufullstendig innlegg.

...ved å kjøpe en 16A ladekabel for ca 5 tusen kroner og deretter kanskje oppgradere sikringsskapet m.m. for å legge en 16A/20A kurs (kostnad ca 5-10 tusen kroner i mitt tilfelle).
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: bjorn_2390søndag 03. november 2013, klokken 22:52
Sitat fra: pottle på søndag 03. november 2013, klokken 21:27
RED: Svar til Bjørn:  Beklager noe ufullstendig innlegg.

...ved å kjøpe en 16A ladekabel for ca 5 tusen kroner og deretter kanskje oppgradere sikringsskapet m.m. for å legge en 16A/20A kurs (kostnad ca 5-10 tusen kroner i mitt tilfelle).

Takk :)
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: MrMastodonmandag 04. november 2013, klokken 14:53
Disse 60% kommer godt med når man ikke har lademulighet hjemme :-D Det er greit å vite at tanken er full når jeg kjører fra jobb :-)
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Daeedormandag 04. november 2013, klokken 15:17
- eller å montere en ladestasjon hjemme med 16A uttak og fastmontert kabel = 9900 kr inkludert alt elektrisk arbeide i skapet m/ny kurs. -(det har jeg fått utført)  Da kan man ikke ta med kabelen , selvsagt.  8)
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Knottenmandag 04. november 2013, klokken 21:25
Sitat fra: pottle på søndag 03. november 2013, klokken 20:08
Jeg har sett at de fleste er enige i forholdet 1,6 i ladehastighet mellom 10A og 16A. Diskusjonen viser at noen er fornøyd med å betale mellom 5 og 15 tusen kroner for 60 % raskere lading og noen synes at det ikke er verdt den ekstra kostnaden.

Jeg har betalt så det svir for muligheten til å lade med 16A men er meget fornøyd med resultatet.
Husk at vi er mange elbilbrukere og vi har forskjellige behov og tilnærming til dette med lading.
Jeg klarer meg utmerket med 10A hjemme, men jeg har et visst behov for bil på jobben, får  betalt fra min arbeidsgiver for å stille med bil og kan risikere å måtte reise f.eks til Voss (fra Bergen) på kort varsel.
Det var deilig å bytte ut 10A laderen med 16A, helt klart for min del.. ;D
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: bjorn_2390mandag 04. november 2013, klokken 22:30
Jeg klarer meg utmerket med 10A hjemme, men jeg har et visst behov for bil på jobben ...

Hva slags ladekabel bruker du når du ikke er hjemme, da? (Link?)
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Vikingotirsdag 05. november 2013, klokken 19:29
Er ein på tur så kan det sjøvsagt vere fint å ha ein kabel som ein kan ladde bilen med 16A  og fylle frå snart tomt batteri på ca. 5-6 timar en å matte vente I 8+ for å få fylle batteria så då kan ein sjå att det å ha ein 16A kabel kan vere ei lønsam og god invistering.
Har sjølv hatt gleda av det på mine langturar frå Sykkylven til henhaldsvis Svinesund og Oslo.

Sjekk ut WWW.Elbilhjelpen.no for ein grei kabel som ein kan velge om ein vil ha 6,10,16 A.   

Vikingo
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: klawrenctirsdag 16. september 2014, klokken 22:17
Er ny (Euro)Leaf eier. Prøve å forstå dette med forskjellige kabler og ladehastigheter. Bor i Bergen og er often i Stavanger. Mitt spørsmål er, hvor ofte kommer man over offentlige stikkontakter some er 16A? Bystasjonen i Bergen? Lagunen? (dvs er disse 10A eller 16A?)
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Riotirsdag 16. september 2014, klokken 22:40
Sitat fra: klawrenc på tirsdag 16. september 2014, klokken 22:17
Er ny (Euro)Leaf eier. Prøve å forstå dette med forskjellige kabler og ladehastigheter. Bor i Bergen og er often i Stavanger. Mitt spørsmål er, hvor ofte kommer man over offentlige stikkontakter some er 16A? Bystasjonen i Bergen? Lagunen? (dvs er disse 10A eller 16A?)

De fleste Schuko-kontakter (altså, de som ser ut som en vanlig jordet kontakt) er 16 A, men de blir ofte varme hvis man bruker mer enn 10 A. Derfor er de fleste "ladekladdene" (den boksen på kabelen som forteller laderen hvor mye du kan trekke) satt til 10 A.

Man får kjøpt de med 16 A.

I tillegg kan du kjøpe en Type 2 til Type 1 kabel, som gjør at du kan koble deg til Type 2 stolper uten bruk av ladekladd.

Laderen i din bil trekker trolig maks 16 A (noen Leaf har 6,6 kW lader, og disse trekker 32 A).
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: emiltirsdag 16. september 2014, klokken 22:43
De fleste vanlige kontakter er i dag 16A, men det er ikke lov å sette opp sånne kontakter på nye ladepunkter. Det er heller ikke anbefalt å trekke 16A over lang tid fra den heller.

Nye ladepunkter skal aller helst ha en Type2 kontakt og da trenger du en Type2-Type1 kabel, men eksisterende ladepunker må ikke oppgraderes.

For lading fra vanlig kontakt er det ladekabelen som bestemmer ladefarten. Den originale ladekabelen er 10A uansett, men det finnes kabler som f.eks er 8A, 16A eller variable (f.eks Charge-Amps).

For Leaf (og alle andre biler enn Tesla) er jeg motstander av å bruke km/t som definisjon på ladehastighet da disse bilene har store variasjoner i forbruk. Som et eksempel vil jeg ved lading på 10A alltid få ca 2kWh inn på batteriet pr time, mens jeg avhengig av hvilken vei jeg kjører ut av byen og værforhold her vil ha et forbruk på alt fra 1kWh/mil til over 2kWh/mil. Da blir det feil å si at 10A lader med X km/t. Tesla har et litt større normal forbruk, og av det jeg har sett (uten å ha kjørt selv) mindre prosentvise variasjoner enn de andre så der vil det passe litt bedre.
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: Ebeonsdag 17. september 2014, klokken 19:03
En benevnelse med km/t (km pr time) er først sammenlignbart om man bruker den teoretiske maksimale kjørelengden til bilen, altså det leverandøren oppgir. F. Eks 199km for leaf. Det er en standarisert målemetode. Men den er jo ikke akkurat realistisk :-)
Tittel: Sv: Ladehastighet
Skrevet av: elektroluxonsdag 17. september 2014, klokken 19:46
Det blir bakvendt å regne teoretisk maksimal rekkevidde. Ladehastighet er en meget grov tommelfingerregel og kun en måte å sette ting i perspektiv.

F.eks trenger de færreste full lading fra tomt til fullt batteri der og da. Det som trenges er å vite ca hvor lenge en må vente på å kunne kjøre x km videre