Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Cato76 på lørdag 02. november 2013, klokken 14:25
Har nå kjørt 2 dager med Nokian R2 dekk. Dimensjonen er 255/35/20. Ble anbefalt denne dim fordi dekkene er myke.
Jeg er IKKE fornøyd med disse dekkene!!! Føler jeg mister grepet og bilen slenger med enden når jeg akselerer eller svinger hardt.
Har en egentlig brukt for disse dekkene? Normalt vil en kjøre 90% på bar/våt asfalt og 5-10% på snø/is - skal en da velge å kjøre 90% av tiden med ubehagelige dekk eller velge dekk som er behagelige 90% av tiden og heller kjøre etter forholdene resten av tiden?
Jeg kommer uansett til å forsøke å bytte dekkene på mandag, for disse holder ikke for meg!
Du vet at dekk må kjøres inn, særlig vinterdekk?
Sitat fra: Cato76 på lørdag 02. november 2013, klokken 14:25
Har nå kjørt 2 dager med Nokian R2 dekk. Dimensjonen er 255/35/20. Ble anbefalt denne dim fordi dekkene er myke.
Jeg er IKKE fornøyd med disse dekkene!!! Føler jeg mister grepet og bilen slenger med enden når jeg akselerer eller svinger hardt.
Har en egentlig brukt for disse dekkene? Normalt vil en kjøre 90% på bar/våt asfalt og 5-10% på snø/is - skal en da velge å kjøre 90% av tiden med ubehagelige dekk eller velge dekk som er behagelige 90% av tiden og heller kjøre etter forholdene resten av tiden?
Jeg kommer uansett til å forsøke å bytte dekkene på mandag, for disse holder ikke for meg!
Det er flere som har rapportert dette her på forumet. Det har visst blitt bedre etter at de justerte opp lufttrykket i dekkene. Har du prøvd dette?
Sitat fra: fthorsen på lørdag 02. november 2013, klokken 14:28
Sitat fra: Cato76 på lørdag 02. november 2013, klokken 14:25
Har nå kjørt 2 dager med Nokian R2 dekk. Dimensjonen er 255/35/20. Ble anbefalt denne dim fordi dekkene er myke.
Jeg er IKKE fornøyd med disse dekkene!!! Føler jeg mister grepet og bilen slenger med enden når jeg akselerer eller svinger hardt.
Har en egentlig brukt for disse dekkene? Normalt vil en kjøre 90% på bar/våt asfalt og 5-10% på snø/is - skal en da velge å kjøre 90% av tiden med ubehagelige dekk eller velge dekk som er behagelige 90% av tiden og heller kjøre etter forholdene resten av tiden?
Jeg kommer uansett til å forsøke å bytte dekkene på mandag, for disse holder ikke for meg!
Det er flere som har rapportert dette her på forumet. Det har visst blitt bedre etter at de justerte opp lufttrykket i dekkene. Har du prøvd dette?
Bør prøves ja. 48 psi og 1000km innkjøring så hjelper det nok ;)
Første jeg gjorde var å fylle lufttrykket. Skal kjøre 50 mil i dag, så får se om det hjelper...
Man kjører med vinterdekk pga. den "ene" gangen man behøver ekstra veigrep. Dersom N. R2 er for myke, finnes det andre dekk med bedre grep på våt asfalt (og dårligere på is).
Vi er på fjellet denne helgen og her er det klassisk isete/hardpakkasnø-dekte veier med temp som varierer mellom -3 og +1.
Hakka R2 sitter slik man er vant med, også på denne bilen, og godt er det! Traction controllen er latterlig effektiv, og et must for en som er vant med forhjulstrekk. Uten TC er bilen relativt vanskelig å holde rett på veien. ;-)
Forøvrig er det ikke nødvenig å frykte at det ikke går å ta piruetter med denne to tonns diningen. :D
Sitat fra: gbzdoc på lørdag 02. november 2013, klokken 17:45
Vi er på fjellet denne helgen og her er det klassisk isete/hardpakkasnø-dekte veier med temp som varierer mellom -3 og +1.
Hakka R2 sitter slik man er vant med, også på denne bilen, og godt er det! Traction controllen er latterlig effektiv, og et must for en som er vant med forhjulstrekk. Uten TC er bilen relativt vanskelig å holde rett på veien. ;-)
Forøvrig er det ikke nødvenig å frykte at det ikke går å ta piruetter med denne to tonns diningen. :D
Flott innlegg med nok informasjon :)
Litt OT, men si at du holder litt høy fart i en sving (på snø) og bilen overstyrer og du fortsatt holder kjører på, vil den da merkbart slakke ned, eller klarer du å flyte gjennom svingen?
Det jeg kan si er at den justerer alt ut fra hvor du peker hjulene, både med bremsing på hvert av de fire hulene og med begrensning av pådrag.
Fungerer svært bra synes jeg, og jeg føler meg vedig trygg med godt veigrep selv om jeg prøver å utfordre den litt. Men vil helst ha litt mer erfaring med bilen før jeg vil utfordre den alt for mye.
Fikk meg en "liten" overraskelse i starten uten TC siden jeg visste stabilitetssystemet ikke kan kobles ut. Den slår ikke inn før du virkelig er på bærtur, og det kan skje overraskende fort på isete vei... ;-)
Hvilken setting bruker du på regenerering på glatt vei? Er det en reaksjon ved å slippe gassen brått ut? Eller skjønner elektronikken også dette, ,og kompenserer?
Cato, hva ville du oppnå med å ikke kjøpe Michelin Xi3
Sitat fra: MinTesla på søndag 03. november 2013, klokken 12:18
Cato, hva ville du oppnå med å ikke kjøpe Michelin Xi3
Spørsmålet er vel heller hva du vil oppnå med det spørsmålet...
Har også R2 på min (245/45-19). Var veldig flytende i starten. OK på lav og middels hastighet, men ganske flytende i 110-120. Kjørt de inn rundt 1000km nå, og oppleves da som veldig mye bedre.
Om det er at de er bedre eller bare jeg som er blitt vant til de er en annen sak. :)
Skulle jeg bedømt R2 dekkene ut fra hvordan de fungerte første dagen hadde konklusjonen blitt interessant. Fredag formiddag slo antispinn ut i 110km/t på tørr asfalt ;D
Skal kjøre noen titalls mil til før jeg gir endelig tilbakemelding (noe tidligere har null verdi), men kan allerede nå hinte om at de innkjørt og med ca 48psi begynner å bli gode nok på bar og våt asfalt! Naturligvis ikke like godt grep som sommerdekkene, men det er en tradeoff man gjør for å få godt grep på vinteren...
Sitat fra: glaserudOm det er at de er bedre eller bare jeg som er blitt vant til de er en annen sak. :)
Kjørestilen må naturlignok justeres noe, så litt mentalt er det nok :) Men for min del har jeg testet å kjøre akkurat slik jeg gjør med sommerdekkene, og merker stor forbedring bare fra de ble montert fredag denne uken!
Skal man ha dekk som yter oppimot sommerdekk på bar og våt asfalt er Sottozero 2et bedre alternativ (Tesla leverer Sottozero 2, ikke siste modell som er Sottozero 3).
Lurer på hvordan Nokian hakka 8 piggdekkene blir på asfalt.
Får hentet bilen 19/11 og jeg får ikke testa bilen på sommerdekk først for sammenlikning:)
Vil anta at piggdekk er stivere i fisken enn R2 og andre friksjonsdekk!?
Har R2 på standard 19". Ble veldig skeptisk når jeg fikk dem på, men etter å ha kjørt ca 500 km så fungerer de veldig mye bedre både på tørr og våt asfalt :)
Satte på R2 igår kveld. Trakk muttrene til 175 Nm med momentnøkkel og blåste dem opp til 3,3 bar (48 psi). Masse regn ute, +6 grader. I fart >80 km/h er det jo litt myk følelse da man svinger og bilen "flyter" litt (akkurat som andre opplevd). Gassen i bunn fra stillestående gav tidlig innslag av TC og her blir det ingen 0-100 på 4 sekunder gitt, føltes mer som om det ville tatt kanskje 6 sekunder. Men ærlig talt, dette var ikke noe problem. Og hvis de bare blir bedre etter noen hundre km så er dette helt greit. I tillegg er det jo på snø og is disse dekkene skal gjøre sitt. Jeg er ikke bekymret.
De som skrevet her om hvordan dekkene er helt ubrukelige i plusgrader - jeg lurer på hvor hardt har dere egentlig kjørt på sommerdekkene? Jeg har kjørt ganske "aktivt" og hatt mye gøy siden jeg fikk bilen men de som nå klager høyt må jo omtrent ha banekjørt bilen til daglig?
Overtok bilen med R2 ferdig montert og ble egentlig overrasket hvor svampete den var. Ikke ved normal kjøring, da fiungerte det fint, men ved minste provokasjon var det ikke særlig tillitsvekkende. Men ved en sjekk var lufttrykket knappe 40 psi så det var kanskje ikke så rart. 49 kalde psi ved lufttemp 10 grader endret karakteren til dekkene betraktelig, og jeg har nå ingen ting å utsette på disse dekkene. De er jo tross alt vinterdekk som er spisset mot vanskelig, glatt nordisk føre og i så måte synes jeg at de fungerer greit på bart føre også.
Synes det er beklagelig at DS ikke greier å fylle korrekt dekktrykk før levering! Når nokian i tillegg spesifiserer at du må fylle 10% ekstra blir det ekstra beklagelig. Ikke bare blir kjøreopplevelsa dårligere, men veigrepet blir faktisk betydelig dårligere med 20% for lite luft...
Ser dere med Nokian dekk fyller de til 48psi for å få bedre kjøreegenskaper på asfalt, men vil ikke dette også medføre at kjøreegenskapene på sne blir mye dårligere? Bli kontaktflaten mindre?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Why Nokian R2 fremfor Michelin Xi3
Sitat fra: Cato76 på lørdag 02. november 2013, klokken 15:39
Første jeg gjorde var å fylle lufttrykket. Skal kjøre 50 mil i dag, så får se om det hjelper...
Ble dekkene noe bedre?
Jeg har bestilt 20" med R2 jeg også, men vurderer å bytte til Pirelli.
Bor i Oslo og er aldri på fjellet:)
Noen som har erfaring med Vredenstein Wintrac Xtreme?
Sitat fra: Kristian på søndag 03. november 2013, klokken 22:51
Ser dere med Nokian dekk fyller de til 48psi for å få bedre kjøreegenskaper på asfalt, men vil ikke dette også medføre at kjøreegenskapene på sne blir mye dårligere? Bli kontaktflaten mindre?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sakset fra nokians hjemmeside: "På piggfrie vinterdekk, øk lufttrykket med 10%. Da får du bedre grep og mer stabilitet." Skal du fylle 10% så skal du faktisk fylle til 50 psi. Dekkene er uansett sertifisert til å tåle minst 51 psi målt kaldt :)
Sitat fra: MinTesla på søndag 03. november 2013, klokken 22:58
Why Nokian R2 fremfor Michelin Xi3
Det kan kanskje ha noe med at Xi3 er nær sagt umulig å oppdrive noe sted foruten på tirerack...
Ok, men da hadde jeg heller valgt Vredenstein Wintrac Xtreme som er et fantastisk dekk, helt utrolog bra. Men jeg har ikke testet dette på Model S dessvere.
Sitat fra: Thinker på søndag 03. november 2013, klokken 12:04
Hvilken setting bruker du på regenerering på glatt vei? Er det en reaksjon ved å slippe gassen brått ut? Eller skjønner elektronikken også dette, ,og kompenserer?
Har testet litt med begge innstillinger, og den reduserer regen automatisk om den merker at det slipper. Men i krappe svinger i nedoverbakke synes jeg den fikk en litt ekkel følelse i hekken, så endte opp med å ha den på lav regen ned fra fjellet. Da var det rundt null med isete vei under og et par cm. tung nysnø oppå.
Veldig fornøyd både med Hakka R2 og bilen i seg selv på helgens vintertest. :-)
Sitat fra: Zanka på søndag 03. november 2013, klokken 23:11
Sitat fra: Cato76 på lørdag 02. november 2013, klokken 15:39
Første jeg gjorde var å fylle lufttrykket. Skal kjøre 50 mil i dag, så får se om det hjelper...
Ble dekkene noe bedre?
Jeg har bestilt 20" med R2 jeg også, men vurderer å bytte til Pirelli.
Bor i Oslo og er aldri på fjellet:)
I 20" har du antakelig gått for 255/35 dekk? Dvs lavere profil, noe som vil gjøre dekket stivere. Jeg vil fortsatt vente litt med å poste endelig konklusjon, men etter noen hundre km og med riktig dekktrykk opplever jeg ikke R2 som dårlig på hverken vått eller tørt føre.
Sitat fra: MinTesla på søndag 03. november 2013, klokken 23:29
Ok, men da hadde jeg heller valgt Vredenstein Wintrac Xtreme som er et fantastisk dekk, helt utrolog bra. Men jeg har ikke testet dette på Model S dessvere.
Heisann,
Jeg vurderer Vredenstein Wintrac Xtreme i 20" men finner ingen tester som sammenligner med Nokian R2, Michelin X-ICE og så videre.
Kan du utdybe din erfaring med Vredenstein dekkene - hvilken dimensjon, på hvilken bil og hvor lenge siden?
Yokohama er også et alternativ om noen kan poste erfaring med disse.